قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والأربعون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والأربعون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والأربعون

رعد راح مع ادهم و بدأ يرقص معاهم بوقار...
و فجأة حصل ضرب نار في القاعة. ادهم وقع بين ايدين رعد و قميص رعد اتغرق دم.
رعد(بصريخ): ادهم!
الاغاني وقفت كل العائلة اتصدمت من المنظر,نبض جريت علي رعد و ادهم.
نبض بدأت تفتح قميص ادهم و تشوف الجرح.
ادهم(بدموع و مرح): هموت؟!
رعد(بدموع): متقولش كدة هتعيش.
ادم(بغضب): اقفلوا كل الفندق فورا.
محمد(بالتركية): نبض لازم ننقله المستشفي.
فجأة لقوا ادهم انتفض بين ايدين رعد.

فتون(بالتركية): نبض منتظرة ايه؟!
نبض(بالتركية): الرصاصة سامة علشان كدة لازم نتدخل فورا. و الا السم هينتشر.
عادل: بتجولوا ايه عاد(بتقولوا ايه يعني؟! )
عمر(بغضب): ما تتصرفوا بجي(بقي).
رعد(بغضب و زعيق): ما تتصرفي يا نبض.
ميران: مش هتعرفي هنا يا نبض.
نبض كانت بتفكر اوي و هي شايفة حال اللي قدامها و حالة ادهم كانت بتعصر دماغها علشان تجيب معلومة بس دماغها وقفت.

نبض: اتصلوا بالاسعاف عقبال ما يجي اكون علي الاقل ضمنت انه يبقي علي قيد الحياة.
نبض: عايزة كحول و قطن.
مهند: كل الابواب اتقفلت و محدش هيقدر يخرج. و الكاميرات يوسف و ادم بيراجعوها.
نبض بدأت تحط كحول علي الدم و ادهم انتفض مرة تانية رعد بصلها بغضب.
نبض: ثلج بسرعة.
محمد(بالتركية): نبض انتي.
نبض(بالتركية): ايوه لازم مسمحش للسم بأنه ينتشر في باقي جسمه.
فتون(بالتركية): نبض بيفقد نفسه.

نبض بدأت تعمل انعاش يدوي ل ادهم. الكل كان صامت خايف قلقان...
ميران: الاسعاف جه.
نبض: كويس. عايزة ثلج تاني.
مهند دخل رجال الاسعاف بس و قفل الابواب تاني و دخلوا حطوا النقالة في الارض.
نبض: اول ما اقول 1,2,3 ارفعوه.
نبض: 1 2 3.
رفعوا ادهم علي النقالة و خرجوا بره الفندق و كل العائلة خرجت مهند اشرف علي خروجهم فرد فرد و قفلوا الفندق تاني...
في عربية الاسعاف.
نبض: عايزة و.

نبض: خليهم يجهزوا اوضة العمليات و وحدات دم و كمان المادة الفعالة من...
نبض: متشلش ايدك من هنا اضغط بالثلج كويس.
نبض بدأت تشوف القيم الحيوية لادهم لقتها ضعيفة جدا...
نبض: فاضل قد ايه؟!
راجل: فاضل اقل من 5 دقايق.
نبض: طيب.
نبض مكنتش عارفة تعمل ايه و قعدت و هي بتبص علي ادهم و علي ملامحه الشاحبة.
وصلوا للمستشفي و كان منتظرهم ياسر و لوسي و طارق و ميرفت و نزلوا...
نبض: اوضة العمليات فورا، هدخل اغير.

نبض جريت علي اوضة التغير قلعت الكعب و الفستان.
نبض لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم باللون الاسود و عليه فيونكات باللون الابيض قصير لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما، رفعت شعرها علي شكل كحكة.
نبض خرجت و دخلت اوضة التعقيم و خرجت لقت كل العائلة في وشها.
نبض(بالتركية): فتون و محمد ممكن احتاجوا معايا.
محمد(بالتركية): و انا جاهز انا و فتون.
نبض دخلت اوضة العمليات و بدأت تجري العملية.

عدي اكتر من ست ساعات و محمد و فتون دخلوا ل نبض، و الكل بره واقف علي اعصابه و رعد قعد في الارض بتعب و رجع رأسه ل ورا.
مالك: ان شاء الله خير يا جماعة.
الكل: يا رب...
خرجت نبض و رمت الجوانتي و الكمامة لقت قدامه رعد واقف بسرعة و باصص ليها بأمل.
نبض: ادعوا ليه.
رعد(بصدمة): قصدك ايه؟!
نبض: اقصد ان ال 48 ساعة اللي جايين هيحددوا مصيره.
عمر(بدموع): يعني مش هجدر(هقدر) اشوف ولدي(ابني) تاني؟!

نبض: ان شاء الله هتشوفه يا عمو. و ان شاء الله ال 48 ساعة يعدوا علي خير...
عادل: يعني في امل؟!
نبض: الامل موجود دايما...
نبض قربت من رعد و حطت ايديها علي خده...
نبض: حبيبي كل حاجة بتحصل خير و ان شاء الله هيفوق و هيبقي كويس.
رعد: توعديني؟!
نبض لقت رعد باصص ليها في عيونها نزلت عيونها بسرعة.
رعد: يبقي متقوليش ان في امل...
رعد بصلها و سابها و مشي و نبض كانت هتروح وراه بس هدي وقفتها.

هدي: سيبيه لوحده دلوجت(دلوقتي) يا نبض.
نبض: بس رعد متهور يا تيتة.
جلال: سيبيه يا بنتي يبقي لوحده شوية.
نقلوا ادهم اوضة العناية المركزة تحت حراسة شديدة. الكل وقف يبص عليه من الازاز.
نبض: معلش يا ميران.
ميران: لا عادي.
نبض حست بتعب و راحت اوضتها ارتاحت شوية غصب عنها نامت.
-بعد فترة...
نبض فتحت عينيها و شالت شعرها من علي وشها لقت رعد في وشها.
نبض(بخضة): ايه ده!
رعد: قومي يلا علشان نروح.
نبض: انا نمت؟!

رعد: انتي شايفة ايه؟!
نبض: لا روح انت انا هقعد هنا ورايا شغل. و كمان ادهم.
رعد: ادهم اتنقل الصعيد يا نبض و الكل رجع للصعيد.
نبض(بصدمة): انا نمت قد ايه؟!
رعد: 4 ساعات.
نبض: اوف، اسفة.
رعد: قومي يلا.
نبض: هنروح فين؟!
رعد: بكرة هوديكي الصعيد.
نبض: لا مش عايزة اروح.
رعد: مش بمزاجك و ده لفترة معينة.
نبض: لا يا رعد انت متهور و.

رعد: لو حصل ايه يا نبض هخلص علي فارس الدمنهوري. لو اخر نفس في حياتي هجيب حق اخويا و عائلتي...
نبض: طب اهدي يا رعد علشان خاطري.
نبض قامت و وقفت قدامه و حاوطت رقبته بايديها.
نبض: رعد حبيبي انت بقي عندك مسئوليات و عندك ناس محتاجينك و انا كمان يا رعد يا حبيبي.
نبض: لو حصلك حاجة هيحصلي ايه من بعدك؟! فكر فيا كدة.
رعد: نبض.
نبض: نعم.
رعد: مش هتنازل عن قراري.
نبض: حتى لو قولتلك علشان خاطري؟!

رعد: ايوه يا نبض. يلا جيبي شنطتك و تعالي ورايا.
رعد مشي و خرج بره المستشفي نبض ضربت الارض بغضب برجليها.
نبض(بغيظ): اوف يا رعد.
نبض خدت شنطتها و خرجت ورا رعد ركبت العربية و رعد ساق لغاية ما وصل للبيت.
نبض نزلت هي و رعد و دخلوا البيت...
رعد: حصليني علي فوق.
نبض(لنفسها): اوف دي مبقتش عيشة.
نبض طلعت ورا رعد علي اوضتهم لقته طلع شنطة سفر.
رعد: حطي هدومك يا نبض و بلاش تعاندي لان كلمتي هي اللي هتمشي...

نبض(بغيظ): رعد انا محترمة انك م...
رعد: اتمني تكوني كدة فعلا و تمشي.
نبض: غبي و بتكرر نفس حركتك المرة اللي فاتت.
رعد: طيب ممكن تيجي تحطي هدومك.
نبض دخلت اوضة الملابس و بدأت تحط هدومها و تحط كل اللي هتحتاجه و دخلت الحمام خدت دوش و خرجت لقت رعد قاعد علي السرير مستنيها.
نبض: نعم ما تروح تنام في اوضة تانية.
رعد شد نبض علي رجله و حاوط رقبتها بايده و (لخيالكوا) و...

-في الصباح الباكر...
في الصعيد.
ميران(بعياط): طب علي الاقل كان يكلمني في التليفون يطمني عليه...
تمارا: معلش يا ميران بس برضو هو اكيد بيدور علي اللي عمل كدة في اخوه.
ميران(بعياط): المشكلة اني لما بكلمه لاما بيبقي مشغول لاما بيكنسل.
زهرة: لازمن تجدري(لازم تقدري).
ميران(بعياط): و لازم يقدرني انا. زي ما انا مقدراه ده انا واحدة اتسابت يوم فرحها...
زهرة: اهدي اكدي(كدة) اومال.
الباب خبط.

هدي: اطلعي منك ليها من اهني(هنا).
هدي: خليكي يا ميران.
تمارا و زهرة خرجوا هدي قربت من ميران و خدتها في حضنها.
هدي: عارفة انك زعلانة. و انه مكسور بخاطرك...
هدي: بس ده اخوه يا ميران لازمن تجدري شوية(لازم تقدري).
هدي: حاولي متضغطيش عليه يا ميران. هيرجع يا بتي(بنتي).
هدي: انتي مشوفتيش نظرة الحب اللي في عينيه جلبه بيدج(قلبه بيدق) ليكي انتي و بس.

ميران(بدموع): يا تيتة عارفة بس المفروض يحس انا هموت من كتر الخوف عليه.
هدي: جوزك راجل يا ميران. خليكي واثقة في ده.
هدي: و كومان(كمان)انتي زعلانة اكدي(كدة)ليه مفيش احلي من العزوبية.
ميران(بابتسامة): شكرا يا تيتة.
هدي: يا حبيبتي اضحكي و ادعي لجوزك يرجع بالسلامة.
ميران: يا رب.
هدي: يلا ننزل نأكل.
ميران: طيب.
ميران و هدي نزلوا و خدوا بعض لقوا الفطار محطوط علي السفرة.
جلال: تعالي يا ميران.

الكل قعد و بدأ يأكل و هما زعلانين علي ادهم و اللي حصل...
بلال: حاسك بجرة(بقرة)هتولدي امتي بجي(بقي)؟!
شربات(باحراج): لما يأذن ربنا.
هدي: كُل يا بلال كُل.
سوسن: سعدية خدامة تعالي طلعيني اوضتي تعبانة.
ورد(بغيظ و همس): هي بجي اكدي علطول(هي بقي كدة علطول).
علا(بهمس): ربنا يهدي يا ورد.
سعدية: حاضر...
الباب خبط.
يوسف: خليكوا.
يوسف راح و فتح الباب لقي نبض سلم عليها.
يوسف: فين رعد؟!
نبض: رجع القاهرة.
يوسف: خشي يلا.

عادل: تعالي كُلي.
نبض: شكرا
نبض قعدت و بدأت تأكل و هي بتحاول تنسي تصرفات رعد معاها...
ميران: مشوفتيش ادم يا نبض؟!
نبض: لا يا ميران.
مراد: اومال رعد مدخلش ليه؟!
نبض: وراه شغل في القاهرة.
جلال: ايه شنطة الهدوم دي انتوا زعلتوا مع بعض؟!
نبض: لا رعد قالي اجي اغير جو هنا شوية.
عمر(بحزن): ربنا يعنيه.
نبض: متقلقش يا عمو ادهم هيقوم بالسلامة ان شاء الله.
عمو: يا رب.
علا: انتي كويسة يا حبيبتي؟!
نبض: اه الحمدلله.

نبض: هطلع ارتاح.
نبض شالت الشنطة و طلعت علي اوضتها رمت الشنطة اول ما دخلت و قعدت علي السرير بغضب.
الباب خبط.
نبض: ادخل.
مراد: حصل ايه؟!
نبض: في ايه؟!
مراد: نبض ايه اللي حصل شكلك باين عليه انك زعلانة.
نبض: مفيش يا مراد زعلانة علشان رعد، بس ان شاء الله الامور هتتغير للافضل.
نبض: هموت و انام، تصبح علي خير.
مراد: و انتي من اهله.
مراد باس رأس نبض و خرج، نبض رمت جسمها علي السرير و غمضت عينيها بتعب و نامت.
تحت...

ميران: هخرج اتمشي شوية.
زهرة: تمام.
ميران خرجت اتمشت في الجنينة تليفونها رن، ميران فتحت الخط بسرعة.
ميران(بلهفة): ادم عامل ايه طمني عليك اخبارك وحشتني اوي اوي...
ادم: ازيك يا ميران.
ميران(بدموع): مردتش عليا ليه زعلت اوي، طمني عليك بقي اخبارك ايه و مش هترجع بقي؟!
ادم: بصي مش هعرف اكلمك كل يوم كل فترة هكلمك قريب و هرجع يا روحي.

ادم: خلي بالك من نفسك، لو في حاجة ضروري كلميني غير كدة لا يا ميران اسمعي الكلام علشان خاطري.
ميران: حاضر اهم حاجة اسمع صوتك.
ادم: يلا باي يا حبيبتي.
ميران: خلي بالك من نفسك.
ادم: حاضر.
تمارا: ميران.
ميران: نعم.
تمارا: كنت هروح ازور ادهم تيجي؟!
ميران: طيب.
ميران و تمارا خدوا بعض و راحوا للمستشفي و دخلوا.
ميران: لو سمحت انا الدكتورة ميران و...
دكتورة: حضرتك اللي هتشتغلي هنا جديد؟!
ميران(باستغراب): انا!

دكتورة: رعد بيه جه و قالي ان الدكتورة نبض و الدكتورة ميران هيشتغلوا هنا.
ميران: اممم طيب.
تمارا: طب المريض ادهم في اوضة كام؟!
دكتوزة: في العناية المركزة رقم 15.
تمارا و ميران راحوا لاوضة ادهم لقوا مراد و يوسف.
مراد(بحدة): انتوا جيتوا هنا من غير اذن مين؟!
ميران: انا هشتغل هنا.
مراد(بغضب): و انتي؟!
تمارا(بتوتر): انا انا.
مراد(بغضب): ردي.
ميران: جاية تشوف ادهم معايا يا مراد...

مراد: و الله، طيب يلا احنا راجعين...
مراد شد تمارا من دراعها و مشي بيها لغاية ما خرج من المستشفي و ركبها العربية غصب.
مراد: شكل كلامي هواء.
تمارا(بغضب): انت شوفت انت عملت ايه قدام الكل كدة؟!
مراد(بغضب): صوتك.
عند ميران و يوسف.
ميران و يوسف بصوا ل بعض باستغراب من تصرف مراد.
ميران: ايه ده؟!
يوسف: معرفش.
ميران: عموما هدخل اشوف ادهم.
ميران لقت حراسة قدام الاوضة حاولت تدخل.
حارس1: مين حضرتك؟!

ميران: انا الدكتورة ميران.
حارس2: طلع الصور.
حارس3: سيبها تدخل هو سمح لدخولها هي و ام عيون خضر دي.
مبران(برفعة حاجب): اسمي الدكتورة ميران و ام عيون خضر اسمها دكتورة نبض...
حارس3: حتى اسمها زي شكلها.
يوسف: و انت شوفتها فين؟!
حارس3: كان رعد بيه مخليني اراقبها فترة كدة.
يوسف: طب خف كلام عليها دي متجوزة.
ميران دخلت لادهم و بدأت تفحصه و تشوف قيمه الحيوية.

-في مكان تاني...
عند مالك و ملك.
ملك: انا زعلانة علشان اللي حصل امبارح...
مالك: و انا بس لازم تبقي موجودة في الصعيد.
ملك: يا مالك.
مالك: اتعودتي علي الدلع يعني.
ملك: خلاص براحتك.
مالك: يا ملك الصعيد امان القاهرة حاليا مش أمان لما تهدي المشاكل و الخناقات دي ان شاء الله هنرجع.
ملك: حبيت اننا كنا عايشين في هدوء.
مالك: و امي هنا هتشيلك فوق رأسها انزلي يلا.
مالك و ملك نزلوا من العربية و دخلوا للبيت...

نورا(بلهفة): مالك.
نورا جريت علي مالك حضنته و نطت عليه. مالك حضنها و باس رأسها.
مالك: اخبار عروستنا ايه؟!
نورا: وحشتني اوي اوي. ازيك يا ملك.
نورا حضنت ملك جامد مالك بعد نورا عنها.
مالك: براحة يا بنتي.
نورا: ايه ده في ايه؟!
مالك: ملك حامل.
نورا(بفرحة): احلف هييييييه.
نورا حضنت ملك و باستها و ملك ابتسمت ليها و لمالك...
نورا(بصوت عالي): ماما يا ماما...
مامت مالك: ايه يا بت في ايه؟!
مامت مالك: حبيبي.

مالك قرب من مامته و باس ايديها و رأسها و حضنها جامد.
مامت مالك: حبيبتي.
ملك: ازيك يا ماما.
مامت ملك: كويسة يا حبيبتي.
نورا(بفرحة): ملك حامل با ماما...
مامت ملك(بفرحة): بجد! يا حبيبتي الف مبروك.
مامت ملك حضنت ملك و قعدت تبوس فيها.
سعاد(بغيظ): في ايه؟! بتباركوا علي ايه؟!
نورا: ملك حامل.
سعاد(بحقد): بجد! الف مبروك.
ملك: الله يبارك فيكي.
مامت ملك: هروح اقول للحاج.
مالك: جاي معاكي.
فاتح: في ايه؟!
نورا: ملك حامل.

فاتح: الف مبروك يا مرات اخويا.
ملك: شكرا.
نورا: تعالي معايا بسرعة لازم ترتاحي.
ملك: حاضر بلا.
نورا و ملك طلعوا اوضتها هي و مالك و قعدت فيها و قعدت تتكلم مع نورا و يضحكوا.
فاتح قرب من سعاد و خدها في حضنه و باس رأسها.
فاتح: ده نصيب يا سعاد.
سعاد: عارفة.
فاتح: متزعليش بحبك و مش هتخلي عنك.

-في مكان تاني...
عند عثمان.
عثمان: مش من الواجب نروح نطمن عليهم.
والده: ايوه بس هنقول ليهم ايه؟!
والدته: مش عارفة و كمان هما لما كلموني كان باين انه موافقين.
عثمان: مش عارف نعمل ايه الصراحة؟! ايه رأيك يا كبير؟!
والده: ممكن يا عثمان.
والدته: اصبر لما يبقي في خبر انه قام بالسلامة.
عثمان: ده رأيكم؟!
والده: ايوه صح. لما يقوم بالسلامة ان شاء الله...
عثمان: تمام.
عثمان: تفتكروا هيوافقوا يا بابا؟!

والدته: و ميوفقوش ليه هيأخد زينة الرجال.
عثمان: بس.
والده: انت راجل يا عثمان و هما هيحطوا ايديهم في ايد راجل و ده كفاية عندهم.
عثمان: تمام يا حاج.
عثمان: هروح للشغل انا.
والدته: ربنا معاك يا حبيبي.
عثمان: تسلمي يا حبيبتي يلا باي.

-في مكان تاني...
عند سعد.
فارس: ايه اللي جابك؟!
سعد: اعرض عليك حاجة.
فارس: ايه؟!
سعد: طب قولي اقعد طب.
فارس: لا.
سعد: عموما ماشي بس خليك عارف انت اللي هتندم.
فارس: ايه بقي؟!
سعد: هنخلص من رعد سوا.
فارس(باهتمام): ايه اقعد اقعد، ازاي يعني؟!
سعد: ده شخص حقير و يستاهل القتل.
فارس: ايوه بس ازاي؟!
سعد: لا دي في ايدك و امرها سهل اوي.
فارس: لحظة بس ايه اللي هيخليني اصدقك!؟

سعد: انا عايز اخلص من رعد، متدخل في كل حاجة في الشغل و مضايقني و عايز يلهف كل الشركة ليه و بيأخد الفلوس علي الجاهز مع اني تعبت في الشركة دي.
فارس: بس.
سعد: مفيش بس انا عايز اشاركك في شحنة المخدرات اللي جاية قريب كمان و هتعدي من الحكومة و دي سبها عليا.
فارس: خايف اصدقك.
سعد: متخافش المصلحة واحدة.
فارس: و هنخلص منه أزاي؟!
سعد: انت اللي هتخلص منه.
سعد: اسمعني كويس.
فارس: ايه؟!

سعد: فارس: يا ابن اللعيبة. بس اشمعنا انا مش انت.
سعد: لان رعد لما هيجي هيجي علي اساس يكلمني انا مش انت.
فارس: عندك حق. و انا موافق بس.
سعد: بس؟!
فارس: لو دخلت الخيانة ما بينا انت اللي هتندم...
سعد(بغمزة): المصلحة واحدة يا كبير.
فارس(بضحك): ايوه.
فارس: بس اهم حاجة.
سعد: ايه؟!
فارس: عايز اخلص منه هو و عمر و اخواته.
سعد: نخلص منه هو الاول بس لانه هو قوتهم.
فارس: و قبل ده كله مراته.

فارس: انت مشوفتهاش لما كانت بتمثل دور القوية قدامي. و مشوفتهاش لما كانت بتعيط و لما كانت بتنزل دم.
فارس: نفسي اخليها ليا بس يومين و هبعتها تقابل جوزها فوق.
سعد: و انا معاك بس الاول نخلص من رعد.
فارس: عندك حق، بس كان نفسي اخليه موجود و مراته بين ايديا.
سعد: بعدين اهم حاجة شحنة المخدرات.
فارس: طيب. سيبني افكر.
سعد: مش وقت كبير.
فارس: طيب.
سعد: همشي انا...
سعد كان ماشي بس وقفه كلام فارس...

فارس: مش معاك صورة ل مراته؟!
سعد: لا.
عند رعد...
رعد رمي السماعة اللي في ودنه بغضب علي الترابيزة...
ادم: اهدي يا رعد هنحل الموضوع.
رعد(بغضب): الحيوان بيبص ل مراتي انا.
مهند: مش خطر العصبية؟!
يزيد: تمام يا فندم اتسجلت المحادثة.
رعد: اعمل منهم 5 نسخ واحدة للملف و واحدة معايا واحدة لادم و واحدة علي اللاب بتاعي.
رعد: و الخامس للرقم ده بس متشفرة...
يزيد: حاضر يا فندم.
محرم: ناوي علي ايه؟!

رعد: نلعب علي الهادئ القضية مطولة معانا متخافوش...
الكل بص ل رعد و ل نظراته الحارقة...

-في مكان تاني...
عند نبض.
نبض قامت من نومها غسلت وشها و نزلت راحت للمستشفي و محدش شافها وصلت لاوضة ادهم...
حارس3: انتي!
نبض: حضرتك تعرفني؟!
حارس3(بانبهار): لا.
نبض: طيب.
نبض دخلت و بدأت تفحص ادهم لغاية ما لقته بيفتح عينه ببطء.
نبض(بفرحة): ادهم سامعني؟!
ادهم هز رأسه ببطء بمعني اه، نبض بدأت تشوف قيمه الحيويه.
ادهم بدأ بفوق اكتر و فتح عينه ببطء.
نبض: حمدلله بالسلامة يا بطل.

ادهم(بتعب): انا فين حصل ايه؟! انا ليه مش فاكر؟!
نبض: استعيد ذاكرتك بس و هتفتكر اهدي...
نبض طلبت ممرضة و ميران و هما جم.
نبض: هاتي 5 ملغ().
ممرضة: حاضر...
ميران: حمدلله بالسلامة يا ادهم.
ادهم: الله يسلمك. فين رعد؟!
نبض: بعدين نتكلم، بس للاسف مش هتقدر تتنقل لاوضة عادية النهاردة.
ادهم: لا عادي.
نبض: حمدلله بالسلامة يا حبيبي.
ادهم: خوفتي عليا يا بيبي...
نبض: يا رخم.

-كل العائلة عرفت و كانت مبسوطة و جم اتطمنوا علي ادهم...

عدي تلت شهور...

ادهم بقي بصحة جيدة و خرج من المستشفي و رجع القصر,ادم كل يومين يتصل ب ميران يطمن عليها و يقعدوا يتكلموا فترة بسيطة,تمارا و مراد علطول متخانقين مش طايقين بعض,شربات بقت في شهرها الاخير,ملك و مالك رجعوا القاهرة تاني و ملك بقت في الشهر الخامس,يوسف اجل موضوع الجواز لغاية ما رعد يرجع,محدش يعرف حاجة عن رعد لحد الان و نبض كانت في قمة غضبها و حزنها بسبب رعد و اتصلت بيه كتير و علطول بيكنسل عليها و لا مرة كلمها و لا بيسمع صوتها بقت تنام في الارض في السقعة لغاية ما ضهرها اتكسر,ميران كانت مبسوطة من العيشة في مصر و الصعيد...

نبض(بتعب): مش عايزة يا ميران.
نبض اول ما خلصت كلامها رجعت كل اللي في بطنها ميران قامت قعدت تطبطب علي ضهرها.
ميران: ام البرد اللي مش عايز يسيبك...
ميران: انتي كويسة؟!
نبض(بتعب): اه هغسل وشي.
نبض راحت الحمام و بدأت تغسل وشها و بوقها.
نبض بصت ل نفسها في المراية لقت وشها مجهد اوي و اتنهدت.
نبض خرجت و هي ماشية سمعت صوت دكتورة.
دكتورة: دي اعراض حمل بس تعالي نتأكد الاول.
دكتورة: اطلعي علشان نكشف.

نبض حطت ايديها علي بطنها بتلقائيه و جريت علي الصيدلية اللي في المستشفي.
نبض خدت اختبار حمل منزلي من غير ما حد يأخد باله,نبض دخلت الحمام و بدأت تجري الاختبار.
نبض خرجت و هي ماسكة الاختبار في ايديها و لقت قدامها دكتور.
دكتور: حضرتك كويسة يا دكتورة نبض؟!
نبض: الحمدلله عن اذنك.
نبض خرجت للجنينة و وقعت في الارض و هي منهارة من العياط لما عرفت انها حامل...
تليفونها قعد يرن مردتش خالص و قعدت تعيط.

نبض مسحت دموعها و سندت علي الحيطة و قامت وقفت و دخلت المستشفي راحت ل دكتورة النساء.
نبض: احم دكتورة رباب كنت عايزة اكشف...
رباب: شاكة انك حامل؟!
نبض(باحراج): اه.
رباب: طب اتفضلي هنا.
نبض طلعت علي السرير و هي متوترة و ضغطت علي ايديها جامد و رباب بدأت تفحصها.
رباب(بابتسامة): مبروك يا دكتورة نبض. حامل في الشهر التالت...
نبض: بجد!
رباب(بابتسامة): اه، الكل هيفرح اوي بالخبر ده.

نبض: لا لا بليز متقوليش لحد اني حامل.
رباب: ليه؟!
نبض: مفاجاة بقي و كدة.
رباب: اه مبروك يا روحي.
نبض: الله يبارك فيكي.
نبض قامت و خرجت و هي ضايعة و راحت لاوضتها اترمت علي الكرسي بتاعها بتعب.

-في مكان تاني...
عند رعد.
مهند: كل حاجة جاهزة يا رعد.
رعد: تمام و الاسلحة و كل حاجة ظبطوها.
عز: كله جاهز.
رعد: روحوا طيب.
كلهم راحوا و رعد مسك تليفونه و جاب رقم نبض و بدأ يتصل عليها كل مرة يتصل بيها يلاقي الرقم مغلق.
رعد اتصل بحارس من الحراس بتاعه.
الخط اتفتح.
رعد: روح للهانم و وديها التليفون.
حارس: حاضر.
الحارس راح ل نبض و خبط الباب و دخل.
الحارس: رعد بيه عايز يكلم حضرتك.
نبض: بره و اقفل الباب وراك.

الحارس: بس حضرته.
نبض(بزعيق): مش عايزة اسمع صوته، اطلع بره بقي.
رعد: افتح الاسبيكر.
الحارس فتح الاسبيكر و رعد لسة هيتكلم نبض مسكت دراع الحارس و تنته ورا ضهره.
الحارس(بصريخ): الحقني يا رعد بيه.
رعد: نبض اسمعيني.
نبض(بزعيق): خد موبايلك و غور في داهية...
نبض زقت الحارس بره اوضتها و قفلت الباب بقوة رعد سمعها.
رعد عرف ساعتها ان طاقتها كلها خلصت و انها وصلت لاعلي درجات في الصبر.

رعد غمض عيونه باسف و قفل التليفونه.
رعد(لنفسه): بحبك يا نبضي.
رعد مسك سلاحه و حطه ورا ضهره و خرج ركب العربية و طلع للمكان اللي هو عايزه.
رعد: مهند انزل قبلي.
مهند: حاضر.
مهند نزل و بص علي المكان كله و رجع تاني.
رعد نزل و العربيات كلها انسحبت لمكان بعيد و الرجالة وقفت في مكان قريب من رعد بس مش ظاهرين.
رعد طلع تليفونه و اتصل ب سعد، الخط اتفتح.
رعد: انت فين؟!
فارس: مش جاي.

رعد لف بسرعة و لقي فارس بصله بصدمة مصطنعة.
رعد: انت ايه اللي جابك هنا؟!
فارس: تعرف انه بينك و بين الموت خطوة؟!
رعد بص وراه لقي انه علي حرف التل و لو وقع هيقع في بحر عميق.
-رعد لسة هيتحرك فارس طلع مسدسه و ضرب رعد رصاصة و رعد وقع من علي التل في البحر.
مهند(بصريخ): رعد!
ادم(بخوف): رعد رعد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة