قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

عند دارك.
دارك بدأ يفوق من نومه و حط ايده على رأسه كان حاسس بصداع، دارك فتح عينه و بص حواليه ملقاش إيلاف.
دارك قام من مكانه مفزوع و لبس التي شريت بتاعه و خرج بدأ يدور عليها في البيت.
دارك خرج بره البيت و بدأ يبص حواليه في كل مكان بقلق لمح إيلاف قاعدة قدام البحر و شاردة.
دارك قرب منها بخطوات بطيئة و بصلها.
دارك(بخفوت): إيلاف.
دارك: إيلاف.
إيلاف بصت ناحية دارك و بعدها نزلت عينيها بعيد عنه بتوتر.

دارك: أنتي كويسة؟
إيلاف: الحمدلله.
دارك: ارفعي عينك في عيني.
إيلاف: ليه يعني؟
دارك: إيلاف.
إيلاف بصت لدارك لفترة بسيطة و الاتنين بِعدوا بنظرهم بعيد عن بعض، دارك حط ايده في جيب بنطلونه و بص ناحية رجله و إيلاف بصت للبحر.
دارك: تأكلي؟
إيلاف: مش عايزة و كمان أصلا معندناش أكل و لا عربية و لا أي حاجة.
دارك(بإرتباك): ا بالنسبة ل.

إيلاف قامت وقفت و بدأت تنفض هدومها و مشيت ناحية البيت لكنها وقفت لما دارك مسك ايديها و قربها منه.
دارك(بخفوت): ندمانة؟
إيلاف لا رد.
دارك(بنبره أقرب للرجاء): ردي و إلا هعتبر صمتك ده جوابك.
إيلاف بِعدت بوشها و عينيها للناحية التانية.
دارك: إيلاف.
دارك ساب إيلاف اللي مشيت ناحية البيت و فضل باصص عليها لغاية ما اختفت.
إيلاف دخلت البيت و قعدت على الكنبة اللي موجودة و ضمت رجليها ليها.

بعد فترة إيلاف لقت دارك واقف قدامها.
دارك: هروح أحاول اجيب العربية و أجيب أكل لينا.
إيلاف(بخفوت): طيب.
دارك: خلي المسدس ده معاكي.
إيلاف: مش عايزة حاجة.
دارك: بلاش عناد يا إيلاف.
إيلاف: إيه ناوي تهرب و تسيبني هنا!
دارك: إيه اللي بتقوليه ده!
دارك: لا يا إيلاف.
إيلاف: خلاص هستناك.
دارك بص لإيلاف اللي بِعدت عينيها عنه، دارك سابها و كان لسة هيخرج بره البيت سمع صوت عربية البوليس.

إيلاف قامت وقفت بسرعة و بصت لدارك اللي قرب منها و مسك ايديها.
إيلاف(بقلق): هما عروفوا مكانك من فين لازم نهرب و إلا هيمسكوك.
دارك شد إيلاف ناحيته أكتر و هي بصتله بقلق.
دارك: خايفة؟
إيلاف(بقلق): أكيد هيمسكونا لازم نهرب...
دارك مسك ايد إيلاف و خرج من الشباك الازاز اللي كان موجود في البيت.
إيلاف(بقلق): قريبين اوي.
دارك جري ناحية البحر و بدأ يمشي فيه و إيلاف مصدومة من اللي بيعمله.
إيلاف: هنعمل ايه؟

دارك: هنستخبئ.
دارك: اكتمي نفسك.
دارك و إيلاف نزلوا تحت الماية و دارك كان ماسك ايد إيلاف جامد.
البوليس حاوط البيت و بدأوا يفتشوا البيت كله لكنهم ملقوش حاجة.
ظابط(بغضب، بالالمانية): دارك.
إيلاف مكنتش قادرة تكتم نفسها لوقت أطول، دارك كان بيقدر يكتم نفسه لأطول فترة ممكنة في الماية.

إيلاف بصت لدارك و فجأة حست بدوخة شديدة و حاولت تفتح عينيها لكنها مقدرتش و بدأت تفقد وعيها و ايديها فلتت من دارك و بدأت تنزل للقاع.
دارك بص على إيلاف و بدأ يعوم ناحيته لكن كان لازم يتنفس طلع رأسه و خد نفس عميق.
الظابط كان واقف بيشتم في دارك و لف برأسه ناحية الماية كان دارك نزل تاني ناحية إيلاف.
دارك بدأ يعوم لغاية ما وصل لجسم إيلاف و حاوطها بايده و بدأ يعوم علشان يوصل لسطح الماية.

كان البوليس بدأ يركب عربياته و اتحركوا، دارك حط إيلاف على الشاطئ و بدأ يعمل لها انعاش يدوي.
دارك عمل تنفس صناعي لإيلاف اللي طلعت ماية من بوقها و قعدت تكح.
دارك بدأ يطبطب على ضهرها لغاية ما هديت...
إيلاف: ده كان انتحار ده.
دارك: قومي يلا لازم نتحرك.
إيلاف و دارك قاموا وقفوا، دارك مسك ايد إيلاف و بدأ يمشي و هي وراه.
دارك: سقعانة؟
إيلاف: مش اوي.

دارك حط دراعه على كتف إيلاف و شدها لحضنه، إيلاف مبصتش لدارك و الاتنين مشيوا من الطريق اللي جم منه.
إيلاف: العربية مش موجودة؟!
دارك: على اساس يعني انا كنت متوقع إني هلاقيها.
إيلاف: هنتصرف ازاي دلوقتي!
دارك: هنتصرف من ناحية هنتصرف فأحنا هنتصرف.
دارك راح وقف في موقف الأتوبيسات المجانية مع إيلاف الكل كان بيبص ليهم باستغراب.
إيلاف: بقينا أضحوكة دلوقتي.
دارك: اركبي.

دارك ركب إيلاف و بعدها هو، الكل في الأتوبيس مستغرب حالتهم و هدومهم كلها ماية كدة.
بعد فترة، دارك كان وصل قدام بيت جوليا و كمال القديم و قدر يفتحه و دخل هو و إيلاف.
دارك: قدامنا 15 دقيقة و نمشي.
دارك و إيلاف طلعوا أوضتهم القديمة و كل واحد بدأ يغير هدومه.
إيلاف لبست بنطلون أبيض و فوقه تي شيرت بكم باللون الأسود، لبست كوتشي أسود و رفعت شعرها على شكل ديل حصان.

إيلاف بصت لنفسها في مراية الحمام و اتنهدت و غسلت وشها كذا مرة و خرجت لدارك.
إيلاف: أنا جاهزة.
دارك: تمام يلا علشان نلحق القطر.
إيلاف: قطر!
دارك: أيوه مينفعش نأخد تذكرة السفر بالطيارة من هنا يلا بسرعة.
دارك حط على كتفه شنطة ضهر خاصة بيه و لبس كمامة باللون الأسود بعد ما غير شكله الحقيقي، دارك مسك ايد إيلاف و خرج بره البيت.
إيلاف: ليه محسسني إني طفلة صغيرة اقدر امشي علفكرة.

إيلاف: و متخافش مش ههرب منك يعني.
دارك ساب إيد إيلاف و بصلها ببرود و سابها و مشي قدامها، إيلاف مشيت وراه و هي متضايقة من نفسها و من الحالة اللي وصلت ليها.
دارك(بالالمانية): تاكسي.
في تاكسي وقف قدام دارك، دارك فتح باب العربية و شاور لإيلاف انها تركب و بعدها ركب جمبها.
دارك(بالالمانية): لو سمحت محطة.
السواق بدأ يبص لإيلاف من مراية العربية بنظرات معجبتش دارك.

دارك طلع من ورا ضهره مسدسه و حطه على رأس السواق اللي بصله بفزع.
دارك(ببرود، بالالمانية): عينك بدل ما أقتلك.
هز السواق رأسه بمعني ماشي و هو خايف من مسدس دارك، دارك بِعد المسدس و بص لإيلاف اللي بصت ناحية الشباك.
دارك(بتنهيدة): إيلاف.
إيلاف: نعم.
دارك: لسة مجاوبتيش على سؤالي.
إيلاف بصت ناحية دارك و بعدها بصت للشباك تاني و حاولت تتكلم لكن مقدرتش...
دارك: مش عايز أخد صمتك إجابة.

إيلاف: لكن الصمت هو إجابتي ليك.
دارك بص لإيلاف و بعدها بِعد عنها شوية و بص ناحية الشباك اللي جمبه...
السواق(بالالمانية): وصلنا.
دارك حاسب السواق و نزل هو و إيلاف دخلوا المحطة و بدأ دارك يشتري تذكرتين ليه هو و إيلاف.
دارك اشتري شوية أكل بسيط و ركب هو و إيلاف القطر من درجة أولى.
دارك: لما تحبي تأكلي كُلي.

إيلاف هزت رأسها بمعنى ماشي و بصت من الشباك اللي جمبها و غمضت عينيها، دارك بص ناحية إيلاف لغاية ما راحت في النوم.

-في مكان تاني...
في المستشفى.
كانت المستشفى مقلوبة و فيها بوليس و صحافيين كتير.
رشا كانت قاعدة بتعيط في حضن يوسف، مؤنس واقف مع الظابط اللي بيسأله عن الحادثة.
صابرين(بدموع): هو ليه حصل كدة فيها؟
سيدة: عمري ما اتمنيت الأذية ليها.
لميس: ده قدرها و نصيبها.
زهراء: إنا لله و إنا إليه راجعون.
زبيدة: تفتكروا دارك هو السبب برضو.
لميس: التاني كان وزير أما دي حتة دكتورة لا راحت و لا جت.

سيدة: يلا يا جماعة ربنا يرحمها.
جلال: أنا طبعا مش عارف مين القاتل و لكن اوعدكم هنلاقيه.
صحفي: و إختفاء الدكتورة إيلاف ليه علاقة بالحادثة؟
جلال: ازاي؟
صحفي: إن دارك السبب مثلا.
صحفية: حضرتك شاكك في حد من اللي موجودين؟
جلال: لا أحنا كلنا هنا عائلة واحدة و كلهم بيحبوا بعض مفيش حد بيحمل للتاني كره نهائي.
جلال كان مهتم بالصحافة و أن المستشفى بتاعته تتشهر حسب اعتقاداته.
ظابط: اي أقوال أخرى؟
مؤنس(بحزن): لا.

ظابط: تمام هنحتاج حضرتك تاني.
مؤنس: تمام.
يوسف: خلاص يا رشا بقى خلاص يا بنتي بطلي عياط هي كانت من بقية اهلك في ايه يا رشا؟
مؤنس: هتلاقيها خايفة من منظر الدم حضرتك احنا كدكاترة متعودين اما هي لا معتقدش صح يا رشا.
رشا هزت رأسها بمعنى اه، يوسف شدها لحضنه و باس رأسها.
يوسف: خلاص يا حبيبتي روحي ارتاحي.
يوسف: وصلها يا مؤنس.
مؤنس: حاضر يا دكتور.

مؤنس خد رشا و ركبها عربيته و وصل لبيت الدكتور يوسف و وقف قدام العمارة اللي ساكنين فيها.
مؤنس: روقي كدة خلاص حصل خير.
رشا(بدموع): المنظر كان بشع.
مؤنس: فعلا ربنا يجازي اللي كان السبب.
مؤنس: يلا انزلي لو في حاجة كلميني.
رشا: تمام.
رشا نزلت من عربية مؤنس و طلعت لشقتها، مؤنس طلع بعربيته للمستشفى تاني...

-في مكان تاني...
عند حازم.
حازم فاق و هو حاسس بوجع شديد في رأسه بسبب الضربة اللي اضربها على رأسه، حازم فتح عينه لقى نفسه نايم على الارض.
حازم(بوجع): آآآآه.
حازم افتكر شغف قام بسرعة.
حازم(بقلق): شغف!
شغف(بعياط): أنا هنا.
حازم قام وقف و قرب من مكان شغف لكنه وقف على بُعد بسيط منها بسبب السلسلة الحديد المربوطة في رجله و في الحيطة.
شغف(بعياط): أنا آسفة يا حازم آسفة جدا أنا السبب.

حازم: متعيطيش أكيد هنخرج من هنا.
حازم حاول كتير يفتح القفل اللي في السلسلة الحديد معرفش بص لشغف اللي كانت منهارة في العياط.
حازم: طب حاولي تقربي لعندي شوية.
شغف(بعياط): ازاي؟
حازم(بانفعال): ما تحاولي تتصرفي يا شغف في ايه؟
شغف حاولت تتحرك بالكرسي اللي هي مربوطة فيه، حازم بدأ يفك الحبل اللي هي مربوطة بيه.
حازم: حاولي تدوري على حاجة افتح بيه القفل ده.
شغف(بدموع): حاضر.
حازم(بحدة): امسحي دموعك.
شغف: حاضر.

شغف مسحت دموعها بسرعة من على خدها و بدات تدور على اي حاجة حازم يفتح بيها القفل، شغف قربت منه و شالت دبوس شعرها.
شغف(بدموع): ده هينفع صح.
حازم مسكه منها و بدأ يفتح القفل و حاول كتير لغاية ما فتحه.
حازم(بحدة): ممكن افهم بتعيطي ليه دلوقتي؟
شغف(بعياط): علشان انا ضعيفة.
شغف قعدت قدام حازم و بدأت تعيط بانهيار تام، حازم قام وقف و بص عليها و بعدها بدأ يدور على مخرج المكان ده.

حازم قرب من شغف و وقفها قدامه و بدأ يهزها بعنف.
حازم(بحدة): الظابط شغف ركزي معايا أنتي ممكن تبقي مسؤولة عن ارواح ناس كتير بلاش الضعف ده.
حازم(بحدة): خلي عندك ثبات انفعالي.
شغف(بعياط): انا مليش في الشغل ده انا دخلت لان دي رغبة والدي انا فاشلة تمام انا بخاف امسك حتى السلاح انا ضعيفة جدا.
شغف(بعياط): انا وحشة و ضعيفة اوي.
حازم شد شغف لحضنه و بدأ يملس بايده لى شعرها بهدوء، شغف قعدت تعيط.

حازم: ايه يا بنتي انتي مخزنة العياط بقالك سنين!؟
شغف(بعياط): عمري ما عيطت علشان بابا يفضل مبسوط.
حازم: شكله كدة هيتنكد عليا.
حازم: طب ممكن يا آنسة شغف نتحرك و لا ايه النظام؟
حازم مسك ايد شغف و خرج من الباب اللي لقاه و بدأ يبص يمين و شمال.
شغف(بدموع): مش هتلاقي حاجة هما دايما كدة عايزين يخوفوني و بس.
حازم: هما مين؟
شغف: ييعملوا كدة كل فترة لانهم بيحبوا يشوفي خوفي و ضعفي.
حازم حاوط شغف بايده و باس رأسها.

شغف(بعياط): انا فعلا ضعيفة.
حازم(بتنهيدة): يلا نمشي يا شغف.
حازم خرج من المكان اللي هو فيه لقاه كان أوضة في بيت مهجور لفترة فيه خردة...
حازم: ايه المكان ده؟
حازم بدأ يمشي مع شغف لفترة و وصل للطريق الرئيسي، حازم وقف تاكسي و ركب شغف و ركب معاها.
حازم: بطلي عياط.
بعد فترة السواق وقف قدام مبنى المخابرات، شغف فتحت الباب و جريت ناحية سراج اللي كان واقف و جمبه بعض الظباط و حضنته جامد و قعدت تعيط.

حازم: جاسر تعالى حاسب السراق.
حازم قرب من ادهم و سراج و شغف...
حازم(بحدة): ممكن بقي افهم ايه الحكاية؟
سراج: هحكيلك.

-في مكان تاني...
عند إيلاف و دارك.
إيلاف(بقلق): دارك.
إيلاف(بقلق): فتح عينك.
إيلاف(بدموع): سامعني طيب؟
إيلاف(بدموع): أنا آسفة انا السبب.
إيلاف(بدموع): ارجوك.
دارك فتح عينه ببطء و بص لإيلاف اللي كانت بتعيط بخوف على دارك.
دارك: خايفة عليا؟
إيلاف: أنت كويس؟
دارك(بوجع): آآه.
إيلاف(بقلق): كويس رد عليا؟
دارك(بوجع): يعني شوية.
إيلاف: طب قوم معايا قوم.
إيلاف سندت دارك و قامت وقفت هي و دارك.

دارك: طب دلوقتي سرقوا كل ما الفلوس و الموبايل اعمل ايه؟!
إيلاف: انا هتصرف.
دارك(برفعة حاجب): حاضر يا زوجي يا حبيبي هسمع كلامك انا بقى.
إيلاف: مش وقت هزار ده.
دارك: ليه ما تخليكي أنتي الراجل و انا الست بقى اصلي مش عاجبك.
إيلاف(بضيق): دارك.
إيلاف(بالانجليزية): تاكسي.
إيلاف وقفت تاكسي و ركبت دارك و هي جمبه.
إيلاف(بالانجليزية): لو سمحت وديني في حي.
دارك: هنروح فين يا إيلاف؟
إيلاف: تعرف تسكت دلوقتي.

دارك(بضيق): إيلاف.
إيلاف لا رد.
بعد فترة السواق وقف قدام البيت اللي إيلاف قالتله عليه بالتفصيل.
إيلاف نزلت و معاها دارك، إيلاف بصت للسواق.
إيلاف(بالانجليزية): لحظة اجيب فلوس.
دارك: اوعي تقولي أننا جينا بيت خالك!
إيلاف هزت رأسها بمعنى اه دارك كان هيمشي لكن إيلاف مسكت ايده و زقته ناحية البيت.
إيلاف رنت الجرس الباب اتفتح.
ميرنا(بصدمة): إيلاف!
ميرنا(بصريخ): ماما.
ميرنا جريت على إيلاف حضنتها جامد.

ميرنا(بصريخ): بابا ماما تعالوا بسرعة.
إيلاف: طب ممكن تحاسبي السواق.
ميرنا: اه اه لحظة.
ميرنا دخلت جابت فلوس و حاسبت السواق و بصت لدارك باستغراب.
إيلاف: ده يبقى جوزي.
ميرنا(بصريخ): نعم!
دارك(بهمس): هي مش بتعمل حاجة غير انها تصرخ.
إيهاب: في ايه يا ميرنا يا مجنونة انتي؟
إيهاب(بصدمة): إيلاف بنت الغالية.
إيهاب حضن إيلاف جامد و إيلاف باست خده.
إيلاف(بفرحة): وحشتني اوي يا خالو.
إيهاب(بصوت عالي): يا أمينة.

امينة: في ايه منك ليها هتفضلوا تلعبوا زي كل يوم كدة.
أمينة: بنت الغالية!
أمينة جريت على إيلاف خدتها في حضنها، إيلاف كانت مبسوطة جدا بيهم.
إيهاب: مالك يا بت فاتحة بوقك كدة ليه!
إيهاب: مين ده يا إيلاف؟
إيلاف: جوزي.
إيهاب(بصدمة): مين يا اختي!
امينة: و ماله وشه متخرشم كدة ليه؟!
إيلاف: اتسرقنا و احنا في طريقنا لهنا و طلع علينا بلطجية كتير.
إيهاب: ادخلوا و نتفاهم جوا.
كلهم دخلوا للبيت البسيط بتاع إيهاب.

كلهم قعدوا و الكل بيبص لبعضه و كان الجو ملئ بالتوتر.
ميرنا(بهمس): بتقعي على مزز كدة منين مش معقولة يالهوي.
إيلاف ضربت ميرنا في جمبها بكوعها.
إيهاب: و الأستاذ مقدرش يحميكي يعني عايزة تفهميني كدة.
أمينة: اهدى يا إيهاب.
إيهاب: ازاي ت.
إيلاف مسكت ايد دارك و بصت لإيهاب.

إيلاف: أيوه فعلا يا خالو عندك حق عايزة أفهمك أن رائف لو لمح الهواء جمبي بيغير عليا لدرجة أنه بيتمني أنه افضل في حضنه ال24 ساعة علشان محدش يقدر يبص عليا و لا يقدر يفكر فيا، عايزة اقولك أن دارك اللي حصله ده لأنه كان بيحميني بيقبل على نفسه الوجع علشان متوجعش و لا احس بأي وجع عايزة اقولك أن رائف يتمنى لو يجيبلي نجمة من السماء بس دايما هو شايف ان النجوم مش من مقامي و بيتمني إني افضل ال24 ساعة قدام عيونه لأنه بيشتاق ليا حتى و انا قدامه فمبالك لما اغيب عن عيونه ثواني.

إيلاف: رائف ا.
ميرنا: بس بس بس يا ماما يالهوي على الحب.
أمينة(بابتسامة): ربنا يخليه ليكي.
إيهاب: من امتى يا ست إيلاف.
إيلاف: من يوم ما شوفته و قلبي دق ليه.
دارك بص لإيلاف بصدمة و إيلاف بصتله بنظرات هو مفهماش.
إيهاب: ميرنا طلعيهم اوضة الضيوف و بليل نتكلم واضح انه تعبان.
أمينة: مش جايبة هدوم معاكي يا حبيبتي؟
إيلاف: لا كل حاجة اتسرقت الا شنطة دي.
ميرنا: طب هجبلك هدوم من عندي.
ميرنا: تعالي يلا معايا.

إيلاف فضلت ماسكة في ايد دارك و طلعت ورا ميرنا مع دارك، ميرنا دخلت اوضتها بعد ما وصلتهم اوضة الضيوف...
إيلاف اول ما دخلت الاوضة شدت ايديها من ايد دارك.
دارك بص لإيلاف و لتصرفها و قرب منها.
دارك: عرفتي منين اسمي؟
إيلاف: غريبة معلقتش امبارح.
دارك بص لإيلاف بغيظ، إيلاف فتحت الباب لميرنا و خدت منها الهدوم و ابتسمت ليها.
إيلاف: تقدر تغير هنا هدخل أغير في الحمام.

إيلاف دخلت الحمام خدت دوش لفترة طويلة، دارك قلق عليها و فتح الباب.
إيلاف(بخضة): حد يدخل علي حد كدة!
دارك: كنت عايز ادخل الحمام الله.
إيلاف(بضيق): اخرج بره.
دارك خرج بره الحمام و ايلاف غيرت هدومها.
ايلاف لبست شورت باللون الازرق و فوقه تي شيرت بنص كم باللون الابيض.
إيلاف خرجت و بصت لدارك بغضب و قعدت على السرير، دارك دخل الحمام غسل وشه كذا مرة و خرج وقف قدامها.
إيلاف: ايه عايز تنام فوق رأسي مثلا!

دارك: هو انا عايز انام بس مش فوق رأسك.
إيلاف: طيب كويس.
إيلاف حطت رأسها على المخدة و هي حاسة بوجع في ضهرها بسبب المرمطة اللي هي بتتعرض ليها كل يوم من جري و ضرب نار و كل حاجة، دارك نام على الناحية التانية من على السرير و مسك ايد ايلاف و فردها على السرير و حط راسه على دراعها و حاوط خصرها بايده.
إيلاف: ا.
دارك: تصبحي علي خير.

دارك غمض عينيه و بدأ ينام بعمق، إيلاف بصت لدارك و رفعت ايديها حطتها على كتفه و غمضت عينيها و بدات هي كمان تنام.

-في مكان تاني...
عند الشباب.
البرتو(بغضب، بالانجليزية): ازاي دارك مظهرش لحد دلوقتي؟!
ألبرتو(بغضب، بالانجليزية): جاك هيلاحظ.
كمال(بالانجليزية): اهدئ ألبرتو اكيد هيظهر.
طاهر(بالانجليزية): قولتلك ان ميسم هانم توفت.
ألبرتو(بالانجلزية، بحدة): كلنا عارفين ان دارك هيحضر الدفن و بس...
طاهر(بالانجليزية): بس ا.
رائد(بالانجليزية): وصل طرد من ألمانيا.
طاهر(بالانجليزية): افتحه بسرعة ممكن يبقى من دارك.

بدأوا يفتحوا الطرد و رائد بدأ يشوف الاوراق اللي فيه و بص ليهم بصدمة.
رائد(بالانجليزية): ميسم هانم كتبت لدارك كل أملاكها.
ريان(بصدمة، بالانجليزية): ازاي؟
طاهر(بالانجليزية): متأكد يا رائد؟
طاهر شد الورق من رائد و بدأ يقرأه هو.
طاهر(لنفسه): طالما دارك بعته يبقى في خطر أكيد.
طاهر(لنفسه): يبقى ستيفان اتعرض لدارك.
طاهر(بالانجليزية): دارك اكيد في خطر.
ألبرتو(بالانجليزية): و هو دارك ده ممكن يبقى في خطر ابدا!

ريان(بالانجليزية): اكيد ألبرتو.
ألبرتو(بحدة، بالانجليزية): مش هقدر اغطي على غياب دارك اكتر من كدة اتصرفوا.
ألبرتوا سابهم و مشي، الكل بص لبعض.
طاهر: لازم نوصل ل دارك.
كمال: عندك حق.
كمال: ريان خليك هنا مع جوليا و أصلي.
ريان: تمام.
رائد: يلا بينا.
الشباب خرجت بره الشقة اللي هما فيها، ريان فضل مع جوليا و أصلي اللي كانوا بيضحكوا مع بعض و بيهزروا...

-في مكان تاني...
عند إيلاف.
إيلاف قامت مفزوعة من نومها على صوت ضرب نار...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة