قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع

جاء اليوم التالي وكانت رهف فرحة جدا فسوف تذهب إلى الشركة ارتدت رهف هكذا.

واسر ومحمد وزياد ارتدو بدل رسمية
رهف: إيه رائيكم حلو صح
احمد: جميل جمال السنين
اسر: ذوقك حلو
رهف: مرسي مرسي يلا ومحمد وزياد كلموني وقالو هيحصلونا
اسر: طيب يلا احنا بنبدا الساعة 8الصبح ودلوقتي الساعة 7: 30 يلا علشان هنتاخر
رهف ؛طيب وقبلت احمد وسيف ودينا ودنيا من وجنتهم سلام يا جماعة
اسر: باي يا عصافير
سيف: طيب يلا يا احمد علشان نجهز المستشفي بكرى الافتتاح
احمد: اه معاك حق يلا عايزين حاجة يا بنات.

دينا: لا
دنيا: تروحو وتيجو بالسلامة
دينا: سلمى هتيجي عندنا انهرده
احمد: طيب سلام يلا يا سيفو
سيف: يلا يا احمد سلام
ووصلت رهف الشركة ودخلت وهي تضع نضارتها الشمسية
اسر: رهف انا وانتي مكتبنا جمب بعض وفي سكرتيرة واحدة ليا وليكي
رهف: اوك اعمل انهرده اجتماع لكل المهندسين والعمال الساعة12
اسر: تمام يا بشمهندسة
رهف: وحاجة تانية مش عايزة حد يعرف اني مراتك
اسر: اشمعنا يعني
رهف؛علشان يعاملوني عادي
رهف: اوك.

وعندما وصلو إلى المكتب تقدمت لهم فتاه ترتدي ملابس ضيقة وقصيرة وتضع مكياجا صارخا
دانة: واو مستر اسر حضرتك جيت الشركة نورت
اسر: مرسي يا دانة باشمهندسة رهف
دانه وهي تنظر لها من اسفل إلى اعلى: اهلا
رهف: مرسي يلا يا بشمهندس انا جاية معاك المكتب لغية الاجتماع ما يبدا
اسر: اوك اتفضلي
رهف: وانتي جيبي 2 نسكافيه يلا وذهبت رهف ولم تسمع ردها وذهب اسر ورائها
دانة: مين ديه طيب يا رهف اما وريتك.

وبعد قليل جاء محمد وزياد مع بعض
محمد: ازيك يا زيزو
زياد: تمام وانت عامل إيه
محمد ؛كويس يلا بقا ندخل لحسن رهف تعلقنا
زياد: ايوة ديه متعرفش أبوها في الشغل
محمد: طيب يلا
وعندما وصلو لمكتب اسر
محمد: دانة اسر موجود
دانة: ايوة مستر اسر موجود وفي وحده كده معاه
زياد: اسمها رهف
دانة: ايوة
محمد: اوعي يكون عملتلها حاجة
دانة: لا
زياد: طيب كويس
دانة: مين حضرتك
زياد: انا بشمهندس جديد معاكو هنا.

دانة: اوك ثواني هدخل ادي مستر اسر خبر
محمد: اوك
ودخلت دانة وجدت رهف تجلس على الكرسي المقابل لكورسي اسر
رهف؛مش تخبطي قبل ما تدخلي
دانة: وانتي مالك
رهف: احترمي نفسك علشان هتندمي
اسر: خلاص يا رهف في إيه يا دانة
دانة: مستر محمد ومعاه واحد برة
اسر: اوك دخليهم
محمد: احنا دخلنا من غير ما تقول صباح الفل والياسمين يا رهف
رهف بابتسامة: صباح العسل يا محمد
زياد: طيب وانا
رهف: صباح الورد والنرجس يا سيدي.

زياد: تمام اوي كده نبدا في الجد
رهف: اوك محمد لو سمحت خد زياد على مكتب وفهمو شغلو
محمد: تمام يا بشمهندسة
رهف: يلا ومتنسوش في اجتماع الساعة 12
محمد: يا ساتر يا رب علطول كده
رهف: بشمهندس اتفضل على شغلك
محمد: اوامرك يا بشمهندسة عن اذنك
رهف: اتفضل
زياد: بعد إذنك يا فوفا
رهف: زياااااد
زياد: يا ماما خلاص
رهف: يلا
وبعد ان ذهبو
محمد: بص يا سيدي ده مكتبك انتا والباشمهندسة فرح
زياد: تمام
محمد: يا بشمهندسة فرح.

لتاتي لهم فتاه في الثانية والعشرين من عمرها عيناها خضروتان وشعرها اسود على شكل ديل حصان وترتدي زي رسمي
فرح ؛ازي حضرتك يا مستر
محمد: تمام يا فرح وانتي
فرح: كويسة الحمد لله
محمد: ده الباشمهندس زياد زميلك زياد ديه الباشمهندسة فرح
زياد: ...
محمد: زياد مالك
زياد: ، ها
محمد: هنادي رهف تفوقك
زياد: خلاص خلاص فوقت من الاسم بس
محمد: طيب سلام علشان رهف متموتنيش انا
زياد: اتفضل
فرح ؛اهلا يا زياد انا فرح.

زياد: اتشرفت بمعرفتك
فرح؛اتفضل خليني اعرفك الشغل
زياد: اتفضلي
فرح في نفسها: يالهووي الواد مز يخربيت جمال امك
زياد في نفسة: اه العيون ديه انا شكلي طبيت
وبعد قليل فرح: ها خلاص فهمت كل حاجة
زياد: الشغل سهل اوي
فرح: يعني
زياد: هي ليه السكرتيرة بتاعت اسر كده
فرح ؛كدة ازاي يعني
زياد: ملزقة وحقودة ولبسة لبس قصير وعريان وحاطة مكياج ولا البلياتشو
فرح: ههههههه هي كده دايما بتحاول تقرب لمستر اسر بقي طريقة.

زياد: ديه رهف هتظبطها
فرح ؛هو انا ممكن اسال سؤال
زياد: طبعا
فرح: هي مين رهف ديه
زياد: الساعة دلوقتي 11: 50دقيقه الساعة 12 بالدقيقة هتعرفي هي مين
فرح: طيب يلا علشان مستر اسر عامل اجتماع
زياد: يلا
في الاجتماع
اسر: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دلوقتي حضارتكو عارفين ان الشركة ليها فرع في بريطانيا وفرع في تركيا
الجميع: ايوة.

اسر: الفرع اللي في بريطانيا صفى وجت المديرة اللي هي اساسا بنت صاحب الشركة هتمسك الفرع ده معايا احب اقدملكو الباشمهندسة رهف علي
رهف؛السلام عليكم ورحمة الله انا الباشمهندسة رهف المديرة الجديدة طبعا اظن حضارتكو سمعتو عني وانا في بريطانيا وان الفرع اللي انا كنت مسكاه كان بيكسب مكاسب كتير ومن اكتر الفروع نجاحا ودلوقتي انا هخلي ان شاء الله الفرع ده زي فرع بريطانيا بس اهم حاجة الجد والالتزام دول اهم حاجة.

الجميع: تمام يا بشمهندسة.

رهف: طيب كده كويس اقولكو بقى على حاجات مهمة اولا بالنسبة للسيدات اللي شغالين هنا سواء مدامات او انسات اللبس الضيق والقصير والمكياج الاوفر مش عندنا هنا حضرتك في شركة مش في فرح اختك اظن حضارتكو فاهمين الحاجة التانية السلفة او الراتب قليل او محتاج اي مساعدة انا مكتبي مفتوح ليكم في اي وقت ثالثا بقى وده اهم نقطة بالنسبة الفراشين دول يتعاملو باحترام واي حد هيجي جمبهم هعرف وساعتها واللهي ما هرحمو دول مش حيوانات وكمان مش الفراشين وبس لا وكل كبار السن اللي بيشتغلو هنا يتعاملو باحترام اظن كلامي واضح ودلوقتي همر على المكاتب تقدرو تتفضلو.

فرح: هي ديه رهف اللي بتقولو عليها
زياد: اه رايك
فرح: شكلها جامدة
زياد: بلعكس رهف طيبة جدا واحسن حد ممكن تقابلية في حياتك
فرح: هو انت تعرفها
زياد: طبعا انا ورهف صحاب من واحنا صغيرين وكنا مع بعض في بريطانيا
فرح: هو انت كنت في بريطانيا
زياد: ايوة
رهف: زياد ها اخبار الشغل
زياد: تمام يا فوفا
رهف وهي تقرص اذنه: احنا في الشغل فاهم ولا لا
لتضحك فرح لتنظر لها رهف وتضحك هي الاخرة
زياد: آه طب سيبي وداني.

رهف؛اه رايك يا فرح اسيبو ولا لا
فرح: اممممممم حرام لا مش تسيبية
زياد: يا حيوانة منك ليها
اسر: خلاص يا رهف سيبية
رهف: خلاص عفونا عنك
زياد وهو يمسك اذنة: ربنا على...
رهف: على إيه ها
زياد: عليا
فرح: رجالة متجيش غير بالعين الحمرا
رهف: لا واللهي ده انا حتى عنية عسلي
فرح: هههههههههه شكلك لطيفة جدا يا رهف، انا اسفة
رهف؛على إيه
فرح: علشان قولت لك رهف
رهف: لا عادي
فرح: اصحاب
رهف؛طبعا اصحاب.

اسر: طيب يلا يا بشمهندسة على مكتبك انتي وهي
رهف: احم فعلا يلا
فرح: فعلا شكلها طيوبة وكيوت وحلوة
زياد: فعلا
رهف: ربنا يخليكي
اسر: مش سامعين صوت
رهف: فعلا تعالو نشوف
وذهبو الاربعة وجدو محمد في وجههم
رهف؛في إيه يا محمد اه الصوت ده
محمد: مش عارف
اسر: انتو لسة هتسالو يلا
وجدو الصوت قادم من عند مكتب رهف ويوجد موظفين كتير مجتمعين
رهف بصوت عالي: ممكن افهم في إيه.

ليبتعد الجميع موسعين الطريق لها لتجد دانة تتخانق مع داده فاطمة
رهف: في إيه يا دادة
فاطمة: واللهي يا بنتي مش عافة انا جيت قولتلها انا عايزة اقابلك قعدت تزعق وتشتم
رهف بغضب وصوت عالي: هو انا مش قلت كل اللي في الشركة يحترم الكبير والصغير اتفضلي فورا اعتذرلها
دانة: انا اسفة
فاطمة: انا اسفة يا بنتي لو عملتلك ازعاج
رهف: لا يادادة حضرتك نورتي اتفضلي على مكتبي.

بعدما دخلت فاطمة وجدت رهف الموظفين موجودين نظرة إلى دانة وجاءت في بالها فكرة تحرج بها دانة
رهف: انتي يالي اسمك ايه دبانة
ليضحك الجميع بقوة
رهف ببراءة هو انا قلت حاجة غلط
محمد وهو يضحك: حضرتك غلطتي في اسمها
رهف: إيه ده بجد طيب هي اسمها إيه
فرح: ههههههه دانة
رهف: whatever(ايا كان)جيبي اتنين عصير
دانة: حاضر يا فندم.

رهف: اتفضلو كل واحد على مكتبة
دخل اسر ورهف ومحمد إلى المكتب
رهف: اي خدمة يا دادة جبتلك حقك
فاطمة: ازاي
اسر: ديه عملت بلاوي بصي يا ستي، وده كل اللي حصل
فاطمة: يخرب عقلك هههههه ليه كل ده
محمد: لو تشوفي وشها يا دادة والناس وهي بتضحك
رهف: خلاص بس روح يا محمد مع دادة ونزلها الحسابات تاخد المرتب وحضرتك يا دادة اجازة انهرده علشان انا نفسي في بيتزا
فاطمة: ماشي يا روفة مع السلامة.

في المنزل عاد احمد ويوسف وسيف وجدو سلمى ودنيا ودينا يجلسون ويتحدثون
يوسف: السلام عليكم
سلمى: وعليكم السلام يلا يا بنات قومو اجهزو
سيف: على فين
دنيا: رايحين نشتري فساتين علشان حفله الافتتاح
دينا ؛وبعدين هنعدي على رهف ونعملها مفاجأة
احمد: خلاص تعالو نعدي على رهف الاول
دينا: طيب يلا
دخل 5الي الشركة
احمد ؛الشركة كبيرة
سيف: قول ما شاء الله يا ابني
يوسف: حد يعرف مكاتبهم فين
دنيا: مكاتب مين.

يوسف: يخربيت اللي ربط الحمار وسابك
سيف: متغلطش في مراتي يا كلب
دينا: طيب يلا
ودخلو وجدو دانة تجلس وممسكة بالهاتف
دنيا: انتي
دانة: انا
دينا: ايوة
دانة: اسمي دانة
سلمى: اوك رهف موجوده
دانة: في معاد
احمد: يعني موجوده ولا لا
دانة ؛ايوة هي ومستر اسر ومحمد جوة اقولهم مين
سيف ؛لا خليكي مرتاحة احنا هنقولوهم
ودخل الخمسة إلى رهف وجدو رهف تجلس ويجلس امامها اسر ومحمد
رهف: اه المفاجأة الحلوة ديه
احمد؛علشان تعرفي.

رهف: انتو جايين ليه
سيف ؛قولنا نيجي نرخم عليكي
رهف: نورتو يا دااااانة
دانة: نعم يا فندم
رهف: نادي زياد وفرح
دانة: اوك
سلمى: اه البت الرخمة ديه
رهف: معلش انا بربيها
احمد: هي وقعت تحت ايدك
رهف: الصراحة اه
سيف: يبقى الله يرحمها
زياد ؛وان اقول الشركة منورة ليه
فرح: ديدي و دودو وحشني
دينا: وانتو كمان
رهف: شكرا ياااااا دبانه سوري قصدي دانة
دانة بغيظ: ولا يهمك
بعد ما خرجت يضحك الجميع
محمد: تصدقي حلوة دبانة ديه.

احمد: هههههههه فظيعة
رهف؛طيب يلا انا جعاااانة مووت ونفسي في بيتزا
دينا: تمام ناكل ونروح نجيب فساتين
رهف: فساتين إيه
احمد: فساتين حفله الافتتاح
اسر: اة طيب
دينا: تعالي معانا يا فروحة
فرح ؛اوك
وذهبو جميعا وجلسو في المطعم
رهف: انا عايزة بالببروني
اسر ؛وانا كمان
احمد: وانا بالحمة المفرومة
دينا ؛وانا بالفراخ
وتناولو الغذاء وذهبو إلى شراء الفساتين
رهف
سلمى
دنيا
دينا
فرح
اسر
يوسف
احمد
سيف
زياد
محمد
رهف: ها خلصتو كل حاجة
اسر: اه.

احمد: إيه ده بصو مين جاي علينا
دينا: مين
سيف: يا لهووي
دنيا: مش الدية اللزقة
يوسف: اسمها إيه دبانة
محمد: ديه دانة
اسر: ديه جاية علينا
سلمى: يخرابي ومين الواد ده
دانة: هلو مستر اسر حضرتك موجود فرصة سعيدة
اسر: انا اسعد
دانة: بشمهندسة رهف وفرح الله فرصة جميلة جدا
رهف: فعلا بصوت واطي فرصة زي الزفت
دانة: اعرفكم كريم اخويا
كريم وعينة على رهف: اهلا
اسر ولاحظة: اهلا
دانة: اه رائيكو نتغدا مع بعض
رهف: لا احنا سبقناكم.

كريم: خلاص نشرب حاجة انا عازمكم
سيف: معلش مش هنقدر
كريم: مينفعش تكسوفني في اول طلب
رهف: خلاص مرة تانية
كريم: يعني عايزة تكسفيني
رهف وهي بتشد دراع يوسف
يوسف بهمس: في إيه
رهف بهمس: خلاصونا انا اتخنقت والواد ده رخم
يوسف بهمس: فعلا
رهف بهمس: طيب هنعمل إيه
يوسف بهمس؛معرفش
دانة: خلاص اتفضلو
محمد: خلاص بسرعة بس علشان احنا مشغولين.

وجلسو في احدا الكافيهات وجلست رهف جلس كريم بجنبها وجلس اسر بالجنب الاخر وبجانبة دانة وبجانب دانة يوسف غمزت رهف ليوسف كي ياتي بجانبة اومآ لها يوسف قام يوسف من مكانه وتوجه نحو كريم
يوسف: لو سمحت بس يا كريم كنت عايز اقعد جمب رهف علشان في موضوع مهم
كريم على مضض: حاضر
ابتسمت رهف واسر ويوسف وجلس بجانبها ظلو يتكلمون
رهف ليوسف: انا تعبت
يوسف: وانا كمان
مالت رهف عل كتف يوسف ووضع راسه على راسها.

لاحظتم دانة: هو انتو إيه علاقتكو ببعض كلكو
سيف: انا واحمد ورهف اخوات ويوسف ابن خالي. وسلمى مرات محمد وكمان اختنا في الرضاعة واسر ابن عمتي ودينا مرات احمد ودنيا مراتي وزياد صاحبنا من زمان
دانة: واو ورهف ويوسف مرتبطين
اسر: لا دول اخوات
دانة: اه
رهف: يلا انا تعبانة
اسر: فعلا احنا اتاخرنا وكمان ورانا كتير بكرة
رهف: فعلا وانا بكرة همشي بدري على الساعة 12كده
دانة: ليه كده.

رهف: اصل احمد ويوسف وسيف بكرة حفل الافتتاح بتاعهم
كريم: الف مبروك
دانة: Congratulations(تهانينا)
يوسف: مرسي ابقو تعالو
كريم: ان شاء الله اول الناس
رهف: طب عن ازنكم سلام
كريم: تحبي اوصلك
رهف: معايا عربيتي باي يا جماعة
احمد: باي يلا يا دينا
اسر: باي
وسلمو على بعض وصلو
رهف: ها هتسوقو ازاي
سلمى: انا هروح مع محمد
رهف: طيب سلام
سلمى ومحمد: سلام
احمد؛وانا ودينا ويوسف مع بعض
زياد: اوك وانا وفرح.

سيف: واناو دنيا مع بعض في عربية اسر واسر مع رهف علشان انا جيت مع احمد
اسر: طيب
رهف؛اوك سلام
وذهب كل منهم مع الاخر وفي سيارة رهف
رهف: اسر سوق انت علشان انا نعسانة
اسر: طيب
وفي أثناء الطريق شعر اسر بثقل على كتفة فنظر وجد رهف نائمة وبعد الخصل المتمرده على وجهها اوقف السيارة بجانب الطريق وارجع خصلات شعرها وطبع قبلة صغيرة على ثغرها ووضع يدة على كتفها واستكمل طريقة وعندما وصل حاول ايقاظ رهف.

اسر: رهف احنا وصلنا
رهف: ...
اسر: يا رهف قومي
رهف: بس بقى يا احمد
اسر: ههههه شكلك مش قايمة طيب تعالي
نزل اسر من مكانة وتوجه إلى مقعدها ووضع يده خلف راسها والاخرى خلف قدمة وحملها وتوجة إلى الفلة وخبط الباب براسة.

سيف وهو يفتح الباب: اه ده نامت تعالا دخلها واشار لهم بالصمت التزم الجميع بالصوت دخل اسر غرفة رهف ووضعها على السرير وقبل راسها وشلح لها جذمتها وخرج من غرفتها وذهب إلى غرفتة وتسطح على الفراش وجاء الحوار بين القلب والعقل
القلب: الله جميلة جدا وبرئية وهي نايمه
العقل: خلاص بس انا مش عارف هو انا بحبها ولا لا
القلب: يعني انت مش عارف انت بتحبها
العقل: واه اللي يثبت.

القلب: انت لسة بتأوح انت مش بتحبها انت بتعشقها والدليل انك كنت هتموت كريم النهارده لما كان بيبصلها
العقل: طيب وهي
القلب: مش عارف
العقل: طيب اتخمد
ودار هذا الحوار بين عقلة وقلبة إلى ان غلبة النوم وفي اليوم التالي استيقظت رهف في 7صباحا وجدت نفسها في غرفتها
رهف: هوانا مين اللي جابني
دخلت رهف اخذت دوش وارتدت ملابسها الرسمية ونزلت
رهف: صباح الفل والياسمين
الجميع ؛صباح النور
احمد: اه كل النوم ده.

رهف: معلش اصلي خدت على قعده البيت
سيف: طيب احنا معرفناش بعد الفرح هنعيش فين
رهف: مش انت واحمد جناحكم جمب بعض
احمد: ايوة
رهف: ودينا ودنيا نفس الحكاية
سيف: ايوة
رهف: خلاص نفتح جناحك على جناح احمد وتعيش في ونفتح جناح دينا على دنيا واحمد يعيش فية
احمد: كده تمام يبقى في إيه في كل جناح
رهف: لو فتحنا الجناحين هيبقى في اوضه و ريسبشن و حمام
دنيا: تمام وانتي يا فالحة
رهف: بغض النظر عن فالحة بس نعم
احمد: هتقعدو فين.

رهف: مين اللي هيقعدو
سيف: هربانة منها والمصحف يا امي يا حبيبتي هتقعدي فين انتي واسر
رهف: اسر مين
دينا: حد يديها قلم ديه عصبتني
سيف: رهف اسر جوزك
رهف: معرفش
دنيا: خلاص اسر يفتح جناحة على جناح ماما
احمد دينا سيف: كده تمام
اسر: ما شاء الله وقررتو كمان
رهف: اعملو اللي تعملو يلا يا اسر
اسر: الحمد لله انك فكراني
رهف: طيب يلا قدامي
احمد: تعالو بدري علشان الحفلة
اسر: علم وينفذ.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة