قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الرابع

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الرابع

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الرابع

عوده الى الحاضر
دق باب مكتب نضال
نضال باهتمام: اتفضل
العامل: السلام عليكم
نضال بإختصار: جبت اللى جولتلك عليه
العامل: ايوه يا بيه
نضال باهتمام: قول
العامل:
اسمها تاليا على احمد الحلوانى
العمر 22 سنه طالبه في كليه هندسه معماريه
وعايش معاها جدها وجدتها الجد اسمو سامر محمد حسان الحلوانى وجدتها فايزه محمد عبد التواب خالد.

هوه ده اللى عرفت اجمعو عنها سعتك تمام ورح انتا وظل نضال يفكر في تلك المجهوله التي سيتزوجها.

في كفتريا الكوليه
سمر بخبث: انما قوليلى يا تاليا
تاليا بعدم اهتمام: هه عاوزه ايه
سمر وهي تضيق عينيها: الدكتور مازن كان بيسأل على اسمك ليه
تاليا بدون اهتمام: انا اعرف يا ستى سيبك
سمر بخبث: اه قولتيلى بس، بس مش حساكى انهرده كده متشيكه ومطقمه وشكلك لسه جيباه جديد
تاليا بختصار: هاتى اللى عندك من الاخر يا سمر
سمر بخبث: في بينك وبين الدكتور مازن حاجه كده متتفهمش.

تاليا بغضب: سمر لمى نفسك وانتى عارفه ان طبعى مش كده
سمر وهي تحاول تهدأتها: خلاص يا كبير حقق عليا بس كونت هزعل منك اوى لو بينك حاجه وبين الدكتور مازن ومقولتهوش ليا وان كل اصرارى معاكى
تاليا: يابت اسكتى والله ما بينى وبينه حاجه
سمر ببتسامه: ok خلاص يا كبير صدقتك من قلبى المؤمن
تاليا بضحك: لا والله طب ابقى سلميلى عليه
سمر وهي تضحك بشده: من عيونى يا قلبى
وفجاه رن هاتف سمر.

تاليا ببتسامه: ايوه ايوه يا عم المهم
سمر: اسكتى اسكتى يا تاليا ده بابا، ايييييييييييييه اذاى ده حصل، طب خلاص انا راجعه حالا اقفل سلام
تاليا بفزع: في ايه يا سمر في حاجه حصلت
سمر وهي تبكى وتلملم اشيائها: مفيش مفيش بعدين هبقى احكيلك بس دلوقتى انا مستعجله
تاليا بفزع: لاء اكيد في حاجه حصلت انا لزمن اجى معاكى
سمر بخوف: لاء لاء يا تاليا خليكى واحضرى المحضرات وهبقى اخدها منك ok.

تاليا بقلق: مهو شكلك مبيبشرش خالص
سمر بسرعه: no Broblem
تاليا بقلق: sure
سمر: yes
تاليا ببتسامه: اوك خدى بالك من نفسك وحسبى على الموصلات
سمر: ماشى سلام سلام
*وذهبت سمر مسرعه الى بيتها لترى ما حدث فيه من امور *وظلت تاليا جالسه مكانها حتى ياتى موعد المحاضره التاليه
احد الشباب: بقولك ايه بص هناك كده
الشاب الاخر: اووووف يا جامد لا بجد جاحده
الشاب الثالث: متيجوا نقول لها صباح الخير.

الشاب الاول: بصراحه مش هقول لاء
الشاب الاول وهو يضع يده على كتف تاليا: مالك يا جميل قاعد لوحدك ليه
تاليا بعد ان وقفة امامهم بسرعه: شكلك فاضى ومزاجك رايق
احد الشباب: انا رااااااايق اوى لدرجة انك دخلتى مزاجى يا جميل
تاليا بشجاعه زائفه: شكلك عايز تتهزء بس انا مش اشكال بيئه زيكوا ومش عارفه انتوا اصلا دخلتوا الكليه الحترمه دى ازاى
احد الشباب بغضب: إنتي لسانك طويل وانا اموت في صق اللسان مش كده برضو يا...

الشاب الثالث وهو يقترب منها ويتفقدها من اولها لاخرها: بوصى من الاخر كده انا ابويا له شريكات برا وجوا مصر يعنى الفلوس بالقوم عندنا فتعالى سعتين تلاته ابسطينا وانا ابسطك بالفلوسok ياقطه
تاليا بخوف وهي ترجع إلى الوراء: ابعد عنى احسنلك وانا مش بتاعت الحجات دى فاتلم وابعد عنى احسن ااااااااااه
احد الشباب وهو يمسك تاليا من زراعها: قفشتك يا قطه
تاليا بقلق: ابعد عنى يا حيوان...

الشاب ببتسامه لا ياتى بعدها خير ابدا: ليه بس قله الادب محنا حلوين اهه
وفجأه امسك الشاب ذراع تاليا الثانيه و وضعهم بيد واحده واسندها الى حائط الكفتريا: مش قولتلك هخدك يعنى هخدك بازوق اوبالعافيه هههه يا بنتى إنتي مش اول بنت هههههه انا معلم على تلت تربع بنات الكليه فمتفتكريش نفسك شاطره.

*ثم سحب تاليا معه الى مكان مظلم خلف الكليه ليفعل بها ما يشاء ولكن لحسن حظها ان بعض الفتيات قد رؤها وهو يسحبها وهي تجاهد في فك يدها من يده وبدات تبكى وتضربه و تصرخ وتطلب من احد ان يساعدها ولكن هيهات فالجميع يخاف منه حتى العميد ولم يحاولوا ان يوقفوه حتى ولكن كانت هناك فتاه ترى تاليا وهي تصرخ ليساعدها احد وفجأه تذكرت نفسها في نفس الوقف ولم يساعدها احد لذا ققرت ان تساعدها فهى لاتريد ان يذوق الفتيات مثل ماذاقت من مرارة هذا الوضع وذهبت مسرعه الى مكتب العميد.

الفتاة وهي تسال الفتيات: لو سمحتي فين مكتب العميد
الفتاة: الدور التالت اخر باب
الفتاة الاخرى: شكرا جدا جدا جدا
وذهبت مسرعه تستنجد باحد
الفتاة وقد دخلت مكتب العميد بدون تركه
الفتاة: لو سمحت تعالى معايا بسرعه
العميد بغضب: ايه الغباء ده همه مش صنعوا حاجه اسمها باب ولا ايه
الفتاة وهي تلهث: ارجوك تعالى معايا مفيش وقت
( وكان مع العميد بعد الدكاترة من الرجال *
الدكتور مازن مقاطعا: اهدى مالك في ايه إنتي تعبانه.

الفتاة بستعطاف: ارجووووووكم حد يجى معايا البنت هتضيع
العميد بغضب وبدون فهم: امشى يا حيوانه من هنه وبعد كده تبقى تخبطى
الدكتور مازن مقاطعا: فين المكان ورينى
الفتاة بفرح: من من من هنه تعالى معايا بسرعه مفيش وقت
ظلت الفتاة ترقض ولم يهمها اى كلام اوهمهمات الفتيات والفتيان
الفتاة: هنه هنه بسرعه مفيش وقت خش شفها
استغرب مازن وقوفها وعدم دخولها معه
الدكتور مازن: متاكدة
الفتاة بسرعه: والله هوه بسرعه.

دخل مازن هذالمكان المظلم ولكنه سمع صوت صراخ يستغيث فتبع الصوت حتى راى تاليا وهي مقيده والفتى فوقها وهي تستغيث بمن يساعدها
الفتى بغضب وهو يضرب تاليا على وجهها: ماتهدى بقى قولتلك محدش هيسمعك
وفي نفس الوقت امسك مازن الفتى من قميصه من الخلف وابعده عن تاليا وصدم الدكتور مازن حقا بانها هي نفس الفتاة التي اعجب بها صباحا
مازن وهو يفك قيدها: ا، إنتي كويسه عمل فيكى حاجه.

بعد ان فك وثاق تاليا قامت وابتعد عنهم ووقفت بجانب العمود ونظرت إلى نفسها وجدت نفسها بكامل ملابسها ولكن البليزر قد تقطع بسبب مقاومتها له لم تستطع تاليا التحمل اكثر الوقوف على قدمها لذا انهارت على الارض وظلت تبكى بكاء يقطع القلب
نظرلها مازن والى الحاله التي وصلت لها وكان يريد ان يقتله لكنه لم يجده فقد فر الولد هاربا
مازن بقلق عليها: اهدى يا تاليا وقوليلى عملك حاجه.

فزعت تاليا من صوته رغم انه كان منخفض وبدا صوتها يعلو حتى صار بكائها صراخا وظلت تكور نفسها بنفسها خوف من هذا الشيطان: اب، اب، ابعد عنى الله يخليك
مازن وقد تقطع قلبه من بكائها المرير: اهدى يا تاليا ده انا الدكتور مازن بصيلى
نظرت له تاليا وكانها وجدت طوق النجاة فاحتضنته فجاه وظلت تبكى: ابعده، عنى، خليه يبعد، عنى الله يخليك.

مازن بتنهيده ولكنه حقا قد تفاجا بما فعلت: اهدى يا تاليا خلاص كل حاجه راحه مفيش حد هنه
دخلت الفتاة وهي ترتعب فهى تعرف هذا المكان جيدا
الفتاة بخوف: هه، هه، هيه كويسه يا دكتور مازن
نظر لها مازن ولكن كانت تاليا قد تداركت نفسها بعد سماع صوت اخر
نظر لها مازن بحزن عميق←لماذا ابتعدتى حبيبتى
مازن: اه هيه كويسه بس تعالى خدى بالك منها عما اروح اجبلها لمون واجى.

الفتاة بتوتر: حاضر وذهبت الى تاليا تلك المنهاره إنتي كويسه
نظرت تاليا لها ثم صمتت
الفتاة بفرح: بس معملش فيكى حاجه الحمد لله
تاليا ببكاء: ده كلو ومعملش حاجه
الفتاة بحسره: احمدى ربك غيرك كتير راح فيها
نظرت تاليا لها: إنتي مين
الفتاة ببتسامه: انا اسمى ريم في سنه رابعه
تاليا وبدات تتجاوب مع ريم في الحديث فتاليا اجتماعيه لدرجه فوق الوصف: ايه ده اول مره اشوفك يعنى
الفتاة ببتسامه: معرفتنيش بنفسك.

تاليا بخجل: اسمى تاليا في سنه تالته
الفتاة ببتسامه: ردا على سؤالك انا بقلى سنه مبجيش غير على الامتحنات
تاليا وبدات تتجاوب كليا مع ريم: اه منا برضو بقول انا لفيت الكليه وعرفتها وكانت تقلد ريا وسكينة نافر نافر
ظلت ريم تضحك على تاليا وروحها الجميله: ايه يا بنتى إنتي خوفتينى انا
تاليا بضحك وهي تقلدهم: ليه كده بس ده احنا هنريحوكى
وفجاه قاطع ضحك الفتاةان دخول مازن
مازن بقلق: إنتي كويسه يا تاليا دلوقتى.

خجلت تاليا كثيرا لدرجه ان وجهها تحول الى كتله من الجمر ولم ترد وحل الصمت
مازن مقاطعا: خلاص اهدى خدى اشربى اللمون ده علشان ستك اتصلت وعاوزه تطمن عليكى
تاليا بخوف: ايييه نينا
هز مازن راسه موافقا واعطى لها الحقيبه: تاليا ستك لو اتصلت قوليلها ان الشنطه وقعت منك وانا لقتها تمام وانا هسيبك تهدى مع نفسك وتشربى اللمون واه خدى واعطى لها جاكيت جنس ازرق ده علشان مش هينفع تخرجى كده، انا واقف برا عما تخلصوا تمام.

ظلت تاليا تبكى
ريم بخوف: مالك يا تاليا في حاجه وجعاكى
هزت تاليا راسها بلا
ريم: امال مالك يا تاليا
تاليا بحزن: البليزر لسه جديد
نظرت لها ريم بعدم تصديق وفجاه انفجرت ريم تضحك وكانها لم تضحك منذ زمن
ريم وهي تضحك: خدى اشربى اللمون يا تاليا علشان انا هموتك دلوقتى
وبعد قليل استعدت تاليا للذهاب واصر مازن على توصيلها فلم تعترض فهى لم تستطع الوقوف على قدمها كثيرا
وصلت تاليا الى العماره
تاليا: شكرا ليك جدا يا دكتور.

مازن ببتسامه: على ايه يا تاليا لوكان حدغيرك كنت عملت معاه نفس اللى عملتو معاكى
تاليا ببتسامه شكرا على الجاكيت هرجعهولك ان شاء الله وبجد مش هنسى مسعدتك ليا لاخريوم في عمرى
مازن ببتسامه: ok
تاليا بخجل: واسفه على اللى حصل
مازن بتنهيده: على ايه
تاليا بخجل: على اللى عملتو معاك
مازن ببتسامه: اه الحضن
هزت تاليا راسها بنعم
مازن: ok مقبوله منك ويالا انزلى علشان انا مش فاضى.

تاليا بتوتر: اوه اسفه ونزلت من السياره مسرعه
مازن ببتسامه: عايزه حاجه
تاليا بخجل: thanks
وذهب مازن وصعدت تاليا الى العماره التي تقطن بها ودخلت المنزل ولكنها فوجات انه كان هناك ضيوف
والضيوف كانوا عائله الدمنهورى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة