قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية فستان زفاف للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل التاسع عشر

رواية فستان زفاف للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل التاسع عشر

رواية فستان زفاف للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل التاسع عشر

يخرج يركض بفزع وهي خلفه ومازالت بملابسها وعبابتها
ادم بفزع: وااااا صار ايه ياحاجة
ليرى والده يأخذ نفسه بصعوبة وشهيقه وزفيره يخرجان ويدخلان بصعوبة ليخرج بسرعه
ادم بعصبية من الاعلى: يام السعد انتى يام الزفت
ام السعد: امرك يابيه
ادم: ابعتى سعيد يجيب داكتور بسرعه همي امال
ليدخل لوالده ويحاول أن يداك له صدره بحنان تقف هي بخوف بعيدا وتمسك فاختها كما تخاف ان ترى امامها أحد مرضي وعلى وشك الرحيل.

عبدالرحمن بخوف: الدكتور اتاخر ليه
ادم: مخابرش
فاتن: اهدي ياحاجة خير ان...
لم تكمل جملتها حين تسقط حياة مغمي عليها من نيهال ليفزع الجميع اهم ينقصهم خضه عليها ليركضوا لها ليحملها ويدخلها غرفته.

نيهال: روح انت يادم هي هتبقى كويس
ادم بقلق وحيرة بين والده وحبيبته: هتبجى زينة
نيهال: اه متقلقش
ليذهب وقلبه يؤلمه بخوف عليها ياتى الدكتور ويكشف عليه
ادم: خير يا داكتور
الدكتور: انا حذرت من كده انا قولت أن لازم يروح المستشفى وقولتوا لا لو مكنتش لحقته كان هيجيله سكته قلبية ويموت بعد الشر.

عبدالرحمن: أن شاء خير وهناخد بالنا منه
الدكتور: عن اذنكم
ويرحل ومعه سعيد يجلب له الدواء ليدخل غرفته مع اذان الفجر ليراها تجلس على السرير تنتظره وهي ترتدي بيجامة قطن بنص وشعرها على ظهرها.

حياة بلهفه: ادم عمه كويس
ادم بتعب: بجي زين ادعيله
حياة: ربنا يشفيه
يجلس على السرير بهدوء ويعود براسه للخلف بتعب ويغمض عيونه بتعب ليشعر بيديها وهي تخلع له حذاءه ليفتح عيونه وينظر لها وهي جالسه على الارض اسفل قدمه.

ادم: انتى بتعملى ايه
حياة: خليك مرتاح شكلك تعبان وانا هجبلك هدوم
لتقف لتذهب ليمسك معصمها لتنظر له ليجذبها لها لتجلس على السرير بجانبه
ادم بتعب: لو عايزنى ارتاح صوح خليكى جارى
حياة: انا جنبك اهو هجيلك هدوم بس عشان تغير هدومك
لينام وياخذها فحضنه بقوة
حياة: ادم هتنام بهدومك
ادم وهو يغمض عيونه: مجادرش اتحرك ياحياة خلينى انام وارتاح
لتستسلم لرغبته وتنام فحضنه بتعب.

يجلس مع أمه فغرفتها
خديجه بصدمة: يعنى ايه، يعنى ايه لازم بت
ادم: يعنى ياحاجة متتحددش فموضوع الحكيمة ده تانى انا لسه ملمستهاش
خديجه بعصبية: وطبعا هي اللى مانعك مش أكده
ادم: لا مش اكدة انا اللى بعاود كل نهار متاخر وتعبان بتسبح ونام
خديجة بغضب: وناوي تدخل عليها ميتى ياولدى لما تشب
ادم: جريب ياحاجة جريب
خديجة: النهاردة
ليخرج وهو يحدث: لا جولت جريب لكن ميتى مخابرش
ويغلق الباب خلفه لتزفر بضيق منه.

تجلس مع سارة فغرفتها
سارة: انا جرات الرواية جميلة
حياة: تحبي تاخدى واحدة تانيه
سارة: ياريت
حياة وهي تعطيها روايه: دى هتعجبك
سارة: انا عايزة اطلب منيكى طلب ومستحية
حياة: لا متكسفيش اطلبى
سارة: انا عاوزة أجرا مجالات عن الحرمة
حياة باستغراب: مقالاتى متنفعش ليكى
سارة: انا ماهعملش بيها انا هجراها بس
حياة: ماشي
وتعطيها بعض المقالات لتقراها لتخرج ويرن هاتفها
حياة: ادم ولا اقول سي ادم
ادم: التنين منيكى شهد.

حياة: هههههه انت فين
ادم: فالمركز
حياة بفزع: يالهههوى بتعمل ايه فالقسم ياادم، وقبضوا عليك ليه عملت ايه
ادم: ههههه واااااا براحة هبابة عليا، ده جبضوا على اللى ضرب نار على حياة
حياة بدون فهم: انا محدش ضرب عليا نار
ادم بغضب: واااااا حد يستجرا يعملها ده انا اشرب من دمه ابن المحروج قبل مايعملها محدش يعملها وااصل طول ما فيا نفس.

حياة برقة: ربنا ما يحرمني منك
ادم بهدوء: ده الفرسة بنت سلطانة.
حياة: اااااه وهتتاخر على كده
ادم: مخابرش ياحياتى
حياة: متتاخرش انا اخترت رواية نقرأها سوا
ادم بحب: مهتاخرش مسافة الطريج واكون حداكى
حياة: ههههه ماشي
وتغلق معه.

عشقت ما لا تحب تؤمن هي بأن لا محبة الا بعد عداوة لكنها لم تعلم بأنها ستعشقه هكذا
تفتح عيونها بتعب لتراه يخرج من الحمام بعد ان أخذ دوشه
ادم: صباح الخير
حياة وهي تفرك عيونها بتعب: صباح النور
ادم: همي امال مشان الفطار
حياة: انت مش خارج
ادم: لا جاعد
حياة: اممممم قولتلى
ادم: همي الفطار جهز
وينزل للاسفل وتنزل هي بعده بدقائق
خديجة بهمس: دخلت ياولدى ولا لسه
ادم: ياحاجة لما ادخل هجولك بكفياكى حديد.

خديجة: بكفياكى حديد ياولدى انت داخل على 4 شهور جواز
ادم: مبسوط ياحاجة
ويتركها ويخرج يجلس فالخارج مع سعيد
وتجلس هي فغرفة سارة معاها هي واختها
سارة: يعنى هتعاودوا بكرة
نيهال: اه
حياة: احسن هنرتاح
نيهال: اه ياكلبة بدل ما تقوليلى خليكى شوية
حياة: خليكى ايه ده انا لو طولت اطردك هطردك
نيهال: كده كده ماشي ياجميل مصيرك تندم
حياة وهي تخرج: مهندمش ياخيتى
لتضحك على اختها ولهجتها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة