قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس

معتز بيتالم من ضربت السكين: اه انتي اتجننتي عايزة تموتيني
اميرة بدموع: زي انتو ما موتوني بلحياء انت وامك انا عملت ايه فيكم عشان تعمله كدا معايا
معتز كتم الدم بايده التانية: عملت كدا عشان بحبك ومقدرش اكون مع غيرك ولا اشوفك مع غيري اديني فرصة هتعرفي قد ايه انا بحبك ومقدرش ابعد عنك ثم نظر لايده انا لو مش بحبك كنت قتلتك دلوقتي علي اللي عملتي في أيدي دا بس انا هفوتلك المرة دي لانك بنسبالي عيلة صغيرة.

اميرة: انا عيلة يا عم سيبني في حالي بقا حرام عليك
معتز بيقرب منها: عمري ما اسيبك
اميرة زقته بغل: يووووه انت ايه معندكش دم معندكش احساس اتجوزتني غصب عني وكمان عايز تخدني غصب عني لا استحالة الموضوع دا بذات يبقا غصب عني استحالة اخليك تلمس شعره مني.
معتز بغيظ: كيف دا انتي مرتي ودا حقي
اميرة: مالكش حقوق عندي انت فاهم والله لو قربت مني لاحدف حالي من البلكونة واجيب ليكم مصيبة انت وامك.

معتز بيجز علي أسنانه: طيب والناس اللي هتطلع لينا الصبح هنقول ليها ايه
اميرة قاعدت حطت رجل علي رجل بتكبر: اتصرف انت ماليش فيه انا الكلام دا اللي حضر العفريت يصرفو
معتز بيحاول يحنن قلبها عليه قرب منها وبيتكلم بشويش: اعقلي يا اميرة متفضحناش نديهم اللي هما عايزينه وبعد كدا اني معايزش منك حاجة اتفاقنا
اميرة حاطط السكينة تأني في وشه: ابعد عني بقولك.

معتز بعصبية مكتومة: اميرة متبقاش دماغك ناشفة اني معايزش اخدك عافية عشان متكرهنيش زيادة ومستحمل اللي بتقولي واللي عملتي معايا من شوية عشان بس بحبك وعايز أثبت ليكي قد ايه انا بحبك
اميرة: قولت لا لاااااا وإن حولت تلمسني هرمي نفسي من فوق قولتلك
معتز: ماشي يا اميرة أما وريتك مبقاش اني
اميرة بضحكة صفره: عايزك توريني
في غرفة هاجر كانت تتحدث مع عبدالله يدخل عليها حمزة فجأة بغل: وبعدين معاكي انتي كمان.

هاجر طبعا حدفت هاتفها بعيد وتتحدث مع حمزة برعب: في ايه يا خوي حصل ايه بس
حمزة: من اول يوم خطيبك بيشتكي منك ومن وشك المقلوب في ايه
هاجر اخدت نفاسها براحة: عادي يعني يا خوي دا خطيبي لسه مش جوزي يعني وشي مقلوب مش مقلوب دا شي يخصني وغير اكدي هو ماله ومال وشي هو مفروض ميقعدش معايا دا لسه خطيبي.

حمزة: والله عارفين كل دا يا آنسة هاجر بس دي كانت خطوبتكم وقاعدين مع بعض قصاد الناس كلها مش قاعدين معزولين عن الناس بس اني بتحدت معاكي انك كنتي ادتيله ريق حلو مش تحسسي وتحسسي عيلته كلها انك مغصوبه عليا عيب
هاجر ببرود: أن شاء الله
حمزة نفخ وسابها ونزل هاجر جريت مسكت هاتفها براحة: يا تري ايه اللي مكتوب لينا
في الأسفل بعد ما الكل نام ينزل مختار بشويش إلى غرفة سعاد الشغالة: انتي يا بت يا بت.

سعاد تقوم منفوضة من نومها: خير يا بيه في حاجة ولا ايه
مختار ينظر لها برغبة: كنت عايزك تعمليلي قهوة
سعاد بخبث: طيب عايز قهوة تدخلي لحد أهني يابية دا يصح برضو عيب داني قد بناتك
مختار: بس حلوة قوي وبصراحة الواد معتز ولدي فتح نفسي علي الجواز من جديد
سعاد بابتسامة: مانا متجوز وست امال حلوة قوي
مختار: بس راحت عليها خلاص اني عايزة واحدة اكدي لسه في عز شبابها تبسطني وابسطها.

سعاد: طيب روح أخرج من اهني لاحسن حد يشوفك تبقا وقعه سودة
مختار: متخافيش كل اللي في الدار نعاسين
سعاد: طيب دا حرام أخرج بقا يا بيه واني هقوم وراءك اعمل لحضرتك القهوة
مختار: يا بت اني عايزك انتي مش القهوة من ساعة ما شوفتك وانتي في دماغي عشان كدا جبتك أهنئ
سعاد: لا يا بيه اني مش بتاعت الحديت دا عيب اكدي
مختار: دانتي بت فقر ثم تركها و ذهب.

سعاد تنظر له بخبث: انت عايزني صيده ساهله اكدي عايزني في الحرام عايز تتمتع بيا وبعد اكدي ترميني كيف الكلية ها انسي اني هفضل وراءك لحد ما ابقي زي زي الحرباية امال دي
في غرفة رقية وحمزة
رقية كانت مستلقية علي السرير وتنظر إلى السقف بسرحان يقرب لها حمزة باستغراب: مالك يا عمري سرحانه في ايه مش عوايدك
رقية بتنهيدة: قلقانة علي اميرة اووي
حمزة: ليه قلقانة مش هيا اللي اختارت خلاص براحتها متشغليش بالك بيهم.

رقية: دي اختي الوحيدة وانا ليها كل حاجة يا حمزة ازاي ما شغلش بالي بيها
حمزة: المهم بس يا قمر
رقية: نعم يا قلب القمر
حمزة: الرجل شركنا اللي في مصر جاي بكرة عشان يبارك لحمزة واكدي عشان مقدرش يجي الفرح انهاردة هيجي بكرة هو وبته عايز بقا اكل من يدك دا يشرف يا حبيبتي
رقية بابتسامة: بس اكدي من عيوني الاتنين ياقلب حبيبتك.

حمزة اتنهد واخد رقية في حضنه: ياااه يا رقية لو مكنتيش ليا كنت عمري ما هلاقي حب كدا ابدا انا بعيش دايما في سعادة يسبب حبك بسبب اهتمامك بيا انا مش عارف من غيرك كنت هعيش ازاي
رقية بهزار: عادي يعني كنت هتعيش مع واحدة تاني وتحبها ايه يعني
حمزة: مفتكرش اني هقدر احبك غيرك ابدا
رقية: انا اصلا مش متخيلة اني كنت ممكن ابقي لغيرك انا وانت مكملين بعض
حمزة: وان شاء الله نكمل طول العمر مع بعض ومعانا بنتنا.

رقية: أن شاء الله يا عمري: حمزة
حمزة: ايوا يا قلب حمزة
رقية: عمرك بجد ما فكرت في حتت الواد والبت دا يعني عمرك ما زعلت أن مجبتش ليك ولد يشيل اسمك
حمزة ضحك وقام اتعدل مكانه: ولد يشيل اسمي علي أساس أن البنات دول مش شايلين اسمي واد بت في النهاية اسمهم علي اسمي حمزة الصياد وياريت تشيلي من دماغك الجهل دا الواد كيف البت دلوقت تمام يارب نفهم بقي ولا هتعملي كيف امي.

رقية ابتسمت: يخليك لينا يا احلي اب و زوج في الدنيا
حمزة: حبيبتي اني معايزش حاجة تاثر عليكي ماشي
رقية: طول مانت جنبي مفيش حاجة هااثر عليه ابدا
حمزة: طيب يالا يا رغاية نامي بقا عشان الصبح هتتعبي قوي في العزومة دي
رقية: بحب ارغي معاك اعمل ايه بس
حمزة: ارغي ولا يهمك
في غرفة امال و مختار
مختار جي من برة: ايه انتي لسه صاحية
امال: كنت نايمة وقلقت وهكمل نومي اهو مانت كنت فين.

مختار بتوتر: كنت بشم هواء بره اليوم كان متعب
امال بارتياح: يا بوي اخيرا الواحد فاق من حوار معتز دا
مختار: بس اني حاسس بذنب من اللي حصل دا يا امال
امال: يا خويا ذنب ليه احنا رميناها في الشارع دي اتجوزت زين الشباب هيا كانت تطول اني ولا كنت طايقة اصلا ولا عايزة ياخدها طول عمري ما احبهمش ولا هما ولا امهم.

مختار سرح وهمس: امهم ثم اتنهد عملت كل حاجة عشانها وفي الاخر برضو سابتني ورحتله هو مقدرتش تسيبو حتى بعد ما مات وماتت وسابتني انا مع حبها
امال بغيظ: ايه سرحت في ايه يا حاج
مختار: ولا حاجة هسرح في ايه يعني تصبحي علي خير.

امال: وانت من اهل الخير يا حاج ثم تنظر له و تتحدث مع نفسها: لسه شايفها احسن مني حتى بعد. ما ماتت اني خبر زين انك لسه بتفكر فيها انت عمرك ما قولت قدامي بس اني كنت بحس من نظرتك ليها وعمري ما أنساه كل نظرة ليها منك يا مختار وعشان ذودت ليها دواء الضغط عشان اخلص منها بعد جوزها علي طول قبل ما تفكر وتقول اتجوزها عشان اربي بنات اخوي ماني عارفاك وعارفة اللي في دماغك يا مختار ثم اتنهدت ايه اللي فكرني بلحديت الماسخ دا ما كنت نسيت خلاص.

تاني يوم في غرفة هاجر تتحدث مع عبدالله
هاجر بصوت منخفض: انا نازلة دلوقتي هتستناني كيف ما اتفقنا انا هنزل دلوقت بحجة اني رايحة الجامعة
عبدالله بفرحة: ماشي يا حبيبتي متتاخريش عليا
هاجر بخوف: عبدالله
عبدالله: يا عمر عبدالله يا قلب عبدالله اؤمري
هاجر: انا خايفة قوي يا عبدالله دول لو عرفوه هيبقي موتي ولو وصله ليا هيقتلوني انا وانت
عبدالله: متقلقيش طول مانا معاكي فهماني استحالة اخلي حد يلمسك وانتي معايا.

هاجر بتنهيدة: يارب استرها يارب معانا
عبدالله: يارب يا عمري يالا بقا متتاخريش عليا
في الأسفل
مختار: انتي يا بت يا سعاد
سعاد بدلع: نعم يا سيدي
مختار ينظر لآمال ويبتلع ريقة: هاتيلي القهوة يابت
سعاد: مش لما تفطر يا سيدي
امال بغيظ: وانتي مالك انتي متغوري تجيبي اللي قالك عليه ايه المسخرة دي
سعاد بخضة: حاضر
حمزة: صباح الخير
الجميع: صباح النور
ادهم: دا انا قولت هزهق منك وانا هنا ايه يا عم مش عارف اتلم عليك.

حمزة. : معلش يا خوي انت عارف الزحمة والدربكة اللي كنا فيها بسبب خطوبة هاجر و جواز معتز بس خلاص يا باشا فضتلك
ادهم بضحك: وانا خلاص الشغل هيبتدي يا جدع شوفت بقا
حمزة: عرفت اي معلومات عن المجموعة اللي هنا في البلد دي
ادهم: تقريبا و باذن الله هيقعو قريب
مختار: عرفت ايه يعني
ادهم بهزار: لا معلش يا حاج دا شغل
مختار بعصبية مكتومة: ايه يعني شغل هتخبئ علي بوك ولا ايه.

ادهم نظر لحمزة بضحك: الحق دا الحاج زعل ولا تزعل بص يا حاج ثم اوقفه دخول شريكهم وابنته
حمزة بابتسامة: اهلا اهلا نورت الدنيا كلها يا ابراهيم باشا
ابراهيم: دا نورك يا حمزة طبعا اهلا يا حاج اهلا يا ادهم
ادهم و مختار رحبو بيه: اتفضل يا ابراهيم بيه
حمزة: يا ام ايسل
امال: تعالي يا بتي
البنت: ازيك يا طنط
امال بإعجاب: بسم الله ماشاء الله ايه القمر دا
البنت بكسوف: ميرسي يا طنط.

امال: يا ختي عسل طالعة طنط من بوقك كيف العسل
جت امال من المطبخ: نعم يا حمزة
حمزة: سلامي علي ابراهيم بية و بنته مروة
رقية بابتسامة: اهلا اهلا كيفكم نورتونا والله البلد كلها نورت
مروة بابتسامة: نورك تسلمي مراتك دي يا حمزة
حمزة بابتسامة: ايوا رقية مرتي
مروة: ماشاء الله جميلة
امال: انتي اللي جميلة قوي
مروة ابتسمت: شكرا جدا
ادهم: اتفضلو انتو هتفضلو واقفين.

نزلت هاجر والخوف يحاصرها من كل مكان وعمالة تفكر وعايزة تتراجع عن اللي هيا في بس بتقول لنفسها هو مفيش غير الحل دا وبس: صباح الخير
الجميع: صباح النور
حمزة: دي خيتي هاجر اخر العنقود
مروة: اهلا وسهلا
ابراهيم: ماشاء الله كبرت واحلوت
هاجر: ربنا يخليك
امال نظرت لهاجر: علي فين اكدي
هاجر: انا رايحة الجامعة
مختار: مكنش لازم تروحي انهاردة يا هاجر عندنا ضيوف
هاجر اتوترت: مش متأخر يا بوي كلها ساعة واحدة وهاجي متقلقش.

ابراهيم: خليها يا مختار تروح احنا قاعدين اهو لسه كام يوم متقلقش روحي يا بنتي ربنا يوفقك
هاجر ابتسمت: طيب عن اذنكم
سعاد: الفطار جاهز
مختار: يلا نفطر لقمة بسيطة اكدي لحد ما الغداء يجهز فطير و عسل بطحينه
وجبنة قديمة انما ايه حلوة قوي
مروة: انا فطرت في الطريق
ابراهيم: وانا كمان
حمزة: لا مفيش الحديت دا لازم تفطاره يعني لازم.

مروة معجبة بشخصية حمزة بس هيا بنت ملتزمة بعش الشي لكن شخصية حمزة جذبتها: طيب وانت مش هتفطر معانا
حمزة: هفطر طبعا ثم بصوت عالي يالا يا رقية عشان تفطري
امال بغيظ لأن هيا كمان عنيها علي مروة: خلاص سيبها تبقا تفطر بعدين
حمزة: كيف يعني يا اما من امتا اني باكل لقمة من غير رقية
رقية طبعا سمعت حديث امال: ايه يا حبيبي افطر انت انا فطرت في المطبخ
حمزة بزعل: فكرتي ازاي في المطبخ يعني من امتا بتاكلي لوحدك.

رقية بابتسامة رقيقة: معلش كنت جعانه
حمزة طبعا مرضيش يكتر معاها عشان الضيوف: ماشي يا حبيبتي
امال بغل و غيظ: طلعتي للعرسان اكل
رقية: ايوا سعاد طلعة ليهم
امال: هو مش المفروض كنتي انتي طلعتي عشان تطمني علي اختك معرفش انتي كبيرة كيف
رقية بكسوف: انا قولت يفطرو بس وياخده راحتهم وهطلع ليهم اكيد
حمزة عمال يجز علي أسنانه من الغيظ من امه بس ماسك نفسة ثم نظر لابراهيم: كل يا ابراهيم بيه كلي يا آنسة مروة.

في غرفة اميرة و معتز
كانت اميرة نائمة في قرب منها معتز بحنان وبدأ ينظر لها بفرحة أنها موجودة معا في مكان واحد وبدأ يشيل شعرها من علي وشها حسيت بيه اميرة قامت مفزوعة: انت بتعمل ايه ابعد عني امشي
معتز: اهدي اهدي مبعملش حاجة كنت هصحيكي عشان تفطري والله
اميرة: طيب ابعد عني اوعي كدا غور من وشي
معتز: لاحول ولاقوة الا بالله سبحان من صبرني عليكي والله معرفش اني ازاي ماسك نفسي عليكي علي كل افعالك دي.

اميرة: دا غصب عنك مش برضاك علي فكرة
معتز بيجز علي أسنانه: يااااارب
اميرة فجأة صرخت: أيده يا لهوي
معتز: في ايه
اميرة: طرحتي فين مين اللي شالها اكيد انت يا سافل
معتز: والله مانا دانتي طول الليل تفركي زي العيال الصغيرة لحد ما هيا اتشالت من عليكي يعني أنا هشيلها علي اساس اني انا شوفت كل حاجة وجت علي شعرك
بس يعني عادي اعتبريني اخوكي والصغير كمان واقعدي فيي القوضة بشعرك عشان متتخانقيش.

اميرة: ملكش دعوة انت انا عايزة اتخنق
معتز: براحتك قوليلي بقا اقولهم ايه لو حد سألني علي أيدي اللي متعورة دي
اميرة: قول اللي تقوله انا مالي
معتز. : كل حاجة انتي مالك ملكيش منفعة خالص ثم طلع منديل من الكومدينو ورماه علي السرير يبقا ادي دا لأختك
اميرة مسكته باستغراب: ودا عملته ازاي
معتز بغيظ: ملكيش في انتي كمان
اميرة: احسن برضو خبط الباب فتح معتز وكانت رقية.

رقية بفرحة زغرطت: قلبي صباحية مباركة الف مليون مبروك يا عمري
اميرة: الله يبارك فيكي يا حبيبتي
رقية: ايه اخباركم يا عرسان يارب تكونه كويسين ثم نظرت لايد معتز المجروحة لاحسن شكلكم ميطمنش
معتز: احنا كويسين الحمدلله اني داخل اخد دش علي السريع عشان انزل للضيوف البت سعاد قالت إنهم وصله.
رقية: ايوا تحت من بدري
دخل معتز فعلا الحمام ورقية قربت من اميرة: في ايه معتز مال أيده.

اميرة بحزن: اتخبط في ازازة أيده اتجرحت بس هو زي القرد اهو
رقية: خلي ملافظك حلوة دا بقا جوزك معا اني مش مصدقة حوار الزازا دي بس عادي المهم طمنيني عليكي انتي
اميرة: اطمني الحمدلله كل حاجة تمام اتفضلي
فرحت رقية وبداء زغاريطها تملي المنزل
بعد حوالي 3 ساعات وصل هاجر وعبد الله عند ماذؤن
المأذون: بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير
في منزل الصياد.

مختار: هاجر اتاخرت قوي قال ساعة وجاية بقالها يجي ثلاث ساعات وذيادة
ابراهيم: عادي يمكن في محاضرة اتاخرت ايه المشكلة
امال: رن علي اختك يا حمزة اطمن عليها و شوفها قدامها قد ايه وتيجي
حمزة بداء يرن علي هاجر كتير لكنها مش بترد
كان تجلس مروة بجانب امال تقرب لها آمال: انتي متجوزتيش ليه لحد دلوقت يا بتي مع انك جميلة
مروة بابتسامة: لسه ملاقيتش فارس احلامي
امال: ربنا يكرمك بواحد كيف ولدي حمزة اكدي.

مروة نظرت لها وقالت بهمس: اتمنا
عند هاجر وعبدالله
هاجر برعب: مش عارفة اعمل ايه حمزة رن عليا كتير اووي اعمل ايه
عبدالله: لو رن تاني ردي وقوليلو انا اتجوزت وسافرت مع جوزي
هاجر باستغراب: انت بتقول ايه
عبدالله: اسمعي اللي بقولك عليا لازم يعرفه عشان ميدوروش ويفضحو الدنيا في البلد انك مختفية لكن كدا هيدورو عليكي بحذر
هاجر بدموع: ويقتلوني صح ثم رن هاتفها مرة ثانية انتفضت هاجر وارتجفت دا حمزة بيرن تاني.

عبدالله: ردي عليه وقوليلو
هاجر: بس
عبدالله بإصرار: بقولك رودي
هاجر فتحت علي حمزة: الو ايوا يا حمزة
حمزة بزعيق وانفعال: ايه يا آنسة هاجر انتي في انهي داهية لحد دلوقتي
هاجر بخوف: انا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة