قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن

كانت رهف تتمشى في النادي لابسة نضارتها السوداء وواضعة الهاند فري في اذنها وهي تتمشى حتى خبطت شاب
رهف: انا اسفة بجد مكنش قصدي
الشاب وهو يرفع نظرة: لا عادي ولا، رهف
رهف وهي تخلع نضارتها: ايوة مي، زياد
زياد: وحشاني مووت يا فوفا
رهف ؛وانت يا قلب فوفا وحشني مووت
زياد: البقاء لله
رهف: في مين فيهم
زياد: ازاي مفهمتش
رهف: بابا مات من كام شهر وعمتو من كام اسبوع
زياد: الله يرحمهم
رهف: امين
زياد: انتي بتعملي إيه هنا.

رهف: المفروض ان امسك الشغل بس من ساعت ما جيت مشوفتش حاجة
زياد: مستحيل رهف تقعد فترة من غير شغل
رهف: شوفت بقى
زياد: طيب بتعملي إيه
رهف: بتمشى
زياد: مستحيل
رهف ؛انت كل ما اكلمك تقولي مستحيل
زياد: من امتى وانتي بتتمشي انتي بتجري دايما
رهف: هههههه معلش طب اه رايك نتسابق مفيش غيرك اللي بيسبقني
زياد وهو يعدل ياقت قميصة: احم احم يلا طيب
رهف: يا بابا متنساش اني فزت عليك في الكارتية والسباحة والغطس و...

زياد: بس بس والخيل وسباق السيارات والموتسيكلات ومليون حاجة خلاص عرفت
رهف: بس علشان متشوفش نفسك كتير علشان كام سباق
زياد: كدابة انتي كسباني 8مرات و5مرات تعادل 10مرات انا كاسبك فيهم
رهف: ماشاء الله عديدهم
زياد: طبعا طبعا انتي قاعدة فين
رهف: التربيزه اللي ورا التراك دىيما بنقعد هناك
زياد: فين اخواتك وسلمى ويوسف وانكل مدحت وحشني جدا جدا
رهف ؛خليك معايا انهرده وكلهم جايين يتغدو هنا
زياد: طيب يلا نتسابق لهناك.

رهف: طيب
وبدؤ في الركض حتى منتصف الطريق وقف ذياد يتنفس قليلا ورهف استكملت طريقها ووصلت قبلة وجلست تتنفس بسرعة وجاء زياد يجلس بجانبها وكان يلهث
زياد: حرام عليكي
رهف: بقى 9 مرات كسباك ضيفهم ها
زياد: طيب يا اختي
وظلو يتذكرون ايام الماضي ويضحكون
زياد: طيب متنسيش مكاني في شركة الوالد
رهف: طبعا يا ابني منغير ماتقول
زياد: يا سلام الواحد يبقى ليه واسطة ويجي بمزاجو
رهف: لا يا روح ماما انا في الشغل مش برحم.

زياد: طول عمرك واطية يا مان ههههههههههه
رهف: هههههههههههههه طول عمري ههههههههه يا واطي
وفي هذة اللحظة جاء اسر وعينها يحرج منها شرار وسحب رهف من يدها بقوة
اسر بعصبية: انتي هنا وانا بقالي ساعة بدور عليكي لا وكمان مش قايلة لي وفوق كل ده قاعدة بتضحكي.

رهف بعصبية: انت اتجننت وسحبت يدها منها بقوة في إيه لكل ده ممكن تهدا انا زهقت خرجت وبعدين قلت للبنات واتصلت باخواتي ومحمد وسلمى وقلتلهم ان يجو هنا وهنتغدا مع بعض وقلت للبنات يقولولك
اسر: وافرضي مقالوليش هنفضل قلقين عليكي
رهف: ومين طلب منك تقلق عليا وبعدين انا معملتش حاجة غلط
اسر: يا شيخة قاعده مع راجل لوحدك ويتضحكي وكان مفيش حمار ليه كلمة عليكي
وفي هذه اللحظة جاء يوسف: في إيه صوتكو جايب لاخر، زيزو.

زياد: جو قلبي وحشني مووت
يوسف ؛وانت يا زيزو اخبارك
زياد: تمام واللهي بس انا مش فاهم حاجة
يوسف: ولا انا
اسر: في ان البشمهندسة اختك جاية النادي لوحدها ومقالتش لحد وبقالي ساعة قالب عليها الدنيا وفوق كل ده قاعده بتضحك مع واحد غريب
زياد: في إيه يا اخ من ساعت مجيت وانت سخن ما تهدى شوية
اسر؛وانت مالك انت عيلة وبتتكلم انت ايش حشرك
يوسف: في إيه يا اسر زياد مش قصدو
رهف: والله انا اتخنقت جاي سخن ومفيش حد عارف يسكتة.

اسر ؛رهف متعصبنيش واللهي لتلاقي قلم نزل على وشك
لياتي صوت من الخلف: طب لو جدع اعملها وشوف هيحصل فيك إيه
لينظرو ليجدوه صوت سيف وكان يبدو غاضبا لدرجة كبيرة
رهف وهي تركض الية وتحتضنه: سيف
سيف: متخافيش بس ونظر اليهم تعالو كلكم من غير شوشرة على الفلة علشان الناس واخد دنيا ورهف واحمد ومحمد ودينا وسلمى واسر اما يوسف فأخذ زياد معه في سيارته
زياد: هو في إيه
يوسف. : واللهي ما اعرف
زياد: هو مالو متعصب كده ليه.

يوسف: يمكن بيغير عليها
زياد: ليه هو يعرفها
يوسف: هههههههه يالهوي علشان كده هههه
زياد: انت اتجننت
يوسف: ههههههه لا بس رهف مراتو
زياد: ازاي انا مش فاهم حاجة
يوسف: بص يا سيدي وروى له كل شيء بس يا سيدي هو ده اللي حصل
زياد: بس باين علية بيحبها اوي
يوسف ؛واللهي معرفش
وبعد ان وصلو
جلس سيف يهدأهو. و احمد رهف
سيف: بس خلاص متعيطيش
احمد: يا روفة بس خلاص
سلمى: خلاص بس بقى.

وبعد قليل جاء يوسف وزياد واول ما دخلو شافو رهف بتعيط زياد وركض نحوها وجلس امامها وملس على شعرها
زياد: بس خلاص متعيطيش انا اسف كل ده حصل بسببي
رهف: وهي تمسح دموعها لا مش بسببك ونظرة إلى اسر ده بسبب ناس مش واثقة فيا
فهم اسر ما تلمح له رهف وكاد ان يتكلم ليقطع علية سيف
سيف؛ممكن افهم إيه اللي حصل.

اسر: في ان اختك سياتك خرجت بدون ما تقول لحد واول ما رحت قعدت ساعة بدور عليها وفوق كل ده لقيتها قاعده مع واحد غريب معرفوش وقاعدين يضحكو وصوتهم واصل لاخر النادي
رهف: اولا انا لما رحت قولت لسيف وهو وافق وبعدين انا مش كنت رايحة اقابل حد انا رحت اتمشى وبعدين لقيت زياد فقعدما نتكلم وضحكنا هو ده كل اللي حصل وانت جيت زي القضا المستعجل.

اسر: وانا مالي استاذنتي سيف ولا احمد انتي مراتي انا مش مراتهم وبعدين إيه زياد ده دوا كحة
احمد: طيب ممكن تهدو انتو الاتنين اولا رهف انتي غلطتي لما مستاذنتيش جوزك وانت برضو يا اسر غلطت لما ما سمعتش رهف وكمان مسالتهاش مين ده وفوق كل ده رايح تهددها انك تضربها انت اتجننت
اسر: طيب اديني سالت مين ده.

سيف: ده يبقى صاحبنا ده زياد اللي انكل مدحت كان بيتكلم علية ده يبقى صاحبنا من ايام الابتدائي واتعرف على رهف وسلمى وهو ورهف كانو صحاب جدا جدا وكل أسرارهم مع بعض وزي مكانتي عند رهف مكانتو لان هو يعتبر اخونا ودايما في بريطانيا كانو مع بعض سواء عندنا في البيت او برة ممكن يخرجو مع بعض ويقعدو يتكلمو مع بعض بالساعةو الساعتين واحنا لو كنا مش واثقين فية او في رهف كان زمانهم مش صحاب دلوقتي بس علشان انا واحمد ويوسف وزياد وسلمى ورهف كلنا كنا متربين مع بعض وبيوتنا مفيش فاصل بينهم غير السور وكمان هو ورهف كانو في مدرسة واحده لان مفيش بينهم غير سنتين وكانو دايما مع بعض وبيجرو ويتدربو ده حتى في مسابقات الغنا مش سايبين بعض كانو فريق اظن حضرتك فهمت دلوقتي مين ده وانا لو مش واثق في اختي كان زماني دلوقتي مزعقلها بس انا اللي مربيها على ايدي بس حضرتك للاسف مش واثق لا في بنت خالك ولا حتى مراتك وحضرتك بكل قوة عايز تمد ايدك عليها.

يوسف بحدة ؛على فكرة رهف وراها رجاله تجبلها حقها وبدل الراجل شاور عاى سيف واحد وشاور على احمد اتنين وشاور على زياد تلاته واخيرا انا يعني وراها رجاله تسد عين الشمس
محمد: وانا كمان هقف في ضهر رهف.

رهف: بص يا اسر حضرتك لو مش واثق فيا ديه مشكلتك مش مشكلتي انا لما اعمل حاجة غلط هخاف بس انا رديت عليك بكل جراءة
اسر: انا دلوقتي غلط وفهمت غلطي ممكن اعتذر
نضرة رهف له بنضرة من فوق لتحت وتركته وغادرت غرفتها ليطلق الجميع العنان لضحكته
زياد: يا بنت اللذينة
دنيا: فعلا ونعم الشخصية
يوسف: ههههههه يالهوي على الاحراج
سيف: في نص الجبه
محمد: انت اللي جبتو لنفسك
سلمى: كبسة كبسة
اسر: ها في حد عندو كومنت تاني.

احمد: انا لسة معلقتش
دينا: ولا انا
اسر: يا جماعة خلصوني اصالحة ازاي
زياد: ديه سبها عليا انا وچو
اسر: يا خوفي يا بدران، زياد
زياد: نعم
اسر: انا اسف
زياد: ولا يهمك يا معلم
اسر: يعني مش زعلان
زياد: لا
يوسف: يلا يا زياد
زياد: يلا يا يوسف
وذهبو إلى غرفة رهف
نضرة سيف واحمد وسلمى إلى بعضهم البعض وضحكو بقوة
اسر: بتضحكو على إيه
دينا: بتضحك على إيه يا احمد
احمد وسلمى وسيف وهم ينظرون إلى ساعتهم
سيف: استنو.

ورفع الثلاتة ثالث اصابع ونظرو إلى ساعتهم وعندما نزل اخر صباع ليسمعو صرخة رهف تهز أطراف المنزل والشابان يركضان خارج غرفتها وهم يضحكان
يوسف: انا غلطان اني سمعت كلامك
زياد: خبوني خبوني
سيف: هتضربو هتضربو
لتخرج رهف من غرفتها وهي غاضبة للغاية
رهف: ماشي بقى انا تعملو فيا كده طيب يا سييييف
سيف: نعم يا روحي
رهف: هما مستخبين فين
احمد: في اوضة اسر
ذهبت رهف لترهم عندما ذهبت خرج زياد ويوسف من غرفة احمد.

زياد: يا ماما ديه هتموتنا
يوسف ؛اتصلو ببابا
ليدخل مدحت في هذه اللحظة: في إيه رحت النادي قالو حصلت مشكلة ومشيتو مالكم في إيه إيه ده زياد عامل
زياد: كويس يا انكل وحشتني اوي
مدحت: وانت كمان هي فين رهف
سيف: اصل، وحكي له محدث بس وهي دلوقتي في الاوضة بتاعته بيعتذرلها
عند رهف دخلت الغرفة ولم تجد لا يوسف ولا زياد واستمعت إلى صوت الباب يغلق خلفها لتلف لترى اسر يغلق الباب ذهبت رهف إلى الباب ولكن اسر امسكها.

رهف: سيب ايدي
اسر: لا ممكن تقعدي
رهف: لا سيب ايدي خليني اخرج
اسر: مش هتخرجي الا لما تسمعيني
رهف: اتفضل
اسر: انا اسف اسف اسف اسف اسف5 اسف سامحيني بقى
رهف: ممممممممم لا
اسر: علشان خطري
رهف: ممممممممم بشرط
اسر: موافق من غير ما اعرفة
رهف: اسمع بس...
اسر: يالهوي انا اعمل كده
رهف: أيوة
اسر: مستحيل انتي اتجننتي
رهف: تؤتؤتؤ
اسر: شوفي حاجة تانية بلييز
رهف: ممممممممممممم اوك تجبلي 5علب كبار ايس كريم تشوكلت.

اسر: ماشي ده ارحم من الخيار اللي فات
رهف: طيب يلا اطلع جيبو
اسر: جري
وخرج اسر مسرعا حتى لم ينظر إلى الجالسين والي مدحت
احمد: مالو ده
محمد: هو خرج بيسابق الريح كده ليه
سلمى: دلوقتي نعرف
خرجت رهف من الغرفة ووجدت زياد ويوسف مستخبين ورى مدحت
رهف: خلاص اطلعو مش هعمل حاجة
مدحت: هو مالو اسر بيجري كده ليه
Flash back.

رهف: اسمع بس حضرتي دلوقتي هطلع الصاله برة وانت هتلبس جيبة قصيرة وبلوزة وتطلع تجبلي واحد نسكافية بره قدامهم
اسر: يالهوي انا اعمل كده
رهف: أيوة
اسر: مستحيل انتي اتجننتي
رهف: تؤتؤتؤ
اسر: شوفي حاجة تانية بلييز
عوده
رهف: بس وهو راح يجبلي ايس كريم
احمد: هههههه يخربيتك
دنيا: يالهوي ههههههههه
محمد: ده انتي جبروت
رهف: بس علشان وصل
اسر: اتفضلي الايس كريم جوة في المطبخ
رهف؛شكرا مش انت اعتذرت
اسر: ايوة
رهف؛وانا قبلت.

اسر؛ايوة
رهف ؛وانا كمان sorry
اسر: امممممممممم اوك تقبلته
رهف: ماشي داده فاطمة يا دادة
فاطمة: ايوة يا بنتي
رهف: لو سمحتي يا داده خليهم يحضرو الغدا
فاطمة: ماشي يا بنتي
رهف: انا بكرى نازلة الشركة
محمد وانا كمان
رهف؛هو انت معانا في الشركة
محمد: ايوة يا ستي
رهف: تمام اوووي يبقى كده انا ومحمد وزياد ماشين
اسر: وانا كمان
فاطمة: يلا ياجماعة الاكل هيبرد
رهف: شكرا يا دادة روحي انتي
فاطمة: تشكري يا بنتي.

رهف؛اه ومتنسيش تخدي غدا ليكي وأولادك وبكرة انا في الشركة تعدي عليا قبل ما تيجي علشان تخدي مرتب
فاطمة: ربنا يخليكي يا بنتي
رهف: ويخليكي ليا يا رب
وبعد ان نقلو الغدا
دينا ؛انا هقوم اعمل شاي
رهف: يا ريت محتاجة مساعدة
دينا: ده كلو شاي مش صعب
رهف؛اوك
وبعد ان ذهبت
احمد: انا عطشان هقوم اجيب ماية
رهف بخبث: ما الماية قدامك
احمد: ها لالا اصلها سخنة وانا بحب اشربها ساقعة
رهف: بجد طيب جبلي ماية معاك
احمد: حاضر.

وذهب احمد إلى المطبخ وجد دينا بتحط السكر راح حضنها من ورا
احمد: ممكن سكر
دينا: احمد بس عيب
احمد: انتي مراتي على فكرة
دينا: احمد حد يشوفنا
احمد: عاادي
دينا: يا مودي سبني اشتغل
احمد: يالهووي على مودي تعرفي انك جننتي مودي
رهف: هو اتاخر كده ليه
سلمى ؛تعالي نشوف
وذهبو ووقوفو على باب المطبخ يسمعو
دينا: فداية مش كده
احمد؛فداكي مودي وقلب مودي وعقل مودي يا روح مودي.

دينا وهي بتلف واول ما لفت لقت رهف وسلمى واقفين عند الباب مربعين قديهم: احييييية يالهوي
احمد: مالك شوفتي عفريت انا مش همشي من هنا لغية ما تقولي بحبك يا مودي
دينا: يا فضحتي بص وراك
احمد: اه ابص ورايا وتطلعي تجري ها فاكرني غبي
دينا: بص بس
احمد اول ما بص: سلاما قولا من رب رحيم
سلمي ههههههههههه ههههههههههه ههههههههههه يالهوي
رهف: عايز اشرب ماية ها
احمد؛طب واللهي منا سايبكم يا جذم.

وطلعو يجرو واحمد مسك الشبشب وطلع وراهم
رهف بضحك هي وسلمى وهما مستخبين ورا مدحت: الحقنا يا انكل
مدحت: مالكم في إيه هببتو إيه
احمد؛اطلعو انتو الجوز من عندكم
سيف: احمد نزل الشبشب هههههه عملتو إيه
رهف: واللهي ما عملنا حاجة
زياد: طب انت عايز منهم إيه
اسر: متهدى يا ابني
سلمى: الحقوني هيموتني
احمد: اطلعو
يوسف: عملتو اه انطقو الواد هيفترسكم.

رهف وسلمى وهما بيبصو لبعض وقلدو صوت احمد: فداكي مودي وقلب مودي وعقل مودي يا روح مودي هههههههههههههههههههه
اسر: الله يفضحك يا شيخ ههههههههههههههع
زياد: فضيحة بجلاجل
سيف: احييييية يا فضحتك
احمد: طيب واللهي منا سايبكم
رهف؛خلاص يا ابو حميد قلبك ابيض
سلمى: يا ماما دي ودانو بطلع دخان
احمد وهو يجري وراهم: ده انا الدخان اللي هخلية يطلع من من ودانكم
سلمى جريت استخبت ورا محمد: الحقني يا محمد
احمد: محدش هيلحقك مني.

محمد: يا عم خلاص عايز تضرب مراتي قدامي
احمد؛طيب انتي نفدتي فين الجزمة التانية
رهف؛يالهوي عايز تمد ايدك عليا يا موووديي
احمد: طب واللهي منا سيبك
اسر: تعالي بسرعة
ركضت رهف الية واستخبت خلفة: الحقني يا اسر هياكلني
احمد: اطلعي من عندك يا جبانة
يوسف: يا عم ديه لو اديتك بوكس هتموتك
رهف: يا ماما
اسر وهو يضع يدية على كتف رهف متخافيش محدش هيضربك
احمد: خلاص نفدتو انتو الاتنين
سيف: اخييييية على الرجالة اللي بتجيب ورا.

وبعد قليل جاءت دينا وهي تنظر في الارض من شده الخجل
رهف بخبث: اتاخرتي كده ليه يا ديدي
دينا: خليكي في حالك
رهف: بقى كده
دينا: ايوة
رهف: افتكريها يا روح مودي هههههههههههههههههههه
وظلو يضحكون طوال الليل حتى جاء الصباح.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة