قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

في الليل.
نبض كانت بتتمشي في الجنينة لوحدها فجأة لقت حد كتم بوقها بأيده و شدها لورا القصر.
نبض كانت بتقاوم بس معرفتش بسبب ان نفسها مكتوم و ضغطها بدأ يوطي.
نبض لقت الشخص اللي وراها حاطط سكينة علي رقبتها.
نبض فتحت عينيها علي اخرهم.
نبض(بخضة): استغفر الله العظيم...
نبض قامت من نومها عرقانة و مخضوضة و كانت حاطة ايديها علي رقبتها.
نبض(بتنهج): ايه الحلم ده؟!

نبض بصت حواليها لقت الدنيا قربت علي الليل و الباب خبط.
نبض: ادخل.
ثريا: نبض ا.
ثريا(بقلق): مالك يا حبيبتي؟!
ثريا قربت من نبض و مسكت وشها بين ايديها.
نبض: مفيش حاجة شوية ارهاق.
نبض: كنتي عايزة ايه؟!
ثريا: قومي البسي فستان شيك كدة من بتوعك يا حبيبتي علشان الستات جاية تبارك ليكي...
نبض: ستات مين؟!
ثريا: ستات البلد.
نبض: ليه هو في ايه؟!
ثريا: مش انتي اتجوزتي امبارح؟!
نبض: بتقولوا.
ثريا: يا بت اتعدلي بقي.

نبض: يا ثريا سيبيني انام الله.
ثريا: يا بت قومي بقي من امتي و انتي بتنامي كتير؟!
نبض: من ساعة ما جوزتوني و انا معرفش. قومي بقي متقلبيش عليا المواجع يا ثريا.
ثريا: ربنا يشفي.
نبض: طب وسعي من علي السرير بقي عايزة انام.
ثريا: طب قوليلي اتكلمتي مع رعد؟!
نبض: هه مين دي؟! انا! و حياتك ابدا.
ثريا: ليه برضو مش المفروض تطمني عليه.
نبض قامت و سابت ثريا و دخلت الحمام خدت دوش بسيط و خرجت.

ثريا: طب اعرفي راجع امتي و جهزي نفسك.
نبض: ثريا اطلعي من دماغي.
نبض دخلت اوضة التغير و اختارت فستان شيك.
نبض لبست فستان باللون الاسود بكم محددها و مفتوح فتحة بسيطة من الجمب و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت خصلتين من شعرها. و لبست جذمة سوداء بكعب و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها.
نبض خرجت لقت ثريا قاعدة و حاطة ايديها علي خدها.
نبض: اممممم؟!
ثريا: انا عملت حاجة؟!

نبض: هرمونات النكد هتبدأ تظهر اهي.
نبض سابت ثريا و خرجت بره اوضتها خبطت في ادهم.
ادهم: انتي كويسة؟!
نبض: اه.
ادهم: احب اقولك حاجة.
نبض: ايه؟!
ادهم: انتي جميلة.
نبض: مع اني عارفة بس شكرا.
نبض سابت ادهم و ادهم فتح بوقه من كتر الصدمة بسبب ثقتها الزايدة.
هدي: تعالي يا حبيبتي تعالي.
نبض: نعم يا طنط.
زهرة: ما تعدلي بوجك(بوقك).
نبض: دي طريقة كلامي و اللي مش عاجبه يروح في داهية تأخده.

هدي: ده انتي مصيبة يا نبض، ثريا شكلها قالتلك.
نبض: مش عارفة هو انا بضاعة هيجوا يشوفوها.
هدي: معلش يا حبيبتي دي العادات عندينا(عندنا).
نبض: طيب. مطلوب مني ايه؟!
ورد: و لا اي حاجة الستات هتيجي تسلم عليكي و بس.
نبض: طيب شغلانة سهلة اهو.
نبض لقت عادل ماشي رايح اوضة مكتبه.
نبض: عادل بيه.
نبض قامت و راحت ل عادل و وقفت قدامه.
نبض: بالنسبة للمستشفي انا عايزة ابدأ فيها من النهاردة مش هستني انا.

عادل: مسعد و ادم هيبجوا(هيبقوا)معاكي.
نبض: ماشي مش مشكلة.
عادل: طيب بعد المباركة ابجي(ابقي)تعالي في اوضتي.
نبض: ماشي شكرا.
نبض سابت عادل و مشيت بتفكر.
نبض(لنفسها): هو ممكن يقول لاخوه.
نبض(لنفسها): ايه ده ايه ده من امتي انا خايفة انا مش بعمل حاجة حرام و لا غلط.
نبض(لنفسها): يقول و لا ميقولش مش بيهمني حد.
شربات: يا دكتورة.
نبض: ايه يا مدام شربات. حضرتك كويسة؟!
شربات: حاسة بوجع في بطني شديد.

نبض: طبيعي لان حضرتك في الشهر الرابع و الجنين بيبدأ يتحرك.
شربات: طب أخد ايه يا دكتورة يخفف الوجع ده؟!
نبض: و لا اي حاجة اطلعي استريحي كدة و بس.
نبض سندت شربات و طلعتها اوضتها و نيمتها علي السرير.
نبض: بس كدة. اهم حاجة كلتي؟!
شربات: اه.
نبض: الحمدلله. ارتاحي بقي و نامي.
شربات: شكرا يا حضرة الدكتورة.
نبض: و لا يهمك.
نبض خرجت بره الاوضة لقت بلال طالع.
بلال: مفيش مساء الخير يا عمي.

نبض(ببرود): هو مفيش مساء الخير يا بنت اخويا.
نبض سابت بلال و نزلت و هي متضايقة.
جلال: مالك يا حبيبتي؟!
نبض: مفيش يا بابا.
جلال: مفيش ازاي؟! تعالي جمبي.
نبض: نعم.
جلال: اميرتي زعلانة ليه؟!
نبض: يا بابا انا مش عايزة الحياة دي يا بابا، مش عجباني الحياة دي حاسة اني متقيدة حاسة ان في حاجة خنقاني...
نبض: حاسة بالخوف و انا عمري ما حسيت بالخوف يا بابا، طول عمري حاسة بالامان طول عمري مبسوطة.

نبض: يا بابا عايزة ارجع بلدي.
جلال: هتكلم معاكي للمرة الاخيرة يا نبض.
جلال: انتي ست متجوزة و المتجوزة دي بيبقي عليها مسئوليات و مسئولية جوزها و بيتها واجب عليها.
جلال: المفروض تنسي كل الفترة بتاعت زمان ايام اللعب دي يا نبض. ركزي في بيتك.
جلال: اتعلمي ازاي تعملي ل بيتك جدار صعب حد يخترقه.

نبض: هو فين بيتي ده و لا فين جوزي؟! بيتي اللي هو عبارة عن اوضة في قصر و لا جوزي اللي سابني ليلة فرحي من غير ما يقول كلمة تجبر بخاطري.
نبض: احب اقولك اختارت زوج غلط يا بابا. و دي غلطة مش هسامحك عليها.
نبض سابت جلال و خرجت بره القصر راحت للجنينة و راحت للاسطبل.
نبض: لو سمحت اخرج بره.
موظف: حاضر يا هانم.
نبض قربت من قدر و مسكت فيها و قعدت تعيط كتير، قدر زي كأنها كانت بتواسيها.

نبض(بعياط): تعبت تعبت من الحياة دي. مش عايزاها.
نبض(بعياط): لو ده الجواز فمش عايزة.
نبض(بعياط): انا محتاجة حضن ماما اوي.
مسعد: تؤ تؤ تؤ.
نبض مسحت دموعها و رفعت رأسها ل مسعد.
مسعد: تعرفي رعد غلط اوي انه ساب ملكة زيك كدة في ليلة فرحكوا.
مسعد: طلع حمار و غشيم.
نبض(بحدة): بره الاسطبل.
مسعد قرب من خيل و حط ايده علي كتفه.
مسعد: جاي ل مرزوق.
نبض: حتى اسم رخم زيك.
نبض سابت مسعد و خرجت بره الاسطبل.

نبض دخلت القصر لقت مجموعة ستات جت.
هدي: تعالي يا بتي(بنتي).
نبض راحت قعدت جمب هدي و هي شاردة.
هدي: يا نبض نبض.
نبض: ها؟! نعم يا طنط.
هدي: دي ام محمود بتبيع قماش و بتجولك(بتقولك) لو حابة ممكن تجيلك في يوم.
نبض: براحتك يا طنط.
هدي: دي ام محمد مرت(مرات) الحاج احمد الشرقاوي...
ام محمد: نورتي البلد يا حضرة الحكيمة. مش حكيمة برضو؟!
نبض: دكتورة. انا دكتورة مش حكيمة.
ورد: خدي الشربات.
نبض: شكرا مش عايزة.

-و بدأت الستات تيجي و يتعرفوا علي نبض و في بنات مكنتش طايقة تكلمها و نبض كانت قاعدة بكل برود بترد كويس للي بيعاملها كويس و اللي بيضايقها بتضايقه...
علا: الوكل (الاكل) جاهز يا حاجة.
هدي: ابداي حطي يا علا.
علا: حاضر.
علا و ملك و زهرة و ورد بدأوا يحطوا الاكل. نبض قامت تساعدهم و الستات الكبيرة عجبهم تصرف نبض.
هدي: تعي(تعالي)يا بتي(بنتي)كلي.
نبض: لا شكرا يا طنط تعبت شوية هطلع ارتاح.
هدي: طيب يا حبيبتي.

نبض: عن اذنكوا.
نبض طلعت اوضتها رمت نفسها علي السرير بالعرض.
تحت.
ست1: لا فعلا جمال و ادب.
هدي: تسلمي.
ست2: بجد ربنا يحفظها ليكوا.
ملك(بغيظ): شايفة يا خيتي(اختي) شايفة.
زهرة: اهدي يا ملك، انتي شوفتي رعد عمل معاها ايه.
زهرة: هملها(سابها) ليلة الفرح و مشي. و كمان لما يرجع نقدر نوجع (نوقع ما بينهم اهدي انتي و بس).
ملك: بس انا لازم اجتلها(اقتلها)و ارتاح منها او ارجعها بلدها بنت بلاد بره دي.

زهرة: اهدي يا خيتي هنخلصوا منيها(اهدي يا اختي هنخلصها منها).
و بعدها قدموا الاكل و كل الستات كلت و بدأوا يمشوا.
بليل.
عمر: راحة فين؟!
نبض: المستشفي.
عمر: اتصلتي بجوزك؟!
نبض: عارف.
نبض كانت هتخرج بره بس لقت ادم قدامها.
ادم: اصبري ممنوع تخرجي لوحدك في وقت زي ده.
نبض: الساعة لسة 8: 30.
ادم: كدة متأخر، قدامي.
نبض مشيت قدام ادم و ادم وراها و وراهم غفر.
ادم: امشي يمين.

نبض: انا عايزة المستشفي تخلص في تلت اربع ايام بالكتير.
ادم: هشوف.
بعد فترة وصلوا المستشفي و نبض بدأت تشوفها.
نبض: تمام هطلب شحنة من القاهرة علشان النقالة و سراير المرضي. و في معدات و اجهزة.
نبض: يعتبر كل حاجة هتيجي من بره البلد، هو بس ننضف المستشفي و نجدد الالوان نخليها زاهية كدة.
ادم: طيب. اكتبيلي كل اللي انتي عايزاه و انا هبعت ناس مخصوص تختاره.
نبض(بسخرية): خايفة اعتمد عليك بنت في الطريق توقعك.

ادم بصلها بغضب و سابها و مشي.
نبض كانت هتخرج بس سمعت صوت حد بيعيط قعدت تدور علي مصدر الصوت لغاية ما دخلت اوضة و لقت بنت مرمية في الارض و حواليها دم و وشها كله كدمات.
نبض(بصوت عالي): حد يجي بسرعة.
نبض(بصوت عالي): محتاجة مساعدة هنا.
نبض: هششش اهدي اهدي.
نبض بدأت تشوف جروح البنت دي و لقتها جروح عميقة.
نبض قامت بسرعة و خبطت في ادم و وقعت علي الارض.
ادم: انتي كويسة؟!
نبض: ايوه ايوه بس عايزة ممرضين بسرعة.

ادم: ليه حصل ايه؟
نبض: في بنت مصابة في الاوضة دي.
ادم: و انا كنت جاي اشوفك اتأخرتي ليه.
ادم و نبض دخلوا للبنت و ادم اتصدم من منظر البنت.
نبض: روح نادي ناس تساعدني بسرعة.
نبض قامت و قعدت تدور في الاوضة علي قطن و مطهر و حاولت تكتم الدم بايديها.
ممرضة: يالهوي حصل ايه؟!
نبض: مش وقته. لازم ننقلها لاي اوضة و عايزة معدات.
نبض: شيل معايا يا ادم.
نبض و ادم و الممرضة شالوا البنت دي و حطوها علي سرير.

نبض: عايزة جوانتي.
نبض لبست جوانتي و بدأت تتعامل مع الحالة اللي قدامها.
نبض: لازم نعمل محضر.
ادم: محضر ايه اهدي كدة. هكلم جدي و هو هيتصرف و هيجيب حقها.
نبض(ببرود): اشك انه بيجيب حقوق الناس.
نبض حاولت قدر امكانها انها تنقذ البنت دي بس مقدرتش.
نبض(بدموع): مقدرتش.
نبض قلعت الجرانتي و رمته بغضب.
نبض(بزعيق): لو كان في مسئولية كنا نقدر ننقذها لو كان في قانون مكنش حد هيقدر يقرب منها.

نبض بصت علي البنت و هما بيحطوا علي وشها الملاية البيضاء...
نبض وقعت علي ركبتها في الارض و هي بتعيط.
نبض(بعياط): كنت اقدر انقذها بس معرفتش.
ادم: لازم نروح.
ادم سند نبض و خرجوا بره المستشفي.
ادم(بقلق): نبض.
نبض كانت هتقع و الرؤية بقت متشوشة بسبب دموعها.
ادم: انتي اهدي بس الاول، انتي عملتي كل اللي تقدري عليه علشان تنقذيها.
ادم: و اوعدك اني مش هسيب حقها، و هخلي جدي يتصرف و اللي عمل كدة هيتحاسب.

ادم: و انتي حاولتي متلوميش نفسك.
ادم: اهدي كدة.
ادم و نبض رجعوا القصر بعد فترة و نبض كانت ساكتة.
جلال: ها عملتي ايه يا حبيبتي؟!
نبض سابتهم و طلعت علي اوضتها و قفلت الباب و قعدت تعيط...
جلال(بقلق): حصل ايه يا ادم؟!
ادم: كان في حالة مقدرتش تنقذها.
ادم: جدي.
عادل: ايه يا ولدي(ابني)؟!
ادم: لقينا بنت مضروبة في المستشفي و هي دي اللي ماتت عايزين نجيب حقها.
عادل: لما عائلتها تطلبه.
ادم: يا جدي.

عادل(بحدة): قولت كلمتي احنا مش عائلتها.
ادم بصله بغضب و سابهم و طلع علي اوضته...

-عدي يومين.
رعد لسة مرجعش من القاهرة,نبض بتعمل تجديدات في المستشفي و مش بتكلم عادل و لا جلال و بدأت تتقبل وجود ادم,و بتقعد تتكلم مع يوسف اخر الليل...
نبض: ايوه حطوها هنا يلا.
دكتورة: و الله انتي كيف الجمر(زي القمر).
نبض: تسلمي يا دكتورة اعتماد...
اعتماد: و الله انتي جيتي انقذتينا يا حضرة الدكتورة.
نبض: ادم بعد اذنك خليهم يدخلوا اجهزة الاشاعة في الاوضة دي.
ادم: تمام.

و بالفعل المستشفي بقت احسن من الاول مليون مرة.
نبض: عايزة البنات اللي تخصص تمريض و اللي مش لاقين شغل. عايزة يبقي في نظام في المستشفي.
اعتماد: اكيد اكيد يا دكتورة نبض.
نبض: تسلمي.
نبض راحت لادم و مدت ايديها ليه.
نبض: عادةً مش لازم نحكم علي الناس من اول موقف و انا حكمت عليك بسرعة و مودتكش فرصة بس اثبتلي في اليومين دول اني غلطت نوعا ما.
ادم سلم عليها و ابتسم.
ادم: شرف ليا انك تعترفي انك غلطتي.

نبض: امممممم هعديها.
نبض: يلا نروح جعانة اوي.
ادم: يلا.
نبض: هو عادل بيه مش هيجيب حق البت برضو؟!
ادم: للاسف البنت دي يا نبض ملهاش عائلة و كانت خدامة منعرفش بقي ايه اللي جابها المستشفي و مين اللي عمل فيها كدة.
نبض: طيب.
رجعوا القصر و لقوا الاكل اتحط علي السفرة.
هدي: حمدلله بالسلامة.
ادم و نبض: الله يسلمك.
عادل: اخبار المستشفي ايه يا نبض؟!
نبض لا رد.
جلال(بحدة): نبض.
نبض لا رد.

عادل(بغضب): بت جليلة الرباية صحيح(بنت قليلة الادب).
عادل(بغضب): لما اكلمك تردي علي(عليا).
عادل قام بغضب و قرب من نبض و كان هيضربها قلم بس نبض بعدت عنه.
نبض(بهدوء): احمد ربك انك راجل كبير لاما كانت ايدك هترجعلك مكسورة.
نبض سابتهم و طلعت اوضتها و كل اللي قاعدين اتصدموا من جرائتها.
تليفون نبض رن، الخط اتفتح.
نبض(بالتركية): وحشتوووووني.
محمد(بالتركية): مسألتيش قولنا نسأل احنا.

نبض(بالتركية): بعتذر جدا كنت مشغولة. كان عليا اهتم بمستشفي هنا.
محمد(بالتركية): يا بنتي ارحمي نفسك نازلة شغل شغل.
نبض(بالتركية): افضل من اني اقعد كدة معملش حاجة.
محمد(بالتركية): ليه يا بنتي هو مش انتي مش بتلفي مصر و لا ايه؟!
نبض(بالتركية,بسخرية): ايوه طبعا طبعا.
فتون(بالتركية): في حاجة؟!
نبض(بالتركية): لا.
فتون(بالتركية): وحشتينا اوي و المستشفي وحشة اوي.
نبض(بالتركية): انا واثقة فيكوا.

نبض(بالتركية): فين ميران؟!
فتون(بالتركية): جمبنا اهي.
نبض(بالتركية): هاي ميران.
ميران(بالتركية): هاي، اخبار مصر ايه؟!
نبض(بالتركية): جميلة.
ميران(بالتركية): انتي اللي جميلة.
نبض(بالتركية): شكرا.
محمد(بالتركية): نبض هقفل علشان خاطر في حالة.
نبض(بالتركية): طيب و لو احتاجتوا حاجة كلموني.
فتون(بالتركية): باي.
نبض: باي.
-نبض قامت تأخد دوش وبتفكر في اللي بيحصل في حياتها و انها مش راضية خالص علي اللي بيحصل.

نبض لبست جيبة طويلة سوداء و ضيقة مفتوحة من الجمب و فوقها جاكت جينز ب ¾ كم مربط من عند الخصر و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و رفعت شعرها علي شكل كحكة.
نبض نزلت راحت للاسطبل و راحت ل قدر قعدت تمسد علي شعرها.
نبض: وحشتيني. عاملة ايه؟!
نبض: اممم انا مش كويسة اوي يعني.
نبض: ناس عقليتها وحشة...
نبض: عنيدين.
نبض: اممم عارفة اني عنيدة بس في الصح بس.

لقت الخيل الاسود عمل صوت,نبض افتكرت انه اعتراض علي كلامها.
نبض: احم مش اوي يعني.
نبض: و كمان مين انت علشان تتدخل في قرارتي؟!
نبض: عنيدة و افتخر هه بس كدة.
نبض: قدر بتحبيني؟!
نبض: اكيد طبعا انا اتحب.
نبض: يالهوي علي جمالك يا قمر...
ممرضة: الحقي يا ست نبض الحقي.
ممرضة(بتنهج): دورت عليكي كتير.
نبض: في ايه؟!
ممرضة: في مشكلة في المستشفي.
نبض راحت مع الممرضة و راحت للمستشفي لقت مسلحين.

نبض(بحدة): ايه اللي بيحصل هنا؟! دي مستشفي.
نبض(بحدة): كله يطلع بره.
راجل: هتتحدي كيف اكدي يا مرة(بتتكلمي ازاي كدة يا ست).
نبض: زي ما انت بتتكلم يلا بره.
نبض: مفيش دخول مسلحين هنا.
راجل2: انقذيه يا بتي(بنتي).
نبض: اكيد ان شاء الله.
راجل1: و الله اجتلك بمسدسي(اقتلك بسلاحي).
نبض: و انت مين انت؟! يلا بره...
نبض بدأت تشوف الحالة لقت ناس كتير موجهة ناحيتها اسلحة كتير.

نبض بعدت عن المصاب و لقت علي يمينها ناس مسلحة و شمالها ناس مسلحة و في النص المريض و هي.
نبض(بحدة): يلا كل واحد بره المستشفي دي مفيش سلاح يدخل المستشفي.
نبض(بحدة): و كمان امشوا بدل ما اجيب ليكوا البوليس.
راجل(بسخرية): شكلك اكدي جديدة اهني(شكلك كدة جديدة هنا)...
نبض(بحدة): و حتى لو جديدة ده ميمنعش ان في مبادئ مش بتتغير.
نبض: و هنقذ الراجل ده غصب عن اي حد رافض الموضوع.

راجل: ورينا اكدي كيف(ورينا كدة ازاي).
راجل3: قسما بربي ما حد واخد الراجل ده من اهني(هنا).
نبض(بعصبية): انت مجنون ده هيموت.
راجل3: سيبيه يموت ده طار و لازمن(لازم) نأخد حجنا(حقنا).
نبض(بعصبية): في قانون لو كل حاجة بالقتل و الطار مكنش حد غلب.
راجل2: ارجوكي يا بنتي انقذيه.
راجل4: قسما بربي لو مات لاكون جاتلك(قاتلك).
راجل3: طب هنسيبه يموت اكدي كيف ما جتلتوا ولدي(هنسيبه يموت كدة زي ما قتلتوا ابني).

راجل4: و انتوا جتلتوا حمزة ولد ولدي(و انتوا قتلتوا حمز ابن ابني).
نبض(بعصبية): حلوا مشاكلوا في وقت تاني احنا بنخسر المريض...
-نبض قربت من المريض لقت العائلة موجهة اسلحتها كلها عليها.
-نبض بعدت لقت العائلة التانية موجهة كل اسلحتها عليها.
نبض(بغضب): إيه شغل العيال ده؟! انتوا ناس كبيرة و المفروض ناس عندها عقل.

نبض(بغضب): بدل ما تقتلوا حلوا، بدل ما تفكروا ازاي تقتلوا بعض فكروا ازاي تساعدوا بعض و تخلصوا المشكلة.
نبض(بغضب): الشخص ده انا هنقذه و اي حد عن اعتراض يعمل اعلي ما عنده.
نبض(بغضب): مبخافش من حد.
نبض(بغضب): و انا لو هساعد الشخص ده و انقذه مش خوف منكوا بس علشان ده واجبي كدكتورة اني اساعد الناس.
نبض(بغضب): و اعملوا اللي انتوا عايزينه مش بخاف.

-نبض لسة بتقرب من المريض حصل ضرب نار و الكل سمع صوت طلقة في المكان...
نبض فتحت عينيها علي اخرهم و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة