قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الرابع والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الرابع والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الرابع والعشرون

استيقظت تالا في السادسة صباحا واخذت الملفات خاصتها و نزلت إلى الحديقة وبدات بقراة كل شئ عن السيدة المجهولة التي تريدها انتهت من الملف و وضعته بجانبه اخذت ملف بلال الرشيد.

تالا، بلال عزمي الرشيد 49 سنة تاجر مخدرات متخفي كانت قواتنا دائما في اتم الاستعداد للقبض عليه ولكنة كان اسرع منهم ويهرب لديه العديد من الرجال في الكثير من الاماكن حتى داخل اقسام الشرطة والمنازل ابتداء في تجارته من سن 26 عام كانت بدايتة عندما تزوجت حبيبته بشخص اخر لكونة غني تدهورت حالته واعطاه بعض الاصدقاء المخدرات من يومها وهو مدمن وبدا في التجارة شئ فشئ حتى اصبح اشهر رجال المخدرات ولدينا معلومات ان حبيبتة بدات بمقابلته منذ ثلاث اعوام لوفاة زوجها.

اكملت تالا القراءة حتى رات مالا يسرها ابدا اكملت قراتها وهي غاضبة بشدة وبدا انتقامها في الازدياد اغلقت الورق الذي بيدها ونزلت إلى الارض وبدات بلعب الضغط
تالا بحدة وعصبية، عشيقتو وبنت اختو ماشي ي بلال ماشي كلكم عاملين مؤامرة عليا ي عيلة زبالا
وبدات في النزول والصعود وهي تتنفس بصعوبة وغضب راتها فاطمة من الشباك
فاطمة، إيه ده تالا بتعمل كده ليه
حسن، في إيه.

فاطمة، تالا عمالة تلعب وتضغط على نفسها انا هنزل اوقفها
نزل الاثنان إلى الحديقة سريعا
فاطمة، تالا انتي بتعملي إيه قومي
ولكن تالا لم تعيرها اهتمام كان كل ما في بالها هي خطة الانتقام والروابط التي بدات تجمعها
حسن، تالا بطلي لعب بقى قومي
نزل الجميع على اثر صوتهم
تالين، إيه ده ي ماما تالا بتعمل إيه
فاطمة، مش عارفة
تالين، تالا مبتعملش كده الا لما تكون متعصبة جامد
هشام، تالا خلاص قومي.

يزيد بهمس لرامي، اتعلم ديه بتلعب ضغط داخلة في الخمسين وانتا مش بتعرف غير للخمسة إيه رجالة العيلة ديه
تقدم هشام وامسك يدها، تالا قولت خلاص
نزعت تالا يدها بعنف وبدات في الركض في الحديقة مسرعة اخذت لفة واثنان وخمسة حتى جلست على الارض تقدمت فاطمة واحتضنتها
فاطمة، مالك ي حبيبتي مالك ي بنتي إيه اللي حصل
تالا، ااااااااه ي امي اااااااااااااه كفاية مش قادرة استحمل اكتر من كده والله كتير.

حسن، إيه بس اللي حصل مالك اهدي بس كده
تالين، انتا زعلتها ي هشام
هشام، والله ولا جيت جمبها
ريماس، طب خدي تلفونك بيرن
اخذت تالا هاتفها
حسام، تالا عندي اخبار بخصوص المهمة
تالا، خير
حسام، اتاجلت شهر
تالا، هو إيه اللي اتاجلت هو لعب عيال
حسام، مش عارف انا لسة الاخبار واصلة
تالا، طب ماشي سلام
حسام، سلام
اغلقت تالا الهاتف واجرت اتصال اخر
اسلام، في إيه ي تالا على الصبح
تالا، خمس دقايق وتبقى عندي
اسلام، ليه في حاجة.

تالا، لما تيجي هقولك بسرعة
اسلام، مسافة السكة
نهضت تالا من حضن والدتها وصعدت إلى غرفتها لحق بها هشام وجدها بالحمام
هشام، تالا انتي كويسة
تالا، ايوة ايوة
هشام، رايحة فين
تالا، مشوار شغل ضروري اووي ولو سمحت متعارضش
هشام، ي تالا بس...
تالا، علشان خاطري
هشام. ماشي بس متتاخريش
تالا، ماشي
نزلت تالا وجدت اسلام منتظرها ذهب الاثنان خلف بعض بسيارتهم
اسلام، ها هنروح فين
تالا، انتا بتقول هويدا ميتة وسامية عايشة.

اسلام، مظبوط
تالا، انا هروح عند سامية ومحتجاك معايا
اسلام، طيب بس مش ناوية تقولي بتدوري عليهم ليه
تالا، اقولك بس في بير
اسلام، عيب عليكي
تالا، طيب
فلاش باك عندما كانت بالميتم كانت تجلس في الحديقة بمفردها حتى وجدته يدخل عليها انتفضت من مكانها
اكرم، متخافيش ي بنتي
كانت تالا في هذا الوقت رافضة للنطق ولذلك لم تجيبة
سامية، معلش ي اكرم بية بس هي رافضة النطق تماما.

اكرم، كل ده بسببهم منهم لله بس صدقيني ي بنتي كان غصب عني
عايزك ي تالا لما تكبري تاخدي حقي وحقك وحق ابوكي وتبيني للناس كلها اني مش ظالم ي بنتي وكنت اتمني فاطمة مرات ابني بس للاسف طبعا انتي مش فاهمه حاجة دلوقتي ولكن لما تكبري تاخدي الفيديو ده وتتفرجي علية انا هسيبو عند طنط سامية ومتزعليش مني ي بنتي
عودة من الفلاش باك
اسلام، يعني انتي دلوقتي ظلمتي جدك.

تالا، انا مظلمتش حد انا اتظلمت بس مش هخلي الظلم ده يستمر كتير صدقني والحمد لله ان بلال اجل العملية علشان اركز في ام اللغز ده
اسلام. انتي بتقولي عليه لغز وانتي اللي فاهمه اومال انا اقول إيه
تالا، طب يلا وصلنا
اسلام، جبتي اللاب
تالا، ايوة
نزل الاثنان امام مبني به الكثير من الشقوق دليل على قدمة صعدو إلى الدور الثالث وطرقو الباب حتى فتحت فتاه في مقتبل العمر
بسمة، ايوة.

تالا، معاكي المقدم تالا القاضي والمقدم اسلام على
بسمة، نعم اقدر اساعدكم
اسلام. والدتك الحجة سامية عايزنها
بسمة، ليه
تالا، اظن مش من حقك تعرفي ي ريت تندهلها
بسمة، حاضر ماما ي ماما
سامية، ايوة ي بسمة مين
بسمة، ضباط شرطة
خرجت سامية من الداخل
سامية، انتو مين ي ابني
دخلت تالا و وقفت امامها
تالا، معاكي المقدم تالا حسن اكرم القاضي
سامية بصدمة، تالا القاضي اتفضلي ي بنتي ادخل ي ابني
دخل الاثنان وجلسو على احد الكنبات.

سامية، ازيك ي اسلام عامل إيه
اسلام، كويس الحمد لله
تالا، لو سمحتي انا كنت عايزة الشريط بتاع اكرم القاضي
سامية، كنت عارفة ي تالا انك هتجيبي الحقيقة
اخرجت الشريط من خلف ظهرها
سامية، انا كنت عارفة ان الشرايط هتبوظ فحملتها على فلاش اتفضلي
اخذت تالا الفلاش سريعا ونزلت
اسلام، متشكر اووي واعزريني على تالا
سامية. ليها حق تبقى اقوى من كده.

نزل اسلام واحضر اللاب وجلسو في سيارته بدا الاثنان في مشاهدة الفيديو بتركيز كانت تالا في صدمة تسمع ولا تصدق عادت المقطع مرة اخرى اخر ما سمعتة
اكرم، دلوقتي انتي عرفتي كل حاجة ي تالا وكبرتي جيبي حقنا كلنا من العصابة ديه
اغلقت تالا الجهاز كانت الدموع بدات ترقرق في عينيها نظر لها اسلام
اسلام، تالا انتي لازم تبقى اقوى من كده بعد كل اللي سمعناه ده.

نزلت تالا من سيارتة وتوجهت إلى سيارتها ساقتها بسرعة كبيرة متوجهه إلى المنزل لحق بها اسلام وهو يحاول ان يوقفها ولكنها كانت اسرع وصلت تالا وجدت الجميع مجتمع صعدت وهي تركض إلى غرفتها القديمة دخل اسلام وهو يلهث
اسلام، تالا تالا فين
حسن. في إيه
اسلام، تال.

قبل ان يكمل كلامة سمعو صوت صرخة تالا التي انتشرت في المنزل بقوة ركض الجميع إلى باب الغرفة لكي يفتحوه ولكنه كان مغلق كانو يسمعون صوت صراخ تالا من الداخل وتكسير الاشياء
هشام، ي تالا افتحي هكسر الباب
فاطمة، تالا حبيبتي مينفعش كده
تالا بصراخ، سبوني بقى في حالي حرام عليكم ااااااااااااااااه ي رب ان تعبت انا صبري خلص وانتا رحمتك مبتخلصش رحمتك مبتخلصش.

واكملت في تكسير كل شئ في غرفتها مفرغة نوبة الغضب كان الجميع يحاول كسر الباب ولكنة موصد بقوة انتهت تالا ونظرت حولها إلى الغرفة بتعب والي يدها التي اصبح لونها احمر من الدماء بسبب كثر الاشياء وبدات دماغها في الدوران كانت الكلمات تتردد في اذنها. هيموتوكو، احمي العيلة، انا بحبك ي تالا، مش قصدي، عصابة جامدة، تجار مخدرات
وضعت يدها على اذنها كي لا تسمع المزيد من هذه الكلمات و وقعت مغشية عليها.

حسن، هي سكتت كده ليه
امل. طب اكسرو الباب يلا
نجح الجميع اخيرا في كسر الباب وجدو تالا ملقاة على الارض ويدها تنزف الدماء حملها هشام مسرعا إلى المشفى دخلو إلى قسم الطوارئ كي ينقذوها وبعد ساعة خرج الطبيب
الدكتور، للاسف عندها انهيار عصبي حاد وصدمة جامدة والقلب تعب واجهد فهتدخل العمليات حالا.

دخل الطبيب إلى غرفة العمليات وخرجت تالا من غرفة الطوارئ كان الجميع ينظر لها ويدعون لها بالشفاء العاجل كان هشام يكاد ان يبكي بسبب حبيبتة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة