قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السابع عشر

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السابع عشر

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السابع عشر

في صباح اليوم جديد استيقظ نضال على صوت هاتفه يرن ويرن
نضال بغضب: يا ويلك منى إذا كنت انتا يا عمار
نظر نضال الى الهاتف فوجد المتصل عمه صلاح
نضال بقلق: السلام عليكم، اييييييه، طيب طيب روح انتا وانا هحصلك، لاء المسافه طويله، تمام مسافه السكه
تاليا بفزع من صوته: ف، في ايه
نضال وهو يحضر ملابس له بسرعه: ابويا تعبان يا تاليا
تاليا بفزع: ايييييه (فهى حقا احبته جدا ) آلمها حلقها من الصرخه فظلت تسعل بشده.

نضال بتنهيده وهو يدعك ظهرها: ارجوكى يا تاليا حفظى على نفسك مش تكونى إنتي وابويا
تاليا وهي يسعل بشده: ا، انا، عا، عاوزه، آجى معاك
نضال بسرعه: ماشى تعالى علشان مينفعش اسيبك وانتى صحتك كده
هزت تاليا راسها موافقه وبعد دقائق هدأت تاليا وانتظم تنفسها وهدأ السعال
نضال باهتمام: كويسه دلوقتى
هزت تاليا راسها موافقه
نضال بسرعه: تمام قومى غيرى بسرعه علشان هما مستنينى في المستشفى.

هزت تاليا راسها موافقه واسرعت باخذ ملابس لها من الدولاب والذهاب الى الحمام الاخر وبعد مده قصيره خرجت تاليا من الحمام.
دخلت تاليا الى الغرفه فوجدت نضال يمشط شعره الناعم الطويل الذي يصل طوله الى اسفل عنقه وبدايه ظهره
تاليا وهي تحاول ان تبعد نظرها عن نضال بصعوبه
تاليا بتعلثم وصوت منهك: انا، خلصت
نظر نضال اليها بانبهار شديد ثم قال: إنتي هتروحى كده.

تاليا بتعلثم: ا، ايوه انا، حاولت اجيب طقم زي مؤدب بس هوه ده اللى عندى اقدر البسه هناك وشعرى صدقنى انا مبعرفش البس حاجه على شعرى
نضال باهتمام: ماشى ماشى بس يالا إليان احنا اتأخرنا عليهم اوى والطريق طويييل
تاليا بسرعه: ماشى بس انا عاوزه هدوم ليا
نضال بسرعه: تمام (ثم احضر لها حقيبه السفر ) حطى حجاتك وانا هح حجاتى ok
بدا نضال وتاليا بوضع الشيائهم وبعد دقائق معدوده كان نضال يقفل الحقيبه ثم حملها الى اسفل.

نضال وهو يحمل الحقيبه: تاليا انا هسبقق على تحت متتاخريش
تاليا بطاعه: حاضر
نزل نضال الى اسفل وكانت تاليا تضع اشيائها الضروريه في حقيبه يدها ثم لحقت بنضال
نضال وهو يدير المحرك: جبتى جهاز التنفس
تاليا بدون اهتمام: لاء سيبك خلاص انا بقيت كويسه
نضال وهو يخرج من السياره: مفيش حاجه اسمها خلاص إنتي تعبانه ياريت يكون في اهتمام شويه بنفسك.

وبعد 5 دقائق كان نضال يضع ادويه تاليا وجهاز التنفس في الكرسى الخلفى ثم ركب ولدون كلام سار نضال بالسياره وبعد مده كان وصل الى الطريق السريع وكانت تبلغ سرعه السياره 170 كيلومتر في الساعه.

في مكان اخر
كانت فردوس في البيت تعد لفاروق بعض الطعام وكانت تقول في نفسها
فردوس بشماته: مكنتش ناويه اعمل اكده بس إنتي اللى اطرتينى يا بنت الحلوانى مهو يا انا يا إنتي في البيت ههه مكنتش (بكسر الراء ) اعرف ان حظى للسماء اكده مكنتش عارفه اجيبك ازاى بس اهى جت لحد رجليا ههههههههههه طول عمرى امى تجولى انك يا بنت بطنى باب السماء مفتوحلك مستجتش بس دلواجت صدجتك يا امه صدجتك.

امنتبهت فردوس لما تفعل وفجاه قالت بغضب
فردوس بغضب: بت يا نعمه بت يا نعمه
نعمه مسرعه: ايوه يا ستنا الحجه
فردوس بغضب: إنتي جاعده اكده وسيبانى اجف واطبخ ياك هم لما يجيلك
نعمه بفترتها: وه عليك يا ستنا الحجه مش إنتي جولتيلى اما جيت اطبخ روحى إنتي شوفى الثرايا وانا هعمل الوكل للبيه
فردوس بغضب: انا جولتك تعالى اطبخى يعنى تيجى وانتى ساكته مفهوم
نعمه بطاعه: حاضر يا ستنا.

ذهبت فردوس الى اعلى لتبلع من كانت تحدثها من قبل وتخبرها بقدومهم
فردوس بفرح: الوووو، شوفتى مش بجولك ربنا هيدبرها من عنديه اهو ولدى والحربايه في الطريج لقنا
الفتاة بفرح هي الاخرى: ده إنتي طلعتى مش سهله خالص
فردوس بثقه: وه عليك إنتي كنتى شاكه فيا اياك ده انا امشى على الارض واجول يا ارص اتهدى ما عليكى ادى
الفتاة بخبث: ياااه للدرجه
فردوس بثقه: امال ايه يا ست الحسن والجمال يبجى متعرفنيش زين.

الفتاة باهتمام: خدى بالك ونفذى اللى قولتهولك باضبط اوعى تغلطى احسن الغلطه بموت
فردوس بثقه اكبر: لاع متجلجيش هنفذو بالحرف الواحد
الفتاة: طيب سلام علشان مش فاضيه دلوقتى
فردوس؛وعليكم السلام، جه وجت الحساب يا بنت الخدامين.

في مكان آخر
فاروق باستياء: ليه جولتلو بس يا صلاح مكنش ليه ريحه الازمه هتطخوا المشوار يا عين امهم وخلاص
صلاح ببتسامه: متجولش اكده يا خوى انتا كبير الدمنهورى يعنى الصغير يجلج عليك جبل الكبير
فاروق ببتسامه: فيك الخير يا خوى
صلاح بحنين: ربنا يخليك لينا يا فاروق كفايه الكبير راح
فاروق بحزن: اه على رايك
وبعد ذلك عم سكون تام في الغرفه ولكن قاطع هذا السكون فاروق
فاروق: انا عاوز اجولك على حاجه يا خوى.

صلاح بطاعه: جول يا حج في ايه
فاروق بتنهيده: لو جالى قدرى سيب الثرايا للبنات وامهم والمزرعه وخد انتا الارض علش، لم يكمل حتى قاطعه صلاح.

صلاح بجزن على اخاه: متجولش اكده يا حج ربنا يذيد في عمرك كمان وكمان ولو على الثرايا ومال الدمنهورى كلياتهم تحت رجليك ومحدش يتصرف في حاجه طول ما انتا عايش ياحج وجدامك الورقه والجلم اكتب وصيتك واحنا ننفذها وبس يا خوى، يا خوى متستجلش بنفسك اكده انتا انقذت ولدى وانقذت عائله الدمنهورى كلياتهم بفضل الله سبحانه وتعالى وبعدين فضلك يا حج والله ليك مكانه في الجلب محدش يعرافها غيرى.

فاروق بفرح من حديث اخوه: مش انا جولتلك فيك الخير
صلاح بخجل من اخوه الاكبر: تسلم ياحج تسلم وتعيش.

في مكان اخر
نظرت تاليا الى نضال فوجدته يفكر في شئ وقد اسودت معالم وجهه من الغضب
تاليا بتوتر: انتا كويس فيك حاجه
نضال: ...
تاليا بخوف ان يبطش بها: نضال مالك سرحان في ايه
نظر لها نضال نظره ضائعه تائهه.

نضال بقلق: تعرفى يا تاليا انا عمرى ما خفت من حاجه حتى وقت التار بين العائلتبن كنت صغير بس بردو مخفتش تعرفى انا انهرده لما عمى اتصل وقالى ابوك في المستشفى عارفه حسيت بايه حسيت ان روحى بتتسحب وكنت خايف يكون حصل حاجه ل ابويا بجد انا هروح فيها
تاليا مواسيه: لاء متقلقش مش هيحصل حاجه وحشه انا كمان اتفجأت لما قولت ان عمى فاروق تعبان انا حبيته بجد.

نضال مغير مجرى الحديث: حبتيه مره واحده وانا جنبك مزروع يا عينى مبصتيش حتى
تاليا بضحك: خلاص لما نرجع هحاول ابص عليك ماشى كده حلو
نضال ببتسامه: ده اعتراف بس مش واضح بس مفيش مشكله انا راجل قنوع وهرضى
تاليا ببتسامه: ماشى ياقنوع بص بقه قدامك علشان منعملش حدثه.

وبعد كده ليست بهينه شعرت تاليا بضيق تنفس ولكنه بسيط ففتحت النافذه تشتم بعض الهواء النقى لينقى رئتيها. لاحظ نضال تاليا وهي تخرج راسها من النافذه وتحاول اخذ نفسها ولكنه لم يعلق تركها تفكر وتستنشق الهواء البارد وبعد دقائق
تاليا مقاطعه للصمت: ف، فيه م، م، ميا
نضال مقاطعا: تاليا إنتي عارفه تخدى نفسك
هزت تاليا راسها موافقه.

تاليا ببتسامه بعد ما اغلقت زجاج السياره: متقلقش والله كويسه بس انا مش بعرف اخد نفسى في الهواء الجامد
نضال بشك: تاليا إنتي بتضحكى عليا ولا على نفسك
تاليا باعتراض: على فكره انا مبضحكش على حد انا بقول الصراحه علطول
اطمأن نضال كثيرا ف تاليا عندما تاتيها الازمه لا تستطيع الكلام
نضال براحه: خلاص صدقتك
اشاحت تاليا راسها بعيدا عنه بغضب: متكلمنيش تانى فاهم
نضال وهو مدعى التفاجأ: ايييه بجد طب ليه.

تاليا بغضب وقد صدقت انه لا يعرف: علشان انتا اتهمتنى باتهام عمر ما حد قالوا ليا ولا انا احب يكون فيا يا استاذ نضال
نضال بمذاح: لاء لاء ده إنتي متضايقه بجد ولازم اصلحك
ضحكت تاليا باستهزاء: تصلحنى مره واحده ايه الكرم ده.

لم تكمل حتى وجدت نضال يدير عجله القياده الى اليسار من جهة السائق لتصرخ تاليا ومن قوة الانحناء حاولت تاليا التمسك في الكرسى ولكنها لم تستطع اكثر فكانت السياره مائله بدرجه هائله وفجاه ترتمى تاليا باحضان نضال وتتمسك به وتغمض عينيها من شده خوفها وفجاه شعرت بانتظام حركه السياره فتحت تاليا عينها فوجدت نضال يسوق السياره بانتظام وشبه ابتسامه على شفتيه وكان يحيطها من خصرها ويقربها منه بشده.

تاليا وهي تبعد نضال عنها بغضب: انتا اذاى تعمل كده وكمان لو مستغنى عن حياتك فانا مش مستغنيا، ابعد ايدك عنى ولكنه لم يفعل لتقول مره اخرى: يا بنى ادم ابعد
نضال بلامبالاه: هوه حد لما يصلحك تمشى وتسبيه
تاليا بغضب: لو بيعمل ذيك ايوه امشى واسيبه
نضال بهمس: بنت الحلونيه صحيح
تاليا بغضب: بتهسهس بتقول ايه
نضال بلا مبالاة: مكنتش بهسهس إنتي اللى ترشه.

تاليا بغضب وهي تضرب صدره العريض: طب اوعى علشان مخلكش اطرش انتا التانى
ضغط نضال بيده على خصر تاليا: حفظى على الفاظك معايا علشان منزعلش من بعض
تاليا بتألم وهي تحتول ابعاد يده: ماشى ماشى سبنى انتا وجعتنى
خفف نضال قبضته عليها ثم ترك خصرها ووضع يده على راسها وامالها نحو كتفه وقال
نضال بهدؤ: نامى يا تاليا إنتي تعبتى انهرده.

لم تحاول تاليا ابعاد بده فكانت حقا تحتاج الى الراحه اغمضت تاليا عينيها وبعد دقائق كانت تاليا نائمه بعمق نظر لها نضال نظرت رضا ومن ثم اوقف السياره بجانب الطريق ثم عدل من وضعيه تاليا لانه لا يستطيع ان يقود السياره بيد واحده عدل من وضعيه راسها ثم قام بفرد الكرسى الذي تنام عليه وجعله بوضعيه مريحه وقام بخلع جاكيته ووضعه عليها ثم انطلق نضال باقصى سرعه له مستغل نوم تاليا.

وبعد مده طوييييييييييييييله وصل نضال الى الصعيد وكانت الساعه 3 صباحا يقود منذ نصف يوم فمن الاسكندريه الى الصعيد تستغرق 16 ساعه سفر فكان حقا منهك القوى وقدمه قد تخدلت من كثرة ضغطها على الدوسات ولكن لا باس ببعض المرح
عدل نضال من وضعيه الكرسى الذي تنام عليه تاليا ف تاليا لم تستيقظ منذ نومها في اول الطريق قلق نضال في البدايه ولكنه شعر بانتظام تنفسها ولذلك تركها نائمه.

عدل نضال من وضعيه الكرسى واعاده الى ما كان عليه ومن ثم احتضن تاليا من خصرها وقربها منه بشده واراح راسها على كتفه
نضال وهو يدعى التعب: تاليا قومى بقه دراعى وجعنى
تململت تاليا بين احضانه دليلا على عدم رغبتها في الاستيقاظ
نضال مره اخرى: تاليااااا قومى بقه دراعى مش قادر
فتحت تاليا عينيها بنعاس: ايييه احنا وصلنا
نضال مدعى الغضب: تاليا قومى واتاملى بعدين.

استغربت تاليا من تصرفاته ولكنها تفاجات من وضعها هي ونضال يا إلهى هل بقيت هكذا طوال الطريق. ابتعدت تاليا بسرعه عنه
تاليا بتعلثم: ا، انا اسفه مأختش بالى ومحستش بنفسى لما نمت ط، طب مصحتنيش ليه
نضال وهو يدعى انه لا يستطيع تحريك يده: اصلك كنتى نايمه وكان باين عليكى التعب علشان كده مرضتش اصحيكى
احست تاليا بالذب ياكلها: طب ا، انا اسفه تعالا نطلع واعملك كمدات.

استغل نضال الفرصه وقال: ماشى بس بسرعه علشان انا حاسس ان دراعى مشلول
صعدت تاليا ونضال الى اعلى ثم دخلو الى الشقه الخاصه بهم ومن ثم دخلوا الى غرفه النوم فجلس نضال على الفراش مدعى التعب
تاليا بقلق: نضال انتا كويس مش كده
نضال مدعى التعب: تاليا انا عاوز منك خدمه
تاليا بسرعه: قول قول عاوز ايه وانا عمل كل حاجه
نضال: كل حاجه
هزت تاليا راسها بسرعه ولم تلحظ نظراته الخبيثه لها وقف نضال امامها.

تاليا بقلق: ايه في ايه قمت ليه
نضال بتعب: فكى زراير القميص ياتاليا
نظرت تاليا نحو القميص ثم بدات بعك الازرار واحد تلو الاخر فكان نضال في مرمى عينيها فبانت عضلا صدره الكبير نظرت تاليا لهم بتفاجا كبير واعجاب لنفس الوقت ومن ثم الى عضلات بطنه البارزه بشده
قاطع تفكيرها صوت نضال
نثال ببتسامه ثقه: بطلى بحلقه يا تاليا وفكى الزراير عدل
تاليا بخجل: انا مكنتش ببحلق على فكره.

نضال بخبث: ايوه بس بطلى تبحلقى لبطنى علشان انا حاسس ان بطنى اتخرمت مش عارف ليه
تاليا وقد اصبح وجهها كالجمر: على فكره الموضوع مش كده انا كنت بس بتطمن على كتفك مش اكتر
نضال بخبث؛هوه كتفى جه في بطنى ازاى يمكن دى حاجه جديده في جسم الانسان وانا معرفش
تاليا بغضب خجول: اولع مي عملالك القميص قلع نفسك بقه
نضال مدعى التعب: تاليا الحقينى
نظرت له تاليا بشده فكان بمسك بكتفه فقلقت عليه ف ذهبت له بسرعه.

تاليا بقلق: في ايه مالك
نضال: حاسس ان كتفى بردان ومش قادر احركه
تاليا بسرعه: طب، طب اجهزلك حمام دافى
نضال بتعب: بسرعه يا تاليا مش قادر
اسرعت تاليا بملئ حوض الاستحمام بماء دافق وكان نضال يقف خلفها ببتسامه شوق إليها
تاليا وهي تستدير إليه: انا خلصت
نضال ببتسامه شاكره: تمام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة