قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

ان مهند كان بيتكلم مع رعد علي التليفون و فجأة سكت.
رعد(بصوت عالي): مهند رد عليا.
فاطمة(بصريخ): مهند!
رعد: مهند سامعني.
-مهند كان هيرد علي رعد بس بدأ يحس نفسه مش كويس و بدأت الرؤية تبقي غير واضحة و وقف العربية فجأة...
فاطمة(بدموع): مهند انت كويس؟!
فاطمة مسكت التليفون و كلمت رعد.
فاطمة(بدموع): رعد بيه مهند مش بيرد عليا.
رعد: هتعرفي تبعتي المكان و لا جاهلة؟!
فاطمة(بدموع): هعرف.
رعد: طيب انجزي.

فاطمة(بدموع): حاضر.
فاطمة بعتت المكان ل رعد. رعد خد نفسه و ركب عربيته و راح ل مهند.
-بعد فترة رعد وصل و نزل من عربيته لقي عربية مهند في نص الطريق عُرضة ان حد يشيلها و هو جاي.
رعد: مهند انت كويس؟! رد عليا.
-رعد شاف نبض مهند و بعدها مسك دراعه و لفها حوالين رقبته و مسكه من وسطه و مشي بيه لغاية عربيته و ركبه العربية، رعد خد من فاطمة زياد و فتح الباب ل فاطمة.

فاطمة كانت بتعيط و نزلت راحت ركبت في عربية رعد و خدت زياد من رعد...
رعد(بحدة خفيفة): بطلي عياط.
رعد بدأ يسوق ناحية القصر و بعد فترة وصل.
رعد: انت يا زفت نادي الدكتور.
حارس: حاضر يا بيه.
دخلوا مهند اوضة من الاوض و فاطمة واقفة شايلة زياد و بتعيط...
علا: تعالي يا حبيبتي معايا بره.
فاطمة(بعياط): هيبقي كويس؟!
علا: ايوه متخافيش تعالي.
فاطمة راحت مع علا و قعدت مع باقي الستات.
ورد: متخافيش يا بنتي خير.

ملك: يا رعد رعد.
رعد: خير؟!
ملك: الحكيم(الدكتور)جه.
رعد: دخليه.
دخلوا الدكتور و بدأ يكشف علي مهند.
الدكتور: مش شايف سبب للاغماء، ممكن يبقي نتيجة قلة تغذية متقلقوش...
ادم: طيب اتفضل معايا.
ادم حاسب الدكتور و مشاه و رجع ل رعد...
رعد: لما يفوق ناديني.
ادم: طيب.
رعد خرج و لقي فاطمة و زياد.
رعد: خلوها تبات في اوضة هي و ابنها.
هدي: طيب يا حبيبي.
هدي: تكمل اكلك بقي؟!
رعد: لا.

رعد سابهم و طلع لاوضته، و كل واحد راح يشوف وراه ايه.
بليل...
عادل: فين الوكل(الاكل)؟!
علا: اهو يا عمي.
ورد: بنجيبه، بس شربات يا عمي مش بتساعدنا في حاجة.
عادل: مش ممكن هي اللي تجيب الواد اللي انتي و ضرتك علا مجبتهوش.
ورد حطت رأسها في الارض و زهرة و ملك وقفوا جمبها.
زهرة: اقعدي يا اما(امي)احنا هنجيب الوكل(الاكل).
ورد: طيب يا زهرة.
ورد و علا قعدوا و جت شربات و قعدت بكل راحة.

شربات: و النبي يا زهرة ناوليني كوباية ماية.
زهرة: حاضر يا مرات ابوي(بابا).
زهرة: اتفضلي.
بلال: فين ادم و ادهم؟!
عمر: مع اخوهم رعد.
بلال: طيب.
عادل: حد ينادي الباقي.
هدي: خليكوا يا بنات.
هدي طلعت اوضة رعد لقته قاعد مع اخواته.
هدي: يلا يا حبايبي العشاء.
رعد: انزلوا انتوا، و قولوا ل مرات مهند و ابنه.
هدي: مش واجب يا ابني نقول لاهل مهند.
رعد: انا كلمتهم و قولت ليهم انهم مش جايين النهاردة.
هدي: طيب يا حبيبي.

ادهم: رعد.
رعد: خير؟!
ادهم: هو انت راجع تاني امتي؟!
رعد: هشوف بس ضروري لازم ارجع في اسرع وقت.
ادم: علشان موضوع عائلة الشرقاوي.
رعد: في غيره.
ادم: طيب ربنا معاك.
رعد قام و راح لاوضة مهند لقاه بدأ يفوق.
رعد: احكي حصل ايه؟!
مهند(بتعب): الناس بتقول الف سلامة حمدلله بالسلامة. عامل ايه.
رعد: الناس مش انا. يلا...

مهند: معرفش حسيت فجأة اني مش قادر اتنفس و عايز ارجع و بعدها الرؤية انعدمت وقفت العربية بسرعة و محستش بنفسي بعد كدة.
رعد: طيب. قوم يلا علشان تتعشي.
مهند: فاطمة و زياد؟!
رعد: كويسين.
مهند: غريبة مش بتتكلم علي مراتي بقرف.
رعد: مراتك و انت ادري مليش دعوة قوم يلا.
رعد سند مهند و خرجوا. فاطمة جريت علي مهند حضنته.
مهند: انا كويس متقلقيش.
فاطمة(بدموع): الحمدلله.
ورد: تعالوا يلا كلوا.
كلهم راحوا و بدأوا يتعشوا...

رعد: هتقعد النهاردة يا مهند.
مهند: طيب...
عادل بص ل رعد و رعد بصله ببرود.
عمر: كُل يا مهند.
مهند: تسلم يا عمر بيه.
بلال: مبسوط في شغلتك يا مهند؟!
مهند: اكيد و الا مكنتش اشتغلتها.
بلال: و مبقتش انت القائد ليه؟!
رعد بص ل بلال نظرة حادة و مهند بص ل بلال و رعد.
مهند: لان رعد جدير بالمنصب بتاعه و انا ليا الشرف اني اشتغل معاه و يكون القائد بتاعي و اتعلم منه و من خبرته...
عادل: بطلوا كلام، احنا علي الوكل(الاكل).

الكل لقي يوسف نازل من علي السلالم و ماشي ناحية باب البيت.
بلال: رايح علي فين يا زفت؟!
يوسف لف ليه و شاور بمعني انه خارج.
بلال: مفيش خروج اقعد في البيت زي الولايا(الستات).
بلال: مش عارف انا مستحملك ازاي؟!
يوسف بصلهم بنظرة انكسار و طلع اوضته تاني.
علا: عن اذنكوا.
علا طلعت علي اوضتها و قعدت تعيط علي حالها و حال ابنها...
شربات: هتبيت(هتبات)الليلة عندي يا سي بلال؟!
بلال بص ل ورد و بعدها بص ل شربات.
بلال: اه.

شربات بصت ل ورد بانتصار.
بلال: الحكيمة(الدكتورة): قالتلك ايه؟!
شربات: قالتلي اخلي بالي من نفسي لحد ما الحبل(الحمل)يتثبت.
بلال: اسمعي كلامها...
بلال: تعالي ورايا.
بلال قام و شربات طلعت وراه بدلع...
ورد: عن اذنك يا عمي...
ورد سابت السفرة و طلعت اوضتها قعدت تفكر كتير...
زهرة: شايف يا جدي ابوي كيف بيعامل بنت المركوب(شايف يا جدو بابا بيعامل شربات ازاي).
عادل: مرته(مراته)يا زهرة متدخليش و بعدين فين جوزك؟!

زهرة: مسعد بيشتغل يا جدي...
عادل: طيب.
عادل قام و ساب السفرة و هدي راحت وراه...
ملك: عمي اتصرف انت.
عمر: هو حد بيعرف يتحددت(يتكلم) مع ابوكي عاد(يعني).
ملك: بس اما(امي)مظلومة.
عمر: معلش يا ملك، لما شربات تخلف هتبجي(هتبقي) زيها زي امك و علا كمان...
زهرة: طيب يا عمي.
عمر قام و راح لاوضته يرتاح شوية.
ملك: يرضيك يا رعد؟!
رعد: مهند يلا قوم انت و مراتك و خشوا في الاوضة اللي كنت فيها.
مهند: تسلم يا صاحبي.

مهند خد فاطمة اللي مستغربة و دخلها اوضة.
فاطمة من اصل مصري بتيجي مرة مع مهند كل فترة كبيرة بس عمرها ما دخلت قصر عائلة السيوفي.
ادم: يلا يا زهرة انتي و ملك لموا الاكل...
ادم: عايز حاجة يا رعد؟!
رعد: لا.
ادهم: خدني معاك يا ادم...
ادهم و ادم طلعوا لاوضهم، زهرة شالت حبة من الاطباق و راحت للمطبخ...
ملك: رعد.
رعد: خير؟!
ملك: في واحد بيضايجني(بيضايقني) علطول لما بطلع من القصر.

رعد: مكانك في البيت متطلعيش بره البيت و هو مش هيقرب منك.
ملك: انت مش خايف علي عرضك يا رعد...
رعد: قولي لابوكي او ل جدك...
ملك: دول يجتلوني(يقتلوني) يا رعد.
رعد(بنفاذ صبر): ملك ابعدي من وشي مش طايقك. و بطلي حبة الاستعباط بتوعك دول.
رعد ساب ملك و طلع لاوضته، ملك قعدت و هي في قمة غضبها.
زهرة: خير؟!
ملك: متحركش خطوة و زعق ليا.
مسعد: حبيبتي...
زهرة: جاية وراك يا مسعد.
مسعد: مستنيكي.

زهرة: شيلي انتي الباقي يا ملك...
ملك: طيب يا خيتي(اختي).
زهرة طلعت ورا مسعد علطول و دخلت اوضتها و قفلت الباب...
مسعد: وحشتيني يا جلب(قلب)مسعد.
زهرة: و انت كمان وحشتني جوي جوي(اوي).
زهرة: مسعد.
مسعد: ايه يا حبيبتي؟!
زهرة: عايزين نجيب واد علشان يأكل كل الورث و تكون انت الكبير.
مسعد: حلمي انا كمان يا زهرة.
مسعد قرب من زهرة و (لخيالكوا)و...

-في مكان تاني...
في تركيا، في المستشفي.
فتون(بالتركية): فكي وشك بقي...
محمد(بالتركية): يا نبض.
فتون(بالتركية): اعوذ بالله عيونك بتقلب غابة لما بتغضبي.
نبض ابتسمت غصب عنها.
محمد(بالتركية): اخيرا. قوم يا جميل يلا نسهر.
نبض(بالتركية): اللي ضايقني انه فكر فيا زيه، انا مش بأذي حد غير اللي يستحق و ميران متستحقش.
نبض(بالتركية): ميران غيرانة مني بس.
فتون(بالتركية): لانك الاحسن.

نبض(بالتركية): طيب روحوا غيروا هدومكم. هروح ابص علي ثريا و اجي.
محمد(بالتركية): تمام.
نبض راحت لاوضة ثريا لقتها فايقة.
نبض(بالتركية): حمدلله بالسلامة.
ثريا(بالتركية): الله يسلمك يا نبض...
نبض(بالتركية): قلقتيني عليكي، عموما يا قمر هتطلعي بكرة الصبح...
ثريا(بالتركية): كلتوا ايه؟!
نبض(بالتركية): متفكرنيش.
ثريا(بالتركية): عكيتي؟!
نبض هزت رأسها بمعني اه.
ثريا(بالتركية): كل ما اقولك اعلمك تقولي لا.

نبض(بالتركية): بعرف اعمل بيض اومليت و بعرف اعمل ساندوتش جبنة محتاجة ايه من الدنيا.
ثريا(بالتركية): توبة توبة استغفر الله.
نبض قربت من ثريا باست رأسها.
نبض(بالتركية): يلا هسيبك ترتاحي و همشي انا.
ثريا(بالتركية): طيب يا حبيبتي.
ثريا: -جت و نبض عندها 7 سنين,نبض مكنتش بتحبها في البداية و بعدها اتعودت عليها واتعلقت بيها اوي...
نبض خرجت راحت اوضة التغير و قلعت البالطو و بدأت تغير هدومها.

نبض لبست بنطلون كحلي و قميص ابيض دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما. رفعت شعرها ديل حصان...
نبض خرجت لقت محمد و فتون مستنينها.
محمد(بالتركية): لسة بدري.
نبض(بالتركية): عارفة.
نبض راحت ركبت عربيتها و محمد و فتون ساقوا و بعد فترة وصلوا للNight club.
نبض(بالتركية): مش هنطول.
فتون(بالتركية): ايوه.
نبض و فتون و محمد دخلوا و اختاروا ترابيزة و قعدوا عليها.
نبض(بالتركية): هدخل جهنم بسببكوا.

محمد(بالتركية): يتعافي المرء باصدقائه.
نبض(بالتركية): و نعمة الاصدقاء.
نبض(بالتركية): جديد المكان.
محمد(بالتركية): علشان كدة جبتكوا...
فتون(بالتركية): محمد عايزة عصير.
محمد(بالتركية): عايزاه ايه؟!
فتون(بالتركية): فراولة.
محمد(بالتركية): و انتي يا نبض؟!
نبض(بالتركية): خليكوا هروح انا.
محمد(بالتركية): عايز كحول.
نبض(بالتركية): لا ورانا شغل بكرة...
نبض قامت و راحت عند المشروبات و بدأت تطلب.

شاب(بالتركية): قمر...
شاب2(بالتركية): جمال جمال من الاخر.
نبض غمضت عينيها و فتحتهم و كانت نظرتها حادة.
شاب1(بالتركية): و كمان عصبية.
نبض لفت ليهم ببطء و برود و ربعت ايديها.
نبض(بالتركية): خد صاحبك و امشوا لاني مش فايقة لعيال تافهة. و لو فوقت هخليكوا ملكوش لازمة اكتر ما انتوا اساسا ملكوش لازمة.
الجرسون(بالتركية): اتفضلي.

-نبض خدت المشروبات و لسة هتمشي لقت واحد كعبلها الكوبايات وقعت اتكسرت و نبض كانت هتقع بس مسكت نفسها.
شاب2(بالتركية,بضحك): ايه يا قطة؟!
-الشاب لسة هيقعد علي الكرسي و هو بيبص ل نبض بتحدي، نبض زقت الكرسي برجليها الشاب وقع في الارض.
-التاني مسك سكينة و وقف قدام نبض. نبض بصتله و بصت للسكينة و ايده مسكت ايده و لفتها ورا ضهرها و ضربته برجليها و وقعت السكينة من ايده.

-الاول قام من علي الارض و مسكها من ضهرها و هي كانت ماسكة التاني. ضربت الراجل التاني برجليها. قربت من ترابيزة و الشاب ماسكها من ورا و مسكت ازازة ازاز ضربتها علي رأس الراجل.
الاتنين وقعوا في الارض و محمد قرب من نبض و ربع ايده.
محمد(بالتركية): هو في اي مكان مصيبة؟!
نبض(بالتركية): بيضايقوني.
نبض راحت خدت شنطتها و الجاكت بتاعها و خرجت. محمد و فتون وراها و هما مش مستغربين لانهم اتعودوا.

محمد(بالتركية): حرام كل يوم مشكلة.
نبض(بالتركية): كنت اسيبهم يعاكسوني.
فتون(بالتركية): نبض احنا خايفين عليكي.
نبض(بالتركية): متعودتش اسكت عن حقي و كمان مش متعلمة دفاع عن النفس من فراغ.
محمد(بالتركية): نبض المرة دي كانوا واحد و لا اتنين تخيلي لو اكتر بقي هتعملي ايه؟!
نبض(بالتركية): اومال اسكت عن حقي و اسيبهم يعاكسوني و يتحرشوا بيا و انا اسكت لمجرد اني مش هقدر عليهم.

نبض(بالتركية): و لو كانوا عدد يفوق قدراتي ساعتها هضربهم لاخر نفس فيا علي الاقل هموت و انا كنت مستهلكة اخر طاقتي لحماية نفسي و شرفي...
نبض سابتهم و ركبت عربيتها و روحت...
فتون(بالتركية): معلش يا حبيبي هي دي نبض.
محمد(بالتركية): تركيبة غريبة هتجبلي جلطة.
فتون(بالتركية): يلا بينا نروح...
محمد(بالتركية): يلا يا حبيبتي.
عند نبض.
نبض كانت بتسوق بسرعة كبيرة لغاية ما روحت...
نبض(بالتركية): بابا مرجعش؟!

حارس(بالتركية): لا يا هانم.
نبض(بالتركية): راجع و لا؟!
حارس(بالتركية): لا يا هانم وراه مشوار مهم و شغل كتير.
نبض(بالتركية): تمام.
نبض دخلت القصر و طلعت لاوضتها خدت دوش طويل و خرجت تغير هدومها...
لبست شورت قصير اسود و تي شيرت طويل للركبة باللون الرمادي. رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.
نبض نزلت تاني و دخلت اوضة رياضة.
نبض لبست قفازات في ايديها و بدأت تضرب كيس الرمل برجليها و ايديها.

نبض قعدت كتير تعمل كدة لغاية ما عرقت و حست بتعب شديد و قعدت في الارض.
نبض(بالتركية): الصبر.
نبض قامت و طلعت اوضتها غسلت وشها و غيرت هدومها.
نبض لبست بنطلون ابيض و تي شيرت قصير مبين بطنها باللون الاسود بحمالة رفيعة علي الكتف. عملت شعرها ديل حصان.
نبض راحت علي السرير بتاعها و حاولت تنام...
نبض(بالتركية): و اللعنة، عايزة انام.
تليفونها رن، الخط اتفتح.
نبض(بالتركية): الو.
سلطان(بالتركية): دكتورة نبض.

سلطان(بالتركية): احم انا بعتذر علي اللي حصل الصبح.
نبض(بالتركية): مش فاكرة اني شوفت وشك النهاردة.
سلطان(بالتركية و غيظ): طيب يا نبض.
نبض قفلت التليفون و حطته جمبها و بدأت تنام.
التليفون رن...
نبض(بالتركية): انتوا قاصدين بقي؟!
نبض قامت و مسكت تليفونها، الخط اتفتح.
جول(بالتركية): دكتورة نبض.
نبض(بالتركية): خير يا جول؟!
جول(بالتركية): في حالتين جايين الاسعاف و محتاجينك.
نبض(بالتركية): بتهزري يا جول؟!

جول(بالتركية): حضرتك من افضل الدكاترة اللي هنا، و كمان حضرتك فاهمة طب كويس.
نبض(بالتركية): اقفلي يا جول باي.
نبض قامت و غيرت هدومها.
نبض لبست بنطلون جينز واسع نوعا ما و فوقه تي شيرت ابيض بكم دخلته جوا البنطلون. شعرها ديل حصان و لبست كوتشي ابيض.
نبض خدت شنطتها و موبايلها و خرجت من القصر...
حارس(بالتركية): نبض هانم...
نبض(بالتركية): ايه؟!
حارس(بالتركية): حضرتك راحة فين؟!
نبض رفعت حاجبها للحارس.

حارس(بالتركية): بعتذر لو كنت تجاوزت بس لازم اعرف حضرتك راحة فين لان الوقت متأخر و حمايتك واجب و انتي امانة لازم احافظ عليها.
نبض(بالتركية): محتاجيني في المستشفي. عن اذنك.
نبض مشيت و ركبت عربيتها و راحت للمستشفي.
نبض(بالتركية): ميران!
نبض(بالتركية): ما الدكتورة ميران اهي. نادوتوني ليه؟!
جول(بهمس,بالتركية): بنثق فيكي اكتر.
نبض(بالتركية): ا.

نبض كانت هتتكلم بس عربية الاسعاف جت فتحت الباب و نزلوا الراجل علي نقالة.
نبض(بالتركية): الحالة؟!
ممرض(بالتركية): شاب في التلاتينات حصل حريق في بيته ضغطه 110/80، النبض 108.
نبض(بالتركية): تمام، ازاد دخلوه الاسعاف يلا فورا.
نبض(بالتركية): ميران انتي و جول اهتموا بيه.
عربية الاسعاف التانية جت و نزلوا منها واحدة ست.
نبض(بالتركية): الحالة؟!

ممرض(بالتركية): في اواخر العشرينات نفس الحريق ضغطها 140/90، النبض306.
نبض(بالتركية): شكرا...
نبض(بالتركية): اشين تعالي هنا...
اشين(بالتركية): نعم يا دكتورة نبض.
نبض(بالتركية): يلا دخلي معايا الحالة.
-و دخلوا الست الاسعاف و بدأت نبض تلبس الجوانتي و البالطو بتاعها و تتدخل في الحالة...
نبض(بالتركية): اشين ناوليني 5 وحدات دم...
اشين(بالتركية): حاضر يا دكتورة.
ميران(بالتركية): امسكي كويس يا جول.

فجأة الراجل فتح عينه و قام خنق ميران.
ازاد(بالتركية): ابعد عنها...
ميران(بخنقة,بالتركية): هموت...
نبض(بالتركية): بيمر بحالة صدمة ادوه 5 ملم من().
جول عملت اللي نبض قالت عليه المريض هدئ جدا.
ميران(بالتركية): شكرا.
نبض(بالتركية): مين بيتكلم؟!
ميران(بالتركية): مش وقته.
اشين(بالتركية): اتفضلي.
نبض(بالتركية): جهزوا غرفة الاشاعات...
اشين(بالتركية): زينب جهزي غرفة الاشاعات...
زينب(بالتركية): تمام...

و بدأوا يشتغلوا لغاية ما خلصوا الحالتين اللي في ايديهم...
نبض طلعت السطح,مبني المستشفي كان عالي.
ميران(بالتركية): خدي...
نبض(بالتركية): وه لا كدة بتفأجيني بحاجات كتير.
نبض خدت من ميران كوباية القهوة و بدأت تشرب.
نبض(بالتركية): طعم السم حلو.
ميران(بالتركية): لو عايزة اقتلك هقتلك بارخص حاجة عندي.
نبض(بالتركية): واو لا لا برافو فخورة بيكي.
نبض و ميران بصوا ل بعض و ضحكوا، نبض و ميران حضنوا بعض.

نبض(بالتركية): يا غبية احنا صحاب.
ميران(بالتركية): عارفة بس.
نبض(بالتركية): مفيش بس احنا صحاب و درسنا طب مع بعض. مش معني اني مشهورة و انتي لا يبقي تزرعي جواكي كره...
نبض(بالتركية): فعلي كان مجرد رد فعل علي افعالك متزعليش.
ميران(بالتركية): مش زعلانة.
نبض(بالتركية): طول عمرك معندكيش دم ايه الجديد.
ميران(بالتركية): يا رخمة.
ازاد(بالتركية): دكتورة نبض.
نبض(بالتركية): خير؟!

ازاد(بالتركية): ملفات المرضي كلهم حطيتهم علي مكتبك.
نبض(بالتركية): تمام شكرا.
ميران(بالتركية): ازاد.
ازاد(بالتركية): نعم.
ميران(بالتركية): عايزاك تروح تمر علي اوضة رقم 309 و قولي الاخبار.
ازاد(بالتركية): حاضر.
نبض(بالتركية): عايزة انام اوي.
ميران(بالتركية): القهوة هتفوقك.
ميران(بالتركية): هتسافري زي كل مرة؟!
نبض(بالتركية): اه.
ميران(بالتركية): خديني معاكي.
نبض(بالتركية): هأخدك هعمل بيكي ايه مش هستفاد منك.

ميران(بالتركية): توبة توبة...
نبض(بالتركية): قومي من جمبي.
ميران(بالتركية): لا.
نبض(بالتركية): استغفر الله.
ميران(بالتركية): عمي جلال عامل ايه؟!
نبض(بالتركية): شغال.
ميران(بالتركية): تصدقي انا غلطانة اني قاعدة بتكلم معاكي.
نبض(بالتركية): انا عسل.
ميران(بالتركية): اه.
ميران كانت بتبص فوق و بعدها فتحت عينيها علي اخرهم.
ميران(بصدمة): نبض!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة