قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع

معتز أنصدم من رد فعل اميرة ثم برق وقرب منها بغيظ و اميرة غمضت عينها بخوف ثم جريت هاجر لاتلحق الموقف: معتز انت هتعمل ايه مانت غلطان وهيا عندها حق
رقية بقلق: معتزززز
معتز بيجز علي أسنانه: اللي انتي عملتي دا يا بت عمي مش هفوته صدقيني وهخليكي تندمي علي اللحظة دي
اميرة بتحاول تسترد شجاعتها من تاني: مانت لو محترم انا مكنتش عملت كدا
معتز قرب منها عشان يضربها بلقلم: انتي كمان لسانك هيطول.

رقية بعصبية عليه لأول مرة: معتز لا اوقف عندك ونزل ايدك دي اللي انت رفعها علي اختي قدامي انا ساكته من اول ما الموضوع ابتدأ ومش راضية اتكلم لكن توصل انك تضربها لا والف لا يا معتز
معتز بغيظ: انتي بتعلي صوتك عليا يا مرت خوي ولا عال وكمان بدافعي عن خيتك قليلة الرباية دي ومحموقة قوي اني هضربها ومتحمقتيش لما هيا مدت ايديها عليا انا كرجل واكبر منها وكمان ابن عمها وهبقي جوزها ليه متكلمتيش بقا.

اميرة بعصبية: انا مش هبقي مرات حد وقولتلك الف مرة نجوم السما اقربلك مني يا سي معتز.

رقية بتسكت اميرة و تتحدث هيا: اسمعني يا معتز و لا خدوهم بصوت ليغليوكم اولا احنا خلاص نهاينا موضوع الجواز دا مع عمي وحمزة يعني هيا مش هتبقي مراتك الا لو ربنا كاتب بقا دي حاجة تانية ثانيا ودا الأهم هيا ضربتك لأنك غلطان ودخلت عليها وهيا من غير حجاب و بترقص مع بنات زيها وانت اجنبي عنها مينفعش تدخل كدا لانه حرام ولا متعرفش الكلام دا.

معتز رفع حواجبة بسخرية: ولا وبقيتي تتحدثي مع ولد عمك الاكبر منك بطريقة دي يا رقية بس حديتي مش معاكي حديتي مع خوي الكبير
هاجر تدخل: هتقوله ايه يعني يا معتز مانت فعلا اللي غلطان وانا شاهده
معتز بصوت عالي: اخرسي انتي خالص معايزش اسمع صوتك فاهمة
هاجر ترتعب من صوته وتنظر للارض خوفا منه
في الأسفل.

حمزة بزعيق: انت ايه اللي بتقوله دا يا عبدالله انت اكيد اتجننت وكلمه تاني وقسما بالله لاقتلك وادفنك مكان وان بوك ولا خوك فتحه بوقهم هدفنهم جارك فاهمني
عبدالله: لا مش مجنون انا بقول الحقيقة اني وخيتك بنحب بعض لا بنعشق بعض فعلا
مختار بعصبية: اقتله يا حمزة قليل الاداب دا انت ازاي تتجرأ وتقول اكدي يا كلب انت اني بتي اشرف من عيلتك كلها.

عبدالله بثقة: طبعا يا حاج بنتك اشرف من الشرف اني مقولتيش عليها حاجة غلط ولا عيب وعشان اني مشوفتش في تربية بتك اني واهلي هنا دلوقتي
حمدي: الحب مش عيب يا مختار ومش اني اللي هقولك الحديت دا احنا اصحاب من صغرنا وعارفين بعض وانت بذات خابر يعني ايه حب ومن الحب ما قتل يا مختار مش كدا برضو
مختار اتوتر: لا معرفش يعني ايه حب ولا اقتنع بي واصل الحب دا حب ايه و زفت ايه.

عماد: اني ساكت طول القاعدة بس لازم اتحدت بقي حب مش حب انتو قوله رايكم اه أو لا وخلاص
حمزة نظر بغيظ لعماد: انتو لو اخر ناس في العالم واخوك دا مفيش غير رجل في الدنيا اني عمري ما اوافق عليه حتى لو كلام اخوك اللي مالوش عازه دا صوح واتفضلو بقي من غير مطرود من أهنئ واحمدو ربنا أن ابنكم طلع من أهنئ في يدكم وياريت يا حمدي تقطع لسان ولدك دا بيدك احسن ماني اللي اقطعه فهمني انت اكيد.

حمدي هز راسة: فهمك اللي بيحب حد مش بيجيب سيرة يا حمزة واني ابني رجل من ضهر رجل مش هو اللي جيب سيرة ولايه
معتز جي نظر لهم باستحقار: كانو جايين ليه دول
عماد بسخرية: ايه دا انت جيت قاعدته الرجاله متأخر يالا معلش خلي بوك يبقي يقولك يالا يا بوي يالا يا عبدالله ومشي الثلاثة وراء بعض ثم نظر حمزة لوالده بعدم تصديق وعصبية: هو بجد الحديت دا يا بوي هاجر بتحب الكلب دا كيف
معتز باستغراب: بتحب مين.

حمزة مردش علي معتز ودخل للمنزل بغضب وجري وراء معتز و مختار وبداء ينادي علي هاجر بصوت جهوري: هاجر هاااااجر
امال: في ايه يا ولدي صوتك عالي ليه كدا خير
حمزة بغل: فين المحروسة بتك
امال: معرفش يا ولدي والله بس هيا مالها عملت ايه
في الاعلي عند البنات سمعت هاجر صوت حمزة وهو بينادي عليها: يا لهههوي حمزة ماله بينادي عليه بطريقة دي ليه يا رب استرها
اميرة: اكيد معتز راح قاله حاجة شعللو عليكي عشان جيتي معايا.

رقية: طيب وهاجر مالها لو عايز يكلم يجي يكلمني انا
فجأة الباب اتفتح عليهم بقوة ودخل حمزة وكانت عيونه كان شرار يخرج منها: انتي هنا يا هانم
هاجر برعب: ايوا يا خوي في ايه
رقية: اهدا يا حمزة في ايه فهمنا
حمزة نظر لرقية وأميرة: اخرجي بره انتي وهيا و خدي العيال دي معاكم
رقية بتحاول تفهم ايه سبب العصبية اللي فيها حمزة دي: طيب فهمنا في ايه لي دا كلة
حمزة بصوت مفزع: قولت غورو برة.

رقية غمضت عينها من قوة صوته وشديت اختها و بناتها وخرجت من الاوضة وهو قفل وراهم الباب ونظر لأخته بغضب ومسكها فجأة من شعرها وهيا تتوجع: ااه في ايه انا عملت ايه بس
حمزة: بقي انتي تفضحينا علي اخر الزمن بقا تخلي سيرتنا علي كل لسان ممصدقش انتي يا هاجر
هاجر بتبكي: انا والله ليه فضحتوكم قولي والله ما عملت حاجة فهمني مش فاهمة حاجة.

حمزة زقها: هفهمك بقي انتي بتحبي عبدالله ولد الازهري يا هاجر بتستغفلينا وخليتي يجي أهنئ هو وأهله يتكلم عن حبكم لبعض بكل وقاحة وبجاحة
هاجر مصدومة: عبدالله جي هنا
حمزة: اه جاي يطلب يدك
هاجر بكت: اسمعني ابوس يدك يا خوي انت طول عمرك بتسمعني طول عمرك حناين عليه طول عمرك بدلعني
حمزة بحزن: وادي اخرت الدلع هتجبلنا العار دا عندهم بنت عمرنا ما شوفنا شكلها ايه مش بنشوف خيالها حتى وانتي رايحة تحبي.

هاجر مسرعا: لا يا خوي متقولش اكدي اني خيتك وانت خابر زين خيتك الحب عمره ما كان عار وانت مجرب الحب وعارفة غصب عننا
حمزة: مجرب الحب الحلال
هاجر بدموع: طيب مهو جاي بالحلال اهو يا خوي وافق يا خوي
حمزة بغضب: وكمان بجاحة وبتقوليلي وافق ولا انا ولا ابوكي ولا اخواتك موافقين يا بت بوي دا بذات لا وهنوافق علي العريس اللي جيلك فهما
هاجر ببكاء شديد: لا يا خوي متعملش اكدي ابوس ايدك ثم واطيت علي قدمه ابوس ايدك لا.

حمزة زقها بقدمه وخرج من الغرفة وهيا فضلت تبكي
مختار: عملت ايه معاها يا ولدي
معتز: انا هشرب من دمها
حمزة مسكة: اياك تيجي جنبها فاهم
مختار: انت عملت ايه فهمني
حمزة: انا فهمتها أنها هتتجوز غصب عنها العريس اللي متقدملها
معتز: صح اكدي اتصل بيهم يا بوي قولهم يجي في أي وقت بلا قلة حياة
امال: براحه يا ولاد علي خيتكم اني مرضياش ادخل بس الحديت مش اكدي
رقية: هو في ايه يا جماعة ما حد يفهمنا.

امال باستحقار: يعني انتي عايزة تفهميني أن بعد كل الحديت دا مش فاهمة يا ختي نسوان ما يعلم بيها الا الله
رقية سكتت باستغراب لانها فعلا مش فاهمة همست اميرة لها: انا فهمت وابقي افهمك بعدين اسكتي وملكيش دعوة بيها البومة دي
رقية قرصتها وبرقت ليها: اسكتي عيب كدا ميصحش
اميرة حطيت ايديها علي بوقها: اهو سكت
بعد عددت ساعات في غرفة حمزة و رقية.

رقية اخدت دش ولبست قميص حلو و نامت جنبه بس اديته ضهرها نظر لها حمزة نظرة استغراب لأن اول مرة رقية تديله ضهرها بشكل دا قرب منها حمزة وحضنها جامد: اول مرة تبعدي عني زعلانه مني
رقية سكته بس شالت أيده بزعل حمزة ادايق بس حاول يمسك نفسه: بتشيلي ايدي يا رقية كدا بتبعديني عنك بشكل دا
رقية حست انها زودتها وهيا مش معاويدها تعمل كدا معا ثم قلبت وشها ناحيته: اول مرة تمد ايدك عليا يا حمزة.

حمزة: اسف يا عمري غصب عني بس الموقف خنقني
رقية: والله البنات ثم قاطعها حمزة: انا عارف ان امي قالت كدا و متاكد بس انا تعبت
رقية: اهم شي انك عارف ان البنات مش بيكدبو
حمزة اخدها في حضنه: عارف والله المهم انتي وحشتيني جدآ موحشتكيش
رقية ضحكت بكسوف: وحشتني اوووي
حمزة بغزل: ايه القميص الحلو دا يخربيت جمالك جننتني ثم حط أيده علي وشها بحنان وقرب منها ونظر لشفايفها بهدوء ولا شفايفك بتجنني اااه يا بوي.

رقية ضحكت بصوت عالي
حمزة مسرعا: يخربيتك ضحكتك فضحتنا واطي صوتك
رقية: حاضر
حمزة: ها كنت بنقول ايه
رقية بكسوف: مش عارف
حمزة عامل نفسه بيفتكر: بصي انا مش لسه هفكر انا هعيد من الاول بقا تعالي اقولك تعالي
هاجر في اوضتها عمالة تبكي وجنبها اميرة بتحاول تسكتها: اهدي شوية يا هاجر مش كدا
هاجر ببكاء: هما ليه بيعملوا كدا هما ليه بيتحكمو فينا كدا
اميرة: عشان احنا بنات.

هاجر: لا احنا زينا زي اي رجل لازم نختار شريك حياتنا
اميرة: بس دول قتله بوي اللي هو عمك هترضي تتجوزي انا ساعة ما شوفتك واقفة معا مرضيتش افتح معاكي الموضوع تاني وسيبتك علي هواكي
هاجر بنرفزة: والله ما قتله حد والله عمي حد تاني قتله مش هما صدقيني
اميرة: وانتي ايه اللي مخليكي واثقة اووي كدا
هاجر: عشان عبدالله قالي كدا وعبدالله عمره ما كدب عليا
اميرة بسخرية: قاله للحرامي احلف.

هاجر: انتي هتتريقي خلاص مش عايزة اتكلم سيبيني فحالي بقا انا فيا اللي مكفيكي
في منزل الازهري
عماد بزعيق: عجبك قلة القيمة والموضوع اللي حصل انهاردة بسبب عنادك ودماغك النشفة دي ارتاحت لما قلة من كرامتنا من عيلة الصياد يارب تكون ارتاحت وتطلع الموضوع دا من دماغك بقا
. عبدالله: استحالة طبعا مش بساهل كدا هسيب حب عمري هحاول مش همل
حمدي: انت مجنون يا بني هتحاول ايه تاني مستني تسمع كلام ايه تاني.

عماد: سيبك مني يا بوي هو الاسبوع الجاي فرح بت خاله في مصر وامي ومي ومراتي واحنا رايحين و هنشوفله عروسة هناك منهم
عبدالله بزعيق: هو انا عيل هتسكته بلعبة تانية ولا ايه
حمدي: اللي اخوك قال عليه هو الصح انسي يا بني وحاول تاني مع حد غيرها
بعد حوالي اسبوع في مصر
ادهم: المهمة اللي احنا استلامنها دي صعبة اووي وبذات أنها في بلدي وتجار المخدرات دي اصلهم من بلدي اصعب مهمة بنسبالي.

علي: هو احنا مالنا نروح بلد تانية ليه مش احنا مفروض متخصصين لهنا بس
ادهم: مهما هنا بس المنبع بتاعهم هناك
علي اتنهد: ربنا يسترها
ادهم: هنسافر امتا
علي: بكرة باذن يالا عايزين اكل عشان ننام نصحي بدري
ادهم: تعالي ننزل نجيب اكل انا وانت
علي: يالا
نزل علي وادهم لأقرب محل بيبع طعام
وكان في بنات متجمعه
بنت: يالا بقي دانا بويا هيقتلني
البنت الآخرة: ماحنا استاذنا منهم اننا هنجيب الفستان من الاتيلي مع بعض.

البنت: وربنا انا اتفاجاة اصلا أنه وافق اني اروح كدا عادي
البنت الآخرة: احمدي الله خلاص اهو السندوتشات جهزت وهنمشي علي طول
البنت: خدي بالك بس احسن الفستان يتبهدل
البنت الأخري: متقلقيش خدي امسكي انتي الاكل دا
البنت: حاضر وهما خارجين بنت منهم خبطها ادهم من غير ما يقصد
البنت بعصبية: مش تفتح يا اعمي انت
ادهم بعصبية: اعمي ثم اتنهد اسف يا آنسة مكنش قصدي اخبط البرنسيسة.

البنت بتنفخ: وكمان بتتريق أما انت قليل الذوق صح
ادهم: اللهم طولك يا روح روحي يا شاطرة الله يساهلك امشي شكلك عايزة تتخانقي مع اي حد
البنت: هو انا بشحت منك عشان تقولي الله يساهلك ايه الجنان دا
ادهم: يا ماما امشي مطلعيش الجنونة عليكي بقا
البنت اللي معاها: خلاص بقا يا بنتي امشي متعمليش مشكلة الرجل قال مش قصده
علي: خلاص يا آنسة احنا اسفين
علي اخد ادهم ومشي والبنت اخدت البنت ومشيت.

ادهم لعلي: دي مجنونة مش طبيعية
علي بهزار: بس جميلة اوووي يخربيت جمالها
ادهم نظر لعلي بغضب: هو دا اللي انت فالح في ثم سرح ثواني وضحك بصراحة هيا البت فرسة بجد يخربيت جمال أهلها
علي ضحك جامد: ايوا بقا
في الصعيد في منتصف الليل والكل نائم
هاجر اخدت من اميرة فونها لكي تحدث عبدالله: وبعدين انا العريس وأهله جايين بكرة يتفقوا علي معاد الجواز قولي اعمل ايه اوعي تكون ناوي تسبني ليهم.

عبدالله بحزن وبحب: دا علي جثتي اني اسيبك لغيري دا انا اموتك واموت نفسي ولا تبقي لغيري ابدا
هاجر: هتعمل ايه قولي
عبدالله: مفيش غير حل واحد بس يا هاجر ومفيش اختيار تاني
هاجر: ايه هو يا عبدالله
عبدالله: نتجوز ونهرب انا وانتي ونسيب الصعيد كله ونروح في أي مكان
هاجر بصدمة: نهرب
في غرفة اميرة تجلس تقراءة في أحد الكتب يخبط الباب بشويش وقبل أن ترد انفتح عليها الباب فجأة.

اميرة بخضة و خوف: ايه دا معتز انت جيت هنا تعمل ايه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة