قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عناد أحفاد الراوي الجزء الثاني للكاتبة هدى السيد الفصل الثالث عشر

رواية عناد أحفاد الراوي الجزء الثاني للكاتبة هدى السيد الفصل الثالث عشر

رواية عناد أحفاد الراوي الجزء الثاني للكاتبة هدى السيد الفصل الثالث عشر

داخل المقبره يقف الجميع ينظرون باعين مفتوحه على مصرعيها من هول المفاجأه عندما شاهدوا عدد الاثار الموجوده داخل المقبره
بدأو يتجولون داخلها و خبير الاثار قام بفحصها للتأكد من سلامتها
يقف بينهم يبتسم على سلامة مخططهم ينظر
على الوقت من حين لاخر يود مروره والتخلص من تلك الخونه
صادق: ها كله تمام
الخبير: كله تمام ياباشا
صادق: تمام يا يونس أمته التسليم بقا
يونس بخبث: النهارده.

صادق: النهارده انت مش قايل النهارده المعاينه وتاخد فلوسك والتسليم بعدين
يونس: غيرت رأي فيها حاجه
صادق: ايوه طبعاً احنا مش عاملين حسابنا على كدا
يونس: والله انا الى عندى جولته الحاجه جدامك اهه هتخدها معاك كان بها مش هتخدها غيرك جاهز ومنتظر
كرستين: ازاى يعنى يايونس انت عارف ان لازم نوفر مكان نحط في الاثار لمعاد السفر
ازاى دلوقتى ازاى
يونس: ماعنديش غير الكلام الى سمعتوه لو ماريدينش خلاص.

صفيه: خلاص يايونس هناخدها النهارده
صادق: انت اتجننتى ازاى يعنى افرضي...
صفيه: انا هخدها عندى البيت لحد ماتجهزوا مكان تانى او لمعاد السفر مش هتفرج
صادق: ازاى الكلام دا هو لعب عيال
صفيه: خلاص ياصادج خلونا ننهى الموضوع ده
يونس: طيب كدا تمام افوتكم انا بحى تشوفوا شغلكم المكان مكانكم
صادق بقلق: تسبنا ازاى يعنى مش المفروض تكون معانا
يونس: ياراجل الكلام ده لو حد غيرب لكن احنا اهل هههههههههههه عن اذنكم.

صادق: يونس
يونس: خير ثانى
صادق: فلوسك
يونس بتفكير مصطنع: واه هو انا ماجولتلكش
صادق باستغراب: ماقولتليش ايه
يونس: لما تخلص الى بتعملوه وتطمن على بضاعتك هكلمك واعطيك رقم الحساب بتاعى
تحطهم فيه اصلى مابحبش الفلوس الكاش.

ثم تركهم ورحل ومن بعده رجاله تحت نظرات الزهول لكلا من صادق وصفيه وكرستين.

صادق: ايه الى حصل دا انا حاسس ان يونس بيخطط لحاجه
كرستين: اكيد طبعاً
صفيه: خلونا نفوت المكان دا ونمشي بسرعه
صادق: نمشي ازاى يعنى والكاجه دى
كرستين: احنا مش ممكن نسيب الاثار دى
صفيه: وان امال ريدين ينجبض عليكم وتجضوا حياتكم في السجن
كرستين: احنا لو ماطلعناش بالاثار دى حياتنا هتنتهى خالص
صفيه: انتم احرار اعملوا الى رايدينه لكن انا ماشبه مش مستغنيه عن عمرى انا.

صادق بعنف: مافيش حد هيتحرك من هنا غير لما نشوف حل احنا كلنا في مركب واحده.

وقفوا في حيره من امرهم لا يعلمون ماذا يفعلوا ظلوا يبحثوا عن حل يخرجهم من تلك الورطه.

فى مكان قريب تقف عربه كبيره مغلقه ويجلس بداخلها عدة اشخاص منهم من يستمع لتلك الاصوات ومنهم من يشاهد المكان
ويراقب تصرفاتهم ومنهم من يجلس لا يصدق مايشاهده
ظلت تبكى على كل ماشاهدته لن تصدق الا ماشاهدت باعينها بعد ان هاتفها وطلب منها المجيء اليه دون اخبار احد بالاتفاق مع مراد بعد ان طلب منه ذالك واخبارها بكل مايحدث
وصلت المخفر وهي متخفيه اقتربة من مكتبه ودلفت للداخل.

بسمله بدون مقدمات: لو حضرتك رايدنى مشان الى حصل فانا اسفه خابره انى السبب بس بعتزر منك ماجدرش اجف ضد جوزى
سراج بابتسامه: وانا مش طلبك عشان الموضوع دا واسف انى جبتك هنا بس عشان مايتقررش الى حصل
بسمله: امال حضرتك طلبنى ليه
سراج: عايز اعرف انت كنت عايزانى ليه
بسمله بارتباك: ها اصل كان هو...
سراج بابتسامه: اتكلمى يا انسه بسمله ماتقلقيش اعتقد انك اختارتينى وعارفه انى اقدر اساعدك.

بسمله بصوت مهزوز: انا كنت رايده اجولك ان...
سراج: ان ايه كملى
بسمله: رايده ابلغ عن جضية اثار
سراج: أثار
بسمله: ايوه
سراج: تعرفى كل حاجه عن القضيه دى
بسمله باستغراب: كيف يعنى
سراج: يعنى تجاره ولا تهريب وافراد العصابه ومعاد التسليم و...
بسمله: انا ماعرفش كل دا
سراج: امال ايه الى تعرفيه
بسمله: اعرف بس ان في ناس بتاطر في الاثار
سراج: اه طيب مين الناس دى
بسمله بتنهيده: ابويا ويونس اخوى.

سراج بضحك: هههههههههههه دا بجد
بسمله باستغراب: حضرتك بتضحك ليه مش مصدج انى امل اكده وابلغ عن اهلى
احب اجولك ان تربيتى واخلاجى مايسمحوش انى اشوف الغلط واسكت عليه مهما كان الغلطان قريب منى
سراج: طيب تفتكرى الى يربي حد بالاخلاق دى تسمحله اخلاقه انه يغلط
بسمله: تجصد ايه
سراج: قصدى انك كدا بتتهمى ناس ابعد مايكون عن التهمه دى
بسمله: تفتكر انه سهل عليا اجى ابلغ عن ابوى واخوى مشان اتهمهم ظلم.

سراج: انا اكيد مقدر دا يا انسه بس الى عايزك تعرفيه ان مش كل حاجه نسمعها صح حتى لو كانت من ناس قريبه للأسف الناس عشان تبعد الشبهه عنها بتتهم غيرها
بسمله: تجصد ايه وضح كلامك
سراج: مستعده تيجى معايا مكان هتعرفى الحقيقه كلها لما نروحه
بسمله: مكان ايه دا
مكان مش هترجعى منه غير وانت فاهمه كل حاجه
مراد
ايوه يابسمه
هو ايه الى بيحصول
هتعرفى كل حاجه بس اصبري.

طيب يا مراد بيه انا مضطر اسيبكم عسان ارتب كل حاجه خلاص مافيش وقت هبعت العسكرى يجيب اكل عشان انسه بسمله
مراض بضيق: سراج باشا
سراج: نعم
مراد: انت خابر طلت كام مره انسه النهارده حد جلك عليا خيال مجاته الانسه الى عتتكلم عليها دى تبجى مرتى
سراج باستغراب: بجد
مراد: هو ايه الى بجد
سراج: احنا في ايه وانت في ايه يامراد
مراد: اتفضل ياسراج باشا واستعجل العسكرى بتاعك عشان المدااااام جعانه.

بعد خروج سراج اقترب منها وجلس بجانبها
لاحظ رعشه جسدها قام بامساك يدها
ويبدأ باهدءتها
اهدى يا حببتى انا معاكى
بسمله: هو في ايه يامراد
اهدى وجريب عتعرفى كل حاجه
مرت الساعات عليها كالسنين تشغر وكان الوقت مازال متوقف لا تعلم ماذا ينتظرها
فجاه دلف سراج للداخل وحثهم على النهوض
لا تعلم الى اين تتوجه لكن قلبها يشعرها بشيء ربما يكون نقطته تحول حياتها.

تجلس وتشاهد كل ما حدث داخل المقبره لا تقوى على الصمود عندما شاهدة ولدتها تخلع عن وجهها ذالك النقاب ظلت تبكى على ماكانت تنوى فعله وظلت تلوم نفسها كيف تتهم والدها الرجل ذو الاخلاق الحميده ذالك الرجل الذي لا يريد الا اسعادها واخاها الذي لم يكن اخاه بل كان والدها ظلت تبكى وتبكى
الا ان وجدته ياتى اليهم ركضت اليه ثم استقرت داخل احضانه
بسمله: انا انا اسفه ياخوى انا اسفه.

يونس باستغراب: بسمه انت ايه الى جابك اهنه
مراد: انا يايونس
يونس بغضب: ليه ليه يامراد
مراد: كان لا زم تعرف الحجيجه
يونس: مش بالطريجه دى
مراد: ماكنتش هتصدج
يونس: انت مالك داخلك ايه انت تصدج ولا ماتصدجش
مراد: مالك يايونس انت ناسي انها مرتى ولا ايه
يونس: لاه مش مرتك يامراد ومن هنا ورايح مالكش صالح بيها انت فاهم
قبل ان يتحدث سمعو صوت سراج يهتف بهم
سراج: يونس الحق.

ركضو جميعا للداخل وقعت مغشيا عليها عندما شاهدت ذالك المنظر البشع.

داخل المقبره حاله من القلق والتوتر
صفيه: يونس عرف كل حاجه وعرف انك هتعطيه فلوس مزوره وانك مبلغ عنه مشان كدا عمل الى كصول واكيد هو مباا عننا ودجايج وهتلاجى الحكومه ملت المكان
صادق: وهيعرف منين مافيش غير انا وانت الى نعرف
صفيه: والهانم الخوجايه.

كرستين بتوتر: تقصدى ايه بكلامك دصفيه وهي تقترب منها: طصدى انك بتحبي يونس ومن يوم ما دخلتى السرايا وانت عينك منين يبجى اكيد انتى الى نبهتيه وخلتيه يعرف مش بعيد تكونى متفجه معاه كومان
كرستين: ايه دا ىاء طبعا مافيش حاجه من الكلام ده حصل انا هستفاد ايه يعنى لما ابلغه طيب ليه مايكونش انت
صفيه: هههههههههههه انا انا اكتر واحده عايزاه يتأذي اكيد مش هروح انبهه.

صادق بعنف: اسمعوا انتم الاثنين دلوقتى حالا هتقول لى مين الى عملت كدا
صفيه: ها انت متخيل انى ممكن اعمل اكده انت خابر الى بيناتنه وخ...
صادق: ايوه عارف بس كمان انت تبيعى ابوكى عشان القرش دا انت بعتى حب عمرك عشان قرشين وكنتى السبب في موته مش هتبعينى
صفيه: انت تحصد ايه انت مصدجها هي ومش مصدجنى
صادق: جالو للحرام احلف.

صفيه بعنف هجمت على كرستين: تعالى اهنه يابت المركوب من يوم مادخلتى وسطينا وكل حاجه اتجندلت ماسيبكيش غير ىما تموتى يابنت المركوب انت
كرستين: اه سبينى ياست انت
صادق: سبيها يا صفيه احنا في ايه ولا في ايه خلينا نتصرف قبل ما الحكومه توصل
صفيه: مش سيباها غير لما اخد حجى منيها
تعالى ??????????
اقترب منهم في محاوله منه لابعادهم عن بعض لكن صفيه كانت الاقوى وكانت لا تريد الابتعاد بعنف حاول ابعادها.

وقعت على الارض وقبل ان تنهض وقعت عليها قطعة أثار وفجأه انفجر الدم من رأسها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة