قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

إيلاف حطت ايديها على وشها و لفت ببطء ناحية دارك، دارك مشي ناحيتها و شدها من دراعها بعنف.
دارك(بغضب): مش قولتلك م.
كمال: دارك ماركوس هنا.
في أقل من لحظة كان الكل متحاوط من رجالة ماركوس و موجهين مسدساتهم ناحية الكل...
دارك حمى إيلاف بجسمه و حاوطها بايده...
ماركوس(بالانجليزية): أظن أنك منفذتش مهمتك.
ماركوس وجه مسدسه ناحية إيلاف اللي بصت لدارك و غمضت عينيها بخوف.

دارك(بالانجليزية): إياك أنا قدامك تقدر تعمل أي حاجة.
ماركوس(بالانجليزية): لكن الأوامر أننا نخلص عليها.
دارك(بالانجليزية، بحدة): شوف أنت عايز كام أو إيه الحل لكن ابعد عنها.
إيلاف(بهمس): هموت مش كدة؟
دارك(بحدة): تعرفي تسكتي مش كدة.
كمال(بالانجليزية): ممكن نتفاوض يا ماركوس.
ماركوس(بالانجليزية): عرضك مش مغري.
ماركوس(بالانجليزية): امسكوه.
في حراس مسكت دارك و حاولت تبعده عن إيلاف اللي مسكت فيه جامد.

دارك(بغضب، بالانجليزية): ماركوس متعملش كدة و إلا ساعتها.
ماركوس(بالانجليزية): مش مهم كلامك عقابك هيكون على إيد جاك أصلا.
الحراس فرقت بين دارك و إيلاف، و باقي الحراس وجهت أسلحتها ناحية الشباب، ماركوس شد الزناد و وجه مسدسه ناحية إيلاف اللي رفعت ايديها على وشها.
ميرنا(بصريخ): لا إيلاف.
حارس(بالانجليزية): ماركوس تليفون من جاك.

ماركوس مسك التليفون و بص على إيلاف، ماركوس رمى التليفون بغضب على الأرض و قرب من دارك ضربه بسلاحه على رأسه.
إيلاف جريت على دارك و حاوطت وشه بين ايديها و في دم نزل على إيديها من رأس دارك.
إيلاف(بعياط): أنا آسفة آسفة.
إيلاف حضنت دارك جامد، دارك رفع ايده على رأسه و باس خدها.
دارك: أنا بخير متعيطيش.
ماركوس(بالانجليزية): هاتوهم.

الحراس خدت كل اللي موجود حتى لورين و ميرنا بالإجبار بعد ما وداهم مخدر خلاهم يفقدوا وعيهم.
بعد فترة كبيرة، دارك بدأ يفوق ببطء و حط ايده على رأسه بوجع شديد فتح عينه و بص حواليه كان المكان عبارة عن ساحة فاضية في مكان مهجور.
دارك(بقلق): إيلاف.
دارك قام بسرعة من مكانه كانت ايده مربوطة بحبل، دارك لقى الشباب مرمين جمبه.
دارك: كمال رائد طاهر.

دارك بدأ يفوقهم و هما استجابوا و بدأوا يفوقوا و كان أولهم طاهر اللي بدأ يستوعب الموقف.
طاهر(بغضب): الحيوان ماركوس.
طاهر: رائد رائد.
كمال(بخفوت): احنا فين؟
دارك: معرفش بس المهم دلوقتي أعرف أوصل لإيلاف.
رائد(بقلق): هي إيلاف مش موجودة؟
دارك قبل ما يتحرك من مكانه كان باب المكان اتفتح و في عربية بضوء شديد دخلت المكان.
دارك لف بسرعة علشان الضوء كان شديد علي عينه، طاهر حاول يقوم معرفش بسبب رجله.

رائد ساعد طاهر و كذلك كمال اللي قرب من دارك و وقف جمبه.
في حراس كتير دخلت حاوطتهم، و باب العربية اتفتح و نزل منه ماركوس و جاك.
جاك(بالانجليزية): أخر حاجة كنت ممكن اتوقعها خيانتك يا دارك.
دارك(بالانجليزية): مخونتكش يا جاك كل اللي عملته حميت مراتي زي ما أنت طلبت مني احمي بنتك الغالية عندك أنا كنت بحمي مراتي.
جاك(بالانجليزية): زي ما خونتني يا دارك جه اللي خانك.

جاك شاور ناحية الباب دخل ريان حاطط ايده في جيبه و بصلهم بكل ببرود.
كمال(بغضب): يا حيوان.
طاهر(بغضب): تصدق أنه مبيطمرش فيك أي حاجة أنت.
رائد(بغضب): أوعدك موتك هيكون على مسدسي يا حقير.
كمال(بغضب): تعالى هنا.
كمال كان هيروح ناحية ريان لكن دارك منعه، دارك بص لريان بنظرات مقدرش يفسرها.
ريان: اعمل ايه بقى فلوسهم أكتر.
ريان: أما انتم كان في جانب شريف جواكم و أنا مبحبش الشرف الصراحة مش كيفي مش بحسه كدة.

دارك(ببرود، بالانجليزية): فين مراتي و البنتين التانين؟
ماركس(بالانجليزية): معرفش ممكن يكونوا دلوقتي بيواجهوا مصيرهم.
دارك(بغضب، بالانجليزية): يبقى استعد لموتك يا ماركوس.
جاك(بالانجليزية): خيانتك ليا مقابلها خيانة صاحبك ليك و.
دارك(بالانجليزية): و؟
جاك(بالانجليزية): هتعرف.
كانت الشباب مش طايقة ريان و بتتمنى تقتله.
ريان قرب من دارك و مال عليه.

ريان(بهمس): سامحني دارك لكن أماني مش معاكم و أه أنا بلغت ستيفان و جين بخططك كلها.
دارك(ببرود): بالرغم من كل الوقت اللي قضتيه معايا بس لحد دلوقتي مفهمتش مين هو دارك يا ريان و هتشوفه عملي على نفسك.
ريان بِعد عن دارك، دارك لمح حارسين شايلين إيلاف و رموها تحت رجله.
دارك(بقلق): إيلاف.
دارك نزل على ركبته و مكنش عارف يلمسها بسبب ايده المربوطة ورا ضهره.
جاك(بالانجليزية): فكوهم.

ماركوس قرب من دارك فك الحبل اللي حوالين ايديه، في حارس فك الحبل اللي حوالين رائد.
الحراس أجبرت رائد يقعد على ركبته، دارك حاوط إيلاف بين ايديه.
دارك(بقلق): إيلاف فتحي عينك احكيلي حصل ايه.
دارك(بغضب): عملتوا فيها ايه؟
إيلاف بدأت تفوق و هي حاسة بصداع و رفعت ايديها حطتها على رأسها.
إيلاف(بخفوت): أنا فين؟
دارك: معايا، حاسة بوجع؟
إيلاف(بخفوت): أه صداع.

فجأة شدوا إيلاف من بين ايدين دارك و ثبتوا دارك مكانه، قعدوا إيلاف جمب رائد.
رائد(بابتسامة): هاي إيلاف.
إيلاف(بوجع): هو انا مكتوب عليا مشوفش يوم حلو من ساعة ما قابلت أخوك ده.
الحراس ثبتت كل الشباب على الأرض صف واحد و قدامهم دارك اللي قعدوه على ركبته في الارض.
جاك(بالانجليزية): أنت خونتي و الخيانة مش بالساهل يا دارك.
جاك(بالانجليزية): أنت مقدرتش تنفذ المهمة لأنها مراتك صح؟ لكن أخوك.

دارك(بحدة، بالانجليزية): متقربش من أي حد منهم أعمل فيا اي حاجة أنت عايزها إلا هما لأن صدقني أكتر حد هيتضرر أنت و رجالتك.
جاك(بالانجليزية): مسبتش ليا خيار تاني يا دارك الخيانة لازم يدفع تمنها.
جاك(بالانجليزية): بس أنا هبقى رحيم بيك و بحالتك.
جاك(بالانجليزية): رفضت تقتل مراتك لكن دلوقتي قدامك خيار لإما تختار مراتك لإما أخوك.
رائد: دارك أكيد اختارها هي مش محتاجة كلام.

إيلاف بصت لدارك بهدوء مع ابتسامة بسيطة.
دارك(بالانجليزية): اختار إني أبقى مكانهم و حياتي فداهم هما الاتنين.
كمال(بالانجليزية): جاك متنساش أنه انقذلك بنتك كذا مرة خليك رحيم المرة دي.
كمال(بالانجليزية): أفهم يا جاك.
جاك(بالانجليزية): ريان صديقكم قالي كل حاجة حتى أنكم كنتم تخدعوني.
جاك(بالانجليزية): الخيار ليك يا دارك.
مرت اللحظات بينهم بصعوبة و بطء شديد عليهم، دارك كان بيبص على رائد و إيلاف.

أقسم بداخله أن خروج قلبهُ من موضعه أهون عليه من تلك اللحظة.
دارك عيونه دمعت و حط رأسه في الأرض.
جاك(بالانجليزية): الخيار صعب مش كدة ممكن أريحك منهم هما الاتنين و نرتاح.
دارك(بخفوت، بالانجليزية): رائد.
جاك(بالانجليزية): إذا حياتها بلا معنى دلوقتي.
في لحظة كان جاك ضرب نار على إيلاف اللي شهقت بخفوت و ألم، إيلاف رجعت بجسمها لورا دارك جري عليها و مسكها بين ايديه و دموعه نزلت على خده.

دارك(بوجع): أرجوكي متسبنيش.
كانت كل الشباب مصدومة من اللي حصل، رائد دموعه نزلت على خده، طاهر عيونه دمعت و هو بيبص على إيلاف اللي بدأ الدم يخرج منها بغزارة، كمال حزين على حالهم.
ماركوس(بالانجليزية): اوووه من الواضح أنها أثرت فيكم أوي.
دارك(بدموع): أرجوكي متغمضيش عينك و متسبنيش أنا آسف.
إيلاف رفعت ايديها اللي كان عليها بعض الدم على خد دارك و رفعت رأسها ناحيتها ببطء.

إيلاف(بخفوت): ممكن تبقى دي اللحظة الأخيرة بينا لك لك نن هه ي أسعد لحظ ظة بب اللن سبة ة لي اا.
إيلاف دموعها نزلت مع دموع دارك على خدها خدت نفس متقطع و كمل كلامها.
إيلاف(بخفوت): لو لو رج عع الز زم ن تت ااني.
إيلاف لسانها تقل و مكنتش قادرة تتكلم لكنها قاومت و بصت لدارك في عيونه.
إيلاف(بخفوت): ككن نت ت مم هرر بتش و ررج عتت اا تت جوز تكك للمرة الألف.

دارك(بدموع): خلاص متتكلميش ارجوكي خليكي معايا و متغمضيش عينك و قاومي علشان خاطري و أوعدك هخرجك من هنا بأسرع وقت أنا آسف متبعديش عني متخليش الفراق يبقى عنواننا.
إيلاف رفعت رأسها أكتر لدارك و حركت صوابعها على خد دارك ببطء.
إيلاف(بخفوت): سألتني لو كك نتت ندم انة ككن تت خخا يف فةة بس.
دارك مسك إيلاف و ضمها لحضنه.
دارك(بعياط): يا رب إلا هي روحها أغلى ما أملك أرجوك.

دارك حط ايده على ايد إيلاف اللي على خده و فجأة ايد إيلاف وقعت على الأرض دلالة على فقدانها.
دارك(بصريخ): إيلاف.
ماركوس(بالانجليزية): اتأثرت أوي.
جاك(بالانجليزية): نضف كل حاجة وراك.
جاك(بالانجليزية): هاتوه.
الحراس مسكت ريان و جاك ركب عربتيه و مشي، ماركوس بص ليهم و كان معاه بعض الحراس و فجأة حصل ضرب نار خارجي.
دخل مالك و معاه حراس كتير يعتبر جيش بحاله.

مالك(و هو بينهج): بعتذر جيت متأخر تحديد موقعكم كان صعب.
مالك بص على إيلاف اللي حواليها دم و هي في حضن دارك اللي بيعيط عليها زي الأطفال.
بسبب كبر عدد رجالة مالك قضوا بسهولة على حراس ماركوس.
مالك(بالانجليزية): خدوا الكلب ده دلوقتي.
مالك حدف مفتاح عربيته لدارك.
مالك: الحقها ممكن ربنا يكون كاتب ليها عمر جديد.

دارك مسك المفتاح من على الارض و بص على إيلاف و شالها بسرعة بين ايديه و خرج بره المكان و وقف قدام عربية مالك فتحها و ركب إيلاف و لف ركب و بدأ يسوق ناحية أقرب مستشفى يلاقيها قدامهم.
مالك فك حبل الكل، و خدوا ميرنا و لورين اللي كانوا غايبين عن وعيهم و بدأوا يركبوا عربياتهم.
دارك كان بيسوق بسرعة كبيرة و بيبص كل شوية على إيلاف من مراية العربية و بيحاول يمنع دموعه من أنها تنزل.

دارك وقف قدام أول مستشفى لقاها، نزل بسرعة و نادى ممرضين و طلب نقالة.
دارك(بقلق): أرجوكم بسرعة.
نقلوا إيلاف على النقالة و بدأ يجروا ليها فحص سريع.
ممرضة(بالانجليزية): الضغط 150/80.
ممرضة(بالانجليزية): النبض بطئ يُكاد يُسمع لازم تدخل جراحي فورا.
ممرضة(بالانجليزية): اتصل بالدكتور ديف فورا.
نقولوا إيلاف أوضة العمليات و قطعوا التي شيرت اللي كانت لابساه و بدأوا يعملوا إنعاش سريع للقلب.

كانوا بيحاولوا ينقذوا الموقف بأسرع وقت، باقي الشباب جت جري و وقفت قدام دارك.
رائد(بدموع): الدكاترة قالوا اي؟
مالك: اهدي يا رائد هي لسة في العمليات.
طاهر قعد على الكرسي اللي كان موجود و غمض عيونه يمنع دموعه من أنها تنزل.
كمال: هروح اطمن على جوليا و أصلي و اجي.
كمال سابهم و مشي و قبل ما يخرج من المستشفى اطمن على ميرنا و لورين اللي دخلوا أوضة الطوارئ.

كمال ركب عربية من اللي موجودين و ساق ناحية الشقة اللي موجودين فيهم جوليا و أصلي.
كمال طلع للشقة و فتح الباب.
كمال(بخضة): جوليا.
كمال جري على جوليا اللي كانت مربوطة بحبل في الكرسي و لصق على بوقها.
كمال جري و شال اللصق و بدأ يفك الحبل.
جوليا(بتعب): أصلي ريان هو ا.
كمال: هششش اهدي.

كمال دخل جاب ماية لجوليا و بدأ يشربها، كمال بدأ يدور على أصلي لقاها مربوطة في السرير و بتعيط بصمت لأن في لصق مانعها أنها تتكلم.
كمال: اصلي.
كمال بدأ يفك الحبل من على أصلي و سندها و خرج بره، كمال قعدها جمب جوليا على الكنبة.
كمال: اهدوا و عرفوني حصل ايه.

جوليا: معرفش كان ريان معانا و أنا و أصلي بنضحك عادي و بهزر في الأوضة فجأة دخل علينا من غير استأذان و حاولي يمسكني من شعري زقته و استغربته جدا و بدأ يربط أصلي طلعت اجري علشان أتصل بيكم طلع ورايا و ربطني انا كمان.
كمال حضن جوليا و باس رأسها بهدوء.
كمال: أسف إني مكنتش هنا.
أصلي: طاهر بخير؟
كمال: اه بس للاسف.
جوليا(بقلق): ايه حصل؟
كمال: إيلاف دلوقتي بتصارع الموت.
أصلي: لازم نروح ليها.

التلاتة نزلوا و راحوا للمستشفى و الكل فضل قدام أوضة العمليات بتاعت إيلاف.

-في مكان تاني.
عند شغف.
شغف كانت قاعدة في أوضة حازم زي ما قالها و فجأة الباب اتفتح و حازم دخل شغف جريت عليه حضنته جامد.
شغف(بقلق): خوفت لتكون سبتني.
حازم: متخافيش.
حازم: حد جالك هنا؟
شغف: لا.
حازم: جبتلك هدوم تقدري تغيري هدومك جوا.
شغف: تمام شكرا.
شغف خدت الهدوم من ايدين حازم و دخلت تغير هدومها و خرجت لقته نايم على السرير.
حازم: تقدري تيجي تنامي على السرير.
شغف(بقلق): لا لا هنام على الكنبة هنا حلو جدا.

حازم: شغف.
شغف: صدقني هبقى مرتاحة.
حازم قام و قرب من شغف و مسك ايديها و قعدها على السرير.
حازم: تقدري تنامي هنا.
حازم خد مخدة و راح ناحية الكنبة و بدأ ينام عليها، شغف نامت على سرير حازم باستحياء.
بعد فترة، الباب بدأ يخبط جامد و صوت إسماعيل الغاضب عالي.
إسماعيل: افتح يا حازم.
شغف و حازم قاموا مفزوعين من نومهم...
حازم: اهدئ متخافيش.
حازم قرب من الباب و فتحه لقى في وشه إسماعيل و هو في قمة غضبه.

بهيرة: اهدى يا إسماعيل مش كدة.
إسماعيل(بغضب): مين البنت اللي جوا دي؟
حازم: مراتي.
إسماعيل مسك حازم من هدومه بغضب و زقه على الحيطة اللي جمب الباب، شغف بصت بصدمه و شهقت بخوف على حازم.
إسماعيل(بغضب): خير يا باشا مفكر ابوك مات مثلا و لا حاجة و رايح تتجوز من غير اذن و من غير ما اعرف و حياة امك.
حازم: شغف مراتي يا بابا و مش هطلقها و خلاص اتجوزتها مفيش مفر.

بهيرة(بحدة): لا في تقدر تطلقها و ترجع من الشوارع اللي جت منها.
شغف وقفت قدام باب الأوضة وبصت لحازم.
حازم(بحدة): خشي جوا الأوضة يا شغف.
شغف كانت هتدخل مسكتها بهيرة.
بهيرة: تدخل فين الجربوعة دي؟
شغف(بخفوت): يا طنط أنا مش من الشوارع انا.
بهيرة: اخرسي.
إسماعيل(بغضب): اسمع هي كلمة واحدة طلقها.
حازم: لا.
إسماعيل(بغضب): يبقى اطلع بره يلا.
إسماعيل(بغضب): لتطلع بره و تخسر كل ما تملك لاما تطلقها.

حازم بِعد إسماعيل عنه و شد شغف بعيد عن بهيرة و مسك في يديها.
حازم: همشي.
حازم: خشي هاتي هدومك يا شغف.
بهيرة(بصدمة): فضلتها علينا؟
حازم: لا فضلتها على الفلوس و كل ما املك.
حازم خد شغف و خرجوا بره البيت كان لسة هيركب عربيته.
إسماعيل(بغضب): لا قولت هتتنازل عن كل حاجة.
حازم شد شغف و خرج بره الفيلا.
بهيرة: إسماعيل ا.
إسماعيل(بغضب): هيرجع هو ميقدرش يعيش بعيد عن الفلوس.
حازم وقف تاكسي و ركب شغف و ركب معاها.

بعد فترة حازم وصل لشقته و حاسب السواق و نزل هو و شغف طلعوا ليها.
حازم: كويس أن سمير نضفها.
حازم: خشي أي أوضة نامي فيها.
حازم ساب شغف و راح على الكنبة فرد جسمه عليها بعد فترة فتح عينه لقى شغف قاعدة جمبه على الارض.
حازم(بقلق): في حاجة؟
شغف(بدموع): أنا آسفة.
حازم: على إيه مفيش حاجة بطلي عياط.
شغف(بدموع): سامحني.
حازم: قولتلك مفيش حاجة.
شغف(بدموع): أنا خليتك تسيب أهلك.
حازم: ده اللي المفروض كان يحصل من زمان.

حازم حاوط وش شغف بين ايديه و باس رأسها، حازم مال بوشه على شغف(و لخيالكوا).
حازم بص على شغف و شغف سابته و قامت دخلت أوضتها جري.

-في مكان تاني...
عند إيهاب و أمينة.
راحوا للشرطة و بدأ يبلغوا عن إختفاء ميرنا لأنهم مكنش ينفع يبلغوا عن إختفاء إيلاف.
إيهاب و أمينة كانوا قلقانين جدا عليهم.
إيهاب(بغضب): أول ما أشوف اللي اسمه جوزها ده هخليه يطلقها ده مش مهتم و مرجعش و مش عارف هي فين و لا بيحصلها ايه.
أمينة: متظلمهوش يا إيهاب.
إيهاب: اسكتي انتي أنا لو إيلاف حصلها حاجة هندمه.

-في مكان تاني...
عند إيلاف.
الدكتور خرج من العمليات بعد عدة ساعات.
ديف(بالانجليزية): الحالة حرجة و كان في خطر بيهدد حياتها عدت على خير.
ديف(بالانجليزية): لازم راحة تامة.
دارك(بالانجليزية): يعني مش هيحصلها حاجة صح هتبقى كويسة.
ديف(بالانجليزية): حاجة في إيد الرب.
ديف سابهم و مشي، الممرضين خرجوا من أوضة العمليات و إيلاف على النقالة كالجثة بملامحها الشاحبة.
نقلوا إيلاف أوضة للمرضى.

الممرضة(بالانجليزية): ينفع تدخلوا بس من غير دوشة و لا كلكم تدخلوا مرة واحدة و حاولوا تتكلموا معاها ممكن يحسن من حالتها و تفوق بشكل أسرع.
دارك دخل و قعد جمبها و مسك ايديها ببطء.
دارك(بدموع): ضعفي بسببك عمري ما كنت ضعيف قد اللحظة دي، فكرة فقداني ليكي بالنسبة ليا ضعف.
دارك(بدموع): إياكي تسيبني في يوم يا إيلاف.
الكل سهر لتاني يوم لغاية الصبح، كان الكل قاعد في أوضة إيلاف منتظرينها تفوق.
في الصباح الباكر...

دخل ممرض لإيلاف علشان الفحص.
دارك(بالانجليزية): من الطبيعي أنها متصحاش كدة.
ممرض(بالانجليزية، بابتسامة): متقلقش.
خلال الفحص كانت إيلاف بدأت تحرك رأسها ببطء دلالة على أنها بدأت تفوق.
إيلاف فتحت عينيها ببطء، الكل كان مبسوط، دارك قرب من إيلاف و كذلك الممرض.
ممرض(بالانجليزية): سمعاني؟
ممرض(بابتسامة، بالانجليزية): سمعاني؟
ممرض(بالابتسامة): يلا افتحي عينك الكسولية دي اللي بتحب النوم كتير.

إيلاف أول ما فاقت بصت على الممرض و ركزت مع صوته.
إيلاف: إيه الجمال ده!
إيلاف: ازاي في حد في جمالك ده؟!
إيلاف: أكيد أنا مش على الأرض.
إيلاف: ابتسامتك جميلة.
إيلاف: عيونك جميلة بشكل مش معقول.
دارك بص لإيلاف بغضب شديد و عض على شفايفه جامد لدرجة كانت هتتجرح.
دارك(بحدة): إيلاف أنا هنا.
إيلاف لفت ببطء ناحية دارك و بصت للممرض.
إيلاف: بس هو جميل أجمل منك.
إيلاف: كيوت و جميل أوي، و ليه وش واحد.

إيلاف: مش زيك مليون وش و بتتغير زي الحرباية في الدقيقة الواحدة.
دارك شاور على نفسه بصدمة و بص لصحابه اللي كانوا بيضحكوا عليهم.
ممرض(بالانجليزية): ممكن تكون تحت تأثير المخدر لسة.
ممرض(بالانجليزية): حاسة بألم؟
إيلاف: الألم اللي في قلبي بسبب ضحكتك الجميلة.
دارك: بصي بصي يا إيلاف أنا بعرف اضحك زيه اهو.
دارك اصطنع الابتسامة و قرب من إيلاف.
إيلاف: ابتسامته شكل تاني.

إيلاف كانت لسة هترفع ايديها ناحية الممرض دارك مسك ايديها و شدها ناحيته.
إيلاف(بوجع): آآآآآه.
إيلاف غمضت عينيها و فتحتهم و بدأ التخدير يروح نهائي، إيلاف بصت حواليها.
إيلاف(بتعب): حصل إيه!
دارك(بحدة): كلمة كمان و كنت هسحب مسدسي و قتلتك و ارتحت...
دارك ساب إيلاف و راح قعد قدامها، الممرض فحص إيلاف و إيلاف بصت لدارك بإستغراب و بصت للشباب بتساؤل.
ممرض(بالانجليزية): ممنوع الحركة الكتير علشان ميحصلش تسمم.

الممرض سابهم و خرج، جوليا حضنت إيلاف و كذلك أصلي.
إيلاف: ميرنا؟
رائد: بيتعمل ليهم فحص شامل و جايين.
إيلاف: ماله ده أنا حتى كنت قربت اموت.
طاهر(بضيق): اهي الرخامة صحيت و هترخم و هتقرفنا.
إيلاف(بضيق): مكنتش عايزة أفوق علشان مشوفش وشك أصلا.
طاهر(بضيق): على أساس كنت هموت يا بت و تبقي كويسة...
كمال: خالص كان بيعيط بس عليكي.
إيلاف(بسخرية): هه قول حاجة اقدر أصدقها.
إيلاف: انت بجد عيطت عليا؟!

طاهر(بسخرية): هه و اعيط عليكي ليه بقي من بقية اهلي مثلا.
إيلاف: واطي.
دارك(بحدة): سيبونا لوحدنا شوية.
إيلاف: لا لا مش مطمنة ليه...
دارك(بابتسامة باردة): ليه بس يا إيلاف.
كلهم خرجوا بره الاوضة، دارك قعد جمب إيلاف على السرير و حط ايده على خدها.
دارك: حاسة بوجع؟
إيلاف: يعني مش أوي.
دارك قرب من إيلاف أكتر و هي بصتله بتوتر.
دارك: الممرض اللي كان هنا كان جميل صح!
إيلاف: اه.
دارك: طب و أنا؟
إيلاف: جميل برضو.

دارك: بجد؟
إيلاف هزت رأسها ببطء بمعنى أه، دارك قرب من إيلاف و باسها على خدها دارك دفن وشه في رقبتها و خد نفس عميق.
دارك: آسف على إني أختارت رائد ا.
إيلاف رفعت ايديها و غرزت صوابعها في شعر دارك.
إيلاف: هشششش أنت عملت الصح.
إيلاف باست رأس دارك، دارك رفع عيونه ليها.
دارك: هخرج أعمل حاجة و اجيلك.
دارك خرج كانت ميرنا بره و قلقانة.
دارك: ميرنا.
ميرنا: نعم.

دارك: متقلقيش إيلاف بخير و يا ريت متبلغيش والدك بده علشان ميقلقش و اللي حصل مجرد حادث.
دارك: يا ريت تتصلي بوالدك عشان إيلاف تودعه علشان نسافر.
ميرنا: تمام.
ميرنا اتصلت بإيهاب و بلغته باللي حصل و في غضون فترة بسيطة كان إيهاب و أمينة في المستشفى.
إيهاب: مالها إيلاف هي بخير؟
أمينة حضنت ميرنا جامد و ميرنا بصت لإيهاب.
دارك: هي بخير تقدر تدخل تشوفها.
إيهاب و أمينة و ميرنا و لورين دخلوا لإيلاف.

كمال: هنسافر فين؟
دارك: انا و إيلاف بس اللي هنسافر اتصرفوا في لبس.
دارك: جهز كل الأمور يا طاهر.
عند إيلاف.
إيلاف(بابتسامة): خالو.
إيلاف حضنت إيهاب و أمينة، إيهاب باس رأسها.
إيهاب: انتي كويسة مالك حصل ايه؟
إيلاف: إصابة بسيطة متشيلش همي.
أمينة: طب الدكتور قال ايه؟
دارك: إغماء بسيط.
دارك: و هنسافر النهاردة نرجع بلدنا و ارجوكم متبلغوش حد أن احنا جينا هنا و قعدنا معاكوا علشان متتأذوش.

إيهاب(بحدة): و مين بقى اللي هيأذونا؟
إيلاف: علشان خاطري يا خالو اسمع كلام رائف هو أدرى بمصلحتنا.
أمينة: طب ما تفهمينا بيحصل ايه؟
إيلاف: مفيش حاجة.
إيلاف: ارجوكم اسمعوا كلامه.
إيهاب(بحدة): افتكري إني قولتلك مش مرتاحله يا إيلاف و ساعتها لما تندمي ابقي تعاليلي.
إيهاب: يلا بينا.
كلهم خرجوا بره أوضة إيلاف، إيلاف مدت ايديها لدارك اللي مسكها و باس باطن كفها.
دارك: بتثقي فيا؟
إيلاف: اه.

بعد فترة، دارك دخل الحمام يغير هدومه و خرج بدأ يساعد إيلاف.
إيلاف: هنمشي نروح فين؟
دارك: خطر نبقى هنا...
إيلاف: بس انا.
دارك: متخافيش معايا أدوية من الدكتور.
إيلاف لبست بنطلون أسود و فوقه تيشيرت باللون الأبيض صوف لغاية الركبة و فيه حزام باللون الاسود و لبست صندل بكعب باللون الاسود، سيبت شعرها على ضهرها.
دارك قرب من إيلاف(ولخيالكوا).
إيلاف: ليه حاسة ان في حاجة غلط؟
دارك: مفيش يلا بينا.

دارك مسك إيد إيلاف و خرج بره الاوضة، إيلاف سلمت على كل اللي موجودين.
إيلاف: مش هتوحشني نهائي.
طاهر: و لا انتي يلا غوري.
إيلاف: رخم.
إيلاف حست بوجع في جرحها، دارك شالها بين ايديه و باس رأسها و خرج بره المستشفى.
إيلاف: مش مرتاحة.
دارك: مش قولتي أنك بتثقي فيا؟
إيلاف: اه.
دارك: خلاص.
دارك ركب إيلاف العربية و لف ركب و وصل للمطار كانت التذاكر محجوزة ركب مع إيلاف اللي نامت علي كتفه.

إيلاف: لمرة نركب طيارة مع بعض طيقاك.
دارك ابتسم بخفة و بص ناحية الشباك، بعد فترة نزلوا من الطيارة و راحوا للميناء...
دارك: اركبي.
إيلاف: بحب التجديد.
دارك ركب و مد ايده لإيلاف و دخلوا اليخت اللي بدأ يتحرك و إيلاف مش فاهمة حاجة.
بعد يوم كامل من سفرهم بكل الطرق...
دارك: اركبي.
إيلاف(بوجع): تمام.
دارك(بقلق): انتي كويسة؟
إيلاف(بوجع): اه اه.
إيلاف ركبت في العربية و دارك لف ركب و طلع دواء من جيبه و وداه لإيلاف.

دارك: خدي.
إيلاف: شكرا.
الدواء معملش حاجة مع إيلاف و كانت بتقاوم الوجع بشتى الطرق و بصت ناحية الشباك.
إيلاف(بصدمة): احنا في مصر!
دارك(ببرود): اه.
إيلاف بصت حواليها بصدمة و بصت لدارك.
إيلاف: وقف بسرعة خلينا نرجع لو مسكوك هتتسجن.
دارك(ببرود): اتسجن هيفرق معاكي.
إيلاف: أنت مجنون يا دارك!
دارك(ببرود): زهقت من مسؤوليتك خلاص.
إيلاف بصت لدارك بصدمة، دارك كمل سواقة و بص للطريق قدامه باهتمام.

إيلاف بصت ناحية الشباك و حطت رأسها عليه.
دارك وقف على بُعد من المستشفى اللي إيلاف بتشتغل فيها.
دارك(ببرود): انزلي.
إيلاف: ندمانة على كل لحظة قضتها معاك، ندمانة على كل فرصة جاتلي اهرب فيها منك بس مهربتش.
إيلاف: مش عايزة أشوف وشك تاني لأن صدقني المرة الجاية لو لقيتك قدامي هقولهم علي كل ما يخصك.
إيلاف فتحت باب العربية و نزلت بسرعة، دارك لف بالعربية و ألقى نظرة أخيرة على إيلاف.

إيلاف مشيت بوجع و تعب و خطوات بطيئة ناحية المستشفى، إيلاف دخلت المستشفى و وقفت في نص المستشفى الكل بص عليها بصدمة شديدة مقدروش ينطقوا من شدة صدمتهم.
إيلاف فجأة وقعت في الأرض مغمي عليها و حواليها دم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة