قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السادس

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السادس

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السادس

احمد: عشان تكونو عارفين الخطوبة و كتب الكتاب الخميس الجاي يعني بعد 3ايام
ميرال و سارة بصدمة: نعم
احمد: بلا نعم بلا مش نعم اديكو عرفتو و هنعملو هنا و اكيد معاكو فساتين مش عاوز حجج
ليخرج و يتركهم في صدمة
الجدة بضحك: ههههه ولله و وجعتووقعتومع ولاد الشافعيلتتركهم و تذهب
في حديقة بيت الشافعي
يوسف: هنعمل إيه
سليم: ولا حاجة هنتجوز
يوسف: لا ولاهي ابهرتني سليم مبهزرش.

سليم ببرود: ولا انا و اهدا بقا عشان الزنانة دي داخلة علينا هي و صحبتها
يوسف: طيب خلاص
ميرال بغضب: بص يا سليم انت
سليم بهدوء: صوتك ميعلاش و خد انت يا يوسف سارة علي جمب عشان عاوز اتكلم مع مراتي المستقبلية(بأبتسامة مستفزة)
يوسف: سارة بعد ازنك تعالي نتكلم شوية عشان لازم نتكلم سوا
سارة: ماشي اوك
ثم ذهبوا
سليم ببرود: عاوزة إيه
ميرال: عاوزة إيه يا برودك يا اخي
سليم: بت من غير تطويل لسان عاوزة تتكلمي اتكلمي.

ميرال: بت في عينك انا اتكلم زي مانا عاوزة
سليم بهدوء مخيف: واضح ان لسانك طويل اوووي بس متقلقيش هيتقص و مش هيطول تاني
ميرال بقلق: بص انا مش هرد عليك بس ازاي خطوبة و كتب كتاب بعد ثلاث ايام
سليم: دلوقتي مش هتردي طيب هعديها و بعدين زي الناس عادي
ميرال: زي الناس ازاي في بنت تعرف ان كتب كتابها بعد 3 ايام فجأة
سليم: كويس انك عرفتي اصلا
ميرال: يعني انت موافق اننا نتجوز
سليم بهدوء: اه موافق.

ميرال: ازاي وانت مبتطقنيش يا عم انا مش متربية تنجوز واحدة مش متربية لية
سليم بغموض: هربيكي
ميرال برتباك: اه طب هو بص انا هروح استني سارة في اوضتناثم ذهبت سريعاً إلى غرفتها
عند يوسف و سارة
يوسف: انا عارف ان الموضوع جه فجاءة مش عاوزك تضايقي
سارة: انا عارفة ان كل حاجه بيعملها انكل في مصلحتي بس انا بجد مصومة من ال حصل
يوسف: طب تيجي نتفق اتفاق
سارة: إيه هو هتهربني.

يوسف: تهربي إيه دي عيلة الشافعي هيجبوكي لو تحت الارض
سارة: انا بهزر انت اتعصبت لية
يوسف: طيب الاتفاق هو اننا نكون صحاب لغاية مانتعود علي بعض
سارة بأبتسامة: خلاص اتفقنا و سوري لو ضايقتك انا كنت بهزر
يوسف بأبتسامة: خلاص محصلش حاجة
سارة: خلاص انا هروح لميرال
بعد ان حل المساءو انتهى اليوم لدون مشاكل اخري ليأتي يوم اخريفي الصباح الباكر
تستيقظ ميرال باكراً لتري ان الشمس اشرقت ليعجبها بشدة هذا المنظر.

ميرال: اصحي يا سارة تعالي ننزل
سارة: إيه يا ميرال في إيه علي الصبح ده احنا اصلا نايمين متأخر
ميرال: بصي الشمس عاملة ازاي تعالي ننزل نتمشي تحت
سارة: و افرضي مليقوناش هيعملو ايه
ميرال: متقلقيش هنيجي قبل ما يصحو ها قولتي إيه
سارة: اوك خلاص تعالي نروح
بعد مرور بعض الوقت في بيت الشافعي
علي مائدة الفطار
الجد: امال فين البنات يا بتي
نهال: انا افتكرتهم هنا بذل هما مش في الوضة
الجدة: مظهروش من الصبح يا بتي.

يوسف بقلق: يعني إيه
سليم: طب شوفوهم في البيت كلو
الجدة: مفيش حد يا سليم حتى بعت ال بت سوسنسوسن خادمة ببيت الشافعيتشوفهم بس ملجيتهمشملقيتهمش
سليم بغضب: يومهم اسود انهاردة هنرح نشوفهم انا و يوسف و يا ويلهم لو قعو في ايدينا يلا يا يوسف
في المزارع
سارة: يا نهار اسود يا ميرال الساعة 8 بقالنا ساعتين ده زمانهم هيموتو من القلق
ميرال: طب يلا بسرعة بقا انا مش عارفة نسينا ازاي
سليم ويوسف
سليم: هيكونو راحو فين دول.

يوسف: اهدا بس وإنشاء الله هنلاقيهم
سليم: بس اما اشوفها اكيد هي صاحبة الفكره
يوسف: انا نشوفهم بس نشوف ال هيحصل
بيت الشافعي
الحارس: يا حاج الهوانم جم
احمد: كنتي فين انتي و هي انتو اتجننتو تنزلو من غير مانعرف
سارة: يا انكل احنا نزلنا عشان الحو كان حلو و قولنا هنرجع علي طول بس محسناش بالوقت
الجد: اتصل يا جلال ب يوسف و قولهم يرجعو
جلال: حاضر يا حاج
و بعد عدت دقائق الذي يوبخهم بها احمد اتو سليم و يوسف.

ميرال: يا بابي خلاص بجد سوري مش هيحصل كدة تاني
سليم بغضب: شرفتو يا هوانم
ميرال بنفسها: يا نهار اسود هنموت دلوقتي
يوسف بعصبية: كنتو فين كل دة و ازاي تنزلو من غير ما نعرف
ميرال: انتو مالكو انت مفكر عشان احنا هنتجوز خلاص احنا عارفين ان احنا غلطتنا بس اعتذرنا ل بابي بس انت ملكش دعوة
سارة: اهدي مينفعش كدة يا ميرال
يوسف بغضب: علي فكرة انتي كمان غلطتي
لتنظر له بصمت.

سليم: انا مالي و نص كمان مش ال هتبقا مرات سليم الشافعي تتكلم كدة و لسانك ده انا هقصهولك بس استني و بعد ازنك يا عمي
احمد: اتفضل يا بني
سليم: و انت هتوافقني علي الكلام ده يا يوسففهم يوسف ما ينوي علية سليم
يوسف: موافقك
سليم: مفيش خروج لحد منهم لغاية يوم كتب الكتاب و بعدها هترجعو علي القاهرة
احمد: انا كمان كنت هقول كزة
ميرال: بس يا بابي
احمد: الكلام خلص يا ميرال انتي و سارة علي اوضتكم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة