قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

عند رعد.
رعد كان في عربيته رايح ناحية المستشفي و نزل من العربية و لسة هيدخل المستشفي.
رعد(بصوت عالي): نبض.
رعد طلع مسدسه و ضرب نار و نبض حطت ايديها علي ودنها و صرخت.
رعد جري علي نبض و مسكها من ضهرها و بص علي اللي وقع قدامها...
رعد لاحظ عربية سوداء بتتحرك بسرعة جري وراها بس ملحقهاش رجع تاني ل نبض.
رعد(بغضب): انتي غبية؟! ازاي تقفي مع راجل غريب في نص الشارع كدة؟!

نبض(بخفوت): انت قتلته. انت ماشي عمال تقتل ناس كتير.
رعد(بصوت عالي): امن.
الامن كان جه اساسا و خدوا الشخص اللي مرمي في الارض و نازل منه دم.
رعد: دخلوه و عالجوه و حطوا حراسة علي بابه محدش يدخل ليه خالص.
رعد شد نبض و ركبها عربيته و لف ركب مكانه و بدأ يسوق.
رعد(بعصبية): انتي متعرفيش اضرار اللي انتي كنتي هتعمليه ده ايه؟!
نبض(بحدة): كانوا هيعملوا ايه؟!

رعد(بغضب): كنتي هتخطفي يا هانم و ساعتها ممكن يبيعوا جسمك لاي حد يدفع فلوس او يأخدوا اعضائك كنتي هتموتي يا هانم، ممكن كانوا يصوروكي و ينشروا الصور علي مواقع زبالة زيهم.
رعد(بغضب): عرفتي كانوا هيعملوا ايه؟!
رعد(بغضب): ليا حق و لا لا؟!
نبض(بعصبية): مين قالك كدة؟! الراجل كا.
رعد(بغضب): اخرسي بقي مش عايز اسمع حاجة.
رعد(بغضب): من هنا و رايح قبل ما تعملي اي حاجة حتى قبل ما تتنفسي تستأذنيني.

نبض(بعصبية): انت كدة بتقولي موتي بالحياة.
رعد(بغضب): ايوه لانك غبية.
نبض(بعصبية): انا بكرهك بكرهك سامعني بكرهك.
رعد(بغضب): و انا مش بطيقك و مش بطيق حتى انك تبقي جمبي بالشكل ده...
نبض(بعصبية): محدش جبرك علي العيشة معايا طلقني و كل واحد يروح ل حاله علي الاقل هرتاح من قرفك.
رعد مسك رأس نبض و ضربها في التابلو.
رعد(بغضب): دي حاجة بسيطة علي ما نوصل...

رعد كانت عيونه حادة جدا و نظراته بتشع غضب و بيبص علي الطريق قدامه بتركيز.
نبض رأسها وجعتها اوي بس مبينتش و بصت للشباك و اتنهدت و خدت نفس عميق...
بعد فترة.
رعد وصل قدام المبني و نزل فتح باب نبض و شدها من دراعها و ركبوا الاسانسير و طلعوا للدور ال 25...
رعد فتح باب الشقة و زق نبض و دخل و قفل الباب.
رعد: عايزكي دلوقتي تمسحي كل الشقة و تنضفيها و تنضفي الحمامات و تعملي عشاء في ساعة و نص.

رعد كان هيطلع علي السلالم بس وقف مكانه.
نبض(ببرود): و لو معملتش؟!
رعد لف ليها و نزل بكل برود علي السلم لغاية ما وصل ليها.
رعد: و لا اي حاجة.
رعد ضرب نبض قلم علي وشها و شدها من شعرها رماها في الارض.
رعد(بغضب): انا لغاية الصبح كنت طيب دلوقتي هتشوفي وشي الحقيقي يا نبض.
رعد ضرب نبض برجليه و قعد يضربها كتير...
رعد بعد عن نبض و خد الجاكت بتاعه و حاجته و فتح الباب و مشي...

نبض كانت مرمية في الارض صعبانة عليها نفسها بسبب اللي بيحصل ليها و قعدت تعيط كتير و هي مكانها لغاية ما نامت من التعب و العياط.
الفجر.
نبض فتحت عينيها ببطء لقت نفسها في الارض و كل جسمها واجعها سندت علي الحيطة و بدأت تقوم و طلعت علي اوضتها بتعب و خدت دوش بس وجعها اكتر.
نبض بدأت تشوف الجروح و الكدمات اللي في جسمها و حمدت ربها انه مش باين حاجة في وشها.

نبض خرجت من الحمام بروب الحمام و اترمت علي السرير ظبطت منبها و نامت بعمق.

-في الصباح الباكر...
في مكان تاني. في الصعيد.
عمر: ايه اللي مصحيك بدري يا خوي(اخويا)؟!
جلال: بشوف اخر صورة كنا اسرة سعيدة.
عمر قعد جمب جلال و مسك الصورة من ايده.
عمر: من صغرها و هي كيف البدر(زي القمر).
جلال(بابتسامة): نبض طول عمرها كدة.
عمر: رعد محظوظ لانه اتجوز بنت زييها(بنت زيها).
جلال(بابتسامة): نبض جميلة جدا لوالدتها...
جلال(بحزن): بس ربنا خلاني اخسر اعز ناس علي حياتي، مش باقي ليا غير نبض.

جلال: عايز اموت و هي مش زعلانة مني.
عمر: بعد الشر يا خوي(اخويا). متجلجش(متقلقش) هي مش زعلانة منيك(منك).
جلال: نبض قلبها ابيض.
جلال: مش اوي.
عمر(بضحك): لا احنا شوفنا علي الواقع اليومين اللي فاتوا.
جلال: لسانها طويل شوية.
عمر: انت اختارت الزوجة الصح يا اخوي(اخويا) اللي خلفتلك اولاد كيف البدر(زي البدري) زي نبض.
جلال: فعلا حياة كانت ست البنات كلهم.
عمر: ربنا يخليلك نبض.
جلال: يا رب يا خوي(اخويا).

هدي: صباح الخير.
عمر و جلال: صباح النور يا اما(امي).
هدي: صاحين بدري اكدي ليه(ليه كدة).
جلال: مش جايلي نوم.
عمر: و انا صاحي للشغل.
هدي: طب تعالوا افطركم.
عمر و جلال راحوا مع هدي و قعدوا حواليها و هي بتعمل الفطار و كانوا مبسوطين...
جلال: مفيش احلي من فطير امك يا عمر.
عمر: عندك حج(حق).
هدي: بالهناء و الشفاء علي جلوبكم(قلوبكم)يا حبايب جلبي(حبايب قلبي).
بعد فترة بسيطة.
شربات: اساعدك في حاجة يا اما(امي)؟!

هدي: لا اجعدي(اقعدي) ارتاحي يا شربات خلصت الفطار...
عند بلال...
بلال: هتحدد(هتكلم) مع ابوي(بابا) في الموضوع ده يا ورد.
بلال: جهزي روحك(نفسك).
ورد: حاضر يا حاج.
بلال: و اه شوفي حل مع بتك زهرة(بنتك زهرة). مسعد ملهوش امان.
ورد: حاضر، تؤمر بحاجة تاني؟!
بلال: لا اكدي(كدة) كفاية.
بلال و ورد كانوا نازلين علي السلالم و نزلوا لقوا السفرة محطوط عليها الاكل.
ورد: ليه تعبتي نفسك يا اما(امي)؟!

هدي: مفيش حاجة يا ورد، يلا اجعدوا(اقعدوا).
هدي: بت يا ملك.
ملك: نعم يا جدة.
هدي: اطلعي نادي جدك.
ملك: حاضر...
ملك طلعت تجري علي اوضة عادل فخبطت في يوسف.
ملك(بتوتر): للمرة التانية اسفة.
يوسف شاور ليها بمعني عادي.
ملك: عن اذنك.
ملك كانت هتمشي يوسف مسك ايديها و ملك وقفت.
يوسف شاور ليها بمعني راحة فين؟! .
ملك: راحة انادم(انادي) جدي عن اذنك.
ملك جريت و راحت لاوضة عادل و خبطت الباب.
عادل: ادخل.

ملك: صباح الخير يا جدي.
ملك قربت و باست ايد عادل و وقفت عينيها في الارض.
عادل: عايزة ايه؟!
ملك: الفطار جاهز.
عادل: طيب جاي.
ملك: عن اذنك.
ملك رجعت قعدت تاني علي السفرة و عادل نزل وراها.
الكل بدأ يفطر و لقوا يوسف جاي يقعد جمبهم و بيأكل، عادل و بلال بصوا ليه بضيق و كملوا اكلهم.
بلال: يا بوي في حديد عايز اجوله ليك(يا بابا في كلام عايز اقوله ليك).
عادل: جول يا ولدي(قول يا ابني).
بلال: لا لوحدينا(لوحدنا).

عادل: بعد الوكل(الاكل).
بلال: طيب.

-في مكان تاني...
عند نبض.
نبض صحيت علي المنبه قفلته و قامت قعدت علي السرير و كانت حاسة بوجع شديد في كل جسمها.
نبض: منك لله يا رعد.
نبض قامت وقفت بس حست بعدم اتزان و كانت هتقع لولا رد فعلها السريع قعدت علي السرير بسرعة...
بعد فترة بسيطة.
نبض قامت و راحت اوضة الملابس بدأت تغير هدومها.

نبض لبست فستان ب ¾ كم طويل لغاية بعد الركبة باللون الابيض و فيه فتحة بسيطة من الضهر. رفعت شعرها ديل حصان و لبست صندل اسود بكعب. و حط مكياج بسيط.
نبض خدت شنطتها و كانت هتخرج لقت ادم و ادهم في وشها.
نبض: صباح الخير...
ادم و ادهم: صباح النور.
ادم: راحة فين؟!
نبض: الشغل.
ادهم: هو رعد وافق؟!
نبض: اه.
ادم: هي مش الدكتورة قالت راحة تامة.
نبض(بتنهيدة): و انا مش مكتوب عليا الراحة في الوقت الحالي.

نبض: البيت بيتكوا اسااسا. عن اذنكوا.
نبض فتحت الباب و خرجت خدت تاكسي.
تليفون نبض رن، الخط اتفتح.
ميران(بالتركية): اخيرا رديتي.
نبض(بالتركية): تليفوني باظ معلش.
ميران(بالتركية): و لا يهمك، احم في سؤال.
نبض(بالتركية): قولي.
ميران(بالتركية): انتي اتجوزتي؟!
نبض(بالتركية,بصدمة): مين قالك؟!
ميران(بالتركية): يعني صح؟!
نبض(بالتركية): استني مش جواز زي...
نبض(بالتركية): اقصد هو ابن عمي و اتجوزنا.

ميران(بالتركية): اجبار؟!
نبض(بالتركية): لا لا مش اجبار...
ميران(بالتركية): هترجعي تركيا و لا؟!
نبض(بالتركية): هرجع هرجع متقلقيش.
ميران(بالتركية): محمد لو عرف.
نبض(بالتركية): وظيفتك ايه يا حلوة؟!
ميران(بالتركية): المشكلة ان فتون هي كمان عارفة.
نبض(بالتركية): وظيفتك انتي و هي ايه بقي؟!
ميران(بالتركية): خلاص ماشي هنكدب علشان خاطرك.
نبض(بالتركية): كدبت كتير علشانكوا.
ميران(بالتركية): طيب يا ست نبض.

ميران(بالتركية): بس احكيلي عامل ايه شكله ازاي ابعتيلي صور الفرح بتاعتكوا ابعتيلي الفستان بتاعك و قوليلي عملتوا ايه و روحتوا شهر العسل فين؟!
ميران(بالتركية): احكي احكي.
نبض(بالتركية): انا وصلت شغلي يا ميران بعدين...
ميران(بالتركية): كمان وداكي شغل؟!
نبض(بالتركية): باي و سلميلي علي محمد و فتون. بحبك.
نبض قفلت مع ميران و نزلت من التاكسي.
نبض: بص حضرتك مش معايا فكة تيجي معايا اسحب من هناك.

السواق: طيب يا هانم.
السواق جه مع نبض و نبض راحت للماكينة اللي جمب المستشفي و هي مش عارفة تتعامل معاها.
طارق: احم احم.
نبض: افندم؟!
طارق: ممكن اساعدك؟!
نبض: اتفضل.
طارق علم نبض ازاي تشتغل علي الماكينة المصري و نبض ودت السواق فلوسه.
نبض: شكرا.
نبض كانت هتمشي بس طارق وقفها.
طارق: متعرفناش؟!
نبض: هتصاحبني.
نبض سابت طارق و دخلت المستشفي.
منار: دكتورة نبض.
نبض لفت لمنار و لفت انتباهها ان الكل بيبص عليها.

نبض: ايوه يا دكتورة منار. اتفضلي.
منار: كنت عايزة اخد رأيك في مريض تحت اشرافي انا.
نبض: تمام اتفضلي.
منار: ماشي.
منار: طارق انت متأخر عشر دقايق.
نبض: لا يا دكتورة منار هو ساعدني بره لاني كنت لسة جديدة هو اتأخر بسببي بعتذر.
منار: خلاص ماشي، اتفضلي.
منار و نبض راحوا لاوضة نبض و بدأوا يشتغلوا.
لوسي: واقف كدة ليه؟!
طارق: مفيش بفكر عادي.
لوسي: انتي يا اسمك ايه هي دكتورة امبارح جت؟!

ممرضة: اسمي ميرفت الاسم مش صعب و الله، ثانيا الدكتورة نبض ايوه جت.
لوسي: ان شاء الله قلبها يقف...
ياسر(بضحكة خفيفة): بتدعي علي مين يا بت انتي؟!
لوسي: علي الهانم اللي شرفت امبارح.
ياسر: اه نبض. مالها؟!
لوسي: مش عارفة انت ازاي شغلتها عندنا؟!
ياسر و طارق: ليه؟!
لوسي: هيكون ليه مبتفهمش حاجة طبعا و شايفة نفسها اوي.
ياسر(بضحكة خفيفة): انا شايف تتراجعي عن الجزء الاول. احسن ترجعي تندمي علي كلامك.

ياسر: اسيبكوا مع بعض.
ياسر ساب لوسي و طارق باصين باستغراب.
طارق: هو قصده ايه؟!
لوسي: معرفش، بس اللي متأكدة منه في حاجة بينه و بين اللي اسمها نبض دي.
طارق: هما لحقوا؟!
لوسي: هي بت مش ساهلة.
ميرفت: استغفر الله العظيم.
طارق: في ايه؟!
ميرفت: مش عارفة الدكتورة لوسي حاطة الدكتورة نبض في دماغها ليه. حرام هو احنا شوفنا منها حاجة وحشة لما نشوف نبقي نتكلم.

ميرفت: باين عليها طيبة و بسيطة جدا لما تثبت غير كدة نبقي نتكلم.
طارق: طيب هروح اشوف انا المريض بتاعي يلا عن اذنكوا.
لوسي(بعصبية): بعد كدة متتكلميش طول ما انا بتكلم فاهمة.
نبض: بعد اذنك يا ميرفت هاتي ملف المريض رقم 302.
ميرفت: حاضر يا دكتورة نبض.
ميرفت جابت الملف و لسة هتوديه ل نبض لوسي شدته منها.
لوسي: عايزاه ليه؟!
نبض: هاتي الملف.
لوسي: قولتلك قولي عايزاه ليه.
نبض ضربت لوسي قلم علي وشها.

نبض(ببرود): كان في دبانة علي وشك...
نبض شدت الملف من لوسي و مشيت بكل برود.
لوسي فتحت عينيها علي الاخر بصدمة و كل اللي كان موجود اتصدم و بصلها، ميرفت كانت هتموت و تضحك.
لوسي(بغضب): بتبصوا علي ايه؟! كله علي شغله.
لوسي سابتهم و راحت لاوضة طارق.
طارق(بحدة): في ايه يا لوسي حد يدخل كدة؟!
لوسي(بعصبية): بنت الضربتني.
طارق(بصدمة): مين!
لوسي(بعصبية): الزفتة الجديدة.
طارق: ليه حصل ايه احكي؟!

لوسي حكت اللي حصل تحت و طارق كان مصدوم من جراءة نبض.
طارق: طب اهدي و انا هتكلم معاها.
لوسي(بعصبية): هتقولها ايه؟! دي دي حيوانة المفروض تترفض.
طارق: هششش اهدي بس احنا هنسخن بس. اهدي و اتعلمي اصول اللعب...
طارق: اخد الحق صنعة.
لوسي: ماشي يا طارق.
طارق قام و راح لاوضة نبض و خبط الباب.
نبض: ادخل.
طارق: ممكن ادخل؟!
نبض(ببرود): قولت ادخل.
طارق قعد قدام نبض و بص ليها...
نبض: عينك.
طارق: مالها؟!

نبض(ببرود): شكلهم هيوحشوك.
طارق: انتي ازاي كدة؟!
نبض: زي الناس، و لو مفيش اي حاجة ليها علاقة بالشغل اتفضل بره...
طارق: احم لا في.
نبض: اتفضل.
طارق: انتي ضربتي لوسي ليه؟!
نبض: معرفش حد بالاسم ده.
طارق: افندم اللي انتي ضربتيها الصبح.
نبض: ايوه افتكرت. مالها الغندورة؟!
طارق: ضربتيها ليه؟!
نبض: كان في دبانة علي وشها قمت ضربتها.
طارق: بس كدة؟!
نبض: بس كدة و اللي عندها تعمله.
نبض: وقتك خلص مش فاضيالك.

طارق بص ل نبض اندهاش و قام خرج، نبض رجعت جسمها لورا بتعب بسبب وجع جسمها.
تليفون نبض رن، الخط اتفتح.
جلال: الو الو يا حبيبتي طمنيني عليكي وحشتيني اوي.
نبض: انا بخير.
جلال: بجد؟!
نبض: الحمدلله.
جلال: و اخبار جوزك؟! و كان تليفونك مقفول ليه؟!
نبض: تليفوني باظ و رعد صلحه.
جلال: و هو اخباره ايه؟!
نبض: تمام.
جلال: مقالش هترجعوا امتي؟!
نبض: لا، هقوم ورايا شغل.
جلال: حتى كمان خلاكي تشتغلي.
نبض: اه. عن اذنك...

نبض قفلت التليفون مع جلال و غمضت عينيها.

-في مكان تاني...
في المبني.
مهند: طيب حاضر عيوني.
مهند: طبعا هاجي بدري علشان زياد و ام زياد كمان. حاضر يا روحي.
مهند: باي بقي ورايا شغل باي.
يزيد: ايه يا عم الحنين؟!
مهند: اخرس ياض.
محرم: خلاص بقي عايزين ننفذ اللي رعد قاله.
عز: اه صحيح هو فين رعد؟! مختفي.
يزيد: هتلاقي العروسة الجديدة معاه.
مهند: نحترم نفسنا بقي قبل ما يجي.

محرم: عندك حق. و كمان من حقه يغيب و ينبسط من ساعة ما اتعين و هو نازل شغل خليه يتمتع شوية مع مراته.
مهند: طيب يا عم الحنين نكمل شغل.
مهند(لنفسه): يا تري انت فين يا صاحبي؟!
عند رعد...
رعد كان نايم في اوضة فندق بدأ يفتح عينيه ببطء و حاسس بصداع في دماغه.
رعد حس بحد جمبه بص جمبه لقي بنت نايمة جمبه.
رعد بص ليها بصدمة و بص ل نفسها و حاول يفتكر حصل ايه امبارح.
البنت بدأت تفوق و قامت قعدت نص قعدة.

البنت: صباح الخير.
رعد قام بسرعة و فضل باصص ليها بصدمة.
رعد: ايه اللي حصل بينا امبارح؟! او بمعني اصح حصل ايه من الاول لحد الاخر انجزي اتكلمي.
البنت(بزهق): انت جيت الكباريه و قعدت تشرب كتير و بعدها جيت انا و خدتني و جينا علي الفندق علطول و بس.
رعد: بس اللي هو بس؟! يعني مفيش حاجة حصلت بيني و بينك.
البنت: لا انت جيت نمت علطول و قبل ما تنام قولت اسم نبض مفهمتش كان قصدك ايه...

رعد(بحدة): طب خدي حاجتك و اطلعي بره يلا.
البنت: طب و فلوسي اديني جيت معاك علي الفاضي.
رعد طلع فلوس من محفظته و رماهم في وش البنت و سابها و دخل الحمام.
البنت: ده ايه اصله ده؟!
البنت خدت حاجتها و مشيت بره الفندق.
-رعد خد دوش طويل و قعد في البانيو كتير لغاية ما خرج غير هدومه و خد حاجته و نزل ل تحت حاسب علي الفندق و خرج ركب عربيته و مشي بسرعة...

رعد رجع البرج و طلع علي شقته بسرعة اول ما فتح الباب لقي ادم و ادهم بس اللي موجودين.
ادم: حمدلله بالسلامة. نبض قالت انك عندك شغل.
رعد(بجمود): هي فين؟!
ادهم: راحت شغلها انت عارف صح؟!
رعد: ايوه. لما تيجي متقولوش ليها اني جيت.
رعد طلع علي اوضته و ادم و ادهم بصوا ل بعض.
ادم: انت فاهم حاجة؟!
ادهم: و حياتك ابدا.
عند رعد.

رعد مسك موبايله و كان هيتصل بنبض بس رمي الموبايل علي السرير و قام غير هدومه لهدوم بيتي و قعد يشتغل علي اللاب بتاعه...
بعد فترة سمع صوت نبض تحت.
نبض: هطلع اغير هدومي و ننزل نتغدي سوا.
ادم: طيب.
نبض طلعت علي فوق و دخلت اوضة الملابس و ملاحظتش رعد.
نبض خدت هدوم ليها و دخلت الحمام تأخد دوش و خرجت.
نبض لبست بنطلون اسود واسع و تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض لغاية الخصر رفعت شعرها علي شكل كحكة.

نبض(بوجع): آه.
نبض لفت و قعدت علي السرير كان رعد قاعد في اخر الاوضة علي الكنبة.
نبض بدأت تشوف ايديها و تحسس علي الكدمات بايديها.
نبض بدأت تدهن كريم علي معظم الكدمات اللي عرفت تطولها و قامت غسلت ايديها.
رعد(يغضب مكتوم): هواء انا قدامك.
نبض اتصدمت لما سمعت صوته و فتحت عينيها علي اخرهم لما لقته قدامها.
نبض: بتعمل ايه هنا؟! و جيت امتي؟!
رعد: لازم استأذنك قبل ما ادخل بيتي؟!
نبض: لا عن اذنك...

رعد مسك نبض من ايديها و بص في عيونها.
رعد: لو مكنتيش استفزيتيني مكنش ده حصل.
نبض(بلامبالاة): عندك حق انا اللي غلطانة وسع بقي.
نبض زقت ايد رعد و نزلت ل تحت لقت ادهم بيجهز السفرة.
نبض: ايه النشاط ده؟!
ادهم: قولي بقي جايبة لينا ايه؟!
نبض: سمك مشوي كان نفسي اكله يلا تعالي.
نبض: يلا يا ادم...
ادم: لا ده سمك مشوي محدش يقدر يقاوم يا بنتي.
التلاتة قعدوا علي السفرة و ادم كان لسة هيأكل.

ادم(بصوت عالي): يلا يا رعد نأكل.
رعد نزل و قعد هو كمان و بدأوا يأكلوا.
ادهم: احكيلنا عملتي ايه اول يوم شغل؟!
نبض: النهاردة كان التاني. معملتش حاجة مهمة يعني.
نبض: مفيش لذة في الشغل لاني مش معايا صحابي. بس يلا مش مشكلة.
ادم: السمك ده جبتيه ازاي؟!
نبض: كنت ماشية شميت ريحته فضلت امشي لغاية ما وصلت لمحل سمك اشتريت منه.
ادهم: انا فخور بيكي.
نبض(بضحك): مش اوي كدة.
نبض: بس السمك حلو الصراحة...

ادم: حلو اوي اوي. ايه رأيك يا رعد؟!
رعد: عادي مش بطال.
نبض قامت شالت طبقها و دخلت المطبخ غسلت ايديها في الحمام الاول و خرجت.
نبض: شكرا يا ادهم.
ادهم: علي ايه بس؟!
نبض بدأت تغسل الكام طبق اللي قدامها و خرجت.
ادم: هنرجع يا رعد.
رعد: تمام. و انت يا ادهم؟!
ادهم: هرجع معاه بقي.
رعد: ماشي.
ادهم: هطلع ارتاح قبل ما نسافر.
ادم: لا خدني معاك...
ادم و ادهم خدوا بعضهم و طلعوا لشقتهم و بعد فترة مشيوا رجعوا الصعيد.

نبض كانت هتقوم بس رعد مسك ايديها و قعدها جمبه.
نبض: افندم!
رعد لا رد.
نبض: لا انت مريض فعلا شيل ايدك دي.
نبض حاولت اشيل ايده كتير معرفتش اتنهدت و قعدت.
نبض(بعصبية): علفكرة بقي انت رخم و رزل. هه.
رعد: متشكر.
نبض: ما تسبني اقوم انام بقي.
رعد: لا.
نبض(بضيق): يا رخم...
رعد حاوط كتف نبض بدراعه و بص للتلفزيون.
نبض(بحدة): لا ده انت بتستعبط بقي وسع كدة.
رعد: ما تهدي بقي شوية سيبيني اتفرج علي التلفزيون.

نبض: ما تبعد عني و هسيب المكان كله و اقوم.
رعد: قومي.
رعد بعد عن نبض و طلع سيجارة و بدأ يشربها.
نبض: مش خوف عليك بس معلومة التدخين غلط.
نبض سابت رعد و طلعت اوضتها نامت و بعد فترة رعد طلع نام جمبها...
بعد فترة.
نبض كانت بتتقلب ايديها جت علي رأس رعد قامت مفزوعة.
نبض(بقلق): رعد رعد.
نبض حاولت تفوق رعد بس مفاقش.
نبض جريت علي تحت جابت تلج و ماية ساقعة و قماش و طلعت علي الاوضة تاني.

نبض(بعصبية): ادي اخرة الكحول اللي انت بتشربه.
نبض بدأت تعمل كمادات ل رعد بس الحرارة زي ما هي.
نبض(بدموع): يا ربي مستشفي ايه اللي هتكون فاتحة دلوقتي. انا معرفش حاجة هنا.
نبض: رعد.
نبض كملت في الكمادات لغاية الصبح و الحرارة نزلت بس بسيط.
رعد فتح عيونه ببطء و تعب.
رعد(بخفوت و تعب): انا فين؟!
نبض: رعد سامعني؟!
رعد(بخفوت و تعب): ايه اللي حصل؟! بتعيطي ليه؟!
نبض(بدموع): مش بعيط، و انت حرارتك زي ما هي.

رعد(بتعب): مش حاسس بنفسي ليه؟!
نبض(بدموع): علشان حرارتك عالية. و انا معرفش حاجة هنا كنت نزلت شوفت دواء في اي صيدلية بس خايفة اتوه و معرفش ارجع و ساعتها ممكن يحصلك حاجة. و كمان معرفش اماكن مستشفيات هنا. و ادم و ادهم مشيوا و كنت خايفة تروح مني ساعتها مكنتش هسامح نفسي و...
رعد(بتعب): هشششش مش بتسكتي خالص...
نبض(بدموع): و كمان ا...
رعد(بتعب): هشششش اسكتي شوية ابوس ايدك.
نبض: حاضر.

رعد(بتعب): انا كويس خلاص...
رعد غمض عيونه بتعب و كان حاسس بتقل في كل جسمه و رأسه كانت وجعاه اوي...
نبض: رعد سامعني؟!
نبض: يا رعد استحمل بس ساعتين ابوس ايدك...
نبض: طب فتح عيونك طب.
رعد(بتعب): صاحي اهدي بقي...
رعد(بتعب): و كمان المفروض انتي تفرحي اني ممكن اموت.
نبض(بدموع): مش بشمت في حد.
رعد(بتعب): طيب خلاص اهدي انا كويس.

نبض عملت كمادات تاني ل رعد و رعد كان بين الوعي و اللاوعي لغاية ما النهار طلع و الحرارة نزلت.
نبض(بفرحة): الحرارة نزلت.
نبض شالت كل الكمادات و الماية و نزلتهم تحت و طلعت ل رعد بدأت تفوقه...
نبض: يلا فوق يا رعد...
نبض: رعد.
رعد فتح عيونه و بص ل نبض و بدون وعي حاوط خصرها بايده و قربها منه.
نبض: تأثير الحمي ده و لا ايه؟! وسع.
رعد: شكرا.
نبض: مقبول.
رعد شال شعر نبض من علي وشها و باس رأسها...

نبض: قوم يلا غير هدومك و تعالي وصلني الشغل.
نبض نزلت ل تحت طلعت اللي في التلاجة و حطته علي السفرة...
رعد قام بتعب بسيط و قام غير هدومه و نزل ل تحت...
نبض: افطر عقبال ما اغير هدومي...
نبض طلعت علي فوق تغير هدومها.
نبض لبست بنطلون اسود و تي شيرت بحمالة رفيعة باللون الاحمر و دخلته جوا البنطلون و لبست جاكت ¾ كم باللون الاسود و قصير لغاية الخصر. سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها. و لبست كوتشي ابيض عالي.

نبض نزلت ل تحت لقت رعد خلص فطار.
رعد(بتعب بسيط): يلا.
رعد خد نبض و نزلوا ل تحت ركبوا العربية و رعد بدأ يسوق.
بعد فترة.
فجأة حصل ضرب علي ازاز عربية رعد و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة