قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الرابع عشر

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الرابع عشر

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الرابع عشر

يوم الحنة
فيلا احمد الألفي
غرفة ميرال
نهال: يلا يا عروسة اصحي دي سارة صحيت يلا يا ميرال
ميرال: خلاص يا حبيبتي انا قايمة
لتدخل عليهم سارة و هي تصرخ
سارة بصراخ: ميراااال
ميرال بفزع: في إيه يا سارة انتي اتهبلتي
سارة بضحك: افتكرتك لسة نايمة فاقولت اقوم انا بالواجب ده
نهال بضحك: هههههه خلاص انتو اتجننتو اسيبكم انا بقا و اخلصو و انزلو بسرعة
سارة: اوك يا طنط
نهال: سارة هتفضلي تقوليلي يا طنط كده علي طول.

سارة: اقول لحضرتك إيه
نهال: زي ما ميرال بتقولي
سارة بأبتسامة: حاضر يا ماميو هي تقبلها في وجنتها
لتنزل و تتركهم لتري تحضيرات يوم الحنة
ميرال بأبتسامة: انتي مبسوطة صح
سارة بفرحة: جدا يا ميرال مكنتش متوقعة ان هحب يوسف كدة قوليلي بقا إيه احساسك و انت بكرة هتكوني مع سليم في نفس البيت.

ميرال بأبتسامة: بصي معرفش قلقانة و خايفة سليم غريب ساعات بحس ان هو كويس و ساعات بيكون مرعب بس بالنسبة للفرح فأنا مبسوطة ده فرحي مش هبقا مبسوطة ازاي
سارة بضحك: اه بكره الفرح هيكون يوم حلو اوووي و يلا نجهز بقا عشان مامي هتولع فينا و ترتاح
ميرال بضحك: هههههه اوك يلا
فيلا منصور الشافعي
منصور: ازيك يا حاج عامل إيه نورت مصر
ليلي: عامل إيه يا بابا وحشتني اوووي.

الجد: و انتو كمان وحشتوني اوووي امال فين العريس امال
سليم و هو ينزل من علي سلم الفيلا: انا اهو يا جدي حمدلله على السلامه
الجد: الله يسلمك يا عريس
سليم بأبتسامة: امال فين جدتي
الجد: راحت تشوف يوسف في الفيلا ال قصادكم و جاية
سليم: انا هروحلها دلوقتي
فيلا جلال الشافعي
يوسف: زينبو جت حمدلله على السلامه يا زينبو
الجدة بضحك: زينبو إيه بجابقامهي العروسة كلت الجو اكل
يوسف: لا يا زينبو ده انتي حبي الاول.

جلال: بطل رخامة علي جدتك يا يوسف
الجد: متجولش اكدةمتقولش كدةيا جلال ده حبيبي
ليدخل سليم
سليم: هو بس ال حبيبك يا جدتي
الجدة: انتو الاتنين حبايبي يا عرسان خلاص بكرة فراحكم
يوسف: اه اخيراً
سليم بضحك: متسربع علي إيه يا خويا بعد كدة هتقول يارتني ما اتجوزت
يوسف برخامة: لا مش هقول خليك في نفسك انت بس بوشك الخشب دة البت هتتفش منك و ترتاح
سليم بغضب: يوسف اتعدل
يوسف: خلاص انت هتاكلني الحقيني يا جدتيو هو يختبئ خلفها.

الجدة بضحك: بطل رخامة يا يوسف و يلا عشان حد يوصلني عند بيت العرايس
سليم: انتي هتروحلهم
الجدة: امال يا ولدي انهاردة حنتهم و هما كلموني و قالولي لازم اروحلهم
سليم: طب خلاص انا اصلا جاهز تعالي اوصلك و بعد كدة هحصلك علي الشركة يا يوسف
يوسف: يا جبار حد يروح الشركة قبل فرحه بيوم
سليم: مش فية شعل يكمل قبل اجازة الفرح يا بية
يوسف: طب يا خويا خلاص انا هلبس و اروح علي الشركة و انت وصل زينبو.

مكان اخر لا نعلم عنة شئ
مجهول(1): عرفت اخبار جديدة يا زفت
مجهول(2): اه يا بية ان الفرح بتاعه بكرة و اوراق القضية وصلت ليه بس مش يبداء يشوفهل غير بعد اجازة الفرح
مجهول(1): طيب حلو اوووي امل نشوف هيبقا معانا ولا عاوز عروسته تفرح بي
مجهول(2): تؤمر بحاجة تانية يا بيه
مجهول(1): لا روح انت
فيلا احمد الالفي.

لتنزل العروستان و هما يرتدون نفس تصميم الفستان كات قصير إلى حد ساقهم لونة من الروز الهادئ الرقيق لينبهر جميع من جأو من جمالهم
نهال: قمرات يا حبايبي خايفة لا تتحسدو انهاردة
سارة: هتعملي زي نينا و لا إيه يا مامي
ليسمعو جرس الباب
ميرال بفرح: دي اكيد نينا هروح افتحلها انا
لجري لتفتح لها الباب لتفجأ بسليم بجانبها
ميرال: سليم انت جيت
الجدة بضحك: هو سليم لوحدو ولا إيه.

ميرال بأبتسامة: لا طبعا ازيك يا نينا و حشتيني اوووي
الجدة: و انتي كمان وحشاني اووووي هروح اشوف سارة انا عقبال ما تسلمي علي سليم
سليم: عاملة إيه
ميرال: كويسة و انت
سليم: كويس انتو مش هتخرجو صح طول اليوم في البيت
ميرال: اه طبعا بس اشمعنا
سليم: اصل الفستان يعني قصير اوووي
ميرال بضيق: تاني يا سليم
سليم: خلاص مانتي اصلا في البيت و كلهم ستات فاعادي
ميرال: ده بقت لو كنا خارجين مكنش هينفع اخرج كده
سليم: اه طبعا.

ميرال بضيق: امشي يا سليم شوف وراك إيه
سليم بضحك: ههههه علي فكرة انتي حلوة اوووي انهاردةليقبلها في وجنتها ثم يذهب لتبتسم و تذهب هي اليهم
شركة الشافعي
بعد ان وصل سليم
سليم: بس الشركة دي مش مظبوطة. يا يوسف
يوسف: اه مهو عشان كده مش هنتعامل معاهم سيبك بقا من الشغل و ركز معايا هنا حبيت ميرال
سليم: مظنش ان انا حبيتها و هحب فيها إيه دي دي عنيدة و مدلعة انا بس هستناها تتظبت و بعد كده هشوف.

يوسف: طيب يا خويا يخربيت رخامتك
سليم: كمل شغل انت الاول و ملكش دعوة بحد
لينظر لة يوسف بضيق
فيلا احمد الألفي
الجدة بأبتسامة: كده خلاص خلصنا الحنه
ميرال: حلو اوووي يا نينا
سارة: اه فعلا شكلها جميل اوووي
الجده: مش هتجموهتقوموترقصو ولا إيه يا عرايس
ميرال و هي تجذب سارة: لا طبعا هنقوم يلا يا سارة
ليرقصو و لم يتوقفو حتى المساء إال ان اتَ الجد ليسلم عليهم
الجد: وحشتوني يا بنات
ميرال: و انت كمان يا جدو.

سارة: انا كمان وحشتنا اوووي
الجد: بصو بقا انت زي سليم و يوسف عندي لو عمللكم ايتها حاجة تعالو جلوليقولولي انا
ميرال: اكيد يا جدو
سارة: ربنا يخليك لينا
الجد: يلابجابقا يا زينب عشان ينامو عشان الفرح بكرة وراهم يوم طويل
ليذهبو و يتركهم و هم من كثر التعب لم يشعرو بأنفسهم ليذهبو إالي النوم
غرفة سارة
تستمع لصوت رنين الهاتف ليفيقها من النوم
سارة بصوت نأم: ايوة يا يوسف
يوسف: افتحي البلكونة يا سارة
سارة: افتحها لية.

يوسف: افتحيها بس
لتتقدم إلى البلكونة لتفتها لتتفجأ به بداخلها
سارة بدهشة: انت جيت هنا ازاي
يوسف بأبتسامة: من علي الشجرة
سارة: يا مجنون حد يعمل كدة
يوسف: اه انا اصل انتي وحشتيني اوووي
لتستمع إال صوت دق علي باب غرفتها
نهال: سارة انتي نمتي يا حبيبتي ولا بتكلمي حد
سارة بهمس: يانهار اسودلتعلي صوتهااه يا مامي بكلم يوسف في الفون
نهال: طيب يا حبيبتي
سارة: امشي بقا يا يوسف
يوسف: بقولك وحشتيني تقوليلي امشي.

سارة: و انت كمان بس امشي بقا
يوسف: طب بحبك
سارة: يا يو، ليقاطع شفتيها بقبلة رقيقة
يوسف: هتفضلي بصة في الارض كده بقا
سارة: انت رخم اوووي علي فكرة امشي بقا
يوسف: علي شرط
سارة: ايه هو
يوسف: هاتي بوسه في خدي
سارة: ده انت رخم
يوسف و هو يجلس علي السرير: خلاص خليني قاعد
سارة بسرعة: خلاص خلاص اهولتقبه في وجنته
يوسف بضحك: خلاص انا ماشي
ليتسلق البلكونة و الشجرة بسرعة من رشاقته لينزل إالي ارض الحديقة
يوسف: بحبك.

سارة: و انا كمان بحبك
ليذهب هو و تذهب إالي النوم بأبتسامة علي ما فعله و ينان الجميع
ليأتي يوم الفرح....

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة