قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العاشر

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العاشر

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العاشر

البسها الدبله وبعد هي البسه الدبله ومن ثم دار بها وسط التصفيق والتصفير
تفاجات تاليا عندما حملها نضال ودار بها ولذلك تشبثت به بحركه تلقائيه
تاليا بخوف: لاء لاء ارجوووك انا بخاف هقع
نضال ببتسامه على افعالها الطفوليه ولكنها تثير اعجابه: إنتي بتخافى
تاليا بخوف: ايوه ايوه ارجوك
عندما قالت تاليا ذلك بدا يبطأ من دورانه ثم همس في اذنها وهو يضعها على الارض
نضال ببتسامه: اياكى تخافى تانى وانتى في حضنى.

انزلها نضال على قدميها نظرت له تاليا بتفاجا فانه لا يبدو عليه من هدا النوع من الاناس الذين يستطيعون ان يقولوا اقوالا وافعالا رومنسيه وايضا اخبرها فاروق انه ليس من النوع الرومنسي يبدو انها سوف ترى شخصية اخرى من نضال ولكن لا يعرفها احد غيرها
بدا الجميع بالتصفيق الا ان تاليا لم تبتعد وكانت تتشبث به لانها تشعر ان ابتعدت سوف تقع لامحاله وكان هذا الوضع يعجب نضال كثيرا ولكن لا شى يبقى على حاله.

ياسين بمرح وهو يسحب تاليا اليه: الله عليك يا تاليووووووووو كنت جامده
كادت تاليا ان تقع عندما سحبها ياسين اليه
نضال بغضب وهو يمسك تاليا من خصرها ليمنعها من الوقوع: براحه ياسين ايه ده انتا رايح حرب ولا وراك عيال براحه
ياسين بمرح: لاء يا خويا كفالله الشر اولاد ايه باس لاء الحرب ارحم
بدأت تاليا ان تستعيد توازنها وسحبت يدها من يد نضال لكى تذهب مع ياسين ذهبت تاليا مع ياسين وبدا الجميع يسلم عليها.

ياسين بمكر: تيجى نرقص
تاليا بمكر اكبر: ماشى بس مش هينفع بالفستان ده
ياسين: امال ايه هتقلعيه واللى متفرجش يتفرج
تاليا بمرح: 10 دقائق وهنزل ok
ياسين بغرابه: إنتي راحه فين البت مخها لسع، يالله مش مشكلة اصلا مفيش حد في الفرح ده كلوا عاقل غيرى ده من شده ذكائى هيرشحونى السنه الجايه رئيس جمهوريه مصر العربية والولايات المتحدة...
جمال بتنهيده: ده انتا حتى متنفعش رئيس جمهورية الزريبه اللى عندنا في الارض.

ياسين بمرح: جموووووووله الولايات بتسلم عليك وقلتلى ابوسك من هنه وهنه اممموه اممممموه سلام
فر ياسين من اباه فهو قد افسد السياره التي جلبها له منذ 3 اشهر فقط وهو يريد ان يعاقبه
ظل نضال يبحث عنها ولكنه لم يجدها ولكن كيف ان اختفت هي كيف تستطيع ان تخفى الفستان وبعد مده ليست بطويله نزلت تاليا هي وسمر وقد ابدلوا الفساتين
اما تاليا فقد ابدلته باخر قصير ويستطيع الحركه به.

تفاجا الجميع بتاليا فكانت حقا جميله وقد ذادها هذا جمالا ولكن لم يعجب الفستان كل من نضال وجمال والجده وبعض الاناس من العائلتين
جرت تاليا الى جدها: ايه رايك حلو مش كده
الجد ببتسامه: زى العسل يا حببتى
تاليا بخوف: جدو هوه ليه الكل بيبص عليا
الجد ببتسامه: إنتي انهرده زى البدر في حد يكون البدر مالى السما وحد ميبصلهوش.

تاليا بفرح من وصف جدها لها: اووه شكرا ياجدو يا حبيبى انتا اللى في الموجودين دوووول كوووووولهم
نضال بغضب: نعم
تاليا بتفاجا: بسم الله الرحمن الرحيم مالك في ايه خضتنى
نضال بغضب: ايه اللى إنتي لابساه ده يا تاليا
تاليا وهي فرحه وتدور به: حلو صح عجبنى خالص و...
نضال وبدا يهدا من غضبه: يا تاليا الفستان مكشوف اوى.

تاليا ببتسامه: مهو انا عارفه وعارفه كمان ان في كتير من العلتين مش عاوزين البس كده بس ميهمنيش عجبنى انا
نضال بتنهيده: وانا منهم بردو مش همك
ظلت تاليا تنظر له وكادت ان تتكلم وتتاسف منه وانها لن تفعلها ثانيتن ولكن سبقها ياسين
ياسين ببتسامه: يا جامد ايه الحلاوه دى لاء لاء تفوقتى على نفسك المرادى
في تلك اللحظة كان نضال على وشك قتل احدهم
اخذ ياسين تاليا في وسط الجميع وبدا بالرقص وهنا جن جنون نضال وذهب اليهم.

نضال بغضب: يا حلااااااااوه ايه اللى انتوا بتعملوه ده
نظرت له تاليا ولم تعره اهتمام وبدات بالرقص مره اخرى مما شجع ياسين على الرقص وبدا الجميع بالرقص معهم
نضال بغضب: ايييييييه ال...
قاطعه فاروق: سبهم يا ولدى هما فرحانين
نضال بغضب: هيا علطول مبستمعش الكلام كده
فاروق بضحك: ههههههههه لاء هيا بتسمع الكلام ولما تعيط تخليك عايز تجيب الارض تحت رجليها.

نضال بغضب: اوووووووووووووووف ثم ذهب وتركهم ووقف مع احد راساء الشريكات
هو: مبروك يا نضال بيه عقبال النونو بقه بس بصراحه انا مش عارف انتا جبتها منين مكنتش متوقع ان في بنات حلوين كده في الصعيد
نضال بغضب: انتا عاوز تموت بانهى طريقه
هو بتفاجا: افندم
عمار مقاطعا: لاء لاء بيهزر وبيقول انتا بتحب التوت بانهى طريقه يعنى توت اخضر او بنفسجى او ازرق.

هو ببتسامه: طيب ماشى اخضر وازرق وعديناها لكن بنفسجى ههههههههه والله انتا مسخره ثم ابتعد عنهم لان جائه اتصال هاتفي
عمار بغضب: ايلاهى يا رب وانتا بتقول الووو تطلعلك امنا الغوله وتشدك من ودانك لحد ماتكولها علشان انتا خليت صحبى يتدايق وهوه في فرحو
في تلك اللحظه كان نضال يريد ان يقتل تلك التاليا
عمار مقاطعا لتفكير صاحبه: اهدى يا صحبى تعرف انا بقيت اقول الكلمه دى اكتر ما بخش الحمام تعرف بقه.

نضال بغضب: عمار ايه القرف ده هيا نقصاك
عمار بمزاح: بهزر معاك مالك قافش كده ليه يا عم روق دى الليله ليلتك
نضال بغضب: عمار اتلم احسنلك
ثم ذهب نضال الى المكان الذي جعلته تاليا عباره عن صاله للرقص
نضال بغضب وهو يهمس في اذن تاليا: مش كفايه رقص بقه
تاليا بفذع وقد توقفت عن الرقص: ايه
نضال: مش كفايه رقص بقه.

تاليا بتعلثم: ايه انا مش عارفه انتا متضايق ليه اقولك تعالى ارقص معايا ولا اقولك ارقص لوحدك لاء يعنى ارقص هنه بس مش معايا مع اصحابك او اخواتك كده يعنى ارقص بقه
نضال بغضب: خلاص ادام إنتي مش عاوزه تسكتى يبقى هكسر الديجى وورينى هترقصى ازاى
تاليا بتفاجا من شخصية فهو منذ ان قابلته وهو هادئا صاحب كلام منموق ولا يوجد به اى خطا والاهم انه كان رومنسيا
تاليا بسرعه: خلاص خلاص انا بطلت رقص خلاص انا بطلت.

نضال بغضب؛: كويس
اخذ نضال تاليا ثم اجلسها على احد الكراسى
لم يخلو الفرح من الضحك وبعض من المرح وكان الفرح في قمه الروعه والاتقان والاهم ان تاليا ونضال رفضوا الاثنين ان يرقصوا الرقصه الرومانسيه
ولم تجلس تاليا طوال الفرح اما الرقص واما المرح واما الضحك مع الاصدقاء
(هوه ده الفرح عجبكوا لو عجابكوا ادونى ليك ولو معجبش بشرونى بالتعليقات ).

وبعد ان انتهى الحفل وبدا الجميع للذهاب الى منزله وبعد فتره من توديع العروسين وبعد قليل لم يبقى سوى جمال والجد والجده وفاروق وفردوس
جمال ببتسامه: والله فرحان ليكوا يا ولاد
فاروق ببتسامه: والله وانا يا جمال يا خوى وكمان انا مستنى الولاد الصغيرين ييجوا علش...
تاليا بصراخ: لاااااااء ده مكنش اتفاقنا
جمال بتعلثم: ايوه ايوه إنتي صوح واحنا نسينا ماشى.

تاليا بشك وقد بدات الدموع تصعد إلى عينيها: عموووو قول الحقيقه و...
قاطع نضال كلام تاليا: في ايه ومالها بتعيط ليه
جرت تاليا اليه وتشبثت بملابسه: نضال قول حاجه انتا عارف هما بيقولوا ايه
نظر نضال الى جمال و فاروق فنظر له الاثنين يقولان له الا يتحدث كثيرا وان يمنعها من الكلام او بالاصح ان يتيهها عن الموضوع
نضال بتنهيده: شوفتى الشقه يا تاليا تعالى اما اوريهالك.

تاليا بغضب: اسمع انا بقول ايه الاول وتسمع كلامى
نضال بملل: خلاص يا حببتى براحتك خليكى انا طالع انا تعبان ثم بدا الصعود على السلم
تاليا بغضب: انتا، انتا اسمعنى بقولك، طب استنى انا رجلى وجعتنى اوى
وبعد قليل وصلت تاليا الى الشقه فوجدت نضال باناظارها
نضال بتنهيده: اخيرا وصلتى ده انا قولت انك هتباتى على السلم
تاليا بغضب: هههههههه ظريف.

نظر لها نضال بغضب ولكنه سيطر على نفسه لكى تمر الليله على ما يرام، دخل نضال الشقه ثم أضاء الانوار دخلت تاليا الشقه وهي منبهره فكانت الشقه حقا في غايه الجمال نعم هي من اختارت الاساس ولكن الالوان ليست هي التي اختارتها ولكن التصممات واحده وكانت حقا حقا جميله جدا
نضال ببتسامه: ايه رايك الالوان من اختيارى
تاليا بتفاجا: واااااااااو دى الشقه بجد، دى تحفه انا متوقعتش انها بالجمال ده.

تاليا بتفاجا: ده الحمام ده انا محلمش انو يكون اوضه ليا
نضال ببتسامه: اللى يشوفك يا تاليا ميقولش انك من عائله الحلوانى
تاليا ببتسامه وهي تتفقد الحمام: لاء عادى انا اول مره اقابلهم من تقريبا 20 سنه
نضال ببتسامه: غريبه ماشى استحمى وانا مستنيكى في الاوضه
تاليا بسرعه: انتا انتا استنى عمو فاروق قال ان الشقه فيها أوض كتير ودلوقتى مفيش غير اوضه واحده
نضال بغضب: إنتي غبيه ولا إنتي ذكيه وعاوزه تستغبينى.

تاليا بغضب: خلاص بص كل يوم السرير لواحد، بمعنى، انتا يوم تنام على السرير وانا يوم على السرير ايه رأيك
نضال مقاطعا: انا عندى فكره احسن ايه رايك ننام احنا الاثنين على السرير لان هوه اصلا وسيع قولتى ايه
تاليا بغضب: لاء لاء لاء لاء مستحيييييييييل
نضال بتنهيده: بقولك ايه انا رايح انام إنتي فاضيه وبالك طوييييل وانا منمتش من 4 ايام
تاليا بتفاجا: يا استاذ نضال اسمعنى مش هينفع كده.

نضال ببتسامه: اشمعنه دلوقتى بقيت استاذ
تاليا بغضب: خلاص انتا، ارجوك اسمع الكلام ونام في الارض وصدقنى انا هحط بطاطين كتير علشان ضهرك ميوجعكش
نضال بغضب: تالياااااااااا ابعدى عنى انا مش فضيلك ولا ليا دماغ انك تستخفى دمك معايا مفهوووووووم
تاليا ببكاء: انا عملت ايه انا بس بقول انك تنام على الأرض يوم وانا يوم مفيهاش حاجه انك تزعق.

نضال وهو يحاول ان يهدأ من غضبه: بصى يا بنت الناس انا جاى تفحانوا فنامى كده زى ما الناس ما بتنام واذا كان عليا فانا والله ما هاجى نمتك او حتى افكرفى كده الا...
تاليا بخوف: الا ايه قول
نضال بخبث: الا اذا كنتى إنتي عاوزه كده فانا طبعا مقدرش اقول لاء
تاليا بسرعه: لاء لاء ارجوك لاء مش عاوزه كده خالص
نضال بنعاس: طيب يا بنت الناس ارحمينى بقه عاوز اناااام
تاليا بتردد: طيب ماشى هحاول اصدقك
نضال: ...

تاليا ببتسامه: بس بجد الشقه توحفه وذوقك في الالوان كمان حلو
نضال: ...
تاليا بعبوس: في ايه مالك بتبوصلى كده ليه
نضال بتنهيده: عايز اغير وانتى شغاله كلام زي ما تكون بلاعه وانفتحت اسكتى شويه ممكن واخرجى عاوز اغير
تاليا بتفاجا: انتا بتدردنى
نضال بتنهيده: خلاص خليكى قاعده وانا هغير اذا كان بالنسبالى عادى خالص.
تاليا بتفاجا: ت، ت، غير وفاجاه لم يجد نضال تاليا الا وهي خارج الغرفه بأكملها.

نضال ببتسامه: طفوليه، عبيطه، هبله، متهوره، متسرعه، بس شكلى هحبك يا بنت الحلوانى
وبعد فتره طويله دخلت تاليا الغرفه وهي ترتعش خوفا من نضال ومن أن يهجم عليها، اقتربت تاليا من السرير لتراه في سابع نومه لالا بل في 100 نومه حركت تاليا نضال من كتفه لتراه ان كان نائما ام لا وبعد قليل كانت تاليا تقف بركبتيها على السرير وتتامل ذلك النضال القابع بجانبها.

تاليا ببتسامه: مانت حلو خالص اهو، بس لو جيت نامتى مش هتبقى حلو ابدا وهكرهك مووووووت مووووت
قالت تاليا ذلك الكلام وقد بدات تنسحب تحت الغطاء فكانت هي ايضا متعبه جدا وكان يوم جميل رغم انه شاق وبعد قليل راحت تاليا في سبات عميق وكانت تاليا تضع بعض الوسائد بينها وبين نضال.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة