قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع

انتهت رهف من الغناء
رهف: خلاص ريقي نشف منكو لله
سيف: لا لسة باقي بحبك وداري
رهف: لالالامش قادرة بس وعد مني يوم كتب الكتاب والفرح ليا اغنية على ذوقي موافقين
الجميع: موافقين
ومرت الأيام إلى ان جاء اليوم الموعود صعدت فريدة وسمية إلى الغرفة ليخبرو الفتيات بالنزول فلم يحضر الحفلة سواهم والمقربون والأصدقاء
فريدة: يلا يا روفة انزلو
رهف: حاضر يا فري نازلين
وكانت فساتينهم كا التالي
رهف.

دينا.

دنيا.

سلمي.

اما الشباب
اسر.

سيف.

احمد.

يوسف.

محمد.

بعد ذهاب الجميع لم يتبقى سوى محمد وسلمى وعائلة السيوفي
رهف ؛عمتو المأذون فين
اسر ؛في الغدا بياكل
الخادمة: بشمهندسة رهف
رهف: ايوة يا فاطمة
فاطمة: في راجل وست برة عايزينك
فريده: قوليلهم يدخلو
احمد: مين دول يا ترى
رهف: دلوقتي نعرف
بعد ثواني ليدخل شخصان يصدمان العائلة
رهف ببرود: اهلا اهلا اتفضلو
سيف: يتفضلو فين انتي اجننتي
رهف: مش عيلة السيوفي اللي تطرد ضيوفها حتى لو كانو دول
احمد: سيف اهدي وانتو عايزين إيه.

سيليين: عايزة بنتي
رهف بنفس الهدوء والبرودة: الفيلا قدامك قومي دوري فيها على بنتك و خديها
سيليين: رهف انتي عارفة السن القانوني في بريطانيا لازم تفضلي مع حد من اهلك لحد ما تتمي 25 سنة واذا كانو منفصلين تعيشي مع واحد واذا مات تروحي تعيشي مع التاني يا اما لازم تبقي متجوزة وانتي دلوقتي في نظر القانون البريطاني هربانه.

كادت رهف ان ترد لكن فريده اوقفتها: هو انتي بقى سيليين طب كويس انك جيتي طب يا حبيبتي مش ملاحظة حاجة
سيليين: اه كلكو لابسين فساتين سهره لبس خروج
معتز: خير هو في حاجة يعني بنتنا وجايين ناخدها ليفاجا بلكمة تطرحه ارضا من رهف: لو سمعتك بتقول بنتي بنتها بنتنا اعرف اني هسيبك جثة بصوت عالي جهوري مفهوم
فريدة: عيب يا رهف قعدي
جلست رهف وهي تنفخ.

فريدة: انا هقولك اصل النهارده كان حفله كتب كتاب سيف على دينا واحمد على دنيا ومحمد على سلمى و...
قاطعتها سيليين: واحنا مالنا
فريده: ممكن اكمل كلامي واسر على رهف
صدمة اذهلت جميع الموجودين والجمت السنتهم
معتز: الكلام ده حقيقي
سيف: أيوة والمأذون جوة
غمز احمد ليوسف ليخبر الشيخ بان هناك زفاف اخر
احمد: أيوة
معتز: رهف ردي الكلام ده صح.

ليرد اسر: ايوة صح وكتب الكتاب بتاعهم اتكتب مبقاش غيري انا ورهف دخلنا المأذون يتغدا واول ما يطلع هنكتب
ثواني ليخرج المأذون: يلا يا استاذ اسر مبقاش غير حضرتك
ليتم كتب الكتاب بهدوء بينما الصدمة محتلة وجه رهف وهي الان اصبحت مدام اسر السيوفي اصبحت زوجته
سيف: اظن رهف اتجوزت ومفيش حد دلوقتي يقدر ياخدها غير جوزها اتفضلو يلا
يوسف: تعرفو طريق الباب ولا انده الخدم يطلعوكو.

ليذهب سيليين ومعتز ليجلس الجميع صامت لتقطع رهف الصمت
رهف: ممكن افهم إيه اللي حصل ده
قالتها بهدوء تام ولكن هذا هدوء ما قبل عاصفة واي عاصفة
فريده: رهف واسر حصلوني على اوضتي
ليذهب الجميع الى غرفه فريده
رهف: ليه يا عمتو عملتي كدا
فريده: اهدي يا رهف
رهف: يعني إيه اهدي متجوزة غصب عني وتقوليلي اهدي ويا ريت اي حد ده اسر
فريده: ومالو اسر بس يا بنتي
رهف: يا عمتو انا واسر مختلفين تماما هو غلس وملزق وبارد.

فريدة: مش ابوكي قالك تسمعي كلام عمتك تانيا انا واثقه انكو هتحبو بعض وتعيشو مع بعض
رهف: إيه انا احب ده
اسر: يعني انا اللي هحبك لتتركة رهف وتذهب إلى غرفتها
فريدة: الحقها يا اسر علشاني
ذهب اسر اليها ليجدها تقف امام المكتب غاضبة
اسر: ممكن تهدي بقى
رهف: ليه شايفني بشد في شعري
اسر: طب احنا هنتجوز سنتين لمى تتمي 25 سنة اطلقك وبعدين انتي رافضة فكرة الجواز ليه ده انا حلو كل البنات تحبني.

رهف؛بقى على اخر الزمن اجوزك انت اجوز عيل
ليغضب اسر ويبدا يتجه لها ورهف ترجع حتى المكتب واقترب منها اسر بشده فكان الفاصل بينها بعض سنتيمترات لاول مرة تلاحظ رهف فرق الجسد فهو عريض وقوي وطويل فكانت رهف تصل إلى ذقنة
اسر بغضب: بصي يا بنت الناس انا مش علشان ساكتلك هتسوقي فيها احترمي نفسك
رهف: اسر ابعد شوية لو سمحت
اسر بابتسامة: لا
رهف: اسر ابعد
اسر: لا.

واقترب من شفتيها الكرزيتين وقبلهما بقوة تفاجات رهف بفعلته وضربت صدرة بيدها الصغيرتان لابعاده ولكنة سحبها من خصرها بقوة لتدفعة رهف عنها ولكن كل محاولتها باتت بالفشل ابتعد اسر عنها لانه بحاجة إلى اوكسجين ونظر إلى رهف كانت غاضبة ووجها احمر خجل ممزوج بغضب وشفتيها منتفخة وحمراء
رهف بخجل وغضب: انت حيوان وقليل الادب
اسر: انا جوزك على فكرة
رهف: طب نزل ايدك وابعد
اسر: لا
رهف: يا بني ادم ابعد.

اسر ابتعد عنها: يا ماما انتي فاكرة اني هموت عليكي ابدا ده انتي وصاحبي واحد
رهف وقد حزنت من كلامة لاكنها بانت كلوح من الثلج: طب اتفضل برا
اسر: خارج من غير ما تقولي
وبعد ان خرج اسر لام نفسة على هذه الكلمات
اسر: خلاص ساعة وادخل اصالحها وبعد قليل دخل يوسف إلى رهف
يوسف: رهف رهف عايزك
رهف: طب روح غير هدوك وانا هاخد دش واطلع
ركض يوسف سريعا ثم عاد كانت رهف اخرجت ملابس نومها
يوسف: خلصت
رهف؛طب استناني هنا.

دخلت رهف تحت المياة و100 فكرة تضرب رأسها
وبعد ان انتهت ارتدت ملابسها فكانت ترتدي.

وطلعت وقفت قدام المراية ويوسف نائم على بطنه ينظر لها ورهف تنشف شعرها
رهف: ها يا چو
يوسف: انا زهقان اوي يا رهف ومدايق
رهف: ليه يا يوسف
يوسف ؛مش عارف
رهف: ده اللي هو ازاي
يوسف ؛يعني انا جتيلك إيه يا فالحة
رهف: فالحة مش موضعنا حاسس باية
يوسف: زهقان مايش نفس اعمل اي حاجة
رهف: ليه بس كل ده
يوسف: مش عارف
رهف: يوسف بصراحة انت بتصلي
يوسف: الصراحة بقالي فترة مش منتظم او مش بصلي.

رهف: بذمتك شحط زيك عندو 22 سنة مش بتصلي وجاي تقولي زهقان والمصيبة انك مش عارف
يوسف باسف: انا اسف
رهف: يوسف انا اسفة متزعلش مني
يوسف: انا مش زعلان بس واللهي هحاول انتظم
رهف: بس مش علشاني علشان نفسك.

وفي هذه اللحظة يدخل اسر ليرى رهف تقف امام المرأة وتتحدث مع يوسف
اسر: ازيك يا يوسف
يوسف: بسم الله الرحمن الرحيم قطعت الخلف ياابني حرام عليك
رهف: خلاص يا چو عايز حاجة تاني متنساش اللي اتفقنا علية
يوسف وهو ينهض من الفراش ويقبلها ويحتضنها: شكرا شكرا شكرا بجد احلى حد في حياتي تقلبه
رهف في وجنتة: يلا وعللا تحصل مرة تانية
وركض يوسف يمسك هاتفه لتضحك رهف وتعود وتمشط شعرها.

رهف ببرود: خير يا اسر وبعدين مش في باب تخبط عليه ولا إيه
اسر: انتي مراتي ادخل في اي وقت
رهف: طب سبب الزيارة المفاجئة.

رهف: طب عايز إيه
اسر: انا جاي اعتذر ليكي
رهف: ماشي اعتذارك مش مقبول اطلع برة
اسر: رهف لمي نفسك
رهف ببرود: هي مرمية علشان المها
اسر: المهم يوسف جاي هنا ليه
رهف: وانت مالك
اسر: رهف احترمي نفسك ردي
رهف: اسر اطلع برة
اسر: مش طالع
رهف: اسر لو حد شافك هنا...
ليقاطعها اسر: على فكرة انتي مراتي محدش يقدر يتكلم
رهف: اولا متقولش مراتي ثانيا احنا هنطلق
اسر: هفكر
رهف: ممكن تطلع برة.

اسر وهو يقترب منها: حاضر بس مكنتش اعرف انك بنت حلوة كده
رهف ونظرت إلى ما ترتدية فابعدت اسر عنها سريعا وسحبت الروب الخاص بها واغلقتة
رهف؛اسر مش بحب اكرر كلامة اتفضل
اسر: طالع طالع انا مش خارج من الجنة وبعدين كويس انك مدهنتيش الأوضة اسود حلو البنفسجي الغامق والابيض مع بعض
رهف؛يا ابني انت مال بارد ومستفز...
اسر: ومغرور ورخم وغلس قديمة شوفي جديد مع السلامة.

رهف بعدما اغلقت الباب خلفة: رخم مستفز بارد حيوان يا ربيييييي
مر اسبوع وكانت هناك حالة هرج ومرج في المنزل ففريده متعبة جدا ونقلوها إلى المستشفى بعد قليل ليخرج الطبيب
الطبيب: انا اسف بس حالة القلب كانت متدهورة جدا
اسر بدموع: يعني إيه
الطبيب: انا اسف البقاء لله الذي لة الدوام.

ما ان قالها حتى صرخت الفتايات باعلى صوت ثم وقعت دينا مغشية عليها ودنيا وقعة على الارض لا تتكلم فقط دموعها تنزل بصمت ورهف كانت تبكي بقوة هي وسيف واحمد اما اسر فكان لا يتحدث لا يتكلم لا يدمع لا يبكي ليركض احمد إلى دينا يحملها إلى غرفة مر اسبوع الدفنة والجنازة كان دينا ودنيا واسر يجلسون في غرفتهم لا يأكلون ولا يشربون ولا تجف دموع الفتاتان اما اسر فلم يبكي حضر العزاء بكل جمود ولم يتكلم.

رهف: في 3صواني فيهم اكل كل واحد ياخد يواحدة ويدخل لمراتة ويحاول معاها وانا هدخل لاسر واشوف
ذهب احمد اولا ودخل الغرفة وجد دينا حاضنة ركبتيها إلى صدرها وتبكي
احمد: يا دينا واللهي كده مش هينفع
دينا: سابتنا ومشيت يا احمد
احمد: ربنا قال (كل نفس ذائقة الموت) كلنا رايحين
دينا: مخدتنيش معاها ليه
احمد: حرام يا دينا ده قضاء وقدر وكده تسخط من امر ربنا
دينا تحتضنة وتبكي بقوة: وحشتني اوي.

احمد وهو يملس على شعرها ادعيلها
دقائق واستوعبت انها بحضنة فابتعدت بخجل
دينا: انا اسفة مخدتش بالي
احمد؛ على فكرة واللهي انا جوزك يا هبلة
دينا وهي تضرب راسها وتعود لحضنة: ايوة صح
احمد: بحبك يا هبلة
دينا: وانا مش بحبك
احمد: نعم يااختييييي
دينا: انا بموت فيك
احمد: بحسب يلا كلي وبدا في اطعامها.

وفعل سيف نفس الشئ ودخل إلى دنيا واطعمها اما رهف وجدت دخلت وجدت اسر ضاما ركبتية ومدخل راسه في ركبتة رهف وضعت الاكل على الطاولة وذهبت الية
رهف: اسر
لينظر لها بعيون حمراء وما ان رائها حتى ضمها من خصرها الية ووضع راسه على صدرها واخذ في البكاء مثل الطفل الصغير رهف استغربت حركته ولكنها لم تعلق بل ملست على شعره ظلت قرابة الساعة تقرا علية بعض من ايات القرآن حتى هدا تماما وابتعد عنها
اسر: انا اسف.

رهف: اولا متتاسفش انا مقدرة اللي انت فية ممكن نتكلم مع بعض
اسر: اتفضلي
رهف: اولا دلوقتي انت المسئول عن كل حاجة والشركة انا وانت مع بعض واخواتك لازم تفرحهم وتسعدهم حتى لو كانو متجوزين انت برضو اخوهم ولازم تقرب منهم وتفرحهم دايما ونسيهم الحزن انا عارفة انهم مش هينسو بس حتى لو خفف عليهم
اسر: معاكي حق رهف
رهف: نعم
اسر: انا عندي طلبين
رهف: اتفضل.

اسر: الاول انا كنت عايز اعمل فرح الإخواتي الشهر الجاي وكملن معاهم فرح محمد وسلمى هما اجلو فرحهم بسببنا
رهف: ماشي وانا هقنع البنات التاني
اسر: لما ببقى مدايق وانا صغير كنت بروح اعد عند رجل ماما كانت بتحسس على شعري وتحضني وتهديني ممكن اعمل معاكي كده
رهف: ماشي انا موافقة
وجاء الصباح وكان اسر يتراس طاولة الافطار والجميع حولة
رهف: دينا ودنيا بعد ما نخلص عايزاكو في اوضتي وبعد ان ذهبا
دينا: نعم يا رهف.

رهف: بصو يا بنات فرحكو الشهرالجاي
دنيا: لا يا رهف مش هنعمل فرح
رهف: ليه بس
دينا: ازاي نعمل فرح وماما مش معانا
رهف: طب دلوقتي لو كانت عمتو الله يرحمها كانت عايشة كانت هتفرح معاكو صح
اومآتا براسها بنعم
رهف: طب ليه منفرحهاش وهي ميتة طب تفتكرو هي هتفرح لكا انتو متفرحوش وتعملو فرح ديه كانت أمنيتها ليه مش عايزين تفرحهوا وبعدين احنا مش بنتحوز كل يوم صح
دنيا: خلاص يا رهف موافقين بس بشرط.

رهف: موافقة علية قبل ما اعرفة
دنيا: انك تتجوزي معانا في نفس اليوم
رهف: نعم انتو بتهزرو صح
دينا: لا يا رهف يا نتحوز مع بعض انا ودنيا وانتي وسلمى يا بلاش
بعد
رهف: متربطوش الامور ببعض
وبعد إلحاح كبير وافقت رهف
رهف: يا ربي انتو زنانين اوي خلاص موافقة بس شوفو اسر يمكن ميوفقش
دنيا: الحمد لله انك وافقتي
دينا: واذا كان على اسر احنا هنقنعو
رهف: طيب انا هروح النادي علشان زهقانة شويه والغدا انهرده في النادي
دينا: ماشي.

رهف: صحيح المستشفى بتاعتهم الافتتاح بعد يومين اعزمو اللي انتو عاوزينو
دنيا: طيب كويس انك فكرتينا
رهف: طيب عن اذنكم
وبعد ذهابها ذهبت الفتاتان إلى اسر
دينا: اخويا عمري
دنيا: اسورة قلبي
اسر: يا منجي من المهالك يا رب عايزين إيه
دنيا: إيه يا سوره احنا اخواتك حبايبك
اسر: يا تقولو عايزين إيه يا اتفضلو بالمطرود
دنيا: خلاص خلاص احنا الصراحة عايزين...
قاطعها اسر: مش قلت عايزين حاجة محدش صدقني.

دينا: بص بقا انتا عارف ان فرحنا بعد شهر صح
اسر ؛ايوة
دنيا: احنا كنا عايزين رهف تعمل فرحنا معانا قلت إيه
اسر: كويس علشان تفرح
دنيا: يعني انت موافق
اسر: ايوة
دينا: طب كويس يلا نجهز
اسر: رايحين فين
دنيا: رهف راحت النادي وقالت نحصلها ونتغدا كمان هناك
اسر بعصبية: نعم راحت لوحدها هي مجنونة
دينا بمكر: انت مالك متعصب كده ليه هاها
اسر بتوتر: ها انا مقصدش بس هي ليها رجالة تسالها
دنيا: بجد طب يلا.

اسر: انا هروح حالا وكل واحده مع جوزها تيجي باي
ذهب من امامهم مسرع
دينا بخبث: شوفتي انا حاسة ان اسر
دنيا: والله وانا كما بس اه رايك نسألو
دينا: اكيد هينكر بس انا شاكة وتقريبا متاكده منو يبقى باقي رهف نشوفها ربنا يجمعهم على خير
دنيا: يا رب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة