قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

نبض رفعت رأسها لقت تي شيرت رعد كله غرقان دم و رعد بيغيب عن وعيه.
نبض(بدموع): رعد رعد فوق. متغمضش عيونك.
رعد وقع بين ايدين نبض قعدت تضربه علي خده.
نبض: فوق متغمضش عينك قاوم.
نبض(بدموع): قاوم علشان خاطري متغمضش عينك ارجوك.
نبض(بصوت عالي): اسعاف حد يطلب الاسعاف.
نبض(بدموع): رعد اياك تغمض عيونك ارجوك. لو ليا غلاوة عندك استحمل.

نبض قعدت تعيط و هي بتبص ل رعد و رعد بيقاوم علشان ميغمضش عيونه بس غصب عنه اغمي عليه.
نبض(بخوف و دموع): رعد رعد.
نبض(بدموع): يا رب.
بعد فترة الاسعاف جت و نقلوا رعد العربية و نبض ركبت معاه.
نبض: حطوا جهاز التنفس. و خليهم يجهزوا اوضة العمليات.
ممرض: مين حضرتك؟!
نبض: انا دكتورة.
نبض عملت الاسعافات الاولية ل رعد لغاية ما وصلوا للمستشفي.
دكتور: هنستلم احنا من هنا.
نبض: لازم تأمنوا وحدات دم فورا. و كما.

دكتور: احنا عارفين شغلنا.
نبض(بعصبية): انتوا بتفهموا اصلا. بدل ما تتخانق معايا شوف شغلك و ادخلوا اوضة العمليات الحالة حرجة.
دكتور: و مين جنابك علشان تتكلمي كدة؟!
نبض(بغضب): انت واقف بتسأل و قدامك مريض بين الحياة و الموت. لو مش قادر تعمل العملية دي قولي و انا هعملها.
دكتور: بناءا علي ايه؟!
نبض: انا دكتورة و عندي خبرة و متعلمة في تركيا و عديت بحالات كتير.
نبض(بغضب): و بعدين ده مش موضوعنا المريض بيضيع...

نبض مسكت الدكتور من قميصه بغضب...
نبض(بغضب): لو حصله حاجة صدقني الموت يبقي حاجة بسيطة للي هعمله فيك. هخليك تتمني الموت كل يوم.
نبض زقت الدكتور بغضب و قفت جمب رعد.
نبض: دخلوه اوضة العمليات فورا و امنوا وحدات دم. هتحتاجوها.
دخلوا رعد اوضة العمليات و نبض كانت واقفة قدام باب اوضة العمليات و هي خايفة.
نبض(بدموع): علشان خاطري يا رعد.

نبض فضلت ماشية في الممر كتير, و فجأة حست بحاجة غريبة و الممرضة خرجت جري ل بره.
نبض: في ايه؟!
ممرضة(بقلق): مفيش دم متوفر.
نبض(بصدمة): انتوا مجانين ازاي ده!
نبض: انا انا دمي نفس دمه انجزي.
الممرضة خدت نبض بسرعة و خدوا منها دم و نبض قعدت علي الكرسي اللي قدام اوضة العمليات و حطت ايديها بين وشها...
نبض سمعت صوت جهاز الانعاش قامت بسرعة بخضة و خوف...
نبض(بدموع): مش هتسبني يا رعد صح؟!

نبض قعدت بتعب علي الكرسي لغاية ما الدكتور خرج...
نبض(بلهفة): ايه الاخبار؟!
الدكتور: الحمدلله انقذناه. بس هيتنقل للعناية المركزة.
نبض: تمام شكرا.
خرجوا رعد من اوضة العمليات علي نقالة و نبض بصت عليه و نقلوه العناية المركزة.
نبض فضلت واقفة قدام اوضة رعد و قدام اوضة مراد و هي واقفة خايفة و قلقانة.
نبض قعدت قدام الاوضتين و رجعت رأسها لورا بتعب.
دكتور: اتفضلي.
نبض: شكرا مش عايزة.

دكتور: لازم تعوضي جسمك الدم اللي فقده.
نبض: هو جسمي و لا جسمك قولتلك مش عايزة.
دكتور: باين عليكي عنيدة.
نبض: انت مالك يا اخي ده انت سئيل.
دكتور نزل ل مستوي نبض و قرب وشه منها.
دكتور: و انا بحب البنات العنيدة جدا.
نبض رفعت عينيها في عين الدكتور و رفعت كوعها في وشه.
دكتور(بوجع): آه يا غبية، انتي اتجننتي.
نبض(ببرود): احمد ربك اني مكسرتش ليك ضلع و لا دراع.

الدكتور لقي دم نازل من انفه بص ل نبض بصدمة و سابها و مشي...
نبض قعدت مربعة ايديها و هي بتحاول متنامش.
نبض(بتنهيدة): يا رب.
مالك(بقلق): دكتور بسرعة...
مالك: عايز دكتور.
نبض رفعت رأسها شافت ملك بين ايدين مالك قامت بسرعة عليه.
نبض: ايه اللي حصلها؟!
مالك: انتي دكتورة؟!
نبض: اه...
نبض بدأت تشوف نبض ملك و حست باضطراب في ضربات القلب.
نبض: لازم تصوير مقطعي شامل و دكتورة نساء.
ممرضة: هو انتي ناطة في كل حاجة؟!

مالك: انتي مش دكتورة؟!
نبض: مش مهم المهم دلوقتي انه لازم تصوير مقطعي ليها و دكتورة نساء.
ممرضة: دكتور امين.
امين(بغضب): انتي بتعملي ايه هنا؟!
نبض(ببرود): انت مالك؟!
امين: اتفضل معايا حضرتك.
نبض: لازم تصوير مقطعي...
مالك(بحدة): اهم حاجة عندي مراتي انتوا اتجننتوا.
امين: فاطمة انقليها اوضة الكشف.
دخلوا ملك اوضة الكشف و امين بدأ يكشف عليها.
امين: ابعتي دكتورة النساء.
فاطمة: حاضر.

الدكتورة جت و بدأت تفحص ملك و الكل واقف.
الدكتورة: متقلقوش حاجة عادية، بيحصل اغماء في الشهور الاولي من الحمل.
مالك(بصدمة): يعني هي حامل؟!
الدكتورة: ايوه مبروك.
مالك(بفرحة): حامل.
مالك قرب من ملك و باس رأسها.
امين: عن اذنكوا.
نبض: مبروك يا مالك.
مالك(باستغراب): انتي تعرفيني؟!
نبض: ملك تبقي بنت عمي و انا شوفتك ساعة الفرح.
مالك(باستغراب): بس ملك معندهاش غير بنت عم واحدة اللي هي مرات رعد.

نبض: ايوه انا نبض مرات رعد.
مالك: بجد اسف مكنتش اعرف، احنا كنا مخططين نيجوا نزوركوا...
مالك: اومال فين رعد!؟
نبض(بدموع): هو بخير بس.
مالك: ايه؟!
نبض: معرفش فجأة حصل ضرب نار و هو اتصاب...
مالك(بصدمة): ازاي ده حصل؟! طب هو اخباره ايه دلوقتي و انتي عاملة ايه؟!
نبض: في العناية، ان شاء الله خير و الف مبروك علي الحمل.
مالك: اسف اني متعرفتش عليكي.
نبض: لا عادي.
ملك بدأت تستعيد وعيها و فتحت عينيها.
ملك: مالك.

مالك: يا عيون مالك.
ملك: انا حصلي حاجة؟!
مالك: مبروك يا حبيبتي.
ملك: ايه؟!
مالك: انتي حامل؟!
ملك(بفرحة): بجد يا مالك!
مالك: ايوه يا عيون مالك...
ملك(بفرحة): يعني انا حامل يعني انا هبقي ام.
مالك: مبروك يا حبيبتي...
مالك باس رأس ملك و خدها في حضنه.
نبض: احم مبروك يا ملك.
ملك(بدهشة): نبض!
نبض: عن اذنكم.
نبض سابتهم و مشيت و ملك بصت ل مالك باستغراب.
ملك: هو ايه اللي حصل!؟

مالك: جوزها رعد حصل ضرب نار عليهم و هو اتصاب.
ملك(بخضة): يا لهوي.
مالك: ايه؟!
ملك: ليه حد يعمل كدة؟!
مالك: خوفتي عليه؟
ملك: طبعا مش ابن عمي.
مالك: ابن عمك بس!
ملك: ايوه و انت عارف اني بحبك انت.
مالك: طيب يا ملك، لازم نكون جمب مراته الفترة دي.
ملك: تمام.
نبض كانت واقفة تايهة بسبب اللي بيحصل.
نبض(بخوف): طب طب هو كويس؟!
ممرضة: معرفش كانت حالته مستقرة و في مؤشرات ان العقل بدأ يشتغل تاني فجأة حالته بقت حرجة.

نبض بصت علي مراد من شباك اوضته الازاز و لقت ايد علي كتفها.
ملك(باحراج): الف سلامة.
نبض: شكرا، تقدري تروحي انتي و جوزك انتي تعبانة و محتاجة راحة.
ملك(باحراج): لا عادي. بس هو مين ده؟!
نبض: اخويا.
ملك(بصدمة): ازاي!
مالك: ملك مش وقته.
ملك: طيب. تعالي اقعدي.
نبض: مش عايزة روحي انتي.
ممرضة: الحمدلله الحالة استقرت.
نبض: شكرا.
مالك: هروح اجيب اكل و اجي.
نبض فضلت تمشي في الممر بتبص علي رعد و مراد.

ملك(باحراج): نبض انا اسفة يعني علي.
نبض: مفيش داعي يا ملك اللي فات مات. و الف مبروك علي الحمل.
ممرضة: حضرتك مدام نبض؟!
نبض: ايوه.
ممرضة: حاجات زوج حضرتك اهي.
نبض: شكرا.
نبض خدت حاجة رعد و حطتهم علي الكرسي.
تليفون رعد رن، نبض مسكت التليفون و فتحت الخط.
ادهم: عم الناس كلهم.
ادهم: انت مش في البرج و لا نبض؟!
نبض: ادهم.
ادهم: ازيك يا نبض.
نبض: الحمدلله.

ادهم: ايه انتوا فين؟! انا بسأل الراجل اللي في البرج هنا بيقولي انكم مجتوش بقالكوا يومين ايه سافرتوا كدة من غير ما تقولوا.
نبض: ادهم رعد في المستشفي.
ادهم(بقلق): انتي بتقولي ايه يا نبض؟! ماله رعد؟! هو مردش ليه؟!
نبض(بدموع): حصل ضرب نار و هو اتصاب.
ادهم(بقلق): في مستشفي ايه؟!
نبض: هبعتلك عنوانها.
نبض بعتت الموقع ل ادهم,ادهم خد يوسف و جم بسرعة علي المستشفي.
ادهم(بقلق): فين رعد يا نبض؟!
نبض: في العناية.

ادهم وقف قدام شباك اوضة رعد و عيونه دمعت.
يوسف سلم علي نبض و ملك و قعد جمب ملك,ملك حطت رأسها علي كتف يوسف و يوسف ابتسم...
مالك: جبت اكل.
مالك: حمدلله بالسلامة انتوا جيتوا ازاي لحقتوا تيجوا هو في ايه انا مش فاهم؟!
نبض: كانوا هنا يا مالك و ملقوناش في الشقة.
مالك: اه.
الكل فضل قاعد مستنين رعد يفوق, نبض كانت بتحاول تبين انها قوية و انها مش تعبانة.
-بعد فترة كبيرة.
امين: المريض بدأ يفوق. و هنقله او عادية.

نقلوا رعد اوضة عادية و استنوا في حدود نص ساعة لغاية ما رعد بدأ يفتح عينه و يحرك صوابعه.
رعد(بخفوت): ن بض(نبض).
ممرضة: حمدلله بالسلامة.
رعد(بتعب): فين نبض؟!
ممرضة: بره هناديها لحضرتك.
ممرضة: اتفضلي هو عايز حضرتك.
ادهم: ادخلي.
نبض دخلت بخطوات بطئية لاوضة رعد و فتحت الباب و دخلت ليه قفلت الباب وراها و قربت منه علي السرير.
رعد مد ايده ليها بتعب نبض مسكت ايده و بدأت تعيط اوي.
رعد(بتعب): خلاص اهدي، حصل خير.

نبض حضنت رعد و قعدت تعيط و رعد حاوطها بايده.
رعد: عرفتي ايه مكانتك عندي؟!
نبض قعدت تعيط بس و رعد يطبطب علي ضهرها بتعب.
نبض(بعياط): ليه عملت كدة؟! ليه ليه حطتني في الموقف ده؟!
رعد: ده واجبي يا نبض و انتي مسئولة مني قبل كل ده.
الباب اتفتح.
ادهم(بقلق): رعد انت كويس؟!
رعد(برفعة حاجب): انت ايه اللي جابك؟!
ادهم: كدة انا اطمنت عليك.
رعد: اعدليني يا نبض.
نبض عدلت قعدة رعد و حطت ورا ضهره مخدات.

رعد حضن ادهم و ادهم حضنه جامد.
رعد(بوجع): يا غبي.
ادهم: اسف اسف اسف و الله اسف.
يوسف سلم علي رعد و رعد سلم عليه و فضل ماسك ايد نبض.
مالك: حمدلله بالسلامة.
رعد: ايه ده كل الحبايب هنا بقي؟!
رعد سلم علي مالك, ملك مدت ايديها سلمت علي رعد و رعد سلم عليها.
ملك: الف سلامة.
رعد: الله يسلمك.
نبض: هروح اشوف الدكتور.
رعد: خليكي هنا الدكتور هيقول ايه يعني لازم رعاية و تطهير للجرح...
ادهم: ده متدرب ده.
رعد: فين حاجتي؟!

نبض: بره هروح اجيبها.
رعد: اخرج يا ادهم خد مفتاح شقة البرج و اقعد فيها انت و يوسف، و انت يا مالك خد ملك و روحوا بيتكم لما اخرج من المستشفي هنتقابل اكيد.
ادهم: بس.
رعد: سمعت كلامي يلا بره...
ادهم: اللهم طولك يا روح...
نبض حضنت ملك و سلمت علي مالك و ادهم و يوسف. و الكل مشي اتبقي نبض و رعد.
نبض: هرو.
رعد شد نبض قعدها جمبه و حاوطها بدراعه السليم.
نبض: وسع هروح ان.
رعد: بقيتي رغاية اوي اليومين دول.
نبض: انا!

رعد: لا انا.
رعد حط ايده علي خد نبض و بدأ يتفحصها...
رعد: في اي حاجة حصلتلك؟!
نبض: لا انا بخير.
رعد: وشك ماله كدة؟!
نبض: ده ارهاق بس.
رعد قرب من نبض و باس رأسها و لسة هيقرب منها الباب اتفتح.
رعد(ببرود): خير؟!
امين: في حقنة لازم تأخدها حاليا.
رعد: طيب خليها هنا و امشي.
امين: افندم! انت فاكر ان المستشفي بتاعت اهلك انت و مراتك.
رعد(بغضب): انت قولت ايه؟!
نبض: رعد اهدي هو مش فاهم حاجة اهدي علشان خاطري.

رعد(بغضب): عيد كدة إلى قولته تاني.
رعد قام من علي السرير و نسي وجعه بسبب غضبه و قرب من الدكتور.
رعد(بغضب): شكل محدش علمك التربية بتبقي ازاي بس ممكن اعلمهالك...
نبض: اهدي يا رعد انت تعبان.
امين: انت و مراتك من ساعة ما دخلتوا المستشفي و مراتك عمالة تزعق و تهزأ و فاكرة انها الوحيدة اللي بتفهم هنا.
رعد(بغضب): ده ميودكش الحق في انك تتكلم بالاسلوب الزبالة بتاعك...

رعد(بغضب): و لما تيجي تتكلم عن مراتي تتكلم بكل احترام و ادب...
رعد و الدكتور مسكوا في بعض و نبض اتدخلت بينهم.
نبض: انتوا اتجننتوا يا رعد انت تعبان و عايز تتخانق مفيش كدة.
رعد: ابعدي يا نبض عن الموضوع ده...
نبض: يا رعد.
رعد بعد نبض بينه و بين الدكتور و لسة هيقرب من الدكتور الدكتور ضربه بوكس في وشه,رعد ضرب الدكتور بايده السليمة في بطنه و ضربه برأسه في انفه...
رعد(بخضة): نبض.

رعد جري علي نبض اللي وقعت في الارض مغمي عليها.
رعد(بخضة): نبض نبض ردي عليا.
رعد قعد يضرب نبض علي وشها كتير لغاية ما فتحت عينيها بتعب.
رعد: انتي كويسة؟!
نبض(بتعب): اه بس انت لازم ترتاح.
نبض قامت وقفت و سندت رعد قعدته علي السرير.
امين(بغضب): هوريكوا انا هوريكوا.
نبض(ببرود): طيب اخرج بقي بره.
نبض(بزعيق): لازم تعمل مشكلة في كل حتة تروحها يا رعد.
رعد حاوط خصر نبض بين ايديه و قربها منه.
نبض: يا ربي!

رعد: هاتي تليفوني و جيبي هدومي.
نبض: لا.
رعد(بحدة خفيفة): نبض.
نبض: قولت لا.
رعد شد نبض بغضب علي رجله و شد رأسها ناحيته.
رعد(بحدة): لما اقولك حاجة تقولي حاضر.
رعد: متتعبنيش انا تعبان لوحدي.
نبض(بصدمة): انت متأكد انك تعبان و واخد رصاصة!
رعد(بخبث): لسة معرفتنيش يا نبض لسة الايام جاية...
رعد: يلا قومي جيبيلي موبايلي و هدومي.
نبض قامت و جابت حاجتها هي و رعد و ودت رعد تليفونه...

رعد: روحي اغسلي ايدك في دم لسة علي ايدك.
نبض بصت علي ايديها لقت فعلا لسة في دم من الصبح راحت الحمام غسلت ايديها و خدت وقت شوية.

-في مكان تاني...
عند ادم و ميران.
ادم: يا بت متجننيش.
ميران: انا عملت حاجة.
ادم: ايه حكم المخطوبين ده يا ميران احنا متجوزين.
ميران: اسكت بقي علشان وصلنا...
ميران و ادم دخلوا المطعم و لقوا فتون و محمد.
فتون(بالتركية): اهلا بالعروسين.
ميران(بالتركية): في ايه؟!
محمد(بالتركية): بنرحب بيكوا.
ادم(بالتركية): شكرا.
محمد(بالتركية): يا ابني اتكلم عادي من غير رسمية.
فتون(بالتركية): اخوك زيك كدة؟!

ادم(بالتركية): مين بالظبط؟!
فتون(بالتركية): علي ما اعتقد رعد جوز نبض يعني.
ادم(بالتركية): لا رعد ده فريد من نوعه.
فتون(بالتركية): نبض مورتناش صورته الخبيثة.
محمد(بالتركية,بضحك): اسكتي شوية يا بنتي.
فتون(بالتركية): هموت و اشوفه الله.
ميران(بالتركية): اكيد انت معاك صور ليه يا ادم.
ادم(بالتركية): اه لحظة.
ادم طلع تليفونه و جاب صور رعد وراها ليهم.
فتون(بصدمة,بالتركية): وسيم اوي...

ميران(بالتركية): هو ده اخوك يا ادم؟!
ادم(بالتركية): اه.
محمد(بالتركية): ربنا يحفظه.
محمد(بالتركية): خلاص يا فتون الراجل هيموت بسببك.
فتون(بالتركية): ده وسيم اوي يا بخت نبض بيه.
ميران(بالتركية): هو بيشتغل ايه؟! نبض متكلمتش عنه خالص.
ادم(بالتركية): ظابط مخابرات.
فتون(بالتركية): واو! بحبهم اوي.
ميران(بالتركية,بضحك): محمد مانع نفسه عنك بالعافية.
فتون(بالتركية,بتوتر): ها؟! انت اللي في القلب يا محمد.

محمد(بالتركية): تقدري تقولي حاجة غير كدة؟!
فتون(بالتركية): لا طبعا.
ادم(بالتركية): طيب تطلبي ايه يا حبيبتي؟!
ميران(بالتركية): عصير فراولة.
ادم(بالتركية): و انتوا؟!
فتون(بالتركية): تشيز كيك.
محمد(بالتركية): هاتلي قهوة يا ابني...
ادم طلب لكل واحد طلبه و طلب ل نفسه شاي.
محمد(بالتركية): نفسنا ننزل مصر اوي.
ادم(بالتركية): انا و ميران مسافرين قريب تعالوا معانا...
فتون(بالتركية): مين هيعتني بالمستشفي؟!

ميران(بالتركية): يا ستي مش مهم...
محمد(بالتركية): لا برضو مش هننزل معاكوا. ممكن كدة نظبط احوالنا و نشوف لو هنستقر في مصر...
فتون(بالتركية): لا لا لا. انا بحب تركيا و انت عارف يا محمد بحب مصر من كلام الناس عليها...
محمد(بالتركية): خلاص انا اسف.
فتون(بالتركية): عادي يا حبيبي.
ميران(بالتركية): انت قولت هنسافر امتي؟!
ادم(بالتركية): هأخد اخر صفقة و هنسافر علطول.
ميران(بالتركية): تمام.

كل واحد بدأ يشرب و يأكل اللي هو طلبه.
ادم(بالتركية): يلا يا ميران اوصلك الشغل.
محمد(بالتركية): سيبها هوصلها معايا انا و فتون...
ادم(بالتركية): خليها معايا افضل.
ادم مسك ايد ميران و خرجوا من المطعم ركبها العربية و لف ركب هو العربية و بدأ يسوق.
ادم: يلا انزلي...
ميران: انت مضايق من حاجة؟!
ادم: لا.
ميران: طيب باي.
ادم: استني.
ميران: ايه؟!
ادم باس خد ميران و حضنها.
ادم: خلي بالك من نفسك.
ميران: و انت كمان باي.

ميران نزلت دخلت المستشفي و ادم طلع علي الشركة...

-في مكان تاني...
عند مهند و فاطمة.
مهند: ايه يا حبيبتي مالك!؟
فاطمة: مفيش بس مش عارفة افتح دي.
مهند: جايبة مربي لمين؟!
فاطمة: زياد بيحبها كنت هعمله سندوتشات.
مهند مسك من فاطمة البرطمان و فتحه ليها.
فاطمة: شكرا يا حبيبي.
مهند: و لا يهمك.
مهند: ها بطلنا النهاردة عامل ايه؟!
زياد: احسن يا بابا، و بلعب باللعب اللي عمو سعد جابها...
مهند: طيب يا حبيبي.
مهند: فاطمة هروح مشوار و اجي.
فاطمة: فين؟!
مهند: شغل.

فاطمة: طيب.
مهند خرج من المستشفي و فاطمة كانت خايفة عليه.
مهند: محرم سامعني؟!
محرم: ايوه سامعك.
مهند: اتحرك انت و القوات متهجموش الا لما يزيد يوديك اشارة.
محرم: تمام.
مهند: و انت يا عز زي ما رعد قالك المرة دي مش عايز غلطة.
عز: متخافش.
مهند: طيب.
مهند: انا جاي.

عند مالك و ملك.
ملك: هتفضل باصص اكدي جتير(كدة كتير).
مالك: مش مصدق يا ملك.
ملك: مش مصدج(مصدق) ايه!؟
مالك حط ايده علي بطن ملك و باس رأسها.
مالك: مش مصدق انك حامل و هتخليني اب يا ملك.
ملك: لا صدج(صدق).
مالك: بحبك يا ملك و بحب سواء بنتنا او ابننا اللي جاي. و بجد انا مش عارف اقولك ايه يا ملك شكرا.
ملك: علي ايه؟!
مالك: انك في حياتي. انك موجودة معايا و مراتي و ام ولادي ان شاء الله.
ملك: يا حبيبي.

مالك: ربنا يخليكي ليا.
ملك: ربنا يديمك في حياتي يا رب و يخليك ليا انا و ابننا.
مالك: من هنا و رايح راحة تامة و متتحركيش كتير و كل اللي انتي عايزاه اوامر.
مالك: شاوري بس علي اللي انتي عايزاه و يكون قدامك...
مالك: لو طلبتي ايه هعمله ليكي...
مالك: اهم حاجة راحتك.
ملك(بدموع): ربنا يخليك يا حبيبي.
ملك مسكت ايد مالك وباستها و مالك خد ملك في حضنه...
مالك: نامي يا حبيبتي يلا.
ملك: تصبح علي خير.

مالك: و انتي من اهل الخير يا روحي.

-في مكان تاني...
في فيلا فارس الدمنهورس.
فارس: عيونه زي كأنها بتقول حاجة. كان يبص ليا بكل ثقة.
فارس: شكله كان قاصد يخوفني.
ست: متخافش يا حبيبي مش هيقدر يعمل حاجة.
فارس: بس عاش. ده عامل زي القطط ب سبع ارواح.
ست: مصيره بس هيجي في يوم و يموت.
فارس: مش خايفة.
ست(بسخرية): مين دي؟!
فارس: يعني مش خسرانة انك معايا دلوقتي.
ست: لا يا فارس.
ست: بس ممكن نعمل خطة نوقعه فيها.
فارس: ايه؟!

ست: فارس: ده انتي دماغك سم يا فرح.
فرح: و لا عاش و لا كان اللي يضايقك...
فارس: اموت فيكي يا فرح.
فارس: ما تيجي.
فرح(بدلع): استني نخلص من المشوار اللي قولتلك عليه...
فارس(بضحك): بعدين بقي.

-في مكان تاني...
عند رعد و نبض.
نبض: يا رعد واخدني علي فين بس؟!
رعد: قولتلك متسأليش كتير مش هتعرفي الا لما انا اكون عايز كدة...
نبض: طب شيل ايدك عيني وجعتني.
رعد: برضو لا.
نبض اتزحلقت و كانت هتقع رعد لحقها بسرعة.
رعد(بتسلية): برضو مش هتعرفي.
رعد فضل ماشي شوية في المكان اللي هو فيه و ايده علي عين نبض و نبض قدامه.
رعد: بصي هشيل ايدي اياكي تفتحي فاهمة.
نبض: حاضر.
رعد: وعد.
نبض: وعد.

رعد شال ايده و عمل حاجة و بعدها حط ايده علي عيون نبض تاني و مشي بيها كام خطوة.
رعد: هعد من واحد ل تلاتة و هشيل ايدي.
رعد: جاهزة؟!
نبض(بحماس): اه.
رعد: 1,2,3.
رعد شال ايد من علي عيون نبض و نبض فتحت عينيها ببطء.
نبض: ايه ده!؟
رعد حاوط نبض من ضهرها و باس خدها.

رعد: ده بيتنا اللي هنعيش فيه بعيدا عن اي ذكري وحشة ده اللي هيجمعنا مع بعض. ده هيبقي بيتنا اللي هنبتدئ فيه حياة جديدة و هنكمل مع بعض فيه لغاية ما نكبر...
رعد(بانفاس حارة): ده يا نبض المكان اللي هيبقي ملكك انتي و تحت امرك انتي. ده المكان اللي فيه هبدأ معاكي علي نضيف و انا معترف اني مقدرش استغني عنك.
رعد: ده بيتنا اللي هنتشارك فيه همومنا ده البيت اللي هيشهد علي حبنا و ضحكنا و عنادنا لبعض.

رعد: ده البداية الصح يا نبض.
رعد بعد عن نبض و نبض لفت ليه و حاوطت رقبته بايديها.
نبض: طلعت رومانسي.
رعد: هكون ليكي انتي و بس يا نبض و معاكي انتي الوحيدة اللي مش هعاملها بأذي طول ما انا عايش. انتي الوحيدة اللي قلبي اتفتح ليها و هيبقي ملكك لاخر يوم في حياتي...
رعد حضن نبض و نبض بادلته الحضن و ابتسمت.
رعد: شوفتك علفكرة.
نبض: يا ظريف.
نبض: البيت باين عليه انه جميل اوي.

- نبض نزلت سلمتين اللي قدام الباب و لقت المطبخ علي شمالها و لقت علي يمينها ركنة و تلفزيون و مكتبه صغيرة. و لقت السفرة قدامهم هما الاتنين و جمب السفرة في صالون و بعدها اطلعي سلمتين في الاخر في شباك ازاز كبير و فيه كرسين و ترابيزة صغيرة بس و بره في جنينة صغيرة كدة. و جمب باب البيت بشوية في سلالم نبض و رعد طلعوها نبض لقت ممر فيه اوض.
رعد: دي اوضتنا.

رعد و نبض دخلوا اوضتهم,نبص لقتها واسعة و كبيرة اول ما دخلت لقت اوضة الملابس و الحمام و بعدها لقت ممر صغير كدة خالص مشيته لقت السرير بكنبة و تسريحة و تلفزيون و بلكونة كبيرة.
نبض: انا مبسوطة اوي.
رعد: الحمدلله.
نبض: بس انت متأكد انك مش تعبان؟!
رعد: لا يا حبيبتي هخش اغير هدومي عقبال ما تلفي لفة سريعة كدة.
-رعد باس خد نبض و خد هدوم ليه و دخل الحمام.

رعد الجرح بتاعه كان بينزل دم. رعد طهر الجرح و وقف النزيف و لف شاش و قطن و غير هدومه.
رعد: هتأخدي شاور؟!
نبض: ايوه.
نبص دخلت الحمام و خدت دوش و غيرت هدومها.
نبض لبست بيجامة قطعة واحدة باللون الاسود بنطلونها طويل و بحمالة رفيعة علي الكتف مبينة ضهرها و عملت شعرها علي شكل ضفيرة و نزلت كام خصلة منها.
نبض خرجت لقت رعد قاعد مستنيها. نبض كانت لسة هتقعد جمبه رعد شدها علي رجله.

رعد: تحبي تأكلي حاجة معينة اطلبها ليكي؟!
نبض: مش عارفة.
نبض: بس ابعد كدة انا محملة عليك.
رعد: يا بنتي متخافيش انا كويس.
نبض: بس مكنتش صممت علي الخروج يا رعد و الله انك طفل و عنيد.
رعد: و الله؟! و مين كان هيوريكي البيت؟!
نبض: مكنش لازم عموما من هنا و رايح هتسمع كلامي انا لاني الدكتورة بتاعتك.
رعد: حاضر يا ابله.
نبض(ضربته في كتفه): ابله في عينك.
رعد(بوجع): آه.
نبض(بقلق): اسفة اسفة.
رعد: و لا يهمك.

نبض: طب يلا ارتاح انت.
رعد: طيب و انتي؟!
نبض: هنزل الف في البيت شوية.
رعد: طيب هريح جسمي انا شوية.
رعد فرد جسمه علي السرير و غمض عيونه,نبض نزلت ل تحت و بدأت تتفرج علي كل حاجة في البيت...
نبض قعدت علي الكنبة و رجعت رأسها لورا بتعب.
نبض(لنفسها): يا رب احساسي المرة دي ميكدبش يا رعد.
نبض سمعت صوت رن جرس الباب. نبض قامت و فتحت الباب.
نبض: ايوه مين؟!
فرح: فين رعد؟!
نبض: مين حضرتك؟!
فرح زقت نبض و دخلت البيت.

فرح: انتي هتعملي رأسك برأسي يا بت...
نبض: انتي مين انتي؟! انا محترماكي علشان انتي ست كبيرة.
فرح: اطلعي ناديلي رعد.
نبض: لما نشوف اخرتها معاكي ايه.
نبض طلعت بغضب لاوضتها هي و رعد و بدأت تصحي رعد.
رعد(بخضة): ايه في ايه؟!
رعد: حرام عليكي يا نبض حد يصحي حد كدة.
نبض(بغضب): قوم شوف الست اللي تحت دي عايزة ايه؟!
رعد(باستغراب): ست مين!
نبض(بغضب): معرفش ست كدة عايزاك تحت.
رعد: مقالتش اسمها.
نبض: لا.

رعد قام ولبس شبشبه و نزل ل تحت و نبض وراه علطول.
رعد: مي.
فرح لفت و اول ما رعد شاف وشها وقف و اتصدم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة