قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الحادي عشر

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الحادي عشر

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الحادي عشر

وفي مكان اخر
فاروق بغضب: يا وليه نامى وبطلى اللى بتجوليه ده
فردوس بغضب: والله مانا مقتنعه بالجوازه دى ولا متجبله البنت دى بمت خايفه اكده ومش مجبوله ولا بتتبلع من الزور
فاروق بتنهيده: يا فردوس نامى وبطلى الحديت ده والله مالو ريحه اللزمه البنيه زينه وروحها حلوه
فردوس بغضب: جيوه وعريانه صوح
فاروق بغضب: اسكتى يا وليه اسكتى ما راح اخد منك حج اوباطل نامى نامى وبطلى حديت.

فردوس بغضب: ماشى يا حج نمت اهو نمت اما نشوف اخرتها ومخرجتشى من البيت ده لوحديها مبجاش انا فردوس
فاروق بغضب: إنتي لو عملتى حاجه للبنيه هدفعك التمن غالى فهمتينى صوح ولا لاء الحديت ده تحطيه حلجه في ودنك
ثم نام فاروق فهو يعلم انه لن يأخذ منها حق او باطل ولذلك نام بهدؤ فهو لايريد ان تفتعل اى مشكله بينهما.

وفي الصباح الباكر استيقظ فاروق مبكرا لكى يحضر الاشياء للضيوف الذين اتو لنضال وتاليا اما مع تلك الحرباء فكانت تفكر كيف تهدم زواج تاليا ونضال.

في صباح اليوم التالى في مكان اخر
استيقظ نضال على صوت الهاتف ظل نضال يتحسس مكان الهاتف لكى يجلبه فوجده ثم فتحإ ولكنه لا يعرف من الذي على الهاتف صع نضال الهاتف على أذنه
عمار بمرح: صبحيه مباركه يا عرييييييييييس
نضال بغضب ثم نظر للاسم على الشاشة: عايز ايه يا زفت على الصبح كده
عمار بمرح: عايز احضنك اصلك وحشتنى
نضال بغضب: ميوحشكش وحش غووووووور من هنه ياض.

عمار وهو متصنع الحزن: بقولك ايه يا صحبى موحشتكش العزوبيه
نضال بغضب شديد: عمااااااااااااااااااار
فزعت تاليا من صوته وقامت مفزوعه
تاليا بوجه مفصر من الخضه: ف، ف، في ايه
نظر نضال الى تاليا وقد المه قلبه بشده وهة يراها بهذا الشكل
نضال بغضب: امشى من هنه يا عمار رعبت البت عايز ايه تانى غور بقه.

عمار بمرح: يا كبييييييييير مش الواد ياسين قال انك وقعت ومحدش سمى عليك اول مره يقول حاجه صح مش عارف على ما اعتقد يعنى انا اول مره اقابله يعنى
نضال بغضب: عمااااااااااااااار
عمار بخوف: سلام سلام، سلام يا صحبى
اقفل نضال الهاتف ونظر الى تاليا التي لم تكن افاقت من تلك الخضه
نضال بتنهيده؛ تاليا إنتي كويسه
تاليا: هه اه ك، كويسه بس في ايه ليه كنت بتزعهوق كده.

نضال ببتسامه: لاء لاء متخديش في بالك وقومى البسى يا الله علشان ننزل لابوى نسلم عليه
تاليا بطاعه تامه: حاضر
وبعد مده ليست بطويله كان الاثنين قد انهوا من تحضير انفسهم واستعدوا للنزول.

استعدت تاليا للنزول الى الاسفل وكانت ترتدى
كانت حقا في غايه الجمال والأناقه لم تكن تاليا تريد أن ترتديه ولكن في البارحه كانت هناك اعين كثيره تنظر لها وكانهم لم يرو فتيات من قبل ولذلك احتشمت وارتديت هذا الدريس
تاليا ببتسامه: نضال ايه رايك
نضال بدون ان يلتفت وكان يعدل من شكل الياقه: تاليا البسى بسرعه مفيش وقت وانتو البنات بتقعدوا ساعه تلبسوا ساعه تلفوا الترحه وساعه الميك آب فبسرعه.

تاليا بحزن: مش تبصلى الاول وبعدين تتكلم
نضال بغضب هبقى ابوص في الاخر انجزى يا بنتى
تاليا بدموع: ا، ا، انا بكرهك.

تفاجا نضال من صوت بكائها واستدار وليته لم يستدير فكانت حقا جميله بالحجاب مع انه لا يسمى حجابا ولكنه يافى بالغرض همت تاليا ان تغادر واستدارت للابتعاد عنه ولكنه كان اسرع منها بامساك يدها وجلبها الى احضانه حاولت تاليا التخلص منه باى طريقة ولكنها لم تستطع مع فرق الحجم والجسم فتاليا مقارنتا بنضال فهى لا تكاد تذكر اما نضال فهو صاحب بنيه ضخمه جدا ولياقه بدنيه رائعه.

نضال ببتسامه وهو يحتضنها من الخلف: اهدى يا تاليا مالك في ايه
تاليا بغضب وبكاء: ا، ا، ب، ع. د عنى انا بكرهك
نضال بمزاح ليلطف الجو: بتكرهينى مره واحده كده بس ايه الشياكه دى ايوه كده يا شيخه الطرحه ستر وغطا
فلتت من تاليا ضحكه عابثه
نضال ببتسامه: مخلاص بقه مش احنا ضحكنا
تاليا بعناد: لاء لاءانا عاوزه Box chukolit
نضال تفاجأ: ايييييه
تاليا بخبث: زى ما سمعت
نضال بتنهيده: شكلى هتعب معاكى اوى يا تاليا.

تاليا باصرار: برضو مش هتنازل عن صندوق شكولاته لاء انا عايزاها من الشكولاته الكويسه مش المعفنه دى ok
نضال بغضب: إنتي بتتشرطى يا روح امك
تاليا باصرار: ايوه انا جدو حبيبي كان بيصلحنى بBox شكولاته
نضال ببتسامه بعد ان تركها ليرتدى شيئا في قدمه: ok تاليا هجبلك احسن شكولاته اتصنعت في العالم بس بالمقابل انك تسمعى الكلام ومسمعش منك كلمه لاء تمام ونتعامل كازوج وزوجه.

تاليا بخوف: لاء لاء اسمع الكلام ماشى لكن زوج وزوجه بلاش منها
نضال بخبث: إنتي ليه ديما مخك شمال يا تاليا انا قصدى اقولك حاجه تعمليها ونتعامل عادى كازوج وزوجه بس مش من نحيه الشمال اللى إنتي بتفكرى فيها
خجله تاليا كثيرا وحاولت ان تخفيه ولكنها لم تستطع فوجهها من شده بياضه كان اللون الاحمر واضح كوضوح الشمس.

نضال بضحك: ههههههههه والله إنتي يا تاليا شكلك منتيش جايباها لبر ثم نظر لها واذدادت ضحكته عكان منظرها طفوليا بشكل كبير
تاليا بغضب: خلااااااص بطل ضحك
نضال ببتسامه: اوك خلاص بطلت اهو، ههههههههه
ضربته تاليا في كتفه ولكنه لم يتاثر بضرباتها الصغيره وكانها ضربات ارنب صغير
تاليا بغضب: نضااااااااااال خلااااص بقه
نضال وهو يكاد يفقد توازنه من سده الضحك: ok no problem baby
تاليا بتفاجا: انتا بتتكلم انجليزى.

نضال ببتسامه: نعم يا روح امك انا رئيس شركه admanhory لتصنيع السيارات
تاليا بتفاجا: انتا رئيسها بتتكلم جد
نضال ببتسامه: وههزر في حاجه زى دى ليه يعنى
تاليا بتفاجا: استنا انتا رئيس الشركه والمعرض اللى ملهوش اخر في الاسكندريه ده بتاعك
نضال بتفكير: ايوه بس ايه رايك اعملو ديكور جديد بس انا مش لاقى مهندس ديكور عدل حتى اللى كان بيعملى ديكور كويس وراه شغل لمده 5شهور في اسبانيا.

تاليا بتفاجا: نعم ديكور ايه هوه محتاج حاجه ده انا نفسى اخشو بس او اتصور جنب كوتش من الكوتشات بتاعت العربيات
نضال ببتسامه رومانسيه: ليكى كولو يا baby
تاليا بخجل: ش، ش، كرا
نضال ببتسامه: يالا بقه احنا اتكلمنا كتير وابوى هيزهق علينا
تاليا بتسائل: انتا ليه مش بتقول يا بابا او dad او اى حاجه اشمعنا ابوى دى حستها بلدى اوى
نضال بتنهيده: مش مسيتلطف وكمان ده طوب بلدى انا بتكلم كده علشان تفهمينى.

تاليا ببتسامه: لاء مهو انا بقيت بتملم صعيدى لبلب
نضال ببتسامه خبيثه: همى هباب اوسعليك
تاليا بعدم فهم: نعم مين انتا قولت ايه انا مش فاهمه حاجه
نضال ببتسامه: مش إنتي بتتكلمى صعيدى لبلب قولى بقه
تاليا بتفاجا: طب قولها تانى
نضال ببتسامه: لاء ويالا علشان ابوى ميزهقش علينا.

وبعد قليل كانت تاليا ونضال في الاسفل ويسلمون على افراد العائلتين ويتبادلوا النظرات وبعد فتره جلس نضال مع جمال و سالم يتبادلون اطراف الحديث ولكن لم يرد جمال ان يطيل الحديث ولذالك ذهب الى تاليا التي كانت تجلس مع سمر واختى نضال يتبادلون الحديث
جمال ببتسامه: انا همشى يا تاليا بقه عاوزه حاجه
تاليا بحزن: اقعد كمان شويه
جمال ببتسامه: ميصحش اكده هبجى اجيلك تانى متجلجيش
تاليا ببتسامه: ok.

غادر جمال وولديه وزوجته ولكن قبل ان تغادر زوجته اعطت تاليا رزمه كبيره مليئه بالفلوس
تاليا بتفاجا: ايه ده كلوا
رحمه ببتسامه صافيه: ده نحوتك يا بنتى ربنا يهنيكم وطرح البركه فيكم
نضال بادب: متشكرين جوى جوى يا أمه تتردلك ان شالله في ياسين وسالم
رحمه بحنين: ربنا يخليك ويهنيك ويسعدك يا ولدى
فردوس بغضب: اوعى اكده خلينى كلم ولدى.

ابتعدت رحمه لتوسع المجال لفردوس لتتكلم مع ولدها ومن ثم ذلك بتعددت بل خرجت من البيت بأكمله
نضال بغضب: ليه اده يا أمه ما براحه شويه
فردوس بغضب: ماشى يا ولدى ماشى
جلست تاليا على الكنبه وبدات باخذ نقوها اوكما يقال نقوطها وبعد ان انتهت وبدا الناس يرحلون ومن بينهم الجد والجده
تاليا بغضب: ماشى يا جدو انتا ونينا تمشوا كده من غير ما تقولولى مخصماكوا.

نضال ببتسامه على منظها الطفولى: مالك في ايه مين خلاك تضربى بوذ على الصبح كده
تاليا بغضب: اسكت خالص انا دلوقتى متدايقه
نضال بتنهيده: في واحده محترمه تقول لجوزها كده
تاليا بغضب: بس انا دلوقتى زهقانه
نضال بتنهيده: هوه الزهقان يشتم ويضرب فينا واحنا نسكت
تاليا بغضب: بوص انا طالعه فوق وقفت تاليا وبدات بالصعود الى اعلى
اقترب فاروق من نضال: في ايه مالها زعلانه اكده.

نضال ببتسامه على طفلته المتمرده: عليان جدها ةجدتها سابوها ومن غير ما يجولولها لا سلام او كلام
فاروق ببتسامه: والله البنيه ماسابت حاجه من المرحوم ابوها
نضال ببتسامه: ملهاشى حل يا بوى
فاروق بضحك: ههههههههه ههههههههه والله وجعت يا ولدى
نضال ببتسامه: عايز حاجه يا بوى انا هطلع اشوفلى ملفين اخلصهم
فاروق بتنهيده: يا ولدى ارحم جسمك من الشغل هباب مش اكده هباب هباب.

نضال ببتسامه: حاضر يا بوى حاضر وهم نضال بالصعود ولكن منعه صوت فاروق
فاروق: يا ولدى
نضال بجديه: خير يا حج
فاروق بجديه: متجيش نحيت البنيه الا برضاها
نضال بجديه: حاضر يا بوى حاضر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة