قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

نبدأ فصلنا الجديد.
-في الصباح الباكر...
في الصعيد.
هدي: همي شوية منك ليها.
ورد: حطي يا علا دي اهني(هنا).
علا: طيب يا خيتي(اختي).
زهرة: هو في ايه النهاردة؟!
هدي: مرت (زوجة)الشيخ عبد الخالق جاية هي و ستات العائلة.
زهرة: طب.
هدي: ايه يا زهرة؟!
زهرة: و ملك هتقابلهم ازاي؟!
ورد: هتحدد معاها(هتكلم معاها).
زهرة: طب يا جدة حاولي تقنعي ابوي(بابا).
هدي: ده نصيب يا زهرة. اطلعي صحي خيتك(اختك).
زهرة: حاضر.

زهرة طلعت اوضة ملك و دخلت.
زهرة: ملك يا ملك.
ملك(بنوم): ايه يا زهرة؟!
زهرة: قومي يلا.
ملك فتحت عينيها و قامت اتعدلت و بصت ل زهرة.
ملك: ليه في ايه؟! مال صوتك؟!
زهرة: هيجوا يزورونا النهاردة.
ملك: مين؟!
زهرة: عائلة الشيخ عبد الخالق.
ملك(بدموع): لا ارجوكي يا زهرة.
زهرة: معلش يا خيتي(اختي)استحملي.
زهرة: نصيب.
زهرة: قومي جهزي نفسك و غيري خلجاتك(هدومك).
زهرة سابت ملك و ملك قعدت تعيط شوية.
تحت.

بلال: كل حاجة جاهزة يا ورد؟!
ورد: ايوه.
بلال: و بتك(بنتك) ملك؟!
ورد: اختها زهرة طلعت ليها.
بلال: طيب همي منك ليها فاضل ساعتين و يجوا.
ورد: حاضر.
شربات(بوجع): يا اما(امي).
هدي: مالك يا شربات؟!
شربات(بوجع): حاسة اني تعبانة جوي جوي(اوي).
هدي: خديها يا علا ترتاح في اوضتها.
علا: حاضر يا اما(امي).
علا خدت شربات و طلعتها اوضتها.
علا: انتي بخير يا خيتي(اختي)؟!
شربات: لا تعبانة جوي جوي(اوي).

علا: هنزل اعمل حاجة دافية تشربيها.
علا نزلت ل تحت و سابت شربات ترتاح شوية.
-بعد فترة.
بدأت عائلة الشيخ عبد الخالق تيجي و ستات البيت استقبلوهم.
هدي: اهلا يا ام فاتح...
ام فاتح: ازيك انتي؟!
هدي: ادخلوا ادخلوا.
عمر: اتفضل يا شيخنا. نورت.
عبدالخالق: بنورك.
الرجالة راحت قعدت في مكان و الستات في مكان.
ام فاتح: اومال فين عروستنا؟!
ورد: اطلعي يا زهرة نادي علي خيتك(اختك).
زهرة: حاضر يا اما(امي).

زهرة طلعت لاوضة ملك لقت ملك قاعدة حزينة.
زهرة: لازم تنزلي يا خيتي(اختي).
ملك(بحزن): زهرة.
زهرة: كان نفسي اساعدك يا خيتي(اختي).
زهرة خدت ملك و نزلت ل تحت.
ورد: اجعدي اهني(اقعدي هنا).
ادم فاتح: بسم الله ما شاء الله قمر قمر.
هدي: دي ام فاتح يا ملك مرات عمك عبد الخالق.
هدي: و دي نورا بتها(بنتها). و دي سعاد مرت فاتح(مرات فاتح).
هدي بدأت تعرف ملك علي العائلة كلها، ملك كانت حزينة.
نورا: مالك يا عروسة؟!
ملك: مفيش.

نورا: بجد؟!
ملك: ايوه.
ورد: هي ملك دايما خجولة اكدي(كدة).
علا: بس زينة البنات و الله.
ام فاتح: باين باين.
عند الرجالة.
عادل: نورت يا شيخ عبد الخالق.
عبدالخالق: بنورك يا كبير.
بلال: عامل ايه يا مالك؟!
مالك: بخير يا عمي، اخبار حضرتك ايه؟!
بلال: بخير الحمدلله.
مالك: يا رب دايما.
جلال: بتشتغل ايه يا مالك؟!

مالك: انا يا استاذ جلال خريج كلية تجارة و عندي شركة علي قدي كدة في مصر و غير اني بشتغل هنا في مصنع ابوي(بابا) الشيخ عبد الخالق.
جلال: بسم الله ما شاء الله.
فاتح: لا الصراحة مالك من صغره و هو ذكي.
عمر: ربنا يحفظه.
ادم: و مستقر في مصر بقي؟!
مالك: حاليا لا لان في واحد صاحبي بيدير الشركة في وقت غيابي.
ادم: امممم. كويس.
عادل: ربيت زين(كويس) يا شيخنا.
عبدالخالق: تسلم...
عبدالخالق: زي ما اتفجنا(اتفقنا)يا كبير.

عبدالخالق: كتب الكتاب يوم الخميس اللي جاي.
عادل: ان شاء الله.
مالك: هو فين رعد بيه؟!
عمر: في مصر.
مالك: سمعت كتير عنه حبيت اتعرف عليه.
عادل: هيجي يوم كتب الكتاب ان شاء الله.
مالك: هيبقي ليا الشرف لو اتكلمت معاه.
فاتح: فعلا رعد بنسمع عنه كتير...
عبدالخالق: ربنا يحفظه...
الكل: امين.

-في مكان تاني...
عند رعد و نبض.
رعد كان نايم صحي علي صوت في الاوضة. فتح عيونه بكسل شوية و بص لقي نبض بتتحرك في الاوضة.
رعد: بتعملي ايه؟!
نبض لا رد.
رعد قام اتعدل و قعد علي السرير لقي نبض بتلبس جذمتها في رجليها.
رعد(بعصبية): جنابك راحة فين من غير ما تقولي؟!
نبض: راحة الشغل.
رعد(بعصبية): استأذنتي؟!
نبض: المفروض جنابك عارف.
رعد قام و وقف قدام نبض بغضب.
رعد: لاحظي ان تصرفاتك مبقتش تعجبني.
نبض: طظ.

نبض كانت هتمشي بس رعد مسك دراعها و رجعها لورا بغضب.
رعد(بغضب): شكلك عايزة قلمين يفوقوكي.
رعد: قولتلك قبل كدة النفس اللي تتنفسيه تستأذني قبله.
نبض: و انا قولتلك انك كدة بتقولي موتي بالحياة. و معاش و لا كان اللي يتحكم فيا بالطريقة دي.
رعد: لا عاش و كان يا روح امك.
رعد: تحترمي نفسك و الا و ربي امنعك حتى تشوفي الشمس.
رعد(بحدة): فاهمة؟!
نبض: وسع ايدي كدة.
رعد زق نبض و نبض قعدت علي السرير.

رعد: غيري الزفت اللي انتي لابساه ده.
رعد ساب نبض و دخل الحمام و نبض بصت لهدومها و نزلت ل تحت...
رعد خرج من الحمام ملقاش نبض فنزل لتحت.
رعد(بعصبية): مش قولتلك غيري الزفت اللي انتي لابساه...
نبض: مش شايفة طقمي في حاجة ا.
نبض(بوجع): يا حيوان...
رعد شد نبض من شعرها و زقها علي الحيطة.
رعد(بغضب): انتي متشوفيش و متاخديش قرارات. انا قولت تغيري الزفت ده يبقي تغيريه.

رعد(بغضب): خلص الكلام و لو شوفت غير اللي انا قولته انتي اللي هتجيبي الاهانة لنفسك.
رعد ساب نبض و دخل المطبخ. نبض ضربت برجليها الارض و كانت الدموع متجمعة في عينيها.
نبض كانت لابسة جيبة لغاية الركبة ضيقه باللون الاسود و فوقها تي شيرت ابيض بنص كم محددها برضو.
نبض طلعت اوضتها و بدات تغير هدومها و هي بتعيط.

نبض لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت واسع اوي و قصير من قدام لغاية الخصر و طويل شويه من ورا باللون الابيض. لبست كوتشي اسود في ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها. حطت مكياج بسيط.
نبض خرجت لقت رعد قاعد و حاطط رجل علي رجل.
رعد(ببرود): تعالي هنا.
نبض: مش خدامتك انا.
رعد(ببرود): لو اضطر الامر اني اثبتلك كدة هثبتلك...
نبض بصت حواليها بغضب و مسكت مخدات السرير رمتها علي رعد و قربت منه و قعدت تضربه بالمخدات.

رعد سحب نبض من خصرها علي رجله.
نبض: وسع كدة.
رعد شال شعر نبض من علي وشها بايده نبض زقت ايده بغضب...
رعد: العصبية غلط عليكي يا بنت بلاد بره. بتطلع تجاعيد مبكرة.
رعد: و وشك الحلو ده عايزينه مش معقول لما اخدك معايا في مشوار الناس تقول ام تجاعيد اهي.
نبض فتحت عينيها علي اخرهم بسبب كلام رعد.
نبض: انت مستحيل تكون بني آدم.
رعد: عارف انا ملاك.
رعد شال نبض و رماها علي الكنبة و سابها و دخل اوضة الملابس.

نبض فضلت شوية تستوعب و قامت خرجت بره الشقة كلها. نبض نزلت خدت تاكسي و راحت للمستشفي...
نبض دخلت المستشفي و هي ماشية خبطت في لوسي.
لوسي(بعصبية): مش تفتحي؟!
لوسي: ايه ده؟! هو انتي تاني مش كنا خلصنا منك و من قرفك ده مكنتش طايقة المستشفي بسببك.
نبض: افندم؟!
نبض: لو حضرتك مش طايقة المستشفي بسببي اتفضلي قدمي استقالتك.
نبض: و كمان انا ميهمنيش راحتك علشان اقدمها ليكي.
نبض سابت لوسي و راح مكتبها...
الباب خبط.

نبض: اتفضل.
ميرفت: حمدلله بالسلامة يا دكتورة نبض.
نبض: الله يسلمك يا ميرفت.
ميرفت: دكتور ياسر عايز حضرتك.
نبض: تمام انا جاية.
ميرفت: عن اذن حضرتك.
نبض قامت و راحت ل مكتب ياسر خبطت الباب.
ياسر: اتفضل.
نبض: صباح الخير.
نبض: حضرتك طلبتني.
ياسر: اتفضلي اقعدي يا دكتورة نبض.
ياسر: عرفت من رعد انك تعبانة. خير مالك؟!
نبض: حادثة بسيطة كدة. الحمدلله.
ياسر: طب تحبي تأخدي اجازة تاني؟!

نبض: لا كدة تمام. انا بخير و شكرا لاهتمام حضرتك...
نبض: حاجة تانية؟!
ياسر: كان في حملة تطوعية مننا طالعة. قدمت اسمك تبع اللي طالعين.
نبض: تمام، هي امتي؟!
ياسر: دلوقتي الكل بيجهز.
نبض: تمام يا دكتور عن اذن حضرتك...
نبض قامت و راحت اوضتها و بدأت تجهز حاجتها و خرجت ل بره المستشفي.
طارق: افتكرت مش هتيجي.
نبض: و انت مين علشان تفكر فيا؟!
طارق: ممكن نقول اعجاب.

نبض بصتله و مردتش عليه و كانت هتطلع العربية طارق مد ايده ليها.
نبض مسكت في ايد طارق و طلعت ركبت.
ميرفت: انا مبسوطة ان حضرتك هتبقي معانا و الله.
نبض: تسلمي يا ميرفت.
ميرفت: و الله نورتي المستشفي و زعلت انك كنتي تعبانة و كنت هاجي ازورك.
نبض: يا روحي و لا تتعبي نفسك انا بخير.
طارق: الف سلامة.
نبض: الله يسلمك.
بعد فترة وصلوا للقرية اللي هيعملوا فيها الحملة و نزلوا بدأوا يشتغلوا.
طارق: حاسبي...
نبض: شكرا.

واحدة ست: و النبي يا بنتي مشوفتيش ابني الصغير.
ميرفت: لا.
واحدة ست: ممكن تدوري معايا عليه؟!
ميرفت: اكيد اتفضلي.
ميرفت و الست دي بدأوا يدوروا علي ابن الست.
نبض: انت عينك زايغة علطول؟!
طارق: اصلهم ستات قمرات اوي.
نبض: طب عينك يا بابا زي ما هما ستات قمرات في هنا رجالة هيخلوك قمر زيهم.
طارق: بتغيري؟!
نبض: شوف بنتكلم في ايه و انت بتقول ايه؟!
راجل(بغضب): هو فين؟!
ست: اهو يا سيدي.

طارق لقي راجل ضخم داخل عليه رجع خطوة لورا.
راجل(بغضب): بتبصلها كدة ليه يا واد انت؟!
طارق: انا مبصتش لحد.
راجل: بتقول ان مراتي بتكدب يعني.
ست: هو يا سيدي اللي بصلي و قالي يا قمر انت يا جميل.
نبض غصب عنها ضحكت و همست ل طارق.
نبض: حتى مش بتعرف تعاكس صح.
طارق: الله يخرب بيتك هيقتلوني و انتي بتضحكي...
نبض: احم لو سمحت ممكن نتكلم علي انفراد.
راجل(بغضب): علي اخر الزمن هكلم واحدة ست؟!

نبض: مالهم الستات يعني احسن مليون مرة من رجالة زيك.
راجل(بغضب): انتي قصدك ايه يا بت؟!
نبض: اللي سمعته.
الراجل اللي قدام نبض ضرب نبض قلم علي وشها و نبض غصب عنها وقعت في الارض و نزلت دم من شفايفها.
طارق: نبض انتي كويسة؟!
نبض: اه اه.
طارق سند نبض و قومها و نبض بصت في الارض لحظة و بعدها رفعت عينيها بغضب للراجل اللي قدامها و ضربته برجليها.
طارق(بصدمة): الله يخرب بيتك عملتي ايه؟!

نبض و طارق لقوا فجأة حواليهم رجالة ماسكين بندقيات.
طارق(بهمس): اشهد ان لا إله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله.
طارق: واطين اوي سبونا و هربوا.
نبض: انت مش راجل ما تدافع عن نفسك، مستني واحدة ست تدافع عنك.
طارق: مش لما تدافع عن نفسها الاول...
-في واحد اتقدم من نبض و ماسك في ايده مطوة,نبض مسكت دراعه و تنته ورا ضهرها و ضربته برجليها و زقته في الارض.

-في واحد تاني جه من ورا نبض و مسكها من رقبتها و في واحد تاني مسك رجليها,نبض ضربت اللي ماسك رجليها برجليها ضربه قوية بعد عنها. حطت صوابعها في عيون الراجل اللي ماسك رقبتها من ورا غصب عنه بعد عن نبض.
نبض: بسرعة.
نبض مسكت ايد طارق و بدأت تجري و الرجالة وراها.
طارق: الله يخرب بيتك. كان عندي اضرب بوكسين في وشي احسن.

نبض: انت اللي الله يخرب بيتك يا شيخ، ما هو لو انت كنت محترم و قادر تدافع عن نفسك مكنش ده حصل...
طارق(و هو بينهج): تعبت من الجري.
نبض: اجري و انت ساكت. لو مسكونا هيقتلونا و انا لسة متجوزتش يا ابني.
طارق: نتجوز انا و انتي في الجنة.
نبض: ده انت لو طولتها.
نبض و طارق كملوا جري و كان الجو ليل و استخبوا في مكان كدة...
طارق: هنعمل ايه؟!
نبض: هششششش انت مش سامع صوتهم. اهدي.

طارق سكت خالص و نبض غمضت عينيها و كانت خايفة و بتفكر...

-في مكان تاني...
عند رعد.
محرم: ايوه كدة يا رعد. بس ده خطر علينا احنا.
رعد: عارف. بس لازم نخاطر علشان خاطر نخلص من المهمة دي.
رعد: ناقص بس نتعرف علي الشخص الكبير و ساعتها كل حاجة هتتوضح.
رعد: و ناقص بس نعمل تحقيق مع الناس المشتبهين فيهم.
مهند: فعلا لو في حد فيهم اعترف يبقي وصلنا لخط النهاية و خلصنا من المهمة.
عز: انا موافق.
يزيد: و انا.
مهند: و انا.
رعد(ببرود): ايه يا محرم؟!
محرم: و انا يا باشا.

مهند: هنتحرك امتي؟!
رعد: بعد الحفلة بيوم...
يزيد: تمام.
تليفون رعد رن. رعد قفل التليفون.
و كملوا كلام في الشغل.
بعد فترة كبيرة.
رعد بص في ساعته و فتح تليفونه,اول ما فتحه لقي اتصال جاله.
الخط اتفتح.
رعد: انتي فين؟!
نبض(بدموع): رعد.
رعد: في ايه؟! ده كله مكالمات فوق ال 300 مكالمة.
نبض(بدموع): انا في مشكلة.
رعد: اتكلمي في ايه؟!
نبض: ان.
رعد: الو نبض نبض يا نبض.
رعد: ردي سمعاني يا نبض.

رعد خد حاجته بسرعة و جري علي بره.
مهند: يا محرم بس.
مهند: رعد يا رعد.
مهند: نبقي نكمل كلامنا بعدين...
مهند جري ورا رعد و ركب العربية معاه.
مهند: في ايه يا ابني قلقتني؟!
رعد: معرفش نبض كانت بتكلمني و فجأة التليفون قفل.
مهند: طب و انت قلقان ليه؟! ممكن التليفون فصل شحن.
رعد: لا هي قبل ما تقفل قالت انا في مشكلة.
بعد فترة رعد وصل للمستشفي و دخلها و دخل لياسر علطول لقي في بوليس.
رعد: ياسر فين نبض؟!

ياسر(بتوتر): ها؟!
رعد(بغضب): رد فين نبض؟!
رعد مسك ياسر من قميصه بغضب و زقه علي الحيطة.
رعد(بغضب): فين نبض؟!
ظابط: اهدي انت اتجننت.
مهند: اهدي يا رعد.
مهند: اسفين.
ظابط: انت مين انت؟!
رعد طلع بطاقته و وداها للظابط و الظابط بصله بشوية توتر.
رعد(بصوت عالي): فين نبض؟! حد يتكلم...
ياسر: زمايلهم الدكاترة لما رجعوا حكوا اللي حصل.
رعد: اللي هو؟!

ياسر: هي و واحد زميلها عملوا مشكلة هناك و في ناس ضربوهم و الباقي هربوا بسرعة قبل ما يضربوهم هما كمان.
رعد: المكان ده فين؟!
ظابط: رعد بيه ممنوع دخول حد غريب في المكان ده.
رعد: المكان ده فين يا ياسر؟!
ياسر: في().
رعد: مهند كلم القوات و ابعتهم علي المكان ده.
مهند: طيب.
رعد راح ركب عربيته و راح ناحية المكان...
عند نبض.
نبض(بدموع): تليفوني فصل.
طارق: اهدي هنخرج من هنا.

نبض: قوم معايا نحاول نخرج زمانهم هديوا و كل واحد رجع بيته.
نبض و طارق بدأوا يتمشوا ببطء و نبض بتبص يمينها و شمالها.
نبض: تعالي نخرج للطريق العام ممكن نلاقي عربية ترجعنا.
و فجأة نبض و طارق سمعوا صوت صريخ عالي.
طارق: ده صوت ميرفت.
نبض و طارق جريوا ناحية الصوت لقوا بيت صغير في وسط الاراضي الزراعية.
نبض(بهمس): تعالي من هنا.
نبض و طارق بصوا من شباك صغير لقوا انهم بيعذبوا ميرفت و هيغتصبوها.

طارق: يلا نبض نهرب بسرعة.
طارق شد نبض و بدأ يجري هو و نبض كانت تايهة.
نبض: مش هسيب ميرفت هنا لوحدها.
طارق: لو روحنا هيغتصبوكي انتي كمان.
نبض: و لو مشينا هنبقي خاينين.
طارق: انتي مش في وعيك. كل واحد بيهمه نفسه يلا.
طارق شد نبض غصب عنها و طلعوا علي الطريق العام.
نبض: سيبني مش هأجي معاك انا هرجع لميرفت.
طارق(بعصبية): انتي مجنونة؟! هيغتصبوكي انتي كمان.
طارق: افهمي بقي هي لو مكانك هتسيبك و تمشي.

نبض: بس هي مش في مكاني. و كمان انا مش زيها.
نبض: وسع كدة.
طارق(بعصبية): مش هخليكي تروحي.
نبض كانت بتزق طارق بعيد عنها و طارق كان ماسكها بقوة.
نبض(بوجع): آه.
نبض وقعت اتخبطت في حجر و بدأت تنزل دم.
طارق: نبض انتي كويسة.
طارق مسك نبض و قومها و خرجوا للطريق العام تاني.
طارق: انتي بتنزفني. لازم مستشفي بسرعة.
نبض: ميرفت.
طارق(بعصبية): بس بقي انتي مش شايفة حالك.
نبض رفعت رأسها بوجع و طارق لقي عربية قدامهم.

طارق بدأ يشاور للعربية لغاية ما العربية وقفت قدامهم...
نبض(بدموع): رعد!
نبض جريت علي رعد و حضنته و رعد حاوطها بايده.
رعد: اهدي اهدي انا جيت اهو اهدي.
طارق(باستغراب): مين ده يا نبض؟!
رعد حس بحاجة علي ايده بص لقي دم.
رعد: ايه الدم ده يا نبض؟!
نبض(بدموع): وقعت من شوية.
رعد بعد شعر نبض عن وشها و بدأ يشوف الجرح.
رعد: طيب تعالي.
نبض(بدموع): رعد في واحدة كانت معانا يا رعد بيغتصبوها.

نبض(بدموع): و النبي يا رعد ما تسيبهم يعملوا ليها حاجة.
رعد حاوط وش نبض بين ايديه و بص لعيونها.
رعد: طب اهدي الاول. اهدي.
رعد(بغضب): و انت بتعمل ايه يا اللي اسمك راجل انت؟!
طارق: هي غبية ده عايزة تروح و مش هاممها حاجة.
طارق: لو حد اغتصبها هي هتفرح و لا ايه؟!
نبض(بدموع): يا رعد لو كنت مكانها يا رعد كنت هتمني حد يجي ينقذني و اكيد انت مش هتحب تشوفني بالمنظر ده و اكيد عائلتها مش هتحب تشوفها كدة.

نبض(بدموع): بلاش نضيع وقت.
رعد(بجمود): يلا.
رعد: خليك زي الستات هنا.
رعد مسك ايد نبض و دخلوا الاراضي الزراعية تاني,طارق بص بغضب ل رعد و دخل وراهم...
رعد: فين؟!
نبض: في اخر الطريق ده.
رعد كان محاوط جسم نبض و ماشي بيها. نبض كانت ساندة علي رعد و حاسة بوجع في رأسها.
نبض: هنا اهو يا رعد هنا.
رعد: خليكي هنا لو حصلت حاجة اهربي.
رعد ساب نبض و كسر باب البيت و دخل.
راجل1(بغضب): انت مين و بتعمل ايه هنا؟!

رعد(ببرود): انا اللي هخلص عليك.
-الراجل ده قرب من رعد بس رعد بعد بسرعة و رعد ضرب الراجل برجله علي رجل التاني كسرتها.
راجل2(بغضب): انت متعرفش احنا مين؟!
رعد(ببرود): شوية نسوان عادي يعني.
رعد ضرب الراجل ده في رأسه و ضربه برجليه في بطنه.
رعد قرب من الراجل التالت و خبط رأسه في الحيطة بقوة.
رعد قرب من ميرفت لقاها منكمشة علي نفسها و بتعيط و متعورة كتير,نبض دخلت بسرعة و خدتها في حضنها...

نبض: اهدي اهدي خلاص كل حاجة اتحلت اهدي.
نبض: انتي كويسة.
نبض: اهدي.
رعد: يلا بينا يا نبض.
نبض: حاضر.
نبض حضنت ميرفت و قامت بيها مشيت قدام رعد و طارق.
رعد: حاسبي...
نبض: شكرا يا رعد.
الاربعة بدأوا يتمشوا لغاية ما وصلوا للطريق العام.
راجل(بغضب): اهم اللي هربوا اهم.
ميرفت انكمشت اكتر في نبض و نبض قربت من رعد اوي.
رعد: اهدي اركبي العربية.
رعد: يلا اسمعي الكلام.
رعد راح فتح باب العربية ل نبض و نبض ركبت هي و ميرفت.

رعد(ببرود): خليك هنا يا سوسن.
طارق بص ل رعد بغضب و بص ل نبض.
طارق: روح ان شاء الله تموت.
طارق ركب العربية و بص ل نبض و ميرفت.
طارق: مين ده يا نبض؟!
نبض: ابن عمي...
رعد قرب من الرجالة و لاحظ علي وشهم الغضب.
رعد: ممكن افهم ايه اللي بيحصل هنا؟! و ليه وقفتوا في طريق مراتي؟!
راجل(بغضب): جم هنا علشان حملة طبية يقوم واحد منهم يغازل مراتنا.
رعد: و ايه دخل مراتي بالموضوع؟!

راجل(بغضب): مراتك شايفة نفسها حبتين و شايفة انها قوية و وقفت في صف زميلها.
رعد(بعقلانية): تمام حضرتك و انا بعتذر المرة دي و كمان دول سنهم صغير يعني عقلهم مش كبير و كمان مش عايزين اسمكوا يجيوا في المحضر و قريتكم تسوء حالها و معروف عن قريتكم انها من احسن قري برئاسة الشيخ عبد الجليل.
رعد: و لا ايه؟!
عبد الجليل: عجبتني يا ولدي.
رعد: عن إذنكم.
عبدالجليل: تعالي اضايفك شاي يا ولدي.

رعد: لا مراتي تعبانة شوية، مرة تانية.
رعد: عن اذنكم.
رعد: و شكرا ليكوا و لعقلكم الكبير و بعتذر لزوجة حضرتك.
رعد راح للعربية و فتح الباب و ركبها و بدأ يسوق بره القرية.
نبض: قولتله ايه؟!
رعد لا رد...
رعد و هو سايق لقي عربية مهند و القوات شاور ليهم بمعني يلفوا تاني...
وبعد فترة رجعوا المدينة تاني.
رعد: انزلي يا نبض.
نبض: و ميرفت؟!
رعد: هيهتموا بيها.
رعد مسك ايد نبض و طلع للبرج بعد ما ودي أوامره ل مهند.

نبض كانت خلاص قوتها انهارت و كانت هتقع لولا رعد اللي مسكها و قعدها علي الكنبة.
رعد: خدي نفس عميق و اهدي خالص، انتي خلاص خرجتي من المكان ده.
رعد رجع شعر نبض بعيد عن وشها و شاف جرحها بوضوح و بدأ يملس عليه بهدوء.
رعد: هطلع اجيب علبة الاسعافات الاولية و اجيلك.
رعد قام جاب علبة الاسعافات و نزل تاني و بدأ يطهر الجرح ل نبض و مسح الدم اللي علي وشها و رقبتها.
رعد: قومي علشان ترتاحي يلا.

رعد سند نبض و طلعوا للاوضة فوق و نبض قعدت علي السرير بتعب...
رعد: هدخل اجبلك هدوم.
نبض(بتعب و توهان): لا عايزة انام انام و بس.
-نبض حطت رأسها علي المخدة و غمضت عينيها بتعب,رعد قرب و قلعها الكوتشي و قلعها التي شيرت و لبسها تي شيرت غيره و حط ايده علي رأسها و سابها و نزل...
تحت.
مهند: كل حاجة تمام؟!
رعد: ايوه.
مهند: هو حصل ايه؟!
رعد: مفيش. اهم حاجة وديتوا البنت المستشفي؟!
مهند: ايوه.
رعد: و الزفت التاني؟!

مهند: عيل بارد يا ابني بيقولي هو ابن عمها ده ازاي ماسكها كدة. و كمان بيقولي هو واخدها علي فين.
مهند: ما تيجي نطلع نطمن عليها احسن يعمل فيها حاجة...
مهند(بخبث): و هو ميعرفش انها بين ايدين الشخص اللي ممكن يفدي روحه لحمايتها.
رعد ربع ايده و رفع حواجبه ل مهند.
رعد: و يا تري جنابك تعرف منين؟! و انت اكتر واحد عارف ايه سبب جوازنا و كمان انا متعاملتش معاها كتير...

رعد: و كمان لو بحميها ف ده علشان ان والدها موصيني عليها.
تليفون رعد رن، الخط اتفتح.
رعد: الو يا ادم.
ادم: ايه يا كبير مش هنشوفك؟!
رعد: اشمعنا؟!
ادم: كتب كتاب و فرح ملك يوم الخميس و طبعا انت لازم تبقي موجود.
رعد: هتتجوز مين؟!
ادم: ابن الشيخ عبد الخالق مالك.
رعد: تمام، راجع قريب.
ادم: و جيب معاك نبض.
رعد: طيب هجيبها كدة كدة.
ادم: انا مالي ستك هي اللي عايزة تشوفها.
رعد: ايه الاخبار عندك؟!
ادم: عادي ماشية يعني.

رعد: طيب و لو في جديد بلغني.
ادم: اكيد، يلا باي.
رعد: باي.
ادم: الا صحيح.
رعد: خير؟!
ادم: مش ناوي تجيب رعد الصغير؟!
رعد(بجمود): اقفل يا ادم...
ادم: ا.
رعد قفل في وش ادم و حط التليفون في جيبه.
رعد: طيب ارجع ل بيتك.
رعد: و خلي الباقي يروح مفيش داعي ليهم.
مهند: تمام.
مهند: مين هيتجوز؟!
رعد: بنت عم بلال، يلا هطلع انام...
رعد: امشي.
رعد طلع لفوق و غير هدومه و نام بسرعة.

-في مكان تاني...
في الصعيد.
هدي: تعالي يا ادم.
ادم: في ايه؟!
هدي: تعالي عايزة اتحدد(اتكلم)معاك شوية.
ادم: قولي يا ست الناس.
هدي: مش ناوي تتجوز يا ادم؟!
ادم: يادي النيلة. لا يا تيتة مش عايز اتجوز.
هدي: ليه اكدي(كدة)؟! ده انا اعرف بنات كتير زينة(كويسة).
ادم: لما يجيلي مزاج.
هدي: يا ولدي(ابني).
ادم: يا حبيبتي سيبيني اختار الزوجة علي مزاجي انا.
هدي: لحد ميته(امتي) هسيبك يا ادم.
هدي: ده انت داخل علي ال26.

هدي: ما صدجت خيك(صدقت. اخوك) اتجوز خلاص...
ادم: رعد اهو اتجوز في ال 28 اصبري عليا سنتين و هتجوز.
هدي: بتتريق عليا يا ابن السيوفي.
ادم(بضحك): ما هو الصراحة يا تيتة انتي ليه مش مقتنعة اني راجل و مش هعنس جمبك يعني.
هدي: لا انت راجل و سيد الرجالة كومان(كمان).
ادم: قلبي يا ست الناس.
هدي: كنت عايزة اطمن عليك قبل ما اموت يا ولدي(ابني).
ادم: بعد الشر عيكي يا ست الناس...
هدي: يا حبيبي.
ادم: ربنا يخليكي لينا.

جلال: مساء الخير يا امي.
هدي: مساء النور يا حبيبي.
جلال: ازيك يا ادم.
ادم: بخير طول ما انت بخير يا عمي.
جلال: و نعمة التربية يا حبيبي...
ادم: طيب اسيبكوا مع بعض شوية عن اذنكوا.
ادم و هو ماشي خبط في يوسف.
ادم: رايح فين يا باشا؟!
يوسف شاور ليه بتوتر انه مش رايح في حتة.
ادم: و مالك متوتر كدة ليه؟!
يوسف شاور ليه بمعني انه مش متوتر خالص.
ادم(بضحك): بهزر معاك يا ابني في ايه.
ادم: يلا شوف انت رايح فين.

يوسف ساب ادم و خرج بره القصر ادم طلع علي اوضته.
هدي: مالك يا حبيبي؟!
جلال: مش عارف حاسس ان نبض فيها حاجة، حاسس انها اتغيرت.
هدي: هي لازم تتغير يا ولدي(ابني). اكيد شالت مسئولية بيتها و جوزها.
جلال: حلمت حلم وحش اوي و الحلم ده مش مخليني و لا انام و لا اطمن.
هدي: احكي يا ولدي.

جلال: نبض كانت لابسة اسود و في ايديها دم و كانت طول الحلم بتعيط و بتتكلم و بتأنبني علشان جوزتها رعد، بس في اخر الحلم رعد جه و خدها و اختفت من قدامي.
هدي(بحيرة): مش عارفة يا ولدي(ابني)ايه تفسيره حلم غريب فعلا.
هدي: بس بما ان رعد خدها في اخر الحلم و هي رضيت تروح معاه يبقي ده معناه انها في امان مع رعد يا ولدي(ابني).
جلال: مش عارف بس خير ان شاء الله.

هدي: متجلجش يا ولدي رعد زينة الرجال هيجدر يحافظ عليها(متقلقش يا ابني رعد سيد الرجالة و احسنهم هيقدر يحافظ عليها).
جلال: تمام يا امي.
جلال: بس مالك انتي اليومين دول؟!
هدي: مش عارفة مسعد و زهرة مالهم و ملك رافضة العريس.
جلال: هتتعود زي نبض.
هدي: ربنا ييسر ليهم طريقهم.
جلال: امين.
عند يوسف.
يوسف خد الخيل بتاعه و بدأ يتمشي بيه و بيبص علي كل حاجة حواليه.

يوسف كان بيبص علي الناس علي الاراضي الزراعية علي كل حاجة.
يوسف تعب شوية رجع تاني القصر لقي الكل نايم طلع هو كمان ينام...

-في الصباح الباكر...
عند رعد و نبض.
نبض كانت نايمة بدأت تفوق و تحرك رأسها ببطء.
نبض فتحت عينيها لقت رعد قاعد قصادها علي السرير باين انه لسة صاحي.
نبض: صباح الخير.
رعد لا رد.
نبض قامت اتعدلت علي السرير و حطت ايديها علي رقبتها.
نبض(بخضة): ايه ده؟!
نبض(بقلق): سلسلتي.
رعد: سلسلة ايه؟!
نبض: دي مش بشيلها من رقبتي خالص راحت فين.
نبض شالت المخدات كلها و رعد باصص ليها باستغراب,نبض قلبت الاوضة كلها علي السلسلة.

نبض(بدموع): هي راحت فين؟!
رعد(بحدة): مش لما تفهميني بتدوري علي سلسلة ايه؟!
نبض(بدموع): السلسلة دي كانت غالية عليا اوي مش بقلعها من و انا صغيرة.
رعد كان بيبص حواليه لمح حاجة بتلمع في الارض وطي مسكها لقي سلسلة رقيقة جدا و فيها قلب صغير اوي بيلمع و السلسلة كانت فضي...
رعد: و اللي يودهالك؟!
نبض(بفرحة): لقيتها؟!
رعد(باستغراب): ايه سر فرحتك دي؟!
نبض: هاتها يلا. دي غالية عليا.

رعد: مش هوديهالك قبل ما اعرف مين اللي ودهالك؟!
نبض(بعصبية): ملكش دعوة مين ودهالي هاتها لو سمحت.
نبض كانت هتشدها من رعد بس رعد بعد بسرعة و حط السلسلة في جيب بنطلونه.
رعد(ببرود): مفيش سلسلة.
نبض(بعصبية): حتى دي هتحرمني منها.
رعد(ببرود): قولي من مين الاول.
نبض(بعصبية): من ماما خلاص ارتحت.
رعد بص ل نبض كتير و بعدين مد ايده بالسلسلة. نبض خدتها منه بسرعة و بدأت تلبسها.
نبض: بعتذر انفعلت عليك.

نبض دخلت الحمام و غسلت وشها و وقفت قدام المراية افتكرت ذكري وفاة مامتها.
نبض فتحت عينيها بسرعة لما سمعت صوت خبط علي الباب...
نبض: حاضر خارجة.
نبض خرجت لقت رعد في وشها كانت هتمشي بس وقفت.
رعد: جهزي نفسك هنتحرك النهاردة بليل.
نبض: هنروح فين؟!
زعد: فرح ملك كمان يومين.
نبض: تمام.
نبض راحت اوضة الملابس و بدأت تغير هدومها.

نبض لبست بنطلون جينز واسع و فوقه تي شيرت بنص كم ابيض دخلته جوا البنطلون. رفعت شعرها ديل حصان و ده خلي الجرح بتاعها يظهر اكتر، و لبست كوتشي ابيض عالي شوية.
رعد: راحة فين؟!
نبض: انا اعرف مكان غير المستشفي.
رعد: طيب اي مكان تروحيه من غير اذني مش هبقي مسئول عن الاضرار اللي هتحصلك...
نبض: شكرا علي المعلومة.
نبض خدت شنطتها و نزلت ل تحت و ركبت تاكسي و راحت للمستشفي.
بنت: حمدلله بالسلامة يا دكتورة نبض.

بنت2: حمدلله بالسلامة.
بنت3: الف سلامة.
نبض: الله يسلمكوا كلكوا.
لوسي: اووووه بطلة المستشفي جت.
نبض لفت ل لوسي و كانت نظراتها حادة.
نبض: افندم؟!
لوسي: بصي علي قدك يا حلوة.
نبض: ابص زي ما انا عايزة براحتي...
لوسي: علي مزاجي يا حلوة.
نبض(بسخرية): شوفوا مين اللي بيتكلم.
نبض سابت لوسي و مشيت ناحية اوضة ياسر.
ياسر: اتفضل.
نبض: مساء الخير.
ياسر: مساء النور، الف سلامة يا نبض و الله زعلت عليكي المهم نورتي المستشفي.

ياسر: بعتذر اول مرة يحصل عندنا كدة.
نبض: لا عادي ده نصيب. الحمدلله انا كويسة.
نبض: ميرفت كويسة؟!
ياسر: ايوه.
نبض: تمام شكرا. عن اذنك.
نبض: و اه بعتذر هغيب كام يوم من المستشفي.
ياسر: ليه؟!
نبض: تعبانة و كمان لازم اسافر ضروري.
نبض: عن اذنك.
نبض راحت لاوضة ميرفت خبطت و دخلت.
نبض: الف حمدلله بالسلامة.
ميرفت: الله يسلمك يا دكتورة نبض مش عارفة من غيرك كنت هعمل ايه. ربنا يجازيكي كل خير يا رب.

نبض: لا خالص مفيش حاجة انا معملتش حاجة.
نبض: سعيدة اني شوفتك بخير.
نبض: هروح انا و الف عليكي كمان شوية...
ميرفت: تسلمي يا دكتور مكنش في داعي...
نبض: متقوليش كدة احنا اخوات...
ميرفت: شرف ليا و الله.
نبض: سلام.
نبض خرجت و دخلت اوضتها لقت طارق...
نبض: خير يا مصيبة؟!
طارق: عجبتني الاوضة.
نبض(و هي بتلبس البالطو): طب امشي هرش ماية.
طارق: انتي متأكدة انك جاية من تركيا.

نبض: و الله البركة فيكوا يا مصريين كنت بشوف ليكوا فيديوهات اعوذ بالله...
طارق: امممم طيب.
طارق: عموما متضايقيش مني امبارح.
نبض: امم قصدك علي الجرح ده؟!
طارق: ايوه.
نبض: طيب تمام. بس انت معتذرتش.
طارق: لازم اعتذر؟!
نبض: اه.
طارق: اسف حاجة تاني؟!
نبض: لا تقبلتوا. اتفضل بره من غير مطرود...
طارق: مردودة.
نبض: تمام.
نبض راحت علي مكتبها و كانت لسة هتقعد تشوف ورق المرضي تليفونها رن...
الخط اتفتح.

نبض(بالتركية): اسفة جدا و الله ع.
فتون(بالتركية,صريخ): الحقيني يا نبض...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة