قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الرابع والعشرون

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الرابع والعشرون

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الرابع والعشرون

ظلت نور تبكي بشده على انكسار قلبها لماذا اعطوا لها امل ثم سلبوه منها لماذا سمحوا لها ان تعيش وتبني ذكريات كاذبه
حاول ادم ان يتحدث معها ولكنها ابت ان تسمع منه حتى ملك
اما سيلا كانت تلزم نور لا تتركها رغم انشغالها بتجهيزات الزفاف التي طلبها حسام لسفره لوجود فرصه عمل في الخارج فيريد ان يتزوج قبل السفر
وعادت ملك إلى المنزل بعد عوده نور.

مر اسبوع كاملا ونور ترفض الخروج من غرفتها حتى حسام لاتريد ان تري احدا فقط تحبس نفسها كما حبست روحها في هذه الغرفه
تتطلع على كل شئ به عطره الملئ بالغرفه وملابسه وكل متعلقاته
كانت سيلا تأبي ان تتركها وبعد محاولات من الاقناع
نجحت سيلا في اقناع مور بالنزول للاسفل لوجود الجميع بالاسفل ينتظرونها لتناول العشاء
نزلت نور إلى الاسفل ببطنها المنتفخه فهي الان في الشهر الخامس ووجهها الشاحب من كثره البكاء.

ما ان راتها ملك وشهد ركضتا اليها واحتضناتها
شهد ببكاء: كدا يانور مترضيش تفتحيلي الباب ولا حتى تردي على مكالماتي
نور بحزن: اسفه ياشهد بس غصب عني صدقيني
ملك وهي تندر لاختها برجاء حتى تسامحهها
ففهمت نور واحتضنتها
ملك ببكاء: انا اسفه يانور سامحني ماقصدتش
نور: عارفه ياملك خلاص يابت مسامحاكي
حسام: وانا يانور زعلان منك اوووي بقا يابت تعملي فيا كدا معتيش تكلميني سامعه
حازم: قلبك ابيض ياحسام الله.

عمر: اتهد ياخويا ما صدقنا الوليه فكت الحصار ونزلت
ابتسمت نور على عمر
سرين: الحصار اتفك والقلعه ايه نظامها معاك
عمر: ياريت تروحي تشوفي بنفسك ويقبضوا عليكي ونرتاح
نظرت نور باستغراب لسرين
سرين وهي تقترب منها ؛انا سرين مرات عمر وحبيتك اووي معرفش اذي من غير ما اتكلم معاكي
سيلا: من احبه ربه احبه عباده
نور: شكرا ياحبيبتي
ادم: ايه ياجماعه هتفضلوا واقفين كدا كتير يالا الاكل جهز.

عندما تحدث ادم وراته نور احست بنغصه في قلبها فكلما تراه تتذكر ادهم
على السفره جلس الجميع
وكانت نور تجلس امام ملك وادم
وعيناها تأبي ان تتركها يخيل لها انه ادهم خاصه بعد ان استعاد عافيته
احس ادم بأن نور تحتنق في وجوده فنسحب بهدوء
ادم: طب ثانيه واحده بس وراجع
عمر: رايح فين يا ادم
ادم: افتكرت مكالمه مهمه
حسام: ما تعملها بعد الاكل
ادم: ما ينفعش عن اذنكم
شهد: اتفضل
حسام: عامله ايه يانور.

نور وهي تجاهد حتى لا تظهر حزنها: انا تمام يا حسام اطمن ياحبيبي
شهد: هتسافر امته ياحسام
حسام: بعد الفرح ان شاء الله
حازم: انت هتسافر ليه يابني ماتشتغل معنا وخلاص لازم تسافر يعني
حسام: انا عايز ابني نفسي بنفسي يا حازم
عمر: والله ياحسام الا ذيك قالوا خالص في الايام دي
حسام: عارف ياعمر عشان كدا في الايام دي قليل لما بتلقي حد بيتقي ربنا في عمله
نور: طب انا هطلع انام لاني مصدعه شويه
شهد بلهفه: مالك يا حبيبتي.

نور: مفيش يا شهد بس عايزه انام شويه
عمر: اتفضلي
وذهبت نةر إلى غرفه ادهم الغرفه التي تعطيها الامان إلى حدا ما.

في الحديقه
كان يجلس ادم بحزن على حال الجميع بسبب فقدان اخيه
وعذاب نور عندما تراه امامها
قاطع شروده صوت ملك
ملك: ادم انت بتعمل ايه هنا وليه قومت
ادم بحب: اقعدي ياحبيبتي
وجذب ادم ملك حتى تجلس امامه على العشب
ادم: تعرفي انك كل حياتي الوقتي
ملك بخجل وتوتر: الله بقا انا بسالك خرجت ليه تقولي الكلام ده
ادم: هفضل اقولهولك لحد اخر يوم في عمري
ملك وهي تضع يدها على فمه حتى لا يكمل عباراته.

ملك: متقولش كدا تاتي يا ادم انت سامع
ادم وهو يزيح يداها وينظر لها بحب: ليه ياملك
ملك: هو ايه الا ليه ميكفكش انك زوجي حبيبي
ادم: يانهار الكلام ده ليا
ملك بدلع: ايوا ليك
ادم: كدا طب تعالي هقولك حاجه
ملك وهي تجذب يدها منه: حاجه ايه دي قول هنا
ادم: ماينفعش
ملك: ليه
ادم بابتسامه مكر: عايز اقوالك حاجه سر مينفعش حد يسمعها
ملك: اوك.

وتوجهت ملك مع ادم إلى الغرفه المظهريه هي عباره عن غرفه في خلف الحدائق مصنوعه من الزجاج يوجد بيها جميع انوع الازهار انشاءها ادهم وكان يعتني بها
ملك: الله ايه المكان ده اول مره اشوفه
ادم: المكان ده ادهم عامله تعرفي ليه مع انه بيكره الورد بيحسه خداع بمظهره
ملك باهتمام: ليه
ادم: من اول ما شاف نور وهو عمالها المكان ده بس للاسف مات قبل ما هي تشوفه
احست ملك بنبره الحزن في صوت ادم فابدلت الموضوع.

ملك: انت قولتلي عايزني في حاجه مهمه ايه هي
ادم وهو يقترب منها بشده وهي تتراجع: عايزه تعرفي
ملك: في ايه يا ادم
ادم: في اني بحبك اووي ونفسي تكوني ليا ياملك
ملك بتوتر وخجل: ابعد
ادم بصوته الجذاب: لو عايزاني ابعد هبعد.

غرقت ملك في سحر عيونه اللنيه الداكنه التي تشبه الرمادي ولكن من يمتاز بالعينان هو الصقر الرمادي والبني القاتم اما ادم فعيناه عسلي داكن ومن يراها يقسم انه بلون الرمادي لهذا لا يستطيع احد التفريقه بينهم يوي شئ واحد وقد محي وهو اعاقه ادم اما الان فهو نسخه من اخاه
ادم: بحبك ياملك
ملك بخجل: ارجوك ياادم ابعد
ابتسم ادم لها فهو لم يرد شيئا فقط ارد ان يري حمره وجهها.

لحظه بعد ادم عنها جاءت ملك حتى تركض لتختفي من عيناه العاشقه ولكن جذبها ادم إلى احضانه
ادم بصوت حنون: غبيه مفكره اني ممكن اذيكي او حتى اتسبب ليكي في مشاكل
فجذبها خارج احضانه حتى تقابل عيناه
ادم: ملك افهمي حاجه بس ان الا بيحب حد بيخاف عليه اكتر من نفسه وانا بعشق مش بحبك تفتكري درجه حبي ليكي ايه
بكت ملك من عدم ثقتها به نعم هي تثق به حد الجنون ولكن لا تريده ان يراها وهي تبدو كالبلهاء امامه.

ادم وهو يمسح دموعها: ليه ياملك انا قولت حاجه ذعلتك
اشارت له بمعني لا
ادم امال في ايه بس
ملك: مفيش
ادم: طب عينك في عيني كدا
ابتسمت ملك على طريقته الطفوليه
ادم: ايوا اضحكي كدا بدل ما اولع في نفسي والواد عمر
عمر: وذنب عمر ايه
ملك: ياماما خضتني ياعمر
عمر: سلامتك من الخضه بتقولي ياماما ياسلام على الرقه مش ذي سرين بتقول يالهووي ناس ليها الرقه وناس ليها استغفر الله العظيم.

ادم: انت ايه الا جابك هنا ياحيوان انت وعرفت المكان دا اذي
عمر: مين تلفونك برن عليك وانت ولا انت هنا فتبعت الصوت وجيت
ادم: والله طب بره يالا
ملك: ههههه تستهل
عمر: كدا مش يا ادم ابقي قابلني ان عبرتك بعد كدا
ادم: مش قولنا غور
عمر: مانا هغور بس الهانم مرات ساعتك اخوعا عاوزها عشان هيمشوا
ادم: وانت المحامي بتاعه
عمراه
ادم: طب ثانيه واحده
عمر: ايه
ادم: ولا حاجه هضربك بس
عمر وعلي ايه برحتك خدي راحتك يا سنوريتا.

وخلع عمر
في غرفه نور
كانت تحتضن ملابسه وتبكي
تبكي على حالها فعندما احبته غادر كانت تتمني ان تخبره انها تعشقه ولكن سرقه الموت منها لم تتمكن من اخبره بمشاعرها تجاه لم تنسا انه دافع عنها لاخر نفس لديه انه ظل يصارع الموت حتى تنجي هي منه
حينها علمت بصدق مشاعره لها وانه نادم على ما فعله ولكن مهلا حتى عذاب قسوته لها كان حمايه لها ورغم ذلك لم تسامحه وتمنحه فرصه اخري.

بكت نور بشده وعلمت انها هنا في عذاب ويلزم البعد عنه فحزمت حقائبها وعزمت على الرحيل مع اخاها
توجهت نور إلى الاسفل فلم تجد احدا سوي سيلا التي تجلس بالاسفل وتتحدث بالهاتف
في هذا الوقت كان ادم يخرج من غرفته فوجدها امامه ومعها حقائبها
ادم بخوف: انتي راحه فين يانور وايه الشنط دي
نور وهي تضع عيونها إلى الارض: انا همشي ياادم هرجع بيتنا ما بقاش ليا حاجه هنا.

ادم بصوت عالي سمعته سيلا وصعدت على الفور: انتي مجنونه صح مالكيش حاجه اذي وكل الاملاك دي باسم ادهم وهو الا تعب فيها واساسها لوحده
نور بدموع وصراخ وهي تنظر له: مش عايزه مش عايزه املاك وفلوس انا عايزه ادهم بس مش عايزه حاجه
ادم: بس دا حقك وحق اولادك يانور
نور وهي تضع يدها فوق بطنها المنتفخه: اولادي.

اولادي اتكتب عليهم انهم يكون يتاما من قبل ما يشوفوا الدنيا ياتري لو سالوني على باباهم هقولهم ايه ياادم استرسلت بدموع ارجوك سبني امشي انا بتعذب هنا
سيلا: نور ايه الشنط دي وعذاب ايه الا بتتكلمي عنه.
كانت نظره نور لادم كفيله بان يعلم لما تتعذب ولها الحق فهو نفسه عندما يقف امام المرأه يتذكر ادهم فما حالها لذلك قرر يقطع معانتها
ادم: خلاص يانور الا يريحك بس هترجعي تاتي سامعاني
نور: حاضر.

ادم: ممكن اوصلك بقا ولا دي كمان فيها عذاب
فضحكت نور لانها فهمت ما قصده
ادم: ايوه كدا اضحكي يابنتي في فرق بينا جامد انا كيوت وبهزر وهو ابو زيد الهلالي مش كدا يا سيلا
سيلا: ايوا ادم عسل
ادم شوفتي
سيلا: بس ادهم احلي
ادم: ماشي يا سيلا عارف انك على طول معاه انتم كده الشعب المصري مش بيجي غير بالضرب على اقفاه يالا يابنتي يالا
نور: ههههههه طب خد
ادم: ايه دا
نور: شيل الشنط امال انا الا هشيل يعني.

ادم: لا ميصحش ياختي انا كان ايه الا خرجني من اوضتي الساعادي بس
سيلا: هههه هذا قدر ونصيب يابني
ادم: ساوصلها وسأعود اريكي ماهو القدر وما هو النصيب
سبلا: عندما تعود لن تجديني ساكون اختفيت
فتوجه ادم إلى الاسفل بالحقائب ووقفت نور مع سيلا قليلا ثم توجهت إلى الاسفل
وخرجوا من القصر وتوجهوا إلى
منزل نور
دق ادم الباب ففتحت ملك وكانت ترتدي بيجامه كرتونيه وتترك العنان لشعرها.

ملك وهي تضغط على عيناها بنوم دون رؤيه من يقف امامها
: كل يوم اخرج وانسي المفتاح خدمه امك انا عارفه
تفاجئات ملك بأن كن يقف امامها هو ادم وليس اخاها
نور: مساء النوم مش هطبطلي الخصله دي
كان ادم يتطلع لها بحب وغضب في انآ واحد فركضت ملك إلى الغرفه
حسام: مين ياملك وبتجري كدليه يابت
نور: حسام
حسام: نور ايه الا جابك في الوقت المتاخر ده في حاجه
ادم: اطمن ياحسام مفيش حاجه نور حابه تغير جو مش اكتر.

حسام: ادم تعال اتفضل واقف عندك ليه ادخل
ادم: لا سيلا لوحدها مش هينفع اسيبها دي بتترعب شوفت بقا محفظلك على الامانه بتاعتك اذي
حسام: وانا برضو محفظلك على امانتك يعني خالصين
ادم: ههه ماشي ياعم غالتني هستلم الامانه امته بقا اصل صاحبك خلاص فاضله تكه
حسام: هههههههههه حدد الوقت الا انت عايزه عههههه
ادم: الله عليك يابو نسب
نور باستغراب: امانه ايه دي
حسام: لا ما تخديش في بالك
ادم: طب استاذن انا بقا.

حسام: اقعد ياادم
ادم: يابني قولتلك سيلا لوحدها يالا سلام ياعريس
حسام: سلام يا حبيبي
بعد خروج ادم توجه حسام إلى نور التي تجلس بحزن شديد
حسام: مالك يانور
نور ببكاء: مخنوقه اووي ياحسام حاسه بيه يا حسام حاسه انه عايش
حسام: لا حوله ولا قوه الا بالله العلي العظيم يانور ياحبيبتي اتقبلي بقا الواقع انه ادهم مات
نور بصراخ: اما هو مات ليه دا لسه بيدق ليه ذكرياته رافضه تسيبني ليه بسمعه كل يوم وهو بيردد اسمي ليييه.

دخلت نور إلى غرفتها واغلقتها عليها وشرعت في البكاء فمر اشهر ولم تستوعب موت ادهم.

بعد مرور عده ايام
لم يحدث فيهم جديد يوي عمل التجهيزات لزفاف حسام وسيلا
في صباح يوما جديد ملئ بالمفاجئات
كان الجميع يتجمع في قصر ادهم سليم لاجل زفاف حسام وسيلا
كانت نور ترتدب الاسمر وترفص ان تخلعه كما ان وجهها امتلئ بالحزن على حبيبها وبدءت نوعا ما تتقبل انه رحل عن هذا العالم
كانت سيلا ترتدي فستان من اللون الابيض سواريه وتضع جحابها وتضع القليل من مسحيق التجميل فكانت جميله.

وكانت شهد ترتدي فستان من اللون الافويت الواسع لظهور بطنها
وكانت سرين ترتدي دريس من اللون الازرق ولاول مره ترتدي حجابا عندما اخبرتها نور عن اهميته وعن امر الله عز وجل بارتداءه
وكان حازم وادم وعمر وحسام قد اعدوا احتفالا صغير فقط لهم فهم مازالوا مهمومين على ادهم ولم يشعروا بالفرحه من قط
قاطع هذا الاحتفال دخول جميع افراد الشرطه إلى القصر
ادم: في ايه انتم اذي تدخلوا هنا
المقدم: انت ادم سليم.

ادم: ايوا انا ليه
المقدم: مطلوب القبض عليك
ادم: عليا انا ايه الجنان دا بتهمه ايه بقا ان شاء الله
حازم: اهدي بس ياادم خالينا نفهم في ايه
حسام: هو عمل ايه
المقدم: ادم سليم متهم بقتل اخوه التؤام ادهم سليم ومعنا الا يثبت ده
ادم بعصبيه شديده: انت مجنون صح انت اذي تقول كدا انا هقتل اخويا اذي
مني: ذي الناس ياادم
ادم بصدمه: انتي
مني بابتسامه شماته: ايوا انا
سيلا بدموع: ماما.

تحولت عين نور إلى الاحمر من الغضب فادهم قد قص لها عن هذه المرأه لا بل النساء رحميات عنها هي شيطان متمثل بهيئه انسان
مني باستفزاز: ايه ياادم كنت مفكر انك هتقتل اخوك وهتكوش على الثروه دي لوحدك
ادم بعصبيه شديده: انتي ايه الا جابك هنا اصلا واذي الحرس سمحوا للاشكال دي انها تدخل هنا
حسام: حد يفهمني مين الست دي
مني بتكبر وغرور: انا حرم سليم الشرقاوي وانا الا هسجنك ياادم مدي الحياه.

كانت ملك تبكي بشده فاقتربت من ادم وتمسكت بيده كمن ياخذ منها حياتها
مني: هههههه ايه ياحلوه ضاع عليكي الملايين انتي واختك الا هي فين صحيح لازم اعزيها بنفسي
نور: والا زيك دول يعرفوا يعزوا ولا بس انهم يدخلوا في حياتهم اتنين في وقت واحد
مني بعصبيه شديده: انتي بتقولي ايه يا زباله انتي
عمر: لا دانتي كده اتخطيتي حدودك
المقدم ؛ما ينفعش كدا يا هانم ممكن تسكتي وانا هعرف اجبلك حقك
ادم ؛حق ايه دا الا تعجبهولها.

مني: منك انت مكفاكش انك تقتل اخوك كمان بتكدب ديما كدا بتسقط من نظري
ادم: قتل ايه انتي اتجننتي
المقدم: الكلام ده تقوله في النيابه اقبضوا عليه
حسام: لحظه بس لو سمحت انا محامي وحابب اعرف ايه الا خالك تقول انه هو القاتل
المقدم: اولا ان ادهم سليم كاتب انه في حاله وفاته كل حاجه هتعود لاخوه ادم سليم.

فمين الا ليه مصلحه في موته غيره خصوصا بعد اما طلب تغير الوصيه عشان مراته يكون ليها ورث في ممتلكاته فتقتل اقبل الواقعه بيوم واحد بس.

حسام: اه فده بقا خالك تقول انه قاتله صح
مني: لا ادهم اعترفلي قبل ما يموت ان ادم الا قتله وكمان بصملي على الورق ده
حازم: ايه الورق ده
مني بابتسامه تكبر: دا تنزل بكل املاكه
شهد: والله بس ادهم بيعرف يكتب بصملك اذي
مني: لانه كان بيموت معرفش يمسك قلم
ادم: والله بس ادهم اتحرق دخلتي معاه وقولتيله ابصم بسرعه والا ايه النظام
المقدم: انت بتهزر.

ادم بصوت عالي: هي الا بتهزر مش انا ادهم اتختف هو ونور وبعدين نور رجعت لينا واحنا لقينا ادهم محروق ومكنش حد موجود غيرنا في المكان
مني: مين قالك اني كنت موجوده ادهم بصمالي على العقد وانا استخبيت بعد كدا وشوفتك وانت بتحرقه وهربت
ادم: هههههههه وعملت كل ده اذي وانا مشلول
مني: وانت واقف اذي الوقتي
عمر: انتي عايزه تقولي ايه.

مني الكلام واضح انت اصلا مش مشلول انت عملت كل ده عشان الاملاك الا هتتحرم منها وهتقضي عمرك كله في السجن
سيلا بدموع: كفيا يامامي حرام عليكي انتي ايه
مني: متدخليش انتي
المقدم ء: اظن سمعتوا الاداله وكل حاجه اقبضوا عليه
مني بشماته: زمن العجايب اخ بيقتل اخوه
نور: انتي بني ادمه ذباله اووي يا سياده المقدم انا كنت مع ادهم وقت الحادث والا كانوا بيهاجمونا هو معتز وممدوح الشرقاوي مش ادم.

المقدم: حد كان معاكي يشهد بالكلام ده
نور بياس لا مكنش معيا غير ادهم
مني بتريقه: ههه روحي بقا صحيه يجي يشهد انه مش ادم الا قتله
ادهم: وتصحيني ليه انا موجود ادمك اهو
صدمه الجمت الجميع بكاء فرحه خوف كان الجميع في حاله اعجز عن وصفها
المقدم: انت مين
ادهم بكل فخر: انا ادهم سليم ثم اكمل موجها كلامه ونظراته الصقريه القاتله لمني ايه كنتي مفكره انك هتخلصي مني بسهوله كدا.

كانت مني كمن ادلق عليها ماء كالثلج صدمه كبيره اعتلت لها ولايفرق حال الجميع عنها
ادهم بقوته المعتاده: اما انت بقا حسابك معيا انا
المقدم بعصبيه: انت بتكلمني انا
عيون ادهم البنيه القاتمه استعوذت عليه: صوتك ده ميعلاش فاهمت انت هنا في قصر ادهم سليم اعتذر من ادم فورا على اسلوبك الذباله ده والا وقسمن بالله لتخرج من هنا على نقاله.

ابتلع المقدمه ريقه في خوف شديد فواضح ان ادهم هذا قوه ساحقه يهابه الجميع فالكل يعلم من هو ادهم سليم
اعتذر المقدم من الجميع وغادر بخوف شديد من الصقر
فجاءت مني حتى تخرج معهم ولكن يد قويه منعتها يد الصقر
ادهم: مش تستني نعمل معاكي الواجب عيب ودفشها ادهم إلى المقعد
ادهم بصوته الفحيحي: شوفتي الزمن انتي الوقتي ادمي مذلوله وممكن اقتلك في اي لحظه بس الموت ارحم ليكي من الا انا هعمله
ادهم بصوته المخيف: فارس.

فارس: نعم ياادهم بيه
ادهم: اكرم الهانم مينفعش حد يخرج من بيت ادهم سليم من غير واجب الضيافه
اخذها فارس وهي تستغيث ولكن هي لم ترحم احد من لا يرحم لا يرحم
توجه ادهم بنظره إلى الجميع فهم في صدمه حقيقه الكل ينظر له ولا احد يتحدث
وادهم ايضا صدم
صدم بحبيه قلبه وعشقه
وجهها يبدو عليه الحزن الشديد وانطفقت واصبحت كالورده الدباله
ونظر بحب إلى بطنها المنتفخه التي تحمل قطعه منه.

وصدم عندما وجد ادم يقف على قداماه حتى انه بكي من السعاده
فقط نظرات الجميع من تتحدث حتى كسرت نور هذا الصمت واتجهت اليه في عدم تصديق اخذت تتطلع اليه نفس القوه والطاله الرجوليه الجذابه لم يخسر وسامته بل ذات مع هذه اللحيه الخفيفه
ظلت تقترب منه وجسدها ينتفض وهو واقف امامها بشموحه كأنه يثبت للكل انه بنفس القوه انه عاد مجددا الصقر عاد من جديد.

كادت نور ان تتعثر في مشيتها ولكن يد الصقر الذي اعطي لها وعدا بحمايتها دائما قد حالت بينها وبين الارض
اخذت نور تتطلع اليه بحزن شديد دعت دموعها تخرج ما بها من الالام
شعر هو بها ولكنه كان مجبر على البعد
اخذت نور تلمس وجهه بيدها كأنها تحفرها بقلبها نعم هو مميز
نور بدموع شديده وصوت يكاد يكون مسموع من البكاء: ادهم انت حي
ادهم: ايوا ياحبيبتي انا عايش وعدتك هرجعلك ورجعت.

بكت نور بصوت مسموع مزق قلب الجميع لم تعد تحملها قدماه فسقطت على الارض وهي تبكي بشده
فجلس ادهم بمحاذاتها
ادهم وهو يكفكف دموعها: ليه ياعمري انا رجعتلك اهو
نور بدموع: كنت واثقه انك عايش ياادهم
ادهم: وقد بكت عيناه على منظر حبيبته
انا عايش ياحبيبتي ومش هسيبك تاني
نور ببكاء وهي تحتضنه بشده دون ان تدرك وقوف الجميع
كانت كالموتي ومن اعطي له الحياه
بكي ادهم عندما راها تتشبس به كهذا وهي تبكي كالطفل الصغير.

نور ببكاء: انا كنت واثفه انك عايش وعارفهانك هترجع واستانيتك
ادهم: ورجعت ياحبيبتي
نور بدموع: متعملش فيا كدا تاتي ياادهم
ادهم حاضر ياقلبي
ظلت نور باحضانه تأبي ان تتركه كأبن الذي يتعلق بابيه لم تتركه الا عندما ذهبت في نوم عميق
فحملها ادهم وسط نظرات ذهول الجميع
وضاعها ادهم في احد الغرف وتوجه إلى الخارج
ليلتقي باخبه وهو ينظر له
القي ادم نفسه في حضن اخاه الذي افتقده وشرع في البكاء كالطفل.

ادم بدموع: ادهم الحمد لله انك عايش
ادهم بوجع يدريه بابتسامه: سبك مني اهم حاجه انك واقفت على رجلك من اول وجديد كدا
اقترب حازم وعمر وحسام وسبلا
حازم: ادهم
ادهم بابتسامه ومازال يحتضن ادم يأبي ان يتركه
عمر ببكاء: ادهم الحمد لله
عمر اوعي ياادم عايز احضنه
ادم بنبره طفوليه لا اما احضنه انا الاول
ادهم بابتسامه جذابه: اوعي يالا انا حضن ابن اختي
ادم: اتريق برحتك بس مش هسيبك النهارده.

ادهم: هسلم على الكل وهرجعلك ياحبيبي وكان يتحدث بسخريه على اخاه الذي يظل كالطفل الصغير
ارتمي عمر باحضانه وبكي هو الاخر وايضا حسام ادمعت عيناه على بكائهم وتأكد ان القوه تكمن في الصقر
حازم وهو يحتضنه: ايوا كدا انا قولت الصقر مستحيل ينتهي بالسهوله دي
ادهم: والصقر رجعلكم ياسيدي
شهد: ايه دا انا بشوف واحد مسافر ورجع وواحد تعبان وفاق انما واحد مات ورجع تاني وواردتش عليا دي
سرين: عليا النعمه انا حاسه ان ده شبح.

سيلا بخوف ايه ليه
سرين: بينه يابت بصي هو في حد بالجمال ده
شهد: تصدقي يابت صح
اقتربت ملك من ادهم وظلت تنظر بحيره اليه والي ادم
ادهم: في ايه ياملك دوختني اثبتي في ايه
ملك بحيره: طب انا هعمل ايه الوقتي
ادهم باستغراب في ايه
ملك: هعرفكم من بعض اذي بقا بعد. كدا
ادهم بابتسامه: وعايزه تعرفينا ليه
ملك: مش جوزي ياجدع الله
ادهم باستغراب: مين ادم
ادم: ايوا ياادهم انا كتبت الكتاب
عمر وانا
شهد وانا حامل
عمر وانا.

حسام: هههه الف مبروك ياحسنيه يا ختي
عمر بس يالا
سرين: انا مرات عمر
ملك: وانا مرات ادم
ادهم لا دا فاتني كتير احكولي بقا
حسام ؛لا احكيلنا انت الاول اذي اتحرقت وموت وعشت افهم بقا
ادهم بغضب شديد: مش عايزه اتكلم الوقتي بكره هحكيلكم كل حاجه اوعدكم
حسام: وانا منتظر
عمر وانا متشوق
حازم: وحشتنا يا صقر
ادهم بابتسامته الرجولبه الجذابه: كلكم واحشتوني
لاحظ ادهم ان سيلا لم تاتي له ولم تتحدث.

ادهم باستغراب: سيلا مالك مش مبسوطه برجوعي ولا ايه
سيلا بدموع: انت عارف انا بحبك اد ايه وربنا الا عالم انا عملت ايه عشانك
ادهم: طب مالك
سيلا: محروجه اووي من الا ماما بتعمله فيك وفي ادم وانت بتحميني لحد الان بدون مقابل ماخدتش منها غير القسوه والجحد بس
ادهم وهو يحتضنها اذي تقولي كدا انتي اختي يابت
سبلا بدموع: انت وحشتني اووي يا ادهم انا كنت بموت من غيرك
ادهم: سلامتك من الموت ياقلبي.

ادم وهو يقلد سيلا: انا كنت بموت من غيرك ياادهم طب وانا يابت
ماشي صبرك عليا بس
حسام: ليه ياخفه مالهاش زوج يحميها ولا ايه
سيلا: وفي اكتر كمان الصقر ياخفه
تبسم ادهم لهم
ادهم: هو انتم اتجوزتوا كمان
حسام: ههه النهارده ياصقر حاجه على الضيق كدا
ادهم: وليه على الضيق دي اخت ادهم سليم
سيلا: مين يجيله نفس يفرح من غيرك يا ادهم
عمر يبقا كدا نعمل فرح جماعي
ادم: وانا معكم
شهد: وانا يا ادهم
ادهم: نعم انتي ايه كلم ياحازم.

حازم: بس ياماما كفيا الكرش الا
ادامك ده
حسام: ايه حصل ياادهم ومين الا اتحرق ده واذي السلسل بتاعك كان هناك
ادهم: مصمم ياحسام
ادم: اكيد عايزين نعرف
ادهم وهو ياخذ نفسه بالالم شديد الجثه الا اتحرقت دي جثه معتز
ذهل الجميع
ادم: مين حرقه
حسام: وانت كنت فين الشهور دي
حازم: واذي هربت من هناك وكنت فين
عمر: وممدوح الشرقاوي فين
ادهم الموضوع ان لم
لم يستطع ادهم اكمل شئ لسماعه صراخ نور
فركض اليها
فوجدها تبكي بشده.

ادهم: نور حبيبتي مالك
نور بفرحه ممزوجه بالدموع: ادهم انت موجود انا مبحلمش
ادهم وهو يقترب منها لا ياعمري مش بتحلمي
انسحب الجميع من الغرفه تاركين لهم بعض الخصوصيه
اقتربت نور منه ودفنت نفسها في حضنه كي تستشعر بالامان الذي حرمت منه
نور بدموع: سامحني ياادهم اني مسمعتش منك واقسيت عليك
اخرجها ادهم من احضانه
ادهم: مش عايز اسمع حاجه.

نور: لا سبني اتكلم انا بحبك اووي ياادهم انت كل حاجه ليا معرفتش قمتك غير لما اتحرمت منك
ادهم: وانا بعشقك يانور
نورببكاء: كل ما افتكرك وانت بتهربني وبتتوجع بس بتبين انك قوي عشان انا مضعفش ببكي ياادهم انا سبتك وكأني سبت روحي انا بحبك اووي ارجوك متبعدش عني ياادهم
ادهم: انا بعشقك يانور ومستحيل ابعد عنك ابدا الا لو مش بيدي ذي الموت بيد الله
صرخت نور به: لا متقولش كدا تاني حرام عليك الا حصل فيا.

ادهم بنظرته العاشقه وهو يمسك ذراعها التي ترتطم به بصدره
تاهت نور في عيونه الرماديه التي اشتاقت لها
ادهم بصوته الجذاب: وحشتيني
خجلت نور من قربه المهلك لها
ادهم: انا عديت كل لحظه عشان اشوفك يانور قاومت وقومت من جديد عشان ارجعلك انا عديت مرحله حبك من ذمان انا بعشقك كنت بسمعك وانتي بتنديني وبحس بيكي وانتي بتتالمي
وقاومت وفي الاخر انا اهو ادمك
يانوري انتي نور قلبي الا رجعه للحياه
نور بخجل: بحبك ياادهم.

ادهم: وانا بموت فيكي يا قلب ادهم
ظل يقترب منها وهي تنظر بعشق له فابتسم ابتسامته الجذابه لان عيناها لمعت بعشقه
قبلها ادهم قبله طويله يبث بها لها مدي اشتياقه لها ومدي المعاناه التي تعرض هو لها بدونها
كذلك نور اردت ان تخبره انه اصبح كل شئا لها
وذهبوا معا في عالم ملئ بالحب والعشق الذي لا يعرفه سوهم فقط
ادهم ونور
ياتري ايه هيحصل لمني؟
وايه هو سبب اختفاء ادهم وايه هو اللغز؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة