قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العشرون

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العشرون

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العشرون

دخل نضال الى الغرفه بملل شديد قم اخذ حماما دافئ ولكنه لم يستطع النوم بسهوله لان تاليا تشغل باله كثيرا واكن انتهى به المطاف نائم بعمق في وسط السرير.

في عصر اليوم الثانى استيقطت تاليا وهي منهكه تماما نظرت تاليا الى الغرفه وتذكرت ليله البارحه وما مر بها من احداث اعتدلت تاليا في الفراش ولكن داهمها دوار فاغمضت عينها بقوه وهي تحاول التغلب على الدوار وبعد قليل استطاعت تاليا التوازن فنظرت الى الساعه فوجدتها 4 عصرا تفاجات تاليا كثيرا هل نامت كل هذا الوقت ولكن اين نضال هل هو نائم مثلها الان حسنا حسنا لايهم يجب ان اهتم بدراستى وجامعتى ولكن الان يجب ان اذهب الى سمر وان اصالحها اسرعت تاليا الى الحمام واخذت حماما دافئ يريح الاعصاب وبعد مده قصيره خرجت تاليا من الحمام الملحق بالغرفه وهي ترتدى.

نظرت تاليا الى نفسها بالمراه برضى شديد ثم اتذهت الى الباب ثم فتحته واتجهت الى المطبخ لتاكل شئ قبل ذهابها فهى حقا تكاد تموت من الجوع فتحن تاليا الثلاجه واحضرت عصير البرتقال ووضعته على فمها وبدات بارتشف بعضه وهي تقفل بتب الثلاجه بسرعه لكى تذهب قبل ان يراها نضال ويمنعها ولكن خاب ظنها فقد وجدته امامها وهو يعقد زراعيه امام صدره فزعت تاليا من منظره امامها والقت ما في فمها عليه.

تاليا بفزع: ا، اسفه والله لتصمت تاليا وفجاه، لاء انا مش اسفه انتا تستاهل علشان بعد كده متخشش مكان فيه بنتا إلا لما تخبط علة الباب او تستاذن
نضال وهو يحاول كبت غضبه: يعنى بعد اللى عملتيه ومستخصره تقولى اسفه
تاليا بسخريه: على الاقل هتغسل الفلنه هترجع زي ما هيا لكن انا مش هرجع ثم تركته وذهبت
علم نضال انها تريد تانيبه فحاول تغيير الموضوع لكيلا تحزن: إنتي راحه فين كده من غير ما تقولى وماشيه تتسحبى.

تاليا بدون اهتمام: يهمك في حاجه
نضال وهو يغمض عينه من الغضب: تاليا متستفزنيش إنتي عارفه انو يهمنى
تاليا ببرود: هعمل نفسى مصدقه وهقولك انا راحه لسمر صحبتى قالت هذا وهي تاخذ حقيبتها وتذهب ولكن قاطع خروجها نضال وهو يمسك يدها
نضال بغضب: تاليا انا لما اكلمك اياكى تدينى ضهرك فاهمه.

تاليا بنفس البرود ولكنه خارجى فداخلها يرتجف بمعنى الكلمه ولكنها لم ترد اظهاره امامه: لاظهرى ولا ظهرك احنا مش هنشتغلهنا شغل اسقار ومفاسا وابعد ايدك انتا وجعتنى
نضال وهو يضغت على يدها بقوه ويحاول كبت غضبه: تاليا إنتي بتستفزينى وهتندمى سدقينى انا لحد دلوقتى كويس
تاليا وقد انفجر غضبها هي الاخرى: ايه هوه هنا وهناك لاء بقى عاوز تتحكم يبقى على نفسك لو سمحت مش على غيرك وابعد ايدى هتاخر.

نضال بهدوء عكس ما بداخله: هتعملى ايه هناك
تاليا بسخريه: لاء اصلها كانت جيبالى عريس قولت اروح اشوف يمكن يعجبنى
نضال بغضب: تاليااااا
تاليا بغصب هي الاخرى: طيب طيب كانت في مشكله بينى وبنها هصلحها واشوف الجامعه اللى شكلى مش هخرج منها بمقبول السنادى
نضال بهدوء: يبقى هوصلك لنفسى
تاليا بسخريه: وليه تتعب نفسك خليك قاعد وامشى انا.

نظر نضال لها بغضب ثم استدار وابتعد عنها لكى لا يبطش بها فيقتلها فهو حقا غاضب وبشده وذلك الفضل يعود الى تالك التاليا
عندما اختفى نضال من امامها ظلت ترقص وتفرح انها هي السبب في اغاظته
تاليا ببتسامه: مكنتش اطلع عينك يا ابن الدمنهورى واعرفك مين هيا تاليا الحلوانى هخليك تركع من غير حتى ما اقولك
وبعد مده ليست بطويله خرج نضال من الغرفه وكان يرتدى.

تاليا ببتسامه: مكنتش اطلع عينك يا ابن الدمنهورى واعرفك مين هيا تاليا الحلوانى هخليك تركع من غير حتى ما اقولك وبعد مده ليست بطويله خرج نضال من الغرفه وكان يرتدى
كان نضال في قمه روعته وجماله في هذا القميص فكان يوضح عضلات بطنه البارزه
تاليا ببرود: انتا حلوف على فكره الجو برد بره وانتا لابس كده
نضال بغصب: تاليا حسبى على الفاظك معايا علشان ميكنش في حساب.

تاليا ببرود قاتل: لو في حساب هتضربنى بالقلم مثلا ولا هتشدنى من شعرى وخلى في بالك انا مبخفش يعنى اعلى ما في خيالك اركبو ثم خرجت مسرعه وهي فرحه جدا تقسم انها رات سواد الدنيا في عينيه ولذلك خرجت لكى لا يفتك بها
خرج نضال بعدها وهو يحاول تهدات نفسه: اهدى يا نضال اكيد هيا لازم تعمل كده هيا اكيد اعصابها لسه تعبانه معلش استحمل يا ما استحملت مجتش على تاليا.

ركب نضال السياره وهو مازال يتمتم بتلك الكلمات ولكن في نفسه للا تسمعه تاليا وتذيد من تعاملها السيئ معه ولذلك صمت عندما دخل
نضال بهدوء: في بيت صحبتك ده
تاليا بلا مبالاه: لما هتمشى هتعرف
نضال بغضب واضح: اللهم اطولك يا روح ثم قاد السياره الخاصه به وبعد مده كبيره وصلت تاليا الى بيت صديقتها
نضال بحزم: قدامك ساعه واجى اخدك انا هروح نشوار وجاى واياكى تروحى من غير ما تقولى فاهمه يا تاليا.

تاليا وهي تنزل من السياره: ان شاء الله ومن غير سلام ثم صعدت الى اعلى ظل نضال واقفا بالاسفل حتى اطمأن انها دخلت الى الشقه ثم ادار المحرك وانجه الى الشركه ليطمإن عليها وكيفيه حال العمل هناك وهل هناك تاخير من اخر صفقه وهكذا امور التي تحدث في الشريكات.

سمر بغضل: ازاى كل ده يحصل من غير حتى ما تقولى
تاليا ببكاء مرير: انا. ز، زات نفسى معرفش كل حاجه حصلت بسرعه اوى يا سمر ومش عارفه اعمل ايه انا جيت هنا معاه لوحدى حتى نينا منعتها انها تيجى اسكندريه
سمر وهي تهدء رفيقه عمرها: اهدى يا تاليا وكل حاجه هتتصلح
تاليا ببكاء: مهو انا عارفه ان كل حاجه هتتصلح لكن انا يا سمر انا اللى مش هتصلح.

سمر وهي تهدءها: اهدى بس وسدقينى كلوا هيتصلح وانتى كمان هتتصلحى بس اصبرى ماشى
تاليا وهي تمسح بكائها: ماشى
سمر بغضب طفولى: ايدك يا حببتى على الحلاوه انا عملت العجب علشان ميكتبوكيش غياب
تاليا وهي تضحك: يا سمر ده إنتي الكلب الكبير
سمر بتزمر: في الاخر بقيت كلب ماشى مقبوله منك
ظلت الفتاةان تضحكان ويلقون النكات على بعضهم البعض.

نضال بغضب: ازاى يحصل كده وانتا موجود يا عمار
عمار بتوتر: صدقنى انا كنت متابع حركاتهم بس مش عارف ازاى انا كنت ببعت حمزه وراهم وكان بيقول ليا الاخبار
عم صمت مريب وفجاه قال نضال وعمار بصوت واحد: زياد
عمار بشك: اعتقد انو زياد لانو هوا اللى ماسك المصنع واللى داخل واللى خارج في الملفات والملفات معاه
نضال بغضب: عمار الواد ده ساعتبن اعرف كل حاجه تخصو مهو متخلقش اللى يخون نضال الدمنهورى.

عمار بتوتر: نضال اهدى وبلاش العنف احنا لو هوه خان فعلا ارجوك سبهولى وانا هتصرف معاه
نضال بغضب: عمار روح اعمل اللى قولتلك عليه وملكش دعوه انا اعمل ايه ومعملش ايه
عمار بتوتر: هعمل نفسى مصدق انك مش هتستعمل العنف
خرج عمار وهو يدعو الله ان ينشغل نضال ويتولى هوه امره.

نضال بغضب: ماشى يا ذياد دى اخرت الجميل امك كانت بتموت عملتلها العمليه وخفت ووظفتك وقولتلك مش عاوزك ترد الجميل تقوم تطعنى في ضهرى ماشى يا ذياد وانا مبيتلويش ليا دراع.

ثم صاح في السكرتيره ان تجلب له جميع الملفات الخاصه بهذا الاسبوع ليراجعها انشغل نضال بالاعمال ومراجعه الملفات والتأكد من السيارات التي تم تصديرها واستوراده السيارات التي تحتاج الى التصليح ظل على هذا الوضع ساعات طويله حتى اتت الساعه 1 صباحا وتذكر تاليا وانها تجلس بصحبه صديقتها ولكن هل عادت بمفردها وعند هذه الفكره اسرع نضال بالاتصال على تاليا ولكن لا رد.

نضال بغضب: ردى يا تاليا مش وقت زعل اطمن عليكى الاول وبعدين نشوف هتزعلى ازاى ولكن لارد
نضال بغضب: اووووووووف مش وقتك خالص ولكن لا رد نضال: ماشى يا تاليا لينا بيت نتلم فيه وهنشوف مش بتردى ليه
وبعد وقائق اتاه اتصال من تاليا
نضال بسرعه: تاليااا مبترديش ليه بعد كده تردى مش عاوز شغل عيال، الوووو
سمر بهدوء: حضرتك نضال
نضال باستفهام: مين معايا مش ده رقم تاليا الحلوانى.

سمر بهدوء: ايوه وانا سمر صحبتها تاليا نامت يا استاذ نضال
نضال بهدوء لانه علم انها لم تذهب بدونه: تمام خليها عندك انا دقايق وهاجى
سمر: تمام ثم اقفلت الخط.

نضال بغضب: بتنامى في بيوت الناس عال عال يا بنت الحلوانى ثم اخذ اشيائه من على المكتب ثم خرج وامر عمار ألا يذهب احد إلا بعد ساعه من الان وامره عمار بالدخول الى ورشه التصليح والاطمانان ان كل شئ بخير والتاكيد على الموظفين انه إذا وجد اى خطأ سيعاقب الكل ثم ذهب الى محبوبته النائمه في بيوت الناس كما يقول هو.

وبعد دقائق وصل نضال اسفل البنايه وقام بالاتصال على تاليا لتجيب سمر وتقول له ان تاليا ترفض الاستيقاظ ولذلك صعد نضال ورحب به ابوى سمر ليقوم بالدخول إليها
نضال بهدوء وهو يزيح عنها الغطاء ببطئ: هيا نامت من امتى يا سمر
سمر بغضب وهي تشيح بوجهها للجهه الاخرى: نامت من بدرى علشان كانت جايه ميته من التعب وشددت في اواخر كلماتها
نضال ببتسامه ساخره: هيا لحقت قالت.

سمر بسرعه وهي تمنعه من حمل تاليا: ارجوك يا استاذ نضال متزعلش تاليا هيا والله غلبانه ومتستهلش كل ده هيا نقيه وقلبها ابيض تعرف مع ان جدتها زعلتها ممكن تلاقيها من بكره الصبح بتكلمها ويكون ولا اكن حصل حاجه
نضال بهدوء: اظن ان دى حاجه إنتي ملكيش فيها.

سمر بخجل: والله عارفه ان ماليش اى حق انى اتكلم بس والله انتا لو شوفت شكلها وهيا بتعيط كنت غيرت رايك هيا بتيجى بالحنيه والمسايسه هتلاقيها تحت رجليك ارجوك براحه عليها
نضال ببرود: هحاول ينفع بقه توسعى علشان انا اصلا جاى الشركه هلكان
سمر بخجل: ا، ا. اسفه.

نزل نضال لمستوى الفراش الذي به تاليا وحملها برفق شديد فامسكت تاليا قميصه بشده بسبب بروده الجو لعن نضال نفسه لعدم جلبه الجاكيت الخاص به ولكنه تفاجا بسمر وهي تضع فوقها جاكيت خاص بها
نضال بهدوء: شكرا
سمر ببتسامه: دى صحبتى يعنى متشكرنيش.

اوما نضال لها وشكر والديها لعنايتهم بها اثناء غيابه ثم رحل بهدوء وبعد دقائق كان نضال يفتح السياره ويضع تاليا بها ثم اقفل باب السياره وبعد مده وصل نضال وتاليا الى البيت فحملها نضال ودخل بها الى البيت ثم وضعها في فراشها ودثرها جيدا ثم ذهب هو الاخر ليستحم ويرتدى بنطال قطنى خفيف واستلقى على الفراش وهو يفكر فيما قالته سمر اليوم اغمض نضال عينيه ولم يشعر بشئ بعدها.

في صباح يوم باكر استيقظت تاليا على صوت هاتفها فنظرت له فوجدتها الساعه 6 صباحا فاعتدلت تاليا على الفراش ونظرت تاليا الى المكان فوجدت نفسها بالغرفتها فاخر شئ تتذكره انها راحت في سبات عميق في غرفه سمر اهو احضرها ولكن لا يهم يجب على الاستعداد الان فاليوم ستذهب الى الجامعه اسرعت تاليا الى الحمام واخذت حماما دافئ يريح الجسد وبعد قليل خرجت تاليا وهي ترتدى فوطه تغطى بها جسدها النحيف وقفت تاليا امام الدولاب وبعد مده اخرجت تاليا طقم في قمه الروعه وارتدته فورا وصففت شعرها بعنايه.

في صباح يوم باكر استيقظت تاليا على صوت هاتفها فنظرت له فوجدتها الساعه 6 صباحا فاعتدلت تاليا على الفراش ونظرت تاليا الى المكان فوجدت نفسها بالغرفتها فاخر شئ تتذكره انها راحت في سبات عميق في غرفه سمر اهو احضرها ولكن لا يهم يجب على الاستعداد الان فال...
خرجت تاليا بسرعه لكى لا تتاخر ولكنها وجدت صوته يرج المكان
نضال بغضب: على فين العزم راحه تنامى في بيوت الناس تانى.

تاليا ببرود: ملكش فيه شوفتنى نايمه على قلبك
نضال بغضب: تاليا متستفزنيش انا شيطين الدنيا بتنطط في وشى
تاليا بغضب هي الاخرى: اعمل ايه مهو انتا سبتنى مرميه هناك استنيتك لحد ماراحت عليا نومه
نضال بهدوء: لاء يا حببتى المره الجايه ابقى اتصلى وقولى هتنيل انام تعالا خدنى وانا هاجى اخدك مفهوم
تاليا بغضب: ان شاء الله عاوزه اروحة الكليه ولا دى برضو فيها اوامر
نضال ببرود: لاء كفايه كده لحد انهرضه.

تاليا بغضب: اوووووف وكادت ان تذهب ولكن قاطعها نضال وهو يعطيها شئ
تاليا باستفهام: اعمل بيها ايه دى
نضال بهدوء: دى ليكى فتحتلك اسم في البنك بمبلغ صغير تشترى به اللى إنتي عاوزاه
نظرت له تاليا ثم اخذت البطاقه وخرجت من المنزل ولم تشكره حتى على ذلك ابتسم نضال على افعال تاليا ثم ذهب الى غرفته ليستحم ويذهب الى الشركه.

سمر بغضب: اييه يا تاليا هنرجع نتأخر تانى
تاليا بمرح: ايوه هنرجع هيا المحضره بدأت ولا لسه
سمر بغضب: معرفش ويالا علشان انا هطق منك
تاليا بضحك: هههههه ماشى يلا نخش وبعدين طقى برتحتك
ذهبت الفتاةان الى القاعه التي ستقام فيها المحاضره
وكانت تلك المحاضره تخص الدكتورماذن تفاجأ ماذن من حضورها المفاجا وبدا المحاضره وعندما انتهى وبدا الطلاب بالذهاب وكانت تاليا على وشك الخروج ولكن قاطعها صوت ماذن مناديا.

ماذن بهدوء: تاليا، تاليا
نظرت تاليا خلفها فابتسمت ووقفت بهدوء
ماذن باستفهام: اييه يا تاليا غبتى كل المحاضرات دى ليه لو علشان اللى حصل قبل كده فانا قولتلك متغبيش وانا هتصرف صح وقولتى حاضر وبعدين مشفتكيش
تاليا مقاطعه: لو سمحت يا دكتور متفكرنيش باللى حصل وانا مغبتش علشانهم انا عبت علشان في ظروف حصلت في العائله علشان كده اتطريت اغيب مش اكتر وشكرا لاهتمامك بعد اذنك.

ثم ذهبت بسرعه من امامه وهو مندهش بما قالته تاليا قبل قليل ولكنه ابتسم على افعالها فهو حقا عشيقها.

سمر بسرعه: قالك ايه
تاليا بجمود: مقلش غير غبتى ليه مغبتيش ليه
سمر بمكر: يا جامد
تاليا ببرود: سمر احترمى نفسك ومتنسيش ان انا متجوزه وهو اه انا بكرهو بس انا مش خاينه
سمر بحرج: ماشى يا ستى مكنتش كلمه بس انا جعانه تيجى ناكل
تاليا ببتسامه: ماشى بس عاوزه اعدى على بنك
سمر بقلق: ليه في ايه
اخرجت تاليا البطاقه التي اعطاها لها نضال وقالت
تاليا بلا مبالاه: معايا بطاقه وانا عاوزه فلوس تتمسك.

سمر بمكر: يا جامد بقى ليكى فيزه كمان إنتي مبقاش حد ادك
تاليا بسخريه: مهو مبقاش حد اهبل منى برضو
سمر: ...
تاليا مغيره الموضوع: هتيجى ناكل ولا اروح
سمر ببتسامه: لاء لاء جايه اهو هتكلى ايه
تاليا بتفكير: حسب المطعم اللى هنخشوا انا وانتى
ظلت الفتاةان تتحدثان حتى وصلوا الى المطم المنشود وطلبوا الطعام وبعده بعض الحلوى وهما يتحدثان عن الدراسه وبعض المحاضرات التي فوتتها تاليا.

تاليا وهي تخرج من المطعم هي وسمر: تمام يبقى المذكرات إنتي هتتبعيها وانا عليا اروح اجيب الكتب من الجامعه بكرا تمام والمحاضرات إنتي مسجلاها
سمر مقاطعه: تاليا إنتي بتعيدى الكلام مع نفسك كده ليه
تاليا بمرح: عليان الجذمه اللى فوق دى تستوعب الكلام ده
سمر بحسره: بقه دماغك جذمه اشحال نفوخى يكون ايه محصلش حتى زنوبه مقطوعه
تاليا بضحك: لاء لاء حصلتيها متزعليش مهو المركز التالت حلو برضو مش وحش.

سمر بغضب: اسكتى يا تاليا وامشى من هنه احسن والله انا مستحلفالك اصلا
تاليا ببتسامه ممتنه: شكرا ليكى يا سمر مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه
سمر بضحك مغيره الموضوع: كنتى هتعملى حواجبك
الفتاةان: ههههههههههههههه
سمر مقاطعه الضحك: تاليا ايه رايك بعد الجامعه بكرا نروح الكوافير نعمل شعرنا وحجات تانيه ثم غمزت لها
تاليا ببتسامه: إنتي منحرفه بس يالا ماشى مفيش مشكله
ذهبت الفتاةان كل واحده منهم بطريق.

اوقفت تاليا تاكسى وبعد مده وصلن تاليا الى البيت ولم تحد احد حمدت تاليا ربها تنه لم ياتى بعد فدخلت غرفتها وابدلت ملابسها باخرى مريحه ثم غطت في نوم عميق.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة