قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

نبض كانت لسة هتقعد لقت الباب بيخبط.
نبض قامت و فتحت الباب.
نبض لقت حد ضربها بوكس في وشها و نزلت دم و وقعت في الارض.
نبض لقت اربع اشخاص ملثمين و حاطين اقنعة علي وشهم مش باين غير عينيهم بس.
نبض(بوجع)في ايه؟!
كان في واحد طلع مسدسه و لسة هيضرب نبض بالنار في واحد وقفه.
واحد(بالاسباني): شكل مفيش حد هنا. يلا بينا.
شخص2(بالاسباني): لازم تموت علي الاقل.
واحد(بالاسباني): شغلنا مش معاها.

الراجل ده خد التلاتة و نزلوا علي تحت علطول.
رعد خرج من الحمام لقي نبض مرمية علي الارض و الباب مفتوح جري عليها بسرعة.
رعد: حصل ايه؟!
رعد شاف وش نبض لقي فيه كدمة بسيطة و جرح في شفايفها و بتعيط.
رعد: حصل ايه اتكلمي؟!
ادم: ايه ده هو الباب مفتوح ل...
ادم قبل ما يكمل كلامه لقي نبض بتعيط في حضن رعد.
ادم(بقلق): حصل ايه؟!
نبض(بعياط): في واحد دخل هنا و ضربني في وشي.
رعد: كان بوشه؟!

نبض هزت رأسها بمعني لا و قعدت تعيط كتير.
رعد: طب اهدي خلاص.
ادم: اهدي يا نبض علشان رعد يعرف يتصرف و يأخد منك معلومة صحيحة نقدر نمسكهم بيها.
نبض(بعياط): كانوا كلهم لابسين اقنعة.
رعد: احكي حصل ايه بالظبط.
نبض عيطت و مسكت في تي شيرت رعد اوي.
نبض(بعياط): انا عايزة اروح.
رعد(بعصبية): ان.
ادم: رعد اهدي. هي مش فاهمة...
رعد خد نفس عميق و طلعه و شال نبض و قعدها علي الكنبة و قعد جمبها.

رعد(بهدوء): احكي يا نبض حصل ايه علشان نجيب اللي عملوا كدة.
نبض(بدموع): انا صحيت و لقيت حد بيخبط روحت فتحت اول ما فتحت لقيت اللي بيضربني بوكس في وشي وقعت علطول. واحد تاني طلع مسدسه و كان هيقتلني في واحد تالت وقفه و اتكلم بلغة علي ما اعتقد اسباني او ايطالي مش فاكرة.
رعد(بهدوء): كلهم كانوا لابسين اقنعة؟!
نبض(بدموع): ايوه.
رعد(بهدوء): طب مفيش حاجة تميزهم يعني؟!
نبض(بدموع): لا اه في، واحد منهم عيونه ملونة.

رعد(بهدوء): اي واحد فيهم؟!
نبض: اللي مخلاش حد يقتلني.
ادم: ايه يا رعد؟!
رعد: هتصرف انا.
رعد: اطلعي شوفي ادهم يلا.
نبض بصت ل رعد بدهشة و بصت لادم و طلعت.
ادم: حرام عليك ده بدل ما تعالج جروحها...
رعد: ادم فكك مني.
ادم: و الله؟! طب يا معلم مراتك اضربت ها يا تري هتعمل ايه؟!
رعد: من المؤكد ان اللي جاي كان جاي ليا انا بس.
ادم: بس مراتك اتهانت مكانك.
رعد(بعصبية): يا ابني اخرس بقي.
ادم: طيب اهو سكت.
عند نبض.

نبض بدأت تفوق ادهم.
نبض(بتعب): ادهم يا ادهم.
ادهم(بنوم و تعب): ايه؟!
نبض: قوم يلا.
ادهم فتح نص عين و قام قعد نص قعدة.
ادهم(بوجع): آه يا ضهري آه.
نبض: معلش.
ادهم: ايه اللي خرشم وشك كدة؟!
رعد(ببرود): هتقوم و لا اجيلك؟!
ادهم(بخوف): رعد!
ادم: لا و انا يا روح امك.
ادهم: ينعل ابو اللي عايز يجي القاهرة.
ادهم: نبض انا في حمايتك.
نبض: متخافش، يلا قوم معايا.
نبض سندت ادهم و دخلته الحمام و خرجت.
نبض: بتبصلي ليه؟!

ادم: احم طب استأذن انا.
رعد قرب من نبض و حط ايده علي خد نبض.
نبض(بوجع): آآه.
رعد: حاجة بسيطة.
نبض(بقرف): متشكرة.
نبض كانت هتمشي رعد مسك ايد نبض.
نبض(بوجع): آه. في ايه بقي انت قاصد توجعني.
رعد مسك نبض من ايديها اللي فيها التواء.
رعد(بعصبية): انتي اللي غلطانة.
نبض(بصدمة): انا! تصدق انك مفتري.
نبض شدت ايديها من ايد رعد بعنف.
رعد(بعصبية): انا قولتلك تفتحي ام الباب ده؟!

رعد(بعصبية): لا مقولتش. يبقي تفتحيه ليه؟! لو بتسمعي الكلام مكنش حصلك حاجة.
نبض(بزهق): اطلع من دماغي...
نبض راحت لاوضة الملابس و بدأت تطلع ليها هدوم.
ادهم خرج من الحمام لقي رعد واقف قدامه مربع ايده.
ادهم(بخوف): نبض يا نبض.
رعد: قدامي علي تحت.
ادهم: اسندني طب.
رعد بصله نظرة جانبية ادهم رجع لورا.
ادهم: هتعملي ايه طيب؟!
رعد راح لادهم و سنده و نزله ل تحت زقه علي الكنبة جمب ادم.

نبض دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت.
نبض لبست فستان طويل ب¾ كم باللون البيبي بلو و الاكمام شفافة و فيه ورود بيضاء صغيرة. و عملت شعرها ديل حصان و حطت توكة باللون الابيض. لبست صندل ابيض من غير كعب.
نبض نزلت ل تحت و رعد لما شافها اضايق.
نبض: رعد لحظة.
نبض دخلت المطبخ و رعد وراها.
رعد: افندم؟!
نبض: ممكن تساعدني بس نعمل فطار علشان خاطر اخواتك؟!
رعد: طيب.

رعد بدأ يطلع الفطار من التلاجة و نبض واقفة باصة ليه.
نبض: هما مين الناس دول؟!
رعد: متفكريش كتير.
دخل الكلب فجأة نبض لزقت في رعد بسرعة.
نبض: بخاف بخاف بخاف بخاف.
رعد: مشي و ابعدي عني.
نبض فتحت عينيها ملقتش الكلب بعدت عن رعد بسرعة.
نبض: اسفة.
نبض: بس هما ممكن يرجعوا؟!
رعد: قولتلك متفكريش كتير.
نبض: بس.
رعد: سمعتي قولتلك ايه؟!
نبض: اوف بقي هو انت كدة من و انت صغير؟!
رعد: ملكيش فيه و اخرسي بقي مش عايز اسمع كلمة.

نبض: حاضر.
نبض: هو انا مش هروح شغل؟!
رعد: قولتلك هشوف اخرسي بقي.
نبض: حاضر.
نبض: طب و هتجبلي الموبايل امتي؟!
رعد حدف السكينة اللي كانت في ايده قدام ايد نبض علي الترابيزة...
نبض(بصدمة): حرام عليك.
رعد(بعصبية): اخرسي مسمعش صوتك.
نبض كانت هتقوم تخرج بس رعد مسكها من ضهرها.
رعد: مش خدام ابوكي يا روح امك. روحي جيبي السكينة دي و تعالي قطعي الخيار يلا...
نبض راحت مسكت السكينة و بدأت تقطع الخيار و عورت نفسها.

رعد(بغضب): حتى ده فاشلة فيه حتى ده، في ايه بقي؟!
رعد(بغضب): انا مش ناقص قرفك.
نبض(بعصبية): محدش قالك تستحمله، في ايه بقي؟! كل ما اجي افتح صفحة جديدة معاك تقطعها بسرعة.
نبض(بعصبية): انت اللي غلطان مش انا. انت اللي مش طايق حد و مش طايق نفسك حتى.
نبض(بعصبية): انا من ساعة ما جيت مصر و شوفت خلقتك دي و انا كرهت مصر كلها بسببك.
نبض(بعصبية): انت طايق نفسك ازاي يا اخ انت؟!

نبض(بعصبية): انا اللي موجوعة مش انت، انا اللي مغصوبة مش انت...
ادم و ادهم جم علي صوت نبض و رعد.
رعد(ببرود): خلصتي؟!
نبض لا رد.
رعد ضرب نبض قلم علي وشها و مسك شعرها و قربها منه.
رعد: ده علشان تتعلمي تعرفي ازاي تتعاملي مع جوزك.
رعد(بغضب): و اجي الاقي اكل جاهز لاما و ربي اوريكي النجوم في عز الضهر...
رعد(بعصبية): و انتوا الاتنين تغورا علي شقتكم مشوفش وشكوا.
رعد سابهم و خرج بره الشقة، نبض وقعت في الارض.

ادم: نبض انتي كويسة؟!
نبض(بعصبية): اللي عايش مع اخوك يبقي كويس ازاي. ده جحيم سامعني جحيم.
نبض(بعصبية): ده مريض ده.
نبض حطت ايديها الاتنين علي وشها.
ادهم: خلاص معلش طيب هو كدة هتعملي ايه ده قدرك.
ادم: طب عايزة حاجة نعملها؟!
نبض(بدموع): عايزة اتفسح.
ادم: كله الا ده.
ادهم: و انا كمان عايز اتفسح المرة اللي فاتت ملحقتش اشوف مصر كلها برضو.
ادم: رعد هينفخنا.
نبض(بدموع): انا نازلة مصر اتفسح.
ادهم: ايوه يا ادم يلا.

ادم: لو اتقفشنا و رعد قال كلمة زعلتني هقلب عليكوا.
نبض: مش هيعرف متخافش. هنخرج ساعة و نيجي.
ادم: طيب. يلا يا ادهم هنطلع نغير و نيجي.
نبض: طيب.
ادم و ادهم طلعوا الدور اللي بعد دور رعد و راحوا شقتهم بتاعتهم باسمهم.
نبض جريت علي فوق و غيرت هدومها.

نبض لبست بنطلون جينز و فوقه تي شيرت بترولي بحمالة عريضة علي الكتف و قصير لغاية الخصر و بشراشيب نازلة كدة لغاية قبل الركبة. و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما. سيبت شعرها علي ضهرها.
نبض لبست شنطتها علي ضهرها و خرجت علطول. لقت ادم جاي ناحيتها.
ادم: يلا بينا.
نبض(بفرحة): يلا.
التلاتة ركبوا الاسانسير و نزلوا ل تحت.
ادهم(بخوف): رعد رعد يا نهار اسود.
ادم: استخبوا.
ادهم و ادم و نبض استخبوا بعيد عن رعد.

ادم: الله يخرب بيتك رعد هينفخنا.
نبض: اسفة.
ادم و ادهم و نبض جريوا علي بره و ركبوا عربية ادم و خرجوا.
عند رعد.
رعد: تمام قدامي.
رعد مشي مع واحد و راحوا لاوضة الsystem اللي في البرج.
رعد: عايز اشوف تسجيل في حدود الساعة 10 في الطابق ال 25 شقة رقم 629.
الموظف: حضرتك مين يا فندم؟!
رعد طلع بطاقته للموظف الموظف بصله و قام من مكانه.
الموظف: تحت امرك يا باشا.
رعد: زي ما قولتلك.
الموظف: حاضر يا بيه.

الموظف جاب لقطة التسجيل و رعد بص للكاميرا لقي حد حاطط حاجة سوداء علي الكاميرا.

نبض: علي ما اعتقد كان بيتكلم ايطالي او اسباني.

رعد: فين اوضة المدير؟!
الموظف: في ().
رعد: تمام. في خلل في النظام في ناس دخلت البرج ده و حاول يتهجم علي مراتي.
الموظف: بجد يافندم؟! لازم نقدم بلاغ.
رعد: اومال انا بعمل ايه قدامك؟!
الموظف: اسف يا فندم.
رعد: شوف شغلك.
رعد ساب الموظف و راح لاوضة المدير و خبط الباب.
المدير: اتفضل.
رعد دخل و طلع بطاقته للمدير و قعد و المدير قام وقف احتراما ل رعد.
المدير: اهلا و سهلا يا باشا.
رعد: هدخل في الموضوع علطول.

رعد: في ناس لابسة اقنعة دخلت النهاردة البرج و اتهجموا علي بيتي و مراتي.
المدير: النهاردة يا فندم؟!
رعد: ايوه، في حدود الساعة 10. وهما مخططين لانهم حتى اهتموا بامر السجلات.
المدير: فاهمك يا فندم، احنا هنبلغ البوليس يا فندم و انت و هما اتصرفوا.
رعد: طيب المهم دلوقتي عايز اكلم اللي شاغلين هنا.
المدير: اتفضل معايا يا فندم.
رعد: تمام.
رعد قام مع المدير و بدأ يحقق في موضوع الناس دي.

-في مكان تاني.
عند فاطمة.
زياد: ماما فين بابا؟!
فاطمة: زمانه جاي يا حبيبي.
زياد: الجو حر اوي.
فاطمة: خمس دقايق بس.
زياد: رجلي وجعتني يا ماما.
فاطمة شالت زياد و كانت بتبص حواليها خايفة علي مهند.
مهند: مساء الفل علي اجمل وردة.
فاطمة(بعصبية): حضرتك متأخر ليه؟!
مهند: مالك يا حبيبتي اتأخرت نص ساعة بس.
فاطمة(بعصبية): لا مفيش حاجة انا اللي غلطانة.
مهند: مالك يا حبيبتي خلاص جيت الحمدلله.

زياد: ماما كانت خايفة عليك يا بابا.
مهند: خلاص بقي يا فاطمة.
مهند باس رأس فاطمة و خد منها زياد و الشنط.
مهند: يلا يا حبيبتي.
فاطمة: طيب.
وصلوا ل عربية مهند و بدأوا يركبوا و مهند بدأ يسوق...
تليفون مهند رن.
فاطمة: مفيش تليفونات.
مهند: يا فاطمة هاتي بقي ممكن حاجة مهمة.
فاطمة: لا مفيش اهم مننا...
مهند: يا فاطمة متعصبنيش بقي.
فاطمة: توعدني مش هتمشي.
مهند: وعد...
مهند خد التليفون من فاطمة و فتح الخط.

مهند: الو يا عز.
عز(بينهج): في قنبلة يا مهند في عربيتك.
مهند بص ل فاطمة و زياد و كان هيوقف بسرعة.
عز: متوقفش العربية و متقللش عن 230.
مهند: طب و اعمل ايه يا عز؟!
عز: متخافش احنا في طريقنا ليك.
مهند: معاايا فاطمة و زياد يا عز.
عز: هننقذكوا متخافوش.
مهند: منتظر.
فاطمة: ايه يا حبيبي؟!
مهند: مفيش حاجة يا حبيبتي.
فاطمة: قالك حاجة ضايقتك؟!
مهند: لا مقالش ليا حاجة.
فاطمة: طيب.

بعد فترة كانت في عربيات محاوطة عربية مهند.
فاطمة(بخوف): في ايه يا مهند؟!
مهند: مفيش يا حبيبتي. اهدي خالص.
مهند فتح شباكه.
عز(بصوت عالي): مهند افتح بابك و قرب.
مهند: ناوليني زياد يا فاطمة.
فاطمة(بخوف): في ايه يا مهند متخوفنيش؟!
مهند: اسمعي كلامي بقي...
فاطمة: خد.
مهند قرب عربيته من عربية عز و فتح الباب.
عز: يلا.
مهند ودي زياد ل عز و عز مسكه بسرعة و دخل العربية تاني...
فاطمة: حصل ايه يا مهند؟!

مهند: لازم ننزل كلنا من العربية و هفهمك اكتر لما نبقي بخير...
تليفون مهند رن، الخط اتفتح.
عز: مهند.
مهند: ايه؟!
عز: بعد 4 كم تقدر توقف العربية مراتك تنزل و انت بعدها تنط.
مهند: متأكد؟!
عز: ايوه.
مهند: طيب.
مهند مشي 4 كم و وقف العربية بسرعة.
مهند: انزلي فورا يا فاطمة. من غير نقاش يلا.
فاطمة فتحت الباب بسرعة و نزلت. مهند ساق العربية بسرعة كبيرة.

مهند كان سامع صوت القنبلة بعد خمس ثوان. مهند نط من العربية و العربية وقعت في الماية انفجرت فيها.
فاطمة(بخوف): مهند انت كويس؟!
مهند: اه متقلقيش.
مهند. خد فاطمة في حضنه بعد شوية كانت القوات جت.
مهند: تسلم يا صاحبي.
عز: و لا يهمك...
عز: بليل اشوفك روح مع مراتك يلا خد مفاتيح عربيتي اهي.
مهند: شكرا.
مهند حضن عز و خد فاطمة و زياد لعربية عز و رجعوا البيت يرتاحوا شوية.

-في مكان تاني...
في تركيا.
ميران(بالتركية): يعني ايه اتجوزت؟!
فتون(بالتركية): انا مش مصدقة.
ميران(بالتركية): لا لا نبض لسة متجوزتش لا.
فتون(بالتركية): بس انتي بتقولي جلال قالك انها في شهر العسل مع جوزها...
ميران(بالتركية): هموت و اشوفها و اشوفه.
فتون(بالتركية): محمد لو عرف او عرف من بره هيقتلنا.
ميران(بالتركية): نعمل ايه معاه؟!
فتون(بالتركية): و الله ما اعرف.

ميران(بالتركية): بصي احنا مش متأكدين. لما نتأكد بقي.
ميران(بالتركية): اما محمد ده جوزك انتي حرة معاه بقي.
فتون(بالتركية): حقيرة.
فتون(بالتركية): كل العمليات عليه النهاردة.
ميران(بالتركية): اعمل ايه يعني؟!
فتون(بالتركية): يا رزلة.
الباب خبط.
ميران(بالتركية): ادخل...
ميران(بالتركية): ايه يا اشين؟!
اشين(بالتركية): الدكتور محمد عايز دكتورة فتون...
فتون(بالتركية): فين؟
اشين(بالتركية): في اوضة العمليات.

فتون(بالتركية): تمام.
فتون(بالتركية): عن اذنك يا ميران...
ميران(بالتركية): باي.
فتون مشيت و راحت لاوضة التعقيم غيرت هدومها و دخلت اوضة العمليات...
فتون(بالتركية): طلبتني.
محمد(بالتركية): ايوه محتاجك تعالي هنا.
فتون(بالتركية): حاضر.
عند ميران.
ميران كانت قاعدة بتفكر في نبض و اللي جلال قاله.
ميران(بانتباه,بالتركية): سلطان!
ميران(بالتركية): مش خدت اجازة؟! و كمان ازاي تدخل كدة؟!

سلطان(بالتركية): خبطت بس انتي مسمعتنيش.
ميران(بالتركية): تمام...
سلطان(بالتركية): عايزك في موضوع يا ميران.
ميران(بالتركية): اتفضل.
سلطان(بالتركية): نبض سافرت فين؟!
ميران(بالتركية): بتسأل ليه؟! و هي لو كانت عايزة تقولك كانت قالت.
سلطان(بالتركية): خير يا ميران خير.
ميران(بالتركية): و كمان انا معرفش هي راحة فين.
سلطان(بالتركية): متعصبنيش.
ميران(بالتركية): بره.

سلطان(بالتركية): طب لما تكلميها قوليلها ان سلطان مش هيسيبك فاهمة سلطان مش هسيبيك يا نبض، وصلي ده ليها يا ميران.
ميران طلبت الامن و هما جم.
ميران(بالتركية): خدوا دكتور سلطان لبيته.
الامن خدت سطان و سلطان بص ل ميران بغضب و خرج بره الاوضة.

-في مكان تاني...
في الصعيد.
يوسف كان ماسك التليفون بتاعه و نازل علي السلالم خبط في ملك. ملك كانت هتقع بس يوسف لحقها في اخر لحظة...
ملك(بخضة): شكرا شكرا يا يوسف.
يوسف شاور ليها بمعني انتي كويسة؟!
ملك: اه الحمد لله، عن اذنك.
ملك سابت يوسف و طلعت لمامتها. يوسف وطي خد موبايله و ملقهوش اتكسر ابتسم و كمل نزول ل تحت...
عند شربات.

بلال(بعصبية): ما تجومي بجي بجيتي مجرفة اكدي ليه. (ما تقومي بقي بقيتي مقرفة كدة ليه)؟!
شربات: لاني تعبانة يا بلال و حابل(حامل) في ولدك(ابنك).
بلال: بجيتي كيف البومة(بقيتي زي البومة).
بلال: جتك الجرف(جتك القرف).
بلال ساب شربات و نزل ل تحت راح للارض بتاعته.
عند عادل.
هدي: كُل يا حاج.
عادل: كفاية اكدي (كدة)يا هدي.
هدي: لازم تتغذي زين(كويس) يا حاج.
عادل: كفاية اكدي(كدة)...
هدي: حاضر يا حاج.
هدي: هتطلع؟!

عادل: ايوه طلعيلي هدوم علشان اتسبح(استحمي).
هدي: حاضر.
هدي خرجت قابلت زهرة ودتها الصينية و رجعت ل عادل تاني طلعتله هدوم و عادل دخل غير هدومه و خد دوش و خرج...
هدي: علا اجري اندهي لكل اللي في البيت.
علا: حمدلله بالسلامة يا حاج.
عادل: الله يسلمك يا علا.
علا بدأت تنادي للكل و بعتت لكل اللي بره القصر و الكل نزل و جه سلم علي عادل.
عادل: ولدك(ابنك)فين يا عمر؟!
عمر: معرفاش يا ابوي(معرفش يا بابا).

عادل: و انت بتك(بنتك) متصلتش يا جلال.
ورد: ادم و ادهم راحوا ليهم.
عادل: اتصل بيهم يا عمر و قولي ايه الاخبار...
عمر: حاضر يا حاج.
عادل: بلال عمر جلال عايزكم ورايا.
عادل مشي و التلاتة مشيوا وراه و عادل خرج و بدأ يتمشي في الاراضي الزراعية...
عادل: تعالوا نقعد اهني(هنا).
الاربعة راحوا قعدوا تحت شجرة و عادل بدأ يتكلم.
في القصر.
زهرة: مسعد.
مسعد: ايه يا زهرة؟!
زهرة: هتروح الشغل؟!
مسعد: النهاردة اجازة مفيش شغل.

زهرة: طب تحب تاكل؟!
مسعد: لا.
مسعد طلع علي اوضته و نام نوم عميق...
علا: انتي كويسة يا شربات؟!
شربات: شوية يا خيتي(اختي).
علا: اقعدي طيب شوية.
شربات: شكرا يا خيتي(اختي).

-في مكان تاني...
عند نبض.
نبض(بصوت عالي): انا فرحانة اوي.
نبض(بصوت عالي): المكان جميل اوي.
ادهم: وطي صوتك شوية.
ادم: متتنططيش كتير يا نبض.
نبض: الاهرامات طلعت حلوة اوي.
ادهم: تعالي تركبي جمل؟!
نبض(بفرحة): ايوه ايوه موافقة.
ادم: براحة.
ادم و ادهم جابوا جمل ل نبض و نبض بدأت تركب عليه.
نبض(بفرحة و صريخ): انا مبسوطة اوووووووي.
نبض(بصريخ): عاااااااااااااااااا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة