قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث

في بيت عائله الحلوانى
جمال: انا ما رح اسكت يا بوى الا لما اخد بتار ولاد عمى واخواتى
الحج احمد: يا ولدى اهدى انتا عايز تعيد اليوم ده تانى ايه ربنا يكفينا شره
جمال: انشل اموت هناك ما راح اسكت يا بوى
الحج احمد: وه عليك يا احمد عايز تموت هناك عايز تروح زى اخوك ومراته انا مفجتش من موت اخوك تجولى تموت هناك ما راح اسمحلك.

جمال بعصبيه: يا بوى انا دمى بيغلى في عروقى انا مغفلتش من ساعه ما اخويا مات وكل يوم بجعد مع نفسي وافنن ازاى اجتلهم وانتجم منهم زى ما عملوا في عائله الحلوانى واهنونا جدام الخلج ومفيش حته اهنه والا بتتكلم علينا يابوى انا دمى بيغلى
الحج احمد بحسره: مش اكتر منى يا ولدى ابنى ضنايا راح جدام عينى ومعرفتش اعملو ولا اى شئ غير انى اتفرج عليه
جمال بغضب: انتا يا حج مش انا انا احمد الحلواني.

الحج احمد: يا ابنى دول ناس ايديهم واصله وبطنهم شبعانه ومعندهمش عزيز
جمال بغضب: انتا يا حج متخلى عن حج ابنك بكلامك ده على يا بوى على اللى كنت بتجول انو اعجل واحد فينا وهوه اعجالنا مع انو اصغرنا الا انتا خليتو اكبرنا مش صوح كلامى ده يا بوى
الحج احمد بغضب: ايه الفايده من الكلام ده يا جمال ده ماضى وراح لحالو.

جمال بغضب: وه يا بوى على بجى ماضى هيه ده اخرت قيمه ابنك اللى ضحى علشان عمى وهوه محضرش جنازته وراح للجرف اللى بيشربو هيه دى اخرتو، خساره عليك يا خوي ضحيت علشان ناس متستهلش
الحج احمد بحسره في نفسه: فينك يا على يا ولدى كنت حليت المشكله وسكت اخواتك بكلامك زى ما بتعمل.

جمال بغضب: انا ماشى يا بوى ومش راجع الا ما اخد حج اخوى اللى ولا حد منيكم عبروا ولا بكلمه ومراته اللى ماتت بحسرتها على جوزها ولا بنتو اللى منعرفش لها طريج هههه وانتا تجول انو بجى من الماضى وه عليكى يا دنيا جت منك انتا يا بوى لا على مين على (على)، سلام يا بوى
خرج جمال من البيت وهوغاضب ولكن اوقفه صوت البندقيه على راسه استدار جمال ببطئ ليعرف من الفاعل ولكنه تفاجا بكونه والده.

جمال بغضب: انتا بتعمل ايه يا بوى
الحج احمد: من سكات تخش براحه اكده البيت ومتخرجش منو طول ما انا عايش فهمنى والا اتخك عيارين
جمال بحزن: تطخنى انا يا بوى تطخ ابنك وتخليه من الماضى هوه كمان بس متخفش يا بوى انا مش عبيط ولا مختوم على جفايا علشان تهددنى بابندجيه وانتا من جواك عايز تنتقم لابنك
الحج احمد بحسره: مانت خابر يا ولدى ليه عايز تصر على اللى في دماغم وتروح منى
ابتسم جمال: يا بوى انتا خلفت رجله.

الحج احمد بحسره: متحولش يا جمال مش هسيبك تروح هناك للموت
جمال بغضب: امال عايزنى اعمل ايه يا بوى اجعد اتفرج على اللى جتل اخوى هم يفرحوا واحنا نتحسر على اللى راح منينا
الحج احمد بتنهيده وهو يعلم ان ابنه لن ياخذ منه كلمه: خلاص يا جمال هسيبك تروح هناك بس بشرط
جمال بفضول: جول يا بوى جول
الحج احمد: تبجى ادهم
جمال: ازاى يا بوى.

الحج احمد بتنهيده: تبجى ادهم في المقام والفلوس ويوم ما تكون غلبت الدمنهوريه في الغنى اسيبك تولع فيهم ولا هجولك بتعمل ايه
جمال بغضب: وه يا بوى بس اكده لسه بدرى والله اعلم ان كان الزمن هيسرجهم منى ومش هعرف انتجم اكده
الحج احمد: يبقى تبدا من دلوقت
جمال: بس يا بوى...
الحج احمد: مبسش هوه الشرط اكده
جمال باصرار: ماشى يا بوى بس خليك فاكر كلامك وانا موافج على الشرط.

الحج احمد بتنهيده: اوعد يا ولدى انك ماراح تجرب منيهم الا لما تكون نفذة الشرط
جمال بصرار: اوعدك يا بوى اوعدك.

←وهنا بدا كل شئ وبدا جمال بالتكلم مع العائله ان يستعير اموالهم لبناء شركه تنافس عائله الدمنهورى في الصفقات والمشروعات تردد الجميع في البدايه ولكنه ظل يقنعهم بكل الوسائل الممكنه وفي النهايه وافقوا ولكن ليس من اجله بل لانهم ايضا محسورون على العائله وما حدث معها وايضا الشركه مشروع مربح وهنا بدا جمال الشركه ولكن ليس في الصعيد بل في الغرب وخاصه ان جمال كان متعلم وكان خريج جامعة القاهره لاداره الاعمال فعرض على العائله ان يكون هوه المدير التنفيذي لكل شيء في شركه HLWANY لتصنيع هيكل السياره الداخلى.

وهذا الهيكل ماتعتمد عليه بناء السياره وابدعت الشركه في مجالها حتى اصبحت من الشركات العالميه ولكنها لم تصل الى نجاح واظدهار وقوة شركه الدمنهورى بعد ولم يفكر جمال ابدا باستخدام الطرق الغير مرغوب في القانون وكانت منافسته نظيفه وفي منتهى القوه ولكن في السنه ال7 في بناء الشركه وعند نجاح اول صفقه لها بنجاح باهر استحقاقى كان الحج احمد يلتقط اخر انفاسه وعندما علم جمال بذلك اتى مسرعا الى والده.

جمال بحزن: وه مالك يا بوى
الحج احمد بتعب: خلاص يا ولدى خلاص
جمال بحزن عميق: لاء يا حج متجولش اكده انتا كويس، خلاص يا بوى فاضل هباب وننتجم منهم
الحج احمد بتنهيده: انتا لسه فاكر يا ولدى انسى يا ولدى انسى
جمال بحزن: مجدرش يا بوى مجدرش فاضل هباب يا بوى هباب
الحج احمد وهو يجاهد في اخذ نفسه: بنت اخوك يا جمال اوعى تنسى بنت اخوك
جمال بحزن: متجلجش يا بوى حجها متعان بس ه، ابوى، ابوى
وفجاه حل صمت مريب بالغرفه.

جمال بحزن عميق؛ انا لله وانا اليه راجعون ربنا يرحمك يا بوى متجلجش مش باكل حج حد يابوى ربنا يرحمك.

في الأسكندرية
الجده: تاليا صحيتى
تاليا بفرح: ايوه يا نينا
الجده: طيب يا حببتى جهزتى حجاتك امال
تاليا وهي تربط رباط الكوتش: ايوه يا نينا
الجده باهتمام: ايه ده يا تاليا
تاليا: في ايه يا نينا مالك
الجده باهتمام: إنتي صحيتى ولبستى كمان ده امتا ده
تاليا بضحك: هههههههههه جرى ايه يا نينا إنتي نسيتى ان انا بحب الدراسه اوى.

الجده بتنهيده: اه منا عرفه همه الطقمين اللى إنتي جيباهم هتوريهم للبنات صحابك وبعدين اصحيكى بضرب الجزم
تاليا بضحك: حببتى يا زووزوو يا قفشانى ديما
الجده بتنهيده: مفيش فايده فيكى ابدا، معاكى اكل يا تاليا
تاليا وهي تتصنع الحزن: no grand mother
الجده بسخريه: طيب يا ختى بس متتفزلكيش علينا وبعدين تجبيلى ملاحق اخر السنه
تاليا بتفاجأ لان هذا لم يحدث معها قط فهى تعد من اوائل الطلبه: what.

الجده بضحك على منظر تاليا: ايوه يا ختى وطوطتى وفي الاخر اتاخرى على الكليه
تاليا بحزن: ماشى يا نينا انا مخصماكى
الجده باهتمام: طب وبعد ده وكانت الجده تعطى تاليا 200 حنيه
تاليا بفرح: خلاص عفوت عنك صلوحه هاتى الفلوس
الجده بضحك: يا لهووووووى على بنتى المديه الحقيره يا ناس وفجأه احتضنت الجده تاليا: بس بحبها
تاليا: حببتى يا زوزو هاتى بوسه، وسلام بقه علشان انا هتنفخ انهرده god by.

وذهبت تاليا الى الكليه وهي سعيده فهى تمتلك عائله جميله وكما تقول تاليا هيه متفككه بس كويسه.

في الكليه
سمر: ايه يا بنتى اتأخرتى كده ليه
تاليا ببتسامه: sorry يا سمر بس السواق مكنش عايز يمشى الا لما يحمل
سمر بغضب: مختيش taxi ليه
تاليا ببتسامه: خلاص بقه يا سمر الموضوع عدى وادينى جيت وهنقعد نرغى لحد ما المحضره تبدا
سمر: اوف بسرعه يا تاليا فاضل على المحاضره حجات بسيطه
تاليا بخوف: يالا يالا يا لكاكه
دخلت تاليا وسمر المبنى ولكن كان باب القاعه مقفل
تاليا بخوف: يا لهوى الدكتور دخل.

سمر بخوف: مش دخله مش لاذم انا مروحه
تاليا باصرار: استنى هنشوف حظنا
سمر بخوف: تاليا تاليا إنتي راحه فين تال...
ولكن كانت تاليا قد دقت باب القاعه
تاليا بتوتر: اسفه حضرتك بس بجد مكنش فيه موصلات واوعدك مش هكررها تانى بس please دخلنى المحاضره مهمه ليه جدا و...
الدكتور مازن: ok ماشى ماشى اتفضلى بس يا ريت متتكررش تانى
تاليا وسمر بفرح: شكرا جدا ليك
تاليا بفرح: thanks sure
الدكتور مازن: اسمك ايه.

سمر بخوف: ايه انا..
الدكتور مازن مقاطعا: مش إنتي انا بقول لدى (وكان يقصد تاليا)
تاليا بتوتر: م، م، مين انا
الدكتور مازن ببتسامه: هوه في حد غيرك قدامى
تاليا ببتسامه زائفه: ههههه لاء
الدكتور مازن وهو يجاهد في كبح ابتسامته: اسمك
تاليا بتوتر: تاليا
الدكتور مازن: ok اتفضلى اقعدى
دخلت تاليا مسرعه
احد الاصدقاء (بنين): ايه يا برنس لحقتى وقعتى الراجل.

(فحقا كانت تاليا في قمه اناقتها كانت ترتدى بنطال جنس اسود وفوقه بدى ابيض وفوقه بليزر اسود وكانت تفرد شعرها وكانت تضع دبوس شعر بالون الرمادى على شكل فراشه وكانت حقا جميله جدا)
تاليا بتوتر: بس يالا وشوفلك حته اتلم فيها احسن اجى المك
الفتى: وليه الم نفسى احسن
تاليا ببتسامه: ههههه انا برضو بقول.

الدكتور مازن مقاطعا لحديث القاعه باكملها: خلااااص سكوووووت انهارده اول يوم ليكوا في سنه تانيه كوليه وكمان في حاجه عايز اقولها ليكوا اللى مستهين بكليته برا الباب ده واللى وخدها فسحه برا الباب واللى جاى يقابل ده في بتهم ومش عايز اى هزار او دلع او لعب الهندسه يا بشوات مهياش لعبه ok هوه ده اللى عندى وsorry لو طولت عليكم والمحاضره انهرده بتتكلم عن...

في مكان آخر (في شركه الدمنهورى للسيارات )
نضال بغضب: ازاى يا عمار الكلام انتا فاهم انت بتقول ايه
لاتستغربوا اصدقائى ان نضال يتكلم العاميه وليس الصعيديه ←نضال يتكلم 3 الايطاليه والانجليزيه والعربيه بالتاكيد وكان اوقات يتكلم بالعاميه في بيته ولكن والده انبه وقال له انه هكذا يسخر من عائلته والقريه باكملها ومنعه من التحدث بالعاميه في الصعيد مره اخرى.

عمار وهو اليد اليمنى لنضال وهو مرح قليلا بخلاف نضال: صدقنى انا عملت اللى اقدر عليه بس هوه كان مصر على قراره
نضال باهتمام: تمام ظبطلى معاد عشا معاه وانا هتصرف
عمار بشك: متاكد يا نضال بالى بتعمله
نضال بغضب؛ عمار من امتى وانا محتاج حد يقولى بعمل ايه ومبعملش ايه امشى يا عمار ونفذ الكلاك اللى قولتهولك
عمار: حاضر وانصرف عمار وترك نضال يجول في افكاره وما حدث معه ومع والده في البيت والحديث الذي دار بينهم.

نضال بصدمه: بتجول ايه يا بوى
فاروق باهتمام: اللى سمعته يا ولدى
نضال بغضب: وه وانا مالى ومال عمى ومال الحلوانى يا بوى
فاروق بترجى: يا ولدى اسمع الكلام واد عمك هيروح فيها
نضال بغضب: وه يا بوى علشان هوه ميروحشى انا اللى اروح هيه دى اخرتى يا بوى ترمينى لعيله الحلوانى
فاروق باهتمام: وه بس متجولش اكده والله على جستى الكلام ده بس انتا الاعجل مبين رجاله العائله.

نضال بغضب: علشان انا الاعجل اكون الاول في اللى رايح في الكلام بتعكوا ده
فاروق باسى: يااا ولدى اسمعنى
نضال بغضب: اسمع ايه ولا ايه يا بوى على راى المثل ←فيك هم ولا اذيدك يابوى الشركه دلوجت في صفقه لو راحت منى سمعت شركتى لاء مش بس شركتى وشركات الدمنهورى كلياتها راح يروح تعبنا وشجانا اكده في طرفه عين
فاروق باهتمام: لاء لاء هوه انتا هتتجوزها فتره وهتروح لحالها.

نضال بغضب: وبعدين بلاجى نفسى مدبس في ام الجوازه مش اكده
فاروق باسى على ولده: علشان ربك يا نضال توافج على الجوازه الملعونه دى، ووكمان متجلجش البنيه حلوه وزينه وطول عمرها عايشه برا الصعيد
نضال بغضب: وه هوه انا يا بوى يهمنى بر ومش برا وايه برا الصعيد مالها نسوان الصعيد ماكلياتهم زين
فاروق باهتمام: ماشى كلياتهم زين وانا معاك وهيه والله من اهنه من الصعيد يعنى زينه هه جولت ايه
نضال: ...

فاروق يقلق: ياولدى جول ريح جلبى
نضال بغضب مت بين اسنانه: ماشى يا بوى اما نشوف اخرت التار بتاعكوا ايه ومع بنت الحلوانى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة