قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن عشر

تآئهون، حائرون، هائمون...
ضائعون، كاذبون، مسيرون...
لسنا بخير
انها اقنعة نرتديها
لسنا بخير
انها اكاذيب ندعيها
لسنا بخير
انها آلام نخفيها
تبا لنا
ما احتياجنا لاقنعة لا تخفينا
ما احتياجنا لها وهي لا تشفينا
لن تمحو جراحنا وتداوينا
لماذا لا نذكر سوى ما يشقينا
يوسف: يا دادة افتحي
رهف: يا بابا الساعة اتنين الدادة مشيت
مالك: افتح انا يا مامي
رهف: خلاص افتح وخد كريم معاك
ذهب الصبيان يفتحان الباب واكمل الجميع لعبهم.

كريم: اي خدمة
مالك: نعم
نزل اسر لمستواهم: انتو مين
كريم: انا كريم
مالك: وانا مالك
اسر: طب مين موجود جوه
مالك: قرايبي كلهههههم
اسر: طب ممكن ادخل
نظر الطفلان لبعضهم دخل اسر وجد بعض التغيير في الديكور وقع بصرة على الجميع وهم يلعبون وجد رهف تربط شعرها ذيل حصان وترتدي استرتش اسود وعليه بلوزة خضراء كب كان يريد ان يحتضنها كان الجميع يعطون ظهرهم للباب بدات رهف توقف بحماس
رهف: ايوة ايوة
يوسف ؛جوووووووووووون.

زياد وملك: مدريد مدريد
فرح: الماتش خلص تعادل مين هيعزم مين
ركض الطفلان إلى رهف؛فزنا فزنا.

لفت رهف وجهها نحوهم وجدت اسر يقف ينظر لها بحب هبت واقفة نظر الجميع لها ثم لفو وجههم اتجاة الباب ارتمت دينا ودنيا في احضان اسر بادلهم الاحتضان ومازالت عيناه مصوبة اتجاه رهف اما رهف ما ان وجدتة مر عليها كل ما حدث كشريط سينما وقف الاطفال بجانبها بعد ان سلم على الجميع ظل واقف مكانه ينظر إلى رهف قطع الصمت مالك وهو يمسك يد رهف ويسحبها نخو الاسفل
مالك: مامي مين ده
تلقى اسر صدمة ماما كيف رهف ام هل هذا طفلي.

سيف: تعالو يا ولاد بص يا سيدي ده كريم ابني ودية نور بنت احمد ودول جاسر وادم تؤام ولاد زياد وديه ساندي بنت يوسف وندي بنت محمد ودول ملك ومالك تؤام ولاد رهف
رهف: يا ولاد كفاية كده انهرده اطلعو فوق في الشقة هتلاقو هدايا كملو سهر هناك ونامو كمان فوق
كريم: بجد يا عمتو جايبة هداية
ملك: انا بحبك اوي يا مامي
مالك: وانا كمان
نور: we are love you (نحن جميعا نحبك ).

ركض الاطفال نحو الاعلى وهم يضحكون بعدما اغلقو الباب
اسر: مالك وملك ولادي صح
رهف بسخرية: وايش دراك مش يمكن ولاد كريم
اسر وهو يقترب منها: رهف انا...
رهف؛انت إيه يا اسر إيه اللي رجعك
اسر: انا عرفت الحقيقةو...
رهف: جيت متاخر اوي اوي يا اسر
اسر: انا عايزك ترجعيلي
رهف: مش بقولك اتاخرت
سيف: اهدي يا ره...
رهف: متقولش اهدي انت اكتر واحد عارف يا سيف قد إيه انا تعذبت
يوسف: هو ندمان يا رهف.

رهف: الندم مش بيفيد يا ريت الندم يرجع اللي فات
اسر: و ولادي
رهف: مش همنعك منهم
اسر: انا عايزك انتي انتي وبس
رهف: كل اللي يربطني فيك ابن عمتي و ابو ولادي
اسر: وجوزك
رهف: كنت كنت يا اسر
زياد: يا رهف هو غلط وعارف غلطة
رهف: زياد اللي ايدو في الماية مش زي اللي ايدو في النار
محمد: طب مالك وملك
رهف: انا هنده الولاد كلهم يتعرفو عليك.

امسكت رهف هاتفها: ايوة يا كيمو انزلو دلوقتي وخلي مالك يجيب التاب بتاعه، ماشي يا حبيبي بعد ان اغلقت
رهف: الولاد نازلين دلوقتي انا قلت ليهم انك مسافر
فتح الباب معلنا قدوم الاطفال
ساندي: شكرا يا عمتو الهدايا حلوة اووي
رهف: يعني مش عايزين تعرفو مين عمو ده
جاسر: مين يا عمتو
رهف: بص يا كريم انت ونور ده يبقى خالو ماشي
احتضنهم اسر
نور: ازيك يا خالو اسر
اسر: انا كويس يا نور انتو عاملين إيه.

كريم: احنا كويسين انت وحشتنا اووي
رهف: وانت يا جاسر وندى وساندي وادم ده يبقى عمو
مالك: وانا وملك يا ماما
رهف: فين التاب بتاعك يا لوكة
مالك: اهو
رهف؛طب بابي فين
ملك: بابي مسافر
رهف: طب افتح صورة بابي اللي على التاب كده
مالك: مامي ده بابي
رهف: ايوة يا حبيبي
ركض الطفلان يحتضناه بقوة اما اسر فرت دمعة هاربة من عينة
مالك: وحشتني اوووي يا بابا
ملك: اوعى تسافر تاني
اسر: متخافوش انا هقعد معاكو ومش هسبكو ابدا.

ابتسمت رهف بالم فهي تعرف كم هو فرح ارادت ان تبكي
رهف: طب يلا بقى بابي جاي تعبان نسيبو يستريح
اسر: لا انا عايزهم يفضلو معايا
رهف: طب سيف انا ساعة وجاية
نزلت رهف مسرعة قبل ان تسمع كلمة احد ركبت سيارتها وغادرت
اسر: هي رايحة فين
سيف وهو يربط على كتفة: متخافش هترتاح لما ترجع
اخذ اسر الاطفال ودخل نحو جناحه لم يجد اي ملابس لشخص وجده مرتب وخالي جلس واجلس الاطفال حوله وبدا يتعرف عليهم.

اما رهف سافرت إلى بلدتها المفضلة الاسكندرية المكان الذي تستريح به البحر التي تعتبره صديقها الوحيد وقفت امامه وقعت ارضا
رهف بدموع: رجع لييه اه رجع لييييييييييه هشوفه كل يوم هشوفة انا بحبة لسة بحبة ضربت صدرها بتحبة ليه لسة بتحبو يا ررررررربي انا مش قادرة كل ما اشوفة هفتكر هفتكر كل حاجة كل حاجة حبو ليا وبرضو ظلمو ليا اااااااااه يا رب.

اما عند اسر لم ينم ظل متوتر بقوة فالساعة الان الخامسة صباحة ورهف لم تاتي ظل يجوب الصالة إلى ان وجد الباب يفتح ورهف تدخل منه وعلى وجهها ابتسامة.

اسر: رهف كنتي فين قلقتيني عليكي
رهف: شكرا بس محدش طلب منك تقلق انا مش صغيرة
اسر: انا بحبك
رهف: وانا كنت بحبك
اسر: كنتي يا رهف ومازلتي
رهف: غلط غلط يا ابن عمتي
امسكها اسر من كتفها وهزها بقوة: لا انتي لسة بتحبيني وانا كمان بحبك بحبك اوي
رهف وهي تزيح يديه: اللي بيحب بيثق يا اسر وانت مش واثق فيا
اسر: غلط واللهي غلط ومعترف بغلطتي يا رهف
رهف: قلتها ولسة هقولها مرة تانية اتاخرت يا اسر.

اسر: وانتي ملكي ملكي انا وبس
رهف: كنت كنت ملكك يا اسر وانت اللي ضعيتني
اسر: وهرجعك تاني ملكي
رهف: عن اذنك يا ابن عمتي هشوف ولادي
اسر: والولاد في اوضتي
رهف: تصبح على خير يا ابن عمتي
اسر: هنرجع يا رهف
رهف وهي متجه نحو غرفتها: اللي عايزو ربنا هيكون
لحق بها اسر وجدها تدخل غرفتها
اسر: رايحة فين
رهف: هنام ولا حرام
اسر: انتي مش عايشة في الجناح بتاعناو...
رهف: كان كان يا اسر الكلمة ديه تضفها في قاموسك.

اسر: لا يا رهف ده بتاعنا وهيفضل بتاعنا وانتي ملكي وانا ملكك
رهف: بلاش نفتح في الماضي يا اسر
اسر: لا هنفتح احنا مش صغيرين احنا كبار وفي بينا ولاد
امسكت رهف يده وادخلته غرفتها واغلقت الباب بقوة
رهف بغضب: دلوقتي عايز نفتح في القديم ماشي نفتح في القديم
ذهبت رهف نحو احد الادراج وفتحتها واخذت الصور التي كان بها اسر ودانة معا والقتها في وجهه مال اسر واخذ الصور
اسر: الصور ديه كذب
رهف: انا عارفة انها كذب.

اسر: طالم...
رهف: اسمع بقى الصور ديه جاتلي لما كنا بنحب بعض وانا كنت بغلي فاهم يعني كنت عاملة زي البركان في اليوم ده انا اتخنقت معاك بس مش بسببها ده بسبب كندا فاكرها ساعتها انا رحت وسالت وعرفت ان الصور ديه كلها متفبركة وقلت ملوش لازمة نتكلم ونزعل من بعض بس انت يا اسر اسر انت اللي جرحتني ثم وقعت مكملة انت ظلمتني ظلمتني اووي يا اسر ودلوقتي فتحت جرح كنت بحاول اقفلة بس انت يا اسر انت.

اقترب منها اسر ونزل إلى مستوها وقبل يدها: انا عارف اني لو عملت إيه مش هوفيكي حقك بس...
رهف: ابعد عني يا اسر ابعد مش عايزاك جمبي
فتح سيف الباب ليجد رهف تجلس على الارض ودموعها تنزل واسر يتحدث معها وهي تصرخ به ركض نحوها سيف محتضنها
رهف ببكاء: خليه يبعد عني يا سيف مش قادرة اهئ اهئ
سيف: يا اسر لو سمحت اطلع برة دلوقتي
خرج اسر وهو يسب ويلعن في نفسة.

خرج سيف بعد قليل وجد اسر يجلس على الارض ويضع راسه بين كفيه
سيف: اسر انت بتعمل إيه هنا
اسر: رهف عاملة إيه دلوقتي
سيف: هي كويسة دلوقتي
اسر: هو إيه اللي حصل لرهف بعد ما سافرت
حكي له سيف كل ما حدث باستثناء بقاء رهف على ذمته
اسر: انا واللهي بحبها وعايزها ترجعلي وتسامحني
سيف: ان شاء الله اللي في الخير ربنا هيقدمو يلا روح نام
اسر: تصبح على خير
سيف ؛وانت من اهلة.

ثاني يوم استيقظ اسر وجد مالك وكريم وجاسر وادم يجلسون بجانبة
مالك: يا بابي اصحى بقى
كريم: ربنا يعين عمتو بتصحيك ازاي
جاسر: يا عمو اسر انا اتخنقت
اسر: اديني صحيت اهو صباح الخير
ادم: انت امتى اخر مرة نمت انت كنت مقتول
اسر: يا لمض منك ليه هي الساعة كام
مالك: يا بابا العصر قرب ياذن رحنا صلينا الجمعة وجينا وانت لسة نايم
اسر: يا نهاااار ومحدش صحاني ليه
كريم: لا احنا فضلنا نصحيك
ادم: بس عمتو قالت خلاص سيبوه نايم.

اسر: اممممم طب انا جعان
جاسر: ده انهرده يوم الشوي بابا وعمتو وعمو سيف بيعملو فراخ مشوية وحاجات كتير مشوية
ادم: والنهرده كمان هنعوم
اسر: هو انتو بتعرفو تعومو
كريم: بابي بيقول ان احنا بنعوم احسن من الكبار
مالك: مامي كانت بتعلمنا واحنا صغيرين
اسر؛مامتك ديه
جاسر: The best mother in the world and the best aunt(افضل ام في العالم وافضل عمة)
اسر: انتو بتعرفو تتكلمو انجليزي
مالك؛ Of course my father(بالطبع يا ابي).

ادم: My aunt who taught us(عمتي التي علمتنا
كريم؛ Come on، uncle، let s go(هي يا خالو فلنذهب)
اسر: يلا يا حبايبي
حمل اسر الاطفال جميعا خرج وجد رهف في الحديقة تهوي على الفحم والجميع حولها يضحك وكان يوسف يحمل ملك وندي وزياد يحمل نور وساندي
ملك: يا بابي خلي خالو الرخم ده ينزلني
اسر: حبيبة بابي نزلها يا يوسف
نور: وانا يا خالو خلي عمو الغلس ده ينزلني
زياد: بقى كده يا بت منك ليها طيب جاهز يا يوسف.

يوسف: انا دايما جاهز
ركضو نحو حمام السباحة ورمو فيها البنات طلعت ساندي راسها من الماء
ساندي: إيه يا بابي الهزار الغلس ده
ركض الاولاد ودفعو يوسف وزياد إلى المياه ثم نطو كان اسر منبهر فجميع الاطفال يعرفون كيف يسبحون بمهارة عالية
وقفت رهف على طرف المسبح تضحك
رهف: هههههههه رمتوهم والولاد جم رموكو
يوسف: طب هاتي ايدك اسحبيني
مدت رهف يدها سحبها يوسف نحو المسبح هي الاخرة
رهف: ده انت غبي يا يوسف.

زياد: تستاهلي مين يتسابق معايا
كريم: انا يا عمو
محمد: رهف تليفونك بيرن
رهف؛طب هرد انا ازاي دلوقتي رد انت يا محمد
محمد: اوك الوو، لا يا روان ده انا محمد، نعم، يوسف رماها في الماية ومش عارفة ترد، بجد، اخيرا ده انتو جننتونا انتو الاتنين، ان شاء الله يا حبيبتي، حاضر يوصل، ماشي هجبهم بكرة ان شاء الله هنبقى عندك، سلام
يوسف؛بتفضحني عند روان
منه؛مالها روان يا محمد
محمد: روان بكرة فرحها وعزماكم كلكم.

دنيا: بجد ده احنا اتخنقنا منها هي وطارق
دينا: بكرة ان شاء الله
رهف: سيف شوف الكفتة علشان انا هفضل في الماية لحسن هي حلوة اووووي الصراحة
ما ان انتهت رهف قفز كل من اسر واحمد في المياه
مالك: بابي تعالا اتسابق معانا
كريم: احنا هنتسابق كلنا بس يارب
ملك: اه يا بابي تعالى خلينا نشوف علشان دايما مامي ومالك وكريم هما اللي بيفوزو
رهف: لا انا مش هتسابق انا هطلع اكمل شوي يا فرح هاتي البرنص
فرح: خدي اهو.

ارتدت رهف البرنص واكملت شواء واكل الجميع صعد الجميع نحو غرفته كي يستريحو اما اسر فظل يتمشى في الحديقة وقفت رهف في الشباك الخاص بغرفتها تراقبه لم ينتبة اسر ان الارض مبتلة ليسقط في المسبح لم تشعر رهف بنفسها الا وهي تلقى نفسها في المسبح ساندتة رهف في الصعود نحو جناحة كانت هذه اول مرة رهف تدخل الجناح من 7سنوات كان اسر فرح جدا لانها ساعدته كان يعرف انها تراقبة لذالك اغرق نفسة.

اجلستة رهف على السرير: استنى هجبلك هدوم
احضرت له ملابس ووضعتها بجانبة
رهف: خد غير وانا هروح اجبلك شوربة علشان متتعبش
ذهبت رهف ووضعت الشوربة على البوتجاز وصعدت لتغير ملابسها نزلت اخدت الشوربة دخلت الغرفة وجدت اسر يجلس على السرير عاري الصدر لم يغير سوى بنطالة
رهف: احم اسر البس التي شيرت بتاعك
اسر بتعب: مش قادر جسمي كلو مكسر تعالي ساعديني
ذهبت رهف وساعدته في ارتداء قميصة ومددته على السرير.

رهف: يلا اشرب الشوربة
اسر: شوربة اسة ديه
رهف: خضار
اسر: لا مش بحبها
رهف: والنبي متعملش زي مالك اشرب يلا
اسر: بس انا مش بحبها
رهف: معلش يلا اشربها بقى متجننيش زي العيال
اسر: طب انا مش قادر اكل
رهف: ماااالك يا مااالك يا كريم يا ملك يا جاسر يا ندى يا ولاد تعالو
نور: في إيه يا عمتو مالك يا خالو
ملك؛مالك يا بابي
رهف: بابي مش عايز يشرب الشوربة
جاسر: ايه يا عمو مش عايز تشربها ليه
اسر: مش بحب شوربة الخضار.

مالك: وانا كمان يا بابي بس لما بشربها بخلي مامي تغنيلي الاغنية اللي انا عايزها
اسر: ماشي بس تغني
رهف: اسر انت مش صغير يلا كل واخلص
كادت ان تقوم ولكن اسر سحبها وقعت رهف عليه وامسك هو خصرها
رهف: اسر شيل ايدك خليني اقوم
اسر: لا مش هتقومي
رهف: اسر الولاد موجودين ابعد خليني اقوم
اسر: يا ولاد مامي بتقول هنحضر فيلم روحو جهزو الاوضة
ركض الاطفال إلى الاسفل يخططون اي الافلام يشاهدون
اسر: مشيو الولاد.

رهف: اسر كدى مش هينفع انا مش مرا...
اسر: انتي مراتي وهتبقى مراتي وملكي مهما كان
رهف: طب شيل ايدك خليني اقوم
اسر: بحبك ووحشتيني يا توتا
رهف: اسر ابعد بقى متبقاش غلس
اسر: فاكرة زمان لمى كنتي بتشتميني كنت بعمل ايه
رهف: يووووووه يا اسر سبني بقى
اسر: هسيبك بس تعرفي انك ملكي ملكي لوحدي
ثاني يوم جهز الجميع نفسة وارتدو ملابس ملائمة للافراح وجلسو على احد الطاولات
شخص: لو سمحت يا دكتور
سيف: انا
شخص: ايوة
سيف: خير.

شخص: ممكن ثانية
سيف: خير
شخص: في الحقيقة انا كنت معجب بالانسة رهف وعايز اخطبها
سيف: بس رهف مطلقة وعندها طفلين
شخص: وانا موافق لان الصراحة هي عجباني اوووي
سيف: احم خلاص هقولها واللي فيه الخير يقدمو ربنا
عاد سيف وجلس على الطاولة
منه: نفس الموضوع
سيف: هو انا مكتوب على وشي الخاطبة نونا
سلمى: هههههههههههههههههه حراااام
وضعت رهف وجهها هلى الطاولة وفطست ضحك
اسر: بتضحكو على إيه.

يوسف: احنا كل ما نخرج يجي واحد يجي يقول عايز يخطب رهف
اسر: انتي بيجيلك عرسان
رهف: وميجليش ليه ان شاء الله وحشة ولا وحشة
نهض اسر وسحب رهف من يدها وخرج
سيف: يووووووه مجانين والمصحف
فرح: هو لسة ميعرفش انها مراتة
يوسف: لا لسة ميعرفش
زياد: هيفضلو يجننو في بعض
محمد: ويجننونا معاهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة