قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس

اميرة بخوف من تصرف معتز: انت ايه اللي جابك هنا انت وصلت بيك الوقاحة وجراءة لكدا
معتز بضحكة خبث: حبك ممكن يوصلني اني ارتكب جناية عادي
اميرة بعصبية: والله انت بني ادم مش طبيعي
معتز: عارف
اميرة بترجع لوراءه بخوف عند تقرب معتز إليها: ابعد عني هصوت هلم عليك كل اللي في الدار
معتز ببرود: يااااه ياريت هتوفري عليا كتير اوووي.

ثم خبطت اميرة في حائط جعلها تقف مكانها ويقترب منها معتز بكل وقاحة ينظر معتز إلى جسد اميرة برغبة وحب: ايه الجمال دا
تصرخ اميرة صرخة يكتمها معتز مسرعا: هشششش صوتك تعرفي لو صوتك طلع هقتلك والله اقتلك ويطلع سلاح من جيبه ليهدد به أميرة
اميرة بخوف: انت داخل هنا ليه دلوقتي.

معتز بوقاحة: انتي معششا في دماغي ومش عارف اخرجك دلوقتي يا بنت الناس لما توافقي عليا بذوق وابقي جوزك قدام العالم لما ثم نظر لجسدها مرة أخرى اتمتع بيكي دلوقتي واخليكي لاتفعي ليا ولا لغيري وغير الفضيحة والعار
اميرة بزعيق: ليه هيا سايبة ولا دا انا اوديك في داهية واخلي حمزة يقطع
معتز بضحكة سخرية: ولا حد هيقدر يعمل معايا حاجة لأن ببساطة محدش هيصدق اني ممكن اعمل كدا فهمتي.

ها يلا اخلاصي هتوافقي عليا بشرع الله ولا اتجاة لناحية التانية
اميرة عايزة تخلص منه في اللحظة دي بي حاجة: خلاص هوافق عليك بس اطلع برا كدا ميصحش
معتز: وانا ايه اللي يضمنلي حقي
اميرة: وعد الحر دين عليه وانا هوعدك اني هوافق
معتز بابتسامة بسخرية: ايه انتي مفكراني سذاج اوي لدرجة وهصدقك اكيد لا انا لازم أمسك عليكي حاجة عشان فعلا توافقي
اميرة ارتعبت اكتر حاولت تهرب مسكها معتز مسرعا: مش قولتلك مفكراني سذاج.

اميرة: حرام عليك بقا وهو في واحد محترم و مفروض انه صعيدي عارف في الأصول يعمل كدا مع بنت فين الرجولة فين النخوة قولي
معتز اتنهد: عمره ما دا كان مبدئى لكن حبك اللي وصلني لي كدا وصلني لمرحلة الجنون وعشان كدا ثم حط أيده في جيبه وأخرج هاتفة وجاب الفيديو وعشان كدا يا قطة هتقولي هنا بحبك يا معتز عايزة اتجوزك يا معتز
اميرة: استحالة اعمل كدا استحالة ثم صرخت يا حمززززة يا حمززززة.

معتز بغضب ضربها بلقلم: اسكتي والله اقتلك
اميرة مش عارفة تعمل ايه: حرام عليك انت ايه اللى بتعمله دا
معتز قرب منها وباسها بكل غل والتقاط إليهم صورة في هذا الوضع
اميرة بخوف وبتنظر له و للهاتف: انت ايه إللي هببته دا يا سافل انا هموتك وابتداءت تدور علي شي صلب تضربه بي
فجأة الباب اتفتح عليهم وانصدمت اميرة من وجود امال في غرفتها: الله الله ايه اللي بيحصل دا
معتز ابتسم بخبث: ايه يا اما بنحب بعض فيها ايه يعني.

اميرة ببكاء: لا والله يا مرت عمي هو اللي دخل عليا وعايز يضغط عليا اتجوزه بالعافية.

امال بسخرية: وانتي ايه ملكيش لسان تصوتي تنادي علي حد فينا بس لا انتي ليكي الغرض دا معتز بقاله عندك هنا يجي نص ساعة واكتر أنا فضلت امشي وراء لما لاقيته بيتسحب قولت يبقي في حاجة اتصدمت لما لاقيته دخل عندك في نص الليل طلعتي مش ساهلها وعاملة فيها بريئة لا مش هتجوزه لا مش عارف ايه بنات اخر زمن انا لازم اصحي حمزة يجي يشوف المنظر بنفسه ويشوف بنت عمه اللي عاملة فيها محترمة اخو عندها وهيا لابسه ايه.

اميرة نظرت لنفسها: لابسه ايه دا لبس نوم وأنا في اوضتي يعني لازم اكون علي راحتي حرام عليكم متفتروش عليا عشان خاطري يا مرت عمي متفضحونيش
معتز: خلاص ياما ميصحش كدا
امال بتغمز لمعتز: دي عيبة دي فضيحة حتى لو انت عملت ايه انت اسمك رجل لاكن هيا استغفر الله العظيم الواحد مش عارف يقول ايه استرها يارب علي بناتنا دا علي كدا هاجر اختك بميت راجل.

اميرة ببكاء: لو سمحتي خلاص بقا ارحموني انتو عايزين ايه من الاخر انتي وابنك دا
معتز بضحكة مستفزة: اتجوزك
امال: نلم الفضيحة دي يا ختي بدل ما تجبلنا العار
اميرة بسرحان وميت حاجة للانتقام في دماغها: وانا موافقة اني اتجوزك
معتز بفرحة: طيب يالا يا حلوة نعمل فيديو حلو كدا مع بعض عشان ابقي ضمنك.

اميرة فكرت هو ازاي بيقولي موضوع الفيديو دا قصاد أمه من غير ما هيا تعلق وتقوله فيديو ايه دا ولا تتأكد أن ابنها هو اللي بيستفزني في أن بس خلاص انا قرارت اوافق فعلا ويستحمل اللي هيجرأ
اميرة: اقول ايه في الفيديو
معتز: بحبك يا معتز وعايزة اتجوزك عادت فعلا اميرة تلك الجملة وهيا تستحلف لهم علي كل حرف منهم
في غرفة هاجر وهيا مازالت تتحدث مع عبدالله في الهاتف.

هاجر بتردد: مكنتش افكر في يوم اني ممكن توصل لكدة أبدا بي انا استحالة اعمل كدا في اهلي
عبدالله بحزن: ولا انا كنت اتخيل دا ابدا بس غصب عننا هتقدري تتخلي عن حبنا يا هاجر هتروحي لغيري
هاجر بدموع: انا مش عارف. اعمل ايه تعبت تعبت
عبدالله: انا في مصر دلوقتي في فرح بت خالي هقعد يومين تكوني فكرتي فيهم لما في حل لما انك توافقي علي عرضي
هاجر بدموع: تمام خلي بالك من نفسك بحبك.

عبدالله بحب: وانتي كمان يا قلبي خلي بالك من نفسك بعشقك يا حياتي كلها
تاني يوم في غرفة حمزة ورقية
كان يرتدي ملابسة لكي يذهب
رقية: خلي بالك من نفسك يا حمزة
حمزة بابتسامة: اي يا رقية اني اول مرة انزل ولا ايه
رقية: لا بس معرفش قلقانة عليك معرفش كدا ليه
حمزة باسها من جاببينها: عشان بتحبيني بس صح
رقية بابتسامة: اكيد مكنتش احبك انت احب مين
حمزة: طيب يالا البسي طرحتك وظبطيها زين ها زين ويلا عشان ننزل نفطر.

رقية بابتسامة: حاضر
في الأسفل
امال: جبتها منين دي يا حاج
مختار: دي بت غلبانة بوها وامها ماتو وهيا ملهاش حد قولت اجبها تساعد في شغل الدار كيف ما اني كنت قايلاكم
امال نظرت لها من فوق لتحت: اممم وانتي اسمك ايه يا شاطرة
البنت وهيا تنظر للأرض: اسمي سعاد خدمتك سعاد يا ستي
امال: طيب يا سعاد وريني شاطرتك بقي
سعاد: حاضر يا ستي بس عايزة حد يعرفني طريق المطبخ والحاجات دي.

امال شورت لها: المطبخ هناك اهو ادخلي واتصرفي انتي بقا
سعاد نظرت لمختار لأنها لاحظت بنظرات منه غير طبيعية: حاضر يا ستي
مختار بعد ذهاب سعاد نظر لآمال: بيقولو عليها شاطرة قوي
امال: باين عليها خسارتها في الخدمة دي
مختار بخبث: عندك حق
نزل حمزة و رقية
حمزة: صباح الخير كيف يا بوي كيف ياما
امال: كيفك يا ولدي ثم نظرت لآمال نوم العوافي
رقية: معلش راحت عليا نومة يا مرت عمي هروح احضر الفطار.

امال: في بت عمك جابها تشتغل في الدار تساعدكم يعني ادخلي شوفيها بتعمل ايه
حمزة باستغراب: ليه شغاله يعني
امال نظرت لرقية: عشان نريح الهانم شوية
حمزة اتنهد ونظر لرقية: روحي يا حبيبتي شوفيها بتعمل ايه اكيد لسه محتارة مش عارفة مكان حاجة
رقية بابتسامة: حاضر عن اذنكم
مختار: اتفضلي يا بتي
حمزة: اتفضلي يا عمري
امال بلوي بوز: اذنك معاكي يا ختي.

حمزة بعد ما ذهبت رقية نظر لآمال وضرب كف علي كف: احنا مش هنخلص بقي من الحركات دي
امال ببرود: حركات ايه يا ولدي
حمزة بعصبية: مكتومة حركات ياما اسيبلك الدار وامشي عشان ترتاحي
مختار: خلاص منك ليها
ثم يخبط باب المنزل يقوم يفتح حمزة ويفرح عندما شاهد ادهم أمامه: ادهم يابن الآية ايه الغيبة دي كلها قدرت تبعد كل دا عننا دانت جاحد
ادهم بابتسامة وبيحضن حمزة جامد: والله غصب عني انت عارف طبيعة شغلي.

حمزة: طيب ادخل بقي استلم كلام امك و ابوك
ادهم بمرح: والله انا خايف ادخل يا جدع انا لازم استشهاد الاول اشهد ان لا اله الا الله وأن محمداً رسول الله احم احم ياللي هنا
امال قامت بفرحة: ادهم يا نور عيني يا قلب امك بقي كدا يا واد انت متقولش اروح اشوف امي ايه خلاص مصر غيرتك ماشي
مختار: خلاص بقي يا ام حمزة اوعي كدا خليني تسلم علي الواد
ادهم: وحشتوني جدااااا.

رقية خرجت علي صوتهم من المطبخ: مين ادهم حمدلله علي سلامتك يا ادهم
ادهم: الله يسلمك يا ام ايسل فين البنات وحشوني
رقية: في المدرسة
ادهم: يالا ربنا يوفقهم
حمزة: مقولتلناش ليه انك جاي يا ادهم
ادهم: والله يا خوي جايلي مهمة هنا تجار مخدرات
مختار اتوتر بعد الشي: نفسي يا ولدي تسيبي الشغلانة اللي هتجبلنا الهم والغم دي
ادهم بابتسامة: ليه هم وغم يا بوي
مختار اتنهد: ولا حاجة يا ولدي.

ادهم: ومال فين البت هاجر وأميرة الجزم مش بيسالو خالص
امال: هاجر راحت الجامعة ثم نظرت رقية معرفش بقا فين اميرة
رقية بتذكرة: صح هيا اميرة فين مش باينة انهاردة
حمزة: اطلعي بصي عليها طيب كبيرة بس مخك طقك
ادهم نظر لحمزة: ياخي ايه
حمزة بضحك: لا لا متوقعش بنا رقية عمري كلة
رقية بابتسامة: انا طالعة اشوفها
امال نفخت: الصبر من عندك يا رب ثم نظرت لادهم ها يا ولدي طمني عليك وعي احوالك.

ادهم: بخير يا ست الكل طول مانتو بخير
امال: مش ناوي تفرحنا بيك بقا يا ولدي
ادهم بضحك: لا خرجوني انا من الحسبة دي متعملوش حسابي خليكم في معتز
امال: معتز خلاص هيتجوز الدور عليك انت بقي
حمزة: بجد يالا علي خيرة الله لقيتي لي عروسة
امال: أيوا طبعا عروسته موجودة
ادهم: مين بقا العروسة
امال: اميرة بت عمك سعد طبعا
حمزة بنرفزة: مش هنخلص ياما من الحوار مش قفلنا خلاص والبت قالت مش عايزه هنحكي تاني ليه ونكد علي الدنيا.

امال: لا هيا وافقت
حمزة باستغراب: وافقت امتي دي كانت مصممة وقالت لا واستحالة وبتاع ازاي هتوافق متقول حاجة يا بوي
مختار: ايوا يا ولدي وافقت امبارح بليل لوحدها اكدي قالت لمعتز انا وافقت علي جوازي منك
حمزة كان هيتجنن: ازاي وكيف علي الاقل كانت اتحدت معايا ازاي متجبش سيرة ليا
امال: يمكن قالت لأختها
حمزة: معقول ما اظنش علي العموم هيا حرة في اختيارها بس انا بجد. مستغرب.

مختار: ايه يا حمزة انت مكنتش عايزها توافق علي خوك ولا ايه
حمزة: مش القصد يا بوي اني بس مستغرب من التغير المفاجئ
في غرفة هاجر كانت تجلس علي السرير تتذكر ك ليلة أمس بحسرة وقهرة ودموع تدخل عليها رقية بهزار: ايه يا بت هتفضلي قاعدة كدا منزلتيش ليه تفطري و كمان تروحي الجامعة
هاجر بتحاول تداري اثر للبكاء: كنت تعبانه شوية معلش
رقية: الف سلامه عليكي حاسة بي ايه اجبلك دكتور
هاجر مسرعا: لا لا مش مستاهلة.

رقية: طيب يالا البسي عشان ادهم جي وعايز يسلم عليكي
هاجر فرحت جدا لان معتبرة ادهم اخ لها وهو قريب جدا منها: بجد ادهم جي هلبس حالا وانزل
رقية بابتسامة: فوقتي دلوقتي مبقتش تعبانة
هاجر: طبعا انتي بتهزري دا ادهم
رقية: طب يالا يا اختي.
بعد حوالي عشر دقايق نزلت رقية و اميرة وكان خرجت معتز من غرفته لاستقبال ادهم
اميرة بفرحة: ادهومي وحشتني
ادهم بفرحة: حبيبتي انتي اكتر عاملة ايه يا بت.

اميرة: كويسة الحمدلله طمني انت عليك
ادهم: اهو زي القرد قدامك
اميرة: قرد بذمتك انت قرد اممم مش عارفة اقولك ايه
معتز بغيرة: ايه وبعدين هنفضل نرغي كتير ولا ايه
ادهم ضحك لأن حس بغيرة معتز: ايوا ايوا العريس هيبتدي يغير
اميرة اتخنقت: عريس امم
حمزة نظر لاميرة بعدم فهم: صح اللي انا سمعته دا يا اميرة انتي وافقتي علي جوازك من معتز
اميرة بحزن: ايوا وافقت.

رقية قفلت نص عينها باستغراب: وافقتي دا امتي حصل دا وازاي مقولتليش
اميرة: كنت هقولك انهاردة اكيد معلش متزعليش
حمزة: كنت مفكر أن رقية عارفة ومقالتش
رقية: والله ما اعرف لسه عارفة
حمزة في حاجة جواه مخليا قلقان: مهو واضح علي العموم ربنا يكملكم علي خير والاهم انكم تبقو مبسوطين
امال: اكيد مبسوطين طول ما هما بيحبو بعض مش اكدي يا اميرة ونظرت لاميرة نظرة انتصار نظرت لها اميرة بتوعد.

مختار: طيب بما أن كلنا متجمعين حبيت اقولكم ان دخلة معتز و اميرة هيبقي الاسبوع الجاي
ابتسم معتز وانصدمت اميرة: ايه بسرعة كدا لا بعد ما اخلص السنه دي علي الاقل
مختار بعصبية: كمليها وانتي مع جوزك فاهمة مش كل شوية تعرضينا علي اي شي نقوله استغفر الله العظيم يارب و الناس هتيجي بكرة تتكلم علي هاجر وممكن نعمل الخطوبة بلمرة معاهم
ادهم بهزار: ماشاء الله جيت والفرح معايا صح.

امال طبطبت علي كتفة: عقبال ما افرح بيك انت كمان يا ولدي
ادهم: في حياتك يا امي تسلميلي
اميرة الدموع اتجمعت في عنيها بس مش عارفة تقول حاجة مستحلفة لكل حد جي عليها عشان كدا مضطرة توافق
رقية ساكته مش فاهمة حاجة حيرانه تايهه في وسطهم
تاني يوم جاء العريس وأهله
هاجر في غرفتها تبكي: اااه وبعدين هعمل ايه انا استحالة اتجوز شخص مبحبهوش
رقية: استهدي بالله يا هاجر وانزلي عشان عيب الناس تحت متفضحيش عمي وأخواتك.

هاجر: انا مش عايزة دا يا رقية انا بحب عبدالله وعايزة
رقية بغضب: عايزة تتجوزي اللي ابوه وأهله قتله بوي اللي هو عمك يا رقية
هاجر: والله مش هما صدقوني
رقية: مهو لازم يقولك كدا ومال هيقولك ايه
دخل عليهم حمزة واول ما هاجر لمحته مسحت دموعها مسرعا: ايه يا هاجر انتي لسه ملبستيش عشان الناس تحت
هاجر: اني معايزاش انزل يا خوي ابوس يدك.

حمزة بغضب: انتي لو منزلتيش دلوقت هقتلك وادفنك مكانك يا هاجر فاهمة دقيقتين بس وتكوني جاهزة ثم نظر لرقية ساعديها يا رقية اخلصي
رقية: حاضر يا حمزة دقيقتين وهنبقا جاهزين رقية بتهمس في اذن هاجر يالا يا هاجر البسي عديها علي خير يا حبيبتي
لبست هاجر وهيا حزينه وتبكي من الداخل وبالفعل نزلت رقية و هاجر إلى الأسفل وسلمت علي العريس وأهله وجلس الجميع يحكي وتم تحديد الخطوبة يوم زفاف معتز واميرة.

عدا اسبوع علي ابطالنا وجاء اليوم الموعد يوم زفاف معتز و اميرة و هاجر و عريسها
معتز بجانب اميرة وهيا حزينة للغاية: اخيرا بقيتي مرتي
اميرة بغضب: اه شوفت في الاخر بقيت مرتك انت تخيل
معتز بحب: مش هتندمي صدقيني
اميرة بخبث: انا مش هندم بي صدقني انت اللي هتندم
معتز ابتسم: وايه يعني لما اندم علي ايدك
هاجر تجلس بجوار عريسها وهيا في عالم اخر
العريس: ايه يا عروسة مالك سرحانه طول الوقت في ايه.

هاجر: ولا حاجة عادي يعني
العريس بعصبية: طيب اتكلمي بطريقة احسن من اكدي
هاجر: مالها طريقتي
العريس: مش هتكلم دلوقت معاكي كلامنا بعد ما خوكي يطلع مع عروسته والناس تمشي
وبعد كام ساعة الفرح خلص ومعتز اخد اميرة إلى غرفتهم
معتز بيقرب منها بوقاحة: ياااه اخيرا بقيتي معايا في أوضة واحدة وانتي مرتي جي يقرب منها لاقي سكينة في وشة مسكها اميرة بغل: تعرف انت لو مبعدتش عني وقربتلي هعمل ايه فيك هموتك واموت نفسي.

معتز بعصبية: ايه دا انتي اتجننتي بترفعي عليا سكينه طيب انا هقرب منك ووريني هتعملي ايه
وجي يقرب منها راحت ضربة بسكينه في دراعة وابتدا ينزف
عند هاجر سابت العريس مع اهلها وذهبت إلى غرفتها بحجة تبديل ملابسها ثم مسكت هاتفها واتصلت علي عبدالله الذي كان بيبكي عندما سمع بخطوبة هاجر
عبدالله بلهفة و دموع: هاجر انا قولت خلاص مش هسمع صوتك من انهاردة انتي بجد بتكلميني.

هاجر بثقة: ومن انهاردة مش هبعد عنك يا عبدالله وعمري ما هكون لحد غير عبدالله انا ههرب معاك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة