قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني والعشرون

تالا، نعم ازاي ده انا هفضل في اوضتي وانتا في اوضتك
هشام. ازاي ده ي حبيبتي انتي مراتي يعني هتفضلي في المكان اللي انا فية
تالا، إيه ده فوق ي باشمهندس انتا شكلك ناسي ان جوازنا كان علشان إيه احنا اتجوزنا علشان احمي شغلي وانتا تحمي عيلتك وبس ولا انتا إيه رايك
هشام بعصبية، والله كل اللي اعرفو انك مراتي وتفضلي معايا مكان ما اروح وتقعدي مكان ما اقعد
تالا، لا ي حبيبي ده مش عندي وانا مش مرات حد.

جائت لتغادر ولكنه سحبها لتقع على الفراش
هشام، اسمعي ي تالا انتي مراتي ولازم تعرفي ان مفيش حد على وجه الارض يقدر ينكر ده ومحدش هيقدر يقف في طريقي حتى لو ابوكي انتي مراتي بالقانون
تالا، وزي ما القانون جوزنا هطلقك ي هشام انا مستحيل اقعد على ذمتك بعد كل اللي قولتو ده
هشام، طب فكري ي تالا كده واعمليها وانتي مراتي برضاكي او غصبن عنك مراتي
تالا، لا انا مش مراتك واذا مراتك صدقني ده مش هيستمر.

هشام، هنبقى نشوف ي وتابع بسخرية ي مراتي
تالا، هه اما نشوف ي ثم اكملن هي الاخرة بسخرية ي ابن عمي
هشام، تالا متستفزنيش
تالا. انا مجيتش جمبك اصلا على فكرة بلاش تمحيك
هشام، اعدلي لسانك
تالا، لا خليه معوج هو عاجبني معوج
هشام، اعدلية بدل ما اعدلهولك
تالا، شكرا هو معوج حلو
هشام، يبقى هيتعدل بعد الجواز ي حبي واصبري وهتشوفي.

رمقته تالا بنظرة سخرية وغادرت بينما هو كاد ان يفتك بها ذهبت تالا إلى غرفتها وظلت تفكر قليلا ثم ذهبت للنوم
استيقظت تالا على صراخ والدتها
تالا، في إيه ي ماما
فاطمة، قومي فرحك انهرده وانتي لسة نايمة
تالا، هي الساعة كام
فاطمة، الساعة 9 الصبح
تالا، تمااام على 11 صحيني
فاطمة، هو إيه اللي على 11 انتي هبلة ي بت بقولك قومي بدل ما اجيبلك الشبشب.

تالا، شبشب إيه بس في واحدة تقول لبنتها شبشب والمصيبة ان بنتها ضابط انا لو حد سمعك بتقولي كده هيتحفل عليا لحد ما اموت
فاطمة. بعد الشر عليكي ي حبيبتي يلا قومي بقى
تالا، طب متمشيش معاكي 10
فاطمة، قومي بقى ي تالا
تالا، حاضر اماما حاااضر تابعت في سرها هي جوازة سودة ومنيلة بنيلة انا هطلعو على الاهبل اللي اتدبست فيه
فاطمة، بتقولي إيه
تالا، بكح بكح حرام بقى.

نهضت تالا واخذت حمامها وخرجت مع اقاربها إلى احد الماكن التجميل الغالية وبدؤ في تزين تالا التي كانت معترضة و وافقت تحت ضغط والدتها وعمتها انتهت تالا من هذه الاشياء وارتدت فستانها ثم عادت إلى منزلها فكان الحفل في حديقة المنزل جلس العروسان في الكوشة
تالا، هو مش هيجي
هشام، إيه بتقولي إيه
تالا، ها ولا حاجة فريدة فريدة
فريدة، نعم
تالا، هو اسلام ومازن وخالتو فين.

فريدة، مازن وماما جم من المغرب وهتلاقيهم هنا ولا هنا واسلام مش عارفة
تالا، روحي اتصلي عليه جبية هنا حالا فورا
لا مفيش داعي انا جيت
تالا، حرام عليك ي اسلام كنت خايفة متجيش
اسلام وهو يقبل راسها، وانا اقدر بردو مجيش قولي انتي ده انا كنت اتعلقت عند بابا القسم الف مبروك ي هشام
هشام بمضض، الله يبارك فيك
اسلام، تعالي ي توتي
تالا، على فين
اسلام، تعالي بس.

سحبها اسلام و ذهب إلى المسرح لتطفئ الاضواء وتبدا الاغنية ويرقص الاثنان معا
الفرحة اللي انا حاسس بيها
لا انا قادر اقولها ولا احكيها
اختي حبيبتي وضي عيوني
لعريسها بايدي هوديها
من يوم ماوعينا علي الدنيا
مافارقناش بعضنا لو ثانيه
علي عيني انك تبعدي عني
دمعتي مش قادر اخبيها
والفرحه اللي انا حاسس بيها
لا انا قادر اقولها ولا احكيها
اختي حبيبتي وضي عيوني
لعريسها بايدي هوديها
من يوم ماوعينا علي الدنيا.

مافارقناش بعضنا لو ثانيه
علي عيني انك تبعدي عني
دمعتي مش قادر اخبيها
واوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي
سندك ضهرك
واوعي تخافي
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
اوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي
سندك ضهرك
واوعي تخافي
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
من اي حاجه
وهجيبلك حقك لو ضايقك
دي الفرحه اللي انا حاسس بيها
لا انا قادر اقولها ولا احكيها
اختي حبيبتي وضي عيوني
لعريسها بايدي هوديا.

مع اخر كلمات الاغنية حملها اسلام واصبح يدور بها وانزلها وهو محتضنها وهي ايضا محتضناه بشدة ولم ينتبهو إلى ذلك الذي يريد افتراسهم بشدة كانت عينية تخرج الشرار
تالين وهي تضرب مازن في يدة، اتعلم علشان تعمل كده
مازن وهو يضع يدة على كتفها، حبيبتي دول ناس فاضية ي عمري انا هشغلك اغنية الزمالك ونرقص عليها
تالين، والله حبيبي
تفاجا مازن بمن ينزل يدة من على كتف تالين
يزيد، عن اذنك
مازن، هو في إيه.

يزيد، اصل مش بحب حد يحط ايدو على حاجة تخصني حتى لو اخوها
مازن، امممم طب انا شوية وراجع
تالين، انتا ازاي تقول كده انا مش بخصك
يزيد، لا ي تالين تخصيني لان انا بحبك وقولت لعمي وهو هيشوف ردك ومستني موافقتك ومش هستني حاجة غيرها
غادر يزيد وبقيت تالين تنظر امامها كالبلهاء وهي تحاول ان تستوعب ما قالة
جودي، تالين
فريدة، تيتو
ريماس، انتي ي بت
تالين، ها
ريماس، مالك
تالين، مفيش يلا نشوف الفرح
فريدة، انتي هبلة والله.

توجه هشام إلى اسلام وسحب تالا مقربها اليه
هشام، إيه ي عم انا بغير
اسلام، اشطا ي عم اطير انا بقى كده اديت مهمتي
غادر اسلام بينما نظر هشام إلى تالا
هشام بتوعد، حسابنا فوق في اوضتنا مش هنا
وضع كلتا يدية على خصرها
هشام، يلا نرقص
تالا، مش عايزة
هشام، قولت يلا نرقص اشمعنا رايحة ترقصي معاه وانا لا هو احسن مني ارقصي
وافقت تالا على مضض و انتهت الحفلة سريعا دخلت العائلة إلى الفلة بعد ان غادر الجميع
حسن، مبروك ي ولاد.

تالا، انا هطلع اوضتي ارتاح
هشام، تصبحو على خير ي جماعة يلا ي تالا
تالا، يلا ي تالا مين انا هطلع اوضتي
هشام بابتسامة، مهي اوضتي هي اوضتك مش انتي مراتي بردو
تالا، بص ي شاطر انا متجوزاك علشان الشغل وكل واحد هيفضل في حالو
امل، إيه ي جدعان من اول يوم خناق اومال لما تقعدو مع بعض هتعملو إيه
تالا، واقعد معاه ليه اصلا انا هفضل في اوضتي
فاطمة، مينفعش كده ي تالا
هشام، لو سمحتو المشكلة ديه بينا احنا الاتنين.

يزيد، طب خلاص بقى استهدو بالله
تالا، والله انا بقى قولت اللي عندي وهفضل في اوضتي زي ما انا
هشام، لا ي روحي الكلام ده ميمشيش معايا ي تتفضلي قدامي بهدؤ ي اما ي تالا والله العظيم هتشوفي حاجة مش هتعجبك
تالا، العب غيرها ي شاطر
كادت ان تذهب ولكن سحبها هشام و رفعها على كتفة سريعا
تالا، انتا بتعمل إيه ي حيوان نزلني
هشام، تصبحو على خير ي جدعان
تالا. هو إيه اللي تصبحو على خير نزلني.

كان الجميع يضحك عليهم وظلت تالا تضربة على ظهره كي يتركها دخل إلى الغرفة والقاها على الفراش واتجة إلى الباب واغلقة بالمفتاح نهضت تالا من على الفراش
تالا، افتح الباب وخليني اخرج
ظل ينظر لها ويقترب منها كانت ترجع إلى الخلف كادت ان تسقط على الفراش ولكن سحبها هشام الية
هشام، هو انا مش قولتلك مليون مرة لما اقولك حاجة تقولي حاضر
تالا، وانا امبارح قولتلك ان انا مش هفضل معاك في الاوضة.

هشام، وانا قلت هتفضلي ي تالا وانتي مراتي وهتفضلي معايا مكان ما انا اروح
تالا، والله انا جرة بقى وملكش دعوة
هشام، تالاا متخلصيش صبري انا ممكن اسكت بش صدقيني عصبيتي وحشة اوي
تالا. ابعد عني وملكش فية
هشام، اوعي بس ي ماما تكوني فاكرة ان حد من اللي برا دول هيحوشك مني تبقى بتحلمي انتي مراتي ومحدش هيقدر بس حطي ده في دماغك
تالا. وانا مش مستنية حد انا اقدر
ابتسم هشام بخفة، اما نشوف.

مال بوجهه على عنقها وطبع قبلات خفيفة مدت تالا رجلها بين رجليه وفجاءة ازاحتها ليقع هشام على الارض ابتسمت تالا هي بخفة واقتربت منه
تالا، افتكر بس انتل بتتعامل مع مين
ثم توجهت إلى شنطتها ورفعتها على الفراش وقف هشام بجانبها وهو ممسك بظهرها فتحت تالا السحاب الخاص بالشنطة وفتحتها ولكن سرعان ما اغلقتها واصبح وجهه احمر
هشام، مالك
اقترب ليفتح الشنطة ولكن ضغطت عليها تالا
تالا، متبقاش حشري ملكش دعوة.

هشام، انا بقى كده وحشري
ومد يده وفتح الشنطة لينصدم من الملابس
هشام بخبث. واو زوقك طلع حلو اووي في الحاجات ديه
تالا، انتا قليل الادب وسافل
هشام، لا والنبي إيه اومال الحاجات ديه إيه
تالا، مش انا اللي جيباها دول البنات واكيد هما اللي حطوها وانا مستحيل البس حاجة زي كده
وبدات في البحث عن بيجامة لها حتى وجدت احدى بيجامتها ذهبت إلى الحمام و ارتدتها خرجت وتوجهت إلى الفراش
هشام، غريبة يعني
تالا، إيه هنام.

هشام، اصل على حسب ما اعرف ان البنت لما تبقى متجوزة غصبن عنها وكدة تروح تنام على الكنبة
تالا، لو مش عاجبك روح نام على الكنبة
لفت وجهها ونامت اما هشام كاد ان يفتك بها للمرة الثانية توجه إلى جوارها ونام هو الاخر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة