قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثالث والعشرون

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثالث والعشرون

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثالث والعشرون

فيلا سليم الشافعي
ميرال: سليم متعرفش يوسف و سارة جاين امتي
سليم: اه جاين انهاردة زمانهم في الطيارة
ميرال: طب كويس اخيراً انا طالعة اغير هدومي و جاية علي طول.

لتصعد إلى غرفتهم و تعبث بالدولاب بخبث و هي تقول: دة انت هتشوف ايام عسل يا سليم هندمك علي كل كلمة قولتها و تذهب و ترتدي ملابسها لتنزل له بفستان يبرز جمالها بوضوح فكان قصير للغايه بالكاد يغطي ساقها و كات من اللون البرونزي لينظر لها بصدمة من شدة جمالها.

سليم: إيه اللبساه دة
ميرال بأبتسامة: لبس بيت عادي وحش
سليم بأرتباك: لا حلو
سليم بنفسه: و المشكلة انه حلو كان لازم اتسحب من لساني و اقولها ال قولتو يخربيت حلاوتها استحمل بقا يا سليم.

ميرال: تلاقيك جعان إيه رأيك ندخل نعمل اكل سوا
سليم: بس انا مش هعرف اعمل حاجة
لتقترب منه و هي تقول برقة: مش لازم تعمل تعالي اقف معايا ممكن
سليم: احم اه ممكن.

ميرال و هي تجذبه من يديه: طيب يلا
لتأخذة إلى داخل المطبخ
ميرال: ها بقا تحب تاكل إيه.

سليم: إيه الحنيه و الرقة دي كلها ممكن اكل اي حاجة سريعة عشان هروح الشركة عشان يوسف اكيد مش هيروح انهاردة فالازم اتابع الشغل عقبال ما يرجع هو يكمل.

ميرال: خلاص ممكن نعمل برجر هو ممكن اطلب منك طلب و تقولي ماشي.

سليم: علي حسب قولي
ميرال: و هي تضع يديها حول رقبته لتقول برقة: هو ممكن اجي معاك انا منزلتش بقالي كتير فاممكن اروح معاك و مش هعمل اي حاجة بليز يا سليم.

سليم بتأثر: هااليعود لوعيهبس دة مكان شغل
لتضع اصبعها علي شفتيه و هي تقول: بليز يا سليم مش هعمل حاجة بجد وافق بقا
سليم: اوك خلاص موافق بس خلاص متعمليش اكل و نجيب من برة.

ميرال: اوك يلا بقا
سليم: يلا فين اطلعي البسي
ميرال: مهو دة حلو
سليم: انتي هتسهبلي خلاص مش هتروحي حته
ميرال: خلاص خلاص خمس دقايق و تلاقيني جاهزة
لتصعد سريعاً إلى غرفتها تيشرت نصف كم من اللون الازرق و يوجد علية كلام و بنطلون من الون الاسود و جزمة ذو كعب لتنزل لة بكامل اناقتها.

ميرال بأبتسامة: انا جاهزة
سليم: شكلك حلو اوي
ميرال: مجاملة مقبولة يا سليم بس انا مفيش فيا حاجة حلوة
سليم: احم طب يلا
ميرال: يلا
××××××××××××××××××××××××××××××
في مطار القاهرة
يوسف: وصلنا القاهرة اخيراً.

سارة: اخيراً لية لحقت تزهق مني يا يوسف.

يوسف: ازهق منك إيه هو انتي يتزهق منك يا حياة يوسف.

سارة بضحك: اكتر حد بيثبت بالكلام انت
يوسف: انكري بقا انه مش بيعجبك التثبيت دة يلا بقا العربية جت نركب ولا عجباكي الوقفة.

سارة بضحك: لا يلا نركب
ليركبوا السيارة
يوسف: طب انا جعان تعالي نروح مطعم ناكل و بعدين نروح البيت
سارة: اوك ماشي يا حبيبي
××××××××××××××××××××××××××××××
في شركة الشافعي
ليدخل يديه بيديها إلى ان ذهب امام مكتبه.

سليم: جهزي اجتماع خلال نص ساعة يا لينا و هاتي اوراق الصفقة الجديدة
لينا برقة: حاضر يا سليم بيه
لتنظر لها ميرال من اعلي لأسفل ثم يدخلون إلى مكتبه.

ميرال: هو كل الشغالين هنا كدة بالمنظر دة
سليم: مالو منظرهم إيه مش عجبك
ميرال: و انا مالي بيهم بس هي البنت البرة دي اوفر اوي
سليم: لينا لية دي حتى عسولة اوي
ميرال: لا والله و فيها إيه ال عسول
سليم: كلها علي بعضها مفيهاش غلطة.

ميرال: افندم انت بتقول إيه.

سليم: إيه بتغيري ولا حاجة
ميرال: مين انا اغير من دي و اغير لية اصلالتقول بنفسها دة انا هولع بس لا ولا لبسها دي مش لابسه اصلا دي قالعة اوف بقا ماشي يا سليم.

سليم ببرود: انا قولت كدة بردو
لتدخل لينا و تمشي بدلع زائد و تقف امام سليم
لينا برقة: استاذ سليم دة ورق الصفقة الجديدة و الاجتماع قرب يخلص تؤمر بحاجة تاني
سليم: اه يا لينا قوللهم يبعتو قهوة و اطلبي اتنين برجر من برة و شوفي مدام ميرال تشرب إيه.

لينا: تشربي إيه يا مدام ميرال
ميرال برقة: اشرب إيه اشرب إيه يا سليم اختارلي انت
سليم بأبتسامة: اختار انا خلاص هتيلها عصير فرولة يا لينا
لينا بدلع: حاضر يا فندملتخرج من المكتب بعد ذلك
ميرال: هو انا طفلة يا سليم بتقولها عصير
سليم: مش انتي ال قولتيلي اختار انت بترجعي في كلامك لية و بعدين طفلة اه هو دة طول انسانة طبيعية.

ميرال: نعم انا قصيرة انت هتهزر مش قصيرة انا انت بس ال طويل بزيادة
سليم بضحك: هههههه طيب خلاص متزعليش اوي كدة.

لتدق لينا علي الباب و تدخل.

لينا: هما جاهزين للأجتماع يا فندم
سليم: طب دخليهم.

ليدخل الجميع إلى طاولة الاجتماعات
سليم: ميرال هبتدي الاجتماع مش عاوز صوت ماشي
ميرال: خلاص ماشي.

ليبتدي الاجتماع بتركيز لتتابعه هي بأعينها لتقول بداخلها كيف ازاي هو كدة غريب اوي هادي و عصبي عاقل و مجنون حنين و قاسي كل حاجة و عكسها بس شكله حلو اوووي و هو بيشتغل ثم يحل الصمت ليسمع فجأه صوت صريخ لينا.

سليم: إيه ال حصل دة
ميرال ببرأة: هي بتديني العصير فامكنش قصدي و وقع عليها بس
لينا: يا استاذ سليم دي بهدلتلي لبسي خالص.

ميرال: ماقولت مكانش قصدي إيه خلاص يعني
لينظر الجميع إلى تلك المشاغبة و ماذا فعلت بهذة المغرورة ليري ان الجميع يتابعها ليغضب من ذلك.

سليم بغضب: خلاص اعتذريلها و خلاص يا ميرال.

ميرال بعند: مين انا اعتذر ليها انت بتهزر و لا إيه لا طبعا
لينا: و متعتذريش لية يعني مش انتي ال عملتي كدة
ميرال: بس يا ماما محدش وجهلك كلام
لينا: مين دي ال ماما
ميرال: صح ماما إيه انتي تيتا مش ماما
ليضحك الجميع بصوت عالي هذة المشاغبة لتعلم ان الجميع يتابعها لتنظر لهم بخجل و ليغضب سليم اكثر.

سليم بصوت عالي: ميرال
لتخاف من صوته العالي: خلاص انا سكت بس مش هعتذرلها
سليم بهدوء: خلاص يا لينا حصل خير ممكن تروحي تنضفي لبسك و ياريت كلو يقعد مكانوا
ليجلس الجميع بمكانه بدون كلمة
سليم: لو سمعت صوتك تاني مش هيحصل كويس
ليذهب و يكمل عمله.

××××××××××××××××××××××××××××××
في مطعم ما
يوسف بأبتسامة: ها تكلي إيه بقا.

سارة: اي حاجه مفيش حاجة في دماغي ممكن تطلبلي انت
يوسف: خلاص ماشيليطلب ما يريد
سارة بحب: عارف الكام يوم الفاتوا كانوا من اسعد الايام في حياتي
يوسف: انا بقا ايامي بقت سعيدة من ساعة مانت دخلتي فيها
سارة: لا بجد مكنتش سعيد ازاي و البنات كلها كانت حواليك يا ترى
يوسف: تفرق انا محبتش بجد غيرك انتي
: سارة انتي هنا
لينظر لها بأستغراب فمن هذا
سارة: استاذ كريم.

كريم معيد بكلية سارة و ميرال و كان معجب بميرال و اعترف لها بذلك لكنها قالت له انها لم تحبه قط و انه معيد لها فقط.

كريم: سارة عاملة إيه وحشتيني اقصد وحشتينا كلنا مش بتيجي لية
يوسف بغضب: افندم وحشتيني.

كريم: هو مين دة يا سارة
سارة: دة يوسف جوزي يوسف دة دكتور كريم معيد في الكلية
كريم: إيه دة هو انتي اتجوزتي
سارة: اه اتجوزت من اسبوع
كريم بغضب: ازاي اتجوزتي بعد ماعترفتلك بحبي انا بحبك
يوسف بحدة و غضب شديد: نعم يا حيلتها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة