قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والثلاثون

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والثلاثون

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والثلاثون

تنهد جاسر و قال بغضب انطق...
-انا لاقيتها و كان معاها بنت تانيه و خدتهم بس معرفش هما ولاد مين
فلاش باك
كنت ماشي بالتاكسي، (الفترة دي كنت بتشغل على تاكسي)
و فجأة لاقيت بنتين ماشين و كانوا بيعيطوا، وقفت التاكسي و نزلت روحت ناحيتهم بصراحه البنتين كان شكلهم نضاف اوي و قولت هتبقى مصلحة لو رجعتهم لأهلهم
انحني صبري و قال انتم رايحين فين؟
ابتعدت الفتاة عنه و أمسكت يد اختها الصغيرة و قالت مفيش حاجه...

عقد حاجبه فهي بالتأكيد لم تتعدى الخمس أعوام و قال طب انا عايز اوديكي لماما...
-لا انت حرامي...
زفر صبري بحنق ما هذه الطفلة و قال بصي انتي تيجي معايا انتي و الكتكوته الصغيرة اللي معاكي و هندور عليهم...
ركبت معه الفتاة و سحبت شقيقتها خلفها، جلست جانبه و هي تشعر بالقلق و نظرت إلى شقيقتها الأصغر منها بعامين و قالت بصوت خافت متخافيش يا لولو انا معاكي...

و خدتهم على البيت و مراتي كانت مبتخلفش فلما شافت البنتين قالتي...
دخل صبري و معاه البنتين، استغربت زوجته و قالت مين دول؟
-مش عارف لاقيتهم و شكلهم من عيلة جامدة اوي، و لو رجعت ليهم العيال اكيد هاخد فلوس...
لوت فمها و قال أو يسجنوك يا اخويا زي ما قولت دول من عيلة جامدة و أهلهم زمانهم قالبين الدنيا عليهم، احنا ناخدهم و نربيهم
-نربي مين يا وليه انتي هبله؟

-فيها ايه يا صبري؟ أكنهم عيالنا مش بدل ما ندخل في سين و جيم أحنا مش قده...
اتنهد و قال هناخد واحده بس و التانيه نبيعها...
-ازاي؟
-زي الناس ناس كتير مبتخلفش و انا ليا واحد صاحبي لي في السكة دي...
-ماشي يا اخويا...
أخذتهم و دخلت الغرفة و قالت ناموا يا حبايبي لحد ما ندور على اهلكم، انتم اسمكم ايه؟
تحدث الفتاة و قالت هي مش بتتكلم عشان صغيرة انا اسمي اسيل و هي ليلياس
-اسمها ايه؟..
-ليلياس...

تنهدت و قالت طيب يا بنتي اجبلكم اكل...
-شكرا...
خرجت و اتجهت إلى صبري و قالت شوف هتعمل ايه يا اخويا؟
-انا كلمته و هو قالي هيشوف المصلحة دي و يكلمني...
و بعدها عديت فترة و الراجل دا كلمني و قالي ان في واحد عايز يشتري و انا حددت معاه الميعاد...
بعدها مراتي قالت إنها هتاخد الصغيرة و اللي هي ليل احنا اللي سمينها كدا...
خدت البنت و راحت لمكان اللي طلبوا يقابلوا فيه، و صاحبي دا كان مفهمه كل حاجه.

سلمت عليه و قولت البنت معايا برا في التاكسي و هي يدوب عندها خمس سنين...
-تمام، دي الفلوس اللي اتفقنا عليها
-تشكر يا بيه بس نعترف بالاسم بقا...؟
-سعد المنشاوي و ياريت تنسى انك قابلتني تأني الأفضل لينا...
-و لا عمري شوفتك...
و من بعدها اديته البت و مشوفتهوش غير لما جالي بخصوص ليل مراتك...
جاسر مش مستوعب و قال بصدمة يعني سمر اخت ليل...
-مسمهاش سمر اسمها اسيل...
-اللبس بتاعهم دا فين اللي خدتهم بي...

-لبس ايه يا بيه دا ارتمي من زمن...
زفر جاسر بضيق و قال غور من وشي...
جاسر ركب عربيه و مشي و اتصل بسمر قائلا عايز اشوفك دلوقتي؟
سمر بدهشه ليه؟
-١٠ دقايق و هبقي تحت بيتكم، سلام...
نزلت سمر و اول ما جي ركبت، انطلق جاسر بالسيارة...
-في ايه؟
جاسر وقف العربية و قال انتي مش بنت سعد...
سمر ضحكت و قال جاسر هو انت جاي تهزر
-للأسف مبهزرش...
-و انت عرفت ازاي؟
-روحي اعملي تحليل DNA و انتي تتأكدي...

سمر مش مصدقة َ قالت انت عرفت الكلام دا ازاي...؟
-مش دا المهم المهم اننا حتى مش عارفين اهلكم مين..؟
سمر بدهشة أكبر اهلكم...
-اهاا انتي و اختك...
-مين اختي؟
اتنهد جاسر و قال ليل...
سمر قاعدة تتضحك و قالت جاسر بطل ببرود انت بتقولي كدا بتهزر صح عشان انت مبتحبنش و بعدين عينها دمعت و قالت لا مش صح يعني ازاي؟
-سمر اهدي كدا
-اهدي ايه انت جاي تقولي أن دول مش اهلي و ان اهلي مش معروفين...
-دي الحقيقه...

وضعت يدها بين كفيها و قالت ازاي بس...
-مش مصدقاني اتاكدي...
-طب و ليل هتعرف ازاي؟
جاسر بحيرة مش عارف، المهم انتي بلاش تقولي حاجه ليهم في البيت و انا هوصل ليهم...
-ازاي بقا؟
-اكيد اهلكم دول نزلوا إعلان مثلا او حاجه، انا هدور في الأرشيف الجرايد يمكن الاقي حاجه و برضو البلاغات اللي اتقدمت
اتنهدت و قالت انت بتتكلم في سنين يا جاسر مستحيل توصل لحاجه
-كل حاجه ليها أرشيف...

صمتت سمر و ظلت تبكي، رتب عليها و قال سمر العياط ملهوش لأزمة دلوقتي و بلاش حد يعرف حاجه دلوقتي...
وصل جاسر سمر و روح على البيت، ليل كانت قاعدة و اول ما شوفته قامت و قالت ايه كل دا يا جاسر...؟
أبتسم و قال حقك عليا بس كان عندي شغل كتير...
-طيب يا حبيبي نسمه فوق...
-طيب انتي عامله ايه؟
-انا كويسه و أدم كويس، ابتسم و قال طيب يا ستي...

خرجت سعاد من المطبخ و هي تحمل طبق من الحلويات المشكلة و طبق من الكيكة، و قالت انتي فين يا لولو..؟
جاسر نظر إلى ليل و قال ايه دا؟
-ايه؟
-مين اللي هياكل دا؟
-آدم...
جاسر بضيق يا ليل هتتعبي
-المرة دي بس...
-طيب و خدي الدوا...
ابتسمت ليل و قالت حاضر، نزلت نسمه و قالت اتاخرت اوي؟
-عندي شغل يا اختي
جلست نسمه و ليل و تناولوا الحلويات، نظر لهم و قال و انتي يا نسمه بتأكلي حلويات ليه؟
-عشان آدم...

-طيب انا هطلع أغير و انام...
بعد انتهيت ليل، صعدت له و نامت بجواره و قالت جاسر.؟
-اممممم
-انت نمت؟
فتح عينه و قال لا، مقدرش انام غير و انتي في حضني...
ابتسمت ليل و قالت اومال طلعت ليه؟
-عادي، اقتربت منه و وضعت رأسها على صدره و لفت يدها حول خصره و قالت ماشي يا حبيبي
ليل نامت و جاسر كان بيفكر فيها و ازاي هتقدر تتقبل الموضوع دا؟

تسحب من جانبها عندما أشرقت الشمس و ارتدى ملابسه و غادر فهو يريد معرفة هويتها، مرت ايام و هو ذلك الحال يبحث و يبحث إلى أن جاءه اتصال، رد على الهاتف
-جاسر بيه في بلاغ أتقدم من واحد و عشرين سنه عن اختطاف بنتين...
-مين اللي قدم البلاغ دا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة