قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

نبض لسة كانت هتتكلم سمعت صوت انفجار كبير.
نبض(بصريخ): رعد!
رعد(بخضة): نبض!
رعد وقف العربية بسرعة لقي نبض مصدومة و بترتعش,رعد نزل من العربية و لف ناحيتها فتح الباب.
رعد: مالك يا حبيبتي حصل ايه؟!
نبض(بدموع): انا خايفة عليك اوي.
رعد خد نبض في حضنه و باس رأسها و قعد يملس علي ضهرها.
رعد: متخافيش يا روحي انا كويس.
رعد فضل حاضن نبض لغاية ما هديت و باس رأسها.
رعد: احسن؟!

نبض هزت رأسها بمعني اه رعد لف ركب العربية و بدأ يسوق.
تمارا: انت واخدني علي فين؟!
رعد لا رد، نبض ضغطت علي ايده جامد.
رعد(ببرود): هتعرفي لما نوصل.
بعد فترة رعد وصل للفندق اللي كان حاجز فيه قبل كدة.
رعد(ببرود): خشي هتلاقي في حجز باسم رعد السيوفي خليكي هنا و متطلعيش خالص.
تمارا: و ايه اللي يخليني اسمع كلامك؟!
رعد(ببرود): لان كلمتي امر.
رعد فتح محفظته و طلع فلوس و رماهم ل تمارا.

رعد: و خدي دول و قريب هكون عندك و نتكلم.
نبض: احم معلش يا انسة تمارا ممكن تسمعي الكلام هو عارف مصلحتك.
تمارا خدت الفلوس و دخلت الفندق و طلعت لاوضة رعد.
رعد: انتي كان مالك حصل ايه؟!
نبض: مش عارفة شردت و غمضت عيني للحظة ساعتها حصل سيناريو كدة في دماغي انه حصلك حاجة...
رعد(بغمزة): بتفكري فيا كتير انتي؟!
نبض: ظريف اوي.
نبض: هتعمل ايه معاها؟!
رعد: تحبي تروحي فين تاني؟!
نبض: مش عارفة.

رعد: جعتي اجيب اكل؟! او نروح نتعشي في اي مطعم.
نبض: طيب.
رعد ساق العربية لغاية ما وصل للمطعم و نزل هو و نبض...
رعد: تحبي تأكلي ايه؟!
نبض: اممم مش عارفة شوف انت.
رعد طلب عشاء ليه هو و نبض و تليفونه رن...
الخط اتفتح.
رعد: اممم.
ادم: هي جمبك؟!
رعد: اه.
ادم: طيب احنا وصلنا.
رعد: و انا قريب منك هأجيلك.
ادم: طيب.
ميران: بتكلم مين يا حبيبي؟!
ادم: السواق شوية و جاي.
ميران: طيب...
ادم: متتأخرش بقي.
رعد: الله يرحم.

رعد: اقفل اقفل.
نبض: مين؟!
رعد: واحد صاحبي كدة عايزني اجيبه من المطار.
نبض(بغيظ): انت قولت ان النهاردة بتاعي.
رعد: الساعة عدت 12 يبقي اليوم خلص.
نبض(بغيظ): يا رخم، طب قوم بقي مش عايزة اقعد معاك هه.
رعد: هنوصله بيته و نكمل يومنا يا نبض في ايه بس.
نبض: طيب.
العشاء جه و نبض و رعد اتعشوا و بعدها رعد دفع الحساب.
رعد: يلا يا حبيبتي.
رعد مسك ايد نبض و ركبها العربية و راح للمطار.
رعد: انزلي.

نبض: هو صاحبك و لا صاحبي.
رعد: انزلي يا نبض.
نبض و رعد نزلوا و وقفوا قدام المطار...
عند ادم و ميران.
ميران(بزهق): هو السواق اتأخر ليه ما نأخد اي تاكسي يا ادم.
ادم: استحملي شوية.
ميران: عايزة انام.
ادم: ابقي نامي في العربية.
ميران: اوف بقي.
ادم: تعالي.
ميران: السواق جه.
ادم: هناك اهو.
ادم شاور علي رعد و نبض، ميران فضلت واقفة مصدومة...
نبض(بزهق): فين صاحبك ده؟!
رعد: اهو.

نبض لقت ميران عيونها دمعت و فرحت الاتنين جريوا علي بعض و حضنوا بعض جامد...
ادم و رعد ابتسموا ل بعض و حضنوا بعض.
رعد: حمدلله بالسلامة...
ادم(بالتركية): شكرا ليك.
رعد: غور ياض من وشي.
ادم(بضحك): يا كبير.
نبض(بالتركية,بدموع): وحشتيني اوي.
ميران(بالتركية,بدموع): و انتي اكتر. طمنيني عليكي عاملة ايه اخبارك و اخبار جوزك و اخبار عمو جلال و الشغل و حياتك كلميني عنك.

نبض(بالتركية,بدموع): انتي طمنيني عنك و فتون و محمد هما مجوش ليه، و انتي ليه مقولتيش ليا؟!
نبض(بالتركية): ليه مقولتيش انك جاية؟!
ادم: حبيت اعملها مفاجاة.
نبض: ادم! انت ايه اللي جابك و تعرف ميران منين.
ادم حاوط كتف ميران بايده و خدها في حضنه.
ادم: اقدملك مدام ميران السيوفي.
نبض(بصدمة): افندم! ازاي و ليه و حصل فين و امتي؟!
رعد: اهدي يا نبض نبقي نتكلم في العربية.
ميران حضنت نبض جامد اوي مرتين.

ميران: ده حضن من محمد و ده حضن من فتون.
نبض: لا و كمان بتتكلمي عربي، هو بيحصل ايه؟!
رعد: تعالي و هنفهم.
ميران(بهمس و غمزة): ده جوزك اللي كنتي مخبياه عننا القمر ده.
نبض(بخجل و همس): بس بقي.
ميران(بهمس): مكسوفة.
رعد: يلا يا نبض.
الاربعة راحوا العربية و ركبوها نبض و ميران ورا و ادم و رعد قدام...
ميران حكت اللي حصل ل نبض و نبض كانت مبسوطة و مندهشة.
نبض: يوم ما تقعي تقعي في ايد ده!؟

ميران: في حاجة انا معرفهاش؟! احنا لسة في البداية.
ادم: انتي دخلتي القفص يا حبيبتي متحلميش.
ميران: مفيش اختيارات.
ادم(بالتركية): لا.
نبض: ايه ده ايه ده؟! تركيا غيرتك خالص.
ادم: انا يا بنتي في دمي بتجري تركيا.
التلاتة ضحكوا و رعد كان مركز في الطريق.
ميران(بهمس): هو جوزك ده مش بيضحك؟! وشه كدة علطول.
نبض: متركزيش معاه هو فريد من نوعه كدة.
ميران(بهمس): وقعتي يا بيضة؟!
نبض(بهمس): طب ما انتي وقعتي.

ميران: مصر حلوة اوي.
ادم: ايوه هتعجبك اوي لما اخدك و الف بيكي.
ميران: كل سنة و انتي طيبة يا روحي.
نبض: و انتي طيبة يا قمري.
ادم: هنروح علي فين يا رعد؟!
رعد: بفكر نروح علشان نصحي بدري و نرجع البلد لاما نلف باقي اليوم و نرجع الصبح و نسافر بليل...
ادم: مش عارف شوف انت عايز ايه.
رعد: تحبي ايه يا نبض؟!
نبض: خلينا نروح زمان ميران تعبانة يوم تاني بقي.
رعد طلع تليفونه و اتصل ب أدهم.
الخط اتفتح.

رعد: اطلع علي بيتي هنسافر الصبح.
ادهم: انا لحقت استمتع.
رعد: ادهم مش ناقصك.
ادهم: حاضر حاضر...
رعد: و جيب يوسف معاك.
ادهم: عندي ليكوا قنبلة.
رعد: اوعي لتنفجر في وشك.
رعد قفل الخط في وش ادهم و ابتسم ابتسامة جانبية...
-بعد فترة...
وصلوا للبيت لقوا ادهم و يوسف قاعدين قدام البيت ادهم نايم علي كتف يوسف.
نبض: اوف انتوا قاعدين في البرد كدة ليه؟! قوموا يلا.
رعد و ادم بصوا ل بعض و قربوا من ادهم و شالوه...

ادهم حس نفسه في الهواء فتح عيونه لقي نفسه مرفوع ل فوق.
ادهم: احنا فينا من كدة، يا رعد نزلني.
رعد: لا.
ادهم: يا يوسف الحقني...
يوسف(بضحك): خليك متشعلق كدة.
ادم و رعد بصوا ل بعض بصدمة و سابوا ادهم غصب عنهم من الصدمة ادهم وقع في الارض.
ادهم(بصريخ و وجع): دي آخرتها...
نبض و ميران جريوا علي ادهم سندوه.
ادهم(بوجع): آه يا مرات اخويا آه.
رعد(بصدمة): اللي سمعته حقيقي و لا ايه النظام؟!
يوسف(بابتسامة): اه.

ادم و رعد جريوا علي يوسف حضنوه جامد.
ادم(بفرحة): يا ابني ده احلي خبر و الله.
يوسف: شكرا.
رعد: ما كنت تقول من الاول.
يوسف: هو انت كنت بتديني ريق حلو.
نبض: و الله يا يوسف هو طول عمره مش بيودي حد ريق حلو...
رعد لف ليها و بص بصدمة و اندهاش...
نبض(بتوتر): احم اقصد.
ادم: لحظة لحظة كلنا اتصدمنا الا انتي.
نبض: ها؟! انت قوي الملاحظة اوي.
رعد قرب من نبض نبض استخبت ورا ادهم.
ادهم: هو انا فيا حيل يا اختي.

رعد: و انتي تعرفي منين يا هانم؟!
نبض: كنت بقعد معاه الله.
رعد: و الله و مقولتيش ليه؟!
نبض: اقول سره يعني. يرضيك مراتك تفشي بالاسرار.
رعد: و الله؟!
يوسف: خلاص يا ابني هو نصيب.
ادهم: بس معرفتوناش بالعظمة دي.
ميران(بابتسامة): انا ميران مرات ادم...
ادهم: تعالي في حضني.
ادهم لسة هيحضن ميران لقي بوكس في وشه من ادم.
ادهم(بوجع): عيني.
نبض: احم بقول كفاية كدة. يلا نخش.
ادهم: يالهوي ياني اه، آآآه الحقووووني يا ناس.

رعد(ببرود): تستاهل.
رعد راح ناحية البيت و فتح الباب و الكل دخل.
ميران: واو هي دي الهدايا.
نبض: ابقي اوريهالك بعدين، اطلعي ارتاحي دلوقتي.
ادم: اي اوضة؟!
رعد: اي اوضة ما عدا الاوضة الرئيسية دي بتاعتي انا و نبض.
ادم: طيب يلا يا حبيبتي.
ادم و ميران اختاروا اوضة و دخلوها...
ادهم: و اخوك المتكسر ده؟!
رعد: تعالي معايا انت و يوسف.
رعد: نبض اطلعي الاوضة.
نبض: حاضر.

ادهم و يوسف راحوا قعدوا علي الكنبة. نبض كانت هتطلع رعد حضنها و باس خدها.
رعد(بهمس): استنيني متناميش.
نبض(بهمس): حاضر.
رعد: اتريقي اتريقي لما اطلعلك.
نبض ضحكت و طلعت علي اوضتها. رعد قرب من ادهم و يوسف.
رعد جاب تلج و حطه علي عين ادهم.
رعد: و انت يا يوسف ايه اللي حصل فهمني؟!
يوسف(بتنهيدة): ايه يا رعد؟!
رعد: ادهم اطلع اوضتك.
ادهم: اي واحدة؟!

رعد بصله بتحذير ادهم جري علي فوق و لقي اوضة من الاوض دخلها و نام فيها...
يوسف: طبعا انت عارف ان امي كانت بتتلقي كل انواع العذاب حتى و هي حامل فيا من اللي اسمه ابويا ده. ده اثر عليا كمان لما كنت عيل الاحداث لزقت في مخي و ده خلي عندي عقدة و خلل و مبقتش اتكلم و كنت بسمع كلام الناس حواليا و كلام اهلي ببقي هموت و اصرخ و اتكلم بس مقدرتش.

يوسف: من سنتين كنت بقلب في السوشيال لقيت دكتور بيعالج الحالات دي اتواصلت معاه و بدأنا نتواصل لغاية ما بدأت اتكلم بس كان كلامي مقطع لغاية ما عرفت اتكلم كويس.
يوسف: بس مستحيل انسي اهانتهم ليا يا رعد.
يوسف: و لا اهانته لامي.
يوسف: الموضوع صعب عليا اوي، انا شخص حياتي ممشيتش زي ما كنت مخطط بس ده القدر.
رعد: الحمدلله انك بخير دلوقتي.
رعد: متقلقش كله هيبقي بخير المهم دلوقتي انك كويس.

رعد: لازم تتخطي كل اللي حصل ده علشان تعدي و تكمل، و اسف اني بعدت عنك الفترة دي غصب عني يا يوسف.
يوسف: لا و لا يهمك، بس كنت عايزك في موضوع.
رعد: قول.
يوسف: احم انا هو.
رعد: قول.
يوسف(باحراج): انا بح.
رعد: كمل يا ابني في ايه؟!
يوسف(بسرعة): في واحدة بحبها و عايز اتجوزها.
رعد(بضحك): و مكسوف تقول.
رعد: مين اللي خطفت قلبك؟!
يوسف: عطر.
رعد: فين دي؟!

يوسف: في الصعيد بنت محترمة و اهلها ناس محترمين، انا بقالي شهر نفسي اقول الموضوع ده.
رعد(بغمزة): لما نرجع نقول ل ستك و نشوف مين ست عطر اللي خطفت قلبك دي.
يوسف: ربنا يخليك يا رعد.
رعد: يلا قوم نام.
رعد و يوسف قاموا رعد ودي يوسف اوضته...
عند ادم و ميران.
ميران: البيت ده حلو و اخواتك حلوين.
ادم: طب خشي يلا غيري هدومك.
ميران: طيب.
ميران دخلت الحمام غيرت هدومها.

ميران لبست بيجامة باللون الاحمر عبارة عن بنطلون احمر طويل و تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و عليه رسومات باللون الاحمر و سيبت شعرها علي ضهرها.
ميران خرجت لقت ادم فارد جسمه علي السرير.
ميران: هو احنا هنام سوا.
ادم: متخافيش انا وعدتك اني مش هقرب منك.
ميران: انا واثقة فيك.
ميران نامت جمب ادم و حضنته حطت رأسها علي صدره.
ادم: تصبحي علي خير.
ميران: و انت من اهله، هو احنا هنروح بكرة فين؟!

ادم: هنرجع الصعيد.
ميران: حلوة؟!
ادم: متأكد انها هتعجبك.
ميران: طالما متأكد يبقي خلاص.
ادم باس رأس ميران و طفي النور و حاول ينام...
ميران: هو.
ادم(بتعب): حبيبتي نتكلم بكرة بس حاليا اسف تعبان...
ميران: و لا يهمك.
عند رعد و نبض.
نبض. طلعت خدت دوش و غيرت هدومه.

نبض لبست شورت اسود قصير و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة علي الكتف و مبين جزء بسيط من بطنها، نبض رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصله علي وشها. و حطت مكياج هادئ.
نبض وقفت في البلكونة شوية لغاية ما حست ب رعد وراها...
نبض: النجوم حلوة اوي.
رعد: مفيش احلي منك...
نبض بصت ل رعد بصدمة و رعد مفهمش تعبير نبض...
رعد: ايه في ايه؟!
نبض: لا انت هتجنني اكيد.
رعد: انتي اصلا مجنونة بس قوليلي مالك.

نبض: يا ابني هو انت شوية متضحكش و تفضل ساكت متتكلمش و بعدين تيجي تضحك و تتكلم ارسي علي حل. دي ميران قالت هو جوزك مش بيضحك خالص.
رعد باس كتف نبض و خدها في حضنه.
رعد: انا الضحكة مبتعرفش طريقها ليا الا و انتي معايا يا نبضي.
نبض(بابتسامة): بحبك.
رعد: و انا اكتر.
رعد كان هيقرب من نبض نبض بعدت عنه بسرعة.
نبض: هدخل الحمام.
نبض سابت رعد و دخلت للاوضة و رعد وقف استناها...
نبض: هتنام؟!
رعد: جايلك.

رعد راح ل نبض و قعد جمبها علي السرير و قعد يملس علي وشها.
رعد: اتمني تكوني انبسطتي النهاردة.
نبض(بابتسامة): ايوه.
رعد قرب من نبض و (لخيالكوا) و.

-في الصباح الباكر...
في الصعيد...
هدي: ناوليني يا علا.
علا: خدي يا امي.
هدي: يلا منك ليها شدوا حيلكم، رعد قال عايز كل حاجة تبقي مظبوطة.
زهرة: شوفي اكدي(كدة) يا اما(امي).
ورد: حلو.
ورد: الاكل روحي شوفيه كدة يا سوسن.
سوسن: حاضر.
جلال: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
جلال(بفرحة): هو فعلا نبض راجعة يا ماما النهاردة.
هدي: ايوه يا حبيبي. رعد قالنا كدة.
جلال(بفرحة): طيب كويس.
جلال: عن اذنك هروح اشوف حاجة.
هدي: طيب.

زهرة: هو المفروض نجيب هدايا ليها؟!
علا: انا جبت.
شربات: و انا.
هدي: و انا.
زهرة: يبقي لازم نجيب ليها.
زهرة: هروح اشوف اجيب ليها ايه...
هدي: طيب روحي.
زهرة لبست عبايتها و خرجت بره القصر بدأت تتمشي في السوق و تبص يمين و شمال علي حاجة تناسب نبض.
زهرة: لو سمحت دي بكام؟!
الراجل: 45.
زهرة(لنفسها): بس هيبان انها حاجة مش قد المقام.
زهرة: شكرا...
زهرة بدأت تتمشي بس خبطت في حد و هي ماشية.

زهرة: انا اسفة يا حاجة اسفة جدا.
ست: و لا يهمك يا حبيبتي.
زهرة: بجد اسفة اعذريني.
شاب: خلصتي يا امي؟!
ست: ايوه يا عثمان يلا بينا...
عثمان: يلا يا حبيبتي. هاتي ايدك.
عثمان مسك ايد والدته و بدأ يمشي بيها.
عثمان: بتبصي علي مين يا امي؟!
ست: ببص علي البنت القمر دي. و بفكر اجوزهالك.
عثمان(بضحك): انتي اي حد بتقابليه قمر و كمان عايزة تخلصي مني بسرعة كدة.
ست: و هو انا هخلص منك اساسا ما انت بعد ما تتجوز هتبقي معايا.

عثمان: انا خدامك يا روحي.
ست: ربنا يخليك يا زينة الشباب.
عثمان: و يخليكي ليا يا ست الناس كلهم.
عند زهرة.
زهرة قعدت تدور كتير علي حاجة ل نبض لغاية ما لقت حاجة مناسبة اشترتها و رجعت تاني.
بلال(بحدة): كنتي فين؟!
زهرة: كنت بشتري هدية ل بت عمي(بنت عمي).
بلال(بحدة): طيب خشي جوا يلا.
زهرة: حاضر.
زهرة دخلت لباقي الستات و بدأوا يتكلموا و كملوا شغل.
عمر: براحة عليها يا اخوي(اخويا).
بعد فترة كبيرة...

كان رعد و الباقي وصلوا الصعيد و ميران كانت مبسوطة اوي.
رعد: يلا انزلوا.
ميران: شكلها بلد حلوة اوي.
رعد: يلا بينا.
جلال: حبيبتي.
نبض جريت علي جلال و حضنته جامد و رعد و ادم و ادهم حضنوا عمر...
جلال(باستغراب): ميران!
ميران(بابتسامة): مفأجاة مش كدة.
جلال: احلي مفاجاة.
جلال حضن ميران و باس رأسها هي و نبض.
نبض: ازيك يا عمو.
نبض سلمت علي عمر و راحت ناحية عادل.
نبض: ازيك يا جدي.

عادل خد نبض في حضنه و طبطب علي ضهرها تحت استغراب نبض و الباقي...
عادل: بخير يا جلب(قلب) جدك.
عادل: لينا جعدة(قعدة) مع بعض يا نبض.
نبض: تمام.
ادم: يلا تعالي يا ميران.
عادل: نورتي يا بتي(بنتي).
ميران: بنورك يا جدو.
رعد: قبل ما ندخل عايز اقول حاجة.
رعد: يوسف بقي بيتكلم و بقي ليه وظيفة في شركة كبيرة في القاهرة و هيرفع رأسنا دايما.
جلال: مبروك يا يوسف.
يوسف: الله يبارك فيك يا عمي.
عمر: مبروك. الف مبروك.

يوسف: تسلم يا عمي.
يوسف قرب من عادل و باس ايده عادل خده برضو في حضنه...
عادي: متزعلش مني يا يوسف.
يوسف: عادي.
بلال بص ليهم و سابهم و مشي...
رعد: يلا ندخل.
ادم: احم بابا.
عمر: في مفاجات تاني و لا ايه؟!
ادم: انا اتجوزت.
عمر: نعم يا روح امك.
ادم: احم في ايه؟!
عمر: و اتجوزت مين بجي(بقي)؟!
ادم: ميران.
ادم باس رأس ميران و حضنها، جلال بص ليهم بصدمة.
جلال: كدة يا ميران.
ميران(بابتسامة و خجل): اعمل ايه يعني حبيته الله.

جلال: حبيته الله! طيب. متقلقش يا عمر علي ضمانتي انا.
عمر بص ل ميران نظرة تقيمية و رعد بصله بمعني انها محترمة.
عمر: علي خيرة الله.
رعد: نبقي نتكلم في التفاصيل بعدين يلا نخش.
الكل دخل لقوا الستات منتظرينهم.
نبض: تيتة.
نبض جريت علي هدي حضنتها و حضنت علا و ورد و شربات.
نبض: ازيك يا زهرة.
زهرة: الحمدلله.
نبض: مين؟!
هدي: مرت عمك(مرات عمك).
نبض بصت بصدمة و بعدها سكتت...
علا: حمدلله بالسلامة يا حبيبي.

يوسف: الله يسلمك.
علا عيونها دمعت و ضحكت و بصت ل يوسف بصدمة و فرحة...
علا(بدموع): صحيح اللي سمعته.
يوسف: بحبك يا اغلي حاجة في حياتي.
يوسف مسك ايد علا و باسها علا خدته في حضنها و قعدت تعيط.
علا(بعياط): الحمدلله.
ادهم: ده عيد ميلاد يا ست الناس اهدي كدة و صلي علي النبي.
الكل: عليه افضل الصلاة و السلام.
علا: الحمدلله يا حبيبي، دعيت ربنا كتير.
علا: لحظة و جاية.

علا راحت اوضتها بسرعة اتوضأت و قعدت تصلي و هي بتشكر ربنا و بتعيط.
علا: الحمدلله يا رب.
تحت.
هدي(بهمس): مين البت دي؟!
نبض: احب اعرفكم دي ميران صاحبتي من تركيا و مرات ادم.
شربات: مرات مين؟!
ادم: انا انا.
ادم: ميران مراتي يا جدعان في ايه؟!
ادم: كتبنا الكتاب في اقرب وقت هنعمل الفرح...
عمر: و جاي علي نفسك اوي اكدي(كدة) ليه.
ادم: و الله يا حاج كان نفسي اتجوز بس ميران نفسها في فرح...

نبض: حقها، كنت قتلتها لو ملبستهاش الفستان الابيض بايدي.
ميران: روحي.
جلال: نبض قربي.
نبض: نعم يا بابا.
جلال باس رأس نبض و خدها في حضنه.
جلال: خدي يا حبيبتي دي هديتك.
نبض مسكت الهدية و بدأت تفتحها لقت سلسلة فيها صورة حياة.
نبض حضنت جلال و باست رأسه.
جلال: خلاص بقي عندك 25 سنة.
نبض: فكرتني ليه يععععع. اوف انا كبيرة اوي.
هدي: اومال انا اعمل ايه؟!
ورد: الحجي(الحقي)خلفي عيل و لا اتنين اكدي(كدة).
نبض لا رد.

رعد: هنشتغل علي الموضوع ده متقلقوش.
عادل: تعالي يا نبض.
نبض: لا ده انتوا تقعدوا بقي كدة و اجي لواحد واحد بالدور.
فعلا الكل قعد و كان بيهزر و يتكلم و نبض لفت عليهم و خدت الهدايا.
زهرة: اتفضلي.
نبض: قلبي يا رب تسلمي.
نبض وصلت ل رعد و كان اخر واحد. رعد كان قاعد قدامها و بصلها باستغراب.
نبض: طلع اللي في جيبك كله كدة...
رعد: ده تهديد.
نبض: ايوه لو مطلعتش فلوس هعمل منك صوابع كفته...
رعد: مفيش فلوس.

نبض: شوفت يا بابا ده طلع بخيل...
رعد: انا بخيل يا ستي ملكيش دعوة.
نبض: اووووووووووووووووووووف.
الكل ضحك علي نبض و رعد. و قعدوا يأكلوا و يهزروا و كانوا مبسوطين اوي...
في اوضة رعد و نبض.
نبض: يا رعد خدني معاك علشان خاطري.
رعد: لا يا نبض خليكي هنا.
نبض: لو ليا خاطر عندك يا رعد و كمان علشان ابقي جمب مراد و انت...
نبض: يا رعد...
رعد: يا نبض خليكي هنا بقي و اسمعي الكلام.
نبض: بحبك يلا بقي خدني معاك.

رعد(بضعف): طيب هفكر.
نبض قربت من رعد اوي و حاوطت وشه بين ايديها.
نبض: فكرت؟!
رعد(بضعف): احم اه طيب موافق...
نبض: بحبك...
نبض باست رعد علي خده و طفت النور و نامت...
رعد: تصدقي انك عايزة الحرق.
نبض: شكرا.
رعد: اتخمدي.
نبض: متشكرة.

-في الصباح الباكر...
عند ملك و مالك.
مالك: ايه اللي صحاكي بدري؟
ملك: كنت جعانة نزلت كلت.
مالك: طيب يا حبيبتي، اطلعي البسي يلا.
ملك(بفرحة): هنخرج؟!
مالك: اه يا حبيبتي.
ملك: طيب.
ملك طلعت غيرت هدومها و نزلت ل مالك...
مالك: للدرجة دي كان نفسك تخرجي؟!
ملك: مش اوي. بس مبحبش اقعد كتير في البيت.
مالك: فاهمك.
مالك: يلا بينا.
مالك راح للمستشفي و ملك استغربت.
ملك: في ايه؟!
مالك: نطمن علي البيبي.

مالك و ملك دخلوا و دفعوا كشف مستعجل و دخلوا.
دكتورة: اتفضلي حضرتك بتشتكي من ايه؟!
مالك: هي لسة حامل جديد كنا عايزين نعمل متابعة مع حضرتك.
دكتورة: اه طب اتفضلي هنا.
ملك قعدت علي السرير و الدكتورة بدأت تفحصها.
دكتورة: خلاص قومي.
مالك ساعد ملك و رجعوا قعدوا مكانهم.
دكتورة: جسمك محتاج فيتامينات. هكتبلك عليها.
دكتورة: لازم مراعاة و اهتمام.
مالك: تمام شكرا يا دكتور.
دكتورة: لا عادي.

مالك و ملك خرجوا من العيادة و مالك كان مبسوط.
مالك: تحبي تأكلي فين النهاردة؟!
ملك: اي مكان المهم انه معاك.
مالك: يلا بينا.
مالك خد ملك و راحوا لمطعم شيك و حلو و بدأوا يفطروا...
مالك: زعلانة؟!
ملك: لا يا حبيبي.
مالك: طب كلي يا حبيبتي علشان صحتك.
ملك: حاضر، مش المفروض نرجع نزورهم و نقولهم اني حامل...
مالك: اكيد حاضر.
ملك: تمام.

-في مكان تاني...
عند مهند...
مهند: اخيرا القمر بتاعي فتح عيونه.
فاطمة(بابتسامة): صباح الخير، انت فايق.
مهند: طبعا لازم ابقي فايق ده انا جمبي القمر.
فاطمة: يا بكاش. عموما مقبولة.
مهند: بحبك يلا قومي حضري فطار حلو لينا احنا التلاتة.
فاطمة: حاضر.
مهند: حضرلك الخير دايما...
مهند قام و دخل الحمام. فاطمة قامت دحلت المطبخ بدأت تحضر فطار.
فاطمة راحت لاوضة زياد و بدأت تصحيه.
فاطمة: يلا يا حبيبي. قوم بقي.

زياد: يا ماما...
فاطمة: قوم بلا.
زياد: أوف حاضر.
فاطمة: يلا اغسل سنانك يلا قوم.
فاطمة: يلا علشان نفطر سوا.
زياد: حاضر.
زياد قام و غسل سنانه و غسل وشه و خرح لقي مهند بيهزر مع فاطمة و قاعدين علي السفرة.
زياد: صباح الخير.
مهند: صباح النور يا بطل.
التلاتة بدأوا يفطروا مع بعض.
فاطمة: احوال رعد ايه دلوقتي؟!
مهند: تمام مش قولتلك الحب هيغيره.
فاطمة: كان عندك حق.
مهند: اينعم اتغير شوية بس لس زي ما هو جبروت ربنا يعني.

فاطمة: ربنا يهديه هو و اللي زيه.
فاطمة: رايح فين مخلصتش اكلك.
مهند: المشكلة الفترة دي صعبة علينا يا فاطمة هنشتغل كتير.
فاطمة: ربنا معاك يا حبيبي.
مهند: تسلم يلا همشي انا...
مهند باس فاطمة و زياد و خد حاجته و مشي.
فاطمة: ربنا ينورلك طريقك يا حبيبي.

عدي تلت اسابيع...
الدنيا كانت احوالها شبه مستقرة.

ملك و مالك مع بعض دايما و في متابعة مع الدكتورة كل اسبوع، مهند و باقي الفرقة منشغلين في قضيتين مهمين، ادم و ميران مش بيقعدوا مع بعض كتير و كل واحد قاعد في اوضة لوحده اصلا. يوسف رجع القاهرة و بدأ شغل علشان يثبت نفسه للكل. ادهم مركز في دراسته الفترة دي. نبض و رعد رجعوا و رعد منشغل في الشغل شوية لكنه بيودي جزء من وقته ل نبض. مراد لسة مفاقش و ده مأثر علي نبض. رعد مكلمش تمارا و هي زي ما هي في الفندق مش عارفة تعمل ايه كل ما تحاول تخرج متعرفش لان في اتنين قدام الباب مانعين خروجها...

عند نبض و رعد.
نبض كانت في الحمام بتأخد دوش,رعد. كان في اوضة الملابس بيدور علي هدومه.
رعد كان بيدور علي تي شيرت معين لقي في حاجة وقعت في الارض.
رعد وطي و مسك اللي لقاه و بص فيه كويس و كان مصدوم اوي.
رعد(بغضب و صوت عالي): نبض يا نبض.
نبض كانت لسة خارجة من الحمام ب روب الحمام.
نبض: نعم يا رعد.
رعد مسك نبض من شعرها بغضب و قربها منه.
نبض(بصريخ): انت مجنون ابعد ايدك.
رعد(بغضب): شريط البرشام ده بيعمل ايه هنا؟!

نبض بصت ل رعد بصدمة و دموع و بصت ل شريط البرشام.
رعد(بغضب): بتأخدي حبوب منع الحمل يا نبض.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة