قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

فجأة سمعوا صوت ضرب نار و صريخ...
حياة صرخت و ليث خدها في حضنه.
حياة: ولادي يا ليث.
ليلي(بخوف): ماما.
عز(بخوف): ايه ده؟
ليث: متخافوش. حياة خليكي هنا مع الاولاد.
حياة: ليث خليك انت كمان و النبي.
ليث: حبيبتي متخافيش. بحبك.
ليث نزل لتحت و حياة قعدت ضمت ليلي و عز و بصت علي قمر و بدر...
تحت.
كان الكل قاعد بيتكلم...
حارس: فهد بيه في ناس بره و عمالة تتخانق.
فهد: مين دول؟
حارس: منعرفش.
محمد: دخلوهم.
حارس: حاضر.

الحارس سمح للأشخاص اللي بره يدخلوا.
شمس(بصدمة): يا نهار اسود...
ادهم: في ايه؟
شمس: دول دول اهلي.
راجل: عايشة اهني و سيبانا يا بنت ال، (عايشة هنا و سيبانا).
ادهم(بحدة): احترم نفسك انت في بيتنا.
راجل2: تعالي اهني يا شمش خلينا نرجعوا بالذوق(تعالي هنا يا شمس خلينا نرجع بالذوق).
فهد: انت اتكلم معانا احنا في هنا رجالة.
راجل1(بسخرية): رجالة!
محمد: لا كدة كتير اطلعوا بره يلا.
راجل3: مش قبل ما نأخد بنتنا.

شمس: انا مش عايزة ارجع معاكوا سيبوني.
راجل2: ليكي عين تتكلمي يا بنت ال...
ادهم(بغضب): لا بص ياض خد نفسك و اللي وراك و غور مش هتأخد شمس غور يلا.
و بعدين عائلة شمس ضربت نار و كل البنات صرخت، ليث نزل.
ليث(بغضب): بيحصل ايه هنا؟
جميلة: الحقوا ادهم اغمي عليه.
ادم(بخوف): ادهم ادهم. يا ادهم رد عليا علشان خاطري.
ليث(بقلق): ادهم سامعني رد.
ليث(بغضب): مين اللي عمل كدة؟
محمد: عائلة شمس جم يأخدوها بس احنا رفضنا.

ليث: اطلبوا الاسعاف.
راجل3: مش قبل ما نأخد بنتنا.
ليث(بحدة): تعالوا معايا. تعالوا مش عايزين بنتكم لازم نتفق. يلا.
ليث خرج من القصر و عائلة شمس وراه. ليث ادي اشارة لحراسه كل الحراس هاجمت عائلة شمس.
راجل2: هي دي الرجولة.
ليث: اللي انتوا ضربتوه بالنار يبقي ابني و دمه غالي اوي عندي...
ليث: خدوهم.
حارس: حاضر يا بيه.
ليث: طلبتوا الاسعاف؟
فهد: ايوه جاية في الطريق.
شمس(بعياط): انا آسفة جدا جدا و الله.

جميلة: خلاص اهدي محصلش حاجة.
ليث: نادوا حياة.
سارة: مدام حياة ادهم بيه اتصاب و ليث بيه عايزك.
حياة(بخضة): بجد؟ خلي بالك من الولاد.
حياة نزلت جري و لقت الكل ملموم حوالين ادهم.
حياة: ابعدوا شوية.
حياة: ده فقد دم كتير، طلبتوا الاسعاف؟
ادم: ايوه.
حياة: طيب بس مش هنستني الاسعاف لازم ننقله المستشفي فورا...
نقلوا ادهم المستشفي بسرعة.
احمد: اخيرا شفنا حد من عائلة ليث.
محمد: ادهم اتصاب يا غبي.
احمد(بقلق): ازاي؟

حياة: مش وقته. جهزلي اوضة العمليات يلا.
احمد: حياة انتي متأكدة؟
احمد: هجريها انا...
حياة: طيب.
احمد دخل اوضة العمليات مع ادهم. و حياة قعدت جمب ليث حضنته.
حياة: ادهم هيكون كويس متخافش.
ادم: انت سبتهم يا بابا.
حياة: ادم ليث مش فايق دلوقتي.
فهد: اهدوا يا جماعة خير متخافوش...
محمد: ان شاء الله.
احمد: حياة تعالي لحظة.
حياة: حاضر.
حياة دخلت مع احمد اوضة العمليات.
احمد: حياة لازم نقل دم.

حياة: طب لو فصيلته نفس فصيلتي خد مني.
احمد: لا هنأخد من ليث بس اطلعي قوليله.
حياة: لا ابدا ليث تعبان و حزين لا لا.
احمد: و مش هينفع نأخد منك انتي لسة والدة من شهرين لا يا حياة.
حياة(بحدة): هتأخد مني انا يا احمد.
حياة: ليث تعبان و ادم لسة صغير. يلا.
احمد: طيب يا حياة.
و بدأوا ينقلوا دم من حياة ل ادهم...
حياة: هخرج انا.
فهد: ها ايه الاخبار؟
حياة: تمام. الحمد لله انقذناه.

ليث قام و حضن حياة و حياة بادلته الحضن.
محمد: خلاص اخوك بخير يا ادم.
ادم: الحمد لله.
فهد: الحمد لله.
و بعد فترة خرجوا ادهم من اوضة العمليات و نقلوه اوضة عادية.
ليث: شكرا يا احمد.
احمد: يا ابني و لا يهمك ده زي اخويا برضو.
احمد: دلوقتي نقلناه اوضة عادي تقدروا تروحوا تشوفوه.
الكل راح و حياة فضلت قاعدة.
ليث: حياة.
حياة: ها نعم.
ليث: تعالي.
ليث قرب من حياة و مسك ايديها و قومها.

حياة(لنفسها): يا ربي اعمل ايه دلوقتي.
حياة(بسرعة): ليث هروح اعمل حاجة و اجي.
ليث: حاجة ايه تعالي معايا...
حياة(بخفوت): لو مشيت اكتر من كدة هيغمي عليا.
ليث: بتقولي حاجة يا حبيبتي.
ليث بص وراه لقي حياة وقعت علي الارض.
ليث(بقلق): حياة حياة، حبيبتي ردي علشان خاطري.
مريم: دكتورة حياة.
ليث: شوفيها مالها. ارجوكي.
مريم: دكتور احمد...
احمد: يا نهار اسود. شيلوها بسرعة.
ليث شال حياة و مشي ورا أحمد.
احمد: حطها هنا.

احمد: هاتي محاليل().
مريم: حاضر يا دكتور.
ليث: مالها؟
احمد: كنا محتاجين نقل دم لادهم و كنت هأخد منك بس هي رفضت و كمان لما نقلنا دم مأكلتش اي حاجة مسكرة يعني.
ليث(بغضب): مجتش قولت ليا ليه؟
احمد: و الله هي اللي رفضت...
ليث: طب غور من وشي يا احمد غور.
احمد: حاضر...
و بعد فترة بسيطة حياة بدأت تفتح عينيها و شافت ليث و لمسته.
حياة(بحب): ليث.
ليث(بعصبية): ابعدي عني.
حياة: يا ليث.
ليث: لو كان حصلك حاجة كنتي هترتاحي.

حياة: محصلش حاجة. و متخافش مش هسيبك تبص لغيري و لا تتجوز غيري فاهم ياض.
ليث(برفعة حاجب): الشرع حلل اربعة.
حياة قامت بسرعة من علي السرير.
حياة: نعم يا حبيبي لا بس ريلي غور ياض من هنا.
ليث: هو انا اقدر اتجوز عليكي يا قمري انتي.
حياة: تعالي نطمن علي ادهم.
ليث: المحلول مخلصش. هروح اطمن علي ادهم علشان فضلت هنا و مروحتش ليه.
حياة مسكت ليث و قربت منه و (لخيالكوا).
احمد: ها ايه الاخبار؟
حياة(بخضة): يا نهار اسود.

ليث(بحدة): عايز ايه يا رزل؟
احمد: ها لا عن اذنكوا.
ليث: كنتي بتعملي ايه؟
حياة(باحراج): روح لادهم.
ليث(بغمزة): ليكي يوم يا حياتي.
ليث راح لادهم. و احمد دخل ل حياة.
حياة(بفرحة): باسم حبيب خالتك.
باسم: وحشتيني اوي يا طنط حياة.
حياة: معلش بقي مشغولة الفترة دي، بحبك.
حياة: اخبار ياسمين ايه؟
احمد: الحمد لله.
عند ادهم.
فهد: كنت فين؟
ليث: حياة اتبرعت بدمها لادهم بس اغمي عليها.
محمد: هي كويسة دلوقتي؟
ليث: الحمد لله.

ادم: هروح اطمن عليها.
ليث: طيب، ادهم هيفوق امتي؟
فهد: احمد قال كمان عشر دقايق.
ليث: ماشي...
ادم راح لحياة و اطمن عليها و راحت معاه لاوضة ادهم...
فهد: الف سلامة عليكي.
حياة: الله يسلمك.
ادهم(بتعب): انا فين؟
ليث: ادهم سامعني؟ حاسس بوجع؟
ادهم(بتعب): ايوه يا بابا...
احمد: احم عدي كدة يا ليث.
احمد بدأ يفحص ادهم و بعد فترة.
احمد: الحمد لله كويس تقدروا تأخدوه النهاردة بليل.
حياة: طيب شكرا سلملي علي ياسمين.

احمد: يوصل.
و بعد فترة كبيرة جهزوا ادهم و رجعوا للقصر.
فردوس: ها عامل ايه؟
حياة: الحمد لله.
فهد: يلا يا ادم انا تعبت.
ادهم(بضحك بسيط): عجزت يا فهد.
فهد: اخرس ياض.
ادهم(بضحك بسيط): طب ليث بيعرف يشيل حياة انت بتعرف تعمل ايه.
فهد قرب من فردوس و شالها و لف بيها.
فردوس: يا مجنون.
ادهم(بغمزة): اي خدمة خليته يشيلك.
محمد: انت لسة فيك نفس ياض انت.
ادم: يلا يا ادهم.
طلعوا ادهم اوضته و اطمنوا عليه و كل واحد راح اوضته...

حياة: انا لازم اخس.
ليلي: اه الصراحة يا ماما.
حياة: يعني انا تخينة؟
عز: ايوه و كمان متنسيش احتياجات بابا انتي طول اليوم معانا و بتذاكري لينا و بتقعدي بقمر و بدر و بترضعيهم و بتغيري ليهم مبترضيش اي حد يعملهم حاجة غيرك...
حياة: عندك حق بس بعد ما افطم بدر و قمر ابقي اخس.
ليلي: يكون اتجوز عليكي بقي.
حياة: عاااااااااااااا انتوا مش ولادي المفروض تطمنوني.
عز: بنقولك الحقيقة، نخدعك يعني.
حياة: غوروا من وشي.

ليلي: ورايا Homework باي.
عز: رايح العب مع ماهر.
عند ادم.
ادم: سارة مشوفتيش حور؟
سارة: شوفتها من شوية كانت في اوضة حضرتك.
ادم: طيب شكرا.
ادم طلع لاوضته لقي حور قاعدة بتعيط جري عليها.
ادم(بقلق): مالك؟
حور حضنت ادم جامد و قعدت تعيط.
ادم: حد عملك حاجة؟ ردي يا حور...

حور(بعياط): كنت بلعب في الجنينة و روحت ورا القصر الحارس قالي متروحيش هناك بس انا روحت و بعدين لقيته شالني من هدومي و وداني القصر و رماني علي الكنبة.
ادم: تعرفي شكله؟
حور(بعياط): ايوه.
ادم: تعالي معايا.
ادم مسك ايد حور و خرج بره القصر.
ادم: مين فيهم يا حور؟
حور: اهو هو ده.
ادم قرب من الشخص اللي حور شاورت عليه و بدأ يضرب فيه و كل الحراس واقفة مش عارفة السبب.

ادم(بغضب): قسما بربي اشوفك مقرب منها تاني لاكون قاتلك.
ادم وطي شال حور و دخل القصر.
ادم: اي حد يعملك اي حاجة تيجي تقوليلي فاهمة.
حور: حاضر. انت احسن اخ...
ادم(بضيق): اخ؟!
حور(بعدم فهم مصطنع): ايوه هو مش انت اخويا. في ايه؟
ادم: اجري ذاكري يا بت.
حور: حاضر يا اخويا، باي.
حور طلعت جري لاوضتها و بدأت تذاكر.

-في مكان تاني...
عند نازلي و كريم.
كريم: يا نازلي يا بت قومي.
نازلي(بنوم): شوية كمان يا كريم.
كريم: يلا بقي انتي نسيتي ان امي عازمة خالتي و بنتها يلا.
نازلي: حاضر طيب.
نازلي قامت ودخلت الحمام و خرجت بدأت تلبس.
نازلي لبست فستان طويل بنص كم باللون الاحمر و كان ظاهر بطنها اللي كبرت نوعا ما و سيبت شعرها و حطت روچ خفيف و كحل و لبست صندل احمر بكعب بسيط.
كريم: ايه الجمال ده يا قمري انتي؟
نازلي(بخجل): شكرا.

كريم: اه في حاجة بس.
نازلي: ايه؟
كريم(بتردد): بنت خالتي.
نازلي: مالها؟
كريم(بتردد): و لا بلاش.
نازلي: تعالي هنا مالها بنت خالتك؟
كريم: بتحبني...
نازلي: نعم يا اخويا.
كريم: وطي صوتك يا بت هتفضحينا.
و فجأة لقوا الباب اتفتح.
بنت: هاي يا كيمو.
بنت جريت علي كريم و باسته. نازلي كانت واقفة و هتقتلها.
كريم بعد البنت بعيد عنه و قرب من نازلي.
كريم: احم نازلي مراتي و حبيبتي. سمر بنت خالتي.

نازلي: هو محدش علمك يا شاطرة ان دي اوضة اتنين متجوزين و عيب تخشي من غير استأذان.
سمر: اووووه سوري. تعالي يا كيمو يلا نطلع.
كريم: هطلع ما نازلي روحي انتي...
سمر: طيب يا بيبي مستنياك. باي.
سمر خرجت و نازلي رمت كريم علي السرير.
نازلي(بحدة): قسما بربي لو قربت منك سم واحد هقتلك انت.
كريم: طب انا مالي انا يا حبيبتي.
نازلي(بحدة): و الله اجيبها من شعرها قاهم.
كريم: اهدي بس انتي حامل.
نازلي: قدامي.

كريم: بحبك و انت غيران.
نازلي: بتقول حاجة؟
كريم: بحبك.
نازلي: و انا كمان.
كريم: اتفضلي اميرتي...
نازلي: شكرا.
كريم و نازلي راحوا للباقي و سلموا علي خالة كريم.
خالته: انتي بقي العروسة؟
نازلي: احم اه يا طنط.
خالته: مالك تخينة كدة ليه؟
كريم: معلش اصلها حامل غصب عنها بقي.
سمر(بصدمة): حامل ازاي؟
نازلي(برفعة حاجب): افندم؟ حامل اللي هو ازاي؟
مامت كريم: خلاص يلا علي الغداء.
خالته: طيب.

و بدأوا يأكلوا و نازلي غضبانة من تصرفات سمر و مامتها. و قعدوا شوية.
خالة كريم: نمشي احنا.
مامت كريم: لا باتي هنا.
خالة كريم: لا ابو سمر عايزنا علشان مسافرين بكرة باي. يلا يا سمر.
نازلي: اتمني تتجوزي واحد غير جوزي يا سمر.
سمر و مامتها بصوا ليهم بغضب و مشيوا.
مامت كريم: ايه اللي انتي قولتيه ده؟
كريم: خلاص يا امي عن اذنك.
كريم خد نازلي و راح لاوضتهم...
كريم: برافوا عليكي يا ست انتي.

نازلي: اومال اسيبها تدلع عليك و اقعد ساكتة.
كريم: لا طبعا.

-في مكان تاني...
عند فتون.
فتون نيمت ورد و قعدت مستنية فريد.
فريد رجع من شغله و لقاها مستنياه.
فريد: حبيبت قلبي. عاملة ايه؟
فتون: الحمد لله، اطلع غير هدومك عقبال ما احط العشاء.
فريد: ماشي يا حبيبتي.
فريد طلع غير هدومه لقي فتون حطت الاكل.
فريد: اخبار يومك ايه؟

فتون: الحمد لله. خدت اجازة النهاردة لانه يوم الاجازة بتاع ورد و قعدت معاها و خلتها تعمل ال Homework، و قعدت شوية علي التلفزيون و بعدين دخلت اوضتها.
فريد: طيب يا حبيبتي. انتي محتاجة اي حاجة.
فتون: انت عامل ايه؟
فريد: مفيش هو بس في شغل كتير اوي عليا و علي ليث و علي فهد...
فتون: علفكرة انت قولت في الاول مفيش.
فريد: يا بت هضربك.
فتون(برفعة حاجب): تقدر؟
فريد: تحبي اوريكي؟
فتون: هش هش انت كبرت و عجزت كمان.

فريد: خفة.
فتون كانت قايمة بس لقت فريد قرب منها و شالها.
فتون: يا حيوان نزلني.
فريد: اتحايلي شوية.
فتون: ابدا.
فريد: طيب هوقعك...
فتون: لا لا. اسفة.
فريد: ايوه كدة ناس مبتجيش الا بالعين الحمراء.
فتون: بحبك.
فريد: بعشقك يا قمري.

-في مكان تاني...
في قصر ليث.
الوقت كان ليل و الكل في اوضته...
شمس خرجت من اوضتها و راحت لاوضة ادهم و دخلت. لقته نايم قربت منه.
شمس: انا آسفة يا ادهم و الله آسفة. مكنتش اعرف انهم هيعملوا كدة.
شمس: انا همشي و هبعد علشان انتوا معملوتش ليا حاجة وحشة علشان حد فيكوا يتأذي...
شمس: حبيت اشكرك انك انقذتني. و حبيت اعتذر ليك للي حصلك بسببي. و حبيت اقولك.

شمس: اني حبيتك الشهرين اللي قعدتهم هنا كنت مبسوطة من اهتمامك بيا حسستني بالحنان اللي كنت بحسه مع بابا، بشكرك يا ادهم...
شمس كانت هتمشي بس لقت حد شد ايديها و قربها منه...
شمس(بصدمة): انت صاحي؟
ادهم قرب منها بسرعة و (لخيالكوا).
شمس بصتله بصدمة و قامت بسرعة راحت علي اوضتها.
ادهم(بصدمة): يا نهار اسود انا عملت ايه، دي هتمشي كدة.
ادهم اتصل بأوضة ليث.
عند ليث.
ليث: اخيرا ناموا يا شيخة...
حياة: ليث.

ليث قرب حياة منه و حضنها...
ليث: عيونه.
حياة: هو انت ممكن تتجوز عليا علشان تخنت؟
ليث: لا طبعا مين قال كدة.
حياة بعدت عن ليث و ربعت رجليها.
حياة: ولادك قالولي انك ممكن تتجوز عليا.
حياة لاحظت نظرت ليث ليها.
حياة: اوف ليث شوف انا بتكلم في ايه و انت بتعمل ايه، يا ليث.
ليث: تعالي هنا يا حياة.
حياة: و الله مش هكلمك تاني رد علي سؤالي الاول.
ليث شد حياة ناحيته و لسة هيتكلم لقي التليفون بيرن.
حياة: رد.
ليث: مش وقته.

حياة: ليث بطل رد...
ليث رد علي التليفون.
الخط اتفتح.
ليث: خير؟
ادهم: بابا تعالي بسرعة.
ليث(بقلق): في حاجة؟
ادهم: تعالي بس.
ليث: طيب جايلك.
حياة(بقلق): في ايه؟
ليث: ادهم عايزني هروح اشوف في ايه...
حياة: استني هأجي معاك.
حياة قامت مع ليث و ليث بص علي لبسها.
ليث: خليكي هنا.
حياة: هلبس اي حاجة من فوق.
ليث: قولتلك خليكي هنا و استنيني جايلك. و متغيريش هدومك...

حياة: ننينينينيننينيننينينينينيني، طب بقي هنام و هغير هدومي بس...
ليث: عايز اشوف كدة، باي.
حياة(بغيظ): اوف رزل.
ليث راح لاوضة ادهم و دخل.
ليث: في ايه حصل ايه؟
ادهم حكي ل ليث كل اللي حصل.
ليث: يعني انت تعمل كدة و انا المفروض اعمل ايه يعني...
ادهم: معرفش بقي متخلهاش تمشي. اديني اهو بقولك انا بحبها.
ليث: غور ياض عيل تافه اسيب مراتي علشانك ليه يعني...
ادهم: طب يا رب الليلة متبقاش سعيدة عليك.

ليث ساب ادهم و راح ل حياة.
حياة: ها كان بيقولك ايه؟
ليث قرب من حياة و (لخيالكوا).
حياة: العيال صحيوا.
ليث: ربنا يأخدك يا ادهم.
حياة: حرام عليك عملك ايه؟
ليث: دعي عليا ابن ال.
حياة قعدت تضحك جامد...
ليث: ايه المضحك؟
حياة: انت شتمت نفسك. قولت علي نفسك كلب لان ادهم ابنك...
ليث(بغيظ): حياة.
حياة: عيوني.
ليث: اقعدي بالعيال سايبها ليكي.
حياة قعدت تضحك جامد علي تصرف ليث الطفولي.

ليث نزل الجنينة و بدأ يتمشي و حس بحركة غريية حواليه...
ليث فجأة لقي حد حضنه من ضهره...
: وحشتني يا حبيبي...
السؤال: مين البنت دي؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة