قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السادس

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السادس

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السادس

سيف: انا هحكيلك كل حاجة يا عمتو.

سيليين ديه تبقى والدة رهف الحكاية ابتدت لما بابا اتجوز سيليين وابتدا يشتغل وكان بيحبها بس هي كان همها الفلوس فكانت دايما بتقصر في حق بابا لغيطة ما ماما جت واشتغلت عنده في الشركة وحبو بعض واتجوزو وبعدها كانو عايشين في بيت واحد وكانت سيليين مش مهتمية بالموضوع وماما الله يرحمها كانت بتحاول تفرح بابا لغية بعد ما اتجوزو بشهرين ماما حملت وجابتني طبعا سيليين كانت مدايقة جدا علشان ماما هتاخد الورث فحصلت خناقة وبابا بنا لماما شقة فوق وطلعت سكنت فيها وبعدها بسنتين ولدت احمد فكانت سيلين هتموت من الغيظ قعدت فطرة طويلة حوالي سنة ونص علشان تخلف وفعلا جابت رهف ومكانتش مهمتة بيها وبتزعقلها وتضربها تخيلو بنت عندها 5 سنين بتضرب كانت ماما بتحوش عنها ولما ماما قالت لبابا بابا زعق فيها وسليين فكرت وخلت بابا ياخد لماما شفة تانية كنت انا عندي 10 سنين واحمد 8 لما روحنا وهنا انتهزت سليين رهف وقعدت تحكلها حاجات وحشة عننا و اننا بنكرها وهنموتها وكدة فرهف كرهتنا جدا وكل ما بابا يقولها تعالي تقولو لا وبعدها بابا وسليين اتطلقو وبابا قال رهف تعالي معايا كانت خايفة بس قالت لا وبعدها قالها طب هعرفك على البيت وترجعي تاني وفعلا بابا عرفها البيت بس مرضتش تعيش معانا وبعدها بسنة.

سليين اتجوزت معتز حاول يعمل فيها الاب الحنين وكدا فضلت رهف عايشه معاهم لغية ما كملت 15سنة وانا 19 واحمد 17 وفي يوم سليين سافرت وسابت رهف عند معتز والساعة 12 بليل كنا قاعدين فجاءة لقيت الباب بيخبط ففتحت لقيت رهف بتعيط جامد وفي على وشها دم من جنب مناخيرة وضرب وقلتلها
سيف: can I help you(هل بامكاني مساعدتك)
رهف: بابا عايزة بابا
جية بابا من ورايا وقال: مين يا سيف وشاف رهف
علي: رهف بنتي حبيبتي مالك.

ورهف جريت علية وحضنته وقعدت تعيط ماما واحمد جم من جوا
امنية: مين ديه
سيف: مش عارف بيقول رهف
احمد: ماما رهف مين
امنية: رهف اختكو حبيبتي مالك
سيف: الحق يا بابا اغمى عليها
وبعدها بابا شالها وودناها المستشفى وبعد ساعة ماما كانت قالت لينا كل حاجة عن رهف هي وبابا وبعدها الدكتور طلع قال
الدكتور: واضح انها اتعرضت لضرب ومحاولة اعتداء بس هربت وربنا ستر.

وكنا كلنا مصدمومين وبعدها دخلنا كلنا بابا جية جمب رهف حضنته جامد وكانت خايفة مننا جدا بابا هدها بس بردو فضلت خايفة مننا
علي ؛ بنتي حبيبتي مالك إيه اللي حصل
رهف بدموع: واللهي يا بابا انا كنت قاعدة في اوضتي وبعدها لقيتة دخل عليا من غير ما يستاذن وبعدها زعقتلو. راح ضربني وحاول يتهجم عليا وضربت وجريت عندك.

ليشهق الجميع وكانت رهف خايفة وجت عاشت معانا بس كانت منعزلة عننا وعدوانية جدا مكنتش بتطلع من اوضتها غير وبابا موجود ومكنتش بتتكلم معانا ابدا وكان اول ما بابا يمشي تقفل على نفسها الباب وفي مرة دخلت عليها كانا لوحدنا انا وهي في البيت دخلت لقيت الباب مفتوح رجت لقيتها ضامة رجليها اصدرها ومنزله وشها وبتعيط وبعدين قولت
سيف: رهف حبيبتي.

رهف وهي ترفع وجهها لتصدم به رجعت إلى الوراء وانكمشت في نفسها: اااانت عااييز إيه.

سيف قرب منها وقعد جنباها كانت خايفة وبتعيط سيف: انا اخوكي وعمري ما هاذيكي ابدا وبحبك وديما هحميكي وهخاف عليكي انتي اختي وبعدها لقيتها بتقرب مني وبعدها راحت حضناني جامد وقعدت تعيط حضنتها انا كمان وهديتها وبعدها خرجتها الصالة وقعدت تحكيلي عنها وانا كمان وقعدنا نضحك ونهزر وبعدها رهف قالت: تعرف يا سيفو ماما كانت دايما بتقول ان انت ومامتك واخوك عايزين تضربوني وتموتني انا اتفاجئت لما قالتلي كده وبعدها فهمتها وقعدنا نهزر لغية ما بابا دخل علينا.

علي: اخيرا يا رهف وحشتني ضحكتك
احمد وهو ييقرب منها رهف مسكت فيا رحت قلتلها ده اخويا واخوكي بيحبك زي راح احمد حضنها وهي حضنتو وقعدت معانا وبابا نقلها سريرها اوضتنا وبعد اسبوع لقينا الباب بيخبط وكنا انا ورهف واحمد ويوسف راحت رهف تفتح وبعدها لقيناها
رهف: سييييييييييف
جرينا احنا التلاتة وبعدها لقينا سليين جاية ومعاها معتز يوسف جري اتصل بي بابا وبابا دقيقتين وكان عندنا
سيليين: رهف سبتي البيت ومشيتي ليه.

رهف: يا مامي اصل انكل معتز ضربني وحاول يتهجم عليا
معتز: عيب يا بنت تكدبي على ماما مش انتي هربتي لما سمعتك وانتي بتكلمي حبيبك
سيف وهو يلكمة احترم نفسك وانت بتكلم اختي وبعدها احمد مسكة احمد: لو مطلعتوش برا دلوقتي هنتصل بالبوليس
رهف: يا ماما ده كداب اوعي تصدقية اونكل كداب
سيليين كانت هتضربها بس بابا جية ومسك ايديها
علي بغضب وصوت جهوري؛ايدك تتمد على حد من العيلة السيوفي تتقطع قبل ما تتمد انتي فاهمة.

سيليين وهي تسحب يدها: البنت بنتي وانا حره معاها ولما ملقيهاش اتربت لازم اربيها لما نشوفها يتكلم ولد وتغلط في جوز مامتها لازم اربيها
معتز: اهدي يا سولي يا حياتي وانتي يا رهف يلا يا روحي اعتذري لماما
رهف: وانت مالك ومتتكلمش معايا اصلا انت واحد قليل الادب
سيليين كانت هتضربها بس رهف مسكت ايديها
سيليين: انتي ازي تعملي كده سيبي ايدي يا بنت.

رهف بغضب: بابا قال قطع ايد اي حد يمد ايدو عليا او على حد من عيلة السيوفي وهي تنظر لعيناها حتى لو كنتي انتي وبصوت عالي فااااهمة وسابت ايديها
معتز: رهف يا بنتي...
فاجئته رهف بلكمة اسقطته ارضا.

رهف بغضب حارق: متقولش بنتي انا مش بنتكو لا انت ولا سيليين رهف وهي تنظر إلى سيليين ايوة انتي مش امي وشاورت على امنية هي ديه امي اما انتي لا واللهي لولا اني مسلمة وعارفة ان ربنا قمرنا بالاحسان اليكي كان زمانك محصلة جوزك اللي مرمي على الارض
معتز وهو ينهض بالم: ماشي يا رهف بس افتكري ان انتي اللي ابتداتي والشاطر اللي يضحك في النهاية.

رهف وهي تتجة الية: هههههههههههههه اعتبر ده تهديد بس يا شاطر مش رهف علي السيوفي اللي تتهدد وتاخد مراتك كده في ايدك زي الشاطر وتمشي يلا الباب مفتوح ولا نحبو اوصلكو انا من رائي اوصلكو وخدت معتز من ايدو ورمتو برة البيت وخرجت سيليين
سيليين: ماشي يا رهف بس انتي مش بنتي ومتعتبرنيش امك
رهف: واللهي من غير ما تقولي انا اصلا اعتبرتك مش امي
سيليين: استقبلي يا روحي اللي هيحصلك.

رهف وهي تنظر حولها: انا مش شايفة حاجة حصلت ابقي العبي عدل يا سيليين واغلقت الباب ودخلت رهف
رهف: انا اسفة على اللي حصل
امنية: انتي معملتيش حاجة يا بنتي هما السبب
رهف: يا ماما انا مش عايزة حاجة منهم
امنية: قولتي إيه
رهف: انا مش عايزة حاجة منهم
امنية؛ لا اللي قبليها
رهف وفهمت ما ترمي علية: لو مش عايزاني أقولها عادي
امنية: لا لا لا انا عايزاكي دايما تقوليها ليا ولو مقولتيهاش هزعلك.

رهف وهي تحتضنها: ماشي يا احلى واجمل ماما
يوسف: خياااااانة
سيف: ماما
احمد: واختي مع بعض
علي: بنتي ومراتي ياللعار
يوسف: عمتو وبنت عمتي لالالالالالا
فتحت امنيه حضنها فركض الاربع اولاد اليها وحضنوها اما علي فكان سعيد لابنتة كثيرا وان شمل عائلتة اكتمل مع فردان جديدان وهم رهف ويوسف.

بس وبعدها سيليين حاولت تعمل مشاكل كتير لرهف وبابا دايما يقفلها وبعدها رهف لما كملت 20 سنة اتخطبت لواحد اسمه عمر وكان بيحبها يس بعد فترة انفصلو عن بعض لسبب محدش يعرفو غيرها هي وبابا
وشخص اسمه إسلام.

لياتي صوت من خلفهم وكان صوت رهف
رهف: انا هقولكو
لينظر الجميع اليها وتبدا رهف بالحديث
فلاش باك
رهف وهي جالسة في شركة والدها لتاتي لها رسالة إلى هاتفها فتجاهلتها قليلا وعندما انتهت من عملها فتحت الرسالة واذا بها صور لعمر مع فتاه في اوضاع مخلة للادب واوضاع قذرة فتحت رهف عيناها من شدة الصدمة واتصلت بسكرتيرة والدها
رهف: he Madsen dad is here (هاي ماديسين ابي هنا ).

ماديسين: yes rahaf can I help you(نعم رهف هل بامكاني مساعدتك)
رهف: no Iam cameing know(لا انا قادمة الان )
ماديسين: ok I tell your dad(حسنا سوف اخبر والدك )
رهف: ok see you soon bebe(حسنا اراك قريبا صغيرتي )
اغلقت رهف الهاتف وذهبت إلى والدها وعرضت الصور علية
علي: يمكن يا بنتي كدب ومتفبركة
رهف وهي تحك جبينها: طب هنتاكد ازاي يا بابا
علي: تعالي معايا وذهبو إلى محل تصوير صديق والد رهف.

عبدالله: ازيك يا علي وحشني يا راجل
علي: موجود ومشاغل الدنيا بقى زي ما انت عارف رهف بنتي
عبدالله: ربنا يباركلك فيها
علي: يارب المهم كنت عايزك في خدمة
عبدالله: خير يا علي ان شاء الله
علي: خير باذن الله كان معايا صور وكنت عايز اعرف حقيقية ولا متفبركة
عبدالله: بس كدا طيب ابني بيفهم في الحاجات ديه يا خالد يا خالد
خالد: ايوة يا بابا نعم ازاي حضرتك يا عمو علي
علي: تمام يا حبيبي عامل ايه
خالد: تمام ماشي الحال.

عبدالله: شوف عمك علي عايز إيه واعملو عقبال ما اجي
خالد: حاضر يا بابا نعم يا عمو
علي: واخذ هاتف رهف واعطاه إلى خالد عايز يا ابني اعرف دول حقيقين ولا لا اخد خالد الهاتف وتفاجا بالصور.
خالد ؛ ايوة يا عمي حقيقين اقدر اساعدك
رهف: متاكد ان دول حقيقين
خالد: ايوة حقيقين جدا ومش تركيب ولا فوتوشوب
علي: شكرا يا ابني
خالد: اي خدمة يا عمي بس إيه المشكلة
علي: ده خطيبها يا ابني هي ديه المشكلة.

رهف: المشكلة ابتدت من زمان وانا اللي هنهيها دلوقتي وركضت رهف إلى سيارتها ولكن والدها اوقفها
علي: استني يا بنتي نروح نعرف منه كل حاجة
رهف؛حاضر يا بابا علشان خاطرك
وبعد ان ذهبو كادت رهف ات تقرع الباب ولكن اوقفها علي
علي: استني كده يا بنتي اسمعي
ووضعو اذانهم على الباب ليسمعو صوت ضحكة فتاه تقولو
الفتاه: واللهي يا عمر جدع بجد
عمر: تلميذك يا هانم
الشاب: علشان تعرف اني لما بقول كلمة بنفذها.

الفتاه: المهم عايزين الفلوس باقرب وقت يا عمر
عمر: متخافيش يا هانم رهف خلاص في جيبي وشوية وهخليها تمضيلي تنازل عن كل املاكها ولم استطع ان أتحمل اكثر قكرقت الباب بعنف وعندما فتحة
عمر بتوتر: رررههف
رهف وهي تدفعة وتدخل: ايوة وعندما دخلت صدمت فكانت الجالسة والدتها ومعتز لتعلو الصدمة وجه الجميع
رهف: تصدقي انا فعلا مغلطتش لما قولت انك مش امي
سيليين: رهف انتي فاهمه غل...
قاطعتها رهف: لاااااا انا دلوقتي فهمت صح.

علي: انا عمري ما اعتقد انك عايزة تدمري بنتك انتي إيه يا شيخة
معتز: انت مالك ام وبنتها انت ايش حشرك ليتفاجا بلكمة من رهف
رهف: لما تتكلم مع علي السيوفي او حد من عيلة السيوفي تتكلم بادب معتز وهو يتالم: لاحظي ان انتي اتماديتي معايا ودية المرة التانية وانا ساكت
رهف: وكل ما تغلط مع حد من عيله السيوفي هتضرب
واتجهت نحو عمر ؛ انت اقذر انسان انا شوفتة في حياتي
عمر: رهف انتي فاهمه غلط.

رهف: اسمع يا عمر اخر الكلام انا لو شفتك قدامي هموتك فاهم يلا يابا مينفعش نضيع وقتنا مع ناس زي ديه
علي: يلا يا بنتي
عودة
سيف: وعلشان كده بقيتي...
رهف: ايوة اشتركت في الكارتية وبقيت عدوانية اكتر من الاول بس بجد لو بتحبوني متفتحوش في الماضي
احمد: ولا عمرو هيتفتح
يوسف وهو: يحضن رهف ويهمس في اذنها في موضوع خطير عايزك فية هبات معاكي انهرده
رهف: ماشي
اسر: انتو بتقولو إيه
يوسف ؛وانت مالك
لتدخل سلمى من الباب ركضا.

سلمى: رهف رهف باركيلي
سيف: اتصلو بالمستشفى بسرعة في وحده من قسم المجنين هربت
محمد: هي فين الهبلة خطيبتي
احمد: تعالا خدها اهي
سلمى وهي تذهب لرهف: يا رهف سكتيهم
رهف بصوت عالي: اخرسو وانتي في إيه
ليصمت الجميع خوفا منها حتى فريدة ارعبتها نبرت رهف
سلمى: حاضر بس براحة بعد 10ايام جفلة كتب كتابي
رهف وهي تحتضنها: مبروك يا روحي
احمد وسيف ويوسف وهم يقبلوها: مبروك يا سلومتي.

محمد: حيلك حيلك يا عم انت وهو ده انا خطيبها ومعملتش كده
احمد: انت متعرفش انها راضعة معايا كانت مقسماني رزقي
محمد: لا عارف
رهف: طب اه رايك يا عمتو نخلي اخواتي يكتبو على دينا ودنيا معاهم
سيف: والنبي يا عمتو وافقي
احمد: علشان خاطري نفسي اتلم واجوز ولا واللهي هنحرف
فريدة: خلاص خلاص موافقة إيه رائيكو يا بنات
دنيا بصوت واطي: موافقين.

وعلت زغروطة من فريده واتصلت رهف على سمية والده سلمى واخبرتها ورحبت بالفكرة واستاذنتها ان تبيت سلمى معها اليوم وبعد الحاح كبير وافقت وجلسو جميعا على الارض في حلقة دائرية كانت عبارة عن رهف واحمد وسيف ومحمد واسر ودنيا ودينا وسلمى يضحكان ويلعبان لعبة الازازة وفريدة ومدحت يجلسان على الكرسي يضحكان عليهما
يوسف ؛اخيرا الحظ نصفني وجت على رهف اختاري صراحة ولا جراءة
رهف: جراءة.

يوسف: الحمد لله انك اختارتيها أنا عايزك تغني
سيف: يا ريت يا رهف بقالنا كتير مسمعناش صوتك
سلمى: علشان خاطري يا رهف
اسر: وبتتحايلو عليها كده ليها يعني
احمد: اسكت انت مش فاهم حاجة يلا يا رهف بيليز
مدحت: علشان خطرنا يا رهف
اسر: يعني هي صوتها حلو
سلمى ؛حرام عليك كده بتظلم الحلو ده احلى من الحلو نفسة ده روعة بمعني الكلمة
رهف: طيب خلاص حاضر عايزين اغنية إيه
احمد: انا عايز بحبك واداري
يوسف: وانا زي احمد.

سيف وسلمى: لا احنا عايزين هي الحياة كده ليه
لتبدأ معركة اختيار اغنية لتسكتهم رهف
رهف: بسسسسسسسسس بدل والله ما احلف مغنيش
احمد: لالالا خلاص ابدائي
بدات رهف في الغناء
رهف: هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
بقى ليها طعم جديد، غيرلي ايامي
هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
بقى ليها طعم جديد، غيرلي احلامي
مين اللي غير شكل، كل الحياة قدامي
مين اللي غير حلم، كل السنين قدامي
مين اللي طمن روحي وبروحه قوااااني.

هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
بقى ليها طعم جديد، غيرلي ايامي
هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
بقى ليها طعم جديد، ولا كان على بالي
همسة ولمسة ايد، ادوني عمر جديد
همسة ولمسة ايد، ادوني عمر جديد
ادوني لحظة حب بالف عمر تااااااااني
هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
بقى ليها طعم جديد، ولا كان علي بالي
هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
بقى ليها طعم جديد، ولا كان على بالي.

ورجعت تاني اعيش كل الحياة من تاني
افتحلك قلبك الدنيا واخدها بين احضاااني
هي الحياة كده ليه، بقى ليها لون تاني
انتهت رهف من اغنيتها وجدت يوسف يصفر بحرارة ويصفقون
سيف: يالللهوي على الصوت ما شاء اللهع
محمد: انتي إيه يا بنتي شعر وعيون ورياضة وأخلاق وصوت إيه كل ده الله اكبر
فريدة: ما شاء الله عليكي يا بنتي
مدحت ؛فينك يا زياد كنتو فريق روعة
رهف باعين تحدي لاسر: إيه رايك في صوتي يستاهلو يتخانقو علية.

اسر: معاكي حق فعلا يستاهل
سيف: روفي امتى اخر مرة كلمتي زيزو
رهف: واللهي اخر مرة كلمتة من خمس شهور بس هتصل بية انهرده
فريدة: مين زيزو ده يا سيف
رهف: زياد يا عمتو
اسر: إيه يعني دوا كحة مين
رهف: هههههههه لا ده صاحبنا كلنا حتى سلمى
سلمى: ياه ده كان هو ورهف اصحاب جدا ولما يغنو مع بعض بيبقو جامدين جدا
دينا: لا بجد تستاهلي جائزة احلى صوت
دنيا: طب ممكن تغنلنا مركب ورق
رهف: حاضر
يوسف: اشمعنا هي وافقتي على طول.

رهف: علشان انتو دايما تتطلبو من اغني لاكن هي اول مرة
احمد: طب ابدئي يلا
رهف: مركب ورق في البحر والبحر قلبو كبييير كبير كبير
مركب ورق في البحر والبحر قلبو كبييير كبير كبير
مركب ورق قلبي. بتعاند المجادير
مركب ورق قلبي. بتعاند المجادير
موج ياخدها لفوق وموج يطوحها
شطوط بتحضنها. وشطوط بتجرحها
موج ياخدها لفوق و موج يطوحها
شطوك بتحضنها وشطوط بتجرحها
والبحر بجلالو كتير مبيسعهاش
مركب ورق قلبي قوان فرحها مجاش.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة