قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

إيلاف كانت هتنزل بس سمعت حد بيتكلم بصوت واطي.
(بالالمانية): هنقتلهم الليلة دي.
إيلاف وقعت في الأرض من صدمتها و حطت ايديها على بوقها تمنع شهقتها.
دارك: إيلاف.
إيلاف رفعت عينيها لدارك اللي نزل لمستواها.
دارك: اتأخرتي ليه قومي.
دارك سند إيلاف، إيلاف شاورت على الاوضة.
إيلاف: اوضة مين دي؟
دارك: طاهر بتسألي ليه؟
إيلاف فتحت الباب و دخلت ملقتش حد، دارك بصلها باستغراب.
دارك: بتعملي إيه؟
إيلاف: مفيش.

إيلاف و دارك نزلوا لتحت، جوليا جريت على إيلاف حضنتها جامد.
إيلاف: خلاص اهدي.
إيلاف بصت لكل اللي موجودين لاحظت أن طاهر و ريان و كمال مش موجودين، إيلاف رفعت رأسها لما سمعت صوتهم وراها.
طاهر: اهي الهانم لقيناها.
ريان: ألف سلامة عليكي.
كمال: حمدلله على سلامتك.
أصلي: ألف سلامة.
رائد: أنا آسف يا إيلاف كل ده بسببي بعتذر.
إيلاف: شكرا ليكم و متعتذرش يا رائد حصل خير.

كلهم بدأوا يقعدوا على السفرة و يأكلوا، إيلاف مركزة مع طاهر و دارك مستغرب تصرفها.
طاهر: هتطلقوا امتى؟
دارك كان بيشرب ماية شرق و قعد يكح كتير، جوليا قعدت تطبطب على ضهره.
جوليا: أنت كويس؟
دارك: مش عارف مين جاب في سيرتي.
كلهم بصوا لبعض و كملوا أكل، تليفون ريان رن.
الخط اتفتح.
ريان: دارك.
دارك: ايه؟
ريان: ألبرتو عايزك.
دارك مسك التليفون من ريان و بِعد عنهم.
جوليا: أنا مبسوطة أوي أنك رجعتي.
إيلاف: تسلمي.

كمال: كنتي فين ده كله؟
إيلاف شردت للحظة و بعدها بصت لكمال.
إيلاف(بتنهيدة): بلاش نتكلم في الموضوع ده.
أصلي: خلاص يا جماعة خلونا نشوف موضوع تاني نتكلم فيه.
رائد(بضحك): الستات.
كمال(بضحك): قصدك جوليا.
جوليا: موضوع منحرف زي صاحبه.
إيلاف: أنت إيه رأيك يا طاهر؟
طاهر: سيبي طاهر في حاله.
كمال: ما تحكيلنا عن مغامراتك أنتي.
إيلاف: مش عندي كتير يعني.
دارك كان خلص تليفونه و جه يقعد علشان يكمل أكله.

جوليا: كان عندك حبيب قبل دارك؟
دارك قعد و بص لإيلاف اللي استغربت السؤال.
إيلاف: و هو دارك يعتبر حبيب!
جوليا: مش جوزك يبقى حبيبك.
إيلاف: تختلف كتير.
جوليا: ازاي.
إيلاف: الواضح بينك و بين كمال انكم بتحبوا بعض ف بكدة جوزك هو اصلا حبيبك.
إيلاف: أنا و دارك اتجوزنا مصلحة.
دارك: أو غلطة تتحملي أنتي نتيجتها.
ريان: أعتقد بعدنا عن السؤال الأصلي كان عندك حبيب قبل ما تتجوزي دارك.
إيلاف: كنت مخطوبة ب ابن عمي.

رائد: لما ترجعي هتكملوا؟
إيلاف: ليه لا؟
طاهر: مش عارف مين الأهبل اللي هيستحملك ده، هيستحمل واحدة غبية و مش مسؤولة و؟
إيلاف: ليه طب ما أنا مستحملاك بقالي أكتر من 10 دقايق و متكلمتش رفقا بالحيوان.
كلهم ضحكوا على منظر طاهر المصدوم، إيلاف كملت أكلها بهدوء.
جوليا: حد يشرب حاجة معينة؟
أصلي: هقوم اعمل معاكي.
جوليا و أصلي قاموا دخلوا المطبخ، دارك بص لإيلاف و شاور ليها بس هي مفهمتش.

إيلاف: مش مجرمة زيكم علشان أفهم لغاتكم.
كلهم بصوا ليها و كذلك دارك اللي بصلها ببرود.
دارك: طالما مش مجرمة زينا ليه قبلتي تبقي مرات زعيم المجرمين.
إيلاف بصت لدارك و سابتهم و طلعت على أوضتها، إيلاف دخلت وقفت في البلكونة و ربعت ايديها بدأت تبص على الناس اللي بتمشي في الشوارع و اتنهدت بقوة.
تحت.
جوليا: اومال فين إيلاف؟
ريان: قلت أدبها و طلعت على أوضتها.
جوليا بصت لكمال و دارك، و كانت هتطلع على فوق.

طاهر: سيبيها.
جوليا: لازم.
أصلي: هتلاقيها متضايقة بس شوية من اللي حصلها مش سهل علي أي حد يتقبله.
دارك(بحدة): مش هنشغل بالنا بيها.
رائد: ألبرتو كان عايز إيه؟
دارك: بيأكد على ميعاد الاجتماع.
رائد: تمام.
رائد: عن أذنكم.
رائد سابهم و كان هيطلع لأوضته بس راح ناحية أوضة إيلاف و خبط كذا مرة بس ملقاش رد، رائد فتح الباب و دخل لمح إيلاف و هي في البلكونة.
رائد: احم احم.
إيلاف: نعم.
رائد: ممكن اجي أقف معاكي.

إيلاف: أنت دخلت مش محتاج أذن بقى.
رائد: بعتذر لو كنت دخلت من غير علمك بس أنا خبطت كتير و لما ملقتش رد قلقت عليكي.
إيلاف: تمام.
إيلاف بصت لرائد خدت نفس عميق.
إيلاف: أنا أنا سمعت و انا نازلة من شوية.
رائد: سمعتي إيه؟
دارك(بحدة): رائد هو ده اللي هتروح اوضتك.
رائد(باحراج): قولت اطمن عليها.
دارك(بحدة): اخرج بره.
رائد: حاضر.

رائد استأذن منهم و خرج، دارك قرب و وقف قدام إيلاف اللي سابته و مشيت لكنه سندها على حيطة البلكونة و حط ايد جمب رأسها.
دارك: طالما أنتي شيفاني مجرم أنا و اللي معايا قبلتي تكوني مراتي و تنقذي حياتي أنا و رائد ليه؟
إيلاف: مش مهم.
دارك: متقدريش تنكري أنك اتجوزتي مجرم بكامل رغبتك.
إيلاف: قاتل.
دارك: طب ما أنتي كمان قتلتي زي ما قولتي.
دارك: شوفت دم شخص غيرك على ايدك.

إيلاف بصت على ايديها و رفعت عينيها لدارك اللي لاحظ خوفها، دارك مال بوشه على إيلاف.
إيلاف: أنا متقارنش بيك.
دارك: عايزة تفهميني إن قتل عن قتل مثلا يفرق انتي قتلتي و انا قتلت ايه الفرق.
إيلاف: ابعد عني.
إيلاف كانت هتبعد عن دارك لكنه شدها ليه أكتر و مسكها من كتفها الاتنين.
دارك: وديني مبرر.
إيلاف(بحدة): أنا مش زيك و عمري ما هكون زيك أبدا.

إيلاف(بحدة): أنت بتقتل من غير ما يغمض ليك جفن بتقتل ببرود الدم بالنسبة ليك شئ عادي.
دارك: و أنتي ايه! ما الدم عندك شئ سهل برضو مش أنتي دكتورة و بتعملي عمليات عمرك ما شوفتي دم.
إيلاف: أنا عشت طول حياتي أنقذ أشخاص و أنت عشت طول حياتك تقتل الناس.
دارك: لو في مشرط واحد قدامك و قدام عيونك مريض محتاج مساعدة و إصابته بالغة و قدامك حد عزيز عليك محتاج مساعدتك هتعملي ايه.

دارك: أقولك انا هتعملي ايه هتختاري الشخص العزيز عليكي بالرغم من أن إصابته مش بالغة لكن الشخص التاني في داهية يموت و ساعتها هتكوني قتلتي.
دارك: كلنا جوانا شر يا حضرة الدكتورة كلنا جوانا حب النفس.
دارك: دور البرئية اللي أنتي فيه ده مش دايم.
دارك: و أول حاجة تثبت ده أنك بقيتي قاتلة لا فرق بيني و بينك نهائي.
دموع إيلاف نزلت على خدها و بصت لدارك اللي ابتسم بسخرية و شاور على دموعها.

دارك: حتى أن الدموع دي مش دايمة.
دارك: هيجي اليوم اللي تقتلي فيه بقلب ميت و دم بارد لو فضلتي معايا هنا لكام يوم كمان.
إيلاف بصت لدارك و كانت هتمشي دارك شدها ناحيته بحيث ضهرها لصدره.
دارك: حصل ايه اليوم ده؟
إيلاف: مش مجبرة إني أجاوبك.
إيلاف لفت لدارك اللي بِعد عنها و هي كانت هتدخل الحمام و بعدها رجعت.

إيلاف راحت ناحية دارك اللي لقاها بتحضنه و بتعيط بانهيار، دارك اتردد و رفع ايده و ضمها ليه أكتر و حط ايده على شعرها.
إيلاف(بعياط): هتصدق أنه كان مش قصدي.
دارك(بهمس): احكي.

إيلاف ركبت مع تشارلي في عربيته و بدأ يمشي في طرق غريبة بالنسبة لإيلاف.
إيلاف(بالانجليزية): أعتقد أننا مش رايحين المطار.
تشارلي(بالانجليزية): هتفرق، مش المهم تسافري.
إيلاف(بالانجليزية): وقف العربية دي.
تشارلي(بالانجليزية): تقدري تفهيني هتروحي فين؟
تشارلي(بالانجليزية): وصلنا.
إيلاف(بالانجليزية): وصلنا فين؟
تشارلي وقف العربية و نزل فتح باب عربية إيلاف و شدها ناحيته.

تشارلي(بالانجليزية): مهما اتكلمتي محدش هيسمعك.
إيلاف زقت تشارلي و طلعت تجري بعيد عنه، تشارلي طلع يجري وراها و طلع مسدسه من ورا ضهره و ضرب نار عند رجليها.
إيلاف اتخضت و نطت من مكانها، تشارلي وصلها في لحظه و حط المسدس على رأسها.
تشارلي(بالانجليزية): مفيش داعي لده.
تشارلي شد إيلاف ناحية الغابة اللي قدامه، إيلاف حاولت تزق تشارلي كتير لكن معرفتش.
إيلاف بدأت تبص حواليها و تبص على الأرض تحفر خطوات مشيها.

بعد فترة زقها تشارلي على الارض وقعت على رجليها و ايديها و رجليها اتجرحت.
تشارلي(بالانجليزية): اقعدي على ركبك.
إيلاف(بالانجليزية): مين بعتك؟
تشارلي(بالانجليزية): شخص عايزك تسافري بس لبعيد خالص.
إيلاف(بالانجليزية): دارك!
تشارلي(بالانجليزية): مش مضطر أجاوب.
تشارلي(بالانجليزية، بحدة): اقعدي على ركبتك.
إيلاف قعدت على ركبتها قدام تشارلي اللي رفع مسدسه في وشها، إيلاف غمضت عينيها جامد.

إيلاف فتحت عينيها و مسكت ايد تشارلي بعيد عنها، تشارلي ضغط على الزناد و كذا طلقة طلعت من مسدسه.
إيلاف قامت وقفت و هي ماسكة ايد تشارلي، تشارلي حاولي كتير يزقها.
المسدس وقع من ايدين تشارلي، إيلاف مسكته بسرعة و حطته في وش تشارلي.
إيلاف(بالانجليزية): هتسبني امشي و لا؟
تشارلي جري على إيلاف بهجوم، إيلاف غصب عنها ضغطت على الزناد.
تشارلي وقع على الارض و قميصه الأبيض غرقان ب دمه، إيلاف بصت لتشارلي بصدمة و دموع.

ايد إيلاف بدأت ترتعش و المسدس وقع من ايديها إيلاف قعدت فترة عقبال ما استوعبت اللي حصل.
إيلاف قربت من تشارلي و حطت ايديها مكان الجرح بصدمة و رفعت ايديها قدام عينيها بصدمة.
إيلاف شافت النبض و النفس و بِعدت عنه بفزع و هي خايفة و مصدومة من نفسها.
إيلاف بصت حواليها و قامت تجري بعيد عنه، إيلاف و هي بتجري وقعت كذا مرة على الأرض.
إيلاف(بنفي): انتي معملتش حاجة. لا لا لا انتي مقتلتيش حد يا إيلاف.

إيلاف مسحت دموعها اللي نزلت على عينيها و كملت تجري لبره الغابة.
إيلاف بدأت تمشي و هي متعرفش تروح فين و كانت خايفة و دايما بتخبئ ايدها في جيب الجاكت بتاعها.
إيلاف بدأت تمشي في طرق كتيرة و اتعرضت لكلمات سيئة و كلام مسئ لسمعتها.
إيلاف قضت التلت أيام في الشارع خايفة من أنها تختلط بأنسان، بتمشي على أمل تلاقي حد تعرفه أو حد يساعدها.

إيلاف وصلت للكوبري و وقفت بدأت تشتكي همومها للبحر، إيلاف مسحت دموعها و بدأت تمشي لغاية ما سمعت صوت دارك.

خلصت إيلاف سردها للي حصل، الاتنين فضلوا صامتين لفترة...
دارك رفع ايده و مسح دموعها بهدوء، إيلاف غضمت عينيها...
دارك: تقدري توصليني للغابة دي؟
إيلاف: معرفش.
دارك: هنجرب.
دارك: اجهزي و انزلي ورايا ن.
إيلاف: انا جاهزة مش معايا حاجة أخدها.
دارك: طيب.
دارك و إيلاف خرجوا بره أوضتهم و نزلوا لتحت، الكل بص ليهم و استغربوا من حالتهم.
دارك: هنروح مشوار.
كمال: رايحين فين؟
دارك: مش مهم.
رائد: بنطمن.

رائد(بخبث): هتغيبوا مثلا؟
رائد(بخبث): عايزين تعرفوا اسم فندق جميل لحديثي الزواج.
كلهم ضحكوا على كلام رائد، إيلاف رجعت خطوة لورا ضهر دارك.
دارك(بابتسامة): هتقدر تساعدني؟
رائد: حالا.
دارك(بابتسامة): طيب شوف كدة فندق محترم.
دارك قرب من رائد اللي شد اللاب بتاعه بسرعة و بدأ يبحث عن أفضل فندق موجود في ألمانيا.
فجأة فتح عينيه بصدمة لما لقى دارك موجه سكينة على رقبته.
دارك: كمل كمل علشان ابعت جثتك على الفندق ده.

كمال(بضحك): و نقول كان نفسه يتدفن هناك.
دارك: الحاجات دي خليها لنفسك.
دارك قرب من إيلاف و مسك ايديها و خرج بره البيت و فتح ليها باب العربية.
إيلاف: شكرا.
الاتنين ركبوا العربية، دارك ساق ناحية المطار و إيلاف بدأت تدله على الطريق.
دارك وقف العربية بقوة و بص لإيلاف بابتسامة برود، إيلاف بصت للمطار و بعدها بصت لدارك.
دارك: مش ملاحظة أن دي رابع مرة نرجع فيها للمطار، و أنا عايز أروح الغابة قبل ما الليل يجي.

إيلاف: يعني كنت عشت في ألمانيا دي قبل كدة!
دارك(بتنهيدة): حاولي تركزي.
دارك شغل العربية و بدأ يسوق، إيلاف بدأت تبص حواليها و على كل شارع.
إيلاف: اهو اهو اهو.
دارك بص ناحية ما إيلاف شاورت، دارك بدأ يسوق ناحية ما شاورت إيلاف.
دارك وصل لمدخل الغابة و بص لإيلاف و نزل من العربية و تأكد ان مسدسه ورا ضهره.
إيلاف: هتسبني هنا لوحدي!
دارك: دخولك خطر عليكي.

إيلاف فتحت باب العربية بسرعة و راحت لدارك و مسكت في ايده و هي بتبص حواليها.
إيلاف: متسبنيش هنا لوحدي.
دارك دخل للغابة و معاه إيلاف، إيلاف بدأت توصفله الطريق لغاية ما وصل لجثة تشارلي اللي كان باقي منها أجزاء.
إيلاف صرخت و خبت وشها في دارك اللي شدد على رأسها يمنعها من انها ترفع رأسها و تشوف المنظر تاني.
دارك: اهدي خلاص جايين نعمل حاجة و هنمشي علطول...

دارك بدأ يبص حواليه و ساب إيلاف و قرب من المسدس، طلع كيس حط المسدس فيه و خده و مسك ايد إيلاف و بدأ يخرج بره الغابة.
إيلاف: جيت هنا ليه؟
دارك: مش مهم.
إيلاف(بتوتر): متأكد أننا هنخرج من هنا.
دارك رفع رأسه و لقى قدامه مجموعة بسيطة من سكان الغابات، كانوا ماسكين في ايديهم أدوات حادة.
إيلاف وقفت ورا دارك و حضنته من ضهره، دارك بص ليها بطرف عينيه و كان وشه قريب من وشها.
إيلاف: مش هتتصرف!

دارك: أنا شايف أنك خدتي عليا أوي.
إيلاف: قصدك؟
دارك: أحضان هنا و هناك و مش عارف إيه.
دارك: المرة الجاية ناوية تعملي إيه تاني؟
إيلاف(بصريخ): همسك سلاحك و اقتلك لو فضلنا عايشين.
دارك لمح اللي جاي ناحيتهم بسرعة كبيرة زق إيلاف على الارض و طلع سلاحه و بحركة سريعة قتله.
باقي أصدقائه بصوا لدارك بغضب و جريوا ناحيته و بدأ يضرب نار بسلاحه.
دارك: قومي.

إيلاف قامت بسرعة و مسكت في ايد دارك الممددوة ناحيتها و بدأوا هما الاتنين يجروا.
دارك ضرب كذا مرة ناحيتهم، إيلاف كانت هتقع دارك سندها بسرعة و شدها معاه و كملوا جري.
إيلاف وقفت من التعب و بصت لدارك.
إيلاف(بتعب): أكتر من كدة هموت و.
إيلاف لقت دارك شالها على كتفه و كمل جري إيلاف مسكت فيه كويس.

-في مكان تاني...
في المستشفى.
مؤنس(بصوت عالي): بسرعة.
مؤنس بدأ يودي صدمات كهربية ليوسف، رشا كانت واقفة بره منهارة في العياط.
مؤنس: ناوليني يا أروى.
كل الدكاترة بدأت تعمل كل اللي في ايديها علشان تنقذ يوسف اللي كان مثلهم الأعلى.
صابرين(بدموع): هو كدة خلاص.
مؤنس(بحدة): اطلعي بره.
مؤنس ودى صدمات كهربائية بأعلى قيمة ليوسف، يوسف خد نفس عميق دلالة على رجوعه للحياة.

مؤنس قعد في الارض و هو مش قادر يأخد نفسه من المجهود اللي بذله.
أروى: مبروك.
مؤنس: لازم نحطه تحت الرقابة لمدة 24 ساعة.
لميس: شكله مدخلش في غيبوبة تاني.
مؤنس: هنتأكد كمان شوية.
مؤنس خرج لرشا اللي كان هيغمي عليها من شدة انهيارها و هو لحقها بين ايديه.
مؤنس(بابتسامة): مبروك دكتور يوسف لسة عايش.
رشا(بخفوت): بابا.
مؤنس: اهدي.
مؤنس: سيدة تعالي بسرعة.
سيدة: نعم يا دكتور.
مؤنس: تعالي ساعديني انقلها أوضة.

مؤنس و سيدة نقلوا رشا لأوضة مرضى عادية، مؤنس علق ليها محاليل و سابها و خرج.
مبروك: عرفت عن عملك العظيم.
مبروك: مصدوم من واحد كيوت زيك قدر يعمل كدة الصراحة.
مؤنس: الإيمان و الثقة و الخبرة اللي اكتسبتها من دكتور يوسف هي اللي خلتني احقق الانجاز ده.
مؤنس ساب مبروك و مشي و مبروك بصله بغيظ.
هنا: بقى حتة الاهبل ده قدر ينقذ دكتور يوسف؟
مبروك: حظ يا بنتي.
هنا: اكيد.
مبروك: وراكي حاجة بليل؟
هنا: لا.

مبروك: هستناكي النهاردة.
مبروك(بغمزة): متتأخريش.
هنا: ماشي مش هتأخر.
كل واحد بدأ يشوف شغله في المستشفى.

-في مكان تاني...
عند حازم.
إسماعيل: وصلت لأي حاجة؟
حازم: لا.
بهيرة: بقى خلاص نعلن عن وفاتها و نأخد الورث احنا.
حازم: و بعدين؟ مش هتعرفوا تعملوا كدة لأن مفيش ورق يثبت بأنها توفت فمتحاوليش.
بهيرة: نحاول نتصرف.
حازم: براحتكم.
بهيرة: بس شكلك كدة كدة مش هتتجوز إيلاف هشوفلك واحدة من اللي بيقعدوا معايا في النادي.
حازم: مش عايز.
بهيرة: ليه بس؟
حازم: كدة مزاجي.
بهيرة: لا لازم تتجوز علشان.

إسماعيل: اهدي يا بهيرة مش كدة.
بهيرة: لازم يعرف فين مصلحته.
حازم: ايوه انا لما اتجوز هنبسط في ايه؟!
بهيرة: جرب بس بنت جميلة و من عائلة و اسم و.
حازم: هل يا والدي لما قررت تتجوز امي اتجوزتها لانها من عائلة غنية و فلوس.
بهيرة بصت لاسماعيل اللي بصلهم باحراج، حازم سابهم و قام مشي بره البيت.
حازم طلع تليفونه و اتصل بأدهم. الخط اتفتح.
حازم: تعالى عايزك.
أدهم: بخصوص؟
حازم: القضية.
أدهم: هنتقابل فين؟
حازم: في.

أدهم: تمام.
حازم ركب عربيته و راح ناحية المكان اللي قال لأدهم عليه كان أدهم متواجد فيه لأنه قريب من مكان شغلهم.
أدهم: خير حازم بيه طالبني مخصوص علشان قضية ده انا سيبت كل اللي في ايدي و جيت مخصوص علشانك.
حازم: اه بالنسبة لموضوع إيلاف أنا شايف أنه لازم نلاق.
حازم(بصدمة): شغف!

-في مكان تاني...
عند إيلاف و دارك.
إيلاف(بقلق): دارك.
إيلاف(بدموع): فتح عينك أرجوك فتح عينك.
إيلاف قعدت تهز في دارك كتير، إيلاف حطت ايديها على رأسه حست بدم على ايدها...
إيلاف بصت بصدمة لدارك و بصت لايدها اللي مليانة بدم دارك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة