قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني عشر

رهف: ادخل
وهنا دخل شخص تفاجأ الجميع بة ومنهم من غضب بشده وهم(كريم ودانة)
كريم: الف سلامة عليكي يا رهف
رهف باستغراب: الله يسلمك يا كريم عرفت منين اني هنا
دانه: اصل احنا عرفنا امبارح من زياد
وهنا نظرت رهف إلى زياد نظرة نارية حتى زياد خاف منها
رهف: مكنش في داعي لكل ده وكمان ورد
كريم: اه رايك حلو مش كده
رهف وهي بتشم الورد وأول ما شمت قعدت تعطس ووشها احمر
رهف: ده نوعه اه
كريم ؛اللوتس
وهنا شهقت رهف.

سيف بعصبية: نهارك اسود يوسف نادي جاسر بسرعة رهف خليكي فايقة كلميني
رهف: م مش قا قادره كح كح كح الحق. ني ي ا سيف
احمد: اهدي بس متتكلميش
اسر: هي مالها فيها إيه
رهف: كح كح كح كح ووشها بدا يحمر وعيونها تدمع
جاسر: في إيه مالك يا رهف
احمد: حقنه حساسية بسرعة
منه: اهي خدها
اخذ احمد منها الحقنة ووضعها في دراع رهف ووضع الورد خارج الغرفة.

سيف امسك الهاتف الارضي وطلب الرسيبشن: الو انا سيف السيوفي، لا عايز جهاز الاكسجين حالا، في اوضة رهف السيوفي رقم205، لا، سلام بس بسرعة
اسر؛ممكن نفهم وهنا رهف بدات تفقد الوعي ونامت على السرير
احمد: تعالو كلوكو برة دلوقتي
بعدما خرج الجميع
كريم: هو انا عملت حاجة غلط
سيف: انا اسف اني اتعصبت عليك بس رهف عندها حساسية من ورد اللوتس
اسر: طيب بيحصلها إيه
زياد ؛وشها بيحمر ومش بتعرف تتنفس وبعدين.

يوسف: يغمى عليها وناخدها المستشفى وبعدين
احمد: يدوها حقنه حساسية وبعدين
سيف: جهاز التنفس يشتغل وبعدين
سلمى: ونستنى شوية تكون فاقت وبس
اسر: طيب انتو بتتكلمو كده ليه
زياد: احنا متعودين على كده
اعتذر منهم كريم وبعدما ذهبو إلى المنزل كانت هناك فوضى وعمال بمناسبة الزفاف واخذ رهف واسر ومحمد اجازة لمده شهر ومبقاش باقي على الفرح غير يومين
رهف: هو مش بكرة حنتنا
احمد: نعم
رهف: نعمة لم تبقى ترفسك.

محمد: يعني إيه مش فاهم
رهف: يعني مش هتشوفنا ولا هتكلمونا ولا تشوفونا لمده يومين يعني بكرة وبعد بكرة
سيف: انتي بتهزري صح
رهف: لا وانا كلمت مامت فرح ومنه انهم هيقعدو معانا وانتو لازم كده كده تباتو برة لغية يوم الفرح
اسر: يا رهف هنبات فين
رهف: محمد مش انت الفلة بتاعتك اللي جانبينا ديه
محمد: بالضبط اللي لازقة فيكم
رهف: وانت يا زياد الفلة اللي قدامنا ديه
زياد: بالضبط
رهف: خلاص باتو عند زياد ومحمد.

محمد: لا عندي فين يبهدلو الفلة لا يباتو عند زياد
زياد: اه يا واطي
رهف: مش مشكلة يلا بقى طرقونا ومتتصلوش علشان مش هنرد سلام
احمد: ربنا على الظالم وطلع جري
رهف: تعالا يا جبان وقاما تجري وراه
وقعدو يجرو ورا بعض في الجنينة
احمد؛خلاص وحياة امك يا شيخة تعبت
رهف؛خلاص ماش لفت انتباه رهف غرفة كبيرة في نهاية الحديقة
رهف ؛اوضة إيه دي
دنيا: ديه اوضة المخزن فيها كراكيب وكدة بس واسعة جدا جدا جدا.

رهف؛انا مستغربة ازاي فلة ومفهاش بسين
دينا: لما اعرف هقولك
يوسف ؛طب انا مش هتجوز ابات فين
رهف: معاهم يا روحي
رهف مشيتهم بطلوع الروح ووصت الحرس انهم ميدخلوش تاني يوم كانت حنة البنات وطبعا كانت رقص وكده وكل البنات لابسين قصير والكلام ده والاغاني شغالة مصري وكل حاجة وقعدو وعملوا الحنه واما عند الشباب
يوسف ؛يالهوي سامعين صوت الاغاني واصل لغية هنا
زياد: يا ترى بيعملو إيه
احمد: كده ظلم والمصحف.

سيف: اسكت بقى منتا عملت زي الكتكوت المبلول امبارح لما رهف طلعت جريت وراك
محمد: يا بابا احنا نتعب من الجري رهف لا
اسر ؛قر على البت
محمد: لا يا خويا انا مش بقر
زياد: ده بيحسد
محمد يا فاهمني يا زيزو
نرجع تاني للبنات بعد ما الناس مشيو غيرو هدومهم ولبسو شورتات قصيرةجدا وبلوزات كت وجلسو وعملو دايرة
دينا ؛انا خايفة اوي من بكرة
منه: يا بنتي انا خايفة من بكرة واصلا بكرة مش فرحي خوفتيني بسببك
رهف: خايفة ليه بس.

دنيا: طيب تعالو نشيل التوتر ده كل واحدة فينا تبدا بقصة حب بتعشها دلوقتي
سلمى: ابدا انا
رهف؛أحكي يا ستي
سلمى: انا من وانا صغيرة بابا كان بيحكيلي علي محمد كتير فأنا حبيت جدا اشوفو واول ما شوفتة كنا دايما ناقر ونقير كنا مش بنطيق نقعد مع بعض خمس دقايق
فرح؛ودلوقتي متقدروش تقعدو من غير بعض خمس دقايق.

سلمى: سيبيني اكمل يا حيوانة بس ده كلو لما نزلت مصر اجازة من 5سنين وساعتهاوكنت مدايقة قوي وكده اني هسيب مصر وعلشان كمان هسيب محمد اللي بتخانق معاه ولما رجعت بريطانيا كنا كل يوم بنتكلم وكده ولما نزلت مصر قالي ان هو بيحبني اوي اوي اوي وانا كمان بحبو اوي بس
رهف: زي ما بيقولو القط مش بيحب غير خناقة
فرح: وانتي يا رهف.

رهف؛بصي يا ستي انا كان عندي خمس سنين، (وحكت لهم حكايتها )بس وبعدين مبقتش احب بعد موضوع عمر وكده
فرح: طب واسر
دينا: رهف انتي بتحبي اسر
رهف: ده اللي انا مش عارفاه
وظلو البنات يتكلمو حتى اعترفت كل من منه وفرح بحبهم لزياد ويوسف وبعد قليل نام الجميع ماعدا رهف ذهبت رهف إلى المطبخ لتعد مشروب ساخن لتجد احد في المطبخ كادت ان تصرخ حتى وضع هذت الشخص يده على فمها
اسر: اهدي انا اسر.

رهف وهي تبعد يده: انت بتعمل إيه هنا وموجود من امتي
اسر: لسة جاي دلوقتي اخد نسكافية
رهف؛ودخلت ازاي
اسر: من على السور
رهف: يا راجل
اسر ونظر إلى رهف وما ترتدية: واو حلو عليكي الطقم ده اوي
رهف وانتبهت إلى نفسها كادت ان تركض من امامه حتى امسك يدها وسحبها نحوة حتى ارتطمت بصدرة وامسك خصرها بقوة
رهف وهي تحاول الفرار: اسر سبني بقى
اسر: ممممممممم لا كده حلو
رهف: يووووة ابعد طيب
اسر: لا ده انا حتى جوزك.

رهف: طيب ابعد عني وبعدين دخلت هنا ازاي
اسر: من باب المطبخ
رهف وهي تتصنع الخضة: يوسف
ليلف اسر وجهه ويتركها لتركض رهف من امامه متجه نحوة الحديقة الخلفية وهي تصدر ضحكتها: ههههههههههه احسن ده انت رخم ههههههه
اسر: طب انا واللهي منا سايبك ظل يركض حتى امسك برهف فوقعو الاثنان على الارض وقع هو ووقعت رهف علية واحكم اسر على خصرها
اسر ؛مسكتك يا رهف هتهربي مني فين تاني
رهف: خلاص بس علشان انا فعلا عايزة انام.

اسر: ممممممممم لا
وفجاء لف اسر كانت رهف في الاعلى اصبحت في الأسفل والعكس عند اسر
رهف: يووووووه خلاص سبني بقى
اسر: مممممممممممم ماشي بس بشرط
رهف: كمان شرط اه هو.

اسر بدا يقترب منها حتى كانت رهف تشعر بحرارة انفاسه على وجهها ثم التهم شفتيها في قبلة بث فيها كل حبة وشوقة اما رهف تفاجات ولكن حاولت ابعاده عنها وظلت تضربة على صدره العريض بيديها الصغيرتان ولكن لم ياثر به ولكن ابتعد عنها عندما كان يحس انفاسه ستنقطع دفعتة رهف بكل قوتها وهربت للداخل اما اسر تمدد على العشب ووضع كلتا يدية خلفا راسه ونظر إلى السماء.

اسر: جننتيني ولسة بتجنينني وهتجنيني كمان بس بحبك يا بنت المجنونة لا حب إيه انا بعشقك بجنون وبعدها نهض وذهب إلى الفلة لاخرى اما عند رهف كانت غاضبة وخجلة وفرحة في نفس الوقت
رهف: يا ربي ده هيجنني بس بحبة احببت مغرور.

وجاء يوم الزفاف وكان الجميع في احسن صورة كانو الشباب جميعا يرتدون البدل والفتيات فساتين رائعة حتى فرح ومنه التي اصرت رهف على لباسهم للون الابيض وفي الصباح اخذت رهف الفتيات وذهبت إلى الفندق واكدت على حجز 6غرف اربعة للعرائس واثنان للتجهيز للحفل وجاء اتصال لرهف من يوسف
رهف: ايوة يا يوسف
يوسف: ايوة يا عروسة
رهف: عايز إيه
يوسف: مش هتروحو الفندق
رهف: سلامتك يا روحي احنا في الفندق
يوسف: بجد طيب مين معاكي.

رهف: كل البنات
يوسف: طيب اوعى تقولولي لحد على الاتفقنا علية
رهف: متخافش محدش يعرف غير انا وزياد وانت وسلمى
يوسف: كويس اووي تمام اوعو تبوظو الخطة
رهف: لا احنا دورنا سهل الباقي عليك انت وزياد
يوسف: طيب احنا جايين سلام
رهف: سلام
واتجهت الفتيات نحو جناح العروس وابتدئو بالمكياج ثم الملابس ثم تسريحات الشعر وجائت الثامنة مساء وكان الجميع قد انتهي.

محمد: يووووه هنفضل مستنين كده كتير بقالنا خمس دقايق واقفين قدام الجناح والمعازيم تحت من الساعة 7
سيف؛ ادخل يا يوسف شفهم
يوسف: طيب
دخل يوسف قليلا قم خرج
احمد؛فينهم
يوسف: رهف بتقولوكو اتهدو وانزلو استنونا تحت على السلم احنا هننزل واحده واحده
اسر: يلا ننزل طيب
احمد: بفكر اقتل اختي اه رايك.
سيف: اه وانا هدفن
زياد؛وانا هبلغ عنكم.

ونزلو تحت واتصلت رهف علي يوسف لتعلمة انهم قادمون اشتغلت الزفة ووقف العرسان الاربع تحت الدرج نزلت دينا الاول فاخذها احمد وذهب نحو الكوشة ثم نزلت سلمى فاخذها محمد وذهب ونزلت دنيا فاخذها سيف وذهب وبعد قليل نزلت رهف انتبها الجميع لها فستانها كان ابيض واسع من عند الخصر ملئ بالورود وكان جميلا جدا لفت انتباه كل الموجودين اخذ اسر رهف واتجه نحو الكوشة ثم جاء يوسف: مش هتقومو ترقصو
سيف: شغل انت بس.

بدأت الأغنية وكانت
غمض عينيك، واحلم معايا
وهات ايديك، واحضن هوايا
احضن هوايا لابعد حد
والمس معايا خدود الورد
لانجوم ولا ليل ولاسما ولا ارض
ده احنا في دنيا لوحدنا
دوقني الشوق، دوق الغرام
غمض عينيك، وفي حضني نام
قول في الهوا، من غير كلام
ده احنا اتخلقنا لبعضنا
غمض عينيك، واحلم معايا.

ما ان انتهت الأغنية حتى حمل كل شخص عروستة ودار بها وبعد قليل طلب الديجي من الانسات القدوم على الاستيتج وحضور العرائس انقسمو إلى اثنان كان في الاول دينا ودنيا القو الورد وجاء دور رهف وسلمى ما ان قال الديجي 1حتى لفو وجههم وذهبو واعطو فرح ومنه الورد نظرة الفتاتان إلى بعض في استغراب وبعد قليل جاء يوسف وزياد ركعا امامهم وبيدهم خاتم الزواج
يوسف: تقبلي
زياد: تتجوزيني وتبقي
يوسف: نصي الحلو وكل
الاثنان: حياتي.

وامتلأت عيون الفتاتان بالدموع ووفقا لبسو الخواتم وسط نظرات الناس الفرحة والحزنة والغاضبة والحاقدة وعاد كل اثنان يكملان رقصهم بزيادة يوسف ومنه وفرح وزياد إلى ان قاطعهم صوت عيار نار اطلق عليهم ليصرخ كل من كان بالقاعة أما اسر فاحتضن رهف وبادلته رهف الاحتضان بخوف ذهب الشباب ليرو ماذا هناك لم يجدوا احد وعادة إلى ما كانو يفعلون بعد أن هداو من بالقاعة وجلسة على الكوشة وبعد قليل جاء النادل واعطى رهف ورقة.

رعف: ايه ديه من مين
النادل: معرفش يا فندم بس حد ادهاني وقالي ادهالك
رهف؛طيب اتفضل
وبعد أن أبتعد كل من اسر والنادل فتحت رهف الورقة وكان محتواها
ديه كانت قرصة ودن صغيرة يا رهف علشان تعرفي أن احنا بنحبك اوي Congratulations رهوفة
امضاءms
رهف: اه يا ولاد ال ماشي اصبروا عليا يا يوسف يا زياد
زياد: في أية ومتعصبة كده ليه
ناولتهم رهف الورقه كي يقراوها
يوسف: يا ولاد الجذمه
زياد؛دول اتجننو.

رهف: تقبو وتغطسو وتعرفولي عنوانهم ومراقبة عليهم
زياد: خلاص اعتبارية تم
يوسف: خلاص علشان الفرح.

وبعد قليل احضر يوسف اصدقاءة وبداو في الرقص الشعبي وكانت الحفلة في غاية الجمال والروعة وبعد الانتهاء صعد كل زوج إلى غرفته لنذهب إلى بطلانا ما ان دخلت رهف حتى سحبت ببجامة لها ودخلت إلى الحمام وارتدتها وخرجت وجلست على هاتفها استغرب اسر منها ولكنه لم يبدي اي اهتمام ولبس ملابسة ونامو الاثنان وفي الصباح استيقظت رهف وجدت اسر نائم بجنبها على الفراش ذهبت من جنبة ودخلت الحمام واخذت دوش وخرجت وجلست في الصاله و بعد قليل أستيقظ اسر.

ودخل الى الحمام و اخذ الدش طلب هو و رهف الفطار وبعد الانتهاء اتصل عليها يوسف ليخبرها انه في الرسبشن بالنزول نزلو وجدو زياد ويوسف رهف اخذت يوسف وذهبو إلى السيارة تبقى اسر مع زياد
زياد: عملت أية
اسر: ولا الهوا
زياد: ازاي يعني
اسر: مسكت التلفون وبعدين نامت
زياد: مممممم طيب انا عندي خطة
اسر ؛سمعني
زياد ؛بس لازم احمد وسيف يبقو عارفين
اسر: ليه يعني
زياد: هيبوظو الخطة وهيخلوك تطلق رهف
اسر: لا خلاص اهم جايين.

سيف: صباح الخير
زياد: صباحية مباركة يا عريس
احمد؛يا ابني بطل قر انت لسة خاطب امبارح
اسر: فين البنات
محمد: شفنا رهف وخدتهم معاها
اسر: طيب كويس علشان انا عايزكو في موضوع مهم
احمد: اوعى تقول مرفعتش راسنا
اسر: استنى بس انا بحب رهف ومش عارف هي بتحبني ولا لا وفي يوم جاتني واتفقنا أن احنا نعيش مع بعض اخوات وحبايب لغية ما نطلق وانا عايز اعرف اذا كانت بتحبني ولا لا
محمد؛يالهوي اسر المغرور تايه بركاتك يا رهف.

زياد: اسمعوا انا عندي خطة
سيف: سمعنا يا سيدي
اسر: بس متقولوش لحد
احمد: عيب
زياد: بص، بس وبعدين نشوف رده فعلها
سيف؛فكرة حلوة بس مش عارف
اسر: مش عارف أية
لياتي يوسف من الخلف: علشان رهف ذكية وحاجات زي كده مش هتخيل عليها
لينظرو له بصدمة
يوسف، : متخافوش مش هقول لحد
زياد: طب جي ليه
يوسف: اه صح رهف بتقولك ناوين تباتو هنا
سيف: طيب يلا
انا عند البنات
سلمى: عملتي أية امبارح
رهف: قعدت على التليفون وكلت ونمت.

دينا: انتي بتهزري صح
رهف: لا
دنيا: يخربيتك واخويا سكت
رهف: لا كنا متفقة معاه من زمان
سلمى: يخربيتك
رهف: سيبك مني انتي وهي عملت أية
لينظرو أرضا
رهف: الله طلعتو بتتكسفو زينا
سلمى وهي تنغزها في كتفها: حد قالك علينا أن احنا قليين ادب
رهف: ايدك جامده
دينا: طيب هتعملي أية يا كسفانا
رهف: هو ده اللي انا بفكر فية
دنيا: طيب قولولي يمكن تساعدك
رهف: بصي يا ستي انا بحبة ومش عارفه هو بيحبني ولا لا.

سلمى: يعني طلعتي بتحبية يا خلبوثة
رهف: سلمى هتضربي
دينا ؛خلاص لازم نفكر
رهف: طيب لينا قاعدة بعدين علشان جوم
ذهبو إلى المنزل وكان مزين وبداخلة الكثير من البلالين ومنه وفرح موجودين
رهف: يا مجانين اه كل ده
فرح: يعني احنا فضلنا سهرانين وفي الاخر مجانين
منه ؛وبعدين من عاشر قوم يا ستي
يوسف: قصدك أية يا منه ده اناو الواد زياد فساحناكم امبارح فسحة
سلمى: يا ولاد اللظينة
دينا: رحتو فين.

زياد؛وانتو مالكو غيرانين كده ليه
يضع سيف يدة على كتف دنيا: احنا نغار ومنكم انتو
يوسف: المهم خلاص علشان شهر العسل والطيارة انهارده بليل يلا روحو ارتاحو لغية ما الاكل يجي
رهف: جايبين لينا أية
يوسف: اللي انتي بتحبية شاورما وبيتزا
رهف: هييييييييه ده انا جعانة قوي
اسر: مش انا وانتي لسة فطرانين من شوية
رهف: خليك في حالك يا رخم يا ربي
يوسف: رهف حبيبتي مش بتاكل في حياتها تقريبا غير الاكل ده.

احمد: نصيحة ابعد عن رهف في الاكل ده
محمد: انا شاكك ان رهف ممكن تبيعك علشان الاكل ده
رهف: شاكك يا محمد
سلمى: لا انا عايزاك تتأكد يا حبيبي
زياد: طيب يلا كلو على اضتو
ذهب الجميع إلى غرفته ماعدا محمد وسلمى ذهبا إلى الفلة خاصتهم التي لا يفصل بينها وبين فله رهف سوى سور وباب
ما إن دخلت رهف الغرفة حتى القت بنفسهاعلى الفراش
رهف: اه يا ني انا تعبت
اسر في سره: تعبتي من اه ده احنا لسة هنبدا والله لاجننك يا رهف.

اسر استلقى بجانبها: وانا كمان تعبت اوي انهارده كانت رهف سوف تقوم من على السرير لكن وجدت يسحبها من يدها ارتطمت رهف بصدرة بقوة وحاوط خصرها بيده
رهف: اااااه انت غبي
اسر: مالك وجعتك
رهف: لا يا خفة بس شيل ايدك جامده
اسر: مممممم ليه
رهف: يا ربي انت بارد على فكرة
اسر: وغلس ورخم ومغرور وحاجات تانية
رهف: طيب ابعد
اسر: انا مش عامل كده من فراغ ده عقاب ليكي.

رهف: ليه بقى أن شاء الله مشربتش اللبن ولا مغسلتش سناني قبل ما انام
اسر: لا علشان قولتي عليا رخم بره
رهف: يعني اتعاقب علشان قولت الحقيقة
اسر: بقى كده وفي لحظة كانت رهف هي من بالاسفل وهو في الاعلى.

رهف شهقت وامسك التيشيرت بتاع وغمضت عينيها وهنا اسر سرح في معالم وجهها الخائفة التي يبدو عليها الذعر والخوف ولم يستطيع أن ينتظر اكثر من ذلك فالتهم شفتاها الكرزتين بقوة أما رهف كانت خائفة وفجاء انصدمت من فعلته حاولت رهف أبعاده لكنها ليست بقوته ابتعد اسر عنها بعد قليل
اسر: كل ما تغلطي هيبقى ده عقابك
رهف: تعرف انت المفروض مع الصفات ديه تضيف انك قليل الأدب وسافل كمان.

اسر قبلها مرة أخرى ابتعد عنها بعد قليل
اسر: كل ما تغلطي هتتعاقبي ونهض من عليها واتجه الى الحمام
رهف: هتجنني يخربيتك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة