قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع عشر

كريم: على فين يا حلوة هو دخول الحمام زي خروجه
رهف؛انت اللي فاكر ان اللي انت عملتو ده هيعدي على خير
وهنا قد وصل اسر وكان عقلة غايب من شدة غضبة فتح باب الشقة وجد رهف و كريم يتضح عليهم انهم يتحدثون اما رهف اول ما رات اسر احتضنته
رهف؛اسر حبيبي انت كويس
دفعها اسر بقوة لدرجة انها سقطت ارضا اما المسكينة فانصدمت لماذا دفعني هكذا انهال اسر على كريم بالضرب ابعدتة رهف عنه
رهف: خلاص يا اسر.

نظر لها اسر ثم صفعها بقوة امسك شعرها ثم صرخ بها
اسر: ليه لييييييه بتخونيني ليه
الجمت الصدمة لسان رهف هو لا يثق بها كيف بعد ان احبته
رهف: انت اتجننت
صفعها اسر مرة اخرى: انا فعلا اتجننت لما حبيت واحده زيك
صفعها مرة اخرى: انا حبيتك عملتي فيا كده ليه
تفاجا اسر بشخص يلكمة وياخذ رهف من يده
زياد: انت اتجننت احتضن زياد رهف
اسر: خلاص انا مش عايز اختك هعملك توكيل تطلقها.

نزلت الصاعقة على رهف لم تقدر قدمها على حملها فتقع مغشية عليها في احضان زياد اما زياد فلا يفهم شئ سوا انه وجد اسر يضرب رهف وهذه رهف الان مغشية عليها حملها زياد ونزل مسرعا نحو اقرب مستشفى اما اسر فذهب نحو الفله ودخل نخو الغرفة كسر كل شئ بها واخذ شنطته ووضع بها ملابسة وخرج من الفلة باكملها هاتف زياد سيف واخبره بكل شئ وصل الجميع ال المستشفى وجد زياد يقف امام غرفة العمليات
سيف: رهف مالها.

زياد: مش عارف كل اللي انا عارفه اني، . وبس
محمد؛ازاي اسر يعمل كده
يوسف؛اسر طب لما نشوفه بس رهف
دنيا؛طب ليه
سلمى: اسر عمل كده ليه
خرج لهم الطبيب ركض الجميع نحوة
سيف: خير يا دكتور
الدكتور: حالة ضرب وانهيار عصبي حاد
احمد؛ ططب هي كويسة
الدكتور: مش هنعرف نقول الا بكرة الصبح عن اذنكم
محمد: تعالى يا سيف نشوف اسر
ذهب كل من محمد وسيف واحمد نحو الفلة فتحو جناح رهف وجدو كل شئ ملقى على الارض
محمد ؛اه اللي حصل ده.

سيف: بصو كده في ورقة
احمد: سيف لما تقرا الورقة ديه هكون انا سافرت انا ورهف هنطلق انا عملتلك توكيل تطلقها بيه علشان انا مقدرش اعيش مع واحدة خاينة متزعلوش مني
محمد: معناه إيه الكلام ده
سيف: ده معناه ان اسر فاكر ان رهف خانتة وعملي توكيل اطلقها
محمد: وانت هطلقها
سيف: اولا اسر لو عرف ان رهف مظلومة هيتمنى يرجع ليها ورهف مش هترضي بس بردو القرار في ايد رهف
احمد: انا هجيب ناس تنضف الجناح ده.

اما عند رهف كانت غائبة عن الوعي كانت تحلم انها في مكان مظلم واسر يتركها ويذهب وظلت تنادي عليه لم يرد فاقت رهف من نومتها وهي تصرخ ركض اليها الجميع ارتمت رهف في احضان يوسف
رهف: صدق اني خنته اهئ اهئ اااااه يا امييييييي
يوسف: بس بس متعيطيش
رهف: ابعدو كلكو عني انا مش عايزة حد جنبي اطلعو برة كلكو
الدكتور: لو سمحتو اطلعو برة كلكو
وصل سيف واحمد تاركين محمد مع العمال دخل سيف واحمد على صوت رهف وهي تصرخ.

الدكتور: خلاص هنبعد بس اهدي
رهف بصراخ: ابعدو عني عايزين مني إيه ابعدو عني
سيف: طب اهدي
رهف: انتو عايزين مني ابعدو عني مش عايزة حد فيكم
سيف: لو سمحت يا دكتور اطلع برة اطلعو كلكو برة
سلمى: يا سيف...
سيف بصراخ: اطلعو كلكو برة
خرج الجميع تاركين سيف ورهف لوحدهم فسيف اقربهم إلى قلب رهف
سيف: اهدي يا رهف خلاص كلكهم طلعو.

رهف: صدق يا سيف صدق اني اخونة هي الدنيا ديه عايزة مني إيه اتظلمت وانا صغيرة وبردو وانا كبيرة واللي حبيتو طلع خاين لما حبيت تاني سبني سبني يا سيف امي وابويا ماتو قدام عيني انا تعبت يا سيف عايزة اموت الدنيا ديه وحشة اوووي وحشة اووي يا سيف ثم تابعت بصراخ انا معملتش في حياتي حاجة واحشة ليه كل ده ردو عليا عملت ليكو إيه علشان كل ده انا اتظلمت ولسة بتظلم ليية ردو عليا ليه كل ده ثم خارت قوها وجلست على الارض مستكملة انا تعبت اووي يا سيف كل الدنيا عليا ومستكترة عليا الفرح امي ماتت قدام عيني وقولت اسر هيفرحني وينسيني اسر سابني انا كنت بحبو وتابعت بصراخ ودلوقتي بكرهو بكرهو اوووي يا سيف.

تركها سيف تخرج كل ما بها لكنة لم يكن يعرف كيف استحملت كل هذا كيف قلبها استحمل كل هذا لقد كانت تضحك وبداخلها تصرخ من الالم اقترب منها سيف احتضنته رهف بقوة ولكن دموعها كانت كالشلالات تنزل لم تكف حملها سيف ووضعها على السرير وظل يقرا عليها ايات من القران ثم خرج لهم
يوسف: عاملة إيه دلوقتي
سيف: تعباانة اووي
زياد: ربنا يعينها
سلمى: طب فين محمد
دنيا: واسر فين.

حكى لهم احمد كل ما حدث ظلت رهف فس المستشفى اسبوع كامل لا تقابل سوي سيف سيف فقط من يدخل لها
سيف وهو يفتح الباب: روفة بتعمل إيه
وجدها تجلس بجانب الشباك ودموعة تنزل بصمت جلس بجانبها ابتسمت رهف له احتضنها
سيف: وحشتني رهف بتاعت زمان هي مش هترجع بقى
رهف بصوت مبحوح: مفيش حاجة تقدر ترجعها
سيف: طب رهف انا كنت عايز اقولك حاجة بس يعني...
رهف: اسر عايز إيه.

سيف؛في الحقيقة قص عليها اختفاء اسر والورقة والطلاق رهف انا مش عايزك...
قاطع كلامة دخول الطبيب
الدكتور: ازيك دلوقتي يا مدام رهف
اكتفت رهف بالايماء
سيف: هي تقدر تخرج امتى يا دكتور
الدكتور: ده في ايدها مش في ايدي بس عارفة يا رهف انا كنت جايلك ليه
رهف: خير يا دكتور
الدكتور: خير اوي اوي انتي حامل
وقعت صاعقة على رهف ابتسمت مثل البلهاء
سيف: بجد يا دكتور
دكتور: ايوة في شهر عن اذنكم.

خرج الطبيب نظر سيف لرهف وجدها تحتضن بطنها وتضحك ودموعها تنزل
سيف: مبرووك يا فوفو
رهف: انا حامل يا سيف انا فرحانة اووي يا سيف
سيف: اهو شفتي انتي صبرتي وربنا فرحك
اختفت الابتسامة من على رهف من وجهها وحل مكانها الجمود
رهف: طلقني يا سيف
سيف: رهف انتي بتهزري
رهف: انا عمري ما كنت جادة زي دلوقتي انا عايزة اطلق
سيف: انا كان ممكن اطلقك بس انتي دلوقتي حامل.

رهف بدموع: انت مش عارف يا سيف انا جوايا نار الراجل اللي حبيتو وامنتولو على نفسي طلع مش واثق فيا
سيف: انا عارف بس يا رهف هو كمان مظلوم هو ميعرفش الحقيقة
بعد محايلات من سيف ان تبقى زوجة اسر وافقت بشرط ان تظهر للجميع كمطلقة ولا احد يعرف انها متزوجة غير عائلتها وافق سيف على كلامها وهي اليوم رهف تخرج من المشفى مستندة على يوسف
والجميع منتظرها في الخارج سلمت رهف عليهم وهنئوها بالحمل.

رهف: سيف انا هركب عربيتي وهاجي البيت شوية كده محتاجة اقعد لوحدي
محمد: طب انتي قادرة تسوقي
رهف: ايوة
ركبت رهف سيارتها وظلت تسير بها فتركت القاهره وتوجهت نحو الاسكندرية وقفت امام البحر وظلت تتكلم ودموعها لا تكف عن الهطول.

يا من زعمتم ان الحب لا يألم
هل رائيتم قلبي كيف هو مآلوم
يا من زعمتم ان الاحباب فرحون
هل رايتم كيف يتعذبون شوقا
كيف لنيران الغيرة ان تنهش قلبة
كيف يعذب عندما يبتعد
يا من لا يعشقون هل جربتم
آلام الفراق
آلام الحزن
آلام الهجر
آلام الوحدة
آلام الحنين
آلام الشوق
آلام كثيرة
آلام كثيرة لا يعرفها سوى العشاق العشاق فقط.

عادت رهف إلى القاهره ودخلت نحو منزلها ولكنها لم تدخل الجناح الذي كانت تعيش فيه مع اسر بل عادت نحو غرفتها وفي يوم وهم يتغدون رن هاتف رهف.

رهف: الوو يا علي، تمام اوووي، بجد مش عارفة اشكرك ازاي، دقيقة وابقى عندك، مع السلامة اغلقت رهف وجائت هلى فمها ابتسامة جانبية
سيف: مالك
رهف وهي تنهض: اصل جه وقت الانتقام وغادرت لحق بها كل سيف ويوسف وزياد كي يعرفو ماذا يحدث دخلت رهف المخزن وجدت دانة وكريم يجلسون مربطين احضرت كرسي وجلست امامهم دخل الشباب فهمو اي انتقام
رهف: اتمنى الخدمة عندنا تكون عجباكم
دانة: يا رهف خلاص توبة.

رهف: تؤتؤتؤ هو دخول الحمام زي خروجه ولا إيه يا كريم
كريم: حقك علينا احنا غلطانين
رهف: صعبتو عليا ضبطوهم وبعدين لو شفت وشكم في مصر سعتها قولو على نفسكم يا رحمن يا رحيم
تركتهم رهف وعادت نحو غرفتها وقفت امام البلكون الخاص بها ثم مسحت دمعة نزلت منها بكل قسوة
رهف: قولتها قبل كده يا اسر محدش يستاهل دمعة.

مرت الساعات لتصبح ايام والايام لتصبح شهور والشهور لتصبح سنة والسنة لتصبح سنوات مرت 6 سنوات تغيرت رهف كليا استيقظت ودخلت نحو الحمام الخاص بها وغيرت ملابسها وبدات في ترتيب سريرها وهي تدندن اغنيتها التي شعرت انها تالفت لها خصيصا
رهف: كل حاجة بينا لسة بتفكرني بيه ضحكتو اللي فوق شفايفة وسلام ايدية فاكر الكلام اللي قولتو ليه
وبعدها دخل عليها 8 وهم يكملون الاغنية: والشوق في عنية.

نزلت رهف لمستواهم وفتحت لهم يدها ليحتضنوها
رهف: ايه اللي كان مصهركم امبارح
نتعرف على اطفالنا Stop
كريم: اكبرهم وابن سيف 6
مالك وملك: تؤام الفرق بينهم وبين كريم شهر و اطفال رهف6
نور: بنت احمد ودينا 5 سنين
جاسر وادم: ولاد زياد وفرح 5سنين
ندى: بنت محمد وسلمى 5سنين
ساندي: بنت يوسف ومنه 4سنين
Play
كريم: يا عمتو خلاص خدنا الاجازة
رهف: اممممم طب انهرده إيه
مالك: انهرده يوم الشهادات بتاع المدرسة يا مامي.

جاسر: ياعمتو احنا ملناش دعوة ده بابا وعمو سيف ويوسف وعمو محمد هما اللي قعدو يلعبو معانا بلاستيشن
ساندي: واحنا قعدنا نلعب في الشقة اللي فوق
رهف: امممممم طب والشهادة لو طلع فيها حاجة
ندى: يا عمتو انتي قعدتي تذاكري لينا اسبوع
ادم: ان شاء الله بس يا عمتو عايزين نسافر
رهف: امممم نشوف بس الدرجات
نور: طب اه رايك يا عمتو روفة ننزل المسبح.

تذكرت رهف التغيير التي احدثته في الفيلا في مرة كلهم سافر رهف عملت حمام سباحة في الفيلا والمخزن نضفتو وجابت شاشة عرض وعملتو سينما وفي الشقة الفاضية اللي فوق فيها 3اوضة ومطبخ وحمام اوضة فيها اجهزة تابلت ولاب توب وبلاستيشن واوضة فيها سراير واوضة مليانة العاب وفي الفلة رهف جايبة اكس بوكس علشان في الاجازة يلعبو وغرفة بيضاء تحتوي على كتب ومكاتب للمذاكرة وعلمت الاطفال من اول ما كملو سنة السباحة.

رهف: تمام بس الشهادة تيجي كاملة يلا بقى هتروحو امتى
مالك: كمان شوية يا مامي
ادم: كلهم جايين معانا معادا بابا وعمو محمد وانتي يا عمتو
جاسر: تعالي يا عمتو
رهف: يا روحي انا هروح الشركة واول ما اجي هشوف الدرجات و ياولكم
اخذت رهف الاطفال وغادرت غرفتها الخاصة فهي لم تعد تدخل إلى الجناح حتى ملابسها دخل الفتيات واحضروها لها من الغرفة.

رهف: صباح الخير
الجميع: صباح الورد
رهف: مين اللي سهر الولاد امبارح يا احمد
احمد: باقي الشباب انا نمت بدري واللهي
زياد: اه يا روفة اخدو الاجازة
رهف: هما اخدو الاجازة انتو إيه
قضى الفطار وذهبت رهف نحو الشركة بسيارتها ومعها زياد ومحمد وذهب الباقي نحو مدرسة الاطفال لكي ياخذو شهادتهم في المكتب
رهف: عندنا مواعيد اه بقى
محمد: بص يا ستي الاسبوع ده معندناش غير موعد مع شركة العامري.

زياد: وبالنسبة للمناقصة رسيت علينا والمناقصة بتاعت الدمنهوري اخدو الملف امبارح وهيدرسو ويردو علينا
رهف: تمام اووي كده
زياد: وعملتي إيه في...
رهف: زحلقته
محمد: ده انتي بيجيلك عرسان
نظرت له رهف نظرة خاليه من التعابير
محمد: انا اسف يا رهف بس...
رهف: مفيش حاجة يا محمد
زياد: لسة بتح...
رهف: زياااااد بلاش نفتح في الماضي هو هيتفتح في يوم بلاش نفتحو دلوقتي
محمد: وملك ومالك.

رهف: مالهم يا محمد انا ربيت ولادي ومش ولادي وبس كل ولاد العيلة انا اللي ربتهم ولا تنكرو وانا عوضتهم عن حنان الاب وعندهم خيلان عوضوهم عن حنان الاب ثم اكملت بسخرية الاب اللي تقريبا ما صدق رمى مراتة لمجرد كدبة اخترعها اوساخ لو سمحتو محدش يفتح في القديم روان يا روان
روان: ايوة يا فندم
رهف: 3نسكافية لو سمحتي
روان: اي خدمة تانية
رهف: تسلمي يا روني
زياد: رهف
رهف وهي تريح ضهرها على الكرسي وتغمض عينها: امممممم.

محمد: ياسر
رهف ومازلت لم تتحرك: مالة
زياد: لسة مصمم
رهف: يخبط دماغة في الحيط
محمد: احنا اتخنقنا منه
رهف: سيبة
فجاءة وقفت امام الشركة سيارتين نزل من السيارة الاولى الاطفال الثمانية يركضون داخل الشركة والجميع يضحكون عليهم فهم يحبونهم جدا فهم اطفال رهف
مالك: روني روني
روان؛ يا حبايبي
جاسر: وحشتيني اووي يا نونو
روان: وانتو كمان
ملك؛ مامي جوة يا روان
روان: ايوةةيا لوكة.

فتح الاطفال الباب يركضون إلى الداخل: مامي/ عمتو
رهف: بسم الله الرحمن الرحيم
محمد: اه اللي جابكم
ندي: انا نجحت يا بابا وجبت فول مارك
محمد وهو يحملها: يا روحي مبروك
دخل سيف واحمد ويوسف ودينا ودنيا ومنه وفرح
سيف: شفتي العيال كلهم طلعو الاوائل
قامت رهف من مكتبها واحتضنتهم
رهف: مبرووووك يا حبايبي
مالك: الحمدلله يا ماما
رهف: عارفين لو كانت الدرجات وحشة
ندى: كنا اتعلقنا في السقف يا عمتو.

نتركهم ونذهب نحو احد الدول الاوربية(متخافوش عندي الطيارة الخاصة بتاعتي هتاخدنا ) كان بطلنا يتمشي وهو حزين
فلاش باك اسبوعين ماضين كان يتمشى ثم خبط في شخص
اسر: sorry
الشخص؛no، اسر
اسر بعصبية: كريم
اعطاه اسر لكمة
كريم: استني واللهي انت ظالمني
اسر: يعني إيه
حكي له كريم كل شئ من بداية خطتة حتى ما فعلتة رهف لهم
اسر: يعني إيه انا ظلمت رهف
كريم: ايوة
اسر: اة يا ولاد...
وتركة وغادر
عودة.

اسر: للاسف عرفت الحقيقة متاخرة ويا ترى يا رهف هتسامحيني ولا لا ويا ترى نستيني ولا لسة ااااه لازم ارجع واصلح كل اللي عملتو
نعود مرة اخرى نحو ارض الوطن
رهف: امممممم يعني عايزين تسافرو علي ايطاليا
ساندي: بلييييز يا عمتو احنا بنتكلم انجليزي حلو اوي
مالك: ايوة يا مامي
كريم: وبالطيارة الخاصة بتاعتك
رهف: يا سلاااااام طيارتي مرة واحدة
ادم: طب ما انتي يا عمتو بتاخديها وتاخدي بابي وعمو محمد وتسافري.

رهف: بنروح نشتغل و لا بنلعب وبعدين احنا بنسافر خمس ست ساعات ونرجع انتو رايحين اسبوعين
كريم: يا باابي اقنع عمتو
يوسف: طب ما تسافرو في اي طيارة وخلاص
مالك: عااا
كريم: ولاد عيلة السيوفي
ملك: يسافرو كده
نور: عيبة في حقك يا عمتو
رفعت رهف حاجب ؛اممممممم موافقة
زياد: يبقى احنا بكرة اجاازة
رهف: يبقى احنا بكرة اجازة يا سيدي.

فرح الاطفال قبل الكبار واخذتهم رهف ونام الاطفال كلهم في غرفة رهف قبلت راسهم وغطتهم ثم ذهبت نحو الكرسي الهزاز وبدات بهز نفسها واغمضت عينها وتنهدت بضيق: مبقاش باقي غيرك يا ياسر قال عايز يتجوزني ومتمسك بيا وباولادي ضحكت بسخريةهههههههههه الصبر يا رب وجاء اليوم التالي جلست العائلة تضحك على ايام الاختبارات وكيف رهف كانت تذاكرلهم
كريم: عمتو اه رايك نلعب بالاكس بوكس نتقسم فريقين.

مالك: نلعب ماتش كورة والفريق اللي يفوز يعزم الفريق التاني بس بشرط مامي تغني واحدة للفريق الفايز و واحدة للفريق الخسران
رهف: حاضر يا سيدي
ندى: ايوة صح كده التقسيم ازاي
ملك: عمتو دينا عمتو دنيا طنط منه وخالو محمد هتلعبو
دنيا: لا احنا تبع الفريق اللي يفوز
جاسر: خلاص ماما وعمو سيف وعمو احمد وندى ونور و ادم فريق وانتو فريق
مالك: وانا وماما وخالو زياد ويوسف وساندي وملك وكريم تمام
اتفقو الجميع وبدا في اللعب.

سيف: ايوة
احمد: شوط شوط
فرح: جوووووووون
رهف: ده لسة اول شوط متفرحوش اوي كده
جاسر: برشلونة برشلونة
وبداو في لعب الشوط الثاني كانت الساعة 2 فجرا سمعو صوت طرق الباب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة