قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السادس عشر

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السادس عشر

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل السادس عشر

فيلا سليم الشافعي
تستيقظ ميرال من نور الشمس لتشعر بشئ ثقيل عليها
ميرال و هي مغمضة العينين: إيه
لتنظر بجانبها و تري يد سليم عليها
ميرال بصراخ: سليييييم انت إيه الجابك اوضتي
سليم بفزع: في ايه في ايه انتي مجنونة يا بت انتي احنا مش فرحنا كان امبارح
ميرال بتذكر: اه صح نسيت
سليم بغضب: لا ولاهي ده انتي مجنونة اووف انا قايم
ليقوم من علي السرير بأتجاه الحمام
ميرال بفضول: رايح فين.

سليم بسخرية: رايح الحمام عاوزة حاجة
ميرال: و هعوز منك إيه انا.

فيلا يوسف الشافعي
يستيقظ يوسف لينظر بجانبه و لكنة لم يجدها ليقلق إلا ان سمع صوت المياه الاتي من الحمام ليعلم انها بالداخل ليفعل انه لم يستيقظ ليري ما تفعل لتخرج هي و ترتدي منامه قصيرة من اللون الروز
سارة: ايه لسم مصحتش اووفلتذهب اليهيوسف يا يوسف خلاص خليك نايم انت رخم اما انزل احضر الفطار
ليجذبها من خصرها لتصبح تحته و هو فوقها
يوسف بخبث: هو ال بيجي السرير ده بيطلع منه.

سارة ببراءه: اه بيطلع عادي و بعدين انت مش كنت نايم كنت بتضحك عليا يا يوسف
يوسف بضحك: اه في مانع
سارة برخامة: اه في وسع بقا عشان انا جعانه و عاوزة انزل احضر الفطار
يوسف بخبث: تصدقي انا كمان جعان و عاوز اكل بس اكلك انتي
سارة لتفهم مقصدة: لا يا يوس...
ليقاطعها بقبلة رقيقة من شفتيه لتذهب معه في عالمهم الخاص.

مكان اخر
مجهول(1): في اخبار ولا ايه مش كان فرحه امبارح
مجهول(2): اه يا باشا بس انت هتسيبه كدة كتير
مجهول(1): سيبه يهيص في العسل شويه قبل مايشوف ايامه الجاية
مجهول(2): هههه لا عندك حق يا باشا.

فيلا سليم الشافعي
كان يجلس و هو يمسك فنجان قهوة و يشاهد التلفزيون و هي كانت نجلس و تنظر له بملل
ميرال بزهق: إيه الملل دة انا زهقت
سليم ببرود: و انا اعملك إيه البس بهلوان
ميرال بغيظ: هو انت عايش في كتلة تلج يا بني ادم انت طب انا جعانة
سليم: ما تقومي تعملي اكل تلاقيكي فاشلة صح مهي واحدة مدللة زيك هتكون ست بيت ازاي طبعا.

ميرال بعضب: و انت ايه عرفك اوووي كدة ان انا فاشله و بعدين مش انت قولت ان الخدامين جاين انهاردة و لا دي تلكيكة عشان تنام جمبي
سليم ببرود: لية من كتر حبي فيكي ده انتي مفيكيش حاجة عدلة و اه كانو هيجو انهاردة بس لسة عارف ان قال إيه هيجو بكرة عشان احنا عرسان و يسيبونا براحتنا و لو انتي شاطرة قوي كدة قومي اعملي لنفسك
ميرال بعصبية: ملكش دعوة بيا
سليم بهدوء: لا ليا من امبارح و كل حاجة تخصك ليا فيها.

ميرال بهدوء؛ اما نشوف و احنا مش هنسافر عشان الهاني مونشهر العسل
سليم بسخرية: لية فاكرة ان احنا عرسان بجد عشان نسافر لا مش هنروح حته هنقعد هنا
ميرال: اوووف يعني مش هخرج طب انا زهقانة طب ماتخرجني انت
سليم بدهشة: نعم و اخرجك بمناسبة ايه لا هتقعدي هنا
ميرال بهمس: إيه الرخامة دي.

فيلا أحمد الألفي
نهال بقلق: تفتكر عاملين إيه
احمد: لو سليم و ميرال اكيد هيجننوا بعض و لو يوسف و سارة فأطمني
نهال: بس تصدق يا أحمد وحشوني اوووي كان زمانهم زي القرود دلوقتي عشان بيتخانقوا هي اه سارة مش بنتي بس عندي زي ميرال بظبط انا المربياها
أحمد: هما لحقو يوحاشوكي بس تصدقي وحشوني انا كمان و اكيد سارة دي بنتنا التانية
نهال: ربنا يستر عليهم و يسعدهم يارب.

فيلا يوسف الشافعي
نعم فهي تقف الان لتصنع طعام لها و لزوجها الحبيب فقد ايقنت انها تحبه بكل ما بها بل تعشقه لتجهز الطعام و تذهب له
سارة بصوت عالي: يوسف يلا عملت اكل
يوسف: انا جيت اهو بس يعني هو الواحد هيفضل عايش كدة اصحي و اشوف قمر و اكل من ايديه كمان لا انا هاخد علي كدة
سارة بحب: لا خد علي كده بقا و بعدين مجوعتش
يوسف بخبث: لا انا بحب اكل الحلويات بسوهو يغمز لها
سارة بخجل: يوسف بس و كل بقا.

يوسف بضحك: خلاص هاكل اهو بدل ماتقلبي فرولة صح بكرة هنسافر عشان شهر العسل
سارة بفرح: بجد هنروح فين
يوسف بحب: باريسو هو يغمز لها
لتقفز اليه و تقبله في وجنته
سارة بفرح: بجد انا بحبك اووووي
يوسف بخبث: و انا كمان بعشقك بس مش استحق مكافأة
سارة بحب: اطلب ال انت عاوزة
يوسف بخبث: لا احنا نسيب الاكل بقا و ناكل حلويات
ليحملها بين يديه و يصعد بها إلى غرفتهم ليذهبو إلى عالم لا يوجد بيه احد غيرهم.

فيلا سليم الشافعي
ميرال: سليم انا عملت اكل عشان جعانة اجبلك معايا
سليم بأندهاش: ماشي اما نشوف
لتأتي له بطبقان بهم الطعام ليأخذ منهم واحد و يتذوق طعمه
سليم بصدمة: إيه ده انتي بتعرفي تعملي اكل بجد
ميرال بأبتسامة: امال انت فاكر إيه مامي كانت بتعلمني انا و سارة مكنتش بيتسبنا غير ماندخل نتعلم منها
سليم بسخرية: طب كويس بتعرفي تعملي حاجه.

ميرال بحزن: هو انت لية متصور ان انا مش بعرف اعمل حاجة و فاشلة علي فكرة انا مش وحشة اوووي كدة يعني
لتترك الطعام و تذهب بضيق ملحوظ ليشعر هو بالندم فهو لم يكن يتصور انها هكذا فهل سيندهش بما لا يعرفه اكثر في الايام الاتيه ليذهب اليها
سليم بهدوء: خلاص متزعليش مكنتش اقصد كدة.

ميرال: لا تقصد انت فاكر ان انا فاشلة و مش بعرف اعمل حاجة بس انا مش كدة اوووي اه ممكن اكون مدلعة شويةلينظر لها بشكلا كتير و عصبية و عنيدة بس مش وحشة يا سليم
سليم: خلاص بقا متزعليش انتي شاطرة يا ستي طب اخرجك و متزعليش
ميرال: بجد و لا هتنكد عليا زي المرة الفاتت
سليم: لا بجد بس نتفق بلاش لبس قصير و عريان اتفقنا
ميرال بتفكير: اوك اتفقنا هطلع اجهز علي طول.

لتصعد جرياً لىبتسم هو علي جوننها و تقلب مزاجها في لحظة.

فيلا يوسف الشافعي
سارة بحب: تعرف انت بقيت كل حاجة بنسبالي بقيت بابي و ماما و صحابي و جوزي كل حاجة بحبك اووووي يا يوسف اوعا تخذلني في مرة
يوسف: اوعدك ان عمري ماهخذلك بس انتي بقا بقيتي كل حياتي انا بقيت بتنفس هواكي ربنا يخليكي ليا
سارة بحب: و يخليك ليا تفتكر ميرال و سليم ييعملو إيه.

يوسف: انا بقولك كلام رومانسي تقوليلي ميرال و سليم ده تلاقيم بياكلو في بعض زي القط و الفار سيبك منهم و ركزي معايا انا بقا
سارة بحب: انا اقدر اسيبك انا معاك اهو.

فيلا سليم الشافعي
بعد مرور بعض الوقت فقد نزلت مرتديه بنطلون اسود و تيشرت ابيض كات و فوقة جاكت اسود من الجلد و جزمة ذو كعب
سليم بأبتسامة: لا وعدتي و نفذتي
ميرال بضحك: عشان تعرف ميرال اما تقول كلمة مش بترجع فيها
ليسرح بضحكتها التي ملئت المكان بصوتها و ينظر لها بأبتسامة
سليم: ، طب مش يلا بقا
ميرال بأبتسامة: يلا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة