قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

ادم و ادهم جابوا جمل ل نبض و نبض بدأت تركب عليه.
نبض(بفرحة و صريخ): انا مبسوطة اوووووووي.
نبض(بصريخ): عاااااااااااااااااا.
نبض وقعت من علي الجمل علي الارض و رجليها حصلها التواء.
ادهم: يا نهار اسود! رعد مش هيرحمنا.
نبض(بوجع): دي بتوجع اوي.
ادم: قومي نوديكي المستشفي.
ادم: و الله لو رعد قالي حاجة بس تضايقني هقلب عليكوا انا قولت اهو.
ادم و ادهم سندوا نبض و ركبوها العربية و راحوا المستشفي...

الدكتورة: الحمدلله مش حاجة خطيرة كدمة بسيطة.
الدكتورة: بس مال وش حضرتك؟!
ادهم: لا حاجة عادية كدة جوزها بيحب يلعب في وشها كيس ملاكمة.
الدكتورة: افندم؟!
نبض(بضحكة خفيفة): لا بيهزر، اتخبطت برضو بس الحمدلله سليمة يعني.
نبض: اقدر امشي؟!
الدكتورة: ايوه بس راحة تامة.
ادم: طبعا راحة تامة.
ادم(بصوت واطي): ده رعد هيشيلها فوق رأسه.
نبض: يلا نروح. هي خروجة زفت.

ادم و ادهم سندوا نبض و ركبوها العربية و بعد فترة وصلوا للبرج.
ادم: عربية رعد مش هنا يلا نلحق بسرعة.
ركبوا الاسانسير و طلعوا ل شقة رعد.
ادهم: طلعي المفتاح.
نبض: مفتاح ايه؟!
ادم(بصدمة): و النبي؟! اومال هنفتح الشقة بايه؟!
نبض: مودنيش مفتاح و كمان انا.
ادم(بعصبية): انتي ايه ها انتي ايه؟!
ادهم: اهدي يا ادم هو اكيد في طريقة هنفتح بيها الشقة قبل ما رعد يج.

ادهم قبل ما يخلص كلامه لقي باب الشقة اتفتح و رعد حاطط ايده في جيبه ببرود.
رعد(بهدوء): خشي.
نبض بصت لادم و ادهم و سندت علي الباب و دخلت، ادهم لسة هيخش رعد قفل الباب في وشهم.
نبض اتفزعت من قفلة الباب و كانت هتطلع علي الاوضة.
رعد: كنتوا فين؟!
نبض(بتوتر): كنت بتفسح شوية.
رعد: استأذنتي مني؟!
نبض: انت بتتكلم بهدوء ليه؟! متخوفنيش.
رعد(برفعة حاجب): عايزاني اقوم اضربك يعني؟!
نبض: ها لا خليك كدة.

رعد: بعد كدة نزولك بأذني انا، انا و بس.
نبض: تمام.
نبض كانت هتطلع بس رجعت تاني.
نبض: احم خليك كدة علطول.
نبض طلعت علي اوضتها بصعوبة و اترمت علي السرير بتعب.
نبض: حتى ملاحظش ان رجلي اتصابت.
نبض: اوف بقي في ام الملل ده بقي.
نبض قامت بتعب خدت دوش و خرج تغير هدومها.
نبض خرجت لبست سويت شيرت باللون الاسود بكم و رفعت شعرها ديل حصان و حطت مكياج بسيط.

-نبض قعدت علي السرير بدأت تلف شاش تاني علي ايديها و شاش علي رجليها و رجعت رأسها لورا و حط ايديها علي مخدة و رجليها علي مخدة و غمضت عينيها تنام.
بعد فترة.
نبض كانت بتتقلب لقت رعد جمبها مفتح عيونه...
نبض(باستغراب): ايه اللي جابك هنا؟!
رعد(بهدوء): ملكيش فيه نامي...
نبض: بس مينفعش انا و انت علي نفس السرير.
رعد: مش فايق لافكارك المتخلفة دي انا و انتي متجوزين ايه اللي يمنع بقي؟!

نبض: اللي يمنع اننا يعتبر مش متجوزين او بمعني اصح احنا مش متجوزين، لو بتسمي العيشة دي جواز فانا شايفاها سجن...
رعد(بحدة): مش عايز اسمع صوتك و يلا نامي.
نبض: و انا مش هنام جمبك.
رعد(بعصبية): غوري في اي داهية تاخدك.
نبض قامت بصعوبة و نزلت ل تحت نامت علي الكنبة.
عند رعد.
جاله تليفون رعد كنسل عليه و قام غير هدومه و خد حاجته و نزل ل تحت، حط اكل ل روك و اطمن عليه و خرج و قفل الباب وراه بالمفتاح.

نبض قامت بسرعة من علي الكنبة بغضب.
نبض(بغضب): هو فاكرني سجينة عنده الحقير ده؟!
نبض(بغضب و صوت عالي): عاااااااا بكرهك يا رعد السيوفي.
نبض رمت رأسها علي الكنبة بغضب و بصت لقت الكلب بيأكل في صمت...
نبض(بغيظ): الباشا مهتم بأكلك اما انا لا...
نبض(بغضب): خدامة اهله انا.
عند رعد...
رعد ركب عربيته و راح للمبني و دخل.
رعد: اللي عرفته صحيح؟!
الكل: اه.
رعد: حصل ازاي؟!
مهند: معرفش يا رعد لقيت اتصال من عز بيقول فيه كدة.

رعد: عرفت ازاي يا عز؟!
عز: بالمختصر يعني جاتلي رسالة مشفرة يا رعد و بدأت افكها و عرفت ان عربية حد من فرقتنا فيه قنبلة و الكل كان هنا غير مهند و ساعتها اتصلت بيه و قولتله و كان معايا قوات و وصلنا ليه.
رعد: و طبعا الرقم متهكر.
يزيد: انا متأكد انه حد من اعدائك يا رعد بيه.
رعد: اشمعنا؟!
يزيد: لان في الرسالة ق.
عز ضرب يزيد في جمبه و بصله بحدة.
عز: لا مفيش حاجة بيحب يأفلم.
رعد(ببرود): قول يا يزيد.

يزيد بص للكل و بص ل رعد و خد نفس عميق.
رعد: محدش هيعملك حاجة قول.
يزيد: مكتوب في الرسالة و بلغ رعد و قوله دي البداية.
رعد: و جنابك مقولتش ليا ليه يا عز؟!
عز: خوف عليك يا رعد و الله.
رعد: فعلا في ناس اتهجمت علي بيتي النهاردة.
محرم: طب و حضرتك حصلك حاجة؟!
رعد: لا.
رعد: من هنا و رايح يبقي في حماية و حراسة ورا كل فرد من افراد عائلتي حتى اللي في الصعيد.
مهند: اكيد...

رعد: و يبقي في حراسة ورا كل فرد من عائلتكم انتوا كمان.
عز: تسلم يا رعد.
رعد: جيبوا ملف القضية الجديد.
محرم: اتفضل يا رعد بيه.
رعد: قرأتوه.
يزيد: كلنا اه.
رعد: و الملخص؟!

عز: جماعة ارهابية طالعين بمعتقد متخلف زيهم و فجروا لحد الان 3 مدن كبيرة و 2 سكة حديد و 10 اماكن عشوائية و مسكنا واحد مات قبل اعترافه بيومين. و الباقي حر طليق و المشكلة ان القضية دي كانت مع كذا فرقة و اتأذوا و هما جابوا القضية لينا او بمعني اصح رشحونا للقضية دي.
محرم: ده غير ان قائد الجماعة مختفي تماما و كلابه هما اللي بينفذوا اوامره...

يزيد: و المعلومات اللي وصلتلنا ان غالبا اللي بيقوم بالتفجير بتبقي واحدة ست.
مهند: ده غير ان الجماعة دي ليهم ناس كتير في انحاء البلاد و هدفنا الاساسي رئيسهم الكبير.
رعد: شكل الموضوع مش بسيط، لازم نأخد حذرنا.
رعد: جيبولي كل اللي مسجونين هنا في المبني تبع المنظمات دي و حاولوا تخليهم يعترفوا علي طريقة نظامهم و الاماكن اللي كانوا بيتواجدوا فيها.

رعد: و تتحروا عن المنظمات دي اكتر و تجمعولي كل اللي مسكوا القضية دي من قبلنا.
رعد: اتمني يبقي كلامي مفهوم و يتنفذ.
الكل: مفهوم يا فندم...
رعد: نفذوا.
-رعد خرج من المبني ركب عربيته و راح قدام البحر و نزل من العربية قعد قدام البحر و قعد يبص ليه، و طلع سيجارة و بدأ يشربها بهدوء.

-في مكان تاني...
في القصر. في الصعيد.
عادل: حد كلمهم؟!
جلال: تليفونهم هما الاربعة مغلق يا بابا.
هدي: انا ابتديت اخاف يا حاج.
بلال: سيبهم يا ابوي.
عادل: في كلمتين عايز اجولهم(اقولهم)لرعد.
جلال: هيرجعوا قريب اكيد يعني.
عمر: متجلجوش(متقلقوش)هما مع رعد في امان.
عادل: ايه يا مسعد مفيش حاجة اكدي او اكدي(كدة او كدة)؟!
مسعد: لما ربنا يريد يا حاج.
عادل: و انتي بجيتي(بقيتي) في الشهر الكام يا شربات؟!

شربات: هدخل في الرابع يا حاج...
عادل: شدي حيلك.
شربات: حاضر يا حاج...
عادل: هدي الشاي في جوتي(اوضتي).
هدي: حاضر يا حاج.
عادل قام و دخل اوضته و هدي قامت علطول عملت الشاي و راحت ودته ليه.
هدي: حاجة تاني اكدي(كدة)يا حاج؟!
عادل: لا يا هدي.
هدي: عن اذنك.
هدي سابت عادل قاعد في البلكونة بتاعته بيشرب الشاي.
كل واحد بدأ يطلع علي اوضته الا جلال راح قعد في الجنينة.
هدي: يا ولدي(ابني) مش هتنام؟!

جلال: قلقان علي نبض اوي يا ماما.
هدي قعدت علي الكنبة جلال حط رأسه علي رجليها.
هدي: متخافش يا حبيبي انت ودتها ل راجل.
جلال: قاسي.
هدي: رعد ده طبعه غصب عنه مش بمزاجه لازم نعذره.
هدي: رعد اصيل يا ولدي(ابني).
جلال: معرفش يا امي معرفش. حيران اوي.
جلال: كل ما افتكر نظرات نبض ليا و هي بتتهمني باني اختارت ليها الشخص اللي مش مناسب، احس بتأنيب ضمير اوي.

هدي: لا يا ولدي(ابني). نبض كيف(زي) البدر المنور اللي هتعرف كيف(ازاي)تحافظ علي رعد، و رعد كيف(زي) الطفل محتاج حد يكون عارفه و يفهمه.
جلال: نبض لا يا امي. نبض غير كل البنات.
جلال: نبض زي ما انتي قولتي بدر منور مش حمل تعب و خناق. كل ما افتكر اني مديت ايدي عليها اتمني لو ايدي تتقطع.
هدي: بعد الشر يا ولدي(ابني)ان شاء الله عدوينك(اعدائك).
جلال: وحشتني حياة اوي.

هدي: حياة برضو كانت كيف(زي) البدر زي بتك(بنتك).
هدي: بس كانت هادية و رزينة شوية عن نبض.
جلال: حياة و نبض نسخة واحدة الفرق بس ان حياة مبقتش موجودة للاسف.
هدي: هي في مكان احسن منينا(مننا)يا ولدي(ابني).
جلال: يا رب...
هدي: عتبكي ليه يا ولدي(بتعيط ليه يا ابني)؟!
جلال(بدموع): اتوحشتهم جوي يا اما(وحشوني اوي يا امي...
هدي خدت جلال في حضنها و قعدت تطبطب علي ضهره.

هدي: هما بخير يا ولدي متخافش(هما كويسين يا ابني متخافش).
جلال: اسف يا امي تعبتك معايا.
هدي: عتجول ايه يا جلال يا ولدي(بتقول ايه يا جلال يا ابني).
جلال: هطلع انام تصبحي علي خير.
جلال باس ايد هدي و رأسها و طلع اوضته حاول ينام.
هدي قامت و طلعت اوضتها لقت عادل نايم دخلت اتوضأت و قعدت تصلي و تدعي لكل اللي هي تعرفهم...

-في مكان تاني...
عند نبض.
نبض سمعت آذان الفجر حست بتأنيب ضمير انها قصرت شوية، قامت و اتوضأت و قعدت علي الكنبة و بدأت تصلي و هي قاعدة علشان خاطر رجليها.
و رعد دخل من باب البيت و هو غير متوازن و رمي نفسه علي الكنبة جمب نبض.
نبض خلصت صلاة و لقت رعد نزل الطرحة من علي شعرها و قعد يملس عليه.
نبض: بتعمل ايه؟!
رعد(بتوهان): ايه؟!
رعد حاوط وش نبض بين ايديه و قرب منها.
نبض(بقرف): ابعد عني، انت سكران؟!

رعد(بضحكة خفيفة): انا! لا انا مش سكران خالص.
رعد قرب من نبض اكتر بس نبض زقته بعيد عنها بغضب...
نبض(بغضب): انت سافل. ابعد بعيد عني.
نبض قامت من علي الكنبة و سندت علي الحيطة بسبب وجع رجليها.
نبض(بعصبية): اطلع علي فوق، لما تفوق ابقي انزل اتكلم معايا.
رعد قام و راح ناحية نبض و كان هيقع بس نبض مسكته.
رعد(بتوهان): طلعيني انتي.
رعد نزل ل مستوي نبض و بص في عيونها.
رعد(بتوهان): انتي جميلة اوي.

رعد حاوط خصر نبص بأيده و حط رأسه علي كتفها.
-نبض سندت رعد و طلعوا اوضة رعد و رعد كان وزنه تقيل بالنسبة ل نبض و نبض رجليها وجعتها اوي فوقعوا هما الاتنين علي السرير...
نبض(بعصبية): ماسكة عربية نقل. اووووووف.
نبض(بعصبية): بغل.
نبض سندت رعد و دخلت للحمام و شغلت الدش و دخلت رعد فيه.
نبض(بصوت عالي): يا حيوان.
رعد شد نبض معاه في البانيو و نبض اتغرقت ماية.
نبض(بعصبية): ان.
رعد قرب من نبض و (لخيالكوا).

نبض بعدت عن رعد و سندته و خرجت بره الاوضة قعدته علي السرير...
نبض: حتى الماية مخلتكش تفوق.
نبض راحت اوضة الملابس جابت هدوم و خرجت...
نبض: ارفع ايدك.
رعد(بابتسامة و سُكر): حاضر.
نبض(بعصبية): اوووووف يا الله.
نبض بدأت تقلع رعد التي شيرت بتاعه و لبسته التي شيرت الجديد.
نبض: خد كمل لبسك.
نبض دخلت الاوضة و طلعت هدوم ليها و بدأت تغير.

نبض لبست شورت ابيض قبل الركبة بشوية و فوقه تي شيرت بحمالة رفيعة علي الكتف و دخلته جوا الشورت. سيبت شعرها علي ضهرها بعد ما جففته.
نبض: اخيرا عملت حاجة عدلة.
نبض خدت هدوم رعد الوسخة و نزلت حطيتها في الغسالة و طلعت تاني.
نبض: ما تنام.
رعد(بدون وعي): تعالي نامي في حضني...
نبض: لا...
رعد شد نبض في حضنه و طفي النور و نام.
نبض(بحدة): وسع بعيد عني كدة.
نبض(بحدة): مش عايزة انام في حضنك انا.

رعد شدد عليه و هي في حضنه اكتر و باس رقبتها.
رعد(بنوم): اسكتي شوية.
رعد حاوط نبض برجليه و ايديه و نام نوم عميق.

-في الصباح الباكر...
في تركيا.
في بيت فتون و محمد.
محمد(بابتسامة,بالتركية): صباح النور.
فتون(بخجل,بالتركية): صباح الخير.
محمد(بالتركية): وحشتيني علفكرة.
فتون(بالتركية): كداب اوي انا في حضنك اهو.
محمد(بالتركية): قولتلك قبل كدة اني بحبك.
فتون(بالتركية): عايزة اسمعها تاني.
محمد(بالتركية): بحبك.
فتون(بالتركية): بموت فيك.
محمد(بالتركية): انتي جميلة اوي.
فتون(بالتركية): من امتي الحنية دي؟!

محمد(بالتركية): لا مفيش حاجة.
فتون(بالتركية): مش مصدقاك.
محمد(بالتركية): هو عيب احب في مراتي؟!
فتون(بالتركية): لا.
محمد قرب من فتون و باس رأسها.
محمد(بالتركية): يلا قومي البسي يا حياتي.
فتون(بالتركية): حاضر.
فتون قامت تغسل وشها خرجت تغير هدومها.
فتون لبست فستان باللون الاحمر قصير لغاية الركبة و لبست صندل بكعب دهبي و سيبت شعرها علي ضهرها.
محمد(بالتركية): جهزتي يا حياتي؟!
فتون(بالتركية): ايوه.

محمد(بالتركية): يلا.
محمد مسك ايد فتون و ركبها العربية.
فتون(بالتركية): بوكيه ايه ده؟!
محمد(بالتركية): هتعرفي.
فتون(بالتركية): مش قولتلك في حاجة.
فتون لقت بعد فترة محمد وقف في مكان فاضي.
محمد(بالتركية): انزلي.
فتون نزلت و محمد مسك ايديها و فتون لقت في مكان متزين في الحتة الفاضية دي و في ورود بيضاء و حمراء و بلالين.
فتون(بالتركية): ممكن تفهمني في ايه بقي؟!
محمد طلع من جيب الجاكت بتاعه علبة و فتحها.

محمد(بالتركية): مقدرش انسي يوم موافقتك علي جوازنا...
فتوت نطت علي محمد و حضنته و هي بتعيط.
فتون(بالتركية): بحبك اوي.
محمد(بالتركية): انا اكتر.
محمد باس رأس فتون و حاوط وشها بين ايديه.
محمد(بالتركية): في كل سنة و كل مرة يجي فيها اليوم هنحتفل بيه.
فتون(بالتركية): انت مجنون.
محمد(بالتركية): بيكي.
محمد(بالتركية): يلا نروح المستشفي.
فتون(بالتركية): طيب.
محمد(بالتركية): الخاتم.

محمد فتح العلبة تاني و طلع منها خاتم سوليتير و لبسه ل فتون و باس ايديها.
محمد(بالتركية): بحبك.
فتون(بالتركية): بموت فيك.
محمد و فتون ركبوا العربية و راحوا للمستشفي.
ميران(بالتركية): لسة بدري.
محمد(بالتركية): في ايه؟!
ميران(بالتركية): مستنين حالة و المفروض انها خطيرة نوعا ما.
محمد(بالتركية): انزلي يا فتون هروح اركن.
فتون(بالتركية): طيب.
فتون نزلت و وقفت مع ميران و محمد راح ركن عربيته و رجع تاني.

محمد(بالتركية): قدامهم ايه؟
ميران(بالتركية): 20 دقيقة.
محمد: طيب.

-في مكان تاني...
عند ادم و ادهم.
ادم(بعصبية): اوف يا ادهم هو انا مراتك.
ادهم: بحبك يا اخي بحبك.
ادم(بصدمة): واد يا ادهم احترم نفسك...
ادهم: اوف بقي فيها ايه يعني لما احضنك يا ادم.
ادم: انا مبقتش مطمنلك.
ادهم: عيل واطي.
ادهم: علمني بقي ازاي اشقط بنات مصر.
ادم: لا.
ادهم: و النبي يا ادم. علشان خاطري.
ادم: لا برضو.
ادهم: يا رخم.
ادم: انا نازل خليك هنا بقي.
ادهم: طيب خليك فاكرها.

ادم: نفسي اعرف هتشقط بنات بوشك المتخرشم ده ازاي؟!
ادهم: خليك عارف انت اللي بدأت.
ادم: ظريف.
ادم ساب ادهم و نزل ركب عربيته و خرج شوية.
ادهم: اه يا ادم الكلب.
ادهم: طب هنزل اقعد مع نبض بس كدة.
ادهم قام غير هدومه و نزل خبط علي باب شقة رعد كتير.
ادهم: ليكونوا نايمين؟!
ادهم: كمان شوية ابقي انزل.
ادهم طلع اوضته شغل التلفزيون و قعد قدامه.
عند رعد و نبض...

رعد كان بيتحرك لقي حاجة مقيداه فتح عينه بكسل لقي نبض حاضناه بايديها.
رعد(بكسل): ايه النوم اللي جه فجأة ده؟!
رعد فتح عينه اكتر بس غمضهم تاني بتعب و حاول يفتكر حصل ايه امبارح مش فاكر.
رعد كان هيقوم بس نبض حضنته اكتر و دفنت وشها فيه...
رعد: اوف انا ناقصك!
-رعد كان هيبعد نبض عنه بس دقق في ملامح وشها و حط ايده علي خدها و شال شعرها من عليه.
رعد: نبض نبض.
رعد: يلا فوقي.

رعد حس بصداع جامد في رأسه و حاول يبعد عن نبض معرفش...
رعد(بعصبية): نبض قومي بقي.
نبض بدأت تفتح عنيها ببطء و كسل و بصت ل رعد.
نبض(بنوم): في ايه؟!
رعد(بعصبية): انتي محسساني انك ماسكة حرامي ابعدي عني.
نبض اتعدلت بسرعة و بصت ل رعد بصدمة.
نبض: مش انت اللي قولتلي نامي جمبي و نيمتني في حضنك غصب؟!
رعد: انا عملت كدة؟ انتي كدابة بتبرري ل نفسك.
نبض: لا فوق شوية يا بيه انت اللي جيت سكران و حالتك مقرفة زيك.

نبض: ادي اخره اللي يعمل معروف مع واحد زيك.
نبض كانت جاية تقوم رعد مسك ايديها اللي بتوجعها و تناها ورا ضهرها...
رعد: اسلوبك مش عاجبني. و صوتك الجميل ده تتكلمي بيه باحترام احسن ما اخرسك.
نبض(بحدة): ده انت مجنون رسمي بقي و عندك انفصام ابعد عني ابعد.
نبض(بعصبية): ابعد بقي. ايدي وجعتني.
رعد بعد عن نبض دخل الحمام و خد دوش.
نبض قامت سرحت شعرها و عملته كحكة و كانت هتخرج خبطت في رعد...
رعد: اطلعي من رأسي.

نبض: انا عملتلك حاجة دلوقتي؟!
رعد ساب نبض و دخل اوضة الملابس غير هدومه بسرعة و خرج...
رعد: البسي حاجة محترمة و انزلي ورايا.
نبض: ا...
نبض ملحقتش تكمل كلامها لان رعد سابها و نزل.
نبض(بغضب مكتوم): الحقير.
نبض دخلت اوضة الملابس بدأت تدور علي اي حاجة تلبسها.
نبض لبست بنطلون جينز و قميص ابيض دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما، و سيبت شعرها علي كتفها و ضهرها. و حطت ميكاج خفيف.

نبض نزلت ل تحت لقت رعد بيفطر...
رعد(ببرود): تعالي.
نبض قعدت قدام رعد و بصتله بغضب.
رعد(ببرود): لو عايزة تأكلي قومي اتصرفي متوجعليش دماغي.
نبض: مش عايزة حاجة، عايزة ال Criedt card...
رعد: مصروفاتك ملزومة مني.
نبض(بسخرية): هتقدر؟!
رعد(ببرود): معرفتنيش لسة.

نبض: و يا تري هعرفك امتي مثلا لما بنحضر الغداء و لا لما بنقعد مع بعض و نتفرج علي مصر من فوق لا لما نخرج مع بعض و لا اقولك ممكن و احنا بنتفرج على التلفزيون سوا او...
رعد(ببرود): مفيش داعي تكملي.
رعد(ببرود): من البداية كدة انتي مجرد واحدة معايا وقت ما ازهق منها ارميها و مش هيهمني حد.
نبض(ببرود مماثل): و انا اول ما اشوف حد احلي و افضل منك ساعتها هطلب الطلاق و نخلص من العلاقة المزيفة دي.

رعد: كمان ساعة عندك مقابلة مع ياسر زميلي و هو هيعينك في مستشفي خاصة بالقوات.
رعد: و اتمني انك تعملي حدود مع كل اللي هناك علشان متندميش في الاخر.
رعد: مستنيكي تحت.
رعد ساب نبض و نزل ل تحت ركب عربيته مستنيها. نبض كلت اكل رعد ونزلت وراه بس كانت تايهة.
نبض: لو سمحت اوصل ل بره المبني ازاي؟!
موظف: امشي يمين يا فندم.
نبض: شكرا.

نبض خرجت من المبني لقت رعد راكب في عربيته و واقف قدام المبني، نبض فتحت الباب و ركبت.
رعد بدأ يسوق.
رعد: موبايلك و عليه كل الارقام زي ما هي.
نبض: شكرا.
بعد فترة نبض لقت رعد وقف قدام مستشفي نضيفة جدا، نزلت هي و هو و دخلوا...
رعد(بهمس): مش عايز اي مشكلة تيجي منك. و التزام و الا هتندمي انتي.
نبض(بزهق): طيب.
نبض و رعد دخلوا اوضة المدير.
رعد: ياسر.

ياسر: حضرة العميد اهلا و سهلا المستشفي كلها نورت يا رعد بيه اتفضل اتفضل.
ياسر: هو هو حضرتك الدكتورة نبض؟!
نبض: حضرتك تعرفني؟!
ياسر: انتي مشهورة و عمليتك الاخيرة مشهورة اوي. حقيقي عملتي انجاز عظيم.
نبض: شكرا ده من ذوق حضرتك.
ياسر: لو دي الدكتورة فانا موافق اوي و مبسوط كمان.
رعد(ببرود): تمام لو كدة اقدر اسيبها مع حضرتك.
ياسر: دي في عيوني.
رعد: تمام يا حبيبتي اشوفك بعد الشغل.

رعد قرب من نبض و باسها جمب شفايفها، و نبض اتصدمت من كلمة حبيبتي و من تصرفه.
رعد كان هيمشي بس رجع تاني.
رعد: اه خلي بالك من المدام يا دكتور ياسر دي غالية...
رعد لاحظ صدمة ياسر علي وشه و ياسر بصله.
ياسر(بتردد): اكيد اكيد يا رعد بيه.
رعد: لما تخلصي كلميني يا حبيبتي...
رعد سابهم و مشي و نبض كانت لسة مصدومة.
نبض: احم علي العموم يا دكتور ياسر ممكن توريني اوضتي؟!
ياسر: اكيد طبعا اتفضلي معايا.

ياسر خد نبض و عرفها علي المستشفي كلها و عرفها علي بعض الدكاترة و الممرضين اللي موجودين.
نبض: المستشفي باين عليها انها نضيفة...
ياسر: ايوه.
نبض: شكرا يا دكتور ياسر تعبتك معايا.
ياسر: تعبك راحة يا نبض.
نبض: عن اذنك.
نبض: لو سمحت ممكن جدول المرضي النهاردة؟!
جت بنت و رمت ملفات علي الترابيزة قدامها و بصت ل نبض من اولها لاخرها.
بنت(بقرف): مين؟!
نبض: حضرتك بتكلميني انا؟!
بنت(بقرف): ايوه.

نبض: لما تحترمي نفسك ابقي ارد عليكي.
ممرضة: حضرتك الدكتورة نبض صح؟!
نبض: ايوه.
ممرضة: الدكتور ياسر موصي عليكي اتفضلي اهو الجدول.
نبض: تمام شكرا.
نبض كانت هتمشي بس وقفت لما لقت البنت وقفت قدامها...
بنت: ايه اللي بينك و بين ياسر؟!
نبض: و انتي مالك؟!
بنت: لا لازم اعرف اصله خطيبه.
نبض(ببرود): برضو شئ ميخصكيش.

نبض: و كمان انتي مش خطيبة الدكتور ياسر بلاش تلفي و تدوري علشان تعرفي اللي انتي عايزاه و طالما مش عايزة اجاوب مش هجاوب...
نبض سابت البنت دي و مشيت من قدامها.
نبض خبطت في واحد و هي ماشية و وقعوا هما الاتنين في الارض.
ولد(بعصبية): مش تفتحي؟!
نبض: افندم! انت اللي غلطان بطل استعباط.
ولد(بعصبية): استعباط! ما تحترمي نفسك يا بت.
نبض رفعت رأسها للولد ده و متكلمتش و الولد انبهر ب نبض.

نبض(ببرود): عيونك علشان مشالهمش.
نبض لمت الورق اللي كان في ايديها و قامت مشيت.
ولد: انت ياض.
ولد2: ايه؟!
ولد: مين المزة دي؟!
ولد2: الدكتورة الجديدة.
ولد: و انا اللي كنت بفكر اقدم علي اجازة.
ولد2: طول عمرك صايع.
ولد: يا ابني دي قدرات.
ولد2: ماشي بس خلي بالك يا طارق، بيقولوا وقفت قدام لوسي.
طارق: انا مالي ب لوسي.
طارق: هي بقي اسمها ايه يا واد يا عاطف؟!
عاطف: اسمها نبض.
طارق: حتى اسمها سكر زي عينيها...

عاطف: حب و لا متعة و لا ايه فهمني؟!
طارق: لما افهم يا ابني لما افهم...
و كل واحد بدأ يشتغل في حاله...
بليل.
نبض: دكتورة منار كدة كله جاهز.
منار: تسلمي يا نبض.
نبض: همشي انا.
نبض قلعت البالطو بتاعها و ظبطت شعرها و مسكت شنطتها.
نبض: ان شاء الله نكمل بكرة الحالات الجديدة.
لوسي: انتي يا اسمك ايه.
نبض سابت لوسي و مشيت و لوسي بصت ليها بغضب و كانت هتروح وراها...
منار: عايزة منها ايه حرام عليكي؟!

لوسي: الحيوانة دي ازاي متردش عليا؟! هعلمها بكرة ازاي متردش علي اسيادها.
عند رعد.
رعد كان في عربيته رايح ناحية المستشفي و نزل من العربية و لسة هيدخل المستشفي.
رعد(بصوت عالي): نبض.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة