قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

نبض بدأت تفوق من نومها و كانت تعبانة و قامت قعدت نص قعدة علي الكنبة و مكنتش مركزة و قعدت رجعت شعرها لورا.
نبض رفعت رأسها بتعب و كانت هبطانة اوي.
نبض(بصريخ): الحقووووووووني...
نبض قامت وقفت علي الكنبة بخوف.
نبض(بصريخ): الحقوني رعد، عااااااا.
نبض قعدت تتنطط بخوف لما لقت كلب اسود كبير جاي ناحيتها.
نبض(بصريخ): يا مامااااااااااااااا.
نبض(بصريخ): الحقووووووني.

نبض جريت علي باب الشقة حاولت تفتحه لقته مقفول و الكلب بيبص ليها و بيقرب منها.
نبض(بعياط و صريخ): لاااااا رعد يا رعد.
عند رعد.
Flash back.
رعد جه امبارح متأخر اوي لقي نبض نايمة علي الكنبة و بص عليها و سابها و طلع لاوضته غير هدومه و نام علي سريره بعمق.
Back.
رعد سمع صوت عالي فتح عينه و ركز في الصوت لقاه صوت نبض مسك سلاحه من تحت المخدة و نزل جري ل تحت.
رعد لقي نبض لازقة في الباب و بتعيط و مغمضة عينيها.

رعد بص ليها و بص للكلب بتاعه و فهم الموقف.
رعد(ببرود): في ايه؟!
نبض(بتوهان): رعد.
نبض اغمي عليها و كانت هتقع رعد جري عليها و مسكها بسرعة.
رعد(بعصبية): انا فايق لقرفك انتي كمان...
رعد شال نبض و حطها علي الكنبة و جاب ماية رشها علي وشها.
نبض(بشهقة): ايه ده؟!
رعد(ببرود): نتائج تفاهتك.
نبض(بخوف): مين اللي جاب الكلب ده هنا؟!
رعد(ببرود): انا.
نبض(بخوف و دموع): ليه؟! و هو بيبصلي كدة ليه؟! هو هيأكلني؟!

رعد(ببرود): مش كلب هيخليكي يغمي عليكي يعني.
رعد(ببرود): ثانيا مش هيعملك حاجة هو متدرب.
نبض(بخوف): شكله مخيف اوي و لونه اسود اوي.
رعد(ببرود): هيعيش معانا.
نبض(بصدمة): ايه!
نبض: لا رجعني علي بيتي لا لا مشيني من هنا.
رعد(ببرود): بطلي أوفر.
رعد ساب نبض و كان لسة هيطلع علي السلالم لقي نبض جريت وراه فهو وقف فجأة نبض اتخبطت في ضهره.
نبض: بليز متسبنيش مع الكائن ده.

رعد(ببرود): مش هيعملك حاجة. و انتوا نفس العقلية هتعرفوا تتعايشوا مع بعض.
رعد ساب نبض و طلع لاوضته و نبض فضلت شوية مصدومة.
نبض(بعصبية): الحيوان.
نبض جريت علي فوق و بصتله بغضب.
نبض: عايزة هدوم بقي.
رعد: زي ما اتصرفتي في اللي علي جسمك اتصرفي شوية كمان.
نبض: وه!
نبض(بالتركية): شخص غليظ و حقير و حيوان و زبالة و سافل و قليل الادب و قليل الذوق و.
نبض لقت سكينة محدوفة في وشها بس جت في الحيطة اللي وراها.

نبض(بصدمة): انت عملت ايه؟!
رعد(بالتركية): اللي شوفتيه.
رعد ساب نبض و دخل الحمام نبض بدون وعي دخلت وراه.
نبض: انت بتتكلم تركي؟!
رعد: بره.
نبض بصت حواليها و بعدها جريت علي بره بسرعة...
بعد فترة رعد خرج و غير هدومه و وقف قدام المراية و هو بيلبس الجاكت بتاعه.
نبض: هو مفيش غير الاوضة دي؟!
رعد: سيبتك يوم كامل اعتقد انك اكتشفتي المكان.
نبض: ايوه بس انا و انت مينفعش اننا نقعد في مكان واحد، و نتشارك السرير.

رعد: نامي زي ما نمتي امبارح ميهمنيش.
نبض(بعصبية): انا واحدة بنت راعي يا اخي.
رعد: لا.
رعد كان هينزل نبض جريت وراه و مسكت دراعه.
نبض: في موضوع مهم عايزة اتكلم معاك فيه بليز بليز.
رعد: معنديش وقت.
نبض: خمس دقايق و النبي.
رعد شد دراعه من ايد نبض و كمل نزول و راح قعد علي الكنبة و حط رجل علي رجل.
رعد: قولي...

نبض: عايزة اشتغل بليز انا لازم اشتغل مينفعش اقعد كدة بليز بحب الشغل اوي مش كفاية ان كل اللي عملته راح و معرفش هرجع تركيا امتي و معرفش هترجعني الصعيد امتي.
نبض: بليز انا بحب اشتغل...
رعد: موافق بس بشرط.
نبض: موافقة.
رعد: انا اللي اختارلك المكان.
نبض: ماشي موافقة.
رعد: لما افضي ابقي اكلمك.
رعد(ببرود): روك معاكي لو حصله حاجة مش هيكفيني فيها عمرك.
رعد ساب نبض و خرج قفل الباب وراه.

نبض(بخوف): انت بتبصلي كدة ليه يا عم؟!
نبض(بخوف): انا معملتش ليك حاجة.
نبض طلعت جري علي اوضة رعد و الكلب طلع وراها، اوضة رعد مكنش ليها باب لانها الوحيدة اللي كانت في الدور التاني.
نبض طلعت علي السرير بخوف.
نبض: ابوس ايدك انا دماغي مش مظبوطة. هموت.
نبض بصت للكلب و قعدت علي السرير و حطت ايديها علي خدها.
نبض: لو مكنش واحد من صحابك عضني و انا صغيرة كنت هحبكوا و الله.
نبض: يلا نصيب بقي.
عند رعد.

رعد ركب عربيته و وصل لشركته و نزل.
رعد: فين سعد؟!
السكرتيرة: جوا يا فندم.
رعد دخل ل سعد و قعد علطول...
سعد: مفيش احترام.
رعد(ببرود): عندي استعداد اقومك من الكرسي اللي انت فرحان بيه ده.
سعد: يا الله. يا ابني ما تحترمني شوية.
رعد: لما تحترم نفسك، ايه الصفقة الاخيرة؟!
سعد: و الله لسة في البدايات.
رعد: تمام.
سعد: بس ايه يا عم اعرف انك اتجوزت من غير ما تقولي.
رعد(ببرود): عادي.

سعد: بس سمعت انها مزة و من تركيا و عيون ملونة و شعر بقي ايه مقولكش اما جسمها بقي.
سعد لقي بوكس في وشه من رعد.
سعد(بوجع): حرام عليك يا ابني...
رعد(بعصبية): مين قالك الكلام ده؟!
سعد(بوجع)مُحرم.
رعد(بغضب): قسما بربي اسمع سيرة مراتي علي لسانك اقتلك يا سعد. مهما كان هي مرات الرعد.
رعد ساب سعد و كان هيخرج من المكتب سعد قام جري وراه.
سعد: اهدي بس يا معلم اهدي اهدي.

سعد: اسف حقك عليا و الله غصب عني. يعني هي جت كدة.
سعد: و هي مراتك و لازم نحترمها طبعا اسف...
رعد(ببرود): طب وسع ايدك.
سعد: خلاص اهو بس تعالي نكمل شغلنا.
رعد: لما افضي.
رعد ساب سعد و نزل ركب عربيته و راح للمبني و دخل مكتبه.
رعد: ايه الاخبار؟!
عز: كبير. كل حاجة ماشية زي ما حضرتك قولت و الف سلامة علي حضرتك.
رعد(بغضب): هو ليه مفيش حاجة بتستخبي في ايه يا مهند.

رعد(بغضب): من هنا و رايح اي حد هكلفه بحاجة او هقوله حاجة او يعرف اي معلومة عني و راح قالها لغيره لاكون محاسبه و مندمه علي اليوم اللي فكر بس يكسر كلامي.
رعد(بصوت عالي): مفهوم؟!
الكل: مفهوم.
رعد: اتزفتوا تعالوا ورايا.
رعد راح لاوضة الاجتماعات و باقي الفرقة راحت وراه و بدأوا يشتغلوا...

-في مكان تاني...
في القصر.
هدي: ورد اطلعي شوفي شربات.
ورد: حاضر يا اما.
هدي: زهرة روحي شوفي العيش في الفرنة...
زهرة: حاضر يا جدة.
هدي: و انتي يا علا روحي احلبي الجاموسة.
علا: حاضر.
هدي: و انتي يا ملك تعالي اهني(هنا)معي(معايا)...
ملك: حاضر يا جدة.
عند ادم.
ادم كان نايم بس حس بحاجة علي وشه. ادم فتح عينه لقي عنكبوت كبير اسود...
ادم اتخض و بعد بسرعة العنكبوت وقع علي السرير و متحركش.

ادم قرب من العنكبوت لقاه بلاستيك.
ادم(بغضب): ادهم...
ادم طلع يجري بره اوضته لقي ادهم كان واقف قدام الاوضة.
ادهم(بضحك): مليش ذنب.
ادهم طلع يجري علي تحت و ادم وراه.
ادم(بغضب): تعالي هنا انا سكتلك كتير.
ادم جري علي المطبخ و استخبي ورا هدي.
ادهم: تيتة عايز يضربني.
هدي: عملت ايه يا مصيبة؟!
ادهم: انتي تعرفي عني كدة يا تيتة؟!
ادم(بغضب): تيتة سيبيه احسن و ربي لاكون قاتله النهاردة...

هدي: خلاص يا ادم علشان خاطري انا. معلش يا حبيبي...
ادم(بعصبية): يبقي تعلميه ازاي يحترم نفسه و يحترم اللي اكبر منه.
ادم سابهم و طلع اوضته دخل خد دوش و خرج غير هدومه و نزل.
ادم: زهرة.
زهرة: نعم يا ولد عمي(ابن عمي).
ادم: فين بابا و عمي جلال؟!
زهرة: في المصنع.
ادم: تمام شكرا.
زهرة(بوجع): آه.
ادم: مالك؟!
زهرة: ايدي اتحرجت(اتحرقت).
ادم: تعالي ادخلك جوا.
ادم كان بيقوم زهرة و مسعد كان نازل لزهرة.

مسعد(بغضب): ايه اللي بيوحصل اهني(بيحصل هنا).
ادم(ببرود): مفيش. مراتك اتحرقت.
مسعد(بغضب): و انت ماسكها اكدي ليه؟!
زهرة: كان بيسندني يا مسعد.
مسعد(بغضب): بعدي(ابعدي)عنه فورا.
ادم ساب زهرة ف زهرة وقعت في الارض.
ادم(ببرود): اتفاهموا انتوا الاتنين مش فاضي ل رغي الستات بتاعكوا.
ادم سابهم و راح للمصنع لقي عمر و جلال.
ادم: مساء الخير.
عمر: مساء النور يا ادم، يلا روح علي مكتبك.
ادم: احم لا هو انا عايز اقول حاجة...

عمر: جولي(قولي).
ادم: عايز انزل القاهرة يومين.
عمر: بس يا.
جلال: سيبه يا عمر و انا و انت ندير المصنع عقبال ما يرجع وانا اطمن علي نبض و اسافر علطول.
عمر: طيب يا ادم براحتك. و شوف لو ادهم عايز يروح معاك.
ادم: تمام.
ادم: تسلم يا عمي...
جلال: و لا يهمك يا ابني. بس قولي.
ادم: نعم.
جلال: ايه مش ناوي تتجوز؟!
ادم: الاقي بنت الحلال الاول.
جلال: ان شاء الله هتلاقيها.
تليفون جلال رن، الخط اتفتح.

جلال(بالتركية): ايه يا ميران؟!
ميران(بالتركية): ازيك يا عمو جلال فين نبض؟!
جلال(بالتركية): سافرت.
ميران(بالتركية): رجعت تركيا تاني؟!
جلال(بالتركية): لا يا ميران. سافرت مع جوزها.
ميران(بصدمة,بالتركية): جوزها!
ميران(بالتركية): عمو جلال متضحكش عليا. جوز مين و نبض فين؟! و حصل ايه؟!
جلال(بالتركية): اتصلي بيها هي تفهمك.
ميران(بالتركية): تليفونها مغلق.

جلال(بالتركية): قولتلك سافرت مع جوزها شهر العسل يبقي اكيد هتقفل تليفونها.
ميران(بالتركية): الله يطمنك يا عم جلال.
ميران(بالتركية): مع السلامة.
جلال: هو كدة عكيت الدنيا؟!
ادم: في ايه؟!
جلال: ميران لسة عارفة ان نبض اتجوزت هي نبض مقالتش لحد.
عمر: ميران مين دي؟!
جلال: صاحبة نبض و معاها من و هي صغيرة.
جلال: عموما يلا يا ادم روح جهز شنطتك.
ادم: تمام عن اذنكوا.
عمر: ما تتصل برعد نطمن عليهم...

جلال: سيبهم لوحدهم شوية، ممكن يعرفوا يتفاهموا؟!
عمر: طيب.
جلال: تعالي نقوم نلف شوية.
عمر: تعالي يا خوي(اخويا).
جلال و عمر كانوا بيتمشوا لقوا بلال بيزعق لحد من الفلاحين...
جلال: هو بلال بيعمل ايه؟!
عمر: معرفاش(معرفش).
عمر و جلال راحوا ناحية بلال و خلوه يقعد.
عمر: اهدي اكدي(كدة) في ايه؟!
بلال(بعصبية): مفيش حاجة.
جلال: ازاي يعني مفيش حاجة؟!

الفلاح: و الله يا سيادة البيه معملتش حاجة هو اكدي(كدة) بيزعج(بيزعق) ليا كل يوم من ساعة ما رفضت اجوزه بتي(بنتي).
جلال و عمر بصوا لبعض و بصوا ل بلال بصدمة.
بلال(بعصبية): كداب انا مطلبتش منيك(منك) حاجة.
عمر: خلاص خلاص معلش.
عمر: تعالي يا عم نصري معايا.
نصري: حاضر يا بيه.
عمر خد نصري و راح وداه لارض تانيه.
عمر: اشتغل اهني(هنا)يا نصري. و خد دول كومان(كمان).
نصري: لا يا بيه مستورة و الحمد لله...

عمر: ملكش فيه خد و انت ساكت.
نصري: حاضر يا بيه متشكرين.
عمر: و لا يهمك...
عند بلال و جلال.
جلال: ايه يا عم مش مكفيك تلاتة؟!
بلال: و مين جال ان كلام الراجل ده صوح(و مين قال ان كلام الراجل ده صح)...
جلال: مش هيتبلي عليك يا بلال. ملهوش مصلحة.
بلال: ليه لا يا خوي(اخويا).
جلال: طب اهدي اكدي(كدة) خلاص خلص الحوار.
بلال: طيب انا جايم (قايم)اشوف شغلي.
بلال قام و ساب جلال و مشي.
عمر: ها ايه الاخبار؟!

جلال: ربنا يهدي يا عمر.
عمر: يا رب.
في القصر...
ادهم: يا ادم خدني معاك بقي.
ادم: لا.
ادهم: هأجي وراك.
ادم: تعالي.
ادهم: يا ادم خدني معاك.
ادم: لا.
ادم: و يلا ابعد عني كدة كدة هسافر بليل.
ادهم: خليك فاكراها يا اخويا.
ادهم ساب ادم و راح ل يوسف.
يوسف شاور ليه بمعني مالك.
ادهم: ادم هيسافر القاهرة و مش عايز يخدني معاه.
يوسف شاور ليه بمعني اهدي و كدة كدة هتروح الجامعة في القاهرة.
ادهم: عارف بس. بص خلاص مش هتفهمني.

ادهم: عن اذنك...
ادهم ساب يوسف و يوسف بصله بحزن.
عند شربات.
ورد: عايزة حاجة؟!
شربات: تسلمي يا خيتي(اختي).
ورد: طيب.
شربات: هي الدكتورة نبض فين؟!
ورد: رعد خدها و مشي.
شربات: طيب.
ورد: حاسة بوجع؟!
شربات: لا بس بتجيلي نغزة كل فترة اكدي(كدة).
ورد: معلش الف سلامة. هنزل انا.
شربات: ماشي يا خيتي(اختي).
-عادل مرتاح في اوضته بعيد عن المشاكل لفترة بسيطة يعني.

-في مكان تاني...
في القاهرة.
نبض كانت واقفة في المطبخ بتحاول تعمل اكل و هي كانت دايخة بسبب قلة الاكل و محستش ب رعد اللي ساند علي باب المطبخ.
نبض(بتعب): يا ربي كدة كتير مش عارفة اقشر شوية بطاطس.
رعد: لو كنتي تعبتي شوية كنتي هتلاقي بطاطس جاهزة.
رعد راح فتح الديب فريزر و طلع منه كيس بطاطس اللي هو الجاهز ده و حطه علي ترابيزة المطبخ.
رعد: متحلميش اني بعد شغل طول النهار اجي اكل بطاطس اتصرفي.

رعد ساب نبض و طلع خد دوش و غير هدومه و نزل.
رعد قعد مع روك علي الكنبة و قعد يلعب معاه.
نبض(بصريخ): رعد.
رعد نزل روك من جمبه و قام بكل برود راح ل نبض اللي واقفة خايفة علي باب المطبخ.
رعد: خير؟!
نبض(بدموع): انا فاشلة.
نبص لفت و حطت رأسها علي صدر رعد.
نبض(بدموع): انا مش بعرف اعمل حاجة، و انا جعانة و مأكلتش بقالي يومين.
نبض(بدموع): عايزة امشي من هنا.

رعد بعد عن نبض و دخل المطبخ و فتح الفريزر طلع منها بانيه و بدأ يطلع خضار و يقطعهم و يعمل اكل تحت نظر نبض.
نبض قربت من رعد و قعدت علي الكرسي قدامه و هي بتبتسم.
نبض(بدموع و ابتسامة): شكرا.
بعد فترة كان رعد خلص اكل و حط طبق قدام نبض و طبق قدامه و بدأوا يأكلوا.
نبض: تسلم ايدك الاكل تحفة.
نبض قامت و باست خد رعد و بدأت تغسل طبقها.
نبض(بخوف): هو كدة هيأكلني؟!
رعد: قولتلك مش هيعملك حاجة. بتفهمي منين؟!
نبض: اسفة.

نبض خدت طبق رعد و بدأت تغسله و طلعت ل فوق تغير هدومها.
نبض لبست شورت اسود قصير فوق الركبة و فوقه تي شيرت احمر لغاية الركبة، رفعت شعرها علي شكل كحكة...
نبض خرجت من الحمام لقت شنطة هدومها علي الارض.
نبض: اخيرا اشيائي.
نبض نزلت ل تحت لقت رعد قاعد قدام التلفزيون...
الباب خبط كتير و بعنف.
رعد قام فتح الباب لقي ادم و ادهم...
رعد: ايه اللي حصل لادهم؟!
ادم: دخلني الاول يا رعد.

رعد و ادم سندوا ادهم و دخلوه قعدوه علي الكنبة.
نبض(بصدمة): حصله ايه؟!
ادم: مش وقته، هتقدري تنقذيه و لا؟!
نبض نيمت ادهم علي الكنبة ادهم اتوجع.
نبض: هششش اهدي.
نبض حطت ايديها علي رأس ادهم و ايد تانية علي رقبته علشان تشوف النبض.
نبض: في علبة اسعافات اولية هنا.
رعد: خش جبها يا ادم من المطبخ.
ادم: طيب.
رعد: في كسور؟!
نبض: ثانية هشوف.
نبض بدأت تضغط علي ايد ادهم و رجله.
نبض: حاسس بلمسة ايدي يا ادهم؟!

نبض: ادهم ادهم فوق.
نبض قعدت تضرب خد ادهم براحة علشان ميغمضش عينه و يفوق.
نبض: حاسس بلمسة ايدي.
ادهم(بوجع): آه.
نبض: معلش حرك ايدك و رجلك.
ادهم حرك ايده و رجله بس مع شوية وجع.
نبض: مفيش كسور هنا.
نبض لمست رقبة ادهم موجعتهوش برضو.
نبض: كويس.
نبض: شوية كدمات.
ادم: اتفضلي...
نبض بدأت تطهر جروح ادهم ليه.
رعد: اتكلم حصل ايه؟!
ادم: انا كنت جاي هو قالي اجي معاك قولتله لا، قعد يزن و قولتله لا برضو.

ادم: جهزت شنطتي و ركبت العربية بعد نص الطريق اتفأجي ان الباشا ركب موتوسيكل و مشي من طريق تاني و بعدها كملت سواقة انا بس ببص عليه كل شوية، فجأة عمل حادثة بالموتوسيكل نزلت بسرعة خدته و جيت علي هنا انت عارف لسة مطلعناش ليه رخصة.
رعد(بعصبية): الغبي.
نبض: يلا اسندوه علشان يطلع فوق...
ادم: فوق فين؟! هأخده انا في الشقة التانية.

نبض: الحركة الكتير غلط فننجز و نطلعه هنا و بكرة لما يفوق نبقي نوديه مكان ما تحبوا...
رعد و ادم سندوا ادهم او يعتبر شالوه و حطوه علي السرير، نبض غطته بالبطانية...
رعد: يلا يا ادم علي شقتك...
ادم: طيب نتقابل بكرة. لو في حاجة اتصل بيا.
رعد: تمام.
نبض: نام انت هنا و انا هنام تحت...
رعد فتح شنطة نبض و قعد يطلع الهدوم كلها.
رعد(بقرف): للدرجة دي منعدمة الايمان.
نبض: انت بتدور علي ايه اساسا؟!

رعد: اسدال بدل اللي انتي لابساه ده.
نبض: اهو انت اللي مش بتشوف كويس...
نبض خدت الاسدال و نزلت ل تحت و رعد نزل وراها...
رعد: لغاية ما ادهم و ادم يمشوا مشوفكيش لابسة حاجة غيره.
نبض: بس.
رعد: مبحبش اعيد كلامي مرتين.
رعد: يلا البسيه فورا.
نبض بدأت تلبس الاسدال و هي بتبص ل رعد بغضب و راحت نامت علي الكنبة.
رعد اطمن علي روك و حط ليه اكل و راح نام علي كنبة تانية كبيرة.

الطابق اللي تحت كان فيها ركنة و صالون و شاشتين تلفزيون و اوضة جانبية دي اوضة الرياضة بتاعت رعد.
في الصباح الباكر.
نبض كانت نايمة بعمق بس بدأت تفوق من نومها و قامت كانت هتطلع فوق بس افتكرت ادهم كانت هتروح الحمام اللي في الدور التاني لقت رعد بيأخد دوش.
الحمام اللي تحت كان زجاج و مش شفاف خالص.
-نبض كانت لسة هتقعد لقت الباب بيخبط.
نبض قامت و فتحت الباب.
نبض لقت حد ضربها بوكس في وشها و نزلت دم و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة