قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الخامس

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الخامس

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الخامس

الجد: انا طالب ايد بنتك ميرال لسليم و سارة ليوسف قولت ايه يا استاذ احمد
لينظر الجميع بأندهاش و بعضهم بغضب
سليم بغضب: نعم
يوسف بغضب: انت بتقول ايه يا جدي
الجد بصرامة: في حاجه ولا ايه
لينظرو له بغضب
الجد: قولت ايه يا استاذ احمد واضح ان البنات مصدوين
احمد بأندهاش: احم بس هما ميعرفوش بعض يا حاج
الجد بأصرار: طب نشوف البنات ايه رأيك يا ميرال
ميرال: رأي في ايه حضرتك اكيد بتهزر ماتقولي حاجه يا سارة.

سارة: يا جدو اكيد الكلام ده هزار يعني مش معقول
الجد بحده: انتو شايفني بهزر و لا إيه بص يا استاذ احمد هسيبك ترود عليا بالكتير بكره و لو تمت الموافجةالموافقةيكون خطوبة و كتب كتاب مع بعض
ليصمت الجميع بعد مرور وقت قصير في غرفة مكتب ابراهيم الشافعي
سليم بغضب: جدي اكيد ال حصل برة ده كلو هزار
الجد: مفيش حاجه اسمها هزار يا سليم غير لو انت عاوز تطلع جدك عيل.

يوسف بغضب: يا جدي مهو مفيش حاجه اسمها كدة هتجوزنا من غير مانوافق ليه كنا هنعنس
الجد: خلاص ارفضو يا ولاد الشافعي و طلعو جدكم عيل اصغير
سليم بعصبية: يعني هو يا كدة يا كدة انت بتمسكنا من ايدينا ال بتوجعنا يعني
ليتدخل منصور
منصوربغضب: سليم اياك تعلي صوتك علي جدكلينظر له سليم بغضب
يوسف: انتو عارفين كويس ان محدش بيغصبنا علي حاجة عشان كدة عملت كدة يا جدي عشان مش هنعرف نقولك لا قصاد الناس.

سليم بثقة: خلاص استنا يا يوسفليوجه كلامه لجدةماشي يا جدي انت لعبتها صح و مش هنصغرك قصاد الناس و هنوافق علي ال قولتو بس صدقني احنا ال هنخليهم هيطلبو الطلاق مننا لغايه اما يقولو يمه ارحميني يلا يا يوسف
الجد بثقة: اما نشوف يا ولاد الشافعد ادي انا جاعد و انتو جاعدينقاعد و انتو قاعدين
في غرفة الفتيات
ميرال بغضب: بابي انت اكيد مش هتوافق
سارة: اه اكيد يا انكل صح
احمد: و مين قال اني مش هوافق.

ميرال و سارة بغضب: نعم
ميرال بغضب: بابي متهزرش انا و سليم مننفعش سوا خالص
سارة بغضب: و انا معرفش يوسف اصلا ازاي هنتعامل اكيد لا
احمد بغضب: انا هرد علي الحاج ان انا موافق و انتو مش هتكدبوني و ال عندكو اعملو
ثم ذهب إلى غرفتة لتحل عليهم الصدمة و الغيظ
في غرفة احمد
نهال: انت هتوافق لية يا احمد.

احمد: عشانهم هما سليم هو ال هيعدل ميرال و هيخليها نبطل الدلع ال هي فية و يوسف و سارة انا واثق انهم هيحبو بعض يوسف كان منبهر بسارة هخلي الانبهار دة يتحول لحب
نهال: اه فهمت
غرفة مكتب إبراهيم الشافعي
احمد: قالولي انك عاوزني يا حاج
الجد: مقدرتش استنا لغاية بكرة فكرت ولا لسة
احمد: فكرت يا حاج
الجد: طب و إيه ردك
احمد: انا موافق يا حاج بس عاوز اتكلم مع سليم و يوسف الاول.

الجد: حجكحقكهناديهم دلوجتيدلوقتيزينب يا زينب
الجدة: نعم يا حاج
الجد: ابعتيلي سليم و يوسف
الجدة: طيب يا حاج
بعد ان اتو سليم و يوسف
يوسف: انت عاوزنا يا جدي
الجد: مش انا ده استاذ احمد بس اجعدواقعدوالاول
بعد ان جلسو
الجد: احمد بية وافق بس عاوزكلم في كلمتين الاول
سليم: اتفضل.

احمد: هبتدي معاك انت يا سليم انت اكيد فاهم انهم مكنوش هيوفقوا بس انا ال وافقت اول حاجة ان انا تعبت مع ميرال و مفيش غيرك هو ال هيغيرها هي مدلعة و عنيدة و لردو عصبية بس انت ال هتغيرها عشان انت غيرها خالص انت شخصيتك قوية و مبتحبش طريقتها فها يا سليم هتساعدني تغيرها.

سليم بهدوء: كويس اوي ان حضرتك ال طلبت دة عشان لو جت تشتكي مني تكون عارف انا هعمل إيه هساعدك عشان كمان هي هتكون مرات سليم الشافعي و سليم الشافعي مش هتمشي معاه الطريقة دي.

احمد: خلاص يبقا اتفاقناثم نظر ليوسفيوسف بقا سارة مش بنتي بس هي عندي زي ميرال بظبط عشان انا ال مربيها كمان بص سارة اتحرمت من باباها و مامتها عاوز حد يحتويها حنين عليها هي عاقلة اكتر من ميرال بس متفتكرش انها مش مجنونه بردو لا هي عصبية جداً اما تتعصب بس انا واثق انك هتعرف تتعامل معاها
يوسف: بص يا استاذ احمد منكرش اني اعجبت بيها اول ما شوفتها بس اوعدك اني هحافظ عليها و هطمنها ديماًمش عاوزك تكون قلقان.

أحمد بأرتياح: خلاص يبقا اتفقنا
الجد: بما انك اطمنت يا استاذ احمد يبقا الخطوبة و كتب الكتاب الخميس الجاي
احمد: الخميس ال جاي ال هو كمان 3 ايام مش بسرعة دة
الجد: لا مش بسرعة اتفقنا
الجميع: اتفقنا
غرفة الفتيات
اتت لهم الجدة
الجدة: انا عاوزة اقلكو حاجه بما انكو خلاص هتتجوزو ولاد الشافعي فاللازم تعرفو تتعاملو معاهم بصي يا سارة الأول
سارة: اهو يا نينا.

الجدة: يوسف زي طيب و حنين بس طيبتو دي ممكن تقلب في لحظة لو عرف انك مخبية حاجة او بتكدبي علية و الموضوع ده مش في يوسف بس لا ده في عيلة الشافعي كلها يعني يوسف هتعرفي تخلية يحبك ازاي فهمتي يا بتي
سارة: فهمت يا نينا
الجدة: اما ميرال
ميرال: إيه اصلا الموضوع كلو لعبة اكيد مش هنتجوز
الجدة بأبتسامه: يا بتي اسمعي انتي خسرانة حاجة
ميرال: اوك اتفضلي.

الجدة: سليم عصبي و شديد بس يمنعش انو حنين جوياويعشان تكسبية اسمعي كلامة اكتر حاجك بيكرها العند و ان حد يعلي صوتو علية ممكن تكسبية في لحظة بس لو حبتية بجد فهمتي
ليقاطعهم دخول احمد
احمد: عشان تكونو عارفين الخطوبة و كتب الكتاب الخميس الجاي يعني بعد 3ايام
ميرال و سارة بصدمة: نعم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة