قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

الشاب: ايوة انا
رهف: وهي تقف أمامه: عايز إيه يا عمر
Stop
عمر خطيب رهف السابق بس سابو بعض هنعرف بعدين
Play
عمر: وحشاني جدا يا رهف
رهف: متشوفش وحش ابعد عني يا عمر
ليأتي اسر
اسر: رهف في مشكلة
رهف: لا اركب عمر انا هدخل هضرب 3مرات الدركسيون لو متحركتش هدوسك وانت عارف انا مجنونة واعملها
وركبت رهف وركب اسر بجوارها وضغت رهف المرة الأولى والمرة الثانية وحركت مفتاح عربيتها فبتعد عمر من امامها فنطلقت من امامة.

وذهبت رهف وخبطت ايدها في الدريكسيون جامد وقالت: ماشي يا عمر
اسر: رهف م...
قاطعتة رهف: اولا متقولش لحد على حاجة تانيا ده عمر كان خطيبي ومتسالش كتير
اسر: انتي ليه كده
رهف بابتسامة: كده ازاي
اسر: تقدري تزعقي وتضحكي وتتعصبي في وقت واحد والكل بيخاف منك وعليكي ومحدش يقدر يكلمك
لتطلق رهف ضحكة رنانة
ليقول اسر: اول مرة اشوفك بتضحكي.

رهف وهي تقف السيارة وترفع نظارتها: اولا انا بتعصب بسرعة ومش بحب ازعل وديما بضحك احتماعية بس مش قوي رياضية جدا والكل بيخاف مني علشان انا زعلي وحش وبيخافو عليا علشان انا مهما كنت وبضرب بس بردو ضعيفة واذا حد زعلني جامد بدخل في نوبة بكاء وصراخ مستمر علشان كده فهمت
اسر: بس انتي طيبة
رهف: كلهم بيقولو كدا بس لما بتعصب ربنا ما يوريك
اسر: طب عربيتي اهي نزليني
رهف: اوك وعندما اوقفت امشي براحة.

اسر وهو يغمز: خايفة عليه
رهف: لا ياخفة خايفة على نفسي علشان مضعش
اسر: إيه الاحراج ده طب سلام
رهف: ههههههههههه سلام
وبعد قليل وقفت سيارتهم امام فيلا اشبة بالقصر ونزلت رهف وجدت الجميع منتظرها وراحت عند سيف واحمد وتشبست بهم بقوة اسر: يلا يا جماعة اتفضلو
ودلف الجميع إلى الداخل وجدو فتاتان تمزحان معا
اسر: دول دينا ودنيا اخواتي تؤام
لياتي الفتاتان
Stop.

دينا ودنيا تؤام 24 سنة واخر مرة شافو خالهم وسيف واحمد وهما 19 سنة ودنيا بتحب سيف وسيف بيحبها ودينا بتحب احمد واحمد بيحبها
Play
دينا: مين دول يا اسور
اسر: ركزي شوية يا ديدي
دنيا: انا حاسة اني شفتهم قبل كدا
احمد: يا ربي
سيف: احنا ولاد خالكم نستونا اوام يا جذمة منك ليها
دينا بفرح ؛وحشتوني جدا جدا والله
احمد بهيام: وانتي اكتر يا دينا
لتلكمة رهف بكتفة فيستفيق على ضربتها.

دنيا بغيرة فهي ترى رهف محتضنة سيف وهو محتضنها
دنيا: دي مراتك يا سيف
رهف بشك: اكتر من مراتو ده انا حتة من قلبو
دينا بزعل على اختها: الف مبروك يا سيف
سيف: ما شاء الله باركتولي وانا حته مقرتش فتحة
دنيا: يعني إيه
اسر: ديه رهف بنت خالك
دنيا بفرح: بجد
رهف وهي تحتضنها: اه بجد وصوت واطي لا يسمعة سوى دنيا: اتقلي شوية واقعة كده ليه وتغمز لها
تنزل سيده من الدرج في العقد الخامس نعم يا ساده فهي فريده اخت علي.

فريدة: في إيه مين دول اه اللي بيحصل هنا اهلا يا مدحت
اسر: امي ديه رهف واحمد وسيف ولاد خالي قابلتها انهرده في النادي
فريدة بفرح ودموع: بجد تعالو في حضني
ليذهب اليها سيف واحمد ويحتضناها: وحشتينا يا فري
فريده وهي تقبلهم: وانتو اكتر
بينما رهف تمسكت بيوسف ليهمس لها يوسف: مهي حلوة اهي مش بتعض
رهف: بس يا يوسف واللهي هتضرب
فريدة وهي تبعد سيف واحمد: تعالي يا بنتي وحشاني.

رهف وهي متجه اليها لتسحبها فريده في حضنها ورهف تستريح لحضنها وتبادلها العناق وتحتضن يوسف ويجلسو جميعا ويضحكو ويهزرو
دينا: وانتي يا روفة يوسف ده خطيبك
ليشهق يوسف: يالهوي كان زماني انتحرت رهف يا مامي
رهف: يا ابني هو انت تطول
سيف: واللهي رهف ديه مفيش زيها في الدنيا اتنين
احمد: اي والله كان زمان البشرية انقرضت
رهف: يا عمتو شوفيهم
فريدة: ليه بس كده يا واد منك ليه.

احمد: يا عمتو رهف ديه متقلبة المزاج بابا الله يرحمة هو الوحيد اللي كان بيعرف يتعامل معاها تاخد القرار ومحدش يعرف غيرها هي وبابا لس بنت بمية راجل هي اللي نجحت الفرع اللي في بريطانيا وتتخيلي الناس تيجي تسال عليها بالاسم انا وسيف عندنا مستشفي هناك مش عاملة سمعة زي سمعه رهف
سيف: كلام احمد مضبوط ورياضية بتجري بالساعة من غير ماتقف غير الكارتية والسباحة والخيل والرمايه.

رهف وهي ترفع اصابعها الخمس: الله اكبر خمسة وخميسة
الجميع هههههههههههههههههههه
فريدة: متجوزة يا رهف
رهف: لا يا فري بعد الشر
فريده: ولا حتى مخطوبة
رهف: كنت وخلاص
دينا: ولا بتحبي
رهف: برضو لا
فريدة: طب يلا اطلعو ارتاحو
رهف: لا ياعمتو خليها بكرة ونجيب هدوم
فريدة ؛واللهي ما انتو متحركين من هنا
رهف: حاضر بس الهدوم
فريدة: رهف تاخد من دينا ولا دنيا واحمد وسيف من عند اسر
ليضحك احمد وسيف ويوسف ومدحت
دينا: بتضحكو على إيه.

احمد: اصل اللبس بتاعكو بتاع بنات
دنيا: و اه المشكله
فريدة: بتضحكو على إيه
يوسف: اصل يا عمتو رهف مش بتلبس اللبس ده الوردي والازرق والكلام ده
احمد: رهف لو هتلبس بتلبس كده لما يجلها مزاج بس عمتا لبسها ابيض اسود رصاصي كدا
سيف: وسعات بتلبس من عندي
فريدة ؛ليه كده يا بنتي
مدحت ؛هي ديما كده
رهف: طيب انا هجيب الترنج بتاع سيف بتاع النادي واغسله واللبسة
فريدة: انتي
رهف قاطعتها: بنت واللهي عارفة يا جماعة.

اسر: خلاص يا ماما سبيها على راحتها
فريدة: ماشي بس بكرة تروحو تجيبو هدومكو من هناك وتجيبوها هما وتشوفو الاوض بتاعتكو علشان ندهنها
احمد: انا عايز ازرق
سيف: وانا بني
رهف: وانا اسود ورصاصي
دينا: يا لهوي
دنيا: زي اسر بس اسر اسود بس
دينا: فعلا
رهف: عمتو انا طالبه طلب
فريدة: اطلبي
رهف: انا عايزة اشوف اوضة بابا
فريدة ماشي بس بعد شوية
وصعد الجميع وابدلو ثيابهم
دينا: بصي الاوضة اللي في اخر الطرقة شمال
رهف: اوك.

وعندما وصلت قالت: شمال ولا يمين يا ربي انا هتافل وهدخل يمين وعندما فتحت الغرفة لتدخل لتجدها سوداء لتقول بابا كمان بيحب اللون الاسود وتسمع صوت الباب يفتح ليخرج اسر والمنشفة حول خصرة وينشف شعرة فينظر ليجد رهف امامها كادت ان تصرخ ولكنة لحقها ووضع يدة حول فمها
اسر: بس بس هتفضحينا اول مرة تشوفي حد عريان
لتهز رهف وجهها وهي مغمضة العينين بالنفي
اسر: طب هشيل ايدي ومتصوتيش.

رهف هزت بنعم وعندما ازاحها ركضت رهف من امامه واغلقت باب الغرفة وقفت في الطرقة تتنفس لتجد الباب خلفها يفتح كادت ان تقع ولكن اسر امسكها وهنا في هذه اللحظة تلتقي الأعين عند ملتقى باب الحب ويبدا القلب بالدق فكان اسر ممسكا بخصر رهف و رهف ممسكة بالتيشرت بتاعة كانهم يحتضنون بعض وقطعت هذه اللحظة فريدة
فريدة: في إيه
ليبتعد كل منهم عن الاخر ووجه رهف تلون بالدماء
اسر: ممفيش يا ماما ررهف كانت هتقع وانا مسكتها.

فاتن بخبث: بجد طب انتي جيتي يا روفة هنا ليه
رهف: انا جاية اوضة بابا ودخلت اوضة اسر بالغلط
فاتن: طيب يا حبيبتي.

فريده: طيب احنا على العشا ادخلي شوفيها بسرعة واطلعي
رهف: حاضر يا عمتو
فريده: تحضري يا قلبي يلا يا اسر
رهف عندما دخلت غرفة والدها ظلت تلمس كل شئ بيدها وتمسك كل شئ ونزلت منها شلالات دموع وبدات شهقاتها تعلو شيئا فشيئا وقالت بصوت عالي يخرم طبلة الاذن: باباااااااااا
وبعدها لا تقدر التنفس فيغمى عليها.

الجميع وهو يهرول إلى اعلى وكان اسرعهم اسر عندما فتح باب الغرفة ليجد رهف ملقاة على الارض ليصرخ: رهههههههههههف
ليحملها سريعا وينزل من على الدرج وخلفه العائلة كلها احمد وسيف ويوسف ودينا ودنيا وفريدة ليذهبو إلى المستشفى وبعد ساعة يخرج الطبيب ليهرول الجميع الية
اسر: خير يا دكتور طمنا عليها
الدكتور: هي عندها مشكلة في التنفس او حاجة زي كده
سيف: ايوة يا دكتور
احمد ؛عندها ربو
يوسف: ولما بتعيط مش بتعرف تتنفس.

الدكتور: طيب واضح انها اتعرضت لضغط على الاعصاب جامد بس هي حاليا كويسة
فريدة: طب يا دكتور عايزين ندخلها
الدكتور: هي حاليا غايبة عن الوعي وبتاخد اوكسجين بس ممكن تتفضلو تدخلو
ليدخل الجميع ليجدو ملاك نائما على السرير وشعرها مفرود بجانبها فكانت حقا ملاك
ودار حوار بين قلب اسر وعقلة
القلب: الله شبة الملاك اللي نازل من السما
العقل: ملاك إيه بس مش شايف دي راجل.

القلب: الملاك والرقة النايمة ديه كلها راجل انت معندكش دم
العقل: اه ده انت طبيت
القلب: اه طبيت
العقل ؛ هو انت لحقت ديه كلها كام مرة اللي شوفتها فيها
القلب: يا متخلف في حاجة اسمها حب من اول نظرة وبعدين تفسر باية اني كنت ملهوف عليها كدا وخايف عليها وتفسر باية لما انا دقيت بسرعة لما كانت قريبة مني تفسر باية لما سرحت في ضحكتها وعيونها وهي في النادي
العقل ؛اية كل ده اخرس
القلب: ماشي هسكت بس انا كلامي صح.

ليفيق على صوت امة: اسر مالك سرحان في إيه
اسر: لا يا امي سلامتك
فريدة في نفسها: واضح ان ابني وقع ومالو رهف تستاهل وهي اللي هتعدلو
بعد قليل تفوق رهف ليلتف الجميع حولها
سيف: كدا يا رهف تعملي معانا كده وتقاليقينا عليكي
احمد: انا زعلان منك
يوسف وهو يركض إلى الداخل وعينه مدمعة رهف انتي كويسة ليهرول اليها ويحتضنها ينفع كده
رهف: في إيه يا جماعة لكل ده
اسر: يا بنتي خافي على نفسك.

رهف: لا شكرا هي بتخاف على نفسها بنفسها
ليضحك الجميع
سيف: هو انتي فيكي حيل تضحكي
مدحت وهو يدخل: انتي يا بنتي عاملة إيه
رهف: كويسة يا انكل بس هم بيبالغوا بس انا عايزه اخرج
سيف: اوك هروح اشوف الحسابات واجي
فريدة ؛يا بنتي ارتاحي شوية
رهف: لا ياعمتو انا كويسة
وبعد مرور اسبوع الجميع جالس في الليفينج
مدحت: اه رائيكو نفتح الوصية
سيف؛ ماشي بس انا عايز اقول حاجة انا واحمد
احمد: في الحقيقة يا عمتو احنا احنا.

رهف: بصي يا عمتو اخواتي عايزين يتجوزو احمد عايز دينا وسيف عايز دنيا
فريدة: وانا موافقة
اسر: وانا كمان
رهف: والعرايس
دينا دنيا بكسوف: اللي تشوفوه
وهنا علت زغروطة من فريده وقامت التهنئة وبدا مدحت في قراءة الوصية.

مدحت: بسم اللة الرحمن الرحيم انا دلوقتي في مكان احسن ادعولي انا كنت بحبكم جدا احمد وسيف لما كنت بوصيكو على رهف دايما مش عايزكو تزعلو مني بس انا اكتر واحد عارف رهف وانتو عارفين انها مهما بانت قوية فهي من جوة اضعف من الضعف ذات نفسة فريدة اختي حبيبتي خلي بالك من نفسك ومين التتار اللي عندك روفة حبيبتي انا عارف ان انتي عمرك مش هتكسريلي كلمة اول حاجة تسمعي كلام عمتك تانيا انتي عارفة ان اخواتك هيفتحو مستشفى هما الاتنين انا عايز يوسف يدخل معاهم شريك بس الفلوس بتاعت الشراكة هديتي منة انا عارف ان يوسف هيعترض بس رهف هتقنعة ثالثا خلي بالك من نفسك علشان سي!

ليتوقف مدحت عن القراءة وينظر له الجميع بينما هو ينظر إلى رهف لينقلو نظرهم إلى رهف التي اغلقت عينيها الاثنان ونزلت دمعة منه
رهف: كمل يا انكل لو سمحت
مدحت: متاكده يا بنتي
رهف: ايوة يا انكل.

مدحت: علشام سييلين ومعتز مش هيسيبوكي في حالك دول ناس معندهمش رحمة ولا قلب وخلي بالك من نفسك علشان هيقزوكي وانا وامنية دايما اللي كنا بنقف ليهم بس دلوقتي هتواجهي يا بنتي خلي بالك من نفسك وانتو خلو بالكم من نفسكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
رهف بصوت مبحوح وهي تقف: هما عايزين إيه مني مش كفاية اللي عملو انا تعبت منهم انا عمري ما اذيتهم وبصراخ لييييييييية
ليذهب لها مدحت ويوسف وسيف واحمد.

مدحت: اهدي يا بنتي مش كده
رهف: انا عايزة اروح عند بابا وماما امنية ومن ثم يغمى عليها ليحملها سيف برفق ويدخلها غرفتها وطلعو وسابوها
فريدة: انا عايزة اعرف فية إيه من سيليين ومين معتز ده.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة