قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل العاشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل العاشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل العاشر

رهف: اتفضلو كل واحد على مكتبة
دخل اسر ورهف ومحمد إلى المكتب
رهف: اي خدمة يا دادة جبتلك حقك
فاطمة: ازاي
اسر: ديه عملت بلاوي بصي يا ستي، وده كل اللي حصل
فاطمة: يخرب عقلك هههههه ليه كل ده
محمد: لو تشوفي وشها يت دادة والناس وهي بتضحك
رهف: خلاص بس روح يا محمد مع دادة ونزلها الحسابات تاخد المرتب وحضرتك يا دادة اجازة انهرده علشان انا نفسي في ببتزا
فاطمة: ماشي يا روفة مع السلامة.

في المنزل عاد احمد ويوسف وسيف وجدو سلمى ودنيا ودينا يجلسون ويتحدثون
يوسف: السلام عليكم
سلمى: وعليكم السلام يلا يا بنات قومو اجهزو
سيف: على فين
دنيا: رايحين نشتري فساتين علشان حفله الافتتاح
دينا ؛وبعدين هنعدي على رهف ونعملها مفاجأة
احمد: خلاص تعالو نعدي على رهف الاول
دينا: طيب يلا
دخل 5الي الشركة
احمد ؛الشركة كبيرة
سيف: قول ما شاء الله يا ابني
يوسف: حد يعرف مكاتبهم فين
دنيا: مكاتب مين.

يوسف: يخربيت اللي ربط الحمار وسابك
سيف: متغلطش في مراتي يا كلب
دينا: طيب يلا
ودخلو وجدو دانة تجلس وممسكة بالهاتف
دنيا: انتي
دانة: انا
دينا: ايوة
دانة: اسمي دانة
سلمى: اوك رهف موجوده
دانة: في معاد
احمد: يعني موجوده ولا لا
دانة ؛ايوة هي ومستر اسر ومحمد جوة اقولهم مين
سيف ؛لا خليكي مرتاحة احنا هنقولوهم
ودخل الخمسة إلى رهف وجدو رهف تجلس ويجلس امامها اسر ومحمد
رهف: اه المفاجأة الحلوة ديه
احمد؛علشان تعرفي.

رهف: انتو جايين ليه
سيف ؛قولنا نيجي نرخم عليكي
رهف: نورتو يا دااااانة
دانة: نعم يا فندم
رهف: نادي زياد وفرح
دانة: اوك
سلمى: اه البت الرخمة ديه
رهف: معلش انا بربيها
احمد: هي وقعت تحت ايدك
رهف: الصراحة اه
سيف: يبقى الله يرحمها
زياد ؛وان اقول الشركة منورة ليه
فرح: ديدي و دودو وحشني
دينا: وانتو كمان
رهف: شكرا ياااااا دبانه سوري قصدي دانة
دانة بغيظ: ولا يهمك
بعد ما خرجت يضحك الجميع
محمد: تصدقي حلوة دبانة ديه.

احمد: هههههههه فظيعة
رهف؛طيب يلا انا جعاااانة مووت ونفسي في بيتزا
دينا: تمام ناكل ونروح نجيب فساتين
رهف: فساتين إيه
احمد: فساتين حفله الافتتاح
اسر: اة طيب
دينا: تعالي معانا يا فروحة
فرح ؛اوك
وذهبو جميعا وجلسو في المطعم
رهف: انا عايزة بالببروني
اسر ؛وانا كمان
احمد: وانا بالحمة المفرومة
دينا ؛وانا بالفراخ
وتناولو الغذاء وذهبو إلى شراء الفساتين
رهف
سلمى
دنيا
دينا
فرح
اسر
يوسف
احمد
سيف
زياد
محمد
رهف: ها خلصتو كل حاجة
اسر: اه.

احمد: إيه ده بصو مين جاي علينا
دينا: مين
سيف: يا لهووي
دنيا: مش الدية اللزقة
يوسف: اسمها إيه دبانة
محمد: ديه دانة
اسر: ديه جاية علينا
سلمى: يخرابي ومين الواد ده
دانة: هلو مستر اسر حضرتك موجود فرصة سعيدة
اسر: انا اسعد
دانة: بشمهندسة رهف وفرح الله فرصة جميلة جدا
رهف: فعلا بصوت واطي فرصة زي الزفت
دانة: اعرفكم كريم اخويا
كريم وعينة على رهف: اهلا
اسر ولاحظة: اهلا
دانة: اه رائيكو نتغدا مع بعض
رهف: لا احنا سبقناكم.

كريم: خلاص نشرب حاجة انا عازمكم
سيف: معلش مش هنقدر
كريم: مينفعش تكسوفني في اول طلب
رهف: خلاص مرة تانية
كريم: يعني عايزة تكسفيني
رهف وهي بتشد دراع يوسف
يوسف بهمس: في إيه
رهف بهمس: خلاصونا انا اتخنقت والواد ده رخم
يوسف بهمس: فعلا
رهف بهمس: طيب هنعمل إيه
يوسف بهمس؛معرفش
دانة: خلاص اتفضلو
محمد: خلاص بسرعة بس علشان احنا مشغولين.

وجلسو في احدا الكافيهات وجلست رهف جلس كريم بجنبها وجلس اسر بالجنب الاخر وبجانبة دانة وبجانب دانة يوسف غمزت رهف ليوسف كي ياتي بجانبة اومآ لها يوسف قام يوسف من مكانه وتوجه نحو كريم
يوسف: لو سمحت بس يا كريم كنت عايز اقعد جمب رهف علشان في موضوع مهم
كريم على مضض: حاضر
ابتسمت رهف واسر ويوسف وجلس بجانبها ظلو يتكلمون
رهف ليوسف: انا تعبت
يوسف: وانا كمان
مالت رهف عل كتف يوسف ووضع راسه على راسها.

لاحظتم دانة: هو انتو إيه علاقتكو ببعض كلكو
سيف: انا واحمد ورهف اخوات ويوسف ابن خالي. وسلمى مرات محمد وكمان اختنا في الرضاعة واسر ابن عمتي ودينا مرات احمد ودنيا مراتي وزياد صاحبنا من زمان
دانة: واو ورهف ويوسف مرتبطين
اسر: لا دول اخوات
دانة: اه
رهف: يلا انا تعبانة
اسر: فعلا احنا اتاخرنا وكمان ورانا كتير بكرة
رهف: فعلا وانا بكرة همشي بدري على الساعة 12كده
دانة: ليه كده.

رهف: اصل احمد ويوسف وسيف بكرة حفل الافتتاح بتاعهم
كريم: الف مبروك
دانة: Congratulations(تهانينا)
يوسف: مرسي ابقو تعالو
كريم: ان شاء الله اول الناس
رهف: طب عن ازنكم سلام
كريم: تحبي اوصلك
رهف: معايا عربيتي باي يا جماعة
احمد: باي يلا يا دينا
اسر: باي
وسلمو على بعض وصلو
رهف: ها هتسوقو ازاي
سلمى: انا هروح مع محمد
رهف: طيب سلام
سلمى ومحمد: سلام
احمد؛وانا ودينا ويوسف مع بعض
زياد: اوك وانا وفرح.

سيف: واناو دنيا مع بعض في عربية اسر واسر مع رهف علشان انا جيت مع احمد
اسر: طيب
رهف؛اوك سلام
وذهب كل منهم مع الاخر وفي سيارة رهف
رهف: اسر سوق انت علشان انا نعسانة
اسر: طيب
وفي أثناء الطريق شعر اسر بثقل على كتفة فنظر وجد رهف نائمة وبعد الخصل المتمرده على وجهها اوقف السيارة بجانب الطريق وارجع خصلات شعرها وطبع قبلة صغيرة على ثغرها ووضع يدة على كتفها واستكمل طريقة وعندما وصل حاول ايقاظ رهف.

اسر: رهف احنا وصلنا
رهف: ...
اسر: يا رهف قومي
رهف: بس بقى يا احمد
اسر: ههههه شكلك مش قايمة طيب تعالي
نزل اسر من مكانة وتوجه إلى مقعدها ووضع يده خلف راسها والاخرى خلف قدمة وحملها وتوجة إلى الفلة وخبط الباب براسة.

سيف وهو يفتح الباب: اه ده نامت تعالا دخلها واشار لهم بالصمت التزم الجميع بالصوت دخل اسر غرفة رهف ووضعها على السرير وقبل راسها وشلح لها جذمتها وخرج من غرفتها وذهب إلى غرفتة وتسطح على الفراش وجاء الحوار بين القلب والعقل
القلب: الله جميلة جدا وبرئية وهي نايمه
العقل: خلاص بس انا مش عارف هو انا بحبها ولا لا
القلب: يعني انت مش عارف انت بتحبها
العقل: واه اللي يثبت.

القلب: انت لسة بتأوح انت مش بتحبها انت بتعشقها والدليل انك كنت هتموت كريم النهارده لما كان بيبصلها
العقل: طيب وهي
القلب: مش عارف
العقل: طيب اتخمد
ودار هذا الحوار بين عقلة وقلبة إلى ان غلبة النوم وفي اليوم التالي استيقظت رهف في 7صباحا وجدت نفسها في غرفتها
رهف: هوانا مين اللي جابني
دخلت رهف اخذت دوش وارتدت ملابسها الرسمية ونزلت
رهف: صباح الفل والياسمين
الجميع ؛صباح النور
احمد: اه كل النوم ده.

رهف: معلش اصلي خدت على قعده البيت
سيف: طيب احنا معرفناش بعد الفرح هنعيش فين
رهف: مش انت واحمد جناحكم جمب بعض
احمد: ايوة
رهف: ودينا ودنيا نفس الحكاية
سيف: ايوة
رهف: خلاص نفتح جناحك على جناح احمد وتعيش في ونفتح جناح دينا على دنيا واحمد يعيش فية
احمد: كده تمام يبقى في إيه في كل جناح
رهف: لو فتحنا الجناحين هيبقى في اوضه و ريسبشن و حمام
دنيا: تمام وانتي يا فالحة
رهف: بغض النظر عن فالحة بس نعم
احمد: هتقعدو فين.

رهف: مين اللي هيقعدو
سيف: هربانة منها والمصحف يا امي يا حبيبتي هتقعدي فين انتي واسر
رهف: اسر مين
دينا: حد يديها قلم ديه عصبتني
سيف: رهف اسر جوزك
رهف: معرفش
دنيا: خلاص اسر يفتح جناحة على جناح ماما
احمد دينا سيف: كده تمام
اسر: ما شاء الله وقررتو كمان
رهف: اعملو اللي تعملو يلا يا اسر
اسر: الحمد لله انك فكراني
رهف: طيب يلا قدامي
احمد: تعالو بدري علشان الحفلة
اسر: علم وينفذ.

ذهبو إلى الشركة ولكن رهف وجدت يوسف موجود
رهف: يوسف انت بتعمل إيه هنا
يوسف: هقعد معاكو وبعدين نروح الحفلة مع بعض
اسر: يا ابني هو انت مش عندك محاضرات ده انت حتة في كلية طب
رهف: لا ديه السنة الاخيرة وبتبقى عملي
يوسف: بالضبط وانا قررت هاخد السنة العملي ديه في المستشفى بتاعتنا
رهف: طيب يلا
لفو جميعا داخل الشركة وتوجهت رهف إلى غرفة مكتبها وجدت دانة تجلس وامامها فتاه تذرف من عينها بعض الدموع
رهف: في إيه.

دانة هبت واقفة: لا يا فندم متخديش في بالك
رهف ؛مين ديه انتي مين
ذادت الفتاه في البكاء نكز يوسف رهف في كتفها كي توقفها رهف امسكت يداها وادخلتها المكتب
رهف: تلاتة لمون يا دانة
دانة: حاضر يا فندم
رهف دخلت ودخل خلفها يوسف وذهب اسر إلى مكتبة
رهف: ممكن تهدي اسمك ايه
الفتاة: مننه
رهف: خلاص يا منة مالك اهدي
منة وهي تمسح دموعها: انا لازم امشي واسفة عطلت حضرتك
رهف: لا يا روحي بس انا مش هسيبك غير لما اعرف مالك.

منة: يعني كش هزعج حضرتك
رهف: لا يا ستي وحتى لو هتزعجيني انا بموووت في الإزعاج
منه بابتسامه: انا اسمي منة اسماعيل وبدرس في كلية طب سنة خامسة
رهف: يعني مع يوسف
منة: يوسف مين
يوسف ؛انا وبلا اي فخر
فابتسمت منة
يوسف ؛ايوة اضحكي محدش واخد منها حاجة
رهف: ها يا ستي وبعدين
منة: بابا متوفي من سنتين وماما كانت بتشتغل وتعبت اوي وقعدت من سنة ولازم تعمل عملية وانا كنت بدور على شغل فقولت اجي اسئل هنا
رهف: عملية إيه.

منة: عملية القلب
رهف: خلاص يا ستي مبروك عليكي الشغل
منة: بجد يعني هشتغل هنا
رهف: لا
منة: اومال إيه
رهف: هو انتي مش عارفة مجال الشركة
منة: الا بناء وهندسة
رهف: وانتي طب
منة: ايوة
رهف: هتشتغلي عندنا ازاي
منة: عادي متخفيش
رهف: طب هتقدري توفقي بين شغلك ودراستك
منة: طبعا
رهف: خلاص ممكن تديني عنوان بيت حضرتك وعنوان المستشفى
منة: طبعا اتفضلي عنوان بيتي وعنوان المستشفى بس ليه.

رهف: بصي يا ستي اولا انتي اشتغلتي بس مش عندي عند يوسف
منة: ازاي يعني
رهف: يوسف اخويا وعندي اخين كمان دكاترة وانهردة افتتاح المستشفى وبكرة حضرتك تبدائي الشغل عندهم ووالدة حضرتك هتتنقل هناك بكرة والدكاترة هيعملو التحاليل ويحددو موعد للعملية وان شاء الله هتقوم بالسلامة
منة بفرحة ودموع: بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي
رهف: عايزة تشكريني وتردي الجميل
منة: طبعا.

رهف: اولا تذاكري وتجتهدي كويس وتنجحي بتفوق وانا هخليكي تحت تدريب يوسف ووقت الامتحانات اجازة وبعدها باسبوع اجازة واي حاجة مش فهماها تروحي ليوسف ثانيا نبقى صحاب إيه رايك هتردي الجميل ولا لا
منة: طبعا يا رهف
رهف: خلاص يوسف خدها وانزل الحسابات واصرف شهر مرتب ليها ووصلها لحد باب البيت
يوسف: اوامر
منة: انا مش عايزة اتعب حضرتك
يوسف: بلاش رسميات ويا ريت التعب يبقى عيونو زرقة زيك كده.

رهف: ال ال ال اه ايه ده وبتعاكسة قدامي كمان
يوسف: خليكي انتي خارج نطاق الخدمة دلوقتي
منة اكسفت
رهف: طيب يلا بقى عطلتوني منة اه رايك تيجي انهرده الحفلة علشان تعرفي مكان المستشفى وبالمرة اعرفك على اخواتي
منة: ماشي بس ممكن تدوني العنوان
رهف: لا يوسف هيوديكي ويجيبك تقدري تعتبرية...
قاطعها يوسف: السواق الجديد
ليضحك الجميع
رهف: كده خلاص يلا بقى علشان متطردوش
ومر اليوم عادي وذهبو إلى الحفلة.

رهف: المستشفى بجد حلوة اوي
احمد: اه رايك
رهف: بجد جميلة ربنا يباركلكم فيها
سيف: بفكر يا رهف اعمل كل سنة شهر عمليات وادوية وكشف مجانا
رهف: فكرة حلوة اوي وانا اول متبرع
محمد: بصو كده مين جاي علينا
احمد: بفكر اطردهم
سلمى: يا ربي على الغتاتة
زياد: هي جاية بقميص نوم ليه
اسر: خلاص اسكتو ديه جاية علينا، اهلا دانة إزيك يا كريم
دانة
كريم
كريم: تمام الحمد لله
رهف: خلاص يا جماعة هروح اشرب درينك حد عايز.

احمد: استني في كذا واحد بيوزعو
رهف: لا انا عايزة اجيبهم بنفسي
سيف: خلاص براحتك
رهف: يوسف وزياد تعالو معايا
ذهبو الثلاثة واحضرو عصير وهم راجعين رهف وقفتهم
رهف: تعالو هنا رايحين فين
زياد: هنرجع
رهف: هو حضرتك غبي بالفترة
يوسف: لا هو مش لوحدة وده معناة اني انا كمان غبي
رهف: يا حبايبي انا اتحججت بالعصير علشان مش عايزة اقعد معاهم وهم غلسيين اوي اوي الصراحة
يوسف: هههههههه يا بنت اللظينة.

زياد: الحمد لله علشان انا كمان اتخنقت منهم
رهف: صحيح فين منه
يوسف: كانت واقفة مع فرح من شوية
رهف: اوك شوية ونعرفها على احمد وسيف بس بعد الزباله اللي هناك ما تمشي
زياد بخبث: اومال بو عرفتي انها عماله تدور على اسر علشان توقعة وتتجوزة
ليسقط كأس العصير من يد رهف على الارض ويتحطم
رهف: ده اللي هو ازاي يعني
زياد: مالك اتصدمتي كده ليه
رهف: لازم اتصدم
يوسف ؛اشمعنا
رهف؛يا بابا انت عارف عايز توقع اسر ليه علشان فلوسة.

زياد: رهف خلينا بس خلينا نخلص من المسلسل الهندي ده هو سؤال واحد
يوسف: حضرتك بتحبي اسر ولا لا
رهف: ها مش عارفه
زياد: ده اللي هو ازاي يعني
يوسف: هي حاجة من الاتنين يا نعم بحبة يا نعم بحبة
رهف ؛واية الفرق يا اذكي اخواتك
زياد: الأولى انك بتحبية ومش عارفه
يوسف: والتانية انك بتحبيه وبتكابري
رهف: ما علينا سيبك مني دلوقتي
: رهف بشمهندسة رهف
ليلتفت الجميع حول الصوت لتجدة كريم.

رهف بهمس لا يسمعه سوا زياد ويوسف: برميل غتاتة جاي علينا
لينفجر الاثنان ضاحكين بقوة
كريم: تسمحيلي انادي حضرتك برهف ساده
يوسف: ده على اساس انها كانت محشية قبل كدا
رهف: خفة خفة العسل بيشر
وهنا جاء الجميع اسر وسيف واحمد ودانة ودينا ودنيا وفرح ومنة
رهف: سيفو اعرفك منه بتشتغل في المستشفى بتاعتك
سيف: بتشتغل وبتاعتك الاتنين مش راكبين على بعض خالص
احمد: خلاص يا منة ما دام رهف قالت كلمتة على الكبير قبل الصغير.

دانة: واو يا بشمهندسة اخواتك بيسمعو كلامك
يوسف: جدا سواء اخوتها ولا مش اخواتها يا، اسمك إيه يا ربي اه افتكرت دبانة
لينفجر الجميع ضاحكيين
دانة بغيظ: واو دم حضرتك خفيف جدا
يوسف ؛طول عمري
وهنا بدات الموسيقى في الاشتغال
لياخذ سيف دنيا وياخذ احمد دينا للرقص ولم يتبقى سوا رهف وزياد ويوسف وكريم واسر ودانة وفرح ومنة
زياد: تعالي يا فرح نرقص
فرح: ماشي عن اذنكم يا جماعة
يوسف: متيجي يا روفي.

رهف: لا مليش مزاج روحي انتي يا منة
منة: ها حاضر
غمزت رهف ليوسف بمعني اي خدمه يا معلم
دانة: مستر اسر اه رايك نرقص
اسر وهو ينظر إلى رهف: هااا ماشي اتفضلي
وظل كريم و رهف لحالهم استأذنت رهف وذهبت إلى الطاولة
كريم: اه رايك نرقص
رهف بتفكير كي تغيظ اسر: اه ماشي.

وذهبت رهف إلى الرقص مع كريم وكانت اعين اسر ترقبهم ولو كانت النظرات تقتل لكان قتل كل من كريم ورهف وهنا بدا الجميع في تبديل الكابل فرحت رهف لانة لم ترقص مع كريم وبدات ترقص مع يوسف و زياد إلى ان وصلت لاسر ولكن اسر لم يتركها بل جذبها من خصرها لترتطم بصدرة ولم يفلتها كان الناس ينتقلون ولكن هو متشبث بها حاولت رهف الفرار ولكن لا محل
رهف: اسر سبني
اسر؛لا
رهف: لا تلوقك ابعد شويه
اسر ؛مفيش مرواح في حتة.

رهف: يعني هفضل كده والناس كلها بتغير الكابل بتاعها
اسر: بالضبط كده
في مكان اخر حيث تجتمع الشياطين
سيليين: هنعمل إيه يا معتز
معتز: مش عارف بس مسيرها تتحل
سيليين ؛ احنا لازم نبعدهم عن بعض باسرع وقت
معتز: اه رايك في، وده تكون قرصة ودن
سيليين: بس مش هيحصل حاجة ليها ديه مهما كانت بنتي الوحيدة
معتز: متخافيش يا روحي ديه هتبقى قرصة ودن صغيرة.

سيليين: I hope so dear she is my only daughter(اتمنى طلك عزيزي فهي ابنتي الوحيدة)
معتز: Do not worry my darling will not be touched by any ill(لا تقلقي عزيزتي لن يمسها اي سوء)
سيليين: And also anyone from her family(أيضا اي شخص من عائلتها)
معتز: حاضر حاضر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة