قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل العشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل العشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل العشرون

سحب هشام تالا من يدها وذهب إلى السيارة
تالا، انتا ي اخ انتا ي اخينا هو إيه اصلو ده
هشام، اسكتي شوية واركبي
ركبت تالا على مضض فهي كانت في حالة لا تصح لها المشاكل
الدكتور، الحمد لله في تحسن طالما هي بتاخد الدوا
هشام، طب مش هتعمل ي دكتور اي تحاليل
الدكتور، لا طالما هي ماشية على الدوا تمام
هشام، طب والعملية تنفع امتى
تالا، انا مش هعمل العملية دلوقتي
هشام، بس ي تالا ها ي دكتور
الدكتور، وقت ما تحبو
تالا، بس.

هشام، شكرا ي دكتور عن اذنك
امسكها هشام من يدها وخرج لاحظ استجالة تالا لكلامة كانت تالا حقا تشعر بالتعب اجلسهافي السيارة وجلس بجانبها امسك وجهها بين يديه
هشام. مالك ي تالا تعبانة ولا حاجة
تالا، لا مفيش
هشام، طب احنا جنب المستشفى انزلي تعالي نكشف
تالا، لا مش عايزة
وضع هشام يده على راسها وجد جسدها بارد
هشام، جسمك ساقع
تالا، عادي متقلقش.

سحبها هشام إلى احضانة لكي ينقل الحرارة من جسده إلى جسدها كانت تالا مستكينة بين ذراعية تمام كانت حتى لا تقدر ان ترفعهم طبع هشام قبلة على راسها وظل يلمس على شعرها حتى احس بعودة حرارة جسدها لطبيعته ولكن وجد تالا مازالت بين احضانة نظر لها ليجدها نائمة وضع راسها على رجلة وبدا باللعب في شعرها ثم تحرك إلى المنزل حملها هشام بين يدية كالاطفال ودخل حمد الله لعدم وجود احد في الصالة اخذها وصعد إلى غرفتها وضعها على الفراش وخلع لها جذمتها ثم عاد بجانبها مرة اخرى كان ينظر لها بحب وعشق و شغف فقد علم الان انه يحبها ويحب كل صفاتها العناد القوة وكل شئ تململت تالا من نومتها ودفنت وجهها في صدره ظل هشام تارة يملس على شعرها و تارة يقبلها بعد مدة فتحت تالا عينية وقعت عينيها عليه كان ينظر لها وقريب منها بشدة فتحت تالا عينيها اكثر من مرة لتستوعب انها في حضنة دفعته عنها ونهضت من مكانها تالا، انتا بتعمل إيه هنا.

تمدد هشام على الفراش مكانها، مفيش بس كنتي تعبانة
تالا، واذا انتا بتعمل إيه هنا
هشام، انا مش هخلص من اسئلتك ديه يلا علشان نشتري فستان الفرح العيال سبقونا
تالا، وانا مش عايزة
هشام، مش بكيفك للاسف ي حبيبتي
تالا، حبك برص وسبعة خرص وتسعة عمي و تمانية...
هشام، بسسسس إيه ي عمري في إيه بلاعة واتفتحت يلا علشان نمشي
تالا، طب اطلع برة
هشام، اشمعنا
تالا، علشان اغير هدومي.

هشام، هنزل اشرب نسكافية متتاخريش علشان مطبش عليكي
تالا وهي تقلدة بسخرية، هنزل اشرب نسكافية بلا بلا بلا يلا ي بابا طرقنا
هشام، انتي عارفة الفرق بينا كام ي اوزعة انتي
تالا، مش عايزة اعرف يلا بقى طرقنا
هشام، الحمد لله لسانك في طريقو للقص
نزل هشام وجد امل و فاطمة يتحدثون
امل، إيه ده انتا جيت امتى
هشام، من ساعتين كده ي عمتو
فاطمة، مشوفنكش يعني
هشام، هي تالا بتبرد لوحدها ي طنط.

فاطمة، اه ساعات كده بتتعب وتلاقيها مش قادرة تتحرك وجسمها برد
هشام، بدون سبب
فاطمة، بدون سبب تلاقيها فجاة كده هي حصلتلها
هشام، اه من شوية بس هي كويسة دلوقتي
امل. امممم وانتا ايش دراك انها كويسة
هشام، ها اصل مفيش مش كنت معاها
امل. امممم وعرف.
هشام، خلاص ي عمتو خلاص ي حبيبتي
فاطمة. هههههه بطلي ي امل ده انتي غلسة صحيح
تالا، انا خلصت
فاطمة، عاملة إيه ي حبيبتي
تالا. ماشي الحال الحمد لله على كل شئ.

هشام، انتي واقفة في عزا إيه ده
تالا، هو انتا عامل زي الملح كده ليه لازق نفسك في كل حاجة
فاطمة، عيب ي تالا ده جوزك
هشام، سيبوها هي كلها كام يوم ومش هتعرف تنطق
امل، ي اتش ي جامد
هشام، عيب عليكي احنا مش اي حد برضو
تالا، ده عند ام ترتر ي روحي الكلام ده
هشام، إيه الدبش ده بس متخافيش هقصو يلا
نهض وسحبها من يدها وخرج من الفلة
امل، الاتنين حلوين على بعض اووي
فاطمة، فعلا ربنا يرزقهم.

اما في الخارج سحبها هشام متجها إلى سيارته
تالا، سيب ايدي بقى هو إيه
هشام، عند ام ترتر ها ده انتي نهارك اسود
تالا، ده انتا اللي نهارك هيبقى اسود سيب ايدي بقى
دفعها إلى السيارة واتجه إلى الباب الثاني
هشام. نهار مين الاسود ي تالا ها
تالا، نهارك لو مسبتممممممممممم.

قاطعها عندما قبلها بقوة وضع يده خلف رقبتها مقربها الية بينما هي تضرب صدرة وتدفعه عنها امسك يديها الاثنان بيد واحدة احس بانفسها التي سوف تنقطع ابتعد عنها
هشام، اتعدلي والا والله كل ما تقلي ادبك هتلاقي كده و اكتر واظن انتي فهماني
تالا، انتا مجنون والله
هشام، ايوة مجنون واللي عندك اعملية.

انطلق بسيارتة مسرعا رجعت تالا إلى المقعد بسبب سرعته لف وجهها لها كانت تنظر إلى الشباك وهي شاردة تماما كانت تالا تفكر في ماضيها ومقابلتها مع جدها كانت تتذكر كل شئ وكانها تجمع ذمام الامور لتصل إلى حل ولكن كانت معقدة جدا وصل هشام امام احد المولات الكبيرة وجد تالا على حالتها لم تتحرك فقك تنظر إلى الشباك بجانبها وضع يده على يدها انتفضت تالا من مكانها
هشام. مالك
تالا، لا مفيش حاجة يلا ننزل.

هشام، براحتك يلا
نزل الاثنان ودخلو إلى المول وجدو اقاربهم في انتظارهم
تالين، اتاخرتو كده ليه
هشام، مفيش بس المستشفى كانت زحمة شوية
رامي. طب يلا عايزين نشتري البدل والفساتين
يزيد، نخلص من البنات الاول وبعدين يجي دورنا
فريدة، اشطا
رامي، غريبة اول مرة اشوف بنت تقول اشطا
((لا ي بابا عادي منا بقول اشطا ))
جودي، لا طالما مع فريدة يبقي هتسمع كل حاجة
فريدة. ي مسؤه سمعتي
تالا، خلصوني بقى
ريماس، طب يلا.

ذهب الجميع إلى احد محلات الفساتين
هشام، إيه رايك في ده
تالا، ماشي حالو
هشام، طب اختاري
تالا، مفيش حاجة عجباني
تالين، ده هيبقى حلو عليكي ادخلي البسية كده
حملت تالا الفستان ودخلت لغرفة القياس
يزيد، طب يلا روحو انتو كمان اختارو الفساتين
جودي، مش هنا المحل اللي جمبينا حلو
رامي، خلاص هنروح وانتا خليك هنا مع تالا
هشام، ماشي.

خرج الجميع وذهبو لاحد المحلات المجاورة اخرج هشام هاتفها وبدا في تصفحة بعد قليل خرجت تالا كانت مرتدية فستان ابيض بحمالات عريضة ساقته على الكتفين ضيق يصل إلى الخصر ثم يتوسع ملئ بالورود رفع هشام نظرة ليصدم بجمالها فكانت حقا جميلة
تالا، ها حلو
هشام. جميييل اووي عليكي ي تالا قال هذه الجملة بابتسامة اعجاب خجلت تالا من نظراته
تالا، اومال البنات فين
هشام، راحو يشترو الفساتين
تالا، يوووه طب انده صاحبة المحل.

هشام، اشمعنا
تالا. انده بس
هشام، في إيه ي بنتي ضيق
تالا، لا بس ملكش دعوة
هشام، انا غلبت معاكي روحي اخلعي
تالا، اصل فين صاحبة المحل وخلصني بقى
دفعها هشام إلى الداخل واغلق الباب وقيد حركتها على الجدار
تالا، انتا إيه اللي دخلك هنا
هشام، مالك في إيه
تالا، مفيش بس انتا داخل هنا بتعمل إيه لو حد شافنا
هشام، مراتي على فكرة ها مالك بقى
تالا، ي هشام مفيش حاجة انا بس عايزاها
هشام، طب ليه.

نظرت تالا إلى الفستان ثم رفعت نظرة الية
هشام، اااااه مش عارفة تخلعي الفستان خلاص ي ستي اساعدك انا
تالا، نعم تساعد مين اطلع برة ي هشام
هشام، هو انتي مش مراتي ولا انا بكذب
تالا، . ي هشام مينفعش لو حد ج...
هشام، متخافيش.

مد يدة خلف ظهرها وبدء في فتح الفستان كانت دقات قلب تالا تسمع من بعد امتار اما هو فكان ينظر إلى عينيها بحب مد يده اسفل ذقنها ورفع وجهها الية نظر إلى عينها قليلا ثم التهم شفتيها بجوع وحب ورغبة قاطع لحظتهم صوت دق الباب ابتعدت تالا سريعا لينظر لها وهو يضع يده على فمه ويخبرها بان تتكلم
تالا، ايوة
فريدة، خلصتي
تالا، ايوة هخلع الفستان واخرج
فريدة، اومال فين هشام
نظرت تالا إلى هشام اخبرها بانه يدفع النقود.

تالا، مش مش عارفة يمكن بيحاسب
فريدة. امم طيب احنا كلنا في المحل اللي جنبك لما تخلصي تعالي
تالا، حاضر
انتظر هشام قليلا ليتاكد من ذهاب الجميع
تالا، عاجبك كده اتفضل اخرج بقى
هشام، حاضر بس استني دقيقة اتاكد
تالا، اتمني تكون ارتحت
هشام، انا اسف مع اني المفروض معتذرش لانك مراتي
تالا، طب اخرج يلا.

فتح هشام الباب وخرج سريعا بينما تنهدت تالا بعمق وبدلت ثيابها وخرجت وجدت هشام يدفع ثمن الفستان ثم ذهبو إلى المحل بجانبهم احضر الجميع اشيائه وعادو إلى المنزل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة