قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

اما في منزل عائلة القاضي كان اكرم يقف بغضب وعصبية شديده
اكرم بصوت مرتفع، انتي عارفة انتي بتقولي إيه انتي شكلك اتخبطي في نفوخك
ارتجفت فاتن من نبرة صوتة
فاتن بتردد، والله ي عمي ده اللي عرفتو بس واتاكدت اتصلت على المستشفى
روفيدة، يعني ابني متجوز ومخلف كمان
عزيز، ومن مين
اكرم، اتصلي باخوك حالا
امل، ي بابا هو ما.
اكرم، اطلعي على اوضتك.

ركضت هذه الصغيرة من وجه ابيها الغاضب وذهبت إلى الاطفال واخذتهم إلى غرفتها
يزيد، جدو بيزعق ليه ي عمتو
امل في نفسها، كلو من امك السوسة الحرباية
هشام ذو ال8 سنوات، هو عمو حسن اتجوز فاطمة
امل، والله ما اعرف ي هشام ربنا يستر.

اما في المنزل كان حسن يلاعب صغيرتة خرجت فاطمة وهي تنشف شعرها
فاطمة، بتعملي إيه ي توتو
تالا، تالا العب مع بابا
حسن، قلب بابا ي ناس
تررررن ترررررن
حسن، تالا استني شوية ي روحي
انزلها من على رجله ودخل إلى البالكون
حسن، ايوة ي عزيز
عزيز، انتا فين
حسن، في الشقة انا قايل لماما
عزيز، بس مقولتش لماما انك متجوز ومخلف كمان
حسن بصدمة، إيه ج جبت الكلام ده منين
عزيز، تعالا حالا على البيت.

اغلق هاتفه نظر حسن إلى هاتفه وهو مصدوم ذهب إلى الغرفة ركضا اخذ ملابسة وذهب إلى المرحاض
تالا، ماما
فاطمة، ايوة ي روحي
تالا، بابا رايح فين
فاطمة، مش عارفة ي حبيبتي استني حسن
حسن بعجلة، ايوة
فاطمة، في إيه
حسن. عرفو اني متجوز ومخلف
فاطمة، . اييية عرفو منين
حسن، مش عارف انا لازم اروح بابا قالب عليا الدنيا
فاطمة، ربنا يستر
تقدمت تالا بجانب رجل والدها
تالا، بابا رايح فين مش قولت انتا بات هنا.

حملها حسن من يديها ورفعها الية
حسن، معلش ي روحي شوية وراجع
انزلها حسن ركضت تالا إلى غرفتها
فاطمة، انا خايفة اووي ي حسن
امسك حسن كفيها وطبع قبلة صغيرة عليها
حسن. متخافيش ان شاء الله خير
امسك وجهها بين يديه واصبح يقبلها بحب وهو خائف من بطش والده فقد يحرمهم منه
حسن، مع السلامة
فاطمة، مع السلامة
خرج حسن والقى نظرة على صغيرتة التي تلعب بالمكعبات وخرج مسرعا خرجت فاطمة خلفه ودموعها بدات تنزل من عيناها.

تالا، ماما عيط ليه مش عيطي البنات الحلوة مش عيط
ابتسمت فاطمة رغم بكائها فهي صغيرة لن تفهم ما يحدث حولها وماذا سوف يحدث
فاطمة، يلا تالا لازم تنام في السرير ننه
تالا، بابا مشي مش نامي وحدك انتي كمان تعالي معايا
فاطمة. يلا ي روحي
ذهبت الاثنتان إلى النوم ولا يعرفون ما يخبأه القدر لهم غدا.

وصل حسن سريعا إلى الفلة دخل وجد الجميع مجتمع
حسن، إيه اللي حصل ممكن افهم
اكرم، انتا اتجوزت من ورانا
عض حسن على شفتية
اكرم، رد بقولك اتجوزت
حسن، ايوة
روفيدة، فاطمة مش كده
اوما لها حسن
اكرم، بقى على اخر الزمن احنا نناسب بنت ملهاش لا اصل ولا فصل ومش بعيد تبقى بنت حرام كمان
حسن، طب ما انتو وافقتو انكو تجوزو فاتن لعزيز
فاتن، إيه انتا تقارني بحتة الشغالة ديه.

حسن، احترمي نفسك انتي بتتكلمي عن مراتي وكلمة زيادة مش هسمحلك
روفيدة، وعرفي بقى ان شاء الله
حسن، على سنة الله ورسولة يعني معملتش حاجة غلط
عزيز، لا ومخلف كمان الباشمهندس
اكرم، اسمع انتا عندك حلين الاول انك تفضل معانا وتكمل التاني انك تروح تاخدهم وتفضل معاهم وساعتها لا انتا ابني ولا هتورث ولا اي صلة تربطني بيك
حسن بصدمة، إيه ي بابا اللي انتا بتقولو ده.

اكرم، هو ده اللي عندي ي احنا ي هما بس لما تختارهم انتا هتخسر كل حاجة الفلوس والعز وكل اللي انتا فية ده حتى لما اموت مش هتورث حاجة
حسن، ي بابا انتا بتخيرني بينكم وبين بنتي ومراتي ازاي
اكرم، اطلع على اوضتك وبكرة على الفطار تكون ادتني رد غور من وشي
صعد حسن وهو يكاد ان يبكي فكيف سوف يترك قطعة من قلبة وعقلة وكل ما به
روفيدة، إيه اللي انتا عملتو ده
اكرم، محدش يتدخل بيني وبين ابني و يا احنا ي مراتو وبنتو.

كان حسن في الاعلى عينية مليئة بالدموع
حسن، طب انا لو اخترت مراتي وبنتي هنعيش فين وهاكلهم ازاي ولو اخترت اهلي هخسر مراتي وبنتي ي رب الصبر من عندك
جاء الصباح مسرعا عند البعض بطئ عند الاخر نزل حسن إلى الافطار
اكرم، فكرت
حسن، ايوة
اكرم، احب اعرف هتعيش هنا ولا عندهم انتا عارف انا ممكن اعمل إيه فيهم ممكن في ثانية يختفو من الارض وانتا عارف كويس
حسن، اا انا انا اخترتكم بس بشرط
اكرم، إيه.

حسن، محدش يجي جمبهم ولا ياذيهم
اكرم، ماشي تفطر تروح تطلقها وتخرجها برا الشقة وترجع تاني
حسن، بس.
اكرم، سمعت انا قولت إيه ولا اخلي البوليس هو اللي يتصرف
حسن، لا لا خلاص
امل بهمس لية، هترضى ي حسن
حسن، غصبن عني ي امل انتي عارفة ابوكي ممكن في ثانية يخلص عليهم لازم اعمل كده
امل، طب هتعمل كده ازاي
حسن، هفهمها اني مش بحبها وكنت بلعب بيها وهتجوز والكلام ده
امل، ربنا معاك ي حبيبي.

خرج حسن وقلبة يكاد يخرج معه على حبيبته وصل إلى الشقة بعد عناء طويل صعد إلى الشقة عندما دخل وجد تالا تركض عليه كالعادة تالا، بابا حبيبي
تفاجات تالا عندما وجدتة لم يحضنها ويرفعها إلى كالعادة
تالا، إيه مش ترفع تالا فوق اوبا واحضنها جامد واديها بوسة وشوكولاتة
جائت فاطمة من المطبخ وجدت تالا ممسكة برجل حسن وحسن ينظر لها فقط
فاطمة، معلش ي تالا روحي دلوقتي ي روحي بابا جاي تعبان.

اومات لها تالا وهي تنظر للارض ودموعها تكاد تنزل من عينيها الرصاصيتان وجلست على الكنبة مرة اخرى
فاطمة، مالك ي حسن
حسن بصرامة، حصليني على الاوضة
ذهبت فاطمة خلفه وهي مصدومة من حديثة وكلامة دخلت واغلقت الباب توجهت تالا وجلست خلف الباب كي تسمع ما يدور في الداخل
فاطمة بصدمة، يعني هتسبنا
حسن، ايوة خلاص وقتك خلص معايا ي ريت تاخدي بنتك وتمشي
فاطمة، ازاي.

حسن، هو إيه اللي ازاي بقولك هتجوز بابا جيبلي عروسة وهتجوز وهي طيبة وكويسة وانا مش عايزة اخسرها
فاطمة، طب وانا وبنتك
حسن، عادي ارجعي تاني مكان ما جيتي دار الايتام
فاطمة بصراخ، ازااي تقبل ان بنتك تعيش في دار ايتام وابوها عايش
حسن، انا ميهمنيش كل ده انا عايزك تخرجي من هنا برا مشوفش وشك تاني لا انتي ولا تالا.

كانت تالا تسمع ولا تفهم كان عقلها الصغير يخزن هذا الكلام فقط ولكن ما فهمته هي جملتة الاخير خرج حسن وجد تالا تقف ركضت تالا إلى رجلة تحتضنه
تالا ببكاء، لا لا بابا بيحب تالا حسن مش يقدر يعيش من غير تالا حسن دايما يقول تالا قلب حسن و حسن مش اقدر عيش من غير تالا طب خلاص خليك مع تالا وتالا مش عايزة شوكولاتة ولا ملاهي ولا حاجة بس خلي حسن مع تالا وتالا مش هتعيط خالص بس خليك مع تالا.

كان قلب حسن يصرخ من الالم لدموع صغيرتة الحبيبة دفعها حسن لتقع الارض اقترب فاطمة مسرعة والدموع تهبط من عينيها لصغيراتها
فاطمة، . انتا اتجننت ازاي تعمل كده في بنتك
حسن، تخرجي من الشقة ديه ماشوفش وشكم تاني
خرج حسن مسرعا وذهب نحو منزله
حسن، خلاص ارتحتو كلكم اديني كرهت بنتي ومراتي فيا ربنا يسمحاكم كلكم حسبي الله ونعم الوكيل.

ثم صعد إلى غرفتة مسرعا دخلت خلفه امل ارتمى حسن في احضانها واصبح يبكي بشدة مثل الاطفال وشهقاته ترتفع بشدة
اما في الشقة
تالا، حسن مش حب تالا ي ماما بابا وحش
فاطمة، لا بابا جميل وحلو ومش وحش وبيحب تالا اوووي
تالا، لا بابا قال تالا وحشة تالا مش حب بابا اعااااااا
واصبحت تصرخ بقوة وهيستيريا حتى اغمى عليها حملتها فاطمة سريعا وذهبت إلى المشفى خرج الطبيب من الداخل.

الدكتور، كده احنا عرفنها هي عندها إيه اتفضلي معايا على المكتب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة