قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

نبض قامت وقفت جمب رعد و رعد كان بيحاول يهدئ نفسه و فجأة حصل ضرب نار عليهم.
رعد حضن نبض و نبض استخبت في حضنه.
رعد: متخافيش ده تهديد بس.
نبض: احم بص يا حبيبي ممكن تهدئ شوية ارجوك.
رعد: نبض اطلعي و سيبيني لوحدي معلش علشان خاطري.
نبض: طب يا رعد علشان خاطري خليني جمبك و مش هتكلم.
رعد(بزهق): نبض انا عايز ابقي لوحدي و مش عايز اسيبك في البيت ده لوحدك ارجوكي ابعدي ارجوكي.
نبض(بدموع): حاضر...

نبض سابت رعد و طلعت علي اوضتها هي و رعد,رعد قعد بتعب علي الكنبة و فضل شارد بيراجع ذكرياته لغاية ما بدأ يعيط و حاول كتير يكتم صوت عياطه...
عند نبض.
نبض طلعت و كانت خايفة و قلقانة علي رعد و قعدت تروح و تيجي في الاوضة و بدأت بطنها توجعها قعدت علي السرير و حاولت كتير تتحمل الوجع مقدرتش.
نبض بدأت تتلوي علي السرير من كتر الوجع و بدأت تعيط لغاية ما الوجع خف.

نبض قامت و نزلت ل تحت لقت رعد نايم علي الكنبة و عرقان و حرارته مرتفعة شوية.
نبض(بقلق): رعد رعد.
رعد فتح عيونه بتعب و ارهاق و بص ل نبض.
رعد: مش قولتلك عايز ابقي لوحدي.
نبض: خلاص يا رعد و النبي متحسسنيش ان انا اللي غلطانة. قوم معايا نام فوق علشان خاطري.
نبض سندت رعد و طلعت الدور التاني كانت لسة هتخش اوضتهم رعد فتح باب اوضة تانية و دخل رمي نفسه علي السرير...
نبض: رعد مش دي اوضتنا...

رعد: عارف. روحي و سيبيني انام هنا يلا.
رعد: اقفلي الباب و اسمعي الكلام.
نبض قفلت الباب و راحت علي اوضتها قعدت تعيط كتير...
في الصباح الباكر...
رعد كان بيتقلب في نومه لقي حد ماسكه جامد عرف انها نبض فتح عيونه و حط ايده علي خدها باس رأسها.
نبض(شبه نايمة): انت كويس؟!
رعد هز رأسه بمعني اه نبض حضنته اكتر.
نبض: صباح الخير.
رعد: صباح النور، قومي يلا.

نبض: فعلا يلا قوم وراك شغل و قبل الشغل هنروح مشوار و انا هروح الشغل و...
رعد: استني شغل ايه اللي انتي هتروحيه و مشوار ايه اللي هنروحه انتي مش هتتحركي من هنا.
نبض: لا انا كويسة اهو يا رعد و كمان يلا قوم بقي اسمع الكلام.
نبض قامت و شدت رعد وراها دخلته الحمام.
نبض: خد دوش عقبال ما اطلع هدوم و اعمل اكل.
نبض: يلا.

نبض قفلت باب الحمام و رعد دخل خد دوش طويل,نبض طلعت ليه هدوم و نزلت بدأت تحضر فطار خفيف و طلعت تاني لقته بيلبس هدومه راحت ساعدته...
نبض(بقلق): ايه اللي في ضهرك ده يا رعد؟!
رعد: متشغليش بالك.
نبض: لا ازاي يعني؟! ايه ده؟!
رعد: سلسلة حديد اضربت بيها علي ضهري يا نبض و علمت بس.
نبض: طب وجعاك؟!
رعد: لا.
نبض: طب انزل هتلاقي الفطار تحت افطر و انا هلبس و انزلك.
نبض دخلت اوضة الملابس بدأت تغير هدومها...

نبض لبست بنطلون جينز و فوقه تي شيرت صوف باللون الرصاصي بكم و لبست كوتشي ابيض عالي. سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض نزلت ل تحت لقت رعد بيأكل بس شارد.
نبض(بابتسامة): خلصت يا حبيبي؟!
رعد: اه. بس مشوار ايه اللي هنروحه؟!
نبض مسكت ايد رعد و خرجت من البيت و راحت ناحية العربية و مدت ايديها ل رعد.
رعد(برفعة حاجب): كمان!
نبض: ايوه.
رعد طلع مفاتيحه و وداهم ل نبض و ركب و نبض لفت ركبت مكان السواق و بدأت تسوق.

رعد: نبض هتودينا فين من الاخر؟!
نبض: انت متضايق؟!
رعد: مبحبش اروح مكان مش عارفه.
نبض: بس انت معايا اكيد الموضوع مختلف.
بعد فترة رعد لقي نبض وقفت قدام الكورنيش.
نبض: مجربنهاش بالنهار. يلا انزل.
نبض نزلت لقت حد بيبع درة راحت اشترت ليها هي و رعد و ودته...
نبض: متكسفنيش بقي خده.
رعد خد منها الدرة و بدأ هو و نبض يتمشوا علي الكورنيش بس رعد مش بيتكلم نبض بس اللي بتتكلم.
نبض(بابتسامة): شكلك حلو كدة.

رعد: مش يلا نمشي؟!
نبض: تمام.
نبض و رعد راحوا للعربية رعد هو اللي ساق و بعد فترة وصل للمستشفي.
نبض: احم طيب هنزل انا.
نبض قربت من رعد باسته علي خده و رعد كان نظره علي الطريق,نبض نزلت من العربية و كانت لسة هتدخل رعد نادي عليها.
رعد نزل و قرب من نبض حضنها و باس رأسها.
رعد: لو في حاجة كلميني. خلي بالك من نفسك.
نبض(بابتسامة): و انت كمان.
نبض مشيت و دخلت المستشفي رعد لبس نضارته و ركب عربيته راح للمبني.

في المبني.
شخص(بسخرية): ليك عين تيجي تاني.
رعد لا رد.
رعد مشي و دخل علي مكتبه علطول.
مهند: ازيك يا رعد، ايه اللي جابك؟!
رعد(ببرود): مش ورانا شغل.
عز: اه بس والدتك لسة متوفية و.
رعد(ببرود): والدتي ماتت من 16 سنة يا عز انت نسيت...
رعد قعد علي كرسي مكتبه و قدامه مهند و عز...
رعد(ببرود): جالي تهديد النهاردة.
مهند: مين عمل كدة؟!
رعد بص ل مهند و مهند فهم مين هو...
مهند: ناوي تعمل ايه؟!
رعد: القانون.

عز: اجيب الباقي علشان نتفق علي خطة.
رعد: لا. بعد فرح ادم هنبدأ بالتنفيذ و التخطيط.
عز: طيب، المهم انك تبقي كويس.
رعد: انا كويس. و انت يا مهند خلي بالك من مراتك و ابنك الفترة دي.
مهند: تمام.
عز: طب بالنسبة ل.
رعد: سعد هيتصرف.
مهند: طب رعد ممكن تهدي انت.
رعد: هو حصل ايه يعني يا مهند؟! انا هادئ اهو.
عز: طب طالما انت كويس و هادئ مش المفروض تقعد مع مراتك التعبانة طيب...

رعد: نبض في المستشفي و صحتها بقت احسن الحمدلله.
مهند: طيب، المفروض نشتغل علي ايه دلوقتي؟!
رعد: لؤي في مستشفي ايه؟!
عند نبض.
ياسر: صحتك كويسة دلوقتي؟!
نبض: الحمدلله. شكرا يا دكتور ياسر.
لوسي: احم ممكن تنزلي ايدك من علي كتفه بقي.
نبض(برفعة حاجب): افندم!
لوسي: لولا اني عارفة انك متجوزة و بتحبي جوزك و مش بتلفي علي ياسر كان زماني هزأتك دلوقتي...
ياسر: احم نبض متزعليش هي بس.
لوسي: خطيبته.
ياسر: غصب يا روحي.

لوسي: بس برضو انت خطيبي.
نبض: مش فاهمة حاجة.
ياسر(بضحك): المجنونة من يومين دخلت قالتي انها بتحبني و قالت ان اللي هو المفروض كان امبارح خطوبتنا و الدبل.
ياسر(بضحك): و روحنا اشترينا الدبل و لبسناها لوحدنا كدة.
ياسر(بضحك): بحبها انا كمان بس مكنتش متأكد انها مجنونة اوي يعني.
ياسر حط ايده علي كتف لوسي و خدها في حضنه.
لوسي: بس بقي بتكسف.
نبض(بابتسامة): ربنا يخليكوا ل بعض...

ياسر: و كمان بدل ما انا وحيد و هي وحيدة نوحد وحدتنا بقي.
نبض: بص انا مش فاهمة بس ماشي.
التلاتة ضحكوا مع بعض و نبص حست بوجع في بطنها و سندت علي الحيطة.
ياسر: انتي كويسة؟!
نبض: ايوه بس الضحك الكتير بيوجعلي بطني.
ياسر: مكنش ينفع تنزلي النهاردة اساسا.
نبض: قعدة البيت مملة، يلا باي.
نبض مشيت و دخلت مكتبها و منار دخلت وراها.
منار: حمدلله بالسلامة.
نبض: الله يسلمك.
منار: خدي دول ملفين مريضين كدة خفاف.

نبض: تمام شكرا.
منار: هشوفك في الاستراحة.
نبض مسكت الملف الاول و بدأت تقرأ حالة المريض. نبض قامت و راحت اوضته و دخلت للمريض.
نبض: مساء الخير.
لؤي: هو انتي؟!
نبض: حضرتك تعرفني؟!
نبض: ممكن اكون اعرف حضرتك بس للاسف وش حضرتك متدمر. و هتخضع لعمليات تجميل قريب.
لؤي(بغضب): ما هو بسبب جوزك.
نبض: رعد! انت تعرف رعد منين؟!
نبض مسكت الملف و قرأت الاسم.
نبض: معتقدش اني قابلت حد باسم لؤي قبل كدة.

لؤي(بغضب): لو فاكرة اني هسيبك و لا هسيب جوزك في حالة تبقي غلطانة...
نبض مسكت لؤي من هدومه بغضب.
نبض(بحدة): لا اسمعني كدة و فوق رعد خط احمر. و اللي يقرب منه يبقي زي اللي دخل للنار برجليه.
نبض: و احمد ربك انها جت لحد كدة اصلا.
ممرضة: حضرتك بتعملي ايه؟!
نبض(ببرود): مفيش حاجة.
ممرضة: حد من طرف المريض عايز يقابله...
نبض: الزيارة ممنوعة.
لؤي(بحدة): انتي اتجننتي.

نبض(بخبث): للاسف ملفك وقع تحت ايدي و انا دلوقتي الدكتورة بتاعتك و انت لازم تسمع الكلام...
نبض: الزيارة ممنوعة...
الممرضة خرجت الاول نبض بصت ل لؤي و غمزتله باستفزاز و خرجت.
نبض(باستغراب): انت!
رعد(بحدة): انتي بتعملي ايه في اوضة الحيوان ده!؟
نبض: انت ايه اللي جابك؟!
نبض(بحدة): و كمان انت اللي عملت فيه كدة؟!
رعد(ببرود): ايوه انا.
نبض: و الله و مالك بتقولها بفخر كدة ليه؟!
رعد: مردتيش كنتي بتعملي ايه؟!

نبض: انا الدكتورة بتاعته.
رعد(بغضب): نعم يا اختي؟!
رعد قرب من نبض و نبض رجعت خطوتين ل ورا.
مهند: احم احم.
رعد: امشي بعيد انت و عز.
مهند: طيب.
مهند و عز بعدوا عن نبض و رعد شوية.
رعد: كلمة واحدة تسيبي حالته لاي زفت تاني.
نبض: زفت ده قصدك بيه ايه؟!
رعد ضرب الحيطة اللي ورا نبض بغضب...
رعد: فقرة الاستهبال دي مش عايزها خالص. حالة ال دي توديها لاي دكتور تاني فهمتي.

نبض: انت ازاي تقول الالفاظ دي؟! و كمان لا مش هسيب حالته.
نبض: و اه انا منعت عنه الزيارة ممنوع الدخول.
رعد: تعالي هنا راحة فين. و كمان منعتي الزيارة ليه؟!
نبض: حضرتك مين؟!
رعد(بصدمة): افندم!
نبض: ايوه انت مين موجود هنا بصفتك مين؟! لو بصفتك قريب المريض ده انا الدكتورة اللي مشرفة عليه و ممنوع الزيارة.
رعد: و.

نبض: و لو جاي هنا بصفتك زوج نبض السيوفي اللي هي مراتك. بعتذر هنا مفيش مراتي هنا في دكتورة نبض بس ممكن تشابه اسماء.
نبض سابت رعد و راحت علي مكتبها,رعد بصلها بغضب.
رعد: نهايتك علي ايدي يا نبض.
عز: ايه الاخبار؟!
رعد: مفيش. يلا بينا.
مهند: و ايه لازمة اننا جينا بقي.
رعد بصله بصه غضب مهند جري من قدامه. عز مشي مع رعد و رجعوا يشتغلوا تاني...

-في مكان تاني...
في الصعيد. في اوضة هدي و عادل.
عادل: عايزاني في ايه يا هدي؟!
هدي: كنت عايزة اتحدد(اتكلم)معاك في موضوع يا حاج.
عادل: جولي(قولي).
هدي: يوسف.
عادل: ماله؟!
هدي: طالب يد عطر بنت خضراوي.
عادل: هو اللي طالبها بالاسم؟!
هدي: ايوه...
عادل قعد فترة ساكت بيفكر في الموضوع.
عادل: انتي تعرفي اخلاقها؟!
هدي: و نعمة التربية...
عادل: و انا موافج(موافق)...
هدي: طب و هتعمل فرح ل زهرة؟!
عادل: لو هي عايزة.

هدي: ادم جالنا(قالنا) انه هو اللي هيظبط كل حاجة في فرحه.
عادل: و جرر(قرر)هيعمله فين؟!
هدي: في مصر.
عادل: طيب هو و راحته.
عند البنات...
تمارا: سمعت ان فرحك الاسبوع الجاي مبروك.
ميران(بخجل): احم شكرا.
زهرة: مالك مكسوفة اكدي(كدة) ليه؟!
ميران(بخجل): بس بقي يا زهرة.
زهرة(بضحكة بسيطة): ليجي حق(ليكي حق)تتكسفي و انتي واخدة زينة الرجال...
تمارا: انا لسة متعاملتش معاهم و معتقدش اني هطول هنا.

ميران: ليه بتقولي كدة؟! انتي لطيفة و الله و اكيد هيقبلوا بيكي.
زهرة: انا عارفة جلب(قلب) عمي مش هيرمي لحمه اكدي(كدة) في الشارع.
تمارا: هقوم ادخل الحمام.
تمارا قامت من الجنينة و دخلت القصر لقت حد حاطط ايده علي بوقها و شالها بقوة و دخل اوضة من الاوض.
تمارا قعدت ترفص رجليها بقوة لغاية ما الشخص ده زقها علي الحيطة و حط ايده علي بوقها.
تمارا فتحت عينيها علي اخرهم لما شافت مراد.

مراد(ببرود): انا عارف ان مشيك كان شمال كله و عارف انك واحدة.
مراد(ببرود): و لو جيتي هنا علشان حاجة زبالة زيك ساعتها انا هطلع روحك في ايدي.
مراد(بحدة): فاهمة؟!
تمارا كانت مش قادرة تتنفس بسبب ايد مراد و سمعت صوت حد بره كانت بتحاول تصرخ مراد مسك رقبتها جامد...
مراد(بهمس): اخرسي خالص مش عايز اسمع صوتك.

تمارا كان نفسها بيروح و جسمها بيتقل و كان هيغمي عليها و تقع في الارض مراد لحقها بين ايديه و وقعوا في الارض هما الاتنين.
مراد(بهمس و حدة): انتي يا بت. فتحي عينك.
مراد(بهمس و حدة): انا عارف انك بتستعبطي فتحي عينك...
مراد قرب من تمارا و شاف النبض بتاعها لقاه ضعيف اوي.
مراد طلع تليفونه و اتصل ب نبض، الخط اتفتح.
نبض: الو يا حبيبي.

مراد(بقلق): نبض لو حد كان مكتوم نفسه و اغمي عليه و نبضه دلوقتي قليل اعمل معاه ابه؟!
نبض: مين حصله كدة؟!
مراد(بحدة): مش وقته يا نبض.
نبض: امسك عظمة ودنها و اضغط عليها جامد او ما العظمة اللي بين العينين، او كحول حطه في انفه.
مراد: تمام شكرا.
مراد قفل التليفون في وش نبض و رماه بعيد و قرب من تمارا و بدأ يضغط علي العظمة اللي بين عينيها.
تمارا بدأت تفوق و تحرك رأسها يمين و شمال و فتحت عينيها.

تمارا(بخوف): انت عايز مني ايه؟!
مراد(ببرود): قومي.
تمارا قامت ببطء وقفت مراد قام وقف قدامها و حط ايده في جيبه...
مراد(ببرود): امشي.
تمارا استفزها مراد اوي و طريقته. ضربته في صدره بغضب كذا مرة.
تمارا(بغضب): هو انا خدامة عندك يا روح امك؟!
مراد(ببرود): بيني اصلك و معدنك يلا.
تمارا(بغضب): يا سلام ما انت كمان كنت قاتل و حرامي و حاجات وحشة كتير، انت محسسني انك مكنتش بتقوم من علي سجادة الصلاة.

تمارا(بغضب): انا اينعم كنت بروح كباريهات و كنت برقص و ببين جسمي و كنت بعمل حاجات وحشة، بس و مع ذلك لسة محافظة علي شرفي و.
مراد شد شعر تمارا بغضب و قربها منه.
مراد(بغضب): ما انتي لو مكنتيش عملتي كدة كنت قتلتلك و دفنتك بدم بارد.
مراد(بغضب): قسما بربي يا تمارا لو محترمتيش نفسك معايا لاكون قاتلك.
مراد(بغضب): و كمان انا لو رجعت القاهرة هترجعي معايا...

تمارا(بوجع): وسع كدة و كمان انت مين علشان تقول كدة و اسمع كلامك.
مراد(بغضب): اعتبرينا في حكم المتجوزين.
مراد زق تمارا و سابها و مشي. تمارا مكنتش مستوعبة اللي بيحصل و خرجت من الاوضة لقت بلال في وشها...
بلال(بخبث): شايفك مبسوطة اهني(هنا).
تمارا(بتعب): لو سمحت انا مش حمل كلام.
بلال(بخبث): ليه كونتي(كنتي)بتعملي ايه اهني(هنا)؟!
تمارا(بتعب): بعد اذنك عايزة انام.
تمارا كانت هتمشي بلال مسك دراعها و قربها منه.

بلال: لو فاكرة انك هتكوني واحدة من العائلة دي تبجي(تبقي) غلطانة.
تمارا حاولت تشد ايديها من بلال. بلال ضغط علي دراعها جامد و كان لسة هيتكلم.
مراد شد تمارا في حضنه و مسك ايد بلال.
مراد(بحدة): مش من الادب انك تعمل كدة.
مراد شد تمارا وراه و طلع لحد باب اوضتها.
مراد: يلا ادخلي.
تمارا بصتله و دخلت اوضتها و قفلت الباب بسرعة و قعدت في الارض و هي مضايقة.
عند الستات...
علا: دوقتي الشُربة يا سوسن؟!
سوسن: اه.

علا: ورد اخبار جواز زهرة ايه؟!
ورد: مش عارفة لسة هنعمل ايه؟!
علا: طب لو في حاجة اساعدك فيها.
ورد: تسلمي يا خيتي(اختي).
هدي: محدش شاف ادم؟!
سوسن: علي ما اعتقد في الاسطبل...
هدي: ماشي...
هدي راحت للاسطبل لقت ادم واقف هناك.
ادم: عايزة حاجة يا تيتة؟!
هدي: انت اخر كلام الفرح اخر الاسبوع؟!
ادم: بعد بكرة.
هدي: نعم!
ادم(بغمزة): كل الامور تحت السيطرة يا قمر.
هدي: يا مجنون.
ادم: مستعجل يا هدي مستعجل.

هدي: هدي حاف يا حيوان.
ادم(بضحك): اه.
هدي: ربنا يسعدك يا حبيبي.
ادم: تسلمي يا حبيبتي.

-في مكان تاني.
عند ملك و مالك.
مالك: بتبصيلي كدة ليه؟!
ملك(بغيظ): بتحب الستات انت.
مالك(بتلقائية): ايوه.
ملك(بصدمة): نعم!
مالك: احم هو مش كدة ده...
ملك(بغضب): طبعا علشان كدة كنت بتبص علي رجل الهانم اللي كانت هنا...
مالك: ابص علي رجل مين يا بت انتي. و كمان يوم ما ابص هبص و انتي معايا.
ملك(بغضب): يعني انت بتبص علي الستات و انا مش معاك.

مالك: يا الله. يخرب بيت اليوم اللي خليتك تيجي معايا فيه المصنع يا ملك.
مالك: انا بقول نروح.
ملك: لا مش هروح.
مالك: يا بنت الناس اسمعي كلامي.
ملك: انت مبقتش تحبني خلاص...
مالك: ايوه انا مبقتش احبك.
ملك(بصدمة): بجد!
ملك(بغضب): طلقني.
مالك: حاضر هطلقك.
ملك(بصدمة): انت عايز تطلقني؟!
مالك: هو مش انتي اللي عايزاني اطلقك حاضر هنفذلك رغبتك.
ملك(بدموع): انت فعلا عايز تطلقني.
مالك حط رأسه بين ايديه بملل من ملك.

مالك: ملك حبيبتي ارسي علي حل، و كمان انتي اللي عايزة كدة مش انا...
مالك: و كمان هطلقك ازاي و انتي حامل في ابني و لا بنتي ان شاء الله.
ملك: ايوه مصلحة يعني.
مالك قام و مسك ملك من كتفها و هزها بحدة.
مالك: ملك فوقي يا ملك انا مستحمل علشان هرمونات الحمل...
ملك(بدموع): لا انت ما هتصدق...
مالك(بنفاذ صبر): يا رب.
مالك: يعني انتي عايزة ايه دلوقتي؟!
بنت(بدلع): مالك اتأخرت عليك؟!

مالك و ملك بصوا ل مصدر الصوت و ملك كانت هتعيط. مالك حاوطها بدراعه و قربها منه.
مالك(ببرود): مدام روجينا الاجتماع ملغي.
روجينا(بدلع): ليه بس يا مالك؟!
مالك(ببرود): و كمان اسمي استاذ مالك. و لو حضرتك مش هتقدري تقوليها اتفضلي شغلك مرفوض.
مالك(ببرود): و قبل ما تمشي نسيت اعرفك بمراتي.
مالك: و قريب ربنا هيرزقنا بطفل شبهها كدة. و اتمني تحلي عني لاني زهقت منك.
مالك: تقدري تخرجي.

روجينا بصتلهم بغضب و سابتهم و مشيت...
ملك(بدموع): انا عايزة امشي.
مالك خد حاجته و مسك ايد ملك و خرجوا من المصنع ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق.
مالك: عيني مش شايفة و مش هتشوف غيرك يا ملك.
ملك(بدموع): مش عارفة بقي.
مالك(بضحكة بسيطة): يا هبلة.
ملك(بدموع): انا مش هبلة.
مالك مسك ايد ملك و باسها و بصلها بحب.
مالك: انتي ست البنات كلهم...
ملك شدت ايديها من مالك بخجل و مالك قعد يضحك عليها بصوت عالي.

-في مكان تاني.
عند نبض.
نبض: مش عارفة اعمل معاه ايه يا فاطمة مش عارفة.
فاطمة: كان دايما مهند بيتكلم عنه و فعلا مش اي حاجة بتريحه.
نبض: ماشي بس انا مش هقعد معاه فترة و خلاص لا انا ان شاء الله هكمل معاه حياته و حياتي الباقية.
فاطمة: بس برضو لازم تستحملي انتي اللي اختارتي الحب.
نبض: ده انا مش عارفة كان فين عقلي لما حبيته بس...
فاطمة: هو العقل بيشتغل ساعتها بذمتك.

نبض(بابتسامة): لما بيتفق عقلك و قلبك علي شخص واحد ساعتها عند النقطة دي بتكوني فعلا حبيتي.
فاطمة: يا سيدي يا سيدي.
نبض(بانفعال): بس لا طبعا مش يفضل علطول كدة يهزق و يزعق و انا اقعد ساكتة يعني بيحرق دمي بيحرق دمي و يرفعلي الضغط يا فاطمة.
فاطمة: اهدي يا مرزوق اهدي.
فاطمة(بضحك): ده انتي مسخرة.
نبض(بانفعال): ما هو معصبني يا فاطمة الله.
فاطمة: اومال مهند اللي مبقتش اشوفه ده اعمل فيه ايه؟!
نبض: قدرنا. قدرنا.

فاطمة: بس بذمتك لما بيروح مهمة او كدة مش بتكوني خايفة و مرعوبة، مهند بيفتكرني أوفر.
نبض: بصي انا لسة مجربتش الاحساس ده بس لو انا مكانك و اكون عارفة ان جوزي ممكن يروح و ميرجعش لا الصراحة قلبي يقع...
فاطمة: طب كويس...
نبض: اوف ده احنا اتأخرنا اوي.
فاطمة: عندك حق يلا نقوم.
فاطمة(بصوت عالي): زياد زياد.
زياد جه جري ل فاطمة و هو مبسوط.
زياد: نعم يا ماما.
فاطمة: يلا يا حبيبي علشان نمشي.
زياد: طيب.

نبض: لو سمحت الحساب؟!
الجرسون: كدة يا فندم 180 جنيه...
فاطمة(بصدمة): نعم! هو احنا طلبنا حاجة ده هو كل واحد عصير و واحد قهوة.
نبض: احم اتفضل حضرتك.
نبض خدت فاطمة و زياد و خرجوا من الكافيه.
نبض: ايه يا بنتي الاسعار كدة عادي؟!
فاطمة(بصدمة): يعني ايه؟! هو علشان مهند اللي كان بيحاسب و مكنش بيقولي علشان كدة انا بقيت مغفلة.
نبض: يا بنتي الكافيهات دي بتبقي غالية. كوباية العصير بس 40 جنيه و فنجان القهوة 60...

فاطمة(بزعيق): ليه ده كله!
نبض: امشي يا بت قدامي.
فاطمة: و مهند كان بيدفع زي الغبي.
نبض: امشي يا فاطمة اركبي تاكسي.
نبض: يلا يا حبيبي باي.
زياد: باي يا طنط نبض.
زياد حضن نبض و نبص باسته علي خده و رأسه و وقفت تاكسي ل فاطمة و حاسب الراجل.
فاطمة: لا يا نبض.
نبض: بت اخرسي بقي، كويس انك خرحتيني من المود.
نبض: ابقي كلميني لما توصلي، باي...
فاطمة: باي.
نبض وقفت تاكسي بعد ما فاطمة مشيت وراحت للبيت.

نبض نزلت من التاكسي كان في نفس اللحظة اللي رعد نزل من عربيته فيها...
نبض: احم لحظة.
نبض فتحت شنطتها ملقتش فلوس بصت ل رعد اللي مبصش ليها و كمل في طريقه ناحية البيت...
نبض: لحظة هجيب فلوس حاضر.
نبض وقفت قدام رعد إلى بصلها ببرود تام.
نبض: هات 250 جنيه.
رعد: افندم حضرتك تعرفيني؟!
نبض(بغيظ مكتوم): رعد هات فلوس متخليش شكلي وحش.
رعد: ما انا بقولك انتي تعرفيني علشان تاخدي فلوس مني.

نبض(بغيظ مكتوم): ايوه اعرفك، ادفع يا رعد عقبال ما ندخل و نتكلم.
رعد(ببرود): لو حضرتك تعرفيني انا معرفكيش.
رعد مشي من قدام نبض و نبض ضربت برجليها الارض بغضب...
نبض(بغضب مكتوم): طالما مش قد الجواز و مصاريفه بتتجوزوا ليه؟!
السواق: في حاجة يا فندم؟! ممكن الحساب علشان امشي؟!
نبض قربت من العربية و بصت للسواق باحراج.
نبض(باحراج): بص حضرتك هو انا جوزي.

نبض(باحراج): تستناني اروح اسحب فلوس لاني مش معايا غير ال criedet card، ف.
السواق و نبض لقوا اللي بيمد ايده بالفلوس...
السواق: و مين انت؟!
رعد(ببرود): مع انه مش من دخلك بس انا ابقي جوز المدام، و خد حسابك و غور من وشي.
السواق: استني ليك باقي.
رعد(ببرود): مش عايزه.
رعد ساب نبض و دخل البيت و نبض سابت السواق و دخلت ورا رعد...
رعد كان بيقلع الجاكت بتاعه و بيرميه علي الكنبة و نبض وقفت علي السلم مربعة ايديها.

رعد: وسعي عايز اطلع.
نبض: ممكن افهم ايه النمرة اللي جنابك عملتها بره دي؟!
رعد: و ممكن افهم ايه اللي انتي عملتيه في المستشفي؟!
نبض: انت بتقارن دي ب دي، انا اكون مراتك.
رعد: و مقولتيش ده لما كنا في المستشفي اشمعنا يعني.
نبض: لان ده مكان شغلي و انا مش بخلط بين الشغل و لا الحياة الشخصية.
نبض: انا واحدة مش بحب اخلط بين ده و ده يا رعد و انت لازم تفهم.

رعد(بزعيق): يعني ايه انتي في كل الاوقات مراتي و ملكي انا...
نبض: انا مش حاجة مادية علشان تملكها حضرتك انا بني آدمة و بحس و عندي دم...
رعد: واضح اوي انك عندك دم...
نبض حطت ايديها علي بطنها بوجع و رفعت ايديها لقت دم في ايديها,رعد قرب منها و شالها بين ايديه...
رعد(بعصبية): مش قولتلك متتعبيش نفسك دايما مش بتسمعي الكلام.
نبض(بوجع): بذمتك ده وقته...

رعد طلع نبض و دخلها الحمام خلاها تأخد دوش و خرجها بدأ يغير علي الجرح و غير هدوم نبض.
نبض لبست بنطلون ابيض و تي شيرت صوف باللون الكحلي بكم قصير لغاية الخصر و عليه رسومات ورد باللون الاسود. رفع شعر نبض علي شكل كحكة.
نبض: انت رايح فين هتنام في الاوضة التانية صح؟!
رعد: و علي اساس انتي بتسبيني في حالي حتى و انا نايم.

نبض: علفكرة بقي انت طلعت كداب. نيمتني امبارح و انا معيطة و انت وعدتني انك مش هتخليني ازعل منك ابدا...
رعد: انا قايم يا نبض ارتاحي.
رعد ساب نبض و دخل الحمام و خد دوش و خرج و دخل غير هدومه و خرج للاوضة التانية.
نبض مسكت كوباية جمبها و كسرتها.
رعد: بحبك.
نبض: طيب متشكرين للمجاملة.
رعد قعد جمب نبض و خدها في حضنه و نبض زقته جامد.
رعد: فينا من الكلام ده؟!
نبض: ايوه فينا هو حلال ليك بس.

نبض ودت ضهرها ل رعد و رعد حضنها من ورا و باس رقبتها و خدها...
رعد: انتي الجمال كله.
نبض: مش بأكل من ده.
رعد: استنضف يعني...
نبض كانت بتقاوم علشان متضحكش معاه و رعد لاحظ ده.
رعد: تعرفي.
رعد: بحبك و بحب عصبيتك و بحب كلامك و لما تكوني مندمجة و بحب احراجك و خجلك مني.
نبض: ايوه عايز ايه مش فاهمة؟!
رعد: و الله لو مكنتيش تعبانة كان زماني فهمتك بطريقة تانية...

نبض: طيب متشكرين ل كرم اخلاقك. وسع بقي و روح نام في الاوضة التانية.
رعد: طب اعمل ايه طب؟!
نبض: متعملش.
رعد قعد يملس علي شعر نبض باس رأسها و شبك صوابعه في صوابعها و قرب منها حضنها.
نبض: كدة مش هتضعفني يعني علفكرة انا.
رعد: بحبك...
نبض(بخجل): و انا كمان.
رعد(بضحك و غمزة): طب ما انا عارف.
نبض: يا رخم...

-عدي يومين و جه ميعاد فرح ادم و ميران...
في الصباح الباكر.
نبض قامت بسرعة من نومها و نزلت جري ل تحت علشان تعمل فطار بس لقت علا و ورد في المطبخ.
نبض: ليه تعبتوا نفسكوا بس؟!
علا: مش كفاية اننا بايتين عندكم من امبارح.
نبض: هو يوم بس يا طنط و الله نورتونا.
ورد: مش هدومك جصيرة(قصيرة)شوية؟!
نبض(باحراج): احم اه هطلع اغيرها.
نبض طلعت جري علي اوضنها لقت رعد لسة بيصحي من نومه.
نبض: صباح الخير قوم يلا يلا.

رعد: صباح النور، ايه بس يا نبض لسة بدري.
نبض: ده كله صحي...
رعد: نعم يا اختي و نزلتي كدة قدامهم؟!
نبض: لا طبعا يا حبيبي مش كله صحي اسفة...
رعد: نبض مبحبش الكدب مين صحي؟!
نبض: طنط علا و طنط ورد.
رعد: و مقولتيش ليه من الاول؟!
نبض: علشان تصحي كدة.
الباب خبط.
رعد: مين؟!
ادم(بمرح): ما يلا يا عم ده انا العريس.
ادهم(بمرح): و انا اخوه.
رعد قام و فتح الباب و بصلهم.
رعد: تحب اعلم علي وشك الحلو ده؟!

ادم: حرام عليك يا اخي ده انت مفتري.
يوسف: مش يلا انتوا لسة ملبستوش.
ادم: هو انت العريس و لا انت يا ابني؟!
يوسف: احنا الاتنين واحد يا بيبي.
ادم: ايه ده في ايه؟! تعالي هنا ياض.
ادم نزل يجري ورا يوسف هما بيضحكوا...
رعد: هلبس و انزلكوا.
ادهم(بصوت بنوتي): اساعدك يا بيبي؟!
رعد(بغضب مصطنع): امشي ياض من قدامي.
ادهم: هي نبض مستحملاك ازاي؟! ربنا يقويها.
رعد دخل اوضته لقي نبض بتبص علي لبسها.
رعد: تعالي لبسيني.

نبض: لا لبس نفسك لازم اخد ميران و نروح الفندق.
نبض كانت ماشية رعد شدها و حضنها من ضهرها.
رعد: ميران اهم مني يعني؟!
نبض لا رد.
رعد: افهم ايه بقي؟!
نبض: تعالي يا ابني بدل ما انت عامل زي فرقع لوز كدة.
تحت.
جلال: اتهدوا شوية منك ليه.
ادهم: سيبه يا عمي ده هو العريس.
رعد: يلا بينا.
ادم: يلا.
الشباب كلهم خرجوا بره البيت...
عادل: راح فين العريس؟!
جلال: خرج مع الباقي يظبطوا كام حاجة.

عادل: طيب. بس البيت اهني(هنا) جميل.
جلال: فعلا ده من اختيار رعد باين، لان ذوق نبض مش كدة خالص.
عمر: اشمعنا يعني؟!
جلال: نبض بتحب الغوامق و اللون الاسود. فتلاقي كل حاجة غامقة.
مراد: بس و مع ذلك قلبها ابيض.
ورد: الفطار.
الرجالة و الستات الكبار قعدوا و بدأوا يأكلوا.
عند البنات.
ميران: ايه يا بنتي هتغطي عليا بقي الليلة دي؟!
نبض: اخرسي يا بت. و انتوا ملبستوش ليه!
زهرة: انا مش هروح معكم(معاكم)...

نبض: ده انتي الاساس يا ست البنات.
تمارا: و انا برضو فكرت مش هروح.
نبض: طب اخرسوا بقي مش عايزة اضربكم كف. يلا قوموا البسو يلا يلا.
نبض سابتهم و نزلت ل تحت.
نبض: هنروح الفندق كل البيت تحت امركم.
مراد: طبعا يا بنتي.
نبض: اقعد انت املي بطنك و بس.
البنات لبست و خرجوا ركبوا تاكسي و راحوا للفندق اللي حاجزين فيه و بدأوا يجهزوا...
كل الاشخاص اللي معزومة بدأت تلبس و تجهز للفرح.
عند فاطمة و مهند.

مهند: يلا يا فاطمة هنتأخر.
فاطمة: حاضر اهو، يلا يا زياد.
زياد: حاضر يا ماما.
فاطمة: لبست انت يا مهند؟!
مهند بص ل فاطمة اللي مش بصاله و بص علي نفسه و علي هدومه.
مهند: ابقي فكريني اجبلك نضارة عيمتي يعني حضرتك؟!
فاطمة: اوف خلاص ماشي يلا بينا.
فاطمة كانت لابسة فستان باللون النبيتي بكم و طويل و واسع و فيه حزام في النص سادة و لبست حجاب باللون الاوفويت و حطت مكياج بسيط و لبست جذمة سوداء.

التلاتة ركبوا عربية مهند و راحوا للقاعة و كانت كبيرة اوي...
فاطمة: جينا بدري اهو.
مهند: فاطمة احنا صحاب قاعدة مش ضيوف.
فاطمة: اصلي.
عند مالك و ملك.
مالك: مش عايز حركة كتيرة يا ملك.
ملك: حاضر.
مالك: تسلمي.
مالك: تعالي اقفلي القميص.
ملك: اقفله بنفسك مش طفل صغير.
مالك: ده انتي بقيتي بتقولي لا.
ملك: انا قولت لا؟! و الله ما انا دي اختي مني.
مالك: يا رب صبرك.
مالك: قدامي يا ملك قدامي ربنا يهدي.

ملك: كنت لبست القميص؟!
مالك: ما هو بسببك. ما انتي منسياني كل الدنيا.
ملك: معلش.
مالك خلص لبسه و مسك ايد ملك و نزلوا ل تحت ركب عربيته و راح للقاعة.
ملك كانت لابسة فستان كشميري باكمام واسعة و طويل ضيق شوية و لبست حجاب باللون الاسود و جذمة بكعب بيضاء و حطت مكياج خفيف.
ملك: القاعة شكلها حلو اوي.
مالك: انتي احلي. امشي براحة.
دخلوا القاعة ملك جريت علي مامتها اول ما شافتها.
مالك(بحدة): مش قولتلك براحة.

ملك: اسفة.
ورد: مالك يا ولدي(ابني)هي غلطت؟!
مالك: الهانم محافظتش علي نفسها.
شربات: ازاي يعني؟!
مالك: هي حامل.
ورد(بفرحة): بجد يا حبيبتي؟!
ملك: ايوه يا ماما.
ورد(بفرحة): يا الف مبروك يا حبيبتي.
شربات: مبروك يا ملك.
ملك: شكرا يا مرات عمي.
الكل بارك ل ملك و كان مبسوط و ملك كانت حاضنة مالك.
ملك: خلاص بقي.
مالك: توعدين تخلي بالك.
ملك: حاضر.
عند الشباب...
رعد: زي ما فهمتك يا ادم.
ادم: حاضر هو انا حمار.

يوسف: لا طبعا انت حاجة اكبر من الحمار.
ادم: انت ناقص تربية تعالي ياض.
ادهم: لا حلوة.
ادم: ده انا هربيكوا بس اصبروا.
رعد جاتله ماسدج علي تليفونه فتحها و قفل تليفونه تاني.
رعد: اتأخرنا يلا بينا.
ادم: الورد ده حلو و لا اجيب غيره.
ادهم: هو في وقت انجز.
ادم: مستعجلين علي ايه؟!
رعد: ده البعيد غبي بقي، هو مش جنابك فرحك النهاردة.
ادم(بتوتر): ايه ده بجد؟!
ادهم(بمرح): مكسوفة يا بيضة.
ادم(بتوتر): بس بقي متعصبنيش.

رعد: اجمد با عم. او يا عروسة.
ادم(بعصبية): لا ده انتوا قاصدين بقي.
يوسف: ايوه كده خليك كدة.
رعد(بضحك): يلا وصلنا.
الاربعة نزلوا من العربية و كانوا وسيمين جدا كل واحد ببدلته.
عند البنات.
نبض: وصلوا يا ميران.
ميران: انا مكسوفة و مش مكسوفة.
نبض: ده زي انا عايش و مش عايش.
ميران: اوف بقي يا نبض.
نبض: خلاص بقي و انتي زي القمر كدة.

ميران كانت لابسة فستان ابيض واسع و عليه نقوش بسيطة و حلوة ب ¾ كم و الاكمام شفافة. و الضهر شفاف و سيبت شعرها علي ضهرها و لبست تاج فضي جميل جدا. و حطت مكياج هادئ و بسيط.
تمارا لبست فستان قصير لغاية الركبة باللون الكحلي باكتاف عالية شوية و واسع من بعد الخصر و لبست صندل بكعب فضي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج حلو.

زهرة لبست فستان طويل و واسع بكم و باللون الرصاصي و طرحة باللون الاوفويت و لبست جذمة سوداء بكعب بسيط.
نبض لبست فستان باللون الاسود بأكمام شفافة و نازل بضيق لغاية قبل الركبة و مفتوح من الضهر علي شكل دائرة. سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها. و لبست صدل بكعب باللون الاسود.
الباب خبط...
واحدة(بغمزة): العرسان وصلوا...
نبض: يلا.

ميرلن طلعت من الاوضة و وقفت علي اعلي سلمة و ادم كان واقف في اخر سلمة مستنيها و اول ما ظهرت ابتسم تلقائي...
ميران فضلت تنزل ببطء لغاية ما وصلت ليه هو باس رأسها.
ادم: يغار الورد من جمال عيناكِ.
ميران(باحراج): شكرا علي الورد.
رعد: مش يلا و لا هنقضيها كلام علي السلم.
نبض: ما تسيبهم يتكلموا مش فاهمة انا انت مالك.
رعد: متعصبنيش...
ادهم: صلوا علي النبي.
الكل: عليه افضل الصلاة و السلام.
ادهم: زيدوا النبي صلاة.

الكل: عليه افضل الصلاة و السلام.
ادهم: وحدوا الله.
الكل: لا اله الا الله.
زهرة: انت جايبنا نتوب اهني(هنا).
يوسف: قدامي يا اهطل.
الكل مشي و كانت القاعة في نفس الفندق فدخلوا و كل الكاميرات اتصوبت ناحيتهم.
ميران لمحت فتون و هي بتغمز ليها ميران شاورت ليها. نبض لمحت هي كمان فتون جريت قدام الكل و حضنتها جامد...
نبض(بدموع,بالتركية): وحشتيني اوي اوي اوي.
فتون(بدموع,بالتركية): انتي اكتر.

محمد(بالتركية): و بالنسبة ليا؟!
نبض حضنت محمد و محمد باس رأها و حضنها.
محمد(بالتركية): تتجوزي من غير ما اعرف.
نبض(بالتركية): حبيبي و الله.
محمد(بالتركية,بضحك): متخافيش.
رعد(بغيرة): لو خلصتي ضحك مع الاستاذ يلا بينا.
نبض: ده محمد يعتبر اخويا.
محمد(بالتركية): مين ده؟!
رعد(بالتركية): جوزها. و بغير اتمني تبقي بعيد عنها بقي.
نبض: رعد اهدي.
فتون(بالتركية): باين عليه بيحبك اوي يا نبض.
رعد(بالتركية): فوق ما تتصوري.

محمد(بالتركية): و انا مبسوط من ده.
الكل بدأ سلم علي التاني و كانوا مبسوطين اوي...
ادم: عجبك الفرح؟!
ميران: حلو اوي. تسلم يا حبيبي.
ادهم: يلا بينا نرقص.
ادم: انا راشق في اي حاجة يلا.
ادم راح يرقص مع يوسف و مراد و مهند.
ادهم: تعالي بقي يا رعد.
نبض(بسخرية و استفزاز): هو بيعرف يرقص اصلا.
ادهم: اوبا غلطت فيك يا معلم.
رعد: برضو مش هرقص.
نبض: طبعا وقاره هيروح في الارض.
رعد: يا بت هو انتي بتحبي تضربي؟!

نبض: انا راحة اقعد.
رعد: استني.
رعد قلع جاكت البدلة بتاعه و وداه ل نبض و غمز ليها.
رعد راح مع ادهم و بدأ يرقص معاهم بوقار...
و فجأة حصل ضرب نار في القاعة. ادهم وقع بين ايدين رعد و قميص رعد اتغرق دم.
رعد(بصريخ): ادهم!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة