قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع عشر

خرج اسر وهو يسحب رهف خلفة بغضب
رهف: يا اسر، يووووه هتوقعني، استنى بقى
اسر: اهو استنيت نعم
رهف: نعمه ترفصك ان شاء الله مالك ماسكني كده هو انت يا مجنون يا مجنون
اسر: انتي اللي هتبقي مجنونة لو فكرتي انك هتكوني لغيري
رهف: ومبقاش ليه ان شاء الله
اسر: انتي بتاعتي بتاعتي وبس
رهف: ليه ان شاء الله شرتني من سوق العبيد
اسر: افهمي اللي تفهميه انتي بتاعتي وبس.

رهف: لا مش بتاعتك ولا بتاعت حد وعندي بدل العريس عشرة هو انا يدوب اشاور بصباعي وهما يجو
امسكها اسر من وجهها: يبقى قولي على نفسك يا رحمن يا رحيم انتي ملكي وبس
كادت رهف ان ترد حنى قاطعها صوت شخص في الخلف
ياسر: ازيك يا رهف عاملة إيه
رهف: انا كويسة يا ياسر الحمدلله وانت عامل إيه
ياسر: كويس طول ما انتي كويسة
سحب اسر رهف من خصرها ووضع يده عليه
ياسر: في حاجة يا بشمهندس.

اسر: اه اصل شايف واحد قاعد عمال يعاكس مراتي قدامي
ياسر: مراتك
رهف: مرات مين
ياسر: انتي متجوزة
اسر: بالضبط عن اذن حضرتك
اخذ اسر رهف ومشي
رهف: اسر ايدك عني وبعدين ايه هو اللي مراتي
اسر: هو ده بقى اللي هيحصل انا هردك وهتبقى مراتي برضاكي غصبا عنك مراتي
رهف: ده انت بارد وغلس هو بالعافية
اسر: ايوة بالعافية
ظلو صامتين واول ما وصلو الفلو رهف رزعت باب العربية ودخلت.

مسح اسر على شعره وتنهد بضيق ودخل نحو غرفتة بعد قليل سمع صوت شخص يطرق علية الباب
اسر: ادخل
سيف: فاضي يا اسر
اسر: هعمل إيه يعني تعالى
دخل سيف وجلس على احد الكنبات
سيف: انا كنت عايزك في موضوع
اسر: خير ان شاء الله
سيف: احم هو بخصوص رهف
اسر: مالها اوعى تقول جايلها عريس
سيف: حتى لو جايلها مش هينفع
اسر: هو إيه اللي مش هينفع
سيف: رهف مش هينفع تتجوز علشان
اسر: علشان مالك وملك
سيف: لا حاجة تانية
اسر: اللي هيا.

سيف: هقولك بس حاجة واحدة انت بتحب رهف
اسر: انت بتقول فيها انت عارف يا سيف
سيف: والكلام اللي انا هقولة ده هيقرب بينك وبين رهف وانا لولا اني عارف انك انت ورهف بتحبو بعض مكنتش جيت قولتلك
اسر: تقولي إيه بالضبط
سيف: رهف لسه مراتك
اسر: انت بتهزر صح
سيف: لا مش بهزر رهف مراتك علشان كده كانت بترفض كل العرسان علشان هي متجوزة وكمان لسة بتحبك
اسر: يعني رهف لسه على ذمتي
سيف: ايوة.

اسر: كده تمام نبدا بقى اللعب اللي على اصلو
سيف: ناوي على إيه يا ابن عمتي
اسر: لا ده انا ناوي على كتير كتير اوووي
سيف: على العموم لو احتجت مساعدة انا في الخدمة
اسر: مش دلوقتي عن اذنك دلوقتي انت مش غريب
سيف: رايح فين
اسر: اصل احنا هنبتدي شغل القط والفار من دلوقتي
سيف: طب انا هروح انام علشان انا عندي شغل بكرة
اسر: تصبح على خير
سيف: وانت من اهلة
بعد خروج سيف ابتسم اسر بخبث: جية وقت اللعب.

ذهب اسر نحو غرفة رهف دخل وجد الغرفة فارغة وسمع ثوت قادم من الحمام تمدد على الفراش واسند راسة على الحائط خرجت رهف كانت ترتدي شورت وبلوزة وكانت تنشف شعرها بالماء لم تنتبه ان اسر موجود كان اسر يراقبها ولم يتكلم
رهف: ايه اللي فتح الباب كده
اغلقت رهف الباب وجائت لترمي الفوطة على السرير وجدت اسر امامها شهقت بصدمة
رهف: يا مامي انت بتعمل إيه هنا
اسر: مش بعمل بس هعمل متخافيش
رهف: اطلع برة انت اتجننت.

اسر: تؤتؤتؤتؤ يا روحي ده انتي وحشاني اووي
رهف: يوووووه اطلع بقى وبعدين مينفعش انك تبقى هنا
نهض اسر من الفراش وتوجه نحوها
اسر: فعلا مينفعش اني ابقى هنا
مال اسر وحمل رهف
اسر: حتى بعد ما حملتي وجبتي اتنين لسة رفيعة ليه كنتي حامل في زيتونة
رهف: ملكش فية نزلني
اسر: الفاظك مش حلوة في مامي تقول كده
رهف: سيبك من مامي وبابي نزلني
دخل اسر الجناح واغلق الباب برجله ودخل نحو غرفة نومه واغلق الباب وانزل اسر رهف.

رهف: ممكن اعرف انا بعمل ايه هنا
اسر: من الطبيعي انك تبقى قاعدة مع جوزك في مكان واحد
رهف: طب انا مش متجوزة
اسر: امال انا هنا بعمل إيه
رهف: بتعمل حواجبك يا خفة ممكن امشي
رفع اسر حاجبية: حواجبي ماشي ممكن متمشيش
رهف؛ ده اللي هو ازاي
اسر: يعني انا مش بعرف انام لوحدي بخاف
رهف بسخرية: طب ومخفتش السبع سنين اللي فاتو
اسر: كنت كل يوم بفكر فيكي قبل ما انام وعلشان كده كنت بنام.

رهف: والنهرده تقدر كمان تفكر فيا وتنام وبعدين ديه مش اول مرة
اسر: مهو انتي كلك على بعضك قدامي وبعدين انا نعست عايزة انام تصبحي على خير
توجه اسر صوب باب الغرفة واغلقة بالمفتاح ووضعة في جيبة واتجه نحو السرير
رهف: انت يا عم رايح فين هات المفتاح خليني انام
اسر: عايزة تنامي
رهف: ايوة هات المفتاح
ومدت له يدها نظر لها اسر ثم سحبها إلى حضنه وسحب عليهم البطانية
رهف: عااااا إيه اللي انت عملتو. ده انت اتجننت.

اسر: انتي مش عايزة تنامي نامي بقى. وانتي ساكته
رهف: لا بقى انت زودتها اولا شيل ايدك وابعد عني خليني اقوم
اسر: مش موافق واسكتي بقى لاسكتك بطريقتي
رهف: مهو انا مش هسكت طووو...
قاطعها اسر عندما قبلها بقوة اما رهف انصدمت من فعله ابتعد عنها
اسر: انا بقى عايزك تتكلمي علشان اعمل كده
احتضنها اسر ودفن وجهه في شعرها.

اما رهف فلم تعرف ماذا تفعل حاولت تحريك اسر بعيد عنها ولكنها فشلت سكنت قليلا عندما حس بها اسر رفع وجهه وجدها نائمة ابتسم ودثرها جيدا وحضنها ونام وهو سعيد للغاية
ثاني يوم استيقظت رهف وجدت اسر ينظر لها وهو يجلس على كرسي بجانبها انتفضت رهف من جلستها
اسر: صباح النور يا توتا بقيتي كسولة اووي على فكرة بعد ما خلفتي
رهف: خليك في حالك وافتح الباب خليني اطلع
اسر: ماشي قومي
رهف: هي الساعة كام
اسر: تمانية ونص.

رهف: ايييه الشركة وركضت نحو غرفتها دخلت واخذت دوش وارتدت ملابسها على عجلة وخرجت وجدت الجميع جالس يفطر
رهف: صباح الخير
زياد ؛صباح النور اتاخرتي كده ليه
رهف وهي تنظر إلى اسر: اصل المنبة كان بايظ ومحتاج كسرة
منه: طيب مش هتفطري
رهف: لا هفطر في الشركة الولاد فين
فرح: انتي عارفة طالما اخدو الاجازة بيسهرو وينامو براحتهم
رهف: طيب باي
ركضت رهف نحو سيارتها وساقت بسرعة دخلت كانت الساعة 9 وخمس دقائق نزلت من السيارة.

رهف: زينب اتصلي وجيبيلي نسكافية عقبال ما اجي
زينب ؛حاضر يا فندم
ذهبت رهف نحو احد المهندسين
رهف: صباح الخير يا بشمهندس
علي: صباح النور يا بشمهندسة
رهف: ورق المناقصة جاهز
علي: تمام يا فندم
رهف: اوك هاته علشان اراجعه قبل ما الموظف يجي
اعطاها علي الملف اخذته وامسكت هاتفها واتصلت بمحمد.

رهف: الووو، صباح النور، طب كويس اوي كده القرية خلصت تمام، يعني لو جيت اشوفها هلقيها مظبوطة، تمام هكلم الشركة انهرده هقولهم ان القرية جاهزة. دخلت رهف غرفتها وجدت ورد موجود على الطاولة عقدت حاجبيها، محمد شوية وهكلمك، سلام
حملت رهف الورد ونظرت له باستغراب ثم شمت رائحته وجدت من يحتضنها من الخلف
اسر: عجبك الورد
رهف: مش بحبو
اسر: كداااابة
رهف؛طب ابعد احنا في الشركة
ابتعد اسر عن رهف ذهبت وجلست على كرسيها.

رهف: نعم عايز إيه
اسر وهو يضع يديه الاثنان على كرسيها: اممم مفيش حبيت اغلس عليكي شوية
رهف: تعرف انت لو مقعدتش مكانك
اسر: هتعملي إيه
رهف: هنده الامن
اسر: وحشة ان مديره الشركة تطلب لشريكها الامن
قبل اسر بداية انفها: عايزة حاجة سلاااااام
اغلق اسر الباب خلفة
رهف: مجنون
وشمت رائحة الورد مرة اخرى.

مر اسبوع كان اسر يحاول التقرب من رهف بطرق كثيرة ولكن رهف كانت تمنعة وفي يوم كانت رهف تجلس مع الاطفال في غرفتهم واسر يسمعهم من الخارج
مالك: مامي غني بليز
جاسر ايوة يا عمتو علشاني
رهف: طيب علشان انا كمان اغني
ملك: عايزين اغنية كل حاجة بينا
رهف: اشمعنا
نور: بتغنيها باحساس يا عمتو يلا
رهف: طيب
من يوم شمسو ما غابت عني
عيني ما شافت نور بمشي
وبرجع نفس مكاني مهما بلف وادور
احساس بالعجز بيخنقني متكتف مسجون.

زي الطير اللي بيتمنى يطير بجناح مكسور
كل حاجة بينا لسة بتفكرني بية ضحكتو اللي
فوق شفايفة وسلام ايدة فاكر الكلام اللي
قولتة ليه والشوق في عنيه
كل حاجة بينا لسة بتفكرني بية ضحكتو اللي
فوق شفايفة وسلام ايدة فاكر الكلام اللي
قولتة ليه والشوق في عنيه انا مش عارف اعيش
من بعده انا مش عارف امووت والناس حوليا بتتكلم
وانا مش سامع صوت زي مكنت مسلم شمعة تشوف وتقول
انساه ممكن تبقى ملامحو بتضحك ومن جواه بيموت تعبان.

كل حاجة بينا لسة بتفكرني بية ضحكتو اللي
فوق شفايفة وسلام ايدة فاكر الكلام اللي
قولتة ليه والشوق في عنيه
ما انت انتهت كان الجميع يصفق لها وكان اسر يستمع لكل هذا من الخارج وقلبة يؤلمه على حال حبيبته
ادم: صوتك حلوة اوووووووي يا عمتو
رهف: بجد
ساندي: جدا يا عمتو
ندى: انا نفسي صوتي يطلع زيك
رهف: ان شاء الله ممكن امشي شويه.

ما ان سمع اسر هكذا تخبى ما ان خرجت رهف مشي خلفها وقفت امام المسبح وجلست وضعت رجلها في الماء وبدات تغنب اقترب اسر منها سمعها تغني
رهف: انا ولا انت مين ضيع حبنا بايدينا
ليه بتلومني انا كان قلبي عملك إيه
مين فينا فكر ينسى التاني مين منسيش
التاني ثواني مين كان قالك ضيع حبك
وارجع دور تاني عليه
انا ولا انت مين ضيع حبنا بايدينا
انا ولا انت انا كان قلبي عملك إيه
وانت بتحلم الاحلام كنت بجيبهالك.

وانت بتبكي انا كان قلبي بيبكي بدالك
قلبك ليه طاوعك تنساني وبتسالني إيه
قساني ضعت وضعت وضعت وبعد ما ضعت
رجعت تقولي هنرجع تاني مين كان قالك ضيع حبك
وارجع دور تاني علية
جلس اسر بجانبها واحتضنها
اسر: بس انا مضيعتش حبي لسة محافظ علية.

نظرت له رهف باعين دامعة لم يتحمل اسر رؤيتها هكذا ضمها إلى صدرة اما رهف فانفجرت في البكاء شدد اسر في احتضانها تمسكت رهف بقميصة احتضنها اسر وحملها وذهب بها نحو غرفتة اجلسها على الفراش وبدا يربت على ظهرها
اسر: هشششششششش مش قولتلك مفيش حاجة تستاهل لؤلؤة من عنين القمر
ظل يربت على ظهرها إلى ان نامت ظل اسر محتضنها استيقظت رهف وجدت نفسها في حضن اسر لم تتحرك بعد قليل استيقظ اسر
اسر: صحيتي
اكتفت رهف بالايماء.

اسر: انا اسف
لم ترد رهف
اسر: بس واللهي غصبن عني انا بحبك
لم ترد
اسر: امممممم واضح ان حضني عاجبك على العموم انا كمان مرتاح خليكي كده
كانت رهف ستقوم لكن سحبها اسر
اسر: رايحة فين
رهف: هلبس علشان اروح الشركة
اسر: طب ممكن طلب
رهف: نعم
اسر: حاجة واحدة
رهف: اللي هيا.

اقترب اسر منها والتهم شفتيها في قبلة بث بها كل حبة لها لم يبتعد عنها الا عندما حس ان الهواء انقطع وهمس امام شفتيها: بحبك وبموت فيكي وبعشقك ومتيتم بيكي وهمووت لو سبتيني
رهف: احم طب ممكن اقوم
اسر بابتسامة: ممكن
ذهبت رهف إلى الشركة وعندما عادت صعدت إلى غرفتها كانت سوف تخلع ملابسها حتى سمعت صوت صراخ قادم من الاسفل ركضت وجدت دينا ودنيا يبكيان وفرح ومنه يحاولان تهدئتهما
رهف: مالكم في إيه بتعيطو ليه.

دينا: منك لله انتي السبب
رهف: السبب في إيه انا عملت
دنيا: اااااه يا خويا
رهف بلهفة: مالو اسر حصلو إيه
فرح: كان رايح يعملك مفاجاة وعمل حادثة
دينا: اخويا لو راح انتي السبب
رهف: مستشفى إيه
منه: المستشفى بتاعت سيف
ركضت رهف وركبت سيارتها وسارت مسرعة نحو المشفى وجدت يوسف في الرسبشن
رهف: يوسف اسر اسر مالو
يوسف: انتي عرفتي منين
رهف: مش مهم اسر فين
يوسف: في غرفة العمليات.

ركضت رهف نحو الغرفة وجدت اسر على السرير وعلى ملابسة الكثير من الدماء وحولة مجموعة من الاطباء ركضت رهف نحوة
رهف: اسر اسر انت كويس صح فوق وكلمني يلا
غمز سيف للاطباء بالخروج ولبو طلبه وبقو في الغرفة لوحدهم
اسر: اااانا فرحان ا ن ي بحبك وهموووت وانا بحبك
رهف: هششششش اوعى تقول كده انت هتعيش علشاني وعلشان مالك وملك يلا قوم
اسر: انا كل اللي زعلان منه انك مش بتحبيني
رهف: انا بحبك بس قوم انت يلا.

اسر: يعني انتي بتحبيني
رهف: ايوة واللهي بحبك وبموت فيك بس قوم انت يلا
نهض اسر من الفراش
اسر: تمام انا كده كويس وخفيت
رهف: لحظة هو ده كلو مقلب
دخل سيف ومعة يوسف و احمد
سيف: خلصتو ولا لسة عايزين الاوضة يا جدعان
رهف: يعني انتو كنتو متفقين معاه
اسر: اهم من كل ده انك اعترفتي انك لسة بتحبيني
نظرت رهف لهم جميعا بغضب ونهضت من على الارض وخرجت
لحق بها اسر مسرعا
اسر: يا بنتي استني تعبتيني
رهف: ابعد عني يا اسر دلوقتي.

اسر؛طب استني عايز اقولك حاجة
لفت له وجهها: خير في مصيبة جديدة
اسر: لا في كده
حملها اسر وخرج بها من المشفى
رهف: انت اتجننت نزلني
اسر وضعا في السيارة: لا
واغلق الباب وجلس بجانبها وحرك السيارة وغادر
رهف: احنا رايحين فين ده مش طريق البيت
اسر: تعرفي تسكتي شوية
رهف: لا مش هسكت احنا فين
اسر: يبقى مفيش غير كدا
اخرج اسر من جيبة منديل مخدر ووضعة على فم رهف وخدرها وساق سيارته نحو الغردقة وحمل رخف وادخلها نحو الفلة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة