قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السابع

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السابع

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السابع

في الصعيد قبل كتب الكتاب بيوم
غرفة الفتاتان
ميرال: يعني خلاص بقا هقبل بالواقع و هنتجوز دول
سارة: يا ميرال حرام عليكي من امبارح و عمالة تتكلمي و انتي عارفة اننا مش هنلاقي حل
ميرال: اة مانتي مرتاحة مهو البية قالك نبقا صحاب لغاية مانتعود علي بعض و اهو باين جاب نتيجة من يومين
سارة: لية هو سليم مقلكيش حاجة
ميرال: سليم يا بنتي انتي بتهزري ده فية نظرة بيبصها تتمني ان الارض تبلعك فس ساعتها.

سارة بضحك: ههههه باين ان هيطلع عليكي القديم و الجديد
ميرال: يستني عليا هو بس
في مكان اخر
مجهول(1): عرف اخبار جديدة
مجهول(2): عرفت ان كتب كتابه بكرة و بعد كده هيرجع علي القاهرة و يدرس القضية
مجهول(1): ههه لا الف مبروك لسليم الشافعي اما نشوف معاه هيبقا معانا و يحافظ على حياته ولا إيه
منزل الشافعي يجلس الجميع
الجدة: خلاص بكرة ولاد الشافعي هيشوفو جواز
يوسف بضحك: حاسس انك شمتانة فينا يا زينبو.

الجدة: اشمت فيك إيه ده اليوم ال مستنياه
سليم بضحك: هههه يا بني جدتك لو طالت تعمل فرح هتعملها
ميرال بنفسها: مهو بيضحك اهو امال مصدرلي انا الوش الخشب لية
الجدة: لعلامهو الفرح هيتعمل جريبقريب
ميرال بقلق: قريب إيه يا نينا ده لسة فضلنا سنة في الكلية ولا إيه يا سارة
سارة: اه يا نينا فاضل سنه لسة هنبتديها بعد كتب الكتاب بيومين
الجدة: و مالو يا بتي كملو في بيت اجوزكم ولا إيه يا عرسان متجولوماتقولوحاجة.

سليم بثقة: لا يا جدتي مفيش حاجة من الكلام دة سنة لسة كتير هو بالكتير بعد شهر من كتب الكتاب
يوسف: اه يا جدتي هو ده المتفقين علية مع عمي احمد
ميرال: يعني إيه و الدراسة انت مجنون
سليم بهدوء: بردو هتطول لسانها تاني يا بنتي قولتلك هقصهولك مستعجلة علي إيه انتي بس و بعدين قولنا هتكملوها بعد الجواز
سارة: بس احنا محدش قلنا علي الموضوع دة.

الجد: بس ابوكم عارف وخلاص بجا حديتبقا كلامفي الموضوع دة و يلا بجابقاعشان نتعشي و كل واحد لو ناجصوناقصوحاجة يعملها و ينام عشان خلاص بكرة كتب الكتاب
وبعد ان اكل الجميع ذهبو إلى غرفتهم
غرفة الفتاتان
نهال: كدة كل حاجة جاهزة و كويس انكو كنتو جايبين فساتين زي دول معاكم كده مش ناقص حاجة يلا مبروك يا عرايس
سارة: طنط انا مش عارفة لية حاسة انك فرحانة فينا
نهال و هي تنظر بحب: لا فرحانة بيكم
لتحتضن سارة.

سارة: انا بحبك اووووي بجد كويس انك موجودة في حياتي
نهال و هي تحضنها: و انا كمان بحبك اووووي
لتقفز عليهم ميرال
ميرال: حبوني معاكم
ليقهقهو لصوت عالي علي حركات ميرال
بعد ان نام الجميع لمواجهه غد الملئ بالأحداث
يستيقظ الجميع باكراً علي بخور الجدة الملئ بالمكان
ميرال: كح كح إيه يا نينا دة
سارة: بتبخري لية يا نينا بس
الجدة بفرح: انهاردة جاي ناس كتير و اخاف عليكم من العين لازم تتبخرو أكده.

يوسف: إيه يا زينبو الكلام ده بس حسد إيه بس
سليم: يا بني سيبك من الكلام بص دي جابت بخور الصعيد و القاهرة كلو
الجدة: بقا اكده ماشي
ليلي: سيبك منهم يا ماما هما كدة المهم دلوقتي العرايس تروح الاوضة عشان نهال و هالةهالة والدة يوسف طيبة القلب و تحب ابنها جدا مثل ليليو انا هنطلع نجهزهم عشان يخلصو علي المعاد عشان المأذون جاي علي 6 و انتولتنظر لسليم و يوسفاطلعو علي فوق جهزو نفسكم
ليذهب الجميع.

بعد مرور ساعات قليلة
في غرفت الفتايات
نهال: بقيتو حلوين اوووي يا بنات
فهم بحق جميلات يضعون القليل من الميك اب و ترتدي ميرال فستان كات طويل ينفتح قليلاً من عند ارجلها من لون الروز و تترك لشعرها الامع العنان اما سارة فأنها ترتدي فستان كات طويل هادئ من لون التركواز ينفتح القليل منة في الظهر فاكانو رائعون
ميرال بضحك: ليه بقا يا مامي هو احنا كنا وحشين
ليلي: مين يقدر يقول كدة
سارة: ييقا كدة احنا خلصنا.

هالة: خليكم بقا هنا عشان ماما هتقتل الكل لو حد شاف حلوتكم دي بذات عشان في رجالة كتير انهاردة
ليدق علي باب الغرفة ليدخل احمد و الجدة
احمد بنظرة حب: زي القمرات يا بنات
ليحضنهم هو
سارة: ربنا يخليك لينا يا انكل
ميرال بضحك: ايه بقا مش عاوزين دراما انهارده
ثم يتفزعون فجاءه من صوت زغروطة الجدة
الجدة: لووولوووووولوووولي بجيتو كيف البدربقيتو زي البدر
ميرال بضحك: حرام عليكي يا نينا اتخضينا.

الجدة بفرح: ده من الفرح يا عيون جدتك من الفرح يلا بقا عشان العرسان يشفوكو بس بعد كتب الكتاب بس انا هوديكو اوضة المكتب
في صالون بيت الشافعي
الجد: يلا نبداء يا حضرت المأذون
الماذون: يلا نبداء
ليستمعو و هم داخلون جملة بقائهم مع سليم و يوسف ليعلمو من هذا الوقت ان اليوم قد يكونو مسئولون منهم و قد حكم بقرار حبهم إلى بعض
المأذون: بارك الله لكم و عليكم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة