قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون

رعد مسك نبض من شعرها بغضب و قربها منه.
نبض(بصريخ): انت مجنون ابعد ايدك.
رعد(بغضب): شريط البرشام ده بيعمل ايه هنا؟!
نبض بصت ل رعد بصدمة و دموع و بصت ل شريط البرشام.
رعد(بغضب): بتأخدي حبوب منع الحمل يا نبض.
رعد(بغضب): ما تردي.
نبض(بوجع): سيب شعري يا رعد انت اتجننت.
رعد(بغضب): فعلا انا مجنون اني اتجوزت واحدة زيك، مش عايزة تخلفي مني.
نبض(بوجع و دموع): وسع كدة.

رعد ضرب نبض علي وشها كذا قلم بغضب و رماها في الارض و ضربها برجله.
رعد(بغضب): شكل دلعي معاكي هو السبب يا.
نبض(بدموع): انت السبب.
رعد(بغضب): و حياة امك.
نبض قامت و هي حاسة ان خدها كله متخدر و بتنزل دم من شفايفها.
رعد كان في قمة غضبه مسك نبض و لوي دراعها ورا ضهرها بغضب...
نبض(بوجع): سيب دراعي يا رعد.
رعد(بغضب): انتي طالق.
رعد رمي نبض في الارض و سابها و مشي. نبض وقعت في الارض و هي بتعيط و تصرخ باسم رعد.

رعد ساب نبض و خرح من البيت كله.
ادم: حبيب قلبي واحش.
ادم و ميران كانوا جايين زيارة ل رعد و نبض...
ادم: خشي انتي ل نبض يا ميران.
ادم جري ورا رعد لقاه هيمشي وقف قدام العربية بسرعة.
ادم: اهدي...
رعد(بغضب): ابعد من وشي يا ادم علشان مقتلكش...
ادم جري بسرعة و فتح باب العربية و ركب,رعد كان كل همه يبعد من البيت فورا ف ساق بأقصي سرعة في العربية...
ادم(بصوت عالي): يا نهار اسود اهدي اهدي اهدي.

ادم(بصوت عالي): انا لسة متجوزتش يالهووووي.
عند نبض...
ميران لقت الباب مفتوح دخلت بسرعة و قعدت تنادي باسم نبض لغاية ما سمعت صوت صريخها طلعت بسرعة علي اوضتها لقتها كسرت كل حاجة فيها و ايديها بتنزف.
ميران(بقلق و خوف): نبض نبض انتي كويسة؟! حصل ايه؟!
ميران قربت من نبض اللي مرمية في الارض و خدتها في حضنها.
نبض(بصريخ و عياط): يا رب...
ميران(بدموع و قلق): علشان خاطري قوليلي بس مالك.

تليفون نبض رن كذا مرة و نبض كانت بتصرخ و تعيط في حضن ميران.
ميران قامت بسرعة و مسكت تليفون نبض. ميران قفلت التليفون و قربت من نبض خدتها في حضنها لغاية ما نبض قوتها انهارت و هديت...
ميران(بقلق): حصل ايه يا نبض؟! ايه اللي حصل بينك و بين رعد؟!
نبض(بعياط): اتطلقنا.
ميران(بصدمة): ايه ازاي و ليه؟!
نبض(بعياط): انا عارفة اني غلطانة بس هو السبب.
ميران(بقلق): طب اهدي طب علشان خاطري.

ميران: هنزل اجيب علبة الاسعافات علشان ايدك.
ميران نزلت و بدأت تدور علي علبة الاسعاف.
تليفون نبض رن كتير هي مسكت التليفون.
الخط اتفتح.
ممرضة: مدام نبض استاذ مراد فاق.
نبض غمضت عينيها بوجع و دموع و فتحت عينها.
نبض(بهدوء مصطنع): تمام جاية.
نبض قفلت التليفون و سندت نفسها و دخلت الحمام خدوت دوش بهدومها و الماية اختلطت بالدم بتاعها و خرجت.
ميران: تعالي اغيرلك علي الجرح.
نبض(بهدوء مصطنع): تمام.

نبض قعدت علي السرير و ميران بدأت تعقم الجرح و نبض غمضت عينيها اوي علشان متعيطيش.
ميران: احكي حصل ايه يا نبض؟!
نبض(بهدوء مصطنع): ورايا مشوار لازم اعمله.
نبض قامت و دخلت اوضة الملابس. ميران بصت علي حالة الاوضة و حالة صاحبتها كانت حزينة اوي.

نبض غيرت هدومها لبست بنطلون جينز كحلي ضيق و فوقه تي شيرت ب كم باللون الابيض و لبست جاكت طويل باللون الاسود و بوط اسود عالي نوعا ما، نبض خفت آثار انتفاخ عينيها و وشها و حطت مكياج بسيط و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
-نبض قبل ما تخرج من الاوضة قعدت تأخد شهيق و زفير كتير بس متحملتش و قعدت تعيط بصمت و بعدها هديت نفسها خالص.
نبض: ميران عقبال ما ارجع جهزي ليا شنطة هدومي كلها.

ميران: نبض مشوار ايه اللي رايحاه. و مش هلم شنطة هدومك يا نبض ان شاء الله هترجعوا لبعض تاني. بس اهدي و فهميني ابوس ايدك.
نبض سابت ميران و مشيت خرجت من البيت. نبض وقفت تاكسي و ركبته.
نبض: لو سمحت روح علي ().
السواق: حاضر يا هانم.
عند رعد.
رعد فضل سايق ل فترة كبيرة لغاية ما راح بمكان كله صحراء و وقف العربية.
رعد نزل من العربية و وقف في نص الصحراء و صرخ بقوة...
ادم قرب منه و حط ايده علي كتفه.

ادم: اهدي يا رعد و احكي حصل ايه؟!
رعد(بخنقة): انا النهاردة بس اتأكدت ان كلهم زي بعض يا ادم. مفيش حد مختلف.
ادم: ما ممكن تكون انت فاهم غلط.
رعد(بخنقة): و لما الاقي مراتي و حبيبتي و اغلي حاجة عندي جايبة حبوب منع الحمل علشان خاطر متحملش مني ده معناه ايه.
رعد(بخنقة): انت مش هتحس بشعوري يا ادم.
ادم: طب تعالي نرجع و اسمع منها. ممكن حد بيكرهها حاطه علشان يوقع بينكم.

رعد(بخنقة): بتبرر ايه يا ادم؟! بتبرر ايه؟! لو مكنتش هي اللي عملت كدة كانت هتقولها و ساعتها هحس الصدق في عينها لكنها بكل بجاحة قالتها انت السبب.
رعد(بخنقة): انا السبب في ايه؟! انا عملت ايه في الدنيا دي علشان يتعمل فيا كدة؟!
ادم: طب برضو يا رعد نسمع منها الكلام مش بفلوس.
رعد: انا طلقتها.
ادم: ليه بس يا رعد؟! انتوا بتحبوا بعض و.
رعد(بزعيق): الحب ده انتهي قبل ما يبتدئ اصلا.

رعد: هي اللي اختارت البُعد هي اللي...
ادم: اهدي يا رعد، انا متأكد انك مكنتش في كامل وعيك لما طلقتها علشان كدة تقدر ترجعها تاني و تلموا الموضوع.
رعد: مش عايز و مش هكمل مع واحدة مش عايزة تخلف مني.
عند نبض.
نبض دخلت المستشفي ببطء و كانت ضعيفة و باين ده في عينيها طلعت نضارتها و لبستها و دخلت لاوضة مراد.
الدكتور: اهلا يا مدام نبض. اتفضلي.
الدكتور: الحمدلله هو بخير بس محتاج رعاية.
نبض: شكرا.

الدكتور و الممرضة خرجوا نبض قربت من مراد و قعدت قدامه.
نبض: اخبارك؟!
نبض: يا مراد.
مراد(بتعب و صدمة): الحمدلله بخير.
نبض: كنت فاكر اني مش هعرف. اينعم مشوفتكش من حدود 20 سنة بس مقدرش انسي السلسلة.
مراد: محبتش اظهر في حياتك تاني علي اني اخوكي هيأذوكي.
نبض: مين؟!
مراد: اللي علموني الصنعة.
نبض: مش فاهمة حاجة؟!

مراد: لما خدوني خلوني اشتغل معاهم علموني ازاي امسك سلاح و ازاي ادافع عن نفسي و لما كبرت خلوني واحد من رجالتهم بس انا كان الانتقام في قلبي بيكبر كل مدي و كل لحظة.
مراد: كنت بلعب من تحت الترابيزة و كنت بخسرهم كل حاجة.

مراد: و وصلت للكبير بتاعهم ده مقدرتش العب معاه بس و ما ذلك بحاول لغاية ما ظهرتي انتي عيونك طريقتك اول ما شوفتك ساعة ما كنت رايح اقتل رعد اللي اكتشفت بعد كدة انه رعد السيوفي. اول ما شوفتك حسيت بحاجة غريبة فمرضتش اقتلك و مشيت. و بعدها عملت الحادثة دي بس مكنش اقصد اتسبب في اضرار كنت بس عايز اتأكد. و لما خطفتك و شوفت السلسلة كنت عايز اخدك في حضني بس مقدرتش.

مراد: و رفضت و قولت ليهم محدش يقرب منها بس حاولوا يخطفوكي من ساعتها و انا كل شغلي حمايتك يا نبض. لانك اختي و اهلي و كل حياتي.
نبض قربت من مراد حضنته و مراد باس رأسها نبض قعدت تعيط كتير اوي و مراد حس بأن في حاجة.
مراد: مالك يا نبض حصل ايه؟!
نبض(بعياط): وحشتني اوي.
مراد: عارف ده بس انا عارف عنك الثبات يا نبض. في حاجة تانية...
مراد: رعد عملك حاجة؟!
مراد: احكي يا نبض انا اخوكي انا مراد هتخبي عليا.

نبض حكت كل حاجة حصلت من اول جوازها ب رعد لغاية طلاقهم.
مراد: رعد مكنش كدة في صغره ابدا. كان طيب و بيخاف علي ماما و بيخاف عليكي لو قالوله ان النونو حصله حاجة. ايه اللي غيره؟!
مراد: انتي ازاي تستحملي كل اللي هو عمله ده يا نبض؟! كان لازم تأخدي موقف...
نبض(بدموع): مقدرتش يا مراد مقدرتش. مقدرتش اسامحه لكني وثقت فيه.
نبض(بدموع): و الله ما بكرهه كل اللي حصل انا خايفة خايفة يا مراد.

نبض(بدموع): انا عايزة اخلف منه و عايزة ابني يتكتب علي اسمه...
نبض(بدموع): مفيش واحدة بتتمني متبقاش ام.
مراد خد نبض في حضنه و طبطب علي ضهرها.
مراد: هتتحل يا حبيبتي هتتحل.
مراد: متخافيش يا روحي.
مراد: كله هيتحل.
نبض: انت اهم حاجة كويس؟!
مراد: الحمدلله.
نبض: الحمدلله.

-في مكان تاني...
في المبني.
رعد(بجمود): هاتلي ملف فارس الدمنهوري.
محرم: حاضر.
مهند: رعد.
رعد: خير؟!
مهند: نبض في البيت اصل فاطمة عايزة تروح ليها.
رعد(ببرود): معرفش انا و نبض اطلقنا.
مهند(بصدمة): نعم ده اللي هو ازاي؟!
رعد(ببرود): عادي.
محرم: الملف يا بيه.
رعد: ابعت يزيد يحقق مع اللي احنا مسكناه امبارح.
محرم: حاضر. عن اذنك.
مهند: رعد في ايه فهمني؟!
رعد(ببرود): متنساش نفسك يا مهند احنا في شغل.

رعد(ببرود): روح شوف شغلك بلا.
مهند: براحتك.
مهند خرج من المكتب و رعد حط رأسه بين ايديه و كان مخنوق اوي.
رعد(بدموع و خنقة): يا رب.
الباب اتفتح و عز دخل.
عز(بمرح): يلا يا باشا ورانا اجتماع.
رعد قام و راح هو و عز اوضة الاجتماعات.
رعد(ببرود): ايه اللي جابك يا لؤي؟!
لؤي: سيادة اللواء طلبنا.
رعد(ببرود): طيب.
الكل قعد و بدأ يتكلم مع التاني. و رعد ساكت خالص.
لؤي(بخبث): بقولك يا رعد؟!
رعد(ببرود): خير؟!

لؤي(بخبث): هو انت فعلا طلقت مراتك؟!
رعد لف بكرسيه بصدمة و بص ل لؤي و بعدها بص ل مهند.
مهند: ايه الكلام الفارغ ده؟! لا طبعا.
لؤي(بخبث): لا اصلي سمعتكوا بوداني، بس انا غرضي شريف.
رعد(بحدة): ده اللي هو ازاي؟!
لؤي(بخبث): اصل الصراحة من ساعة ما شوفتها في الحفلة و انا مش قادر انساها.
لؤي(بخبث): لو فعلا هتطلقوا و مفيش امل ترجعوا وديني رقمها ممكن اظبطها.

رعد ابتسم ببرود و قام من مكانه قرب من لؤي بهدوء و في اقل من لحظة كان لؤي بين ايدين رعد و وشه كل دم.
فرقة لؤي اتدخلوا و فرقة رعد اتدخلوا بس محدش قدر يبعد رعد عن لؤي.
اللواء(بغضب): رعد ابعد انت اتجننت.
رعد مسابش لؤي و الا و هو مغمي عليه و وشه اختفي من كتر الكدمات و الدم...
رعد(بغضب): ابعدوا.
رعد سابهم و مشي و مهند و عز جريوا وراه.
مهند: شوفت بقي علشان كدة الحق رجعها متأكد انك طلقتها في لحظة غضب.

عز: انا معرفش حصل ايه بس اللي متأكد منه انه مينفعش كدة.
عز: رجعها يا رعد و بعدها تبقوا تتكلموا.
رعد(بعصبية): مش عايز اسمع صوت.
رعد ركب عربيته و ساقها بغضب,مهند و عز وقفوا مش عارفين يعملوا ايه.
مهند(بتنهيدة): ربنا يهديه.

-في مكان تاني...
عند مالك و ملك.
ملك(بوجع): يا صابرين.
صابرين: نعم يا هانم.
ملك: ساعديني اطلع الاوضة بعد اذنك.
صابرين: تعالي.
صابرين ساعدت ملك و طلعوا لاوضتها.
ملك جريت علي الحمام و قعدت ترجع و صابرين واقفة معاها...
صابرين: طب اتصل ب مالك بيه؟!
ملك(بتعب): لا. انا بخير ده من الحمل.
صابرين: طب هنزل اعملك حاجة دافية.
صابرين ساعدت ملك و قعدتها علي السرير و نزلت بدأت تعمل حاجة دافية.
-بعد فترة بسيطة.

مالك دخل و دور علي ملك و دخل المطبخ لانه عارف انها بتحب المطبخ.
مالك: اومال ملك فين؟!
صابرين: فوق في اوضتها يا بيه.
مالك: طيب، بتعملي ايه؟!
صابرين: بعمل حاجة دافية للهانم لانها تعبانة...
مالك(بعصبية): و مقولتيش ليا ليه؟!
مالك: الكلام ده من امتي؟!
صابرين: من نص ساعة كدة.
مالك طلع يجري علي اوضة ملك و ملك اتخضت.
ملك: مالك؟!
مالك: مالك يا حبيبتي حصل ايه؟!
ملك: ها؟! احم انا كويسة الحمدلله.

مالك: و مقولتيش ليه ليا انك تعبتي؟!
ملك: تعب بسيط يا مالك متقلقش.
مالك: طيب يا حبيبتي مش انا قولتلك اول ما تحسي بتعب تقولي ليا.
ملك: مرضتش ازعجك.
مالك: كدة برضو يا ملك انتي مراتي و حبيبتي فاهمة. اياكي تقولي كدة.
ملك: اهم حاجة طمني عنك. اخبار الشغل ايه؟!
مالك: كويس متشغليش بالك اهم حاجة انتي تبقي كويسة.
صابرين: الحاجة الدافية.
مالك: سيبيها و امشي.
صابرين: حاضر يا بيه.

مالك: يلا يا حبيبتي اشربي الكوباية دي كلها عقبال ما ادخل اغير و ارجعلك.
ملك: هقوم اطلعلك هدوم.
مالك: بس خليكي عندك انا هقوم المهم اشربي انتي الكوباية دي.
مالك: يلا اشربي.
ملك: حاضر.
مالك قام و غير هدومه لبس بنطلون ابيض و تي شيرت رمادي بكم.
مالك: شاطرة كملي بقي.
ملك: طب ثانية و هيكون الاكل جاهز...
مالك: ما تتهدي بقي هو انتي مبتعرفيش تعيشي من غير ما تتعبي نفسك.
مالك: اقعدي انا اصلا اتغديت بره مع عميل.

ملك: طيب.
مالك: كلتي؟!
ملك: اه.
مالك قرب من ملك و باس رأسها و خدها في حضنه.
مالك: بكرة هنروح نطمن عند الدكتورة و مش عايزك تتعبي نفسك خالص.
مالك: و اول ما تحسي بتعب تقولي ليا.
مالك: لو عرفت انك خبيتي تاني هتزعلي مني يا ملك.
ملك: اسفة بس مرضتش اقلقك و الله.
مالك: لا اقلقيني عادي و لا يهمك.
ملك: بحبك.
مالك: بموت فيكي، يلا ريحي ساعتين علشان نسهر بليل.

ملك حضنت مالك و غمضت عينيها و نامت، مالك لما اتأكد انها نامت قام و قعد يشتغل شوية في اوضة المكتب...

-في مكان تاني...
عند ادم و ميران...
ميران: ادم.
ادم: ايه يا حبيبتي؟! هي فين نبض؟!
ميران: معرفش قالت وراها مشوار و سابتني و مشيت...
ادم: اوف بقي. هنخلص امتي؟!
ميران: هو حصل ايه؟! اخوك عملها ايه؟!
ادم: مش رعد هو اللي عمل هي اللي عملت.
ميران: نبض عملت ايه؟! اكيد هو اللي غلطان.
ادم(بحدة): لا مش غلطان يا ميران نبض هي اللي غلطانة في حد يأخد حبوب منع الحمل علشان متخلفش.

ميران اتصدمت اوي و بصت لادم و دماغها بدأت تروح و تيجي.
ميران: بس برضو اكيد ليها اسبابها ممكن يكون اخوك مش بيحبها او ممكن يكون عايزاها تخلف غصب او ممكن بيعاملها وحش.
ميران: نبض مش كدة، نبض كان نفسها تخلف اوي.
ميران: اكيد اخوك هو السبب.
ادم(بعصبية): و جنابك حكمتي منين انه هو السبب؟! انتي اللي مش عايزة تصدقي ان صاحبتك كدة.
ميران: انت بتزعق ليا؟!
ادم: انتي اللي بتقول كلام مش معقول، اعدلي كدة.

ميران: علفكرة بقي ايوه اخوك اللي غلطان.
ادم(بعصبية): ميران متخلنيش اطلعي عصبيتي عليكي، اتقي شري و غضبي.
ميران سابت ادم و قعدت علي الكنبة اللي في بيت رعد و نبض.
ميران طلعت تليفونها و اتصلت كذا مرة ب نبض.
الخط اتفتح.
ميران(بلهفة): نبض حبيبتي، انتي فين؟!
نبض: متقلقيش يا ميران انا بخير.
ميران: طب قولي انتي فين و اجيلك.
نبض: بعدين يا ميران عايزة ابقي لوحدي شوية.
ميران: طب.

نبض: باي يا ميران و جهزيلي شنطتي زي ما قولتلك.
نبض قفلت الخط و ميران حطت رأسها بين ايديها.
ادم: قالتلك ايه الهانم؟!
ميران: اجهز شنطة هدومها.
ادم لا رد.
عند نبض.
نبض قفلت الخط مع ميران و راحت ناحية الاسانسير. باب الاسانسير اتفتح نبض رفعت رأسها لقت كذا شخص و من ضمنهم رعد.
نبض دخلت بخطوات بطئية و وقفت جمبه. نبض بدأت تحس بسخونية طالعة من جسمها بدأت تدلك رقبتها و حست ان الوقت كبير.

رعد كان واقف حاطط ايده في جيبه و باصص قدامه بهدوء مصطنع...
بدأوا الناس يخرجوا لغاية ما اتبقي نبض و رعد.
نبض كانت هتخرج رعد داس علي زرار الايقاف و مسكها من دراعها سندها علي الحيطة.
رعد: ليه؟!
نبض لا رد.
رعد(بزعيق): ردي عملتلك ايه علشان تعملي كدة؟!
رعد(بزعيق): مستاهلش انا ده. ردي عملتي كدة ليه؟!
نبض(بدموع): لو سمحت وسع عايزة اخرج.
رعد(بزعيق): مفيش خروج من هنا قبل ما افهم عملتي كدة ليه.

رعد(بزعيق): استاهل تعملي فيا كدة. انا ايه ذنبي؟!
رعد(بزعيق): ردي، بتقرفي مني و مش عايزة تخلفي مني.
نبض(بدموع): وسع يا رعد.
نبض زقت رعد و لسة هتدوس علي زرار التشغيل رعد زقها تاني علي الحيطة و رأسها اتخبطت.
نبض(بدموع): عايز ايه بقي؟! رد عايز ايه مني؟!
نبض(بدموع): ابعد بقي. مش اتطلقنا عايز ايه تاني؟!
رعد: لا مطلقناش يا نبض انا رجعتك تاني لعصمتي، لو عايزة تطلقي اعرف ليه عملتي كدة.

نبض(بحدة): انت السبب متبصليش كدة ايوه انت السبب.
نبض: انت سبتني كام مرة ذلتني كام مرة مديت ايدك عليا كام مرة.
نبض: فاكر لما قولتلك حتى لو وثقت فيك مش هسامحك و حتى لو سامحتك مش هثق فيك.
نبض: لما بتنام جمبي يا رعد و ببص ليك بفتكر كل حاجة وحشة حصلت.
نبض: كل ما بتقول نفسي اخلف منك يا نبض، اشوف نفسي و انا حامل و انت بترميني ورا ضهرك و انا بنادي عليك لكن انت زي ما انت ماشي من غير ما تلف.

نبض: لما تسبني لوحدي هسند نفسي و هقوم او ممكن انهار و اموت. لكن لما تسبني بعيال يا رعد و يكبروا و يسألوني علي ابوهم اقولهم ايه ابوكوا سابنا و مشي.
نبض(بدموع): حاولت انسي و افتكر لحظاتنا الحلوة و بس، لكن انت حتى مكنش ليك ذكري حلوة معايا من البداية يا رعد...
نبض(بدموع): انا بقيت انام و انا خايفة اقوم ملقكش. بقيت اخاف تسبني و تمشي...

نبض(بدموع): مش ذنبي يا رعد و الله ما ذنبي حاولت حاولت كتير بس خوفي مسيطر عليا.
نبض(بدموع): تبقي غبي لو فكرت اني مش عايزة اخلف منك، انا كل اللي عملته اني حميت عيال لو جم هيتظلموا اوي. و انا مش عايزة ولادي يتظلموا.
نبض(بدموع): انا بنام علي المخدة جمبك و خايفة اصحي اكون بحلم و انك وهم.
نبض(بدموع): انت فضلت تزرع الخوف ده جوايا لغاية ما دماغي جابتني للموضوع ده.

نبض بصت في الارض و قعدت تعيط و تشهق,رعد كان باصص ليها بيسمع كل كلمة منها.
نبض بعدت عن رعد و داست علي زرار التشغيل و وقفت استنت لما الاسانسير وقف و خرجت بسرعة و هي بتمسح دموعها...
نبض جريت علي اوضة مراد و قبل ما تدخل مسحت دموعها و دخلت ل مراد.
مراد: اتأخرتي ليه ده كله انتي مع الدكتور.
نبض: اسفة.
الباب خبط و رعد دخل نبض وطت رأسها في الارض.
رعد: حمدلله بالسلامة عرفت انك فوقت.
مراد(بسخرية): كتر خيرك اوي...

رعد: خير يا مراد؟!
مراد(بعصبية): هي دي الامانة يا رعد.
رعد(بابتسامة): لحقت تشتكي مني.
مراد(بعصبية): لو فاكر ان مفيش حد وراها لا يا بابا فوق كدة و فتح عينك انا لسة موجود مموتش...
رعد: ربنا يخليك ليها يا عم...
تليفون نبض رن، الخط اتفتح.
نبض: الو يا بابا.
جلال: نور عيني عاملة ايه يا حبيبتي.
نبض: بخير يا حبيبي انت عامل ايه طمني عنك.
جلال: بخير يا نور عيني. طمنيني عليكي بس.

نبض: بخير و الله يا حبيبي، اهم حاجة بتأخد ادويتك.
جلال: الحمدلله.
نبض: تمام يا حبيبي، مجهزالك مفأجاة قريب اوي هتعرفها.
جلال: ا.
نبض: متحاولش مش هتعرف.
نبض: باي.
مراد: و انت جاي ليه؟!
رعد(برفعة حاجب): احترمني انا ابن عمك و جوز اختك.
مراد: جوز ايه يا حبيبي! انت مش طلقتها يا عين ابوك.
رعد: و رجعتها تاني.
مراد: هي بنات الناس لعبة. قوم يا بابا يلا بره.
مراد: لما تعرف تحترم مراتك و تعرف غلاوتها تبقي تعالي اتكلم.

رعد: ا.
مراد: تعالي هنا يا نبض.
نبض قربت من مراد و وقفت جمبه بعيد عن رعد...
رعد: تعالي هنا يا نبض.
مراد: كان في و خلص.
رعد: و الله؟!
مراد: مش انت اللي اخترت البُعد استحمل.
رعد: نبض متسمعيش كلامه. تعالي هنا في حضني.
مراد: استغنينا عن خدماتك.
مراد حضن نبض جامد و باس خدها...
رعد(بغيظ): لو مكنتش تعبان و متكسر كان زماني دخلتك المقابر بايدي.
مراد(برفعة حاجب): تعرفي الواد الرزل ده يا نبض؟!

نبض هزت رأسها بخجل بمعني لا.
رعد: و الله؟! تعالي و انا اعرفك انا مين.
مراد: يلا يا بابا بيتك بيتك ملقكش حاجة عندي.
رعد: لا ليا يا اخويا دي مراتي و مش همشي من هنا غير بيها.
رعد قرب من نبض و نبض مسكت في مراد. رعد مسك ايد نبض و شدها ل حضنه.
رعد(بهمس): ملجأك الوحيد انا.
نبض رفعت عينيها و اتقابلت عيونها بعيون رعد اللي قرب منها و باس عيونها و باس رأسها.

رعد: حقك عليا انا. انا اللي مودتكيش الامان اللي انتي عايزاه انا اللي محسستكيش بالحب من البداية.
رعد: عاقبيني باي طريقة الا البُعد لانك اتخلقتي ليا انا و بس.
رعد: و اي حد ممكن يفكر فيكي يبقي هو اللي جاب الموت لحد عنده.
رعد: حطي ده في رأسك مهما يحصل هنلف و نرجع ل بعض لان نهاية طريقي هو انتي.
رعد وطي و ركع قدام نبض و رفع ايده ليها.

رعد: سامحيني و اوعدك مستحيل اسيبك و مستحيل اسيب ولادنا. هتفضلي الاولي دايما مهما حصل.
نبض بصت ل مراد اللي بصلها بابتسامة نبض بصت ل رعد.
نبض سابته و مشيت و رعد وقف بصدمة من ردة فعلها و الدموع اتجمعت في عيونه.
نبض جريت علي رعد و نطت عليه و رعد شالها بسرعة في حضنه و باس رقبتها و خدها.
رعد: وقعتي قلبي.
مراد: احم احم.
رعد: يا عم اتنيل.
رعد: قمري انتي.
مراد: و الله عال يا ست نبض.
نبض: ها؟!

رعد(بضحك): حبيبتي انتي.
رعد: طيب عايز حاجة يا مراد لا يلا باي.
رعد خد شنطة نبض و مسك ايديها جري علي بره و قعد يجري و نبض وراه و هي مبتسمة.
رعد: اركبي يلا.
نبض و رعد ركبوا العربية و رعد لف مصر كلها مع نبض و نبض جريت و اتنططت و ضحكت و عملت كل حاجة و هي مبسوطة.
نبض و رعد وصلوا للبيت لقوا ادم و ميران قاعدين قلقانين.
نبض: هاي.
ميران جريت علي نبض و حضنتها جامد.
ميران: عملك حاجة احكيلي.
نبض: متقلقيش يا روحي.

ادم: ايه الاخبار يا رعد؟!
رعد: الحمدلله عدت الامور علي خير...
ميران: ده كله سايبنا قلقانين عليكوا. حرام عليكوا.
ادم: كويس انكم بخير دلوقتي.
ادم: يلا يا ميران.
ميران: مش هسيب نبض.
ادم: ميران قدامي بطلي هبل.
نبض: ما تسيبها.
رعد: باتوا النهاردة.
ادم: لا.
رعد: يلا بقي متبقاش قفل.
ادم: لو مكنتش حلفت.
الاربعة ضحكوا و كل اتنين طلع اوضة.
نبض: ميران حبيبتي عملت الاوضة.
رعد: وريني ايدك مأخدتش بالي.

نبض: ما انت لو كنت مهتم كنت عرفت.
رعد: تعالي يا لمضة.
رعد شد نبض ل حضنه و قعد يتكلم معاها رعد لسة هيقرب من نبض التليفون رن.
رعد: لحظة.
الخط اتفتح.
رعد: الو.
(بعياط): تعالي بسرعة.
رعد بعد نبض عنه بسرعة و قام وقف بصدمة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة