قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني عشر

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني عشر

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني عشر

العميد، الاسم
تالا، تالا حسن القاضي
فتح الثلاث اعينهم من الصدمة
يزيد، هااا
تالا، إيه عند حضرتك اعتراض
العميد، العنوان
تالا...
العميد، خلاص ي فندم تقدري تمشي واللي حصل مش هيتكرر
تالا، ي ريت يلا ي تالين
اعادت نظارتها الشمسية وغادرت تبعتها تالين وهي خائفة ركبت السيارة وسارت مسرعة عائدة إلى المنزل اما عند الثلاثة فكانو مصدومين
هشام، هو انا صح
يزيد. تالا
رامي، ي نهار اسوح عمي
العميد. في إيه.

هشام، العنوان لو سمحت
العميد، بس.
اخرج له يزيد الهوية الشخصية
يزيد، ديه بنت عمي العنوان
اعطاه العميد العنوان وعاد الثلاثة وهم مصدومين إلى المنزل
حسن، مين اللي عمل فيك كده
فاتن. ابني حبيبي مين اللي عمل كده
جلس الثلاثة و افواههم مفتوحة بسبب الكارثة التي حلت عليهم
امل، هما مالهم مبرقين كده ليه
خالد. ماما هو النوع ده بيعض
جودي، يزيد حبيبي
ريماس، اتش اتش
هشام، ها
حسن، مين اللي عمل كده.

نظر الثلاثة إلى بعضهم واطلقو ضحكاتهم فكانو مثل المجانين
ريماس، انا عايزة اصور
حسن، هشااااام
هشام، نعم ي بابا
حسن، مين اللي عمل كده
يزيد، عملت ي خرابي على رجالة العيلة
امل، بنت
اطلق الاطفال الثلاثة ضحكتهم
رامي، بنت مين انتو مش متصورين ديه ادت ليزيد بوكس رجعتو ورا
فاتن، مين المتوحشة اللي قدرت تعمل كده
هشام، هههه اصل انتو مش هتصدقو
امل، إيه مين اللي عمل كده
حسن، بنت مين
يزيد، ههههه بنتك ي ابو علي
حسن، مش بهزر.

رامي، ولا احنا اقسم بالله
امل، لا معلش تالا بنت عمك اللي عملت فيكم انتو الجوز كده
حسن، تالا! تالا حبيبتي كبرت إيه اللي حصل
قص له هشام كل ما حدث
حسن بعصبية، مش قولت بطل تعاكس في خلق الله
رامي، منا معكستهاش
حسن، حتى لو
يزيد، ده عاكس تالين
حسن، نهار اللي جابوك اسود
امل، سيبكم من كل ده البنات عاملين ازاي
هشام، تالا نسخة من بابا وتالين مخلط
حسن، انا عايزة اشوفها.

يزيد، انا هقولك الصراحة تالا واضح ان عندها عقدة او حاجة زي كده لانها عصبية زيادة عن اللزوم وجامدة عكس تالين تالين كانت واقفة وبتعيط من كتر الخوف لا ديه بقى كانت شخصية ف احنا مش هندخل من عندها احنا ندخل من عند تالين وطنط فطومة وهما اللي هيجيبو تالا
هشام، كلام يزيد مية في المية
حسن، طب انا بكرة هاجي معاكم الجامعة وهشوف تالين.

خضع الجميع إلى امرة صعد حسن ودخل إلى غرفة تالا التي كان يعدها منذ زمن طويل وجلس بها كالعادة
اما عند تالا كانت تسوق السيارة ببرود كانها لم تفعل شئ
تالين، انتي جايبة البرود ده كلو منين
تالا، ليه يعني
تالين، موتي الراجل
تالا، ههههه ده على كده يبقى المجرمين اللي عندي بقو زومبي
تالين، هههههه ربنا يخليكي ليا ي توتي
تالا، ويخليكي ي عمري
صعدت الاثنتان إلى الشقة
فاطمة، إيه اللي جابك ي بت.

تالا، مسائي ي حجة عندي شغل مسائي
فاطمة، اااه طب يلا على فكرة يا تالا الدوا بتاع القلب خلص مش ناوية تعملي العملية وتريحينا
تالا، لما احس اني عايزة اعملها هعملها
تالين، هي شوكولاتة إيه العيال ديه
تالا، المهم عندي علبة دوا تحت هبقى اجيبها
فاطمة، ماشي
جلس الثلاثة وشرعو في تناول الغداء ثاني يوم توجهت تالين إلى جامعتها بعد ان اعتطها تالا جرعة من الشجاعة جلست في الكافتيريا
رامي، اهييية.

نظر حسن لها لقد كانت جميلة جدا كانت تشبة فاطمة و حسن مزيج الاثنين
هشام، انسة تالين
فزعت تالين من مكانها فكان امامها 3رجال ورجل متقدم في العمر
حسن بحنو، اهدي ي بنتي متخافيش
تالين، نعم
حسن، عايز اتكلم شوية معاكي على انفراد
تالين، ليه
حسن، متخافيش انتي بنتي
تالين، طب فين
حسن، كافية ممكن
تالين، ططيب
ذهبو الاربعة ثم جلسو في احد الكافيهات
حسن، انا عايز اعتذر عن اللي عملو رامي امبارح.

تالين، خلاص محصلش حاجة تالا اختي جابت حقى شكرا
حسن، طب كنت عايز اتكلم معاكي شوية
تالين، اتفضل
حسن، انتي تعرفي إيه عن والدك
تالين، معرفش كتير لاني مقبلتوش ولا مرة بس ماما دايما كانت بتكلمني عنو وبتقولي كلام حلو و جميل على عكس تالا كنت كل ما اجيب السيرة كان وشها بيتقلب 180 درجة وتزعل وتقوم
اخرج حسن صورة له هو وفاطمة وتالا عندما كانت صغيرة
حسن، شوفي الصورة ديه كده
اخذت تالين الصورة ونظرت لها بصدمة.

تالين، ازاي انا مش فاهمه حاجة
حسن. ، انا هحكيلك كل حاجة بس بشرط تسمعي كل حاجة من الاول للاخر وقص لها كل شئ من بداية لقائة مع فاطمة إلى ان ظل يبحث عنها كانت تالين تستمع ودموعها تنزل فقط
تالين، بابا
ارتمت في احضانة تبكي وتحتضنه بقوة اما هو فبادلها الاحتضان احتضان ابوووي خالص
حسن، خلاص ي حبيبتي متزعليش انا عارف اني غلطان
تالين، لا ي بابا انتا مش غلطان الغلط عند جدي ربنا يرحمة
حسن، وحشتوني كلكم ي حبيبتي.

تالين، انا فرحانة اووي ي بابا ان انا في حضنك
هشام، كفاية دراما بقى احنا عايزين نحل الموضوع
تالين، انا لغاية دلوقتي معرفتكمش
يزيد، انا يزيد ابن عمك عزيز ودة اخويا رامي وعندنا جودي كمان
هشام. وانا هشام
تالين، انتا بقى انا عرفاك ماما حكتلي عنك
حسن، وفي عمتك امل وعندها ريماس وخالد
تالين، انا عايزة اشوفكم كلكم
حسن، امك توافق انها تقابلني وانا هحيبهم واجيلك كلهم
تالين. ديه بقى سيبها على العبد لله ومتشلش هم.

حسن. ربنا يخليكي ليا ي حبيبتي
تالين، ويخليك ليا ي بابا انا فرحانة اووي
حسن، مش اكتر من فرحتي بيكي وباختك ي حبيبتي
تالين، انا هرجع البيت وهكلم ماما وعلى بكرة هتبقى كلكم معزومين عندنا
حسن، طب تعالي اوصلك ي حبيبتي
تالين، حاضر
اوصلو تالين إلى المنزل ولم تكف عن الحديث والمزاح
تالين، يلا سلام اشوفك بكرة ي بابا
حسن، خدي دول ي عمري
تالين، إيه ده ي بابا
حسن، فلوس ليكي ولماما عقبال ما اجي.

تالين، ي بابا ربنا يخليك ويخلي تالا بتشتغل ومش مخليانا محتاجين حاجة
حسن، بردو خديهم
ابتسمت لوالدها واخذت النقود
حسن، ودة كرت الشركة والتلفون علشان تتصلي بيا
تالين، ماشي ي حبيبي سلام
حسن، سلام
تالين، سلام ي شباب
هشام، سلام
نزلت تالين وصعدت وهي تركض إلى والدتها وظلت تطرق الباب كانها طبل
فاطمة، ي بنت المجنونة
تالين، ماما ماما قابلتو قابلتو
فاطمة، مين ده
تالين، هشششش تالا هنا
فاطمة، لا تالا مش هنا.

تالين، طب تعالي اقعدي هنا
جلس الاثنان و قصت كل ما حدث معها اليوم
فاطمة، قابلتي حسن
تالين، ي ماما بابا بيحبك بجد ده كان شوية وهيعيط بلييييييز سامحية
فاطمة، ي بنتي انا عمري ما زعلت منو انا بحبو المشكلة كلها عند تالا
تالين، انتي عارفة تالا بتحبنا ومش هتزعلنا يلا ي ماما نعزمهم كلهم بكرة والشقة حلوة ونضيفة وجديدة وشيك يلا ي روحي هروح اكلم بابا ونعملها مفاجاة لتالا
فاطمة، ربنا يستر.

بعد نصف ساعة جائت تالا كانت الاجواء متوترة لاحظت تالا هذا ولكنها لم تعلق
تالا، ماما بكرة انا عندي نبطشية بليل وهتاخر يمكن اجي على الساعة 10
فاطمة، ازاي يعني
تالا، يعني الساعة 8 الصبح هنزل من البيت وهرجع 12 الضهر وبعدين انزل الساعة 3 وارجع 10
فاطمة، مش كتير
تالا، معلش
تالين، اصل بكرة جاين ضيوف
تالا، وانا مالي
تالين، حاول تبدري شوية
تالا، حاضر تصبحو على خير
فاطمة، استني
تالا، ي ماما نعم.

فاطمة، مش انتي انهرده كان عندك موعد اشاعة وفحوصات
تالا، ايوة وعملتها سلام بقى
ودخلت إلى الغرفة قبل ان تكشف كذبتها
ترررررن ترررررر ن
تالا، ابن حلال كنت لسة هكلمك
اسلام، طيب ي اختي عملتي إيه في الفحص اوعي تقولي ان...
تالا، هو نفس الشئ
اسلام، حرام عليكي نفسك الفحص والاشاعات بتتعمل مرة كل اسبوعين وبقالك 4 شهور يعني 8 فحوصات ربنا عالم بقلبك
تالا، حاضر ي اسلومتي
اسلام، سبتيني سبتيني والدوا الخلصان بقالو شهر.

تالا، حاااضر ي اسلام حاضر
اسلام، ي تالا خافي على نفسك
تالا، حاضر ي حبيبي
اسلام، عايزة حاجة
تالا، سلام ي حبيبي
اغلقت تالا مع اسلام وذهبت للنوم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة